Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
múlt század utolsó harmadában Európa egyik leglátványosabban fejlődő
városa kétségtelenül Budapest volt. A valóban gyors iramú, és a
nagyvilág számára is szembetűnő fejlődés érzékeltetéséhez
mindenekelőtt a gazdasági élet változásait kell röviden áttekintenünk.
A kiegyezés után ugyanis, az ipar, a mezőgazdaság és a kereskedelem
terén erőteljesen felgyorsultak mindazok a folyamatok, amelyek többnyire
már az abszolutizmus időszakában elkezdődtek, de kibontakozásukhoz
akkor még hiányzott a jótékony politikai légkör. A gazdasági
kiegyezést is magában foglaló 67-es fordulat hatására viszont nemcsak
a társadalom belső erőviszonyai változtak meg, de néhány évtized
alatt a magyar gazdaság képe is teljesen átalakult. A
mezőgazdaság tőkés fejlődése, a kereskedelem fellendülése, az európai
konjunktúra és a vasúthálózat kiépítése együttesen teremtették
meg a modern gyáripar alapjait. A magánvállalatok lassan átalakultak részvénytársasággá,
hogy az üzembővítéshez szükséges tőkét könnyebben előteremtsék.
Új gyárak egész sora létesült, amelyek aztán hamarosan át is estek
az első nagy erőpróbán, az 1873-as gazdasági válságon. A gyengébbek
elpusztultak, a túlélők viszont megerősödve kerültek ki belőle. A
hazai alapítások, a felhalmozási láz (akkori szóhasználattal, a
"gründolás") kedvet csinált a külföldi tőkebefektetéseknek
is. Megjelentek az új nagyvállalkozók, a bérpalotát építő kereskedők,
akik az arisztokratákéhoz hasonló villákban, kifelé nem hivalkodó,
de nem titkolt bőségben éltek. A szaktudásukra büszke, magukat az új
kor embereinek valló vezető műszaki értelmiségiek még a nagybirtokos
arisztokrácia előtt is tekintélynek számítottak. Az állami hivatalok
főtisztviselői ugyancsak a gazdag polgárság sorait erősítették. Az
ország egyre jobban megszokta és megtanulta, hogy a polgári rend letéteményese
és fő haszonélvezője nem más, mint maga a polgárság. Már
a városegyesítés előtt, az egységesülő és közben egyre inkább önállósuló
magyarországi nemzeti piacnak természetes központja és legnagyobb árupiaca
Pest-Buda volt. Központi funkciói több vonatkozásban is a magyar történelem
korábbi századaira nyúltak vissza politikailag és gazdaságilag egyaránt.
A tőke elsősorban a kereskedelemben halmozódott fel és itt volt a
legmozgékonyabb. Egyre inkább szükségessé vált a kereskedés polgári
szabályozása, az iparűzési és kereskedelmi szabadság kiépítése. A
kormány már 1851-ben kibocsátotta a kereskedelmi- és iparkamarák felállítására
vonatkozó határozatát. A
forgalom emelkedését, főként a terménykereskedelem jelentőségének
növekedését azonban mindennél jobban mutatta az a körülmény, hogy már
ekkor – függetlenül a bécsi kereskedelempolitika törekvéseitől és
elképzeléseitől – a pesti kereskedők spontánul is kialakították a
maguk szervezeteit. Ezeknek célja a kereskedelem egészének fejlesztése
volt. A főváros vezető kereskedői 1851-ben hozták létre a lapkiadással
egybekötött kereskedelmi társaságot Pesti Lloyd Társulat címen. A társulat
tagjai egy modern, konszolidált és rugalmas szervezet kialakítására
szövetkeztek; céljuk nem csupán az érdekképviselet és adminisztráció
volt, hanem kifejezetten a kereskedelem egészének fejlesztésére
és az ehhez szükséges intézményrendszer megteremtésére törekedtek.
A
kiegyezés után az 1850 óta fennálló közös vámterületet vám- és
kereskedelmi szövetséggé alakították át, a kereskedelmi szerződéseket
a szabad kereskedelem alapján kötötték meg. Rövidesen mozgósítani
kellett a belföldről vagy külföldről befektetést kereső jelentősebb
tőkéket. Valódi szabad kereskedelemmé a terménykereskedelem vált,
ezen belül pedig határozottan elkülönült és kiszélesedett a
gabonakereskedelem, melynek forgalmát ekkoriban Európában csak Hamburg
múlta felül. A magyar gabonatermelők és nagykereskedők kihasználták
a nyugat-európainál néhány héttel korábbi magyar aratás lehetőségét
és így beleszólhattak az európai gabonaárak alakulásába is. Ezenkívül
még igen jelentős volt az egyéb termények: a szesz, a viasz, a bőr, a
gubacs, a toll, a gyarmat- és kézműáru kereskedeleme. Az
importált termékek közül a kerti- és mezei termények, a tüzelőanyag
és a fémáru vezetett. Az iparcikkek (vászon, selyem, gyapot, posztó,
fűszer, festék, bőr, papír stb.) kereskedése mindig behozatalra épült.
Jellemző volt a két város talán a legnagyobb múltú szakmájának, a
vas- és a posztókereskedelemnek igen kiegyensúlyozott viszonya. A
kiskereskedői hálózatot ellátó, magas adót fizető elosztók kevesen
voltak és így itt is kiegyensúlyozott belső arányok voltak
megfigyelhetők. A
hatvanas évek legelején felmerült egy újabb, még magasabb fokú
szervezeti formára, a tőzsdére vonatkozó igény. A pesti áru- és értéktőzsde
felállításához a kormány 1863 májusában járult hozzá. Megszülettek
a belkereskedelmünket szabályozó törvények is. 1868-ban törvénybe
foglalták a már meglévő kamarák rendszerét, majd a szabad versenyen
alapuló ipari és kereskedési jogot. A nagykereskedelem lehetőségei
gyorsan növekedtek, hatalmasra duzzasztva Pest áruforgalmát. A városegyesítésre
elsorvadtak a meghatározott időpontokhoz kötött vásárok és a
forgalom folyamatossá vált. Pest gazdasági életének lépéseit a
kereskedelem irányította. A kereskedelem jegyében fejlődő város a század
végéig megtartotta legnagyobb árupiaci szerepkörét az egész
magyar állam területén. Pest ezzel
képes volt az ország egész gazdasági életének irányítására. 1874-ben
egységesítették a mértékeket és bevezették a 10-es számrendszert.
1875-ben külön szabályozták a kereskedelmi és váltójogot. 1890-ben
törvényt hoztak a hazai védjegyek védelméről. 1892-ben a Monarchia
egész területén az addigi forint helyébe a korona lépett. A
város a millennium és az első világháború közötti korszakban is
megmaradt Magyarország legnagyobb árupiacának. Ebben a szerepében a
hatalmas város növekvő lélekszáma és az ipari termelésben is erősödő
elővárosainak jelentősége is erősítette. Mindezzel együtt járt a város
nagykereskedelmének átrétegződése is. Ebben az időszakban Budapest
állat- és terménykereskedelme, sőt, iparcikk kereskedelmének jelentősége
is egyre inkább háttérbe szorult, szerepe a főváros gazdasági központtá
alakításában ekkor ért véget. A kibontakozó monopolkapitalizmus éveiben
az országos gazdasági élet irányítása már nem a kereskedelmi tőkére,
hanem elsősorban a nagybankok által képviselt finánctőkére kezdett támaszkodni. A
főváros 1896. évi 3,5 millió tonnás árubehozatala 1913-ig megkétszereződött.
A kivitel ennek a mennyiségnek mintegy a felét tette ki, de a korszak fő
árucikkei továbbra is azonosak maradtak az előző perióduséival:
gabonaneműek, nyerstermékek, élelmiszerek, vas, acél és az ebből készült
áruk, valamint építő- és tüzelőanyag. A legfontosabb exporttermék,
a magyar gabona és a belőle készült liszt továbbra is a legnagyobb tételt
jelentette, de azt a szerepét, amelyet Európa gabonaellátásában a
70-es években betöltött, ekkorra már elveszítette. A Monarchia megnövekedett
fogyasztóképességű belső piaca, valamint a főváros és az elővárosi
környezet növekvő igényei azonban továbbra is biztosították a
gabona eladhatóságát, mennyiségi csökkenés nem következett be. Noha
a Monarchia határain kívülre irányuló export és az import bonyolítása
ekkor is Budapest kereskedőinek kezén maradt, a Monarchia és Magyarország
belső viszonylatában a fogyasztók egyre inkább kikerülték a fővárost
és közvetlenül fordultak a vidék felé. Ebben nemcsak a vidéki
kereskedők felkészültsége, a feldolgozó iparág kiépülése, hanem a
megnövekedett vasúthálózat is a kezükre játszott. Budapest így a századfordulón
a hazai gabonakereskedelemben és más jelentős terménykereskedelmi üzletágakban
is kezdte elveszíteni monopolhelyzetét és azt az irányító szerepet,
amellyel a millennium korában még rendelkezett. Virágzott
azonban a Budapesti Áru- és Értéktőzsde. Alpár Ignác tervei alapján
épült új székházuk 1905-ben készült el. Európa legnagyobb tőzsdeépülete
állt ekkor a Szabadság téren. Az intézmény vezetői – a szükséghez
mérten modernizálva – valóban egy minden szempontból európai színvonalú
és méretű kereskedelmi és értékpapír piaccá akarták tenni a
magyar tőzsdét. Céljuk volt: "a kereskedelmi forgalom megkönnyítése
és szabályozása mindennemű árukban." A
termény-, élelmiszer- és állatkereskedelem mellett a cégbejegyzések
alakulása mutatta a fővárosban összpontosult kereskedelem többi ágának
mozgását a századfordulón. A cégbejegyzések száma pontosan összhangban
volt az áruforgalommal, a XX. század első éveit meghatározó társadalmi,
politikai és gazdasági válsággal és annak oldódásával, vagyis nem
mutatott egyenletes képet. Az
eddig tárgyalt csoportokon túl a főváros kereskedőinek további három
népes csoportja tevékenykedett, melyek az eddigiekkel ellentétben elsősorban
importőrökből álltak, akik a főváros és elővárosai saját
fogyasztására dolgoztak és bizonyos belföldi elosztó szerepet töltöttek
be. Egyik részük kézműáru-, divat- és rövidáru-, posztó-, szövet-,
cipő-, ruha- és kalapkereskedéssel foglalkozott, másik részük a fűszeresek,
déligyümölcs-, bor- és italkereskedők voltak, a harmadik csoportot a
vas-, vasáru-, gép-, villamossági cikk, műszaki áru, autó- és autóalkatrész-kereskedők
alkották. A
századfordulón leginkább a kézműáru nagykereskedelemben bontakozott
ki a fejlődés. Ekkor jelent meg Budapesten a nagyáruház. A vevőknek,
akiket ekkor már megfertőzött a "fogyasztási kultúra",
kényelmesebbé tették a vásárlást, mert így "mindent egy
helyen" találhattak meg. Nagytömegű és olcsó cikkeivel a polgári
középréteg és a jobban
fizetett munkások igényeire támaszkodott. A kereskedelemnek ez a fajtája
csak nagyvárosi viszonyok között bontakozhatott ki: "egy gazdagon
rétegezett társadalom sokrétű ízlésének megfelelő, ugyancsak
gazdagon rétegezett fogyasztói igényeket, s az így differenciált ízlés
már aránylag gyors változását: divatirányok létezését és a társadalomnak
mindezek figyelembevételére képes anyagi helyzetét feltételezve."
(Vörös Károly: Budapest Története IV.) A
modern budapesti divatáruház első és legjellegzetesebb típusa Holzer
Simon áruháza volt, amely főleg a módos középpolgárság igényeit
elégítette ki. Az 1869-ben alapított konfekcióboltból a millennium évében
korszerű üzlet lett a Kossuth Lajos utca 9. szám alatt. Az épületnek
először a földszintjét és az első, majd a második emeletét
foglalta el. 1908-ban bővítették háromemeletesre és elektromos felvonókkal
működő modern berendezéssel látták el. A lifttel érkező hölgyeket
fényes helyiségek, próbatermek, a legújabb divatot követő női ruhák
és divatcikkek, valamint egy gyermekruha osztály várta. Mindemellett
olvasóterem és telefonhírmondó is szolgálta a vásárlók kényelmét.
Ez az első pesti divatáruház olyan sikerrel üzemelt, hogy a "Holzer"
név évtizedeken át fogalom volt
a középosztály hölgyei körében. A
következő lépést Fischer Simon és Társa Rt. tette meg. 1910-ben a Bécsi
u. 10. szám alatt, a belvárosban
épített egy ötemeletes áruházat. A kisebb pénzű vevőkört a Gólya
Áruház (a Nagymező utca és a Király utca sarkán), valamint a Rákóczi
út 74. szám alatt működő Magyar Divatcsarnok elégítette ki. A század
végén alapított Gutmann Áruház a munkásruhákra specializálódott.
Az
igazi, mindent áruló nagyáruház azonban a Goldberger testvérek által
1898-ban alapított Párizsi Nagyáruház volt, a Rákóczi úton. Másfélszáz
alkalmazottja 1 millió 600 ezer korona értékű árut kezelt azon a
napon is, amikor 1903-ban egy rövidzárlat következtében lángba
borult az épület. Hamarosan felépült azonban a Párizsi Áruház számára
az új, korszerű, Lotz freskókkal díszített szecessziós palota az
Andrássy úton. 1926-ban
készült el az első igazi, világvárosi rangú nagyáruház a Corvin,
amely végül is leginkább megfelelt a polgári ízlés normáinak. Étterem,
büfé és menetjegyiroda szolgálta a vevők kényelmét. Az új áruház
arra törekedett, hogy megvalósítsa a minimális haszonnal dolgozó
kereskedelem szellemét. Itt a szabott árak valóban alacsonyabbak
voltak, mint a környező üzletekben. A luxuscikkek mellett kifejezetten
olcsó, egyszerű, de jó minőségű árut is kínáltak. Az áruház üzletpolitikája
előmozdította a honi ipar fejlődését is. Propagandára a szokásosnál
kétszerte többet költöttek és bevezették a csomagküldő szolgálatot
is. A Corvin az 1930-as évek derekán érte el legnagyobb szervezeti
kiterjedését. 40 osztálya közül 34-ben ruhaneműt árusítottak, háromban
élelmiszert és három osztály foglalkozott a vegyes iparcikkek
forgalmazásával. A francia mintára bevezetett "atelier" részlegben
hatvan eladó és varrónő elégítette ki a készruhától továbbra is
idegenkedő megrendelők kívánságait. Az
1921-ben megnyílt Magyar Divatcsarnok a kisemberek áruháza volt, hiszen
a tízezer számra legyártott iparcikkek ára meglehetősen alacsony
volt. A harmincas évek derekán elkészült új részét a kor neves építésze
és lakberendezője: Kozma Lajos tervezte, amely a kortársak szerint
"valósággal látványosságszámba ment". Az óriási
felnyitható üvegtetők alatti, magyaros díszítésű, mozaikoszlopos
eladótérben hatalmas lift szállította a vásárlókat. Az áruház a vásárláson
túl már a puszta megjelenésével is szórakoztatott. Gyáni
Gábor történészünk az e témában írott tanulmányában a francia
Michael B. Müllert idézi, miszerint: "A nagyáruház segítségével
a középosztályi törekvések kielégülhettek, mert az életformát magát
egyre inkább a vele kapcsolatos imázsok és anyagi javak alkották."
vagyis – folytatja Gyáni a gondolatsort – "egy olyan életforma,
amely a polgárságot elválasztotta a társadalom többségétől...Az áruház
azzal is polgárosít, hogy a nem polgári rétegeket is fokonként
bevonja a fogyasztói társadalom körébe...Az áruház a polgári világ
eme érzékeny tükre és iránytűje, éppen azt nyújtja klienseinek,
amire a polgári–középosztályi státust óhajtóknak a legnagyobb szüksége
van: tárgyakat, melyekre szert téve polgárnak tűnhet bárki, bármi is
volt azelőtt." (Budapesti Negyed 1997 2–3.) A
nagyváros nyújtotta lehetőségek és igények következménye volt az
is, hogy sorban nyíltak Budapesten a nagybani élelmiszerkereskedelem
korszerű színterei is: a vásárcsarnokok. A Fővárosi Közmunkák Tanácsa
már 1889-ben ajánlotta a város vezetésének a vásárcsarnoki rendszer
bevezetését, amely ekkor már reális igényeket elégíthetett ki. Létrehozásával
a városatyák célja elsősorban a lármás, piszkos, közlekedést akadályozó
44 fővárosi szabadtéri piac felszámolása volt. A város itt már nem
országos elosztó szerepet vállalt, hanem kizárólag országos felvevő
központként jelent meg. 1897-ben adták át a Petz Samu által tervezett
impozáns, neogótikus épületet, a Központi Vásárcsarnokot és vele
csaknem egy időben nyílt további négy fedett csarnok a pesti oldalon.
Utolsóként csatlakozott az 1902-ben megnyitott Batthyány téri épület
Budán. A
vásárcsarnokok forgalma egyre növekedett, a Központi Vásárcsarnok
felhozatala például az 1897. évi 283 000 mázsáról 1912-ig 1 200 000
mázsára nőtt, vagyis több mint négyszeresére. A város egyenletes és
főleg olcsó élelmiszerellátását azonban így sem lehetett megoldani,
annak ellenére, hogy rövidesen további 6 kerületi vásárcsarnok épült
a fővárosban, mivel az általános drágulás okai a csarnokok hatókörén
messze kívül estek. A vásárcsarnoki rendszer
– hiányosságai ellenére – mennyiségileg növelte a főváros
élelmiszerfelhozatalát és kitágította a város vonzáskörzetét. A
szállítmányok között általában a baromfi, a gyümölcs, valamint a
tojás és a zöldség volt a listavezető. A
századfordulóra megnövekedett a kereskedelmi reklám szerepe, és
kialakultak a reklám modern formái. A nagyméretű utcai plakátokat általában
jó nevű grafikusok tervezték, amint az első plakátként számontartott
darabot is, melyet Benczúr Gyula készített az 1885. évi Országos Kiállításra.
A kereskedelmi plakát virágkora az 1920-as évek konjunktúrájának
idejére tehető. A plakátok ábrázolásai gyakran kis méretben is
megjelentek, például a népszerű számolócédulákon, amelyek a gépi
pénztárblokk elődeiként a reklám leggyakoribb és leghatékonyabb
formái voltak.
Csapó Katalin, Karner Katalin [Változó Világ 25.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |