Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
1872. évi VIII. tc.-ben megfogalmazott ipartörvény
– amely teljes egészében a liberalizmus jegyében született
– felszámolta a céhrendszert. Elrendelte
a céhek 3 hónap alatti feloszlatását és a céhvagyon ipartársulatok
számára, vagy más ipari célra történő átadását. Az iparosok
helyileg vagy regionálisan ipartársulatokat alakíthattak. A társulatokba
való belépés azonban nem volt kötelező és senkit sem korlátozhatott
az iparűzésben. A tőke működése így szabad utat kapott. A
teljesen szabadjára engedő törvény minimális korlátozásokat
tartalmazott. Kimondta, hogy minden nagykorú személy jogosult bármely
ipar űzésére, ideértve a kereskedelmet is. Az ipar megkezdésének
egyedüli előfeltétele a szándék szóban vagy írásban való bejelentése
volt az illetékes iparhatóságnál, amelynek három nap állt rendelkezésére,
hogy az engedélyt díjtalanul kiadja. Ha ezt nem tette, a kérelmező
jogosult volt az iparűzés megkezdésére. Az iparos az iparát helyettes
vagy bérlő által is gyakorolhatta. Ez az intézkedés, a szakmailag képzetlen
tőkés vállalkozónak teljesen szabad kezet adott a kisipari szakmákban
is. Egy helységben egyazon iparengedélyes számára több üzlet tartását,
valamint az országban bárhol több fióktelep létesítését is engedélyezte.
Egy személy többféle ipart is űzhetett és korlátlan lehetőség nyílt
az iparűzők társulására. Végül is a törvény az ipar és a
kereskedelem között csaknem minden különbséget elmosott. Az 1880-as
évek közepén jelentkeztek a konjunktúra jelei, amelynek folytatásaként
a 80-as évek végétől megindult az erőteljes fejlődés a gazdaság
minden területén. Az
1860-as évektől kezdve, a felhalmozódott kereskedelmi tőke, különösen
két terület iránt kezdett egyre nagyobb érdeklődést mutatni.
Az egyik a sajátosan fővárosi telek- és házbirtok volt, amely
később Budapest városépítését lendítette fel, a másik a gyáripar.
Az ország legnagyobb hitelpiaca és közlekedési csomópontjának együttes
ereje létrehozta Pest-Budán Magyarország legnagyobb és legkomplexebb
gyáripari központját is. Kezdeményezői elsősorban a pesti terménykereskedők
voltak, akik a vasúton és hajón áramló nyerstermék-tömeget egyre
inkább saját ellenőrzésük alá akarták vonni és az értékesítésben
is monopolhelyzetbe kerülni. A gabona feldolgozásával, a malomipar és
a szeszipar segítségével, tovább növelték az exportképes termékek
számát, fajtáját és természetesen a profitot is. Szükségessé
vált az öntöde és a gépgyártás kiépülése és fejlesztése is. Az
egy gépre való teljesítményt tekintve a Pest-Budán koncentrálódott
gyáripar túlhaladta a bécsit, ezáltal nemcsak Magyarország, de a
Monarchia leghatalmasabb gyáripari agglomerációja létesült a fővárosban.
A városfejlődés e szakaszának lezárásakor, 1896-ban, a millenniumi
ünnepségek és az ezredéves kiállítás kereteként szolgáló
Budapest, a kiegyezés, illetve a városegyesítés korában
megfogalmazott igények és az ezeket kifejező tervek megvalósulását könyvelhette
el. A
millenniumtól az első világháborúig megmaradtak Budapest gyáripari
alapjai. A fővárosban koncentrálódott közlekedési hálózat,
adminisztratív és gazdasági központ, az urbanizáció, a közművek
fejlődése, a munkaerő összpontosulása, a megszaporodott gyárak közötti
együttműködés növekvő lehetősége – az elhúzódó válságok
ellenére is – biztosította a konjunktúrát. Felépült egy új gyáripar
a város peremén, amely szervesen kapcsolódott a budapestihez. A
kilencszázas évek elején az észak-pesti iparvidéken 40–50, száz
munkásnál többet foglalkoztató üzem dolgozott. A Váci út mentén
egymás mellett sorakoztak a gyárak: a Pick, a Graepel, a Wörner, a Vulkán,
a Magyar Általános Villany, a Linzer, az Eisele, a Láng, a Gugler és
Forrai, a Csavargyár épületei, az út másik oldalán pedig az EMAG, a
Nicholson, a Szivattyú- és Gépgyár, a Magyar Acél, a Roessemann és Kühnemann,
a Budapesti Malomépítészeti és Gépgyár, a Jutafonó és Szövő, a
Hirsch és Frank, valamint a Schlick gyárak, összesen mintegy 12 ezer
munkással, Kőbányán pedig csak a hatalmas Ganz, a MÁVAG és az Északi
Főműhely 1907-ben közel 8 ezer munkást foglalkoztatott. A többi 6
ezer munkás a sörgyárakban és a téglagyárakban dolgozott. A
dél-pesti iparvidéken sorakoztak a nagy gőzmalmok (Molnárok és Sütők,
Gizella, Concordia, Hedrich és Strauss, Hungária). Itt állt az egyik gázgyár
is, valamint a Flóra Szappangyár, a Herz Szalámigyár, a Margaringyár,
a Budapesti Ásványolajgyár és a Heidelberger-féle vegyigyár. A
Fegyver- és Gépgyár alkalmazottaival, a Hungária vegyigyár és a Közvágóhíd
munkásaival együtt ez a vidék 5 ezer embert foglalkoztatott. Óbudán,
főleg a Bécsi út mentén álltak a nagy téglagyárak, a cementgyárak
és a Lujza-malom. A Lajos utca végében a Goldberger-gyár, a Kartonnyomó,
majd a Dohánygyár épületei emelkedtek. A rakparton a Leipziger-gyárral
és a Hajógyárral együtt a budai oldalon mintegy 5 ezer munkás
dolgozott. A
millennium és a világháború közötti időszakban így egyrészt kibővült
Budapest ipari térképe, másrészt a peremvidékek bekapcsolódásával
és a népesség tömörülését tekintve, csaknem létrejött maga
Nagy-Budapest is. Szükségességét már 1908-ban indokoltnak tartották,
mondván, hogy a nagyvárosok fejlődési sajátosságáról van szó. A
főváros gyáriparának országosan élenjáró fejlődése rövidesen
felkeltette a hazai finánctőke érdeklődését. A tőkebehozatal és a
belső felhalmozás eredményeként 1880 és 1900 között a hazai pénzintézetek
tőkeereje több mint négyszeresére, a legnagyobb négy banké (Pesti
Magyar Kereskedelmi Bank, Magyar Általános Hitelbank, Magyar Leszámítoló
és Pénzváltó Bank, Pesti Hazai Takarékpénztár) kilencszeresére növekedett.
A részvények felvásárlása útján a bankok irányítása alá került
a nagykereskedelem és a szállítmányozás egy része. Budapest
a millenniumot megelőző időszakban is Magyarország legnagyobb hitel-
és pénzpiaca volt, s a századfordulón ez a fölény tovább erősödött.
Az 1896-tól kibontakozó válság a főváros hitelintézeteit csak rövid
ideig és kevéssé érintette. A hitelintézetek papírjainak konjunktúrája
1909 után is tovább tartott az első világháború kitöréséig. Ez az
időszak volt a budapesti tőkekoncentráció fénykora. A tizenöt
legnagyobb budapesti bank és takarékpénztár alaptőkéje ekkor egyenként
felülmúlta a 10 millió koronát. A
hitelintézetek a hatalmas tőkeerő birtokában már nemcsak a főváros,
hanem az egész ország hitelügyletébe és iparába is behatoltak. Az
alapító banktőke helyére az üzemeltető, a tulajdonos banktőke,
vagyis a valódi finánctőke lépett. A hazai hitelügy megerősödésének
és a Monarchia keretein belüli viszonylagos önállóságának következtében
Budapest nagybankjai már a nagy nyugat-európai pénzpiacokkal is összeköttetést
kerestek. A
dualista korszak a gazdaságban érte el leglátványosabb eredményeit.
Egyik következménye volt a viharos gyorsaságú városfejlődés
Budapesten, amely 1896-ra ért véget. A gazdasági növekedés üteme a
legnagyobbak közé tartozott Európában. A "boldog békeidők"
Magyarországának intézményei, jogrendje a tőkés gazdaság fenntartását
és növekedését biztosította. A kilencvenes évek végére azonban –
a város további fejlődését tekintve – beszűkültek azok a lehetőségek,
amelyek még elviselhető költségek mellett megvalósíthatók lettek
volna. Ha
a város urbanizációs fejlődésének olyan hátrányait, mint a társadalmi
szerkezet egyre ingatagabb egyensúlya, vagy a városigazgatás intézményeinek
és szervezetének, a megoldandó feladathoz képest elavult és elégtelen
mivoltát tekintjük, kiderül, hogy Budapestre – a negyedszázad eredményeinek
ellenére – a millennium évére minőségileg új feladatok vártak. A
városfejlődés továbbvitele már teljesen új koncepciókat és új
feltételeket igényelt az első világháborút megelőző és az azt követő
megváltozott viszonyok következtében. A
magyar gazdasági élet – a Monarchia osztrák felének magasabb fokú
gazdasági és államhatalmi ereje következtében – csak bizonyos korlátok
között működhetett és fejlődhetett. Így is létrejött a századfordulóra
egy modern kapitalista Magyarország. Világhírű ipari találmányok születtek:
a malomipart forradalmasította a Ganz–Mechwart rovátkolt hengerszék,
Bánki Donát megalkotta az első kis fogyasztású benzinmotort és
Csonka Jánossal együtt feltalálta a benzinkarburátort. Az
elektrotechnikában úttörő jelentőségű volt a Bláthy–Déri–Zippernowszky-féle
transzformátor, a Kandó Kálmán nevéhez fűződő nagyfeszültségű
vasútvillamosítás és az 50
előfizetővel 1881-ben létesült telefonközpont, amely Puskás Tivadar
találmánya volt – az 1893-ban megszólaló telefonhírmondóval együtt. A
világháború után új gazdasági feltételek között folytatódott az
ipar és kereskedelem kapitalista fejlődése. Az ország kiszakadt a
Monarchia önellátásra berendezkedő gazdasági egységéből és külkereskedelemre
utalt országgá vált. Az összeszűkült piac következtében sürgetővé
vált a termelés belső szerkezetének átalakítása, a gyors iparosítás
és az exportképesség fokozása. A kedvezőtlen gazdasági viszonyok
megnövelték a kiskereskedők számát: az infláció következtében az
áremelkedések látszatkonjunktúrát teremtettek a kereskedelem területén,
így igen sokan tértek át a kereskedelmi pályára. Bizonyos szakmák
fejlődésnek indultak, mások a háttérbe szorultak. A főváros lakosságának
növekedése újabb áruházak megnyitását tette szükségessé (Magyar
Divatcsarnok, Corvin Áruház, Filléres Divatház stb.) Az ipari tőke is
áttért a közvetlen kereskedelmi tevékenységre. A gyárak boltokat, fióküzleteket
tartottak fenn (Stühmer, Szent István, Dreher, Krayer, Rigler stb.),
vagy ügynöki hálózatot építettek ki (Schmoll, Diana, Sidol, Váncza,
Hutter és Level stb.).
Csapó Katalin, Karner Katalin [Változó Világ 25.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |