Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Budapest
gazdasági központtá válása felgyorsította a társadalom átrétegződésének
folyamatát. Az új iparágak, a kereskedelem és a pénzügyi élet, sőt
az állami hivatalok bonyolult bürokráciája is új állások tízezreit
hozta létre. Ennek következménye az lett, hogy Budapesten
a kiegyezés és a századelő között az iparban megnégyszereződött,
a hitel- és kereskedelmi életben meghatszorozódott a foglalkoztatottak
száma, a hivatalnokok és szabad foglalkozásúak létszáma pedig ötszörösére
duzzadt. Korszakunk
legfeltűnőbb jelenségén, a népesség számszerű növekedésén belül
megfigyelhető a bevándorlási adatok ugrásszerű emelkedése is. 1869
és 1900 között mindig több volt a Budapestre bevándoroltak száma,
mint a bentlakóké, amely e két dátum között 57,3%-ról 63,3%-ra
emelkedett. A
bevándorlók vidékről és külföldről jöttek. A jobbágyfelszabadításnak
a nemesi nagybirtokot konzerváló, annak felemás lebonyolításával elégedetlen,
földigényében és a paraszti polgárosodás korlátozott lehetőségeiben
csalódott falusi szegénység a város felé törekedett. A fővárosba
elsősorban Pest és Fejér megyékből, valamint a Duna révén Pesttel közvetlenebb
kapcsolatban lévő távolibb megyékből (Nyitra, Komárom, Bács) jöttek
az új városlakók. A
Monarchia tartományai közül Cseh- és Morvaországból származott a
legtöbb bevándorló, majd Alsó- és Felső-Ausztria, végül Galícia
és Bukovina következett. A külföldi betelepülők közül legnagyobb a
Németországból bevándoroltak száma. A szlovákok migrációjának iránya
90%-ban Budapestet célozta, ahol többségüket – a kisiparosi tevékenységeken
kívül – a szakképesítést nem igénylő fizikai munkára, elsősorban
az építkezéseken alkalmazták. Segítségükkel épült fel a Monarchia
Budapestje. A
bevándoroltakkal – a már korábban is itt lakó német, kis részben
szláv városi polgársággal, valamint a magyar-zsidó kereskedőkkel együtt
– egy nemzetiségét és vallását tekintve rendkívül heterogén
lakosság alakult ki Budapesten. "De a dologhoz hozzátartozik –
jegyzi meg Glatz Ferenc –, hogy éppen a főváros polgári fejlődésével
egy időben indul meg annak magyarosodása is. Egyrészt a hazai migráció
folytán az 1870-es évektől a korábbi teljes német többség elenyészik,
másrészt megindul egy természetes asszimiláció, amely a század utolsó
két évtizedében rendkívül felgyorsul. Jellemző, hogy míg 1880-ban a
lakosság 74%-a beszél németül, sőt a fővárosban a németség 20%-a
csak németül tud, addig 1900-ban már csak a lakosság 6,3%-a nem tud
magyarul, viszont a lakosság 39%-a csak magyarul tud. Ez azt is jelenti,
hogy noha az üzleti nyelv a német marad, a mindennapos érintkezésben,
kultúrában a magyar lesz a használatos." (Nemzeti kultúra –
kulturált nemzet 1867–1987. Bp. 1988) Az
építőiparban például a következő nemzetiségi megoszlást
figyelhetjük meg: Kőművesek
40%-a német, 9%-a szlovák. Kőfaragók
41%-a német, 3%-a szlovák. Cserépfedők
49%-a német, 4%-a szlovák. Üvegesek
24%-a német, 15%-a szlovák, 61%-a magyar (melynek kétharmada zsidó vallású). A
magyarok általában a hagyományos kisipari ágazatokban dolgoztak, mint
például asztalos, bognár, kovács, csizmadia stb. Az új típusú szolgáltató
iparágakban, a magyarok között a zsidó vallásúak voltak többségben,
ahol a mozgáslehetőség nagyobb volt: a cipészeknél, a férfi- és női
szabóknál, divatáru- és
pipereiparosoknál, ruhatisztítóknál, fémműveseknél, ékszerészeknél,
bádogosoknál, fényképészeknél, szoba- és címfestőknél stb. A németek
aránylag nagy számmal tevékenykedtek a cipészek, férfiszabók, ékszerészek,
a már említett építőipari kisiparosok mellett a fémiparban. A szolgáltatóiparban
túlnyomó többségben németek és zsidó vallású magyarok dolgoztak.
A cukrászok 55%-a, a kávémérők 30%-a, a vendéglősök 42%-a volt német.
A kibontakozó nagyipar főként német és magyar szakmunkásokat, magyar
és szlovák segédmunkásokat, magyarosodott német, és magyar ipari
tisztviselőket alkalmazott. A
város gazdasági fejlődése tehát egy nagyszabású bevándorlási hullámot
és következményeként népességnövekedést idézett elő. Ez a jelenség
a város számára újabb követelményeket állított: további építkezéseket,
közműveket, városi közlekedést, egészségügyi ellátást, művelődési
és oktatási intézményeket és egyáltalán a műveltség színvonalának
emelését, a nyelvi- és életformák egységesítését. Ez a sokszínű,
soknemzetiségű és részben bevándorolt és asszimilálódott népelem
döntő szerepet játszott Budapest polgári
társadalmában, miközben igyekezett legjobb tudása szerint részt vállalni
a gazdasági és társadalmi élet leginkább kapitalisztikus szféráiban. Mindezzel
párhuzamosan alakult és változott a város egész társadalmi
szerkezete is. Megindult a modern nagyvárosi burzsoázia kialakulása,
amelynek új alapokon rendeződött nagypolgárságát egyúttal az egész
város élén járó vagyonos polgárok csoportja alkotta, akik leginkább
képesek voltak a város új központi funkcióira támaszkodni, illetve
akiket éppen ezek a funkciók juttattak a legvagyonosabbak közé. A
nagypolgárság egy részét a mozgó tőkét birtokoló német, vagy még
a balkáni kereskedelemből meggazdagodott ún. görög-macedón, többnyire
azonban a napóleoni háborúk gabonakonjunktúráját jól kihasználó
zsidó kereskedők (terménykereskedők) alkották. Annak idején ők építették
a reformkori Pest szép klasszicista városát, a Duna-part emeletes házsorát.
Tőkeerejük a század közepén már birodalmi méretekben is számottevő
volt. A termés betakarításáig nélkülözhető pénztőkéjüket hitelügyletekbe
fektették. A mezőgazdaságból szerzett pénztőkét – földhitel formájában
– újra a mezőgazdaságban kamatoztatták, majd bankokat és ipari vállalkozásokat
finanszíroztak. Tőkéjük óriási sebességgel forgott a "Gründerzeit"
kibontakozása által nyújtott lehetőségek között. Ez a rendkívül
aktív réteg mindössze 150 családból állt. Ők álltak a részvénytársaságok,
nagybankok és vállalkozások élén, és az egymással rokoni szálon
kapcsolódó családi kötelékek révén a Budapesten összpontosuló
magyar gazdasági és pénzügyi élet kulcspozícióit tartották kezükben.
(Wolfner, Deutsch, Ullmann, Brüll, Herzog, Baumgarten, Basch, Kohner,
Neuschloss, Strasser, Lord, Holitscher stb. családok.) Hozzájuk
kapcsolódtak a Pestre korábban érkezett külföldi tőkések, mint például
a sörgyáros Dreher és Haggenmacher, vagy a malomalapító Barber. Tőkéjük
mellett persze tudásukat is magukkal hozták, bekapcsolódtak a vasútfejlesztésekbe,
kihasználták az építkezési konjunktúrát és rövidesen
elmagyarosodva, ők is vezető szerephez jutottak a város vezetésében
(gondolhatunk itt pl. az első kereskedő miniszterre Heinrich Ferencre),
ezzel társadalmi- és további gazdasági pozíciókat, és magas életszínvonalat
biztosítva maguknak. Az említett Dreher Antal, a sváb származású
osztrák "sörkirály", már a második generációja volt a
Dreher családnak. Apja már 1760 körül serfőzdéket üzemeltetett
Ausztriában, melyet Antal 1836-ban vett át. Dreher Antal Kőbányára
kerülve megismerkedett az ott már működő serfőzdékkel és ezeket
1862-ben megvásárolta, a sörök tárolására és ászokolására kitűnő
adottságú, dús páratartalmú sziklapincék mellett. Elképzeléseit, a
gyár bővítését, rövidesen bekövetkezett halála miatt már csak fia
tudta megvalósítani. Az ifjabbik Antal, a családi hagyományokhoz híven
szintén serfőzőnek tanult Münchenben, Londonban
és tovább öregbítette a család hírnevét. A gyárakat
technikailag és technológiailag továbbfejlesztette, kapacitásukat növelte.
A kőbányai Dreher serfőzde rövid időn belül Magyarország
legnagyobb, legkorszerűbb sörgyárává fejlődött a helybéli, kőbányai
konkurencia: a Polgári, a Királyi, a Haggenmacher, és a Fővárosi serfőzdék
ellenére. A család negyedik generációjának vezetésével 1907-ben önálló
magyar részvénytársaság lett: Dreher Antal serfőzdéje R.T. néven. A
világháború után malátagyártással is foglalkoztak. Később a
Haggenmacher Kőbányai és budafoki Rt., és az Első Magyar Részvény
Serfőzde Rt: részvényeiből sokat megvásároltak, majd 1933-ban egyesült
a három sörgyár és Dreher–Haggenmacher–Első Magyar Részvényserfőzde
Rt. néven együtt működtek tovább. A
városi vezetőréteg kezében jelentős, elsősorban bérházingatlan
jellegű vagyon halmozódott fel. Jelentős ingatlannal rendelkeztek például
az arisztokrácia és a dzsentri réteg Budapesten letelepedett és itt adózó
képviselői. Közülük is kiemelkedtek azok a családok, amelyek saját
nagybirtokaik révén már korán bekapcsolódtak a kapitalista árutermelésbe,
így a főváros egyrészt felvevő piacot, másrészt polgárosodó életmódjuknak
megfelelő városi kultúrát is jelentett számukra. Ők voltak a báró
Lipthayak, Orczyak, Podmaniczkyak, Prónayak, Wenckheimek, a gróf Almássyak,
Beleznayak, Czirákyak, Festeticsek, Károlyiak, Nádasdyak, Telekiek és
Szapáryak. Már 1873-ban Pest legnagyobb 500 adófizetője között 38
arisztokrata volt. Ezt az arisztokrata csoportot bizonyos liberális vonások
is jellemezték, nemcsak elfogadták, de befolyásolni is akarták a
kapitalista termelést. Ők voltak azok, akik kezdeményezték a Fővárosi
Közmunkatanács megalakítását, de ők vetették fel a városegyesítés
gondolatát is. 1873-ban a legtöbb adót fizetők megoszlása az adóösszeg
nagysága szerint így alakult:
1912-ig
a választójogosultak száma az 1899-hez képest kétszeresére nőtt,
miközben a népesség csak 20%-kal gyarapodott. (1910-ben például összesen
1348 vendéglátóiparosnak volt választójoga az I–VII. kerületekben.)
E mögött a jövedelmek emelkedése állt, vagyis az a tény, hogy
Budapest polgárságát egyedülálló ütemű, gyors fejlődése mellett
lassú vagyonosodás is jellemezte. Ugyanakkor a választójogosultak –
vagyis a legtágabb értelemben vett polgárság – és a kívülrekedtek
között a meglévő igen széles szakadék egyre szélesedett. A
vagyoni emelkedést nem követte azonnal a nagypolgári réteg társadalmi
elismerése, de nem sokat váratott magára. A németes hangzású nevek
mellé hamarosan nemesi előnevek, majd bárói címek kerültek. Ez volt
a hivatalos elismerés, de ez nem járt együtt a magánéleti és társasági
megbecsüléssel. Gazdagságuk és vagyonuk eltávolította tőlük a korábban
velük egy sorban levő társaikat, a hasonló jómódban élő
arisztokraták pedig egyelőre lenézték az újgazdagokat. A későbbiekben,
lassan megkezdődött a történelmi arisztokrácia és a "pénz
arisztokráciájának" összeházasodása. Többnyire arisztokrata férfiak
nősültek be – néha gazdag – zsidó családokba. Megfordítva ritkábban
történt. John Lukacs így ír erről: "Budapesten kétféle
arisztokrácia élt: a régi földbirtokos, és az új pénzarisztokrácia.
Az "arisztokrácia" megjelölés nem pontos, mert a fogalom csupán
igen széles értelmezésben alkalmazható mindkét csoportra. A magyar szóhasználatban
az "arisztokrata" a főnemességet jelentette: herceg, gróf
vagy báró volt. A "pénzarisztokrata", bármennyire irigyelték
is, enyhén lekicsinylő jelentést is hordozott. 1900 táján a főnemesség
és a pénzarisztokrácia eléggé békésen megfért egymás mellett,
olykor még keveredett is. De a pénzarisztokrata – még ha családja
nemességet kapott is a királytól – mindenkor jól tudta, hogy a régi
nemességhez viszonyítva a társadalmi ranglétra alacsonyabb fokán áll." Az
életforma azonos sajátosságai folytán a különböző jövedelmi forrású
és tevékenységi körű emberek egy csoportba kerültek. Azok a fiatal házasok,
akik megteremthették életformájuk anyagi kereteit, Velencébe mentek nászútra.
A család élete azután az egyre kényelmesebb és komfortosabb lakásban
folyt, ahol már a század végére folyóvíz, fűtés és korszerű
villanyvilágítás is működött. A többszobás lakás berendezése a
kor divatja és a házak akkori stílusa szerint is a historizáló,
eklektikus ízléshez igazodott. A gazdagabb családoknál, a felsőbb és
középosztályokban a napi ötszöri étkezés volt szokásban. Reggelire
tejeskávét ittak, hozzá péksüteményt, vajat esetleg tojást. A tízórai
elsősorban a férfiak kiváltságának számított. Sörözőben vagy a kávéházakban
fogyasztották el a kis adag húsételt vagy virslit, amit rendszerint sörrel
öblítettek le. A polgárgyerekek is vajas kenyeret vagy zsömlét vittek
tízóraira az iskolába. A napi főétkezést, a háromfogásos tápláló
ebédet – amit természetesen a szakácsnő készített el – általában
két óra körül tálalta fel a cselédlány. Erre hazaérkezett a ház
ura, és a gyerekek is az iskolából. Délután öt órakor szolgálták
fel az uzsonnát, többnyire a kávét tejszínhabbal és aprósüteménnyel.
Az uzsonna a tízórai ellenpárjaként a polgári hölgyek kedvenc étkezése
volt, melyet a rokonok, barátok körében otthon, vagy egy elegáns cukrászdában
fogyasztottak el. Megszokottá váltak a hétvégi kirándulások is. Vasárnaponként
a villamoskocsik megteltek pesti családokkal, akik elemózsiával
felpakolva indultak a Zugligetbe vagy a Hűvösvölgybe. Budapest
társadalmi rétegződése tükröződött a nyaralások megválasztásában
is. A vagyonosabb családok saját vagy bérelt nyaralójukba költöztek
a budai hegyekbe. A családfő, akinek
fizetési osztálya szerint a kegyelmes,
méltóságos, nagyságos vagy tekintetes úr megszólítás dukált, innen is könnyűszerrel
lejuthatott városi irodájába. Volt olyan család is természetesen,
ahol társadalmi kötelezettségnek számított a külföldi nyaralás. A
„külföld” pedig valamelyik híres osztrák vagy cseh
fürdőhely volt: Karlsbad, Marienbad, Ischl, Gastein stb. Aki
Magyarországon maradt, leginkább a Tátrába, Pöstyénbe, az Adria
partjára, vagy a Balaton mellé utazott.
A
középosztály családjai is legalább
háromszobás lakásban éltek, állandó háztartási alkalmazottat
tartottak, és ebédjük is háromfogásos volt. Ők voltak azok, akik például
a vonaton másodosztályú jegyet váltottak, rendszeresen előfizettek a
napilapokra, sőt, közülük kerültek ki a politikai hangadók, az újságírók,
tudósok és még az aktív politikusok nagy része is. A középosztály
legnagyobb csoportját egyébként az értelmiségi foglalkozásúak
alkották: papok, tanárok, köztisztviselők, tudósok, orvosok, ügyvédek,
vállalati tisztviselők stb. Ez az osztály ugyanakkor társadalmi értelemben
nem volt nyitott. Vagyis elzárkózott attól, hogy sorait megnyissa az
alulról, újonnan érkezők számára. Magukat mint "úri középosztály"-t
emlegették, és az angol "gentlemanlike"-módit követve, a férfiak
tegezték egymást még nagy korkülönbség esetén is. Más
fővárosokhoz hasonlóan, a századforduló Budapestjén is burjánzott
a prostitúció. A nőtlen férfiak és a házasemberek a különféle
bordélyházakban elégíthették ki vágyaikat. Az árak és a szolgáltatások
széles skálája állt rendelkezésre a város társadalmi tagolódásának
megfelelően. A városi hatóságok 1885-ben próbálkoztak először –
erkölcsi
és egészségügyi okokból – a „szolgáltatás” szabályozásával.
1867-ben negyven, majd 1906-ban huszonegy bordélyház működött a Duna
két partján. Akikről
viszont sem a nagypolgárság, sem a középosztály nem vett tudomást,
az a rohamosan bővülő és differenciálódó kispolgárság volt: a
kisiparosok, a népes kereskedelmi, közlekedési, hitelügyi és államigazgatási
adminisztratív alkalmazotti és kishivatalnoki réteg, köztük az egyre
szaporodó értelmiségi beosztásban dolgozókkal. Ők voltak azok, akik
műhelyükben kevés tőkével és saját munkájukkal keresték kenyerüket.
Legjelentősebb csoportjuk a kisiparosok és a kiskereskedők voltak, de
mellettük egyre nagyobb számú vendéglős, szállodás, bérkocsis, mészáros,
fuvaros indította el kicsi, legtöbbször csak egy–két alkalmazottat
foglalkoztató vállalkozását. Azonos társadalmi helyzetben voltak
egyes alkalmazotti rétegek is, például a postások, a vasutasok és a kistisztviselők is, bár viszonylagos létbiztonságuk
ellenére politikai értelemben – a választójog vagyoni meghatározottsága
miatt – a lét és nemlét határán álltak. A
kispolgárság jellegzetes csoportját alkották a kishivatalnokok, akiket
"a polgári állam új típusú, az élet egyre több részére
kiterjedő és szakszerű hivatalnokságot követelő igényei"
termeltek ki. (Vörös Károly: Budapest Története IV.) Budapest központi
igazgatási és gazdasági helyzete miatt számuk egyre szaporodott. Bár
egy bizonyos hányaduk számára beosztásuk és jövedelmük középosztályi
életformát biztosított, a többséget a segéd- és szakhivatalok középiskolát
végzett kisemberei alkották.
Csapó Katalin, Karner Katalin [Változó Világ 25.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |