Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Lassan
nálunk is pedagógiai közhellyé válik az élethosszig tartó tanulás,
anélkül azonban, hogy érdemben befolyásolná a tanítás-tanulás
kapcsolatát. Egyetlen gyakorlati vonzata látható: a felnőttkori tanulás
természetessé válása, elismerése, legalábbis a munkaerő-piaci szükségleteknek
megfelelően. Aki nem elégszik meg ennek megemlítésével, hozzáteszi,
hogy lépést kell tartani a gyorsuló változásokkal, ma már nem lehet
megelégedni az ifjúkorban szerzett szaktudással. Mások azt is
megjegyzik talán, hogy a munkanélküliségtől úgy lehet szabadulni, ha
valaki átképezi magát, és olyasmit tanul, amellyel fizetett munkát
talál. Mindebből
azonban még nem következik az élethosszig tartó tanulás követelménye,
hiszen időskorban az emberek többsége már nem dolgozik, szakképzettsége
fejlesztésére sincs szüksége. Már ez is figyelmeztethet arra, hogy az
élet egészét kísérő tanulás ügye nem korlátozható a munkával összefüggő
problémákra. Arról nem is szólva, hogy az ember nemcsak munkaerő, s
így tanulásának sem lehet a kizárólagos tárgya egy szakma . A dolog
tisztázásához érdemes megismerni, hogyan is született meg az élethosszig
tartó tanulás igénye. A
gondolat születése Sokan
úgy tudják, ez a gondolat az utóbbi évtizedek terméke. A tudományos-technikai
fejlődés felgyorsulása alá is támasztja ennek igazát. Ám M. J. A.
Condorcet már 1792-ben ezt írta a francia forradalom konventje elé
terjesztett közoktatási tervezetében: "Az oktatásnak nem kell véget
érnie akkor, amikor az ember befejezi iskolai tanulmányait. Az oktatásnak
minden korosztályra ki kell terjednie. Nincs olyan korosztály, amelyben
a tanulás hasztalan vagy lehetetlen lenne. Erre a második oktatásra annál
is inkább szükség van, mivel az elsőt szűk körre szorították."1
Ebben a megállapításban több mint 200 évvel ezelőtt már megszólalt
az egész életen át tartó tanulás eszméje. Itt még azonban inkább a
fiatalkori tanulás kiegészítéséről van szó, s nem arról, hogy változó
körülmények miatt kényszerülünk erre. Ez
a gondolat nem sokkal később ugyancsak megjelent. J. W. Goethe
"Vonzások és választások" című könyvében, 1809-ben a következőket
mondatta regénye egyik szereplőjével: "Elég baj, hogy most már
semmit sem lehet egy egész életre megtanulni. Elődeink ahhoz tartották
magukat, amit ifjúkorukban tanultak; nekünk azonban most minden öt évben
újra kell átvennünk, ha nem akarunk egészen elmaradni a divattól."
Mire a társaság egyik tagja így érvel: "Mi asszonyok, nem vesszük
ezt olyan szigorúan; és hogy őszinte legyek, nekem voltaképpen csak a
szó jelentése fontos, mert semmi sem nevetségesebb társaságban,
mintha az ember helytelenül alkalmaz egy idegen szót, egy műszót. Ezért
hát csak azt szeretném tudni, milyen értelemben használják ezt a
kifejezést éppen ezekben a tárgyakban. Ami ezzel tudományosan összefügg,
azt átengedjük a tudósoknak, akik egyébként - mint ahogy megfigyeltem
- aligha fognak egymással valaha is megegyezni."2 A
fenti párbeszéd jellemző módon fogalmazza meg a kor tudományos eredményeivel
lépést tartani akaró ember aggodalmát s vele ellentétben azt a meggyőződést,
hogy a tájékozottság csak arra jó, hogy a fogalmak megfelelő használatával
elismerést szerezzünk az előkelő társaságban. Az első vélemény azért
újszerű még ekkor, mert a tudomány egyre határozottabban távolodik
el a tapasztalati tudástól, s Goethe azt is jól veszi észre, hogy a távolság
megszüntetéséhez már nem elég az iskolában s az ifjúkorban
szerezhető tudás. A gondolattal vitába szálló vélemény viszont
nemcsak arra hivatkozik, hogy a laikus számára elég erről a felszínesebb
tudás, de az is zavarja, hogy a tudomány nem marad meg az egyetlen igazság
kimondásánál. A mindennapiság számára az alternatívák fölöslegesek,
ott csak a helyes és helytelen, igaz és hamis kettőssége élhet.
Bizonyítja ezt a hölgy kérdése, amellyel a regény szereplőinek beszélgetésébe
kapcsolódik. A társaság tagjai arról váltanak szót egymással, hogy
a tudósok valamilyen kapcsolatot kezdenek felfedezni az élő és az élettelen
természet között. Mire ő közbeszól: "Nem tudnátok-e egészen röviden
felvilágosítani, voltaképpen hogyan is kell értenünk ezeket a rokonságokat?"
S ezt a választ kapja: "Nagyon szívesen, persze csak annyira,
amennyire tudom, csak úgy, ahogyan kb. tíz évvel ezelőtt tanultam és
olvastam. Azt már nem tudnám megmondani, még mindig így gondolkodnak-e
erről a tudományos világban, és beleillik-e az újabb elméletekbe."3 A
tanulságos beszélgetés jól tükrözi egyrészt a tudomány és a
mindennapiság elválását, másrészt azt, hogy ha az ember a valóságot
továbbra is érteni akarja, akkor rendszeresen művelődnie kell a felnőttkorban
is. Hihetnénk, hogy Goethe utalása egyedi jelenség az új tudományos
eredmények követésének szükségességéről, az író széles körű
érdeklődésének tükröződése. Nem így van. A polgári átalakulás
kezdettől magával hozta a rendszeres művelődés igényét, legalábbis
azok között, akik életszínvonaluk anyagi javulásával együtt magától
értetődőnek tartották műveltségi színvonaluk javítását. J.
Habermas a társadalmi nyilvánosságról szóló könyvében utal arra,
hogy "Németországban a XVIII. század végéig kialakult egy
kicsiny, de kritikusan vitatkozó nyilvánosság. Mindenekelőtt városi
polgárokból és más polgári elemekből létrejött a tudósok köztársaságán
túlnyúló, általános olvasóközönség, amely immár nemcsak néhány
standard művet olvas el újra meg újra intenzíven, hanem olvasási szokásaiban
az állandó új megjelenésekhez igazodik, ezzel pedig mintegy a magánszféra
közepéből kiindulva megteremtődik a nyilvános kommunikáció
viszonylag sűrű hálója. Az olvasók ugrásszerűen megnövekedett számának
megfelelően jelentősen bővül a könyvek, folyóiratok és újságok
termelése, megszaporodnak az írók, kiadók és könyvkereskedések, s főként
az olvasótársaságok kölcsönkönyvtárakat és olvasóhelyiségeket állítanak
föl egy új olvasási kultúra csomópontjaiként. Időközben elismerést
nyert a kései német felvilágosodásban létrejött egyesületi élet
fontossága is."4 Nyilvánvaló,
hogy az egyesületek nemcsak egyszerűen a társas élet színterei, ösztönző
hatással vannak a résztvevők folytonos tájékozódására is. A presztízshez
hozzátartozik - ahogy Goethe regénye is érzékelteti - a tájékozottság
a kultúra újabb eredményeiben. Habermas azonban azt is jelzi művében,
hogy néhány évtizeddel később felbomlanak a különböző társaságok,
klubok, egyesületek, s "az egyesek társas vitája átengedi helyét
a többé-kevésbé kötetlen csoporttevékenységeknek", s ennek következményeként
megtörténik az átmenet a "kultúrán elmélkedő közönségtől a
kultúrát fogyasztó közönségig".5 A művelődés magánügy
lesz, ezzel együtt gyengül a rendszeres művelődés igénye is. Ez
a változás másutt is lejátszódik a polgárosodás folyamatában.
Magyarországon ugyancsak megjelenik a felvilágosodással együtt a kultúra
terjesztésének szükségessége. Bessenyei György szerint "az ország
boldogságának egyik legfőbb eszköze a tudomány, s ez mentől közönségesebb
a lakosok között, az ország is annál boldogabb".6 Ám a tudományok
közönségessé tételének akadálya a nagyarányú írástudatlanság
és a nyomtatott szó szükségességének el nem ismerése is. Tanulságos
példa erre Tessedik Sámuel életrajza. Ebben említi, hogy szarvasi lelkészsége
idején kétszer is próbálkozott olvasókör alapításával, de mindhiába.
Sőt, amikor a helybéliek észrevették, hogy papjukat mindig a könyvek
mellett találják, azzal kezdték őt gyanúsítani, hogy "még nem
tanulta ki azt, amit kellett volna, mert íme a többi tanító urak
mindig pipálnak, s egész heteken keresztül, semmi egyebet sem tesznek,
mint legyeket öldösnek, lakodalmakra, keresztelőkre és disznótorokra
járnak".7 Nyilvánvaló, hogy ilyen körülmények közt nem
lehetett becsülete annak a mondásnak, amely szerint "a jó pap
holtig tanul". Mégis
találunk hazai művelődéstörténetünkben is pozitív példát, amely
messze megelőzi korát az élet egészén át tartó művelődés szükségességének
felismerésében. 1907-ben Pécsett tartották az iskolán kívüli szabad
tanítás országos kongresszusát, amelyen a hazai tudományos élet
neves képviselői tartottak előadásokat. A tanácskozást megelőzően
Alexander Bernát, a filozófia egyetemi tanára folyóirati cikkében ezt
írja: "Korunk mélyen érzett szükséglete és világosan fölismert
kötelessége, hogy azokat a nagy műveltségi különbségeket, amelyek társadalmunk
egyes rétegeit elidegenítik egymástól, amennyire lehet, csökkentse.
Ez a törekvés nem új, egyidejű a modern tudományos gondolkodás
kifejlődésével, csakhogy a tudományos gondolkodás sokkalta gyorsabb
menetben haladt előre, mint a tudományos műveltség kiterjesztése, és
így az egyenetlenség a művelődésben nem hogy csökkent volna, hanem
bizonyos tekintetben még nőtt. Ma már akkora, hogy komoly veszedelemmel
fenyegeti társadalmunk alkatát és békés tovább fejlődését."
Az iskolai oktatás szerinte nem tudja ezt a lemaradást felszámolni.
Mert "minden iskolai tanítás, a legjobb, a legkifogástalanabb is,
két nagy fogyatékosságban szenved; az első az, hogy bizonyos kényszert
kénytelen alkalmazni, amely sokaknak a tanulását kelletlen munkává
teszi; a második, hogy csak az alapot vetheti meg, a további fejlődést
az egyén saját szabad törekvésére kénytelen bízni. Ez még a tanítás
legfelsőbb fokára nézve is igaz... Az iskolai tanítás csak akkor jó,
ha maga után vonja az egyén szabad, önálló, minden formalitástól
ment tovább tanulását. Sőt ez és csakis ez az igazi tanulás."
Alexander hozzáteszi: ezt azonban szervezni kell, noha rendelkezésre állnak
az önművelés eszközei, a könyvek. "Csakhogy számosan vannak,
akik szeretnének olvasni, de nem tudják, mit olvassanak; még többen
vannak, akik nem tudnak maguk eligazodni az irodalomban és csakhamar bátorságot
vesztve abbahagyják kísérleteiket. Sokan ösztönt se éreznek az olvasásra...
nem keresik, amiről még tudomásuk sincsen. Ily körülmények közt a
szabad tanulás legfőbb tényezője csak egy lehet: a szabad tanítás."8 Alexander
optimistán szól a jövőről: "A most meginduló század a szabad
tanítás teljes érvényesülését fogja elérni. Mindenütt a világon
föl fogják ismerni, hogy a szabad tanítás szükséges kiegészítője
az iskolai tanításnak és e kettő együtt még eddig nem sejtett módon
fog tovább fejlődni. Ez a kettő kölcsönösen támogatja és kiegészíti
majd egymást. Mennél hatásosabb lesz az iskolai tanítás, annál
nagyobb közönsége lesz a szabad tanításnak, és mennél inkább fejlődik
emez, annál jótékonyabb hatással lesz az iskolai tanításra;
gyakorlatibbá, elevenebbé fogja tenni." Ezért "a szabad tanítás
nagy ügyét az ország ügyévé kell tennünk, ki kell emelnünk az
elszigeteltségéből, függetleníteni kell egyes buzgó emberek áldozatkészségétől,
hogy az egész nemzet őrizetébe bocsáthassuk... Itt egy nagy nemzeti ügyről
van szó, amely iránt mindenkinek érdeklődnie, és amelyen ezreknek közreműködnie
kell."9 Ezek
a sorok részben igazolódtak, a felnőttkori tanulás és művelődés szükségességét
világszerte elismerték, s ebben országunk sem kivétel. Ám az iskolai
oktatás és az iskolán kívüli művelődés egymásra utaltságát és
együttműködésének jelentőségét még kevéssé. A felnőttkori
tanulás, művelődés sem vált országos üggyé, közüggyé, noha épp
az egész életen át tartó tanulás tenné halaszthatatlanná ezt. Nemzetközi
nyilatkozat a folyamatos oktatás szükségességéről Az
ENSZ kulturális szervezete, az UNESCO 1960-ban a kanadai Montrealban
tartotta II. Felnőttoktatási Világkonferenciáját.10 A tanácskozás fő
témája az oktatás kiterjesztése volt az ifjúkori iskolai oktatáson túl
a felnőtt társadalom egészére. Míg korábban a felnőttoktatás jórészt
"helyrehozó" szerepet vállalt, a fiatal korban elmulasztott
tanulás pótlását, most a feladat másképp - valamennyi képzettségi
szint továbbfejlesztéseként - jelent meg. Az indok a valóság állandósuló
változása volt, amely már nem teszi lehetővé, hogy a gyermekkorban,
az iskolában elsajátított tudás egy életre elegendő legyen.
Lehetetlen fenntartani továbbra is az élet kettéosztását egy korai
szakaszra, amelyben tanulunk és nem dolgozunk, s egy második szakaszra,
amelyben a munka a jellemző elfoglaltság, és többé már nem
tanulunk.11 A montreali konferencia előadói drámai hangon fejezték ki
az új helyzet átalakulást sürgető voltát. Ch. H. Barbier szerint
"döbbenten szemléljük a változások száguló tempóját, és értetlenül
nézzük ezt a kort, amelynek nem vagyunk fiai és amely már nem is ad időt
nekünk ahhoz, hogy a kortársai legyünk".12 Margaret Mead arra
figyelmeztetett, hogy "senki sem éli le életét abban a világban,
amelybe beleszületett, és senki sem hal meg abban, ahol felnőttként
dolgozott". S ezért "ma azon a ponton vagyunk, hogy arra
kellene tanítanunk a gyermekeket, amit még magunk sem tudunk, s nem is
tudjuk, hogy mire lesz szükségünk holnap".13 A teendőkről C.
Hallenbeck, a New York-i Columbia Egyetem tanára ezt mondta: "Az
embernek meg kell értenie a változást és annak következményeit,
alkalmazkodnia kell hozzá és intézményeihez. Ahhoz, amit napjaink új
világának nevezünk. Ehhez a magatartások, a távlatok, az értékek és
viszonylatok rugalmassága kell. Nem számít, mennyire eredményes és
korszerű az iskoláztatás, a lényeg az, hogy nem képes már arra, hogy
olyannak mutassa be a világot, amilyen lesz, ha a tanuló felnő. A felnőttoktatás
alapvető feladata, hogy egyensúlyt hozzon létre az emberek és egy változó
világ körülményei között. A civilizáció, a demokrácia és
intelligencia egyik alapelve, hogy az emberek irányítani tudják
sorsukat. Ez csak akkor válhat lehetségessé, ha az emberek előre tudják
látni és irányítani azokat a változásokat, amelyek anyagi és társadalmi
találékonyságuk eredményei."14 R. Kidd hangsúlyozta, a felnőttoktatás
mindaddig nem hiheti, hogy tanulói "jó előkészületben" részesülnek
az életben, amíg az egész oktatási rendszer nem az egész életen át
tartó tanulás elvén és gyakorlatán alapul, és ezt a rendszert nem
egységes egészként tervezik meg.15 R.
Kidd meglátása az ifjúkori iskolai oktatás és a felnőttkori képzés
szoros egymásrautaltságáról, egy rendszerben való elhelyezéséről máig
sem vált nyilvánvalóvá sem a pedagógiában érdekeltek, sem a felnőttoktatással
foglalkozók között. Feltehető, hogy ennek az is az oka lehet, amit P.
Drucker fogalmazott meg: "A felnőttoktatás éppen olyan természetes
a művelt társadalomban, mint a gyermekek oktatása az írástudó társadalomban."16 Bármennyire
is újszerűek voltak 1960-ban a montreali konferencián megfogalmazott
gondolatok, ezek sem teljesen előzmény nélküliek. Az angol felnőttoktatásról
1919-ben kiadott jelentésben A. L. Smith rámutatott arra, hogy "a
felnőttoktatást nem tekinthetjük úgy, mint ami csak az emberiség kis
töredékére tartozik; ez állandó nemzeti szükséglet, elválaszthatatlan
tartozéka a polgárjognak, ennélfogva általánosnak és élethosszig
tartónak kell lennie".17 Az UNESCO I. Felnőttoktatási Világkonferenciáján,
a dániai Helsingőrben J. Guéhenno, a népművelés párizsi főfelügyelője
arra figyelmeztetett, hogy káros, ha a fiatalok iskoláztatása akkor
marad abba, amikor önállóan gondolkodni kezdenek. "Ha ekkor
gondolkodásukat a véletlenre bízzuk", könnyen válnak áldozataivá
a demagóg politikai propagandának és az előítéleteknek. A felnőttoktatás
feladata tehát a kritikus gondolkodás kifejlesztése.18 Ez a konferencia
azonban még inkább az oktatás funkcionalizmusát hangsúlyozta, és ez
is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a 11 évvel később összehívott világkonferencián
az élethosszig tartó tanulás igénye elsősorban a munka világában
jelentkező változások követésére irányult, megfogalmazva a többszöri
átképzés és továbbképzés elkerülhetetlenségét. Háttérbe
szorult az általános műveltség folytonos korszerűsítése és az életkori
szakaszok közti összefüggés fokozottabb figyelembevétele. Jóllehet
az élethosszig tartó tanulásról azóta sok tanulmány született, a közvélemény
máig sem tud erről többet, mint az oktatás, képzés és tanulás
kiterjedése a dolgozókra és a munkából kieső munkanélküliekre.
Hogy itt jóval többről van szó: a kultúra és az emberi élet újszerű
kapcsolatáról, az egyelőre hiányzik az élethosszig tartó tanulásra
vonatkozó gondolkodásból. Maróti Andor [Új Pedagógiai Szemle 2002./7-8.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |