Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
műveltségfogalom átalakulása A
változás olyannyira erős volt, hogy a külső természet átalakítottsága
csakhamar levált a kultúráról, és ott csak az ember lelki fejlettsége
(értelme, erkölcse, ízlése) maradt.19 A fogalom további változását
Georg Simmel így írta le: "Amíg a 18. sz. nevelési eszménye az
ember képzése, tehát személyes belső értékeinek kialakítása volt,
addig a 19. században ennek helyébe az objektív ismeretek és viselkedésmódok
összessége értelmében vett képzés lépett."20 Ennek következtében
az objektív kultúra a szubjektív fölé került, ami gyakorlatilag azt
jelentette, hogy a művelődés az objektív kultúra eredményeinek átvétele,
elsajátítása, s eközben háttérbe szorulnak azok a belső értékek,
amelyek korábban a műveltség fő jellemzői voltak. Az objektív kultúra
átvételét javasló felfogás persze bízott abban, hogy ami tartós érték
a kultúrában, az a művelődő embert is értékesebbé teszi. Ha
ugyanis az objektív értékek egy magasabb szintű éleslátás eredményei,
azaz tisztán szellemi értékek, akkor ez az értékeket megismerő egyént
is felemeli. Nincs más teendő, mint e javak hozzáférhetővé tétele
és az emberek segítése a kulturális értékek megértésében, átélésében. Csakhogy
ebben a meggyőződésben paradoxon rejlik. A művelődés ebben az értelemben
pusztán alkalmazkodás a javakban található értékekhez, márpedig az
alkalmazkodás ellentétben áll a személyi fejlődéssel. Ehhez önállóság
és alkotó aktivitás kell. Nem véletlen, hogy ez a felfogás e követelményeket
csak a tudományt és művészetet megvalósítóktól várta el, a kultúra
befogadóitól nem. Jól fejezte ki ezt a kulturális élet hierarchikus
szerkezete: a kultúra eredményeinek átvételében a művelődő ember
csak a "közönség" szerepét töltheti be. amelynek aktivitása
kimerül az értékek fogyasztásában és tetszése kifejezésében. Az
sem véletlen, hogy ez a kultúra elkülönült a gyakorlati élettől,
befogadása szemléleti lett, s eredményessége az élvezhetőségében
mutatkozott meg. Magától értetődően leszűkült a hatása a kiváltságos
helyzetben lévőkre, "élettől elvont jellege" miatt szó sem
lehetett arról, hogy általános igénnyé váljék. A
művelt elithez igazodó kultúraközvetítés arisztokratizmusa miatt az
a látszat alakult ki, mintha a kultúra demokratizálásához nem kellene
egyéb, mint a kulturális értékek széles körű terjesztése. Csakhogy
bebizonyosodott, hogy a "magas kultúra" nemcsak azért áll távol
a társadalom többségétől, mert nem részesülhet benne. Akkor sem
kell, ha közvetlenül kínálják, és fizetni sem kell érte. Egyszerűen
érthetetlen és idegen a legtöbb ember számára. Találó magyarázatot
ad erre Ortega y Gasset: amikor a szellemi kultúrára leszűkülő felfogás
a középkori vallásos világkép helyébe az igaz, a jó, a szép eszméit
állította, lényegében ugyanúgy, "fikciós felületként borult
az élet fölé",21 mint az, amit fel akart váltani. Ugyanúgy
"ultravitális entitásnak" bizonyult, mint amaz, eszményeit
"a kulturalizmus csak olyan mértékben becsülte, amennyire az őket
nevelő és tápláló vitalitás egész folyamatától már
elszakadtak".22 Ortega megállapítását igazolta a neokantiánus H.
Rickert kijelentése: "A kulturális értékeket nemcsak hogy szinte
lehetetlen pozitíve, az élet értékeiként értelmezni, hanem szükséges
is, hogy a kultúrát negatív viszonyba állítsuk az élettel... Nyersen
fogalmazva: egy bizonyos fokig az embernek meg kell gyilkolnia az életet,
hogy önértékekkel bíró kulturális élethez érkezzen el."23
Rickert persze arra utal, hogy a szellemi kultúra elvontságával szükségképp
a jelenségszintű gondolkodás fölébe emelkedik, de a fogalmazása azt
a meggyőződést is kifejezi, hogy a gyakorlati élethez kapcsolódó értékek
más szférához tartoznak, az életnek olyan rétegéhez, amely
alacsonyabb szintű, mint a szellemi értékekre irányuló kultúra. Ismert
e műveltségfelfogás tagadása a prakticizmusban, amely csak a sikeres
cselekvésben találja meg a kultúra hasznos értékeit. Úgy látszik,
ennek erősebb vonzata van, szélesebb körű érdeklődést képes kiváltani,
mint a szellemi értékekre korlátozódó kultúra. Ám erősen leszűkíti
az igényt az aktuális gyakorlati szükségletekre, és a szélesebb távlatok
mellőzése miatt hajlik arra, hogy megelégedjék a rutincselekvés
megtanításával. Ennek azután meglesz az a fogyatékossága is, hogy
szemben áll a változásokkal, ennek megfelelően nem is fogadja egyetértéssel
a változásokhoz rugalmasan alkalmazkodni tudó gyakorlat kialakítását. Más
magatartást ígér a művelődés elméletében újabban terjedő
konstruktivista felfogás.24 Lényege az a meggyőződés, hogy a valóságról
mindenki szubjektív képet alkot, és így a tanulás sem valami idegen
tudás átvétele, hanem a személyes valóságkonstrukció módosítása
(re-framing). Alapja az ember reflexív gondolkodása, ami nem más, mint
viszonyulás a körülöttünk lévő valósághoz. A reflexivitásban az
egyén nemcsak arra keres választ, hogy mi az, amit érzékszervei közvetítenek.
Erre ugyanis csak úgy lehet válaszolni, ha tisztázzuk, mi a lényeges
abban számunkra. A konstruktivista felfogás ezt viabilitásnak (hasznosíthatóságnak)
nevezi, nem szűkíti azonban a hasznosságot a manuális cselekvésre,
hanem kiterjeszti a tapasztalatokban megjelenő "életvilágra".
Ennek megértéséhez a gondolati aktivitást - már csak a körülmények
folytonos változása miatt is - alapvetően meghatározónak tartja. Nyilvánvaló,
hogy a konstruktivizmus a tanulást is másképp értelmezi: egyrészt
kiszélesíti ezt a fogalmat a tapasztalatok kritikus meghaladására és
átértékelésére, másrészt a hangsúlyt az információk átadásáról
azok személyes feldolgozására teszi át a szervezett tanításban is.
Ebből következik, hogy a tapasztalatok segítségével megismerhető valóság
állandó változásai folytonos korrekcióra késztetik az egyént. A
szervezett oktatás pedig - amennyiben feladatának nem egyszerűen az
ismeretátadást, hanem a kompetencia fejlesztését tartja - a közlő és
befogadtató tanítás helyett a problémamegoldó és felfedezendő eljárásokat
kell hogy alkalmazza.25> Ez utóbbiak persze sok bizonytalanságot idéznek
elő (perturbáció), és megzavarhatják a tanulókat, akik előzőleg
megszokták, hogy a tanításban kész válaszokat kapnak a felmerülő kérdésekre.
A tanulás új helyzeteiben viszont kereső, kutató magatartásra van szükségük.
Ebben tanulótársaiktól kaphatnak segítséget, a konstruktivizmus
ugyanis előnyben részesíti a csoportok együttműködését. Így a
tanulás kommunikatív folyamatban játszódik le a vélemények cseréjével
és szintézisével. Ez kombinatív képességet feltételez, ami egyúttal
az alkotó gondolkodás egyik legfontosabb eleme. Az álláspontok összekapcsolása
nem azonos a vélemények egységesítésével; éppenséggel a különböző
megközelítésmódok és alternatív értelmezések felhasználásával történik.
S még a szintézis is többféle lehetőség feltárására irányul, rászoktatva
a folyamatban részt vevőket ezek összehasonlítására, a köztük adódó
összefüggések felismerésére. Amennyiben ezek az elvek a gyakorlatban
érvényesülhetnek, képesek lesznek sokkal jobban fejleszteni az önálló
gondolkodást, mint a hagyományos tanításhoz alkalmazkodó tanulás.
Kérdés
persze, hogy a jelen kedvez-e egy ilyen fordulatnak. Az
információs társadalom posztmodern filozófiája hangsúlyozza a valóság
pluralizmusát, valamint azt is, hogy az ideológiák és elméletek
elvesztették kizárólagos érvényüket. Ezek a sokszínű valóságnak
csak lehetséges értelmezései, amelyek közt a személyes tapasztalatok,
egyéni vélemények és mítoszok is helyet kaphatnak. Kétségtelen,
hogy a tudomány ezekhez képest általánosabb érvényű tudást kínál,
de a valóság változásai miatt ez is korlátozott. Úgy látszik,
mintha ezt a bizonytalanságot az egyén folytonos tájékozódással
oszlathatná el. Az információk értékelése, kiválasztása, gyors
elavulása viszont illuzórikussá teszi ezt a feltételezést. A "jólértesültség"
nem teszi fölöslegessé az információk összemérését, összekapcsolását,
a belőlük adódó következtetések levonását, tehát az önálló
gondolati műveleteket.26 Igaz, hogy ezek eredményei sem lesznek végérvényesek,
a feladat azonban mindig az aktuális problémák megoldását lehetővé
tevő eljárások megtalálása. Ez csak azt igazolja, hogy a műveltség
ma már nem egy bizonyos meghatározott tudás megszerzése, egy állapot
elérése, hanem maga a folyamat fenntartása, a művelődés rendszeressége,
amelyben csaknem minden változik, átalakul, átrendeződik. Következésképp
a tanulás eredménye sem a gondolkodás végtermékében fog
megmutatkozni, hanem a folyamat minőségében. Ahogy Horst Siebert írja:
"Didaktikailag értelmezhető az a mottó, hogy maga az út a cél.
Nincsenek aszfaltozott utak, amelyeken járhatnánk, magunknak kell saját
utunkat kitaposnunk, amin haladunk, vagyis gondolkodunk és tanulunk. Az
utat a menetelés hozza létre, miközben állandóan akadályokba ütközünk,
megállásra kényszerülünk, és kerülőket teszünk."27 A
tanítás és tanulás kapcsolatának átalakulása A
művelődéselméleti változások érzékeltetik, hogy a felnőttoktatásban
is fordulat érlelődik. A hangsúly áttevődik a tanításról a tanulásra
- amit "résztvevő-központúságnak" neveznek28 - meg kell
hogy változtassa a tanári és tanulói magatartást. Figyelmet érdemel,
hogy a felnőttoktatási szakirodalomban egyre gyakoribb a fogalomváltás:
a felnőttek oktatása (adult education) helyett folyóiratok címeként
is a felnőttek tanulását (adults learning) használják. H. Dieuzeide
ezt "kopernikuszi fordulatnak" mondja, olyan változásnak,
amely radikálisan átalakítja a tanítás-tanulás viszonyát.29 A
leghatározottabban ez a távoktatásban mutatkozik meg, ahol a tanulók
aktivitása kerül a középpontba (a tanulás írásbeli feladatok
folytonos megoldásából áll), és a tanároknak kell alkalmazkodniuk
hozzájuk. Nem abban az értelemben, hogy a tanulók határoznák meg, mit
hogyan tanulnak, hanem úgy, hogy a központilag összeállított tananyag
feldolgozásában bizonyos fokú önállóságot kapnak. Egyrészt a szövegek
értelmezésében, másrészt a források felhasználásában, harmadrészt
pedig az alternatív lehetőségek kiválasztásában. Ez érintheti a
kapott feladatokat, hozzájuk kapcsoltan a tapasztalataik hasznosítását,
de a tananyag szerkezetét is. Ez utóbbi az ún. modulos tagolás,
amelyen belül az egyes részek sorrendje tetszőleges lehet, eltekintve
attól, hogy valamennyi egység önmagában is értelmezhető. Ám a részek
kapcsolása mégsem lehet teljesen önkényes, valamiképp logikai rendet
kell alkotniuk. Ezért is nevezik az így felépülő tananyagot "építőkocka-rendszernek",30
ami jelzi, hogy a rendszerezettség nem mellőzhető, csak ez itt nem készen
kapott, hanem a tanulók választásával alakul ki. A
távoktatásban megvalósuló tanulás individualitása összhangban van a
tanárok közvetlen, személyre szóló segítségével. Ez annak ellenére
megvalósul, sőt a tanulás egész ideje alatt rendszeres lesz, hogy egy
tárgykör feldolgozásában sokszor több ezer tanuló vesz részt
egyszerre. Mégis minden tanuló egy kijelölt szakértővel (tutorral) áll
levelező kapcsolatban. Ő javítja és értékeli a dolgozatait, ő látja
el tanácsokkal az eredményes tanulás érdekében. Közöttük
"didaktikus párbeszédnek" kell kialakulnia, amelyben mindig a
tanuló tanulási nehézségei és kérdései a meghatározóak, a tanár
tanácsadó szerepet tölt be. Teheti, mert a tananyagot minden tanuló az
egyéni tanulásra kidolgozott nyomtatott tankönyvben és audiovizuális
kiegészítő anyagokban kapja meg, a tanárnak sem az ismeretek átadásával,
sem magyarázatával nem kell foglalkoznia. Tevékenysége a tanulási
folyamat segítésére irányulhat (ezért nevezik facilitátornak).31 A
távoktatás azonban csak egyike a nagyobb tanulói önállóságot igénylő
lehetőségeknek. A másik ilyen lehetőség a nyitott képzés és a
nyitott tanulás (open learning), amely abban tér el a távoktatástól,
hogy a "tananyagot" maga a tanuló állítja össze, és a szakértőkkel
való kapcsolata is közvetettebb. A tanulmányozásra kiválasztott anyag
igazodik az egyéni érdeklődéshez, szükségletekhez, képzettségi
szintekhez. Mégsem okoz "magára maradottságot", mert az önálló
tanulást folytatók tananyaguk tervezésekor konzultálhatnak bizonyos
intézmények (pl. könyvtárak) és szervezetek (felnőttoktatással
foglalkozó társulások) szakembereivel, és alkalmilag tanácsot is kérhetnek
tőlük. Ez a kapcsolat jelzi, hogy nem a régi értelemben vett
autodidaxis továbbéléséről van szó, hanem egy lazább kapcsolatról
az önirányítású tanulás (self-directed learning)32 és egyes művelődési
intézmények, szervezetek között. Arról,
hogy a tanulás fokozódó önállósága egyre gyakoribb, nemzetközi
vizsgálatok számolnak be a nyolcvanas években.33 Az Ausztráliára, az
Egyesült Királyságra, Kanadára, Ghanára, Izraelre, Jamaicára, Új-Zélandra,
az Egyesült Államokra és Zairére kiterjedő öszszesítés szerint a
megkérdezett felnőttek 90%-a tanult valamit az interjút megelőző évben,
s közülük 73% maga tervezte meg tanulását, míg 20% vett részt szakértők
által tervezett és szervezett csoportok munkájában, a fennmaradó hányad
barátok, ismerősök tervét vette át. A meglehetősen nagy arányok érthetőbbé
válnak, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a tanulást igen tágan értelmezik.
Többnyire a mindennapi élet szükségleteihez kapcsolódó gyakorlati készségek
elsajátítását értették alatta (70%). Kevesebb volt az öncélú érdeklődés
kielégítése (20%) és mindössze 5% volt a magasabb szintű bizonyítvány
megszerzésére irányuló törekvés. A
napi gyakorlathoz kapcsolódó tanulás elterjedtsége megengedi azt a következtetést,
hogy az élethosszig tartó tanulásnak van valószínűsége. Nem arról
van szó tehát, hogy a felnőtt állandóan iskolában, tanfolyamon
tanul; a tanulás nagy része az intézményesen szervezett alkalmakon kívül
valósulhat meg. Kérdés persze, hogy ez a felnőttek oktatóit és az
oktatás szervezőit is fölöslegessé teszi-e. Már a távoktatásról
és a nyitott képzésről szóló megállapítások is jelezték, hogy a
felnőttoktató segítsége annak ellenére sem tűnik el, hogy a célja
épp a tanulói önállóság fokozása. Csak a hallgatóságának előadást
tartó tanári szerep szorul vissza, hogy azt felváltsa a csoportvezetői,
a távtanításban a tutori (konzulensi), a nyitott képzésben a tanácsadói
magatartás. E
változás meglepő módon felértékeli a felnőttoktató sajátos felkészültségét.
Amíg előadóként tanított, csak a tárgyához kellett értenie, s jó,
ha ehhez még az érthető és érdekes közlés képessége is társult.
A résztvevő-központúság különböző változatai nélkülözhetetlenné
teszik a személyiség-lélektanban, csoportlélektanban, a felnőttek
tanuláslélektanában való jártasságot, a tanítás-tanulás folyamatának
tervezését és rugalmas alakítását, a módszertani sokoldalúságot.
És mindennek átfogására egy sajátos andragógiai (felnőttoktatás-elméleti)
filozófiát a célok, elvek, eszközök és módszerek összehangolásával.
Ezért kell a felnőttek tanítását szakmává tenni, arról nem is szólva,
hogy a társadalom különböző rétegei, célcsoportjai más és más
kapcsolatot kívánnak. Nyilvánvaló, hogy az értelmiségiek továbbképzéséhez
és a funkcionális analfabéták tanításához, a pályakezdő
fiatalokkal és az idős emberekkel való foglalkozáshoz más stratégia
szükséges. A felnőttek tanításának differenciáltsága jelzi az empátia
szükségességét, amely nemcsak az életkori és képzettségi különbségekre
van tekintettel. Ha a felnőttek tanulásában nagy jelentősége van a
probléma-központúságnak, a problematikus helyzetek elemzésének és a
megoldási lehetőségek feltárásának, akkor a felnőttoktatónak olyan
feladatokat is kell vállalnia, amelyekről még neki sincs kész tudása.
Csak mozgósítható ismeretei és tapasztalatai vannak, amelyeket
felhasználhat, de a helyzetek vizsgálatára vállalkozó tanulásban
neki is tanulóvá kell válnia, hogy másokat segíthessen.34 Ebben a
helyzetben nemcsak a megoldás megtalálása lesz az eredmény, hanem az
együttműködés megtanulása és a résztudások összekapcsolása is. Minthogy
az egyre bonyolultabbá váló valóság fokozottabban termeli ki az
ellentmondásokat, a válsághelyzetekből való kijutás megtalálása
mind gyakrabban lehet programja a felnőttek tanulásának, tanításának.35
Amíg a hagyományos oktatás (elsősorban a gyermekeket tanító pedagógiában,
de sokáig a felnőttek oktatásában is) a tanulók alkalmazkodását kívánta
meg, a helyzetorientált és problémaközpontú tanulás alkotó
alkalmazkodásra késztet. Ez látszólag a jelenre irányuló figyelmet
feltételezi, az időbeni távlatok mellőzése azonban sohasem teszi
lehetővé az aktuális jelenségek megértését (ahogy a társadalmi összefüggések
figyelmen kívül hagyása sem).
Maróti Andor [Új Pedagógiai Szemle 2002./7-8.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |