Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
egész életet kísérő tanulás megoldatlan problémái A
tanuláshoz mindinkább kívánatos önállóság jelzi, az élethosszig
tartó tanulásnak úgy kell kiterjesztenie érvényét valamely életkorra,
hogy közben jelentékenyen emeli a tanulás színvonalát is. Ehhez már
nem elég a részvétel a felnőttoktatás valamely szervezett formájában.
Az sem elég, hogy valaki egyszerűen csak várja, valamilyen tudás majd
ráragad a tanárok munkája következtében. Kérdés, a tanulói öntevékenységet
kívánó gyakorlatnak lesz-e tömeghatású vonzereje, kiterjedhet-e a társadalom
többségére. A tudás társadalmát, a tanuló társadalmat napjainkban
hirdető jelszavak optimisták,36 az iskolai végzettség növekvő
statisztikai adatai látszólag alá is támasztják ezt. Más dolog
azonban beiratkozni valahová, türelemmel végigülni a foglalkozásokat,
és más teljes energiával tanulni, nemcsak azt, ami kötelező, hanem
azt is, amit lehet. Persze itt nem az ismeretek egyszerű összegyűjtéséről
és az emlékezet megterheléséről van szó, hanem az ismeretek összekapcsolásával
kialakítható felismerésekről és a lényeges vonatkozások megértéséről. A
tanulás magasabb minőségét ma még kevesen tanítják.37 Úgy látszik,
mintha erre minden tanulónak magának kellene rájönnie. Ennek azután
az lesz a következménye, hogy egyesek sikeresek, mások a kudarcok sorát
élik át. Nem azért, mintha keveset tanulnának, és keveset tudnának,
hanem azért, mert rosszul tanulnak, és nem is értik, amiről tudomásuk
van. Ők sohasem éreznek később indítékot a tanulásra, hiszen az
nekik örömöt sosem ad. Az örömöt adó tanulás képességét a
gyermekkorban kellene megszerezni, később ez már csak abban az esetben
lehetséges, ha valaki szembe mer fordulni a tanulással kapcsolatban
kialakult beidegzettségeivel. De ez már nagyon nehéz, az ember ritkán
hagyja el a már ismert, megszokott gondolkodást a bizonytalansággal járó
új kedvéért. Nem véletlen, hogy a felnőttoktatásban - Magyarországon
és másutt is - zömében azok vesznek részt, akiknek már legalább középiskolai
végzettségük van. Az általános iskolánál tovább nem jutók csak
kivételes esetben vállalkoznak elmaradtismereteik pótlására. Amikor
végiggondoljuk az életen át tartó tanulás problémáit, s azt nézzük,
mennyire alapozza meg ezt az iskola, a következő kérdésekre kellene választ
találnunk. A tananyag tanításának és a lecke felmondatásának szokásos
gyakorlata fejleszti-e az önálló gondolkodást, a problémalátást és
az értelmes tanuláshoz szükséges képességet? Mennyire ad lehetőséget
arra, hogy a tanulók megtanulják, hogy az életben is az információcsere
és az együttműködés a tudás kiérlelésének a legjobb módja?
Mennyire ismerteti fel, hogy az életben adódó ellentmondásos helyzetek
megoldására nem várhatók kész válaszok, azokat önerőből kell
kidolgozni az adódó lehetőségek feltárásával, összehasonlításával
és kapcsolásával? Az ilyen gondolkodáshoz nem elegendőek a valóságról
szerzett ismeretek, amelyeket tudomásul vehetünk. Ha valaki nem képes kérdéseket
felvetni arról, hogy a dolgok miért éppen így alakultak, és milyen
lehetőségek maradtak benne kihasználatlanul, akkor nem is értheti igazán
azt, amiről ismeretei vannak. P.
P. Gajdenko a következő tanulságot emeli ki M. Heidegger filozófiájának
pedagógiai vonatkozásaiból. "Azt a feladatot, hogy a tanulókat
megtanítsuk gondolkodni, eltakarja az a feladat, hogy ismereteket adjunk
nekik. A tudást pedig úgy értelmezik, mint meghatározott tények, módszerek,
koncepciók, álláspontok összegét. Ennek következtében rengeteg
koncepció és álláspont van a tanuló fejében, csak egy hiányzik belőle
- a saját koncepciója és álláspontja. Az a kérdés, hogyan változtassuk
meg az oktatás rendszerét, hogy a műveltség a gondolkodni, teremteni
és alkotni tudást jelentse, nem pedig annak ismeretét, amit mások
alkottak, nagyon fontos kérdés, és még konkrét megoldásokra vár. Éppen
ez az értelme Heidegger azon tézisének, hogy az igazi megismerés nem a
már meglévő magyarázása, hanem azoknak a lehetőségeknek a feltárása,
amelyek benne rejlenek a létezőben, de még nem realizálódtak. Az,
hogy megtanulunk gondolkodni, Heidegger szerint azt jelenti, hogy
megtanulunk kérdést feltenni, kérdezni, nem pedig válaszolni...
Heidegger azt mondja, kérdezni annyi, mint visszatérni a kiindulóponthoz,
amelytől valami elindult... Ilyen megközelítés esetén a múlt
produktumait a művelt ember nem úgy sajátítja el, hogy felhalmozza az
ismereteket, elraktározza polcok szerint a különféle koncepciókat és
elméleteket (úgy, hogy végeredményben fő tevékenységgé a megjegyzés,
az emlékezetben rögzítés, a tanulmányozás fő szervévé pedig az
emlékezet válik mint afféle kulturális csomagmegőrző). Az igazi műveltség
Heidegger szerint lehetővé teszi, hogy az ember bármely tanulmányozott
tárgyban... választ találjon azokra a kérdésekre, amelyek őt magát
foglalkoztatják."38 Nyilvánvaló, hogy ez a gondolatsor is hangsúlyozza,
hogy a tanulás, művelődés több, mint információk tudomásulvétele,
viszonyulás is, a reflexivitás jele. A kérdések előtérbe állítása
pedig éppenséggel arra utal, hogy ebben fontosabb az evidenciák felbontása,
a valóság "épp így létének" kérdésessé tétele, mint a
létező dolgok tudomásulvétele. Könyvtárosok
dolgozták ki a "könyvtárközpontú iskola" gondolatát,39
amely szerint a tanulóknak önállóan kell kiegészítő irodalmat
keresniük a könyvtárakban a tankönyv egyes fejezeteihez. Az így
megtalált és elolvasott könyvekről (folyóiraticikkekről) beszámolót
kell tartaniuk a tanórákon. E gyakorlat eredményeként megszokhatják,
hogy a szükséges tudnivalókat nem egyetlen könyv tartalmazza, a tankönyv
csak vezérfonal különböző források összefogásához. Ahhoz azonban,
hogy e kiegészítések valamiképp szerves egységbe álljanak össze,
mondanivalójukat értékelni, egyeztetni és rendszerezni kell. Az ilyen
tanításban részesülők korán megszokhatják az önálló gondolkodást,
kedvet kaphatnak az önművelésre. Érdemes lenne ezt a kezdeményezést
szélesebb körben elterjeszteni, persze ehhez az is kell, hogy a tanárokban
is elevenen éljen a szélesebb körű önművelés igénye és
gyakorlata. 1999-ben
jelent meg nálunk egy szerény külsejű kis könyv "Tanuld, amit
tudsz" címmel.40 Bár az alcíme gondolkodástechnikát ígér, mégsem
keltett nagyobb figyelmet. Pedig a szerző, S. Nemes Ilona új utakat tár
fel az értelmes tanuláshoz: a már ismert dolgok végiggondolását,
bennük "az azonosság és különbözőség egyszerre látását és
kezelését", majd ebből kiindulva a lehetőségek feltárását
"sokféle helyzetben és témában. Ily módon tágítva, tagolva a
gondolkodást nézhet szembe az ember vélekedéseinek bizonytalanságaival,
az egymásnak nemegyszer ellentmondó következtetések zavarával. Tanulságos
a könyv figyelmeztetése: nem szabad megrekedni a "kétütemű
gondolkodásban", amely szerint valami jó vagy rossz, helyes vagy
helytelen. E leegyszerűsítő szemlélet fő fogyatékossága, hogy képtelen
érzékeltetni az átmeneteket, s "nem tudja a változásokat magukból
a dolgokból levezetni". A gondolatmenet folytatásából kiderül,
hogy a könyv a felszínességről igyekszik leszoktatni az olvasóit, s
ahhoz ad példákat és hasznos tanácsokat, hogy a látszattudást hogyan
lehet elmélyíteni, a különböző információkat egymással
kapcsolatba hozni. A tanulás ebben az értelemben nem más, mint az egyén
meglévő "tudásának nyitása az emberiség kultúrája felé. Ez
a könyv azért is tanulságos, mert azt a meggyőződést erősíti, hogy
a tanulás nem egyszerűen valami ismeretlen, tőlünk idegen dolog átvétele,
hanem saját, fogyatékos tudásunk kiszélesítése a benne rejlő összefüggések
és kapcsolási lehetőségek tudatosításával. Ebben természetesen az
ember felhasználhatja mások tudását (sőt fel is kell használnia), de
nem mellőzheti a legfontosabbat, saját gondolkodását. Természetesen
a nyitott gondolkodáshoz nem könnyű eljutni, különösen akkor, ha
valaki már gyermekkorában az ellenkezőjét szokja meg. Réger Zita
mutatta be azokat a vizsgálatokat, amelyek feltárják az anya és
kisgyermeke kapcsolatában a kommunikáció jellegzetes sajátosságait.
Szerinte ezzel vezetheti be az anya gyermekét "az emberek közti érintkezés
kulturálisan meghatározott, rejtett szabályaiba". A szocializáció
"a beszédbe kódolt társadalmi információ és a gyermek számára
"a kommunikációs kompetencia elsajátítása", egyszersmind
"út a társadalmi és kulturális tudás megszerzéséhez. Ezen belül
út a saját identitás, a saját szerepek... elsajátításához
is".41 Réger utal a vizsgálataihoz felhasznált amerikai vizsgálatokban
B. Bernstein megállapítására, amely szerint egyes családoknál, általában
az alacsonyabb iskolai végzettségű szülőknél "zárt
szerepviszonyok" alakulnak ki. A gyermek szüleitől utasításokat
kap, ezek felszólításokként hangzanak el, a gyermek elképzeléseire,
motiváltságára az anya nincs tekintettel. A beszédben elhangzó
kijelentések helyzethez kötöttek, a mondatok rövidek, töredékesek,
szerkezetileg egyszerűek, kevéssé tartalmaznak egyéni minősítéseket.
Ezek az anyák "kevesebb kijelentő mondatot, mellérendelést, jelzőt
és nem jelen idejű igealakot használnak". A megnyilatkozások
sematizmusuk miatt többnyire "előre megjósolhatóak".42
Gyakoriak az ismétlések, a sztereotip kifejezések. (Általában ezek a
"zárt kódot" használók sajátosságai.) A
kidolgozottabb "nyílt kódot" használó anya partnernek
tekinti gyermekét. Figyelembe veszi igényeit, érzelmeit, személyi
adottságait. Úgy irányít, hogy közben érvel, az okokat ismerteti, és
egyúttal lehetőséget ad a követendő szabályok mérlegelésére. Többször
tesz fel kérdéseket, amelyekre a kérdezett még nem tudja a választ.
(Tehát gondolkodtat.) Kijelentései a helyzettől függetlenül is érthetőek,
noha mondatai összetettebbek, változatosabbak, szókincsük gazdagabb,
egyénibb. Réger
utal arra, hogy "a szocializáció során elsajátított kód mintegy
átszűri magán, saját formájához alakítja a személyiség egyéb sajátosságait:
érzelmi, értelmi, akarati megnyilvánulásait, körülhatárolja ezek
fejlődésének, kibontakozásának irányát és lehetőségeit. Végső
soron tehát a különböző milliők, szubkultúrák a kommunikációs kód
közvetítésével egyfajta lelki alkatot alakítanak ki, s ez a gyermekek
iskolai sorsára is kihat."43 A zárt kóddal nevelt gyermek tanulási
esélyei jóval csekélyebbek, mint azoké, akik családjukban önállóbb
gondolkodáshoz és árnyaltabb kifejezésmódhoz szoktak. A gyenge
alapokkal iskolába kerülők nem tudnak megválaszolni egy egyszerű kérdést,
elmondani egy történetet, mert nem maradnak meg egy témánál, azt
mindig valami mással kapcsolják össze. Kiszámíthatatlanok és
rendetlenek egy feladat elvégzésében. Számukra az iskola tanítási módja
és kommunikációja "valódi megrázkódtatást jelent", és az
esetek többségében kudarcok sorát idézi elő. Ezek
a vizsgálatok bizonyítják, hogy az iskolai oktatás nem képes eltüntetni
a családi környezet korlátozó hatását, már csak azért sem, mert a
"pszichoszociális előstruktúra",44 amit egy tanuló otthonról
hoz magával, erősebb az iskolai benyomásoknál. Ezért illúzió remélni,
hogy az iskolai oktatás fejlesztésével idővel felszámolható a felnőtteknek
a művelődéssel szembeni közönye, ellenállása. A gyermekek iskolai
tanulása ugyanis nagymértékben függ attól, hogy a szüleik - és általában
a környezetükben lévő felnőttek - hogyan viszonyulnak saját művelődésükhöz,
igénylik-e tudásuk továbbfejlesztését, tesznek-e érte a gyakorlatban
valamit. Kérdés, hogy a tanulási, művelődési motiváció hiánya pótolható-e,
ha az érintettek életmódja ezt kizárja. A
legnehezebben orvosolható elmaradottság a funkcionális analfabetizmus.
Azokat nevezik funkcionális analfabétáknak, akik jártak ugyan iskolába,
de az írást, olvasást, számolást a gyakorlatban nem tudják hatékonyan
alkalmazni. Ennek következtében sok hátrányt szenvednek: társadalmi tájékozódásukban,
az alapkészségeket igénylő napi gyakorlatban, a magasabb szintű
munkaalkalmak elnyerésében, a társas kapcsolatokban, személyi képességeik
fejlesztésében. Az elolvasandó szövegek meg nem értése sejteti, hogy
a gondolkodásukkal is bajok vannak: a fogalmakat gyakran nem értik, az
összefüggéseket nem ismerik fel, s ez párosul a mondanivalójuk
kifejezésére és rendezésére való képtelenséggel. S minthogy e
tekintetben az egyre bonyolultabb valóság csak fokozza a nehézségeket,
feltételezhető, hogy a funkcionális analfabéták száma a jövőben növekedni
fog. A Országos Közoktatási Intézet falusi gyermekekre kiterjedő
vizsgálatára hivatkozva Gazsó Ferenc megállapítja, hogy "a
legiskolázatlanabb társadalmi csoportokhoz tartozóknak kereken 40%-a végül
is csak általános iskolai képzettséggel rendelkezik. Ezáltal ez a
rendszer újratermel egy olyan megkülönböztetetten alacsony iskolázottságot,
egy olyan képzettséghiányt is, ami egyenlő a társadalmi szegregációval.
Tudniillik bizonyos típusú ismeretek, főleg szakmai képzettség nélkül
semmiféle esélye sincs az egyénnek a társadalmi integrációra...
Teljesen pontos statisztikai adat erre nézve nincsen, de ez egyötödére
tehető körülbelül egy generációnál... Itt olyan alapvető képesség-,
készség- és ismerethiány van, ami az egyén eszköztelenségét
jelenti. Nem rendelkezik az információszerzésnek, tudatszerzésnek
azzal az elemi bázisával és alapkészségével sem, amellyel bármikor
is ... a helyzetén javítani tudna."45 Magyarországon
- más országoktól eltérően - ez a probléma még nem vált közüggyé.
Néhány konferencia ugyan felhívta rá a figyelmet,46 néhány újságcikk,
rádió- és televízió-adás mellékesen foglalkozott is vele, a probléma
átfogó és tervszerű megoldására azonban nem született intézkedés.
Csupán néhány népfőiskolai egyesület szervezett tanfolyamot ezzel a
céllal, de kezdeményezéseik - jó eredményeik ellenére -
elszigeteltek maradtak.47 Hiányoznak a jelenséget vizsgáló kutatások,
és hiányzik e réteg képzéséhez a kiérlelt didaktikai eljárás,
noha a külföldi példák tanulságaiból sok minden átvehető lenne. Hasonló
a helyzet az élethosszig tartó tanulás másik kritikus pontjával: az
idősek képzésével. Bár Magyarországon sok nyugdíjasklub működik,
de velük kapcsolatban általános a meggyőződés, hogy funkciójuk a
kellemes társas élet megszervezése és a szórakoztatás. Igényesebb
az a gyakorlat, ahol a "Tájak, korok, múzeumok" elnevezésű
mozgalomhoz csatlakozva kirándulásokat, látogatásokat szerveznek. Ezek
az alkalmak új élményekkel gazdagítják a résztvevőket, szélesítik
látókörüket, tehát műveltségfejlesztő hatásúak. Még közvetlenebb
módon hatnak azok az előadássorozatok és szabadegyetemek, amelyek elsősorban
az időskor egészségügyi, pszichikai problémáival foglalkoznak, de
ezenkívül szélesebb körű tájékoztatást is adnak a szellemi kultúra
egyes területeiről.48 E pozitív példák száma azonban elmarad attól
a szükséglettől, amely az időskorúak egészét érinthetné, már
csak azért is, mert szinte kivétel nélkül városi rendezvények. Az
idősek képezhetetlenségét vallókkal szemben érdemes azokra a vizsgálatokra
hivatkozni, amelyek feltárták, hogy az emberi szervezetben az aktív
sejtek kevésbé vannak alávetve az öregedéssel járó teljesítményhanyatlásnak,
mint azok, amelyek nem aktívak. Ennek megfelelően megkülönböztethető
az évek számával mérhető kronologikus életkor és a teljesítőképesség
alapján meghatározható funkcionális életkor.49 Ez utóbbi aszerint
alakul, hogy valaki mennyire tartja edzésben testi és szellemi kondícióját.
Hasonló következtetéshez vezet Szent-Györgyi Albert megállapítása:
"Minden élettelen fizikai rendszer a használatban megy tönkre,
viszont az élő rendszereket a tétlenség teszi tönkre, míg a használatban
fejlődnek." "Az élő rendszerekben határozott a törekvés,
hogy elérjék saját különleges stabilitásukat, azaz egy olyan
rendezettséget, amely lehetővé teszi a rendszer egyes részei, valamint
a rendszer és környezete közt a legösszehangoltabb együttműkdést."50
Ezek a tudományos megállapítások jelzik, miért van szükség az időskori
aktivitásra, miért nélkülözhetetlen az egyén belső harmóniájához,
s miért káros az elszigetelődés a társadalmi kapcsolatoktól. Épp
az időskorral kapcsolatos élettani törvényszerűségek bizonyítják
az élethosszig tartó tanulás szükségességét. Ha igaz az, hogy az
emberi élet egésze tanulás (a társadalmi környezethez alkalmazkodásé,
a történelmileg felhalmozott és a társadalomban hasznosítható eredmények
elsajátításáé), akkor az is igaz, hogy a tanulás egyúttal az életképesség
fenntartása, és ez a képesség akkor szűnik meg, amikor valaki már
semmit sem képes megtanulni, azaz nem reflektál környezete benyomásaira.51
Maróti Andor [Új Pedagógiai Szemle 2002./7-8.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |