Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
benchmarking mint módszer - első közelítésben - fordítható
"versenyelemzésnek", de e módszer lényegesen több annál,
amit a magyar megfelelője kifejez. "A benchmarking általános összehasonlítás:
mások eredményeinek kritikus értékelése, önmagunk erényeinek és erős
pontjainak keresése, ami nyitottsággal, őszinteséggel és a
folyamatos, alkotó tanulás szándékával és gyakorlatával párosul."
Mivel e módszer viszonylag frissnek számít és a hazai gyakorlatban kevéssé
ismert, célszerűnek látszik az eljárás legalább vázlatos bemutatása.
A módszer jobb megértését néhány - gyakorlati életből vett, részben
a hivatalos (tehát bárki által hozzáférhető) - statisztikai adatokra
épülő, a KTI Közlekedésgazdasági tagozatán végzett kutatás eredményeinek
az ismertetése segíti elő. A
benchmarking helye és szerepe a közgazdasági vizsgálatokban
A
benchmarking lényege a saját cégünknél alkalmazott megoldásoknál lényegesen
jobb megoldások állandó, folyamatos keresése és e megoldások bevezetése
a versenyképesség javítása érdekében. A következők - Csath M.
cikke [1], Ph. Kotler [2] és Bauer A. - Berács J. [3] könyve nyomán -
röviden, de még az érthetőség határain belül ismertetik az eljárás
lényegét. A benchmarkinggal kapcsolatos tévhitek és a valóság összevetését
az 1. táblázat tartalmazza. A
cég feladata
minden értéktermelő folyamatban megvizsgálni
a költségeket és a teljesítményt, valamint felkutatni azokat a lehetőségeket,
módokat, amelyek azok javítására alkalmasak. A költségeket,
fajlagos értékeket, teljesítményeket - amennyiben lehetséges - meg
kell határozni a versenytársakra is, amelyek bázisértékeknek (benchmarks)
tekintendők; a vizsgált cég azokat viszonyítja a saját költségeihez
és eredményeihez. A benchmarking tehát egy mérési, tanulási és
hasznosítási folyamat, ennek egyik lépése az összehasonlítás, a
vizsgált vállalat helyének, pozíciójának (bázisértékeinek) a
meghatározása. 1.
táblázat A
benchmarkinggal kapcsolatos tévhitek és a valóság
A
benchmarking eljárás lényeges szempontjai a következőképpen
foglalhatók össze: 1)
Mire összpontosítsunk? Nem
a felszínen jól látható pénzügyi eredményeket, hanem e módszer segítségével
azok kiváltó okait akarjuk megismerni. 2)
Mit akarunk javítani? Nemcsak
a termelő, vagy a szolgáltatási folyamatok, hanem a cég vagy vállalat
valamennyi tevékenységének hatékonyabbá tétele érdekében is
alkalmazzuk. 3)
Hányszor végezzük el? Tartós
és kiemelkedő sikerre többnyire csak azok a vállalkozások számíthatnak,
amelyek készek és képesek a folyamatos megújulásra, az állandó
tanulásra és változásra, ezért a benchmarking folyamatosan végzendő
tevékenység. 4)
Etikus-e a benchmarking? A
versenytársak vevőinek, beszállítóinak a kikérdezése etikai kérdéseket
is felvethet, de törekedni kell a csak legális és etikus eljárások
alkalmazására. 5)
Melyik területre, folyamatra végezzük? Például
valamely közlekedési vállalatra, azon belül annak áru- vagy személyszállítási
tevékenységére. E cikkben elsősorban a vasúti áruszállításra
koncentrálunk. 6)
Mit és hogyan mérünk? Olyan
mértéket és mutatószámokat kell meghatározni, amelyek lehetővé
teszik az egyértelmű összevetést. 7)
Kihez, mihez hasonlítunk? A
hasonlítás tárgya, vagyis az a cég vagy vállalkozás, amelyhez
magunkat mérjük a "benchmark" (a bázisérték), amely mintának
is nevezhető. Pl. egy külső mintához hasonlítás esetén a versenytársakhoz,
ezen belül hazai vagy külföldi cégekhez viszonyítunk. 8)
Más hogyan csinálja? E
szakasz adatgyűjtést és elemzést jelent. A felhasználható információk
gyűjthetők szakfolyóiratokból, napilapokból, Internetről, kérdőíves
felméréssel, statisztikai kiadványokból. 9)
Mit kezdjünk az eredményekkel? A
saját adottságok és környezet, valamint a lehetőségek és célok
figyelembevételével új ötletek, lehetőségek kereshetők. A
benchmarking egyik alapkérdése, hogyan határozzuk meg a versenytársakat,
a "legjobb gyakorlatú" vállalatokat. "Jó kiindulópont a
vevők, a szállítók és közvetítők kikérdezése, kiket tartanak ők
a legjobbnak. Ezen kívül nagy tanácsadó cégeket is megkereshetünk,
akik adatbázisokba gyűjtik a legjobb módszereket. Hogy a költségeket
ellenőrizhessük, célszerű a kritikus pontokra összpontosítani,
amelyek a fogyasztói elégedettséget és a vállalati költségeket
leginkább meghatározzák, illetve amelyekről tudjuk, hogy lényegesen
jobb teljesítmény is létezik." A
benchmarking közel áll a SWOT elemzéshez (erős-gyenge pont, lehetőség-veszély
elemzése), hiszen ott is viszonyítási alapot kell keresni, de a viszonyítási
alap gyakorta nincs nevesítve. A benchmarking annyiban tér el a hagyományos
versenyelemzéstől, hogy nem feltétlenül versenyelemzés, valamint
folyamatorientált és a legjobbhoz mér. Abból
a szempontból sem feltétlenül versenyelemzés, hogy nemcsak a versenytársak
termelési, szolgáltatási folyamatához lehet hasonlítani a vizsgált céget,
hanem bármelyikhez, ami - kitekintve az alágazat határain kívülre -
segíti a stratégiaalkotás kreativitásának fokozását. A módszer
folyamatorientáltsága jól szolgálja a vevők érdekeit, mert a
folyamatok mentén keresi a javítási lehetőségeket, és így hozzájárul
a különféle tevékenységek költségeinek és értéknövelési lehetőségeinek
átfogó értékeléséhez. Mivel a legjobbhoz mérés magasra teszi a mércét
valamennyi munkatárs és alkalmazott számára, csökkenti a túlzott önbizalmat,
szélesíti a látókört és ösztönzi a jobb eredmények elérésére
való törekvést. Végül is nevezhetnénk a módszert szintfejlesztésnek
is, hiszen lényegében arról van szó, hogy „belőjjük”: a vizsgált cég hol helyezkedik el a piacon a többiekhez képest, és
mit kell tennünk ahhoz, hogy szintmutatói javuljanak, tehát a piachoz
való alkalmazkodási vagy adaptációs képessége jobb legyen. Pálfalvi József [Közlekedéstudományi Intézet 2002.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |