Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Egy
általános közlekedési példa
Mint
ismeretes, valamely áru szállítása általában többféle szállítóeszközzel
is lebonyolítható, sőt a közlekedési módok a szállítás során
egymással kombinálhatók is. A fuvaroztató a megfelelő közlekedési mód
kiválasztásakor többféle szempontot is mérlegel, mint például a
gyorsaság, a szolgáltatás intenzitása és megbízhatósága, a rakodási
kapacitás stb. E szempontok közgazdasági-logisztikai értékelése
alapján egy megadott áruféleségre vagy szállítási útvonalra egy
viszonylag általános érvényű rangsor állítható össze [3]. Ahogyan
egy - az 1970-es évek végén elvégzett - felmérés mutatja, az összes
választott tényező alapján a közúti közlekedés tekinthető a
legkedvezőbb megoldásnak, tehát bizonyos szempontból "mintának". Amint
a bemutatott adatok tükrözik, a vasúti közlekedés az utóbbi évtizedekben
folyamatosan veszít előnyeiből és jelentőségéből, és a közlekedési
munkamegosztáson belüli súlya egyre kisebb. A gyorsaság szempontjából
megelőzi a légi és a közúti közlekedés, a szolgáltatás intenzitása
(sűrűsége) esetében csupán a vízi közlekedést múlja felül, a
megbízhatóság oldaláról kedvezőtlenebbnek tűnik, mint a csővezetékes
szállítás és a közúti közlekedés. A rakodási teret (kapacitást)
tekintve a vízi közlekedés utáni előkelő második helyet foglalja
el, az igénybevétel lehetőségében a közúti közlekedés után
ugyancsak a második. A fajlagos költségek szempontjából a vízi közlekedést
és csővezetékes szállítást követően a harmadik helyezett, a
veszteségeket (sérülések elkerülését) értékelve pedig az utolsó
helyre szorul, azaz összesítve az utolsó előtti helyet foglalja el. Vajon
hogyan jellemezhető maga a folyamat az utóbbi években tapasztalható
tendenciák alapján? "A vasúti szállítás rugalmasságát és hatékonyságát
nagymértékben megnövelné, ha a kombinált
fuvarozás révén jobb együttműködést tudna megvalósítani a közúti
és a vízi szállítással. Magyarország a 90-es évek közepére veszített
nemzetközi, tranzit fuvarozási szerepköréből is, amely arra is
visszavezethető, hogy a magyar vállalatok nem tudnak magas színvonalú
logisztikai szolgáltatást nyújtani a potenciális megrendelőknek. Ezen
a helyzeten kíván változtatni a vasút, amikor a nemzetközi áruszállítási
igényeket most már logisztikai szempontból is korszerű regionális
intermodális logisztikai központok létesítésével kívánja kielégíteni".
[…] "Ahhoz, hogy fizetőképes kereslet legyen a kombinált áruszállításra,
meg kell változtatni a jelenlegi árakat, illetve költségeket. 1997-ben
ugyanis a közúti-vasúti kombinált szállítás ára 23%-kal, míg a közúti-vízi
kombinált szállítás költsége 15%-kal magasabb, mint a közúti szállításé."
Néhány szó erejéig visszatérve a benchmarkhoz (bázisértékhez vagy
mintához) érdemes megjegyezni, hogy a 2. táblázatban szereplő minősítő
paraméterek reprezentatív adatfelvételből származnak, és a
fuvaroztatók „szubjektív” értékítéletét, tehát választási
szempontjaikat tükrözik. Erre később még részletesebben visszatérek. Mivel
a logisztikai tevékenységek bármelyik elemét (pl. a költségét, a
vevő kiszolgálását, a készletarányt stb.) vizsgálhatjuk, a keresett
"mintavállalatot" nem kell feltétlenül az adott alágazatban
keresni. "A Toyota például, amikor az 1970-es években a termelési
folyamatainak irányítását fejlesztette, akkor nem az autó- vagy a gépiparban
találta meg a követendő utat, hanem a kiskereskedelemben, a
szupermarketek polcfeltöltési technikájában. Ezt »másolva« dolgozták
ki az Éppen a Megfelelő Időben (Just In Time) történő és Kanban
névre keresztelt termelésirányítási módszert." A
jelen dolgozatban bemutatott benchmarking nem teljes körű, minden egyes
részletre kiterjedő, hanem inkább egy kialakítandó folyamatos tevékenységi
sorozat első lépésnek tekinthető. Természetesen minta nélkül nincs
benchmarking, ezért a viszonyítási alapokat, szinteket kutatásaim során
nemcsak a közlekedés, azon belül csak az árufuvarozás területéről
gyűjtöttem össze, hanem más közlekedési alágazatokból, valamint
olyan cégektől is , amelyek nem (vagy nem elsősorban) a közlekedésben
tevékenykednek. A következőkben a "versenytársak" közül -
helyszűke miatt - részletesebben a MÁV Rt. és a GySEV Rt. helyzetét
tekintjük át, bár a vizsgálatokat más cégekre (pl. a Magyar Postára
és néhány Volán vállalatra) is elvégeztem. A
szintmutatók egy része szekunder adatforrás (statisztikai kiadványok,
cégismertetők), másik része a GySEV Rt. kereskedelemmel foglalkozó
munkatársaival készített interjúkból, illetve a MÁV Rt. részére készített
reprezentatív adatfelvételből származik. A
versenytársak (versenyzők) helyzete
Valószínűleg
közismert az a tény, hogy 1990 előtt Magyarországon szinte az összes
nagyvállalat állami tulajdonban volt, ezek nagy részét (a magyar
gazdaság egykori "zászlóshajóit") a privatizáció folyamán
külföldi, főleg multinacionális cégek vásárolták fel (a Tunsgramot
a General Electric, a Magyar Postából kivált Matávot a Deutsche
Telecom és az AT&T, a Magyar Hitelbankot az ABN AMRO Bank és így
tovább). A nagy közlekedési vállalatok (a vasutak és a légi társaságok),
valamint a közutak és a posták legtöbb nyugat-európai országban is
állami tulajdonban vannak, és átalakításuk, versenyképessé és egyúttal
jövedelmezővé tételük nem tekint tíz évnél hosszabb időre vissza. Az
állami vállalatok
A
jelenlegi magyarországi nagyvállalatok gazdasági környezetét a
szocialista gazdasági modell egyetlen meghatározó eleme sem jellemzi már,
annak ellenére, hogy a vállalatok „állami múltja” és tulajdonosi
szerkezete (állami, önkormányzati, külföldi, hazai vállalkozói
stb.) komoly hatással van a vállalatok működésére és hatékonyságára
[4]. Az állami tulajdonú (állami, önkormányzati) vállalatokat a
Magyarországon működő külföldi vállalatokkal összehasonlítva megállapítható,
hogy az árbevételeket tekintve az alsó két kvintilisben az állami
tulajdonú vállalatok közel 8%-kal nagyobb, míg a felső két
kvintilisben 5,5%-kal kisebb arányban kerültek, mint a külföldi vállalatok. Az
egységnyi vagyonra jutó profit esetében a legkedvezőtlenebb mutatókkal
a tartósan állami tulajdonban maradó és az átalakulással létrejött
cégek rendelkeznek. Ezek a vállalatok a viszonylag nagyobb vállalati
vagyon ellenére alacsony profittal működnek, alkalmazkodó képességük,
rugalmasságuk különböző okok miatt igen alacsony. Ide sorolhatók az
állami és önkormányzati tulajdonú nagy közlekedési vállalatok is:
a MÁV Rt. mellett a MAHART, a BKV Rt. és részben a MALÉV, valamint a
Magyar Posta. Az egy dolgozóra jutó árbevétel alapján az állapítható
meg, hogy a nagy állami vállalatok a jelentős létszámleépítés
ellenére elmaradnak még az átlagos értéktől is. Az egy dolgozóra
jutó profit esetében az új alapítású külföldi tulajdonú cégekhez
képest a legtöbb magyarországi nagyvállalat hatékonysága lényegesen
alacsonyabb, és ezek között is a legkedvezőtlenebb képet az állami vállalatok
mutatják. „A
hatékonyság különböző szempontú mérése azt mutatja, hogy a nagyvállalatok
körében továbbra is komoly szerepe van a vállalat múltjának és a
tulajdonosi szerkezetnek. A vállalat ”állami” múltja mind a tőke-,
mind pedig a munkahatékonyság szempontjából hátrányos: a volt állami
cégek hatékonysága nem éri el az újonnan alapítottakét." A
volt állami cégek nemcsak a vagyont, a szállító- és vevőállományt
örökölték, hanem az elavult technológiát is. Bár a technológiai
fegyelem és a munkaszervezés javul, a korábbi beidegződések még tovább
élnek. A munkaerő racionalizálásában - nem egyértelműen hátrányosnak
minősíthetően - a szociális szempontok is szerepet játszanak (mint
pl. a MÁV Rt.-nél), vagyis a tényleges létszám magasabb az optimálisnál,
ami a dolgozói-menedzseri tulajdonban lévő cégeket is jellemzi. "A
tulajdonosi struktúra szintén befolyásolja a cégek működésének hatékonyságát.
Az állami-önkormányzati vállalatok tőke- és munkahatékonysága
elmarad a többi típusétól; a dolgozói-menedzseri és a magyar vállalkozói
tulajdonban lévő cégek tőkehatékonysága meghaladja a külföldiekét,
ám a munkahatékonysága nem; a más vállalat tulajdonában levő,
kereszttulajdonban levő cégek az állami vállalatokhoz hasonlítanak, míg
a dominánsan kisrészvényesek tulajdonában levő (s jellemzően vagy tőzsdei,
vagy szövetkezeti cégek) a külföldi tulajdonban levőkkel mutat hasonlóságot
a hatékonyság szempontjából.” Az
állami vállalatok között - sajátos helyzetüknél fogva: egybefüggő
hálózattal rendelkező, erősen tőkeigényes, lassú megtérüléssel bíró,
legtöbbször monopolhelyzetben lévő vállalkozásokról van szó - különleges
szerepet töltenek be az infrastrukturális cégek. A közlekedési nagyvállalatok,
a közútkezelők, a posta (és a vízgazdálkodási cégek) országonként
eltérően, de jelentős számban állami tulajdonban vannak. Magyarországon
- összecsengve az előzőekben leírtakkal - ezek a vállalatok sem képeznek
kivételt, hatékonyságuk alacsony. Az
"infrastrukturális" vállalatok
Az
ország geopolitikai helyzetéből adódóan Magyarország területén
fontos közlekedési folyosók, tranzitútvonalak haladnak át. Az úgynevezett
Helsinki- és a Krétai (másképpen: páneurópai) folyosók megfelelő
színvonalú fenntartása részben nemzeti érdek (ha azok vonalvezetése
egybeesik a hazai fő áramlási irányokkal), és egyben az Európai Unió
elvárása is. E folyosók között számos olyan vasúti fővonal is található,
amelyik a kiépítendő páneurópai hálózat részét képezi. Egy
általános helyzetkép felvázolását megkönnyíti, ha összevetjük a
különféle közlekedési módokban tevékenykedő közlekedési
szervezetek üzemi tevékenysége eredményének alakulását. A különféle
közlekedési módokhoz sorolható közlekedési szervezetek üzemi tevékenységének
eredményeit a 4. ábra szemlélteti, ahol a vasúti szállítás zömmel a MÁV
Rt., a légi a MALÉV eredményeit tükrözi, de a közúti és kötött pályás
közlekedés a BKV adatait is tartalmazza. Jól
látható, hogy azokban az alágazatokban (vasúti és légi közlekedés),
amelyeket nem érintett egy valóságos privatizáció, azaz a tőke magánosítása,
az üzemi tevékenység eredménye tendenciózusan negatív. Ezzel szemben
mindazon alágazatokban, amelyekben elkezdődött vagy már be is fejeződött
a privatizáció, illetve a magántőke térhódítása az 1992-1999 közötti
időszakban (az elsőre a belvízi hajózás, a másodikra a közúti árufuvarozás
lehet a példa), az üzemi tevékenység eredménye bár szerény, de
pozitív előjelű és növekvő tendenciájú. A
vasút ma Magyarországon a teljesítményéhez viszonyítva lényegesen
magasabb létszámot foglalkoztat, mint a többi közlekedési alágazat
együttesen. A vasút árutonna-kilométer teljesítménye alig haladja
meg a többi közlekedési módét, a személyszállításban az utaskilométer-teljesítményének
az aránya 27%-ra tehető, és ezen teljesítményét a közlekedési
szervezetek összes létszámának több mint 44%-ával tudja produkálni.
A létszám az elmúlt években folyamatosan csökkent, és kisebb lett az
ágazaton belüli aránya is (a teljesítményarányok ellentétesen változtak). A
GySEV Rt. (1999. évi) teljesítményeit MÁV Rt. (1999. évi) az SNCB
(1998. évi) adataival összehasonlítva a 3.
táblázatban megadott eredményt kapjuk. Miközben a MÁV legfőbb műszaki-gazdasági
adatai nagy vonalakban azonosak a belga vasútéval, a hatékonyságot
jellemző mutatók már lényegesen eltérnek: az SNCB egy a MÁV-éhoz képest
feleakkora hálózaton nyereségesen működik, termelékenysége a személyszállításban
4-5, az áruszállításban 40-41%-kal, a hálózati hosszra jutó ukm és
átkm pedig mintegy kétszeresen haladja meg a MÁV adatait. A Magyar Államvasutak
termelékenysége, tevékenységének hatékonysága a belga vasút hasonló
mutatóival összehasonlítva nemcsak alacsony, hanem ingadozó is. Ezzel
szemben a GySEV Rt. még a teljes hálózatra számítva is kedvezőbb értékekkel
rendelkezik, hiszen az üzemi tevékenység eredménye - bár az is
ingadozó jellegű, de az 1996-os évet leszámítva - 1994-től pozitív,
az egy km hálózati hosszra jutó átkm aránya pedig (még a Fertővidéki
HÉV Rt. adataival együtt is) magasabb, mint az SNCB jónak tekinthető
hasonló mutatójáé. Ugyancsak jónak minősíthető, hogy az egy
alkalmazotti létszámra jutó átkm az SNCB hasonló mutatóját 24%-kal,
az MÁV-ét pedig 76%-kal haladja meg. A
hatékony működtetés szempontjából érdemes - legalábbis vázlatosan
- néhány mérlegelemezési mutatót is megvizsgálni. A könnyebb és
jobb érthetőség érdekében bemutatom a mutatók értelmezését is, előtte
azonban néhány fontos elemzési szemponttal mindenképpen célszerű
megismerkedni. A pénzügyi elemzés a kiválasztott cég egészségi állapotának
a vizsgálata, amelynek során - segédeszközül - arányszámokat használunk
fel. Gyakorlatilag egy olyan hányadost határozunk meg, ahol a számlálóban
és a nevezőben szereplő adatok a szóban forgó vállalat mérlegéből
származnak, és a hányados konkrét értéke már összehasonlítható
egy ideális értékkel, vagy viszonyítható egy elméleti maximumhoz,
illetve minimumhoz. A diagnózis az eltérések elemzésére épül. Egy
adott vállalat esetében az egymás után következő évek összehasonlítása
idősoros elemzésre, az egy éven belül különféle vállalkozások összevetése
keresztmetszeti elemzésre alkalmas, ahol azt is figyelembe kell venni,
hogy csak hasonló dolgok mérhetők össze, így például értelmetlen
akár a GySEV Rt., akár a MÁV Rt. pénzügyi helyzetét egy néhány pl.
két-három) tehergépkocsival rendelkező közúti fuvarozó vállalattal
(egyéni vállalkozóval) összehasonlítani. Az
ismertetendő arányszámok csupán tüneteket mérnek, és azt jelzik,
hogy érdemes mélyebb elemzést, alaposabb vizsgálatot folytatni, hiszen
ezek a módszerek értékítéleten alapulnak, ezért valamelyest szubjektívek.
Profán hasonlattal úgy lehet érzékeltetni, hogy ha e mutatókon közvetlenül
kívánunk javítani az okok ismerete nélkül, akkor az olyan tüneti
kezelés, mint amikor egy orvos fájdalomcsillapítót ír fel egy
betegnek, akinek a fejfájása enyhül vagy megszűnik, de a kiváltó
okok változatlanul fennállhatnak. A pénzügyi elemzéshez felhasznált
mutatószámokat [8] a következőképpen csoportosíthatjuk: ·
A vagyoni
helyzetet jellemző mutatók azt mérik, hogy egy cég milyen hatásfokkal
használja a birtokában lévő eszközöket, mekkora a befektetett tőke
hozama: *
Megtérülés = nettó árbevétel / saját
tőke: A
mutató azt méri, hogy a saját tőke az árbevételen keresztül mennyi
idő alatt térül meg; értéke akkor kedvező, ha az minél magasabb, önmagában
azért nem használható, mert a költségeket nem tartalmazza. *
Hatékonyság = adózott eredmény / saját
tőke: Az
előbbi mutatóval szemben a hatékonyság már figyelembe veszi azt is,
hogy a nettó árbevétellel szemben milyen nagyságú költségek állnak;
értéke akkor kedvező, ha minél magasabb, és megközelíti vagy
meghaladja az adott ágra, ágazatra jellemző értéket, gyakorlatilag a
saját (befektetett és felhalmozott) tőke jövedelmezőségét mutatja. ·
A likviditási
mutatók a vállalat azon képességét mérik, hogy mennyire képes
eleget tenni kötelezettségeinek a rendelkezésére álló készpénz
vagy forgóeszközök segítségével: *
Likviditási arányszám = forgóeszközök
/ kötelezettségek: A
forgóeszközök egy év leforgása alatt általában készpénzzé tehetők,
így a készpénzfizetések fedezésére a legkönnyebben rendelkezésre
álló eszközök, a kötelezettségek pedig olyan rövid és hosszú lejáratú
tartozások, amelyeknek meghatározott időn belül eleget kell tenni (a rövid
lejáratúaknak egy éven belül). E mutató esetében az az elfogadható,
ha az arányszám (minél) magasabb 1-nél, tehát a cég a kötelezettségeit
időben teljesíti. *
Dinamikus likviditás = üzemi tevékenység
eredménye / rövid lejáratú kötelezettségek: A
rövid lejáratú kötelezettségek időben kifizethetők (saját forrásból),
ha az üzemi tevékenység eredménye meghaladja a rövid lejáratú kötelezettségek
értékét, a mutató akkor kedvező, ha a hányados értéke nagyobb,
mint 1. *
Gyorsráta = likvid pénzeszközök / rövid
lejáratú kötelezettségek: A
forgóeszközök közül általában a készleteket a legnehezebb készpénzzé
tenni, ezért e mutató nem számol a készletekkel, hanem azt vizsgálja,
hogy mennyire képes a cég a rövid lejáratú tartozásait csak nagyon
likvid eszközeire támaszkodva fedezni. A mutató értéke akkor ideális,
minél jobban meghaladja a hányados értéke az 1-et (vagy a 100%-ot). ·
Az adóssági
és hitelképességi mutatók részben a cég hitelfelvételét, részben
hitel-visszafizetési képességét mérik: *
Eladósodottság mértéke = kötelezettségek
/ saját tőke: A
mutató azt kívánja érzékeltetni, hogy a saját tőke összege
mennyire képes fedezni a vállalat kötelezettségeit; akkor tekinthető
kedvezőnek, ha a hányados értéke minél közelebb van a 0-hoz, hiszen
ekkor az eladósodottság értéke minimális. *
Hitelfedezettség = követelések / rövid
lejáratú kötelezettségek: A
mutató azt jelzi, hogy a rövid lejáratú kötelezettségek mennyire
haladják meg a cég követeléseit, azaz az utóbbiak képesek-e fedezni
az előbbieket. A hányados akkor tekinthető optimálisnak, ha az értéke
minél távolabb van a 0-tól, hiszen az eladósodottság értéke annál
alacsonyabb. ·
A hatékonysági
és jövedelmezőségi mutatók segítségével mérhető a cég teljesítménye
üzemeltetési és gazdálkodási szempontból: *
Befektetett eszközök aránya = befektetett
eszközök / eszközök összesen: E
mutatóval a befektetett eszközöket a mérleg főösszegéhez viszonyítjuk,
a befektetett eszközök a mérleg főösszegének forgóeszközökkel csökkentett
része; értéke akkor kedvező, ha a hányados értéke minél jobban
megközelíti az 1-et, hiszen ebben az esetben magas a termelést szolgáló
immateriális javak, a tárgyi eszközök (állótőke) aránya. *
Tárgyi eszközök hatékonysága = nettó
árbevétel / tárgyi eszközök: Az
előbbi mutató kiegészítése a tárgyi eszközök hatékonysága,
hiszen azt méri, ami a befektetett eszközök hatékonyságában nem
jelenik meg, nevezetesen a cég birtokában lévő ingatlanok, gépek, járművek,
berendezések felhasználásával mekkora árbevétel érhető el. A mutató
értéke akkor elfogadható, ha a hányados értéke minél nagyobb 0-nál. *
Értékesítési költségszint = értékesítés
összes költsége / nettó árbevétel: A
mutató azt méri, hogy az értékesítés költségeit mennyire fedezi a
nettó árbevétel összege; ha az értékesítés jövedelmező, akkor az
egységnyi nettó árbevételre kisebb nagyságú költség jut, tehát a
mutató értéke ideálisnak tekinthető, ha a hányados értéke minél közelebb
van a 0-hoz. *
Árbevétel-arányos eredmény = üzemi (üzleti)
tevékenység eredménye / nettó árbevétel A
vállalat jövedelmezőségének egyértelmű jelzőszáma a nettó árbevételre
jutó üzemi eredmény, hiszen ezen mutató az eredményen keresztül a költséggazdálkodásra
is utal (ha a bevétel alacsonyabb, mint az eredmény, akkor a cég
veszteséges). A mutató akkor kedvező, ha a hányados értéke minél
nagyobb 0-nál, és megközelíti vagy meghaladja az adott ágra, ágazatra
jellemző értéket. Természetesen
a felsoroltakon kívül még számos mutató létezik (pl. az adóssági
arányszám, a kamat-terhelhetőség stb.), ezek számításához azonban
nem rendelkezünk az összes vizsgálatba bevont vállalkozás megfelelő
adataival.
Pálfalvi József [Közlekedéstudományi Intézet 2002.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |