Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
ˇ
Likviditás: *
Likviditás
I.: a mutató ideális értéke 1-nél (vagy
100%-nál) nagyobb, a GySEV Rt. esetében azonban a kötelezettségek
gyorsabban emelkednek, mint a forgóeszközök, tehát a likviditás
folyamatosan romlik. *
Dinamikus
likviditás: a rövid lejáratú kötelezettségek
alig vagy nem fedezhetők az üzemi tevékenységek eredményéből, ezért
e mutató értéke a 0-hoz esik közel (1996-ban és 1997-ben negatív előjelű)
és ingadozó jellegű. *
Gyorsráta:
ugyanilyen kedvezőtlen a gyorsráta egyre csökkenő értéke, azaz a
GySEV Rt. nagyon likvid pénzeszközei egyre kisebbek, és azt valószínűsítik,
hogy - amennyiben e tendencia folytatódik - az a gazdálkodást, a működést
a jövőben erősen megnehezítheti: az ideális értékhez (100%) képest
1997-1999 között mindössze 0,1% volt. ˇ
Adósság
és hitelképesség: *
Eladósodottság
mértéke: a mutató értéke akkor optimális,
ha a kötelezettségek aránya a saját tőkéhez képest elenyésző
nagyságú, a GySEV Rt. az eladósodottság egyik évről a másikra is számottevően
emelkedik, 1995-től 1999-ig a négy és félszeresére emelkedett
(14,5%-ról 65,1%-ra). *
Hitelfedezettség:
bár lényegesen kedvezőbb, de az előbbivel összhangban tendenciájában
romló jellegű a hitelfedezettség, hiszen a vizsgált időszakban több
mint 26 százalékponttal csökkent. ˇ
Hatékonyság
és jövedelmezőség: *
Befektetett
eszközök aránya: a többi értékelési
szemponttól eltekintve e mutató értéke "határeset", csak
viszonylag kedvező, mert a befektetett eszközök aránya nincs közel az
1-hez (vagy 100%-hoz); viszont az 1995. évi adathoz képest romló, az
1996. évihez képest azonban javuló irányzatú (attól függ, mit
tekintünk bázisnak). Természetesen ez csak mennyiségi szempontból
igaz, mivel a számítás nem veszi figyelembe az eszközök minőségi és
korösszetételét. *
Tárgyi
eszközök hatékonysága: az előbbivel,
valamint a megtérülési mutatóval összhangban kedvező a tárgyi eszközök
hatékonyságának a változása is, hiszen azokra vetítve növekvő
jellegű a nettó árbevétel értéke is. *
Értékesítési
költségszint: itt jegyzem meg, hogy az eszközök
hatékonysága csak a valóság egy részét tükrözi, hiszen e mutatók
nem tartalmazzák a költségek arányát és mozgását. Az értékesítési
költségszint - mint már említettem - akkor fogadható el, ha a nettó
árbevétel minél kisebb ráfordítással érhető el, hiszen - értelemszerűen
- a tevékenység ekkor rentábilis. E mutató értéke a GySEV Rt. esetében
túlságosan magas (a hányados sokkal közelebb van az 1-hez, mint a
0-hoz), bár irányzata csökkenő. *
Árbevétel-arányos
eredmény: Az előbb leírtakat jól jellemzi,
hogy az árbevétel-arányos eredmény két évben is negatív (1996-ban
és 1997-ben), azaz a nettó árbevétel kedvező irányú tendenciáját
a ráfordítások gyors emelkedése esetenként lerontja. Az lenne az ideális,
ha a mutató értéke nagyobb lenne 0-nál, és minél magasabb értéket
érne el (jelezve, hogy a gazdálkodás folyamatosan jövedelmező),
szemben a jelenlegi állapottal, amikor a főtevékenységből származó
eredmény erősen hullámzó. Összefoglalva a
hatékonysági és mérlegelemezési mutatók értékeléséből kapott összefüggéseket
a következők állapíthatók meg: ˇ
A GySEV Rt. áruszállítását kiemelkedően
jó termelékenységi mutatók jellemzik, ˇ
de a megtérülés a magas termelékenységi
szint ellenére - az infrastrukturális tevékenységből adódóan -
rendkívül alacsony. ˇ
A GySEV Rt. egyre kedvezőtlenebb likviditási
feltételek mellett kénytelen tevékenységét folytatni. ˇ
Eladósodottsága és hitelképessége
folyamatosan romlik. ˇ
Főtevékenységének hatékonysága az árbevétel
oldaláról ingadozó, hullámzó, ami erőteljesebb, saját forrásból történő
fejlesztésre - java részben az alacsonyan tartott díjszint miatt - nem
nyújt lehetőséget. Az adatok jelentése
az alábbi: ˇ
Vagyoni
helyzet: *
Megtérülés:
a költségeket nem tartalmazó mutató értéke rendkívül alacsony, bár
1995-ről 1999-re határozottan igen enyhe javulás érzékelhető, az
egységnyi - növekvő jellegű - saját tőkére valamivel több nettó
árbevétel jut. *
Hatékonyság:
sajnos a hatékonysági mutató a MÁV Rt. esetében sem tükrözi ezt a
kedvező jelenséget, mivel a költségnövekedés meghaladja az árbevétel
emelkedését, így 1996 és 1999 között a gazdálkodás már egyre inkább
veszteséges. Járható út e vállalatnál is a költségek drasztikus csökkentése
vagy a teljesítmények fokozása, valamint egyidejűleg a díjszint
jelentős növelése lehetne, amire a MÁV Rt.-nél ugyancsak nincs esély. ˇ
Likviditás: *
Likviditás
I.: a mutató ideális értéke 1 (vagy 100%),
a MÁV Rt. esetében a kötelezettségek gyorsabban emelkednek, mint a
forgóeszközök, tehát a likviditás folyamatosan romlik. *
Dinamikus
likviditás: a rövid lejáratú kötelezettségek
a veszteséges gazdálkodás miatt nem fedezhetők az üzemi tevékenységek
eredményéből, ezért e mutató értéke a MÁV Rt.-nél 0 vagy annál lényegesen
rosszabb *
Gyorsráta:
ugyanilyen kedvezőtlen a gyorsráta egyre csökkenő értéke, azaz a MÁV
Rt. nagyon likvid pénzeszközei egyre kisebbek, szinte elolvadni látszanak,
ami a gazdálkodás, ezáltal a működtetés, üzemeltetés ellehetetlenülése
felé vezet. ˇ
Adósság
és hitelképesség: *
Eladósodottság
mértéke: a mutató értéke akkor optimális,
ha a kötelezettségek aránya a saját tőkéhez képest elenyésző
nagyságú, a MÁV Rt. esetében az eladósodottság egyik évről a másikra
is számottevően emelkedik, hiszen például 1995-től 1999-ig az eladósodottság
több mint a kétszeresére növekedett, bár az 1998. évi szanálás
eredményeképpen az eladósodottság átmenetileg az 1995. évi szint alá
esett vissza. *
Hitelfedezettség:
az előbbitől némileg eltérően változik e mutató, mivel 1995-ről
1997-re mintegy 30 (!) százalékponttal csökkent (ami kedvezőtlen
jelenség), a szanálás eredményeképpen az 1999-es érték már
meghaladja a bázisnak tekintett 1995. évi értéket, így a hitelképesség
javulása csupán átmeneti állapotnak tekinthető. ˇ
Hatékonyság
és jövedelmezőség: *
Befektetett
eszközök hatékonysága: a többi értékelési
szemponttól függetlenül elemezve e mutatót értéke viszonylag kedvező
(bár romló tendenciájú), hiszen a befektetett eszközök aránya közel
van az 1-hez (vagy 100%-hoz). Természetesen ez - ahogyan a GySEV Rt.-nél
is érintettem - csak mennyiségi szempontból igaz, mivel a számítás
nem veszi figyelembe az eszközök minőségi és korösszetételét. *
Tárgyi
eszközök hatékonysága: az előbbivel,
valamint a megtérülési mutatóval összhangban kedvező a tárgyi eszközök
hatékonyságának a változása is, hiszen azokra vetítve növekvő
jellegű a nettó árbevétel értéke is. *
Értékesítési
költségszint: mint ismeretes, e mutatók nem
tartalmazzák a költségek arányát és mozgását. Az értékesítési
költségszint - az említettek szerint - akkor elfogadható szintű, ha a
nettó árbevétel minél kisebb ráfordítással érhető el, hiszen - értelemszerűen
- a tevékenység ekkor rentábilis; e mutató értéke a MÁV Rt. esetében
túlságosan magas (a hányados sokkal közelebb van az 1-hez, mint a
0-hoz), bár irányzata csökkenő. *
Árbevétel-arányos
eredmény: A fentieket jól jellemzi, hogy az
árbevétel-arányos eredmény negatív, azaz a nettó árbevétel kedvező
irányú tendenciáját a ráfordítások gyors emelkedése rendre
lerontja. A MÁV helyzete abból a szempontból is egyre kedvezőtlenebb,
hogy a veszteség (a negatív előjelű nettó üzletei eredmény)
fokozatosan közelít a nettó árbevételhez. Az lenne az ideális, ha a
mutató értéke nagyobb lenne 0-nál, és minél magasabb értéket érne
el (jelezve, hogy a gazdálkodás jövedelmező), szemben a jelenlegi állapottal,
amikor a veszteség már akkora, hogy magát a vállalkozást lehetetleníti
el. Összefoglalva a mérlegelemezési
mutatók értékeléséből kapott összefüggéseket a következők állapíthatók
meg: -
A MÁV Rt. egyre kedvezőtlenebb likviditási
feltételek mellett kénytelen tevékenységét folytatni; ennek következtében
eladósodottsága és hitelképessége - még eseti szanálások ellenére
is - gyorsuló ütemben romlik. -
Bár tevékenységének hatékonysága az árbevétel
oldaláról javuló tendenciát követ, jövedelmezőségének negatív előjele
- magyarán veszteségessége a ráfordítások gyorsuló emelkedése
miatt - olyan irányú elmozdulást hoz létre, ami a tevékenység
folytatását néhány éven belül lehetetlenné teheti. -
Ebben az összefüggésben a MÁV Rt. eseti
szanálása csupán tüneti kezelés, e probléma megoldására gyökeres
változtatásokra lenne szükség, részben azért is, mert az uniós
csatlakozás pecsétje egyben a magyar vasút halálos ítéletének a
pecsétje is lehet. Érdemes lenne alaposabban megvizsgálni, hogy a kihelyezések (outsourcing) a MÁV Rt. esetében hogyan érintették a jövedelmezőséget, emelkedett-e a korábban a MÁV-hoz tartozó cégek díjszintje a "hajdani" önköltséggel szemben, ha igen, akkor milyen mértékben. Pálfalvi József [Közlekedéstudományi Intézet 2002.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |