Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
3.
1945 után A
háború vége kettős megpróbáltatást hozott a svábok számára. Több
tízezer svábot hurcoltak marhavagonokban kényszermunkára a Szovjetunióba,
munkatáborokba, ahol embertelen munka- és életkörülmények közé kerültek.
A legfiatalabbak még a 17. életévüket sem töltötték be. Ezrek
pusztultak el a hidegtől és a nélkülözésektől. Az elhurcoltak
mintegy 20%-a halt meg a Szovjetunióban. Eközben Magyarországon egyre
inkább elmélyült a kollektív felelősség alkalmazásának gondolata.
Különösen a Nemzeti Parasztpárt szította a tüzet. Főtitkára, Kovács
Imre azt hangoztatta, hogy minden sváb volksbundista volt és 1945. április
10-i beszédében a következőket mondta: "A
svábság egy batyuval jött ide. Egy batyuval is menjen. Most osztozzanak
a németek sorsában. A svábokat ki fogjuk telepíteni." Ezeket
a gondolatokat támogatták a magyarországi kommunisták is. A tervezet
magyar állampolgárságuk és vagyonuk elvesztésére, az országból való
kitelepítésre kárhoztatta mindazokat a németeket, akik az 1941-es népszámlálás
alkalmával német nemzetiségűnek vallották magukat. Az
igazsághoz hozzátartozik, hogy magyar részről is voltak tiltakozások
a németek kitelepítése ellen. Mindenekelőtt Bibó István nevét kell
itt megemlíteni, aki memorandumában elítélte a kollektív felelősség
gondolatát és óva intett a túlkapásoktól. De nemcsak ő, hanem az
egyházak is síkra szálltak a németek ügyéért. Mindszenty hercegprímás
pásztorlevelében emelt szót a németekért, de pártok, így a
Kisgazdapárt és a Szociáldemokrata Párt is helytelenítették a
kitelepítést. Hasztalan, mert a magyar kormány a potsdami egyezményre
hivatkozva eldöntötte a kérdést. Ezt megkönnyítette, hogy a Szövetséges
Ellenőrző Bizottság az amerikai zónába kitelepítendő németek számát
500 000-ben állapította meg. Senki sem tudja, honnan származik ez
a szám. Magyarországon ugyanis legfeljebb 450 000--500 000 német
élt, s ez a szám a katonákat és az elmenekülteket figyelembe véve
legalább 100 000 fővel csökkent. Az 1946 januárjában megindult
kitelepítés tömegesen sújtott olyan magyarországi németeket, akiknek
semmi közük nem volt a Volksbundhoz, az SS-hez, hanem egyszerűen német
nemzetiségük, anyanyelvük miatt jutottak erre a sorsra, sőt, esetenként
az ellenállás tagjai voltak. Egy 1982-es magyar tanulmány adatai
szerint mintegy 135 000 személyt telepítettek ki Németország
amerikai megszállási zónájába és kb. 50--60 000-re tehető azok
száma, akiket a szovjet zónába irányítottak. A svábok ezzel
elvesztették teljes értelmiségi, illetve vezető rétegüket. A
Magyarországon maradt német lakosság mindezzel gyakorlatilag arra a
szintre került, ami emlékeztetett a betelepedés idejére: tulajdon nélkül,
megfosztva a népcsoport összetartó erejétől, a családoknak csak saját
magukra számítva kellett mindent elölről kezdeniük. A németség
megtorló intézkedések sorának lett kitéve, amelyek éppúgy
tartalmaztak politikai diszkriminációt, mint gazdasági hátrányokat. A
következmény: a német lakosság gazdasági és szociális struktúrájának
teljes átalakulása volt. De jure 1950-ig (az alkotmány 1949-ben biztosította
minden nemzetiség egyenjogúságát), de facto 1955-ig jogfosztottak
maradtak. 1955-ben megalakították a Magyarországi Német Dolgozók Kultúrszövetségét
(Kulturverband der Deutschen Werktätigen
in Ungarn), amely 1969-től a Magyarországon élő Németek
Demokratikus Szövetsége (Demokratischer
Verband Ungarnländischer Deutscher) 1978-tól Magyarországi Németek
Demokratikus Szövetsége (Demokratischer
Verband der Ungarndeutschen), majd 1989-től -- ezzel is kifejezve a
bekövetkezett változásokat –Magyarországi Németek Szövetsége
(Verband der Ungarndeutschen) néven
működött. Ez fordulatot és a jogfosztottság megszűnését jelentette
ugyan, mindazonáltal a Magyarországon visszamaradt németség többségét
az átélt események megfélemlítő hatása még hosszú évekig
visszatartotta nemzetisége megvallásától. Az 1950-es évek elejéig a
német gyermekek anyanyelvi oktatásban egyáltalán nem részesültek,
semmiféle német nemzetiségi kulturális tevékenység nem folyt.
1961-ben lezárult az erőszakos téeszesítés, amely nagy változást
jelentett a döntő többségében falusi környezetben élő svábok számára.
Általánosságban is elmondható, hogy 1968-ig a magyarországi nemzetiségi
politikában az automatizmus elve uralkodott, mely szerint a szocializmus
építésének folyamatában a nemzetiségi problémák tulajdonképpen
maguktól megoldódnak. Így tehát nincsen szükség különösebb intézkedésekre. 1968-tól
új koncepció figyelhető meg, amely szerint elő kell segíteni a
nemzetiségek integrációját, míg a nyelvi asszimilációt fel kell
tartóztatni. Ezzel az volt a probléma, hogy csak központilag hozott
szabályzó intézkedéseket jelentett, de lehetetlenné tette egy autonóm,
helyi szinten is működő német önszerveződés kialakulását. Aktívabb
fellépést és ezzel változást az váltott ki ebben a szemléletben,
hogy a magyar közvélemény egyre növekvő nyugtalansággal kísérte a
szomszédos országok magyarságát fenyegető, az 1970-es évektől beálló
asszimilációs politikát. Ez lett a magyarországi szemléletváltás
kiváltója, amennyiben szomszédaink nemzetiségpolitikáját azzal kívánták
pozitív irányba befolyásolni, hogy igyekeztek "mintaszerűen"
kezelni a hazai nemzetiségeket. Itt a "híd funkció" felértékelődése
játszott fontos szerepet, amelyet a nemzetiségek voltak hivatottak betölteni
a szocialista országok között. A Kádár-éra, amely látszólag támogatta
a nemzetiségi politikát, alapjában véve meg sem kísérelte a második
világháború után felszakított sebek begyógyítását. Bár a
rendszer 1955-ben lehetővé tette az országos szövetség megalapítását,
a '80-as évek közepéig gondosan ügyelt arra, hogy az önszerveződési
törekvéseknek, a regionális és helyi szervezetek és egyesületek alapításának
gátat vessen. Hazai német civil szervezetek megalakulását nem engedélyezték.
Az akkori NDK hivatalos kulturális kapcsolatok keretében szinte kisajátította
a hazai németséget, amelyre másfelől a magyar hatalom az NDK-val fennálló
kapcsolatok erősítésében számított. Főleg iskolaügyi tekintetben
sok segítség érkezett, amelyre nagy szükség is volt, hiszen mind
tanerőben, mind pedig oktatási anyagban óriási hiány mutatkozott. Meg
kell említeni itt azt is, hogy az akkori NDK-tól jelentős segítséget
kapott a hazai tudományos élet, több kutató mehetett tanulmányútra,
s az államközi szerződések alapján a magyarországi német szakos
hallgatók fél évet tölthettek kelet-német egyetemeken. Sajnos jó
ideig nem lehetett szó ilyen kapcsolatokról az NSZK vagy Ausztria esetében.
Csak a nemzetközi helyzet kedvezőbb alakulása tette később lehetővé,
hogy ezekkel az országokkal és ott lakó rokonaikkal, elszakított családtagjaikkal
is normális kapcsolatot ápolhassanak a hazai németek. Az NDK által nyújtott
támogatás ugyan sok területen volt képes segítséget nyújtani, ám a
magyarországi németek soha sem fogadták el az NDK-t anyaországnak.
1986 októberétől a hivatalos magyar politika egyre fokozódó mértékben
preferálta az NSZK anyaországként való elismerését, s ezt Richard
von Weizsäcker NSZK államfő látogatása tovább erősítette. 1987.
október 7-én Magyarország és az NSZK egyezményt írt alá a
magyarországi német kisebbség és kultúrája támogatásáról.
Partnerkapcsolatok és kultúrkapcsolatok jöhettek létre, cserelátogatások
kezdődhettek meg. Az igazi változást azonban Magyarországon is az
1980-as évek végén jelentkező politikai események hozták el. A
"német" szó újra jól cseng Kelet-Európában, egyre több
segítség érkezik a német nyelvű országokból, amely helyi szinten is
szép eredményekhez vezetett. A megindult átalakulást tovább erősítette
a Magyar Köztársaság és a Német Szövetségi Köztársaság között
1992. február 6-án a baráti együttműködésről és partnerségről
aláírt "alapszerződés". Ezen megállapodás 19. cikke részletesen,
az európai jogi normáknak megfelelően rögzítette a hazai kisebbségek
jogait. Így 1992. szeptember 25-én az 1987-es "közös
nyilatkozatot" az alapszerződés szellemében további öt évre
meghosszabították. Az NSZK rengeteg segítséget nyújtott mind
szellemi, mind anyagi téren. Különösen fontos volt ez a segítség a
regionális irodák megalakulásánál, infrastrukturális ellátásánál,
de ugyanígy nélkülözhetetlen volt a Szekszárdi Német Színház létrehozásakor,
vagy a bajai oktatási és kulturális központ létrehozásakor, hogy
csak néhány példát említsünk a sok közül. Feltétlenül meg kell
említeni az egyes német tartományok, alapítványok segítségét is. Példaként
állhat itt Bajorország támogatása a pilisvörösvári nemzetiségi
gimnázium korszerűsítésében, de megemlíthetjük a düsseldorfi
Herrmann--Niermann-Stiftung tevékenységét is, amely az ország több
pontján nyújtott felbecsülhetetlen értékű támogatást nemzetiségi
iskolák, óvodák korszerűsítéséhez. Kiemelkedő jelentőségű
Baden-Württemberg szerepe, amely már korábban magára vállalta a háború
után elüldözött vagy kitelepített Kelet-Európai németek feletti gyámkodás
feladatát. Most nem utolsósorban e kapcsolat segítségével tudott
effektív segítséget nyújtani a hazai németeknek. E célra önálló
alapítványt hozott létre a Dunai Németek Kulturális Alapítványa (Donauschwäbische
Kulturstiftung) néven. Ily módon válhatott valóra a hazájuktól
elszakított németek óhaja is, amennyiben közvetítő szerepet kívántak
betölteni Magyarország és Németország között. Lassan-lassan
lehetőség nyílt egy szerény német nemzetiségi irodalom kialakulására.
Sváb képzőművészek kapcsolódhattak be az ország kulturális vérkeringésébe.
A tudományos kutatások -- elsősorban a dialektológia és a néprajz
terén -- intenzívebbé váltak, és mára a hazai németség saját
kutatóintézettel rendelkezik (ld. alább!). Megkezdődött a német
nemzetiség szervezeti pluralizálódása, a korábbi egy helyett ma már
több német hetilap, időszakos kiadvány működik, számos kulturális
és egyéb egyesület alakult. 1990 óta a németek -- helyi szinten --
bele tudnak szólni nemzetiségi létüket érintő kérdésekbe, több
helyen tisztán nemzetiségi önkormányzatok jöttek létre, másutt a
helyi önkormányzatokba kerültek nemzetiségi képviselők. 1995-ben 164
német önkormányzat jött létre. A hazai németek társadalmi megbecsültségét
jelzi az a tény, hogy országos számukhoz képest nagyobb arányban
kaptak szavazatokat a helyi szintű választásokon. Ugyanebben az évben
saját határozata alapján megszűnt a Magyarországi Németek Szövetsége
(Verband der Ungarndeutschen),
és megválasztották a Magyarországi Németek Országos Önkormányzatát
(Landesselbstverwaltung der
Ungarndeutschen). Még 1993-ban megalkotásra került ugyan a nemzetiségi
törvény, de a nemzetiségek parlamenti képviseletét a mai napig nem
oldották meg. Másfelől viszont örvendetesen felerősödött a fiatalok
aktivitása. A Magyarországi Ifjú Németek Közössége (Gemeinschaft
Junger Ungarndeutscher) aprólékos szervezőmunkával az ország
minden, németek által lakott területén baráti körökbe, helyi
szervezetekbe (jelenleg mintegy 50 kör több mint 1800 taggal) tömöríti
a német fiatalokat, ifjúsági táborokat, kulturális- és sporteseményeket,
vetélkedőket kirándulásokat szervez tagjainak. Ezen túl felvette a
kapcsolatot a fontosabb európai ifjúsági szervezetekkel és együttműködik
azokkal. A legújabb ifjúsági csoportosulás napjainkban szerveződött
meg Magyarországi Német Hallgatók Egyesülete (Verein
Ungarndeutscher StudentInnen) néven, és a magyarországi német
egyetemi, illetve főiskolai hallgatókat gyűjti össze zászlaja alatt.
Több ígéretes kezdeményezés létezik, a háború előtt Magyarországon
is hagyományokkal rendelkező diákegyletek (Burschenschaft) felélesztésére. Manherz Károly [Változó Világ 23.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |