Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Magyarországon
a háborús károk felszámolása, a termelés korábbi ütemének visszaállítása
– mobilizálható tőke hiányában – csak lassan haladhatott. Súlyos
terheket róttak az országra a fegyverszüneti egyezmény jóvátételi
előírásai és a szovjet csapatok ellátása. A közellátás katasztrofális
helyzetének javítását nem pusztán szociális okok sürgették, hanem
a munkaképesség fenntartásának gazdasági szükségessége is. Az
egyre hatalmasabb méreteket öltő inflációval megbirkózni, a stabilizációt
megvalósítani, jóvátételt fizetni, nemzetközi kötelezettségeket
teljesíteni csak termelőképes ország lehetett képes. Az
újjáépítés és a továbblépés az állam jelentős szerepvállalását
feltételezte a gazdaság szervezésében. Az állam beavatkozása a
gazdasági folyamatokba már a kezdetektől erősen érzékelhető volt,
és egyre határozottabb, erőszakosabb méretekké vált a politikai változásokat
követve egy centralizált rendszer irányába mutatott. A baloldali
politikai erők előretörése, a gazdaságnak a politikai célok szolgálatába
állítása előre vetítette a magángazdaság erőteljes korlátozását,
majd teljes felszámolását. A termelés tervszerű megszervezése már
1945 közepén felvetődött, amikor is a kisgazda irányítás alatt lévő
Újjáépítési Minisztérium kezdeményezte egy több éves újjáépítési
terv összeállítását. Ez akkor nem valósult meg, a gondolat hamarosan
felbukkant azonban a Magyar Kommunista Párt választási propagandájában.
A terv alapjait a párt III. kongresszusán fogadták el, és 1946
decemberében ismertették a nyilvánossággal. A terv előkészítői
szerint ahhoz, hogy Magyarország elérje, és egyes területeken túl is
haladja az 1938. évi termelési szintet, három év szükséges. Az
1947. augusztus 1-jén indított terv az időszak végére az 1938. évi
ipari termelés 17%-os, a bányászat 38%-os meghaladását irányozta elő.
A gazdasági célokkal összhangban az életszínvonal 80%-os emelkedését
ígérte. A hároméves terv a gazdaságban meghatározó jelentőségű
pozitív folyamatokat kívánt elindítani, de készítői nagyon sok feltételt,
befolyásoló tényezőt figyelmen kívül hagytak. 1947-ben még egy többszektorú
gazdaság igényeit és lehetőségeit kellett figyelembe venni. 1948-ban
azonban döntően változtak a körülmények: a nemzetközi helyzetben, a
kommunista és munkáspártok politikájában bekövetkezett változások,
az ország belső politikai erőviszonyainak radikális átalakítása újabb
államosítások feltételeit érlelte meg. Előre kiszámíthatatlanok
voltak azok a folyamatok, amelyeket az 1945. augusztus 27-i
szovjet–magyar gazdasági egyezmény, és az erre épülő, 1946.-ban
1947.-ben és 1948.-ban kötött kereskedelmi szerződések gerjesztettek.
Fontos
volt a hároméves terv célkitűzéseinek valóra válthatóságában a kőolaj,
mint energiahordozó, továbbá mint a külpiaci árucsere egyik –
szinte általános – egyenértékese. A terv ugyan az ásványolajtermelés
növelését írta elő, de a kincstár bükkszéki kőolajtermelésének
megszűnte után, az 1946. április 8-án létrehozott Magyar–Szovjet
Nyersolaj Részvénytársaság (MASZOVOL) alig-alig bontakozó termelése
mellett gyakorlatilag a MAORT termelésére támaszkodott. A tervidőszakban
a kőolajbányászat (elsősorban a kutatás) fejlesztésére 45 millió
forintot kívántak fordítani. Tervbe vették a kőolajfinomítók bővítését
és modernizálását is. E célra a három év alatt 46 millió forintot
szántak. 1.
Kezdődnek a viták A
MAORT jogi helyzetének rendezése, azaz a kincstári használatbavétel
megszüntetése után még több nyitott kérdés maradt: -
a termelés mennyisége és növelési lehetőségei; -
az olaj ára; -
a tartozások megtérítése a MAORT-nak; -
beavatkozás a vállalat ügyeibe, – amely ellentmondott az Egyezmény
és Szerződés által lehetővé tett ellenőrzésen túlnövő, a
fegyverszüneti egyezményben megfogalmazottaknak. Az idő előrehaladtával
azonban a kérdőjelek mind nagyobbak lettek, feloldásuk egyre kevésbé
tűnt lehetségesnek. Ezért 1946.-ban és 1947.-ben állandó tiltakozások,viták
folytak a MAORT-vezetés és a kőolajtermelés állami irányítói között
a jogtalan beavatkozás, az irreális termelési előírások ellen. Egyértelmű
volt, hogy a kőolaj az újjáépítés egyik legfontosabb nyersanyaga. A
szakemberek azonban már a háború előtt, s utána is figyelmeztettek
arra, hogy nem áll korlátlan mértékben rendelkezésre. A termelésében
és a felhasználásában megfontolt ésszerűségnek kell érvényesülnie
ahhoz, hogy az ország az 1940-es évek végén szükségleteit saját
termelésből fedezhesse. Gerő Ernő
1946 márciusában a Magyar Kommunista Párt politikai akadémiája előadássorozata
keretében ezzel ellentétes véleményt fogalmazott meg: „Egyébként
Magyarország természeti adottságokban nem is olyan szegény, mint ahogy
egyesek szeretik állítani. Gazdagok vagyunk a modern termelés szempontjából
döntően fontos két nyersanyagban: az olajban és bauxitban." Ez az
álláspont a későbbiekben számos ellentmondás forrásává vált, és
a gazdaságban nagy károkat okozott. A kőolajtermelés iránti irreális
követeléseket 1945 augusztusától a szovjet katonai igényeken kívül
egyre inkább az a gazdasági – ezzel összefüggésben politikai – kényszerhelyzet
táplálta, amelybe a jóvátétel és a magyar gazdaság teherbíró képességét
figyelmen kívül hagyó gazdasági és kereskedelmi szerződések sodorták
a magyar államot. A
szovjet hadsereg csak látszólag adta át a kőolajtermelés feletti közvetlen
felügyeletet az Iparügyi Minisztériumnak 1945 júliusában. A közvetlen
felügyelet és a rendszeres beavatkozás egészen a békeszerződés aláírásáig
fennmaradt, de teljes mértékben azután sem szűnt meg. Cvetkov
őrnagy 1946. január 9-én, mint a Szövetséges Ellenőrző Bizottság
határozatát jelentette be, hogy átveszi az üzemek közvetlen irányítását,
s minden intézkedés kiadásához az ő hozzájárulása szükséges. Közölte,
hogy a termelés nem csökkenhet, annak emelkednie kell. Ugyanezen okból
hívták össze január 26-ra Nagykanizsára a Szövetséges Ellenőrző
Bizottság, a Vörös Hadsereg, a magyar kormány és a MAORT közös tanácskozását.
A tanácskozáson a MAORT tiltakozása ellenére kijelentették, hogy a
termelést növelni kell, mert az olajra most van szükség, az nem számít, mi lesz tíz
év múlva. Jellemző
a Lovásziban történt eset: az üzem orosz katonai parancsnoka a termelést
irányító mérnököt lecsukatással fenyegette, ha nem növekszik a
termelés. Kijelentette, hogy ő a katonai parancsnok, és nem ismeri el Ruedemann
intézkedési jogát. Kétségbe vonta a MAORT vezetőségének hozzáértését
is. A nemzeti érdeknek álcázott szovjet érdeket képviselték a kőolajtermelés
magyar állami irányítói is. Az ásványolajgazdálkodás miniszteri
biztosának 1946. január 22-én a MAORT-hoz intézett leirata a következőképpen
szólt: "Folyó évi január hó 15-én és 19-én kelt
nyersolajtermelési becsléseit tudomásul nem veszem. Értesítem, hogy
úgy februárban, mint a következő hónapokban termelését a Magyarországi
Szövetséges Ellenőrző Bizottság Szakértőinek előírása szerint
tartozik folytatni." (Meg kell jegyezni, hogy itt csak a SZEB orosz
tagjainak előírásairól lehetett
szó, miután az amerikaiakat a kőolajtermeléssel és elosztással
kapcsolatos tanácskozásokra rendszeresen nem hívták meg.) Vas Zoltán a Gazdasági Főtanács főtitkára is az olajtermelés
fokozására hívta fel a vállalat vezetőinek figyelmét. Az
Egyesült Államok kormánya 1946. március 2-án a moszkvai amerikai követség
útján jegyzéket intézett a Szovjetunió Külügyminisztériumához,
mely a magyar gazdasági élet nehézségeivel foglalkozott, felelőssé téve
ezért a jóvátételi szállításokat és a Vörös Hadsereg ellátását.
Együttes terv kidolgozását javasolta Magyarország gazdasági talpraállítására.
A Szovjetunió válaszjegyzéke szerint a jóvátétel és a Vörös
Hadsereg ellátása nem gyakorol és nem is gyakorolhat komoly hatást az
ország gazdasági helyzetére. A közös terv kidolgozását elutasították. A
Szovjetunióval 1945. augusztus 27-én kötött gazdasági egyezmény adta
az alapját az 1946 áprilisában aláírt szovjet–magyar olajipari együttműködési
egyezménynek, amely alapján létrehozták az olajiparban a
szovjet–magyar vegyesvállalatokat. Az Iparügyi Minisztérium több
tisztviselője és az érintett vállalatok vezetői már a tervezés fázisában
egyaránt tiltakoztak ellene.
Salamon Ödön, a Péti Nitrogénművek Rt. igazgatója 1946. február
14-i véleményében kifejtette:
" Ezen egyezménytervezet nincs tekintettel a magyar gazdaság
jelenlegi helyzetére, és nem segíti elő a magyar gazdaság megfelelő
ágai termelőképességének fejlesztését. Az egyezménytervezet alapján
alakuló új társaság konstrukciója olyan, hogy a nyersolajfúrás kockázatát
teljes egészében a meglévő magyar finomítóiparra hárítja." Az
egyezmény megkötése azonban nemcsak a finomítóiparra, hanem a MAORT
szempontjából is kifejezetten hátrányos volt. Mindez a dunántúli mezők
kőolajtermelésének szintentartását, még inkább fokozását tette kötelezővé.
Például a magyar állam a létrehozott szovjet–magyar vegyesvállalatba
az alaptőke részeként bevitte a MAORT-tól a termelés után járó
15%-os kincstári részesedést (amelynek valóságos összege a termelés
függvénye volt), ezután a szovjet társaság rendszeresen követelte az
őt illető részt. Az
említett egyezmények megkötésének időszakában a MAORT által
termeltetett kőolajmezők hozama már csökkenőben volt. Az évi
10–13%-os természetes hozamapadást a megkövetelt túlzott termelés
jelentősen megnövelte. A
kőolajtermelés mezőnként (tonnában) az alábbiak szerint alakult: Olajmező 1946.
év
1947.év Budafa
205 120,442 163 730,397 Lovászi
393 189,659 340 580,571 Újfalu
-
- Hahót
76 229,443
65 036,566 Összesen 674 539,544
569 347,516 A
MAORT szakembereinek 1947-ben végzett számításai szerint a kőolajtermelés
, ha a túltermeltetés fennmarad, és a racionális termelési mérték
nem tartható, a következő három évben erőteljesen csökken: 1948-ban
a várható termelési maximum 406.000 tonna 1949-ben
a várható termelési maximum 250.000 tonna 1950-ben
a várható termelési maximum 150.000 tonna azaz
összesen
806.000 tonna Racionális
termelés esetén: 1948-ban 388 000 tonna, 1949-ben 317 000
tonna, 1950-ben 250 000 tonna lenne kitermelhető, azaz összesen 955 000
tonna, mely 149 000 tonnával haladja meg a nem racionalizált termelés
mértékét. Az olajmezők
olajkészletének 1948-ig még 20%-át sem sikerült a felszínre hozni,
de a gáznak a budafai mezőben 50%-át, a lovászi mezőben 61%-át
termelték ki. A felhasználatlanul levegőbe jutó gáz napi mennyisége
550–600 ezer m3 volt, ami kb. 120 vagon jó minőségű
barnaszén kalóriaértékének felelt meg. A túlzott termelés következtében
olyan mennyiségű kőolajat fenyegetett az örökre kitermelhetetlenség
veszélye, amely az ország szükségletét egy évtizedre fedezhette
volna. Mindezeket egybevéve, Magyarország ebből fakadó veszteségét közel
kétmilliárd forintra becsülték, jóllehet a vállalat szakemberei
hangsúlyozták, hogy ez racionális mértékű termeléssel és a gépi
berendezések felújításával elkerülhető lenne. A termelés növelését
csak új olajmező felfedezése esetére ígérhették. Mindezekhez
azonban pénz kellett volna, de a korábban tőkeerős cég a gazdasági
ellehetetlenüléshez járt közel. Már 1945-ben gondokat okozott a legszükségesebb
beruházások elvégzése, sőt időnként a munkabérek kifizetése is.
Ebben még közrejátszott a 47 millió forintot meghaladó háborús kár
és az infláció is. A későbbiekben elsősorban az idézte elő a
gazdasági bajokat, hogy a finomítók nem fizettek az átadott kőolajért,
mivel nagyrészt maguk is fizetésképtelenek voltak, mert nem kapták meg
jóvátételi szállításaik ellenértékét. 1947 februárjában
a kőolajfinomítók már 23,5 millió forinttal tartoztak a MAORT-nak. Bár
a finomítók tartozásának rendezése ügyében a tárgyalások szinte
mindennaposak voltak a Gazdasági Főtanáccsal és minisztériumokkal, a
tartozásokat még 1947 novemberében sem egyenlítették ki. A MAORT még
napi kiadásait is bankkölcsönökből volt kénytelen fedezni. Ezt a
helyzetet súlyosbította – és éles vitákhoz vezetett – az államilag
szabályozott, túl alacsonyan megállapított kőolajár: Az 1946
augusztusi, egyébként sem magas 342 forintról tonnánként előbb 276,
majd 226, végül 1947 februárjára 170 forintra süllyedt, ellentétesen
mozogva a világpiaci árral. Javíthatott volna a vállalat helyzetén,
ha nem csak elviekben, hanem a gyakorlatban is élhet az alapszerződésekben
biztosított exportjoggal. Az 1945. augusztus 27-i szovjet–magyar gazdasági
egyezmény, illetve a szovjet–magyar vegyesvállalatok megalakulása után
azonban az export jogát rendszeresen és döntő mértékben e vállaltok
élvezték. Az
olajtermelési előírások teljesítése nagymértékben megnövelte az
olajjal együtt kitermelt földgáz mennyiségét. Ugyanakkor a kőolajmezők
éltető energiáját jelentő földgáz visszanyomását a rétegekbe, a
szükséges kompresszorok hiánya miatt nem tudták megoldani. Gáztermelés
(m3 -ben):
1946. év
1947. év Budafa
127 635 610 104 590 350 Lovászi
282 118 680 267 686 980 Újfalu
-
- Hahót
2 463 224
1 793 750 Összesen 412 217 514
374 071 080 A
földgáz hasznosítására két terv született: a kormányzat által
szorgalmazott álláspont szerint a földgázt Budapest gázellátására
kellett volna felhasználni, a MAORT szakemberei viszont – mivel az általuk
feltétlen szükségesnek ítélt gázvisszanyomás fokozása lehetetlen
volt az adott körülmények közt – a földgáznak egy Lovásziban létesítendő
koromgyár alapanyagául szolgáló hasznosítását látták reálisnak.
Ez a terv 1947 decemberére meg is valósult, a koromgyár megkezdte a kísérleti
termelést. A szakemberek a főváros gázellátásának tervével szintén
foglalkoztak. A zalai kőolajmezőktől Budapestig építendő gázvezetékre
azonban nem volt anyagi fedezet, és a termelés bizonytalan kilátásai
sem szóltak a terv mellett. 1947 tavaszán az ásványolajgazdálkodás
miniszteri biztosa még azt szorgalmazta, hogy a főváros gázellátása
az ország keleti felén tevékenykedő szovjet–magyar vegyesvállalat várható
termeléséből valósuljon meg. A
MAORT és az állami szervek közötti viták egyik fő forrásai Gombosi
Zoltán ásványolajgazdálkodási miniszteri biztos korrupt és
agresszív intézkedései voltak. A viták okait, a MAORT helyzetét és
az ország gazdasági talpraállításához való viszonyát is jól szemlélteti
az az 1947. január 3-án kelt levél, melyben a MAORT vezetői – az
iparügyi miniszter tehetetlenségét megunva – Nagy Ferenc miniszterelnökhöz
fordultak: „Tisztelettel előadjuk, hogy Gombosi Zoltán iparügyi
miniszteri osztályfőnök úrtól, az ásványolajgazdálkodás
miniszteri biztosától az ide másolatban csatolt 4491/1946. sz. leiratot
kaptuk. E leirat sértő hangneme, valamint annak jogellenes fenyegetései
és magánszemélyek részére köztisztviselői mivolta ellenére történő
vagyoni előny kierőszakolása arra kényszerít bennünket, hogy
Miniszterelnök Úrhoz forduljunk panasszal annál is inkább, mivel az
osztályfőnök úr jogellenes fenyegetéseiből és kényszerítő intézkedéseiből
a magyar kincstár részére súlyos anyagi felelősség háramolhat. A
tényállás megismerése céljából tisztelettel megemlítjük, hogy átlagos
havi maximális erőszakolt nyersolajtermelésünk 54 000 tonnát
tesz ki. Ennek tudatában és ennek ellenére az osztályfőnök úr az utóbbi
hónapokban következetesen 60 000 tonnán felüli nyersolajmennyiséget
utalt ki s így legutoljára december havában a belföldi finomítók részére
57 000 tonnát, export céljára pedig 7 500 tonnát, vagyis
maximális termelésünknél 11 000 tonnával többet. E hiányzó 11 000
tonna leszállítását követeli most az osztályfőnök úr, holott nem
létező mennyiségből mi sem szállíthatunk. Tisztelettel
megjegyezzük, hogy havi 54 000 tonnát sem kellene termelnünk,
mivel szerződésünk értelmében csakis a hazai fogyasztást kell kielégítenünk,
s jelenlegi termelésünk is már mintegy ötszöröse szerződésileg vállalt
kötelezettségünknek. Vállalatunk
működésével kapcsolatban csupán azt kívánjuk tisztelettel
megjegyezni, hogy tevékenységünk nélkül az ország ma aligha
rendelkezne nyersolajjal. A felszabadulás után pedig néhány napon belül
saját erőnkből helyrehoztuk az olajmezőket, azonnal maximális teljesítménnyel
dolgoztunk és azóta is minden hatósági erkölcsi, vagy anyagi támogatás
nélkül végezzük munkánkat. Éppen
ezért felháborító, hogy vállalatunk és annak vezetőivel szemben,
akiknek a jóvátételi szállítások legnagyobb része, valamint a
kompenzációs üzletek lehetősége köszönhető, az osztályfőnök úr
büntetőjogi fenyegetéseket helyez kilátásba egy általunk ismeretlen
büntetőtörvény alapján. De
legjobban sérti vállalatunk érdekeit, hogy független köztisztviselői
mivolta ellenére magánszemélyek közötti jogviszonyban kártérítés
kérdésében foglal állást és jogellenes fenyegetések kilátásba
helyezésével szerződésünkön túlmenő kötelezettségek teljesítésére
kényszerít és magánszemélyek részére indokolatlan vagyoni előnyt kíván
biztosítani. Ezzel kapcsolatban tisztelettel meg kell jegyeznünk, hogy
belföldi viszonylatban vállalatunk senkinek semmiféle mennyiségű
nyersolajszállításra nézve kötelezettséget nem vállalt s így kártérítéssel
sem tartozhat. Ellenben a valóság az, hogy a finomítóvállalatok szállításaink
ellenértékének csak csekély töredékét fizetik ki s ezért kártérítéssel
egyedül mi léphetünk fel nem pedig a finomítók. Vállalatunk
szerződéséből kifolyólag eddig nem kívánt különösen az árpolitikai
és termelési kérdések miatt a magyar kincstárral szemben igényeket támasztani
mérlegelve az ország súlyos gazdasági helyzetét, sőt vállalatunk
ellen a háború alatt elrendelt használatbavétel miatt elszenvedett kárának
megtérítéséről is önként lemondott és ezen felül az iparügyi
minisztérium felkérésére jelentős segítséget nyújtott a magyar
kincstárnak az Erdélyben maradt vagyontárgyai visszaszerzése érdekében. Sajnos
azt kell azonban tapasztalnunk, hogy vállalatunknak ezt a lojális
magatartását félreértik és gyengeségnek magyarázzák. Ezért
kénytelenek vagyunk tisztelettel bejelenteni, hogy Gombosi Zoltán úr
minden ténykedéséből kifolyólag, amely szerződésünkön túlmenő kötelezettségek
teljesítésére kötelez, valamint a finomítók érdekében történt
jogtalan beavatkozásából érhető minden kárunkért úgy a múltra,
mint a jövőre nézve a magyar kincstárral szemben minden jogunkat
fenntartjuk. Tisztelettel
kérjük Miniszterelnök Urat, méltóztassák jelen levelünk alapján
panaszunkat kivizsgáltatni s vállalatunk részére az erkölcsi elégtételt
megadni, mert csak így tudjuk elképzelni, hogy a magyar kormánnyal összhangban
tudjunk dolgozni az ország érdekében és ne legyünk abban a kényszerhelyzetben,
hogy kérésünk kielégítő elintézésére nézve egyéb utat és eszközt
vegyünk igénybe." Sajnos
ez a beadvány sem változtatott a helyzeten, Gombosi a helyén maradt, a
túltermelésre vonatkozó rendelkezések változatlanul tovább éltek, a
MAORT gazdasági helyzete romlott. Az ország és a vállalat sorsáért
aggódó szakemberek beadványainak sora mellett az Amerikai Egyesült államok
kormányának megbízásából az amerikai követség is tiltakozó jegyzéket
adott át 1947 februárjában a
magyar külügyminiszternek. Ebben kérik a MAORT által szállított kőolaj
ellenértékének kifizetését, az olaj árának rendezését, az olajmezőkre
káros túltermeltetés megszüntetését:
"Az Amerikai Követség számos esetben felelős magyar tisztviselők
kifejezett tudomására hozta, hogy a mostani helyzet folytatása olyan ügyet
képez, amellyel az Egyesült Államok kormánya törődik. Felhívtuk a
figyelmet arra is, hogy a túltermelés az olajmezőket tönkreteszi, és
hogy a nem megfelelő árak és a leszállított olajért való nemfizetés
elkerülhetetlenül megakadályozza a termelő vállalatokat abban, hogy
új kutatásokra, új fúrásokra és egyéb javításokra elegendő pénzt
szerezzenek, hogy így a termelést növelhessék és az elosztást megkönnyíthessék.
Kifejtettük azt is, hogy a befektetés növelése és az ipar kifejlesztése
nem valószinű, ha az ipar nem érzi a magyar kormány megértő támogatását."
Srágli Lajos [Változó Világ 22.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |