Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Szabotál
a MAORT? A
magyar gazdaság hároméves tervében az Iparügyi Minisztérium 660 000
tonna évi kőolajtermelést irányzott elő, amely havi átlag 55 000
tonnás termelést jelentett. A terv gyakorlatilag csak a MAORT termelésére
támaszkodhatott. A MAORT képviselői az 1947. június 3-án az Iparügyi
Minisztériumban megtartott tanácskozáson a racionális termelés
bevezetését tartották szükségesnek, amely a termelés csökkentését
jelentette. Az értekezlet résztvevői egyöntetűen megállapították,
hogy a túlzott mértékű termelés a mezők élettartamát és várható
összhozamát károsan befolyásolja, azonban nem a termelés csökkentését,
hanem a racionális termelés bevezetését tartották szükségesnek és
helyesnek. Kijelentették, amennyiben a racionalizálás termelés-csökkenést
eredményezne, az Iparügyi Minisztérium nem emel kifogást. Ez az álláspont
azonban alig egy napig lehetett érvényben, mert másnap Vas
Zoltán és Dinnyés Lajos
aláírásával megjelent a Gazdasági Főtanács határozata, amely
szerint a MAORT-ot a jelenlegi nyersolajtermelés fenntartására, sőt,
lehetőleg emelésére kell kötelezni. A
MAORT vezetése, szakemberei és üzemi bizottságai egyöntetűen
tiltakoztak az irreális követelések ellen. A MAORT Központi Üzemi
Bizottsága (KÜB) a július 3-i ülésének határozatai alapján
memorandumot szerkesztett, melyben az illetékesek számára rögzítette
véleményét: „A Maort véleménye az, hogy érdekei az egész ország
lakosságának érdekeivel azonosak, s amikor a vállalat vezetősége a KÜB-el
együtt a magyar nyersolajtermelés érdekeinek megvédésén fáradozik,
nemcsak a MAORT-munkások, hanem az egész magyar nép érdekében jár
el. Dombay János képviselő a maga részéről minden adódó alkalommal
felveti a különböző gazdasági és politikai tényezők előtt a Maort
problémáit. Ha a hároméves terv keretében valami katasztrófa adja elő
magát, a Maort ÜB-t senki felelősségre nem vonhatja, mert a veszélyt
előre jelezte, s ezen a téren az ügy érdekében még az MKP vádját
is vállalja, hogy szabotál. A KÜB a fonyódszéplaki ülésen a szakértők
véleményét is meghallgatta, s a tények teljes ismeretében, valamint a
bekövetkezett eseményeket figyelve elhatározta, hogy amennyiben gyors
intézkedés nem történik, nem vállalja tovább a felelősséget, s
azokat a fórumokat teszi felelőssé, akik elzárkóztak a termelés
racionalizálása elől annak ellenére, hogy a Maort vezetősége és üzemi
bizottsága számtalan alkalommal, megdönthetetlen tudományos adatokkal
bizonyítva hívta fel a figyelmüket a háborús, kizsákmányoló termelés
folytatásának tarthatatlanságára." E
viták közepette folytak a hároméves terv bevezetésének előkészületei.
A Gazdasági Főtanács és a MAORT igazgatóság 1947. július 18-i tanácskozása
az első tervév előirányzatait volt hivatott egyeztetni. A Gazdasági Főtanács
ennek alapján július 23-i határozatában – előírva az átállást a
racionális termelésre – legkevesebb évi 540 000 tonna kőolaj
felszínre hozatalát kívánta meg. A nyersolaj tonnánkénti árát 120
forintban állapította meg mindaddig, amíg az árvitában illetékes döntőbizottság
végleges határozatot nem hoz. A 120 forintos termelői és 170 forintos
eladási ár különbözetét képező tonnánkénti 50 forintot a vállalat
köteles zárolt számlán kezelni, melyet a Gazdasági Főtanács engedélyével
az általa jóváhagyott beruházásokra használhat fel, hozzátéve az
új ár megállapításakor képződő nyereséget és a finomítóktól a
tartozások törlesztéseként befolyt összeget is. Úgy vélték, ebből
fedezhető a MAORT 46,8 millió forintos beruházási szükséglete. Ezzel
együtt a Gazdasági Főtanács elrendelte: 1.
a termelő kutak üzemfolytonosságának biztosítását, 2.
a lezárt kutak felülvizsgálatát és lehetőség szerinti termelésbe
állítását, 3.
a MAORT belföldi beruházási rendeléseinek különleges elbírálását
és a jóvátétellel egyenrangú kezelését az iparban, 4.
import-könnyítéseket a külföldről beszerzendő gépekhez és
felszerelésekhez, 5.
preventív intézkedésekkel a mélyszivattyús kutak üzemzavarainak kiküszöbölését, 6.
a rétegnyomásmérések haladéktalan megkezdését, 7.
a segédgázas kutak mielőbbi átalakítását mélyszivattyús kutakká,
8.
az összes munkamenet racionalizálását és a teljesítmény-bérrendszer
azonnali bevezetését. A
vállalat ezek alapján elkészítette hároméves tervét, melyet 1948
februárjában ismertettek. A termelési terv két változatot
tartalmazott: az egyik az 1947. év végi termelési mennyiség mellett
kinyerhető olaj- és gáztöbbletet, míg a második változat a MAORT által
racionálisnak tartott termelést mutatta. A terv készítői az első változatot,
erőltetettnek ítélték, mert az a mezők felhajtó energiáját szolgáltató
gáz elpocsékolásával jár, s emiatt az ország szükségleteit évekig
fedező nyersolajmennyiség kitermelhetetlenül a földben marad. A kőolajtermelés
növelésének egyetlen biztosítékát a fúrási tervben szereplő
termelő- és kutatófúrási tevékenység eredményes végrehajtásában,
új olajmező felfedezésében látták. 1947. decemberéig négy olajmezőt
tártak fel 319 fúrással (összes fúrt méter: 436 938,22), s más
területeken 31 kutatófúrást mélyítettek (összesen: 57 016,40 méter).
A hároméves terv megalkotásánál figyelembe vették, hogy a budafai és
hahóti mezők már feltártnak tekintendők, a lovászi mezőn is már
csak néhány fúrás telepíthető. A fúrási tevékenységet akadályozta,
hogy fúróberendezéseik nagyon elhasználtak voltak, alkatrészeket és
új berendezéseket csak külföldről lehetett volna beszerezni. A
MAORT hároméves terve igyekezett figyelembe venni a realitásokat, de
nem számolhatott olyan mennyiségekkel, amelyek az ország hároméves
tervében megfogalmazódtak. A MAORT vezetői – miután a termeléssel
kapcsolatos tudományos érveik nem találtak meghallgatásra – csak az
1933-ban kötött egyezményre és szerződésre, illetve az 1938-as pótegyezményre
és pótszerződésre hivatkozhattak, az irreális termelési célkitűzések,
az ásványolajgazdálkodás miniszteri biztosának agresszív fellépése,
a vállalat ügyeibe való jogtalan beavatkozások ellenében. A MAORT kárainak
megtérítése esetén azonban nem zárkóztak el az előírt irreális
mennyiségek kitermelése elől sem. A
MAORT kétségbeejtő helyzetéhez hasonlóan alakult az ország
nyersolajellátásának helyzete. Bár a MAORT csökkenő termelése még
mindig meghaladta az ország belső szükségleteit, a hiány első jelei
már 1946-ban mutatkoztak. Ennek oka egyértelműen a jóvátételben és
az ország teherbíró képességét figyelmen kívül hagyó gazdasági
szerződésekben rejlett. 1946-ban a jóvátételre fordított kőolajtermékek
mennyiségét csökkentették ugyan, de az még mindig meghaladta a termelés
15%-át, ugyanakkor exportra 33,8%-ot, a Vörös Hadsereg ellátására
11%-nyi mennyiséget fordítottak, míg a belföld 39,7%-kal részesedett
a termelésből. Az 1947/48-as költségvetési évben a magyar államot kőolajból
jóvátételi és export célokra mintegy 342 309 tonna szállítási
kötelezettség terhelte, azaz, az összes termelésnek több mint kétharmada.
A belföldi szükségleteket is számítva az igényeket havi 45 000
tonna kőolajtermelés biztosíthatta volna, de a MAORT termelése közel
kétezer tonnával kevesebb volt. Bár a külkereskedelmi tárgyalások előkészítésébe
bevont szakértők – leggyakrabban az Iparügyi Minisztérium tisztviselői
– a miniszterhez és a Gazdasági Főtanács főtitkárához írott
feljegyzéseikben figyelmeztettek a meggondolatlan szerződések veszélyeire,
azok mégis megszülettek, és feltételeik többnyire egyáltalán nem
voltak előnyösek – sem a MAORT, sem a magyar állam számára. Az
1947. évi, mintegy 260 000 tonna évenkénti szállításról szóló
szovjet–magyar szerződésben például az ellentételezésként felajánlott
áruk többségére itthon nem volt igény, miközben a kőolajárat jóval
a belföldi – alacsony – árak alatt határozták meg. A kényszerhelyzetet
mutatja, hogy az iparügyi tisztviselők – még a döntőbíróságnak a
MAORT-ot kötelező, az állam számára kedvezőtlen döntését
is – érvként használták a hátrányos szerződésekben lekötött
mennyiségek korrigálására. Mindezek végül oda vezettek, hogy
egyetlen megoldás látszott csak: megszüntetni az ásványolajtermékek
szabad forgalmát. Ez be is következett. 1947 októberében az ásványolajtermékeket
zár alá vették, majd a fogyasztás korlátozására benzin- és petróleumjegyrendszert
vezettek be. A
megkötött és teljesíthetetlen szerződések végül is nemcsak az állam,
hanem a MAORT ellen is fordultak: az exportügyleteket bonyolító szovjet
társaságok a MAORT-ot vádolták a késedelmes szállításokért,
panaszt téve az iparügy irányítóinál. A MAORT kőolajtermelése a háborús
károk helyreállítása után a gazdasági nehézségek ellenére sem csökkent
soha az ország belső szükségleteit fedező mennyiség alá. Az előírt
irreális mennyiségek kitermelését azonban 1947 őszéig nem sikerült
biztosítani. A termelés az előírások szerinti szint 81–99%-a körül
ingadozott, de 1947 októberében már meghaladta a 100%-ot, és 1948
szeptemberéig mindvégig a kormányzat által előírt szint felett
maradt. Ezt az eredményt a vállalat egy rendkívül elhasználódott gépparkkal
érte el. (A berendezések felújításához, a hiányzó gépek megvásárlásához
1947 nyaráig nem volt pénze.) A gépeket 1947 júniusában megrendelték
ugyan Amerikából, de szállításuk csak később történhetett meg. A
tények reális mérlegelése alapján sem a termelt kőolaj mennyiségének
csökkenése, sem a kutatások eredménytelensége, sem a budapesti gázvezeték
építésének elmaradása nem képezhette volna a MAORT ellen a későbbiekben
felhozott vádak alapját. Az erélyes állami beavatkozást a gazdasági
tényezők mellett politikai okok motiválták. A szovjet igények függvényében
már 1945-ben felvetődött a kőolajbányászat államosításának
terve. A bányászati és gazdasági szakértők ellenvéleménye önmagában
még nem akadályozta volna ezt meg, a terv ekkor elsősorban külpolitikai
megfontolásokból került le a napirendről. A szénbányák 1946. évi
államosítására reagáló amerikai jegyzék felhívta a magyar kormány
figyelmét arra, hogy az amerikai kormány különös figyelmet fordít az
amerikai tulajdonban lévő magyarországi kőolajbányászatra. Ez sem zárta
volna ki az államosítást, de az csak a részvényesek teljes kártalanításával
lett volna lehetséges. Az ehhez szükséges pénzfedezetet azonban a
magyar gazdaság akkori helyzetében nem lehetett előteremteni. Az állami
tulajdonba vétel előtt csak egyetlen út maradt nyitva: ha bizonyítani
lehet, hogy a MAORT megszegte a vele (illetve jogelődjével) kötött
egyezményt és szerződést, valamint vállalt kötelezettségeinek
teljesítését elmulasztotta. Akkor a kapott jogok az államra szállnak
vissza, miként abban az esetben is, ha a vállalat csődbe kerül. A továbbiakban
erre alapozták elképzeléseiket azok, akik a gondokat csak államosítással
látták megszüntethetőnek. A
MAORT állami tulajdonba vételét elsősorban a Magyar Kommunista Párt
szorgalmazta. Szándékát 1948 közepéig az Iparügyi Minisztériumban
kevésbé, míg a Gazdasági Főtanácsban és a politikai rendőrségen
szinte korlátlanul el tudta
fogadtatni. Az állami gazdaságirányító szervektől (Iparügyi Minisztérium,
Gazdasági Főtanács, Országos Tervhivatal stb.) érkező erélyes hangú
utasítások, a termelés és az olajárak kérdésében folyó viták
ellenére az amerikai részvényesek képviselői bíztak abban, hogy a
magyar állam tiszteletben tartja a MAORT-tal kötött szerződést, a
fegyverszüneti és a békeszerződés külföldi tulajdonra vonatkozó előírásait,
s hogy ezek nyomán sikerül megegyezésre jutni. Tükrözi ezt Paul
Ruedemann-nak, a MAORT elnökének Gombosi
Zoltán ásványolajgazdálkodási miniszteri biztoshoz 1947.
augusztus 5-én írott levele is: „Van szerencsénk értesíteni, hogy a
szerződés alapján nem találunk jogalapot arra nézve, amely szerint a
magyar kormány előírhatná a kitermelendő nyersolaj mennyiséget, ha a
termelés mértéke egyszer már felülmúlja az ország hazai fogyasztását,
és a termelési munkálatoknál, valamint a termékek feletti rendelkezésnél
csak annyiban köteles a MAORT az illetékes hatóságok kívánságainak
megfelelni, amennyiben saját érdekeinek kára nélkül teheti... Ennek
ellenére hajlandó vagyok minden lehető méltányos módosításra nézve
megállapodásra jutni a magyar kormánnyal anélkül azonban, hogy a
szerződésben biztosított jogokat feladnánk. Hajlandó vagyok utasítást
adni arra nézve, hogy a mezők olyan maximális teljesítő képességgel
termeljenek, amely az olajtartaléknak még kárt nem okoz...Amennyiben
azonban a magyar kormány hajlandó az anyagi és erkölcsi felelősséget
magára vállalni a nagyobb termelésből kifolyólag keletkező károkért
és veszteségekért (a napi veszteség majdnem kétszerese lenne a vállalat
napi bruttó bevételének a május-júniusi termelés alapján) és
folyamatosan kártalanítaná is a vállalatot ezekért a károkért és
veszteségekért, hajlandó volnék ily túlhajtott méretű termelésre
vonatkozó ajánlatot megfontolás végett az amerikai részvényesek elé
terjeszteni. Ismeretes Osztályfőnök Úr előtt, hogy a MAORT 100%-os
amerikai tulajdon, és ennek folytán mint amerikai vagyon a Fegyverszüneti
Egyezmény (és a ratifikálandó békeszerződés) védelme alatt áll." Az
1947-ben és 1948 elején a MAORT vezetői több alkalommal kaptak
szempontjaikat méltányoló ígéreteket Bán
Antal iparügyi minisztertől és Vas
Zoltántól, a Gazdasági Főtanács főtitkárától a hetente
tartott egyeztető tárgyalásokon. Az ígéretek azonban csak ígéretek
maradtak. A háttérben már 1946 nyarától – az ásványolajgazdálkodás
miniszteri biztosa, Gombosi Zoltán
vezénylésével – folyt a "bizonyítékok" gyűjtése arra
vonatkozóan, hogy a MAORT szabotál. Gombosi
Zoltán 1946 novemberében a miniszterhez írott előterjesztésében
már szabotázst emleget, de csak azt akarta elérni, hogy a MAORT-hoz –
annak költségére – teljhatalmú megbízottakat küldhessen ki. 1947
áprilisában, majd szeptember 4-én az Államrendőrség Államvédelmi
Osztályánál (ÁVO) tett feljelentést szabotázs vádjával a MAORT
ellen. Heves támadások érték a MAORT-ot, annak szakembereit, üzemi
bizottságát az MKP vezetői, elsősorban Rákosi
Mátyás részéről is. A feljelentések nyomán elkezdődött vizsgálatban
az állami ellenőrökön és az ÁVO, majd az ÁVH (Belügyminisztérium
Államvédelmi Hatósága) emberein kívül szovjet "szakértők"
közreműködésére szintén utalnak feljegyzések. Állami
ellenőrök hada A
kőolajtermelés csökkenése, az export növekedése, a jóvátétel és
a belföldi szükségletek kielégítésének akadozása miatt előállt
helyzet megoldását a nyersolajgazdálkodással foglalkozó állami
szervek egyes tisztviselői nem a természeti kincsekkel való takarékos
gazdálkodásban keresték, hanem abban, hogy a MAORT-ot kötelezni kell a
termelés fokozására. Amikor a Gazdasági Főtanács 1947. június 4-i
– az olajmezők termelőképességét meghatározó természeti törvényszerűségeket
figyelmen kívül hagyó – határozata megszületik a termelés
szintentartásáról, illetve növeléséről, a szakemberek szerint a
termelés mértéke mintegy 22%-kal túlhaladta a megengedhető szintet.
Az Iparügyi Minisztériumnak a MAORT olajbányászatát elemző, hasonló
időpontban készült összeállítása szerint: „A szakértői jelentésből
kitűnik, hogy az üzem jelenlegi erőltetett termelése mellett a MAORT
olajkútjaiban kereken 3 277 500–4 100 000 tonna
mennyiség vész el azért, mert a mezők gázkészletét gazdaságtalanul
használják fel. A vélemény szerint minden kierőszakolt tonna után
4,1–7,3 tonna közötti olaj vész el. Fenti olajmennyiség Magyarország
olajszükségletét 8–10 évre fedezné. Tekintettel arra a rendkívül
nagy arányú károsodásra, amely a jelenlegi erőltetett termelés
mellett az ország gazdasági életét sújtja, a bányatörvény 220.
paragrafusa alapján esetleg intézkedni kellene a gazdaságtalan termelés
sürgős megszüntetése érdekében." A
józan érvek elfogadása helyett már 1947 tavaszától állami ellenőrök
egész hadát küldték ki a MAORT-hoz, megvizsgálandó, hogy eleget
tesz-e kötelezettségeinek. Az ellenőrzésre bizonyos mértékig – a műszaki
jellegű kérdésekben – a vállalat működését szabályozó egyezmény
is módot adott. Az ellenőrzésen azonban mindenki mást értett és más-más
célokkal szorgalmazta. A vállalat és részvényeseinek ellenőrzés
elleni tiltakozása, csak a műszaki vizsgálatokon túlmenő beavatkozás
ellen irányult. Lehetővé tették az Iparügyi Minisztérium által
elrendelt ellenőrzést is. A kirendelt ellenőrök – kevés kivétellel
– természetesen a hibákat keresték, a szándékos termeléscsökkentés
tényét igyekeztek bizonyítani. Több esetben a tények elferdítésével
próbáltak indokokat felhozni a MAORT-tal szembeni erélyesebb fellépés
érdekében. Egyes ellenőrök (pl.: Györki
József, Zsigmond Béla) – az ásványolajgazdálkodás miniszteri
biztosának útmutatását követve – jelentésükben olyan nemlétező
"jelenségekről" számoltak be, amelyek később a MAORT-per
koholt vádjaiban is fellelhetők. Ezek minden konkrétumot nélkülöző,
általános érvelések voltak. Az 1947-es ellenőrzések résztvevői közül
azonban nem mindenki vélekedett így, sőt, az ellenőrzés hivatalosan
azzal az eredménnyel zárult, hogy szabotázsra, kártevésre utaló
nyomot nem sikerült találni. Még az állami ellenőrök adatai is
igazolták a MAORT mindvégig hangoztatott álláspontját a termelés mértékének
tarthatatlanságáról. Ezt felismerve, az Iparügyi Minisztérium egyes
szakemberei (elsősorban Faller
Gusztáv) is követelték a termelés csökkentését, a MAORT helyzetének
rendezését, és átmeneti jelleggel sikerült is kiharcolniuk a termelés
racionalizálását. Az
Iparügyi Minisztérium II./d. szakcsoportjának (Olajtermelés és -gazdálkodás)
1948. február 6-án kelt, a miniszter részére készült jelentése beszámolt
az állami ellenőrök működésének eredménytelenségéről, megállapítva
: "...ilyen körülmények közt
nincs értelme állami ellenőrrel a MAORT tevékenységét fémjelezni."
Erre tekintettel kérték a minisztert, hogy "a
MAORT-ügyben újabb állami ellenőr kiküldésétől eltekinteni szíveskedjék,
mert egyrészt az Iparügyi Minisztérium II./d. szakcsoportja a hivatalos
ellenőrzést úgyis gyakorolja, másrészt az állami ellenőr kirendelése
ismét csak elégedetlenséget váltana ki úgy a MAORT vezetősége, mint
a munkásság részéről anélkül, hogy egy újabb állami ellenőrzés
elrendelése előreláthatólag a termelésen segítene." Ezzel
ellentétes véleményt fogalmaztak meg a Gazdasági Főtanács egyes
tisztviselői. Zsigmond Béla
1948. február 2-án Vas Zoltánnak
írott feljegyzésében szükségesnek tartotta, különösen a kutatási
és termelési munkálatok további ellenőrzését, mert "éppen
ezeknél a munkálatoknál van lehetőség olyan megfoghatatlan szabotázsakciókra,
amelyeket effektív kimutatni nem lehet. Viszont az állami beavatkozásnak
olyannak kell lenni, ami az állam céljaival teljesen összhangban van és
az keresztül is vihető. Fenti ellenőrzés bevezetésével lehetőség
nyílna arra – az eddigi tapasztalatok szerint – hogy a
nyersolajtermelést az eddigi szinten tudjuk tartani és a csökkenést
kizárólag a természetes elöregedésre tudjuk visszaszorítani."
Az ellenőrzést szerinte el kell venni az Iparügyi Minisztériumtól és
a Gazdasági Főtanács felügyelete alá kell vonni. A feljegyzésre Vas
Zoltán ráírta: "L. Gerő
elvtárs! Állampolitikán kell eldöntsük a tennivalókat." Az
ellenőrzés ezzel új utakra terelődött. Az
események menetében döntő változásokat hozott, hogy az iparügyi
miniszter 1948. május 8-án a Szerződés 20. paragrafusára és a
4660/1946. M.E. számú rendeletre hivatkozással dr.
Székely Pált – mint rendkívül széles jogkörrel felruházott állami
ellenőrt – rendelte ki a MAORT-hoz. Székely
Pál teljes mértékben élvezte a párt (ekkor már a Magyar Dolgozók
Pártja) vezetőinek bizalmát, és a Központi Vezetőséggel intenzív
kapcsolatot tartott. A május 24-i nagykanizsai pártértekezleten így
vallott küldetéséről és a párt elképzeléseiről: „Tartsuk szem
előtt, hogy a jövőben a MAORT-nál minden körülmények között annak
szabad és kell történnie, amit pártunk, és a párton keresztül a
dolgozók tömege akar. A MAORT-ot be kell állítani tökéletesen a
nemzetgazdaság szolgálatába... A vezető elvtársak a MAORT-ról kétes
véleménnyel vannak, rányomta a MAORT-ra a bélyegét a Szoc. Dem.
jobbszárny. Ennek meg kell szűnnie. Ki akarjuk sajátítani a MAORT-ot a
Magyar Kommunista Párt, a magyar nemzetgazdaság számára... Nem szabad
nekünk tisztelni az amerikai tőkét. Úgy kell tekintenünk, mintha a
Maort is államosítva volna. Előre messzemenő nyilatkozatokat a párt
nem szokott tenni, csak azt mondják, amit a közeljövőben végre is
hajtanak." A
MAORT államosításának kérdése tehát eldőlt. Ennek azonban akadályai
voltak: a MAORT érvényes szerződése, a békeszerződés stb. A lehetőséget
csak a Gombosi Zoltán feljelentéseiben megfogalmazott szabotázs vád kínálta. Srágli Lajos [Változó Világ 22.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |