Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
közszektorban felhalmozott információk széles körű használatához több,
egyenként is fontos társadalmi érdek fűződik. A köz ügyeiről való
tájékozódás mindig is a demokratikus alapjogok közé tartozott, különösen
az állam gazdálkodásának átláthatósága vált ki széles körű
politikai érdeklődést. Ezenkívül az utóbbi években az volt
tapasztalható, hogy - az informatikai lehetőségek fejlődésének
betudhatóan - rohamosan megnőtt a kereslet az állami intézmények által
gyűjtött adatok iránt, azok üzleti célú hasznosítására. Eközben
az is egyre szembetűnőbbé vált, hogy sok esetben az államigazgatáson
belüli párhuzamos adatgyűjtések felesleges terheket rónak az
adatszolgáltatókra, valamint az adatcsere hatékony megszervezésével
az államháztartási kiadásokban jelentős megtakarítások lennének elérhetők.
A különféle szempontok közös irányba mutatnak: társadalmi és
gazdasági érvek egyaránt amellett szólnak, hogy lehetővé kell tenni
a közszektorban rendelkezésre álló információk minél szélesebb körű
használatát. A tanulmány az időszerű nemzetközi tapasztalatok alapján
a kérdéskör átfogó elemzését adja. Elsősorban a közszektor és a
magánszektor közötti információs kapcsolatokat tárgyalja, és kevésbé
tér ki a közszektoron belüli adatcsere kérdésére, az azzal
kapcsolatban felmerülő adatvédelmi problémákra. A
közszektor információinak használata, az azzal kapcsolatban felmerülő
alapvető kérdések jól példázzák az információk természetéből
eredő belső ellentmondásokat. Azt, hogy az információ jellegénél
fogva, társadalmi és gazdasági értelemben egyaránt közjószág. Társadalmi
értelemben ez a megállapítás az információk azon tulajdonságára
utal, hogy nehéz korlátozni az információk terjedését. Mivel nehéz
megakadályozni, hogy az egyszer nyilvánosságra hozott információt ne
lehessen további, az eredetitől eltérő célokra is felhasználni, ezért
csak igen körülményesen lehet a szabályozást a különböző felhasználási
célok szerint differenciálni. Mivel azok az érvek, amelyek az információk
terjedésének korlátozása mellett felhozhatók, eltérő mértékben méltányolandók
attól függően, hogy milyen célra használják fel az információt, így
akkor lehetne csak jó szabályokat alkotni, ha előre tudnánk, végül
mire használják az adott információt. Az
információ gazdasági értelemben is közjószág. Ez abból a tulajdonságából
ered, hogy az információk többszöri felhasználása lényegében nem jár
többletköltséggel. Az információtermelés (rövid távú) határköltsége
lényegében zérus, hiszen ugyanazt az információt egyszerre többen is
"fogyaszthatják", szemben a legtöbb közönséges jószággal.
Ha valaki megeszik egy darab kenyeret, akkor azt a kenyeret más már nem
fogyaszthatja el. A szokásos javak esetén még a közösségi fogyasztás
is kisajátítható, mivel például a közutak vagy az igazságszolgáltatás
kapacitása is véges. Ezzel szemben az információ használata más
felhasználót nem zár ki ugyanannak az információnak a fogyasztásából.
Sőt, számos információfajta esetén még az is igaz, hogy a fogyasztás
terjedelmével nő annak egyéni haszna. Ha egy információt széles körben
keresnek, akkor az előállító nagyobb gondot fordít annak pontosítására,
frissítésére. A telefonkönyvek és más regiszterek is azért
hasznosak, mert rendszeresen használják is azokat. Az információk
terjedése miatt beszélhetünk önigazoló előrejelzésekről: minél többen
ismerik és veszik alapul ugyanazon gazdasági előrejelzéseket, annál
biztosabb, hogy az előre jelzett esemény tényleg bekövetkezik, és így
végül is mindenki a valós körülményekre alapozhatja tervét. N.
Wiener (1961) megfogalmazása szerint: "az információ információ,
se nem anyag, se nem energia", létezését csak úgy lehet
megfigyelni, ha anyagi formában vagy energiában megtestesül. Az
informatikában általában az információ fizikai ismérvéből származtatott
információfogalmat használják. Ennek értelmében az információ
"bármilyen értelmezhető jel". Ez az információfogalom
azonban kifejezetten arra szolgál, hogy mérhetővé tegye a telekommunikációs
eszközökön keresztül történő információátadást. Nem veszi
figyelembe azt, hogy az információ a fogadó számára milyen szubjektív
értelemmel, jelentőséggel bír. A
kommunikációtudomány ezzel szemben elvonatkoztat az információ
fizikai jellemzőitől, és azt az ismérvét használja, hogy az információ
viszony az információt közlő és az információ fogadója között.
Pontosabban felismeri a meghatározás ebből eredő korlátjait, vagyis
azt, hogy ebben az esetben az információ csupán a kommunikáció során
ölt testet. Ez egyben azt is jelenti, hogy az információ meghatározásakor
nem tudunk elvonatkoztatni a kommunikációs rendszertől, és így az
információra nem lehet egzakt, az adott kommunikációs viszonytól független
meghatározást adni. Ugyanis ez valójában azt jelentené, hogy az
információt önmagával kellene meghatározni, valahogy oly módon, hogy
az információ kommunikációs viszony, amely függ a kommunikáció
jellegétől. Megkísérelhetnénk
az információt gazdasági ismérveivel jellemezni. Azonban a közgazdaság-tudomány
sem képvisel egyértelmű álláspontot az információ gazdaságelméleti
szerepéről: míg a klasszikus elmélet szerint a tökéletes informáltság
biztosítja a piaci egyensúly létrejöttét, addig például az osztrák
iskola szerint ellenkezőleg, az információk egyenlőtlen eloszlása segíti
a piac tisztulását. Az első esetben az információ minél szélesebb
elterjedése növeli a gazdasági jólétet, a másik felfogás szerint az
információ monopolizálása a társadalom számára akár előnyös is
lehet. Az ellentétes felfogásokból tehát nem vezethető le egyértelműen
az információk makrogazdasági értéke. Így a gazdasági érték mint
ismérv sem ad támpontot az információ meghatározásához. Visszatérve
a kommunikációelméletre, aszerint az információt a hír fogadásának
menetében lehet megragadni. V. Mayer-Schönberger (2001) hivatkozása
szerint meg kell különböztetni az információ szintaktikai,
szemantikai és pragmatikus dimenzióját. A
szintaktikai dimenzió az információátadás fizikai menetével
foglalkozik. Erre alkalmas a korábban már említett, a fizikai ismérvből
származtatott információfogalom. A szemantikai dimenzió az átvitt
jelek értelmezésével, az információ tartalmának megfejtésével
foglalkozik. A szemantikai ismérv szubjektív, függ az információközlő
és az információfogadó közötti viszonytól, például attól, hogy
ugyanazon jeleknek ugyanazt a jelentést tulajdonítják-e. A pragmatikus
dimenzió is szubjektíven értelmezi az információkat, de nem annak értelme,
hanem felhasználási célja szerint. Valójában ezt a pragmatikus szemléletet
lehet alapul venni az információ terjesztésének szabályozásakor. Az
ezzel kapcsolatos alapvető probléma tehát az, hogy a szabályozást a
felhasználási céltól függően kellene differenciálni. A
KÖZSZEKTOR INFORMÁCIÓIHOZ VALÓ HOZZÁFÉRÉS MINT DEMOKRATIKUS ALAPJOG Az
állam működésének átláthatósága1 régóta elismerten a
demokratikus alapjogok közé tartozik. A XX. század kilencvenes évei előtt
azonban elegendő volt, ha a szabályozás csak általánosan fogalmazta
meg e jogokat. Részletesebb és a jogszabályok adta lehetőségek
alkalmazását tömegesen, rendszeresen biztosító szabályozásra nem
volt szükség, hiszen csak kivételes esetekben, többnyire csak a tömegtájékoztatás
képviselőinek volt alkalma ténylegesen élni e jogokkal. Ezzel összhangban
az információkhoz való hozzáférés joga több országban a sajtószabadságra
vonatkozó törvény részét képezi. Az információs forradalom előtt
az információ természetéből eredő társadalmi dilemma csak ritkán
okozott tényleges nehézségeket a közszektor információihoz való
hozzáférésben. Az első ilyen törvényt Svédországban 1766-ban
alkotta meg a Riksdag.2 A fejlett országok többségében a hozzáférési
jogot sokáig közvetlenül az alkotmányból vezették le, külön szabályozásra
általában csak a XX. század második felében került sor. A
demokratikus alkotmányok általánosan fogalmazzák meg az államigazgatás
tájékoztatási kötelezettségét, és az erre épülő egyéb jogszabályok
pontosítják azt, hogy ezt a kötelezettséget az államigazgatás és az
információk milyen széles körére, milyen módon kell teljesíteni. Felismerve
a meghatározás nehézségeit, a jogszabályok általában megkerülik az
információ fogalmának szabatos kifejtését, és mindössze olyan
meghatározást adnak, hogy az információ minden olyan tartalom, amely bármilyen
közvetítő anyagon tárolva van. A közvélemény számára biztosított
hozzáférés esetén a nemzeti szabályozások tehát nem az információkhoz
való hozzáférést, hanem a dokumentumokhoz való hozzáférést teszik
lehetővé. A dokumentum fogalmát tágan értelmezik, beleértve a bármilyen
formában, bármilyen hordozón tárolt információt. Ez az értelmezés
többnyire kimondottan is megerősítést kap a jogszabályokban.3 Az
Európai Bizottság Információs Társadalom Főigazgatósága által
"A közszektor adatvagyonának hasznosítására kialakítandó
keretek" című munkaanyag4 a dokumentumokra a következő meghatározást
adja: "Dokumentum az adathordozójától függetlenül - papírra írt
(nyomtatott) vagy elektronikus formában, hang-, vizuális vagy audiovizuális
felvétel formájában - létező, bármilyen tartalom; bármely
dokumentum bármely része." A
dokumentumokhoz való hozzáférést biztosító jogszabályok egyaránt
vonatkoznak a közszféra által előállított, valamint a közszféra által
gyűjtött (számára benyújtott) dokumentumokra. Vagyis minden olyan
dokumentumra, amelyet harmadik fél állított elő, de a közszféra
birtokában van. Ebben az értelemben a szabályozás szélesebb hozzáférési
lehetőséget biztosít, mint a közérdekű adatok nyilvánosságáról
szóló magyar törvény.5 Hozzáférés
elektronikus környezetben A
fejlett országokban az állami adatvagyon nagy részét ma már
elektronikus eszközökön tárolják. Nyilvánvaló, hogy ebben a környezetben
megváltoznak a hozzáférés lehetőségei. Először
is módosítani kell a jogszabályok szövegét, hogy a hozzáférés
kiterjedjen az elektronikus formában tárolt információkra is. Szabályozni
kell azt a kérdést is, hogy az adott dokumentumhoz vagy magához a nyilvántartáshoz
engedélyezett-e a hozzáférés. A tagországi szabályozások többsége
külön említi, hogy mihez, a dokumentumhoz vagy a nyilvántartáshoz
engedélyezett a hozzáférés. Franciaországban
már az 1978. évi törvény tartalmazza azt a kitételt, hogy az
adminisztratív dokumentum akár az elektronikus úton feldolgozott nem
egyedi információt is jelentheti. A holland törvényben ezt az a
megfogalmazás erősíti meg, hogy az elektronikus adatbázisokban tárolt
információkhoz való hozzáférés vagy tartalmának a másolása akkor
kérhető jogszerűen, -
ha a kérés kellően körülhatárolt (vagy konkrét tárgyra, vagy egy
vagy több meghatározott adatbázisra vonatkozik az igény), -
ha a kért adatok adminisztratív jellegűnek minősülnek. A
svéd szabályozás 1974-ig az írott szövegre vonatkoztatta a hozzáférést.
Azóta a rendelkezés értelmezhető a térképekre, képekre, rajzokra,
elektronikus úton feldolgozott adatokra, és bár továbbra is a
dokumentumokat nevesíti a hozzáférés tárgyaként, de ezt szélesen,
az informatikai eszközökön tárolt információkra vonatkoztatva értelmezi.
A
hálózati elérésnek tulajdonítható új kérdésként merül fel,
hogyan képesek a közintézmények kielégíteni a közösségi információk
iránt ugrásszerűen megnövekedett keresletet. Bizonyos, hogy túl kell
lépni azon a megoldáson, hogy -
vagy a közintézmény maga döntse el, mi tartozik az általános tájékoztatási
kötelezettség fogalmába, -
vagy a kérelmezőnek kelljen előzetesen tájékozódnia, milyen információk
is léteznek a közszektorban. Változott
a szemlélet a tekintetben is, hogy a hozzáférés ingyenes-e, vagy
valamilyen díjat, költségtérítést kell fizetni érte. Az általános
gyakorlat szerint a közérdekű adatokat tartalmazó nyomtatott
dokumentumok - szinte kivétel nélkül - ingyenesek, az adatbázi-sokhoz
való hozzáféréskor - nagy tömegű adat lekérése esetén - a szolgáltatásért
méltányos díj kérhető. A
svéd szabályozás még arra is kitér, milyen módon kötelesek a köztisztviselők
segíteni a közvéleményt a náluk tárolt információk elérésében,
valamint azok értelmezésében. Több közintézmény felállított olyan
nyilvánosan használható terminálokat, ahol az érdeklődők
betekinthetnek az adatokba, és ingyen lemásolhatják azokat. Elektronikus
hálózatok esetén az egyedi kérelmezők által kezdeményezett hozzáférési
eljárásokat szükségtelenné teszi, ha az intézmények a rendszeresen
keresett (kiemelten közérdekű) adatokat közzéteszik. Az Egyesült Államokban,
1996-ban a Freedom of Information Act-et (FOIA) kiegészítették azzal,
hogy megkülönböztették a hozzáférést és a közzétételt. Hozzáférés
esetén a kérelmezőnek kell keresnie az információt, a közzététel
az információk külön kérés nélküli terjesztése, többnyire az
elektronikus hálózaton keresztül. Sőt, a szabályozás kimondja, hogy
ha valamelyik információt már legalább hárman keresték, akkor azt a
közszektor intézményének nyilvánosságra kell hoznia. Az egyedi
kereseteket kiváltó közzététel sok esetben az intézmény számára
is egyszerűbb eljárás, mint az egyedi kérelmek kezelése. Az Egyesült
Királyságban alkalmazott szabályozás ebből kiindulva egyenesen
kimondja, hogy a közszektor máshol ésszerű módon fellelhető információit
nem kell egyedi kérésére külön, még egyszer átadni. A
tömeges, nagyüzemi információszolgáltatás megszervezése tehát azt
a kérdést is felveti, lehet-e szelektálni az adatvagyonon belül, megkülönböztetve
egyfelől a kiemelten közérdekű, másfelől az egyéb közérdekű
adatokat. Amennyiben egyáltalán lehet ilyen határvonalat húzni, akkor
jogos-e különbséget tenni a hozzáférés módjában oly módon, hogy a
kiemelt adatokat közvetlenül (például az interneten) elérhetővé
kell tenni, míg az egyéb adatokat külön kérésre kell csak átadni.
Az elhatároláshoz társadalmi megegyezést kell találni, segítve a
kivitelezést például akkor, ha a hozzáférést támogató eszközök
(adatkatalógusok, keresőrendszerek) kidolgozásakor szelektálni,
rangsorolni kell a közösségi adatvagyonon belül. Új
kérdésként merül fel az adatfelhasználók regisztrálásának a kérdése.
Amíg csak írásban vagy személyesen lehetett a közérdekű adatok iránti
igényt megfogalmazni, fel sem vetődött a névtelenség lehetősége. Az
internetes kapcsolat esetén azonban, különösen néhány politikai
szempontból fontos témakör esetén, a felhasználók a demokrácia
csorbításának érezhetik, ha az állam azonosítani akarja az adatok
felhasználóit. Az
adatbázisokban, rendezett nyilvántartásokban tárolt adatok esetén
gyakorlati kérdésként merül fel, hogyan lehet különbséget tenni a
demokratikus jogok gyakorlásához szükséges mértékű hozzáférés és
az üzleti célú vagy akár egyéb okokból túlzott igények között.
Nyilvánvaló, hogy társadalmi szempontból az ingyenes hozzáférésnek
csupán a demokratikus jogok gyakorlásához szükséges információkra
kell kiterjedni. Fennáll ugyanis a veszélye annak, hogy a mértéktelen
adatkérés gátolhatja az intézmény működését, illetve annak kielégítése
olyan többletköltségekkel jár, amelyeket végső soron a társadalomnak
kell megfizetni (a közkiadásokat fedező adóbevételekből). Hogyan
lehet tehát az állampolgároknak a közösségi információkhoz való
ingyenes hozzáférését mint vitán felül álló demokratikus vívmányt
megőrizni úgy, hogy -
a jog gyakorlása ne akadályozza az intézmények alaptevékenységének
ellátását, -
az ingyenesség ne idézzen elő túlfogyasztást, -
a hozzáférés ne legyen túlzott olyan értelemben, hogy az ingyenesen
szerzett információk ne legyenek visszaélésre alkalmat adóan felhasználhatók
más, üzleti célokra. A
nemzeti jogszabályok módosítása két irányban is szabályozta a hozzáférési
jogosultságot. Vannak olyan országok, amelyek az alkotmányba foglalják,
hogy az állampolgárnak joga van bármilyen államigazgatási
dokumentumot megismerni (Prins; 2001). Ez túlmutat azon a jogosultságon,
amely eddig csupán az államigazgatás felvilágosításadási kötelezettségét
írta elő az alkotmányban, és előrelép a nyitott kormányzás felé.
Ennek lényege, hogy bárki megismerhesse a kormányzat működését,
beleláthasson a döntéshozatali folyamatba. Túlmegy azon a már általánosan
alkalmazott gyakorlaton, hogy a kormányzat feladata a döntések eredményeinek
nyilvánossá tétele. A közszféra adataihoz való hozzáférés - új
megközelítésben - kiterjed a döntéselőkészítés során készülő
dokumentumokhoz való hozzáférésre is. Még általánosabban
fogalmazva, a hozzáférés szabadsága azt a kikényszeríthető jogot
jelenti, hogy mindenkinek joga van a kormányzati dokumentumokba
betekinteni, azokat lemásolni, bejutni a kormányzati intézményekbe, részt
venni a közigazgatási tanácskozásokon. Más országok viszont úgy módosítják
a szabályozást, hogy részletes útmutatásokat dolgoznak ki arra
vonatkozóan, hogyan lehet a gyakorlatban is érvényesíteni a közszektor
információihoz való hozzájutást. Előírják például, hogy minden
intézmény köteles nyilvánosságra hozni a nála található (nyilvános
és bizalmas) dokumentumok regiszterét, viszonylag rövid határidőn belül
kell a kéréseket teljesíteni, a kivételeket, elutasítást minden
esetben indokolni kell, aktív módon kell segíteni a hozzáférést. A
közszektor elhatárolása A
nemzeti jogszabályok - az angol fordításban "public sector" -
információszolgáltatási kötelezettségről beszélnek. Ennél
pontosabban nem fogalmazzák meg, milyen intézmények tartoznak ebbe a körbe.6
Az információkhoz való eseti hozzáférés esetén elegendő volt
alkalmi módon eldönteni, hogy a kért információ fellelési helye a közszektorba
tartozik-e, vagy sem. A rendszeres közzétételt azonban csak úgy lehet
megszervezni, ha taxatív felsorolás áll rendelkezésre a közszektor
intézményeiről. A közszektor körének meghatározása alapvető
jelentőségű nemcsak az információk nyilvánossága, hanem az átlátható
állami működés egész kérdésköre számára. Általánosan
fogalmazva a kérdés úgy tehető fel, egyáltalán kell-e és
megfogalmazható-e egységes meghatározás arra, milyen körre kell
biztosítani az állam működésének átláthatóságát. Osztályozás
szempontjából a kérdés két alkérdésre bontható: -
milyen ismérv alapján történjen az elhatárolás; -
milyen típusú egységekről kell eldönteni, hogy azok a köz- vagy a
magánszférába tartoznak-e. Az
első alkérdés kapcsán azt kell mérlegelni, hogy jogi, finanszírozási
vagy funkcionális értelemben határoljuk-e el a közszférát. Jogi értelemben
a közszférába azok az intézmények tartoznak, amelyekről a hatályos
jogszabályok így rendelkeznek. Minden országban van olyan jogszabály,
amely tételesen kimondja, mely intézmények tartoznak az államháztartási
gazdálkodás körébe. Ezek bizonyosan a közszférába tartoznak, bármilyen
célra is történjék az elhatárolás. Finanszírozási szempontból
ezeken kívül mindaz beletartozik a közszférába, amelyeknek működését
közpénzek, végső soron adóbevételek fedezik. Funkcionális értelemben
az állami, közösségi feladatok ellátását végző egységek képezik
a közszférát. A finanszírozási és a funkcionális ismérv alkalmazása
esetén nem szükségszerű, hogy teljes szervezeteket soroljunk a köz-
vagy a magánszférába. Lehet kisebb egységeket is különválasztani,
akár egy szervezeten belül is megkülönböztetve a közpénzből és a
piaci árbevételből fedezett, vagy az állami feladatnak minősülő tevékenységeket
és azokat a tevékenységeket, amelyek teljesítését az állam kötelezően
nem vállalja. Az egészségügyi ellátás vagy a közoktatás terén világszerte
egyre gyakoribbak azok a megoldások, amelyek egyetlen intézményen belül
kombinálják az állami feladatok körébe tartozó és a piaci módon nyújtott
szolgáltatásokat. Ez egyben választ ad a közszektor elhatárolása során
feltett második alkérdésre, nevezetesen arra, hogy elvben nemcsak
teljes intézmények, hanem azoknak csak egyes részei is a közszférába
tartozhatnak. A gyakorlatban azonban kizárólag szervezetek szintjén
lehet érvényesíteni a közinformációkhoz való hozzáférést. Átütő
megoldást adna az állam működése átláthatóságának javítására,
ha sikerülne egységes módon elhatárolni a közszféra érvényességi
körét. Ha például a fiskális politika, a közbeszerzések, a közösségi
információk kezelése ugyanazon definíció alapján értelmeznék a köz
határait. Úgy látszik azonban, hogy erre egyelőre kevés az esély.
Ezt jelzi, hogy azok a jogszabályok, amelyeket az EU alkalmaz a tagországok
szabályozása átláthatóságának fokozására és harmonizálására,
sem teljesen egységesen értelmezik a közszférát. Példaképpen nézzük
a közelmúltban elkészült következő három, nem tökéletesen egybevágó
meghatározást. A)
Az EU közbeszerzési irányelvében a következő meghatározás
szerepel:7 "A
közbeszerzés kötelezettsége azon intézményi körre terjed ki,
amelyek -
a közérdek specifikus igényeinek kielégítése céljából alapíttattak;
-
nem üzleti érdekeltség alapján működnek; -
jogi személyiségűek; -
nagyrészt állami vagy helyi önkormányzati forrásokból gazdálkodnak;
-
szervezetének, felügyelő testületében többségben vannak a kormány
által kinevezett személyek. B)
Az Európai Bizottság Információs Társadalom Főigazgatósága által
kiadott munkaanyag8 a közszektor szervezeteire ("public sector
bodies") a következő meghatározást ajánlja: "A
közszektor szervezetei közé tartoznak a központi, állami, regionális
és helyi államháztartási szervezetek, a közjog által szabályozott
szervezetek (body governed by public law), az egy vagy több államháztartási
szervezetből vagy a közjog által szabályozott szervezetből létrejött
egyesülés. A
közjog által szabályozott szervezet minden olyan szervezet, a)
amely meghatározott közérdek teljesítésére jött létre és nem üzleti,
vállalkozási alapon működik "established for the specific purpose
of meeting needs in the general interest, not having an industrial or
commercial character", b)
amely jogi személyiség, c)
amelyet döntő mértékben állami, regionális vagy helyi államháztartási
intézmények vagy más a közjog által szabályozott szervezetek finanszíroznak;
vagy a felügyeletét ilyen szervek látják el; vagy olyan igazgatói,
vezetői vagy felügyelő bizottság irányítja, amely tagságának többségét
az állami, regionális vagy helyi hatóságok vagy más, a közjog által
szabályozott szervezetek nevezik ki." C)
Az előző két meghatározás egyikével sem teljesen egybevágó módon
értelmezi a közszférát az az EU-szabályozás, amely a fiskális
kereslet mértékét korlátozza. Az ún. maastrichti kritérium a nemzeti
számlákból veszi át a kormányzati szektorra vonatkozó definiciót.
Az SNA eredeti meghatározását az EU számlarendszere, az 1995-ös ESA
tovább részletezi. Alapvetően két kritériumot vesz figyelembe: a
tulajdonlás, irányítás módját és a végzett tevékenység, szolgáltatás
piaci, vagy nem piaci jellegét. A tulajdonlás, irányítás módja azt
fejezi ki, hogy végső soron ki dönt a szervezet stratégiai kérdéseiben.
A tevékenységek piaci vagy nem piaci jellege attól függ, hogy a termelési
költségeket nagyrészt a piaci árbevételek vagy az államháztartási
források fedezik-e. A
közszféra határait tekintve észrevehető különbség van a három
EU-szabályozás között. A közbeszerzési irányelv szűkebb fogalmat
takar, mint például a közszektor információinak nyilvánosságára
vonatkozó jogszabály, hiszen ez utóbbi esetben elegendő, ha a finanszírozási
vagy az irányítási, felügyeleti kritérium közül egy is teljesül, míg
a közbeszerzési előírásokat csak a kritériumok együttes teljesülése
esetén kell alkalmazni. Ugyanakkor a fiskális statisztika nem követeli
meg, hogy kizárólag jogi személyiségű szervezeteket lehessen a közszférába
besorolni. A statisztika ismeri a kvázi-szervezeteket, amelyek jogi értelemben
ugyan nem önállók, de autonóm döntéshozók a gazdálkodás ügyeiben.
Érdemleges kérdés továbbá, hova tartoznak a politikai pártok, egyházak.
A statisztika ezeket a nem kormányzati nonprofit intézmények közé
sorolja még akkor is, ha tevékenységüket nagyrészt állami források
fedezik. Az idézett meghatározásokból úgy tűnik, hogy ezek a közösségi
információk nyilvánossága szempontjából a közszektorba tartoznak,
az EU közbeszerzési jogszabályának meghatározása szerint viszont nem
tartoznak oda. Hüttl Antónia [Statisztikai Szemle, 2002./8.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |