Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
hozzáférés korlátai A
hozzáférés jogi szabályozása szempontjából a dilemma lényege, hogy
méltányolandó köz- és magánérdekek egyaránt felhozhatók az információk
terjedése és annak korlátozása mellett. A különböző érvek fontossága,
társadalmi szempontból erősen függ az információ felhasználási céljától:
milyen esetben mely érdeknek kell elsőbbséget adni? Tekintettel arra,
hogy az információs forradalom előtt a hozzáférés lehetőségével
csak alkalmi módon éltek, így a korlátozásokra is kevés precedens értékű
tapasztalat halmozódott fel. Az
is a korlátozás ellen szól, hogy immateriális természete miatt nehéz
megakadályozni az információ terjedését. Valójában nem a terjesztés,
hanem annak korlátozása költséges, így a korlátozást és nem a
használatot kell külön indoklással alátámasztani. A főszabály az,
hogy az információk nyilvánosak. Tehát a kivételeket kell külön
felsorolni és indokolni. A jogszabályok a hozzáférést korlátozó
eseteket három indokra vezetik vissza. Ezek -
az állami, közösségi érdekek, -
a személyes, illetve egyedi adatok védelme, -
az üzleti célú továbbfelhasználás (például piackutatás). A
közérdek védelmét szolgáló titkos, bizalmas adatok körébe az államvédelmi,
külstratégiai, belbiztonsági, gazdaságpolitikai stb. okok miatt, korlátozottan,
csak az illetékesek által hozzáférhető információk tartoznak. Közösségi
érdekből akkor korlátozható az információk nyilvánossága, ha a közzététel
súlyos kárt okozhat az állam működésében. Az adatvédelem azonban
nem abszolút követelmény, a fejlett demokráciákban sok helyen előírják
az ún. kárpróba alkalmazását, azaz a kérelem elbírálásakor külön
mérlegelni kell, hogy adott esetben milyen érvek szólnak az információs
szabadság mint demokratikus alapelv mellett, és ezzel szemben mennyire
nyomós érvek indokolják a kért adatok védelmét. A
személyes információkhoz való hozzáférésre vonatkozóan
demokratikus alapjog, hogy a közszektorban a személyéről tárolt személyes
információkat az érintett személynek joga van megismerni. Vannak olyan
országok, ahol kivételt tesznek a hivatalos személyeknek a feladatuk
ellátásával kapcsolatba hozható személyes adataival. Ezeket közérdekűeknek
tekintik. Magánérdekből
két értelemben is védeni kell az információkat: amennyiben az magánszemélyek
egyedi adatait tartalmazza, illetve amennyiben a közösségi intézményekben
levő információ harmadik (külső) féltől származik. Ez utóbbi
esetben nem az információk tartalmát, hanem tulajdonjogát illeti meg a
védelem. Ennek megfelelően a kivételes bánásmód tekintetében egyes
nemzeti szabályozások megkülönböztetik a közszektor által készített
és a közszektorban fellelhető, de más által készített
dokumentumokat. A külső felek által készített dokumentumok esetén a
szerzővel előzetesen konzultálni kell az információ nyilvánosságra
hozataláról, lehetőséget adva neki, hogy érvelhessen a nyilvánosságra
hozatalt korlátozó személyes és közérdekek mellett. Sajátos
helyzetet jelentenek a nyilvános regiszterek. Ezek használata azért igényel
külön szabályozást, mert ebben az esetben az egyedi adatok az eredeti
felhasználási célra nyilvánosak. Nyilvános regiszterek és egyéb
nyilvános adatállományokban tárolt személyes (egyedi) adatok adatvédelmével
kapcsolatban az alapvető dilemmát tehát az okozza, hogy ebben az
esetben - bizonyos célra - a személyes adatok is nyilvánosak, és
elektronikus környezetben gyakorlatilag még akkor sem lehet megakadályozni
az adatok más célra való továbbfelhasználását, ha technikai eszközökkel
korlátozzák a teljes adatbázis letöltését. Ebben az esetben sem zárható
ki ugyanis annak lehetősége, hogy a papíros alakban lekért adatokat újra
digitalizálják. Ezért
a nyilvános regiszterekre a hagyományos adatvédelmi törvény közvetlenül
általában nem alkalmazható. Az adatvédelem és a nyilvánosság
megtartása közötti összhang megteremtésére elvben a következő
lehetőségek kínálkoznak (Raab; 2001): 1.
az általános adatvédelmi törvény átdolgozása, 2.
az adatvédelmi törvény korlátozott értelemben való használata, 3.
az adatvédelmi kérdéseknek a nyilvántartások elrendeléséről szóló
jogszabályokban való elrendezése, 4.
a nyilvántartások lehetséges felhasználói differenciált kezelésének
szabályozása, 5.
az adatvédelmi törvény kiegészítése a nyilvános regiszterekre
vonatkozó speciális rendelkezésekkel. Az
1. eset nyilvánvalóan nem oldja meg a kérdést, hiszen tudomásul kell
venni, hogy a nyilvános regiszterek használata sajátos kérdéseket vet
fel. A 2. megoldás sem kezeli a probléma lényegét, mert nem szabályozza
mindazt, amit szabályozni kellene. A 3. javaslat egy hosszú távú stratégiába
illeszkedik, rövid távon azonban nem eredményes. A 4. elképzelés önmagában
nem kivitelezhető, mivel a felhasználók differenciált kezelése a
gyakorlatban nem követhető nyomon. Az adatbázis használatára
bejelentkezők csak az elektronikus aláírás megléte esetén lennének
ellenőrizhetők. Az 5. lehetőségre viszont az 1993. évi új-zélandi
adatvédelmi törvény mutat jó példát. Az
új-zélandi adatvédelmi törvény a közhitelű nyilvántartások adatvédelmi
kérdéseit a következőképpen szabályozza:9 elv:
Keresés A
nyilvános regiszterekhez csak olyan kereső rendszerekkel szabad hozzáférni,
amelyek összhangban vannak a regiszter felállításakor és indexelésekor
alkalmazott módszerrel. elv:
A nyilvános regiszterekből származó információk felhasználása A
nyilvános regiszterekből származó személyes, egyedi adatok nem
rendezhetők át, és nem kapcsolhatók össze más nyilvános
regiszterekből származó személyes, egyedi adatokkal abból a célból,
hogy olyan értékes személyes adatokat lehessen előállítani, amelyek
a regiszterből közvetlenül nem nyerhetők. elv:
Személyes adatoknak nyilvános regiszterekből elektronikus úton való
továbbítása Nyilvános
regiszterekből személyes adatokat nem szabad elektronikus úton továbbítani,
kivéve meghatározott hivatalos személyeknek, amennyiben ezek a
regisztert a feladatuk ellátásához, keresésre használják. elv:
A nyilvános regiszterek használatának díja A
nyilvános regiszterek használata ingyenes, vagy legfeljebb méltányos díjat
lehet felszámolni. Brühann
(1996) felfogása szerint a személyes adatok védelme a demokrácia érvényesülésének
feltétele. Ennek értelmében a személyes adatok az eredeti adatgyűjtéstől
eltérő célra csak akkor használhatók fel, ha az más demokratikus célok
megvalósulását segíti. Többnyire ilyen az államigazgatáson belüli
továbbhasznosítás. Kizárja viszont az üzleti célú hasznosítást,
mivel ehhez demokratikus érdekek nem fűződnek. Az
EU a közszektor információihoz való hozzáférés szabályozását
alapvetően a nemzeti illetékességbe tartozónak tekinti. Bár kezdeményezi,
hogy minél jobban érvényesüljön az információs szabadság, és elvállal
feladatokat azon a téren is, hogy a tagországokban minél előbb kiépüljön
az elektronikus kormányzat, külön jogszabályokat kizárólag az EU közösségi
intézményeiben rendelkezésre álló dokumentumokhoz való hozzáférés
tekintetében alakít ki. Jelenleg a 2001-ben elfogadott rendelet szabályozza
az Európai Parlament, az Európa Tanács és az Európai Bizottság
dokumentumaihoz való hozzáférést. A szabályozás példaértékű
eligazítást ad arra, hogyan lehet a gyakorlatban is élni a jogokkal. ÜZLETI
HASZNOSÍTÁS Míg
az állampolgárok információs szabadságát a demokratikus jogok érvényesüléséből
vezetik le, addig alapvetően gazdasági érvek szólnak amellett, hogy a
közösségi információkat rendszeresen lehessen másodlagos üzleti célokra
hasznosítani. Mivel az információs vagyon előállítása tetemes
egyszeri költséggel jár, de elhanyagolhatók az ismételt hasznosítás
többletköltségei, társadalmi szempontból mindenképpen előnyős, ha
elkerüljük a párhuzamos adatgyűjtést. Ez olcsóbb mind az adatszolgáltatók,
mind az adatgyűjtők számára. Az
információk gazdasági hasznosítása nem újkeletű jelenség. A gazdaságtörténészek
egyöntetűen azt állítják, hogy például az ipari forradalom bekövetkeztét
az információáramlás robbanásszerű fejlődése előzte meg. A közgazdasági
elméletek a piac szerepének megerősödését is az információáramlás
létével magyarázzák. A kereslet és a kínálat egyensúlya csak úgy
alakulhat ki, ha az eladók és a vevők előzetesen árinformációkat
szereznek. Azonban míg korábban az információk csupán kisegítő
funkciót töltöttek be a gazdaságban, vagyis az információkat az
anyagi javakkal való gazdálkodásban használták fel, az információs
társadalom jellemzője, hogy maga az információ válik az adásvétel tárgyává,
előlép elsődleges termékké. Az jellemzi az új társadalmi kort, hogy
az információkat egyre inkább újabb információk előállításához
használják. Ennek következtében elmosódnak -
a termelés földrajzi határai, -
a tömegtájékoztatás és a személyes információszerezés közötti különbségek, -
az információtermelés és -felhasználás szétválása, -
a munka, a szabadidő és a közélet közötti időbeosztás. Ahogy
az információs társadalmat elsősorban az információk gazdasági
szerepének átalakulása jellemzi, úgy az ezzel kapcsolatos kormányzati
gazdaságpolitika is alapvetően az információs társadalom fejlesztésére
hozott intézkedések gazdasági eredményében érdekelt. Az
információtermelés gazdaságelméleti sajátosságai "A
tudás hatalom" mondás igazságtartalmát a közgazdaságtan a
kezdetektől fogva elismeri. Ennek gazdasági megnyilvánulását, azaz a
tevékenységek jobb elvégzésében rejlő működési hatékonyság
javulását mindig is a hosszú távú növekedés fő forrásának
tekintették. Amennyiben az információ alapvetően közjószág, akkor a
közösségi, a közösségi tulajdonban levő információk esetén érdemes
segíteni, hogy ez a tulajdonság érvényesülhessen. Minthogy az információk
használata mind a magánszemélyek, mind a gazdálkodók számára
hasznot hoz, ugyanakkor a többszöri előállítással kapcsolatban költségek
gyakorlatilag nem lépnek fel, a széles körű használat összgazdasági
szempontból kifejezetten előnyös. A
gazdálkodók esetén a felhasznált közösségi információk ingyenességéből
származó haszon elvben a beszerzési költségekben elért megtakarítással
mérhető. A magánszemélyek esetén viszont a felhasználás hasznát
ugyan elismerjük, de mérni nem tudjuk. Ez így van még az ingyenesen
jutatott szolgáltatások (egészségügy, szociális ellátás) esetén
is. Ráadásul az információ haszna a magánszemélyeknél elsősorban
az ismeretek gyarapodásában mutatkozik meg, a humántőkére viszont
nincs megbízható értékelési módszer, így a szokásos nemzetgazdasági
elszámolásokban a tudás, a humántőke értéknövekedése sem minősül
felhalmozásnak. A hagyományos közgazdaságtan egyik fő hiányossága,
hogy valójában nem tud mit kezdeni a tudással, a felhalmozott
ismeretekkel, ezek sehogy sem illenek bele a szokásos mintákba. Az
alapvető probléma az, hogy a tudás nem szűkös erőforrás, és így
ennek elemzése nehezen illeszthető be a közgazdaságtan fő feladatának,
a korlátozott erőforrások elosztásának és felhasználásának vizsgálatába.
A
szokásos anyagi javak előállítási költsége nő az előállított
mennyiség növekedésével, és ha a tulajdonos a jószágot másnak átadja,
akkor azzal többé nem rendelkezik. Az ismereteket közlő információ
mint gazdasági jószág ezzel teljesen ellentétesen viselkedik: az
információ előállítása jelentős egyszeri költséggel jár, de
gyakorlatilag költségmentesen mód van ismételt felhasználására, értékesítésére.
Ebből következően a felhasználásnak nincs természetes erőforráskorlátja.
Az információtermelés hatalmas egyszeri költségei és elenyésző
folyamatos ráfordításai könnyen elvezetnek az információtermelés
oly mértékű monopolizálhatóságához, amellyel a közgazdaságtan
ugyancsak nem tud mit kezdeni. A klasszikus javak piacán a termelés növekedésével
a fajlagos költségek - bizonyos termelési szint után - emelkednek, a
csökkenő skálahozadék a közgazdaságtan egyik alaptézise. Ezzel együtt
már a XIX. század végén azt is felismerték, hogy bizonyos tevékenységeket
nem a csökkenő, hanem a növekvő skálahozadék jellemez. Amíg ennek mértéke
korlátozott volt, addig a közgazdaságtan ezt kivételként kezelni
tudta. Az információtermelésben a növekvő skálahozadék azonban
minden eddig ismert mértéket felülmúl: egyes számítások szerint, míg
a XX. század elején az olajiparban a termelés méretének megkétszereződése
a költségeket mintegy 10 százalékkal csökkentette, addig ma a
szoftver-előállításban a kétszeres méret akár 50 százalékos
fajlagos költségmegtakarítást is eredményezhet (A survey; 2000/2). Az
információs tartalomiparban a skálahozadék még nagyobb is lehet. A
monopolizálódás nemcsak a termelés, hanem a felhasználás oldalán is
jelentkezik: minél több fogyasztó használja ugyanazt az információhordozó
eszközt, a kompatibilitás miatt azok hasznossága egyre fokozódik. Ez
is ellentmond a fogyasztói hasznosság szokásos elvének, amelynek értelmében
a fogyasztás bővülésével csökken annak határhaszna. Az információ
és az információhordozó eszközök termelésében a monopóliumok léte
tehát - rövid távon - nemzetgazdasági szempontból kifejezetten előnyösnek
mutatkozik. Hosszabb távon viszont fennáll annak a veszélye, hogy a
monopolhelyzet a piac oly mértékű kisajátítására vezet, amely
megakadályozza új piaci szereplők belépését, és ez előbb-utóbb a
hatékonyság romlását idézheti elő. További
sajátosság, hogy az információs monopóliumok viselkedése abban a
tekintetben sem felel meg a szokásos monopolista magatartásnak, hogy míg
az anyagi javak piacán a monopóliumok rendszerint a kínálat korlátozásával
törekszenek termékeik árának emelésére, addig az információs
piacon fordítva, a monopóliumok a kínálat növeléséből eredő növekvő
skálahozadék kihasználására törekednek. Ebből az a következtetés
is levonható, hogy addig, amíg az innováció ily mértékben jellemzi
az iparágat, addig önmagában ez a körülmény is fékezi a monopolizálódás
káros mellékhatásainak érvényesülését. Sőt, az eddigi
tapasztalatok szerint az információs piacon a monopolista nagyvállalatok
tevékenysége jelenti az innovációk fő hajtóerejét. Egyfelől
tehát megfigyelhetjük az információtermelés monopolizálódását, másfelől
viszont az információk felhasználása kifejezetten kedvez a vállalkozások
dekoncentrációjának, és így a monopóliumok kialakulása ellen hat.
Az információs piac bővülése itt is másként viselkedik, mint a korábbi
technológiai forradalmak. A XX. századra jellemző technológiai áttörések
egyértelműen ösztönözték a vállalati méretek növekedését, például
az energiaiparban a hálózatos ellátás növelte a méretgazdaságosságot,
vagy a szállítás fejlődése lehetővé tette a termelés koncentrálódását.
Az intézményi közgazdaságtan - a XX. század közepén megfogalmazott,
ma már ugyancsak klasszikusnak mondott tétele értelmében - a vállalkozások
számára az erőforrások piaci beszerzése elsősorban az információs
aszimmetria léte miatt jelentős tranzakciós költségekkel jár. A
termelési kooperáció fenntartása, a partnerek felkutatása és a szerződések
betartásának érvényesítése, az ezzel kapcsolatos kockázatok viselése
miatt jelentős költségekkel járhat. Ennek elkerülése érdekében a vállalkozásoknak
sok esetben egyszerűbb a termelési részegységek előállítását és
bizonyos kisegítő szolgáltatásokat házon belülre szervezni, még
akkor is, ha ezt a méretgazdaságosság nem támasztja alá. Az elmúlt
évtizedben azt tapasztaltuk, hogy a kommunikációs technológia használata
csökkentette a bizonyos kisegítő szolgáltatások iránti igényt: erre
jó példa ahogyan a szövegszerkesztők, a könyvelő programok vagy az
üzenetrögzítős telefonok feleslegessé tettek bizonyos munkaköröket.
Emellett, minthogy az elektronikus világháló lényegében egyenlő feltételeket
kínál a kisvállalkozások számára a piaci lehetőségekről való
információszerzésre, ez lényegesen hozzájárulhat az ágazatok széles
körében a vállalati mérettől független egyenlő versenyfeltételek
kialakulásához. Az
információtermelő és -felhasználó gazdaság rendkívül gyors megerősödése
a növekvő skálahozadéknak és az információhordozó eszközök árának
ebből következő jelentős esésének tulajdonítható. Becslések
szerint az elmúlt harminc évben az egységnyi számítógép-kapacitás
ára évente átlagosan 35 százalékkal csökkent. Ennek következtében
az új technológia jóval gyorsabban vált általánossá, mint ahogy az
a korábbi technológiai vívmányok esetén tapasztalható volt. Ennek fényében
meglepő, hogy egyelőre alig érződik az információgazdaság termelékenységnövelő
hatása, legalább is nem olyan mértékben, ahogy ezt a szakértők korábban
várták. Dacára az információs technológia gyors előretörésének a
XX. század hetvenes-nyolcvanas éveiben a termelékenység növekedése
erősen lefékeződött. A termelékenységnövekedés csupán a
kilencvenes évek második felében gyorsult fel. Ezt mutatja, hogy az
Egyesült Államokban a munkatermelékenység míg az 1975-1995-ös évek
átlagában évente mindössze 1,4 százalékkal emelkedett, addig 1996 után
már 2,9 százalékkal. Különféle elemzések arra a következtetésre
vezettek, hogy a kilencvenes évek termelékenységi többletének
nagyobbik része (a becslések a teljes növekedés kétharmadától négyötödéig
terjednek) a számítógépiparból származnak. Tehát egyelőre nem
annyira az információs technológia használata, mint inkább annak
termelése magyarázza a termelékenység gyorsuló növekedését. Részben
ezzel a körülménnyel is magyarázható, hogy az információs gazdaság
előnyeit eddig nagyrészt az Egyesült Államok élvezte, az informatikai
eszközök előállításában fölénye vitathatatlan. A tapasztalatok
azonban azt igazolják, hogy az új technológiák valódi előnyei nem
azok termeléséből, hanem azok használatából erednek. Mivel várható,
hogy az információs technológia használata és annak nyomán az
elektronikus üzleti kereskedelem rövidesen világméretekben is áttörésszerűen
beleépül a gazdaságba, a termelékenységnövekedés is várhatóan világszerte
felgyorsul. Japán és Európa tehát úgy is felzárkózhat, ha egyszerűen
átveszi az Egyesült Államokban elterjedt alkalmazásokat. Ráadásul
ehhez jelenleg jóval kisebb összegű beruházások kellenek. Szakértők
úgy becsülik, hogy tíz év alatt egytizedére csökkentek az azonos
teljesítményt adó számítógépes beruházások költségei. A
közszektor információinak nyilvánossága szempontjából azért lényeges
felvázolni az információs társadalom makrogazdasági kilátásait,
mert alapvetően ezzel ösztönzik a kormányzati gazdaságpolitikákat a
közinformációk üzleti hasznosításának elősegítésére és egységesítésére.
A köz információs vagyona ugyanis jelentős részét teszi ki a teljes
tartalomiparnak.
Hüttl Antónia [Statisztikai Szemle, 2002./8.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |