Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Divatlapok,
kalendáriumok Női
folyóiratok a 18. század végén is léteztek, de ezek elég rövid életűnek
bizonyultak és kisebb számban voltak, mint az általam vizsgált korban.
A női lapok közé tartoztak azok az irodalmi divatlapok, amelyek szépirodalmi
művek mellett divatképeket, szabásmintákat is tartalmaztak. Ilyen volt
az 1849-ben indult Hölgyfutár, melynek 1854-ben 1800 előfizetője
volt, vagy a későbbi Pesti Hölgydivatlap, amely 1887-ben Budapesti
Bazárrá alakult. Az újságok másik részét képezték azok,
amelyek már a női nemet közvetlenebbül érintő problémákkal is
foglalkoztak. Ilyen volt az 1857-ben Vajda János szerkesztésében indult
Nővilág "kizárólagos női lap", melynek a megjelenés
évében 200 olvasója volt. A szerkesztő egyik cikkében éles kritikát
közölt a korabeli női olvasmányokról: "Ha már a női ösmeretek
terjesztésére sem külön könyvek, sem időszaki füzetek nálunk nem létesíthetők,
legalább... a divatlapok ügyekeznének pótolni e hiányt. ... Azonban
honi divatlapjaink vetélkednek egymással az üres csevegés mesterségében."
[29] Egyre inkább teret nyert az az elképzelés, amely a nőkérdés
megoldását a női nem önálló szellemi és gazdasági munkára nevelésében
látta megvalósulni. E koncepció nyomait a folyóiratok közt először
a Nővilágban lehet észlelni. A
Nővilág után nem sokkal egy hasonló újságot alapítottak az első
magyar szerkesztőnő, Kánya Emília vezetésével. Ettől kezdve egyre
nagyobb számban keletkeztek női szaklapok (például Magyar Szépek
Munka- és Mintalapja, Anyák Hetilapja, Magyar Háziasszony, Nők Munkaköre). A
nők olvasmányait képezték olyan időszakos kiadványok is, mint a
kalendáriumok, albumok. A női naptárak a szépirodalmi anyagon kívül
különféle háztartás körüli praktikus tanácsokat, recepteket,
hirdetéseket tartalmaztak. Elterjedtek voltak a női albumok is, mint
ahogy Kánya Emília megjegyezte: "A mit azonban mellőznöm nem
lehet, ez azon nemes részvét, a melyet hazánk hölgyei az irodalom iránt
tanusitanak. Három munka fekszik előttem, a mik legközelebb előfizetés
utján napvilágot láttak: az `Akademia könyve', a `Szigethi Album', és
ez Évkönyv; és végig tekintvén az előfizetők nyolcezerre menő
nevein, kitünik, hogy az irodalompártolók 4/5 része nők."
[30] Adományozás
végett könyvek is jelentek meg, bízván a nők nagylelkűségében és
pénztárcájában. Szinegh Györgyné Somosi Molnár Ilon kiadása ebbe a
kategóriába tartozott. A szerkesztőnő előszavában a nőegyletek pártolására
buzdította a nőket a könyv megvásárlása által. Maga a mű női főszerepekkel
különféle beszélyeket kínált az érdeklődők számára. Ebben a
fejezetben említést kell tennem a nőknek készített levelezőkönyvekről
is, amelyek "minden előforduló alkalmakra való fogalmazási
mintákkal, mindenféle társalgási, családi, bizalmas és szerelmes
levelekkel, emlékkönyvbe való válogatott versekkel, a keleti virágnyelv
magyarázatával és betűrendbe szedett szótárral" [31]
rendelkeztek. A
Nemzeti Nőnevelés és kora A
Nemzeti Nőnevelés indulásával (1879) egy olyan folyamat kezdetét
lehetne jelezni, amelynek során ugrásszerűen megszaporodtak a nőneveléssel
foglalkozó írások. A korszak nőnevelésével kapcsolatos problémáiról
és a javasolt megoldásokról átfogó képet ad a már említett Gyulay
Béla Nőnevelés című munkája. Ebben a műben először is az a már régóta
elterjedt álláspont fogalmazódik meg, mely szerint a nő rendeltetése
különböző a férfiétől. Ezt egyrészt anatómiai vizsgálatok (a nő
csontváza gyöngédebb, feje kisebb stb.), másrészt a hölgyek
"szellemi egyedisége" ("a nő egészében él érzelmeinek")
és erkölcsi tulajdonságai (gyöngédség, szemérmetesség) alapján
mutatta ki. Ebből következik tehát, hogy a nők nevelése más kell,
hogy legyen, mint a férfiaké. Gyulay nem tagadja meg a nőktől a műveltség
jogát: "A nőtől azt kivánom, legyen művelt, de a középosztály
nőitől pedig még azt is, hogy legyen valamiféle szakképzettsége,
mely őt az esetleges nyomor ellen jobban biztosítja, de ... mindenekelőtt
legyen igazán nő." [32] A
szerző támogatta azt is, hogy a nők külföldi egyetemeket látogassanak,
sőt az írói pályára is alkalmasnak találta őket. De a már máshol
is megtagadott orvosi, jogi pályán ő sem szívesen látott volna hölgyeket.
Könyvének további részében a leányiskolák általános hibáiról írt.
Az egyik ilyen a túl korai iskolázás, amelynek következménye az
"elsatnyulás". Az az "elsatnyulás", amelyről Gúta-Oláh
Mária így írt a Nemzeti Nőnevelésben: "A leányok többsége
14-16 éves korában végkép búcsút mond az iskolának, mert nagyon
csekély azoknak a száma, a kik általános műveltséget nyújtó iskolákból
valamely szakiskolába lépnek át. S mit tapasztalhatunk? Azt, hogy az
iskolás leánykák, sőt egy ideig még azok is, a kik az iskolát
elhagyták már, lelkesednek minden szépért, jóért, szorgalmasan
olvassák Vörösmartyt, Petőfit, Aranyt s szinte rajonganak kedves íróikért;
de ez a lelkesedés fokonként hűl; utóbb már érdeklődésnek sem válik
be, s harminczéves korukban már nem törődnek íróikkal s nem is emlékeznek
egykori lelkesedésökre. Az ideálok helyét a próza foglalja el s ha
olvasnak is még, a lelkesedés helyébe az érzéki s erkölcsi izgalmak
keresése furakodik. Szóval az iskola hatása nem tartós, nem terjed ki
az egész életre oly mértékben és módon, a mint kivánatos
lenne." [33] A
másik baj a leányok túlterhelése. Gyulay szerint fontos az iskolázás
után otthon foglalkozni a leányokkal. Erről írt a fent idézett
cikkben Gúta- Oláh Mária is: "... továbbképzésöket öntudatosan
s tervszerűen kell vezetnünk. S e tekintetben mindenek előtt azt a
befolyást kell kiemelnem, melyet az olvasmányok gyakorolnak a fiatalságra.
Az iskola megvetette az alapot; az anyák kötelessége, hogy ezen az
alapon tovább építsenek. Itt a fő dolog, hogy az anyák mindig tudják,
mit olvasnak leányaik, s hogy csak azt olvashassák, a mit ők
helyeselnek. Mennyi szellemi élvezetnek, mennyi erkölcsi okulásnak válik
forrásává, ha az anya együtt olvas leányával s az olvasottakat meg
is beszélik. Igazi vezetőjévé, bölcs tanácsadójává csakis így válhatik
az anya leányának. A sok olvasás kész veszedelem; különben helyes életrend
mellett idő sem jut rá. Még nagyobb baj az olvasmányok egyoldalúsága.
A költői olvasmányokat jó történeti s egyéb ismeretterjesztő s
gondolatfejlesztő olvasmányoknak kell ellensúlyozniok. Ezekről a
dolgokról beszélvén, valóban elszomorító, ha meggondoljuk, hogy leányaink
alig olvasnak egyebet, mint novellát, regényt meg verseket - még pedig
minden válogatás nélkül. Ezekből szerzik világnézetüket, ezek
szabják meg ízlésöket s ezek kísérik végig s ámítják őket egész
életükön át; holott a jó és jól megválogatott költők és regényírók
műveiből szellemük világosságot, szívük gyönyörűséget, jellemük
erőt és nemességet meríthetne." [34] Somogyi
Géza A nőkérdés című művében egy nagyon fontos nőneveléssel
kapcsolatos dologra hívta fel a figyelmet: "... minden nő a Fröbel-féle
gyermek játékokban kellő kép tájékozva legyen". [35] A leányok
nevelésekor a testi nevelésen kívül elengedhetetlennek tartja az
"élet és egészségtan" nevű tantárgyat, annál is inkább,
mivel a felsőbb női tanodákban sem fordítottak erre elegendő időt és
figyelmet. A
Nemzeti Nőnevelésben javasolták a női tanítók alkalmazását,
"mivel a férfi tanító még csak megközelitőleg sem itélhet
helyesen a leánygyermekek szellemi állapota fölött". [36] A
tanítónői pálya mellett más munkakörök betöltésére is
alkalmasnak tartották a nőket a fent említett folyóiratban, ezért
szorgalmazták a női ipariskolák felállítását, amelyek "kenyérkeresetre
is képesitő tanfolyamok volnának". [37] A leányiskolák tökéletesítését
Péterfy Sándor egyenesen a "szakszerü müveltséget nyújtó
tanfolyamok" [38] létesítésében látta. A
női oktatással kapcsolatos művek nagy arányú elterjedése mellett
egyre több olyan alkotás született, mely a női olvasmányokat állította
középpontba. De Gerando Antonina a felsőbb leányiskolákban a
legfontosabb tantárgynak az olvasást tartotta: "Én a felsőbb
leányiskolák legelső tantárgyának találnám a helyes, kifejezésteli
olvasást fennhangon. A műveltség első föltétele, hogy jól olvasson
a növendék, mert csak az olvas később is, midőn az iskolát elhagyta,
a ki megtanult olvasni, azaz megtanulta érteni a mit olvas. Már pedig
semmi sem érleli jobban a lelket, semmi sem indítja jobban arra, hogy
gondolkozzék, hogy megalkossa magában azon belső ideált, melyhez aztán
egész életében hű legyen, mint a remekírók olvasása, a lelki közeledés
a nagy szellemekhez. A ki folyvást olvas, akadozás nélkül, az még nem
tud olvasni, az legfeljebb arra képes, hogy regényeket átfusson, de az
olvasás művészete az, melyet a felsőbb leányiskolákban el kellene
sajátítani, az a legnehezebb művészet. Szükséges ahhoz, hogy az ész
bizonyos mértékben be legyen már gyakorolva, hogy megértse, fel tudja
fogni az író gondolatainak még árnyalatait is, hogy a szív érezni
tudjon, hogy az ízlés ki legyen fejlődve. Mert az olvasó tolmácsoló,
a szerző helyzetébe kell tehát magát belegondolnia, azt gondolnia a
mit ő, azt éreznie a mit ő, és a mellett természetesnek kell
maradnia, azaz csak akkor lesz természetes, ha maga magáról meg tud
feledkezni és másnak a lelkét igyekszik megérteni, magát egy időre
vele azonosítani. Tehát csak olyat kell természetesen a növendékkel
olvastatni, a mit megérthet. Jó lenne e szempontból a növendékkel
egyszer megmagyaráztatni azon szöveget, melyet el akarunk vele
olvastatni, hogy lássuk mennyire képes az író gondolatait felfogni.
Természetesen e szöveget csakis valami remekműből kell választani, mi
a növendékek ízlését, szépérzékét is finomítani fogja."
[39] Bánfi
János A Nemzeti Nőnevelésben a "jó novellákat, főleg
azonban koszorús költőink remekműveit" ajánlotta a fiatal leányok
számára. György Aladár egy egész cikket írt a serdülő leányok
olvasmányairól. Számára az olvasmány "az a nevelési eszköz,
melyre a társadalmi pedagógia művelői legjobban hathatnak, s melyet
ellenőrizni s fejleszteni ennélfogva elsőrangú kötelességünk."
[40] Ebben a tanulmányban fogalmazódik meg először a női olvasmányokkal
kapcsolatos legsúlyosabb probléma, még pedig: az eddigi javaslatok (Beniczky
Irmától, Kalocsa Rózától, De Gerando Antoninától) "szép és
igaz követelmények, de éppen mert nagyon általánosak, negatív jellegűek
s gyakorlatilag hatástalanok." [41] Ezért
György Aladár több oldalas táblázatban közölte "a
gyermekkorból átlépő serdülő leányok számára a magyar irodalomban
megjelent műveket". Szerinte a bajok oka egyrészt az, hogy
nincsenek olyan jó könyvek vagy könyvsorozatok (kivéve a Franklin-társulat
"Történelmi könyvtár" sorozata), amelyek történelmi
alakokat, eseményeket mutatnának be, illetve "ifjusági olvasmányaink
primitiv jellegét erkölcsi szempontból nemcsak az érzelgős s moralizáló
irány túlsúlya tanusitja, hanem a negativ erények csaknem kizárólagos
ajánlása". Másrészt megfogalmazta újra azt a problémát,
amit korábban már Vajda János is fölvetett: "Rendes körülmények
között a speciális női hivatás ismeretkörébe vágó olvasmányok zömét
a női szaklapok közölhetnék, de ezek inkább a szépirodalomnak s a
divattudósításoknak szentelik erejüket." [42] Összegzés A
XIX. századig általános nézet volt, hogy a nő egyedüli kötelessége
a gyermeknevelés és háztartás vezetése. Ez a felfogás a század második
felében is élt még néhol, hiszen az 1893-ban az Országos Nőképző
Egyesület 25 éves örömünnepére kiadott Emléklapban is ez olvasható:
"Húsz évvel ezelőtt a legfőbb kivánalom a magyar leánnyal
szemben az volt, hogy jó kenyeret tudjon sütni, jól tudjon főzni és a
belső gazdasághoz értsen. Tudományul az írás- olvasás és a számtani
négy alapművelet elég volt." A múlt században meginduló nőmozgalmak
arra törekedtek, hogy lehetőség nyíljon a nők számára a szakképzés
terén. Ez a törekvés a század második felében a változásnak induló
társadalmi és gazdasági viszonyok között, az iparosodás hatása
alatt még erőteljesebbé vált, s az emancipációs igények új kihívásokat
fogalmaztak meg az iskolaügy számára is. Sorra alakultak a leányközépiskolák,
később a felsőbb leányiskolák a tanítónőképzők és a különféle
női egyletek. Ezeknek a szervezeteknek nagy jelentősége volt a női művelődésügy
és iskolaügy előremozdításában. A
látókör kitágulása a nőnevelés ügyében elindította azt a lassú
folyamatot, amelynek eredményeképpen a leányok számára oly sokáig
tiltott regényt is az olvasandó művek közt emlegették. JEGYZETEK [1]
Vö. Gyulay Béla: Nőnevelés. Budapest, 1884. 56. o. vagy Szerényi
Endre: A női emancipáció. Győr, 1872. 21. o. [2]
Szegvári Katalin: A nők művelődési jogaiért folytatott harc hazánkban.
KJK, Budapest, 1968. 114. o. [3]
Zilahy Károly: Hölgyek lantja. Pest, 1865. 18. o. [4]
Pécs Szabad Királyi Város Polgári Leányiskolájába járő növendékek
érdemsorozata az 1881/82-es tanévre, Pécs, 1882. 9. o. [5]
Friml Aladár: Nem és hivatás. Budapest, 1 887. 19. o. [6]
Pécs Szabad Királyi Város Polgári Leányiskolájába... i. m. Pécs,
1882. 10. o. [7]
Szász Károly: A nőképzésről. In.: Nemzeti Nőnevelés 1882. 11. o. [8]
Szerényi Endre: A női emancipáció. i. m. 21. o. [9]
Uo. [10]
Fábri Anna: A szép tiltott táj felé. Kortárs, Budapest, 1995. 243. o.
[11]
Szegvári Katalin: A nők művelődési jogaiért folytatott harc hazánkban.
i. m. 132. o. [12]
Baráth Ferenc: Az Országos Nőképző Egylet története és
statisztikai kimutatása. Budapest, 1873. 31. o. [13]
Zirzen Janka: A budapesti II. kerületi állami Tanítóképő intézet
multja és jelene. Budapest, 1885. [14]
Erre vonatkozóan lásd: Thuránszky Irén: A budapesti II. kerületi állami
elemi tanítónő és nevelőképző. Budapest, 1896. [15]
Molnár Aladár: A nőképzés hazánkban éa a Budapesti Állami Felsőbb
leányiskola. Budapest, 1877. 62. o. [16]
Molnár Aladár: A nőképzés hazánkban éa a Budapesti Állami Felsőbb
leányiskola. i. m. 61. o. [17]
Biki Károly: Női arcképek a történelemből. Debrecen, 1873. 12. o. [18]
Pécs Szabad Királyi Város Polgári Leányiskolájának értesítője az
1884/85-ös tanévben. Pécs, 1885. 5. o. [19]
Kálniczky Endre: Nőtan avagy az asszonyi hivatás tudománya. Pest,
1852. 29. o. [20]
Rudnay Józsefné: Veres Pálné Beniczky Hermin élete. Budapest, 1896.
140. o. [21]
Jósika Júlia: Pályavezető fiatal leányok számára. Budapest, 1867.
273. o. [22]
Jósika Júlia: Pályavezető fiatal leányok számára i. m. 274. o. [23]
Szabó Richárd: Nők világa. Pest, 1871. 45. o. [24]
Erre vonatkozóan lásd: Beniczky Irma: A nők hivatása. Pest, 1870. 75.
o. [25]
De Gerando Antonina: A női élet. Kolozsvár, 1892. 48. o. [26]
Kisfaludy Árpád: Levelek hugomhoz az olvasásról. Budapest, 1888. 95.
o. [27]
Medve Imre: A magyar gazdasszony teendői... Budapest, 1872. 68. o. [28]
Uo. 67. o. [29]
A nőnem közhasznú szakirodalma. In.: Nővilág, 1862. 122. o. [30]
Magyar Nők évkönyve (Szerk.: Kánya Emília). Pest, 1861. 51. o. [31]
Hölgyek titkára... Pest, 1861. [32]
Gyulay Béla: Nőnevelés. Budapest, 1884. 42. o. [33]
Gúta-Oláh Mária: A család és a leányok továbbképzése. In.:
Nemzeti Nőnevelés 1887. 462. o. [34]
Gúta-Oláh Mária: A család és a leányok továbbképzése i. m. 467.
o. [35]
Somogyi Géza: A nőkérdés. Igló, 1879. 20. o. [36]
A nemzeti nőnevelés két kérdéséről. In.: Nemzeti Nőnevelés 1881.
243. o. [37]
Péterfy Sándor: Tökéletesítsük leányiskoláinkat. In.: Nemzeti Nőnevelés
1881. 412. o. [38]
Uo. 413. o. [39]
De Gerando Antonina: A felsőbb leányiskolák tanítási rendszeréről.
In.: Nemzeti Nőnevelés 1887. 56. o. [40]
György Aladár: Serdülő leányok olvasmányai. In.: Nemzeti Nőnevelés
1880. 12. o. [41]
Uo. 13. o. [42]
György Aladár: Serdülő leányok olvasmányai i. m. 23. o. Szívós Andrea [...] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |