Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
digitális kultúra avantgárdja a kezdetektől fogva ellenérzéssel és
gyanakvással fogadta az államok, nemzetközi politikai és gazdasági
szervezetek azon törekvéseit, hogy a világháló működését kívülről
diktált szabályok közé kényszerítsék. A világhálón folyó
kommunikációnak ugyanis már vannak írott és íratlan szabályai.
Ezeket a technikai és közösségi szabályokat - a számítógépeket és
lokális hálózatokat összekapcsoló TCP/IP protokolltól az országkódokon
és generikus kódokon alapuló legfelsőbb szintű tartományneveken át
a tisztességes számítógép-használat és kommunikáció chartájáig
- önkéntesek alkották meg és azok a használók konszenzusán
alapulnak. Hiszen a világhálónak nem volt és ma sincs kormánya, amely
különleges autoritásánál fogva bármit is rákényszeríthetne a világháló
közösségére. Ezek a szabályok persze a világháló létrehozóinak
és első néhány százezer használójának politikai kultúráját és
értékvilágát fejezik ki, amely világosan és egyértelműen
felismerhető az általuk teremtett és egymás között használt beszédmódban.
Ha szavakat kellene keresnünk a digitális kultúra értékvilágának
jellemzésére, akkor először a nyitottság, a középpont-nélküliség,
az interaktivitás, a konszenzuson alapuló szabályozás, a szabad
identitásválasztás, a nem-lokalitás, a hierarchia, az előjogok és a
tekintélyek elutasítása jut először az eszünkbe. A digitális kultúra
létrehozói szerint ezek a szavak jelölik ki tudásunk, kultúránk,
emberi kapcsolataink és politikai cselekvéseink új horizontját. Az
Internet nagyhatású teoretikusai ezért is szeretik önmagukat és a világháló
társadalmát úgy látni, mint akik Jefferson, Washington, Paine, Mill,
Madison, Tocqueville, Brandeis, Holmes és mások libertinus politikai
filozófiai hagyományait folytatják, azokat radikalizálják és teljesítik
ki a kibertérben.1 Mivel
a világháló nem más, mint az emberek, valamint az emberek és a gépek
közötti kommunikáció hálójában létrehozott tranzakciók,
kapcsolatok és gondolatok halmaza, ezért
pillanatról-pillanatra igényli a használók - akik egyben létrehozók
- millióinak virtuális jelenlétét. Lényegéből következően
participatorikus. A világháló mint közös terv nem jöhetett volna létre
s nem is maradhatna fenn a használók-létrehozók személyes elkötelezettsége,
aktív részvétele és konszenzusa nélkül, ami egyszerűen azt jelenti,
hogy bekapcsolódnak az ott zajló gigantikus párbeszédbe, tekintettel
vannak a kommunikáció szabályaira és lehetőségeik szerint maguk is
hozzájárulnak a világháló tudáshalmazainak, (multi)kultúrájának
együttes gyarapításához. A világháló nem jöhetett volna létre és
nem is maradhatna fenn, ha az uralkodó közgazdasági paradigma szerint
elválasztanánk egymástól, például, a vállalkozót és a fogyasztót,
a szolgáltatót és a (ki)szolgáltatottat. Az Internet nem pay-per-view
tévékészülék, a virtuális tér közössége nem pay-per-use társadalom.
Ebben a térben ugyanis a szimbolikus javak, a tudás, a kultúra előállítása,
cseréje és értelmezése folyik. Egy olyan jószág előállításáé
és cseréjéé, amelyre nem érvényesek a földi közgazdaságtannak a
szűkösség elvére épülő szabályai, mert minél szabadabban lehet
hozzáférni ehhez a jószághoz, annál gyorsabban gyarapodik és annál
nagyobb hasznot generál mindenki számára. Ennek a tudásnak a közege a
hypertext vagy hypermédia, amely multilineáris, többirányú ösvény,
tetszőlegesen választott csomópontokkal és kapcsolódásokkal
rendelkezik, s a használó mint társalkotó ebben a közegben hozza létre
a tudás változatos alakzatait. Ugyanígy nem lehet itt a használókat-létrehozókat
földi származásuk és jogalanyiságuk különbözőségei szerint
kategorizálni; a kibertérben a szabadság fokának meghatározásánál
nem a legkisebb - amit például még a magyar és a kínai kormány is
megengedne polgárainak, vagy a bahreini szultán alattvalóinak -, hanem
a legnagyobb közös többszörös elve érvényesül. 1.
Kibertér mint piactér Amikor
1989-1990-ben Tim Berners-Lee és Robert Cailliau megalkotta a tudás
hypertext alapú disztributív rendszerét, a World Wide Web-et és ezzel
lehetővé vált az adatok és információk online cseréje a genfi CERN
és a bataviai (Illinois) Fermilab fizikusai között, majd 1993 novemberében
megjelent a Mosaic és nyomában a többi felhasználóbarát böngésző,
hirtelen feltárulkoztak eleddig néhány százezer ember közös ügyének
planetáris méretű körvonalai. 1994-ben 18 millió, 1997-ben 90-100
millió, 1998-ban pedig már 150 millió használó írta és alkalmazta a
világháló működésének szabályait. Becslések szerint 2001
augusztusában mintegy 514 millió ember használja az Internetet az alapítók
és az első használók közössége által lefektetett szabályok
szerint, amelyek tehát egyre nagyobb és szélesebb kör konszenzusára
épülnek.2 E rendkívül bonyolult globális rendszer zavartalan működése
nyomán nap mint nap megtapasztalhatjuk azt, hogy a világhálót működtető
szabályok jobbak, méltányosabbak és nem utolsósorban hatékonyabbak,
mint földi hasonmásaik. Nyilvánvaló, hogy e szabályok a világháló
működése, növekedés során folyamatosan változnak, de a változások
nem érintik létrehozásuknak a használók aktív részvételén és
konszenzusán nyugvó alapelveit. Számos ígéretesnek indult, ám időközben
elvetélt vagy fejlődésében megrekedt kommunikációs rendszer létrehozásának
kísérlete bizonyítja, hogy létrehozóik sem technikai, sem közgazdasági,
sem politikai értelemben nem értették meg a világháló és az ehhez
hasonló globális rendszerek működtetésének emberi feltételeit. Ezért
ha a világhálót magánvállalkozásként, a mikroökonómiai tankönyvekben
lefektetett üzleti szabályok szerint próbálták volna megvalósítani
és működtetni - ahol a vállalkozó piacot kutat, befektet, információt
állít elő és árul, a fogyasztó pedig fizet és fogyaszt -, akkor az
ma sem léphetett volna túl a France Télécom Miniteljének vagy a
British Telecom Presteljének szintjén. Röviden, a világháló lényegi
vonásai közé tartozik, hogy a használat és a létrehozás, a szabályalkotás
és a szabálykövetés nem különül el határozottan egymástól, s úgy
tűnik, hogy ez a globális és dinamikus rendszerek működésének nélkülözhetetlen
emberi feltétele. Az
Internet gyorsuló fejlődésével és terjedésével együtt és egyre
határozottabban jelennek meg azok a politikai szándékok, amelyek az
eleddig "leszabályozatlan" területet az állam által
megszabott politikai-jogi keretek közé kívánják szorítani. S miután
e fejlődés következtében egy planetáris méretű üzleti vállalkozás
lehetőségei immár kézzelfogható közelségbe kerültek, egyre határozottabban
fogalmazódnak meg azok a gazdasági szándékok is, amelyek a kiszámítható,
biztos és hatalmas hasznot ígérő üzletmenet érdekében a világhálót
"konszolidálni" akarják. Ezek a politikai és gazdasági szándékok
nyilvánvalóan együtt járnak a digitális kultúra avantgárd utópiáinak
visszanyesegetésével és kioltásával. Ezért, még ha a különféle
kormányzati és üzleti tervezetek szerzői át is veszik az Internet első,
non-konformista használóinak és teoretikusainak eredeti nyelvezetét,
versenyre kelnek velük új szavak, anagrammák és akronimák kiötlésében,
s a ma már szinte kötelező frázisgyűjtemény mögött gyakran tetten
érhetők a politikai ellenőrzés és korlátozás, a monopolizálás, a
tartalom feletti kizárólagos rendelkezési jogok megszerezésének és
hosszú távú biztosításának a kísérletei. Azonban
az ellenőrzésre és a korlátozásra irányuló politikai és gazdasági
szabályozási szándékok már rövidtávon is bizonyítják alkalmatlanságukat.
Mindenekelőtt azért, mert meg akarják osztani gazdaságilag,
politikailag és jogilag a kibertérben oszthatatlan használó-létrehozó
és szabályalkotó-szabálykövető személyt, s mert figyelmen kívül
hagyják e bonyolult és összetett globális rendszer működésének a
participáción és konszenzuson nyugvó alapelveit. A kívülről diktált
szabályok nyomában azonnal megmutatkoznak a világháló működésének
és további fejlődésének korlátai, mert gátolják a tudás szabad áramlását
és egyenlő disztribúcióját, a használó-létrehozó személyek
szabad kommunikációját. Amikor Steve Woolgar, a neves angol tudományfilozófus
és az általa vezetett kutatócsoport tagjai először vetették fel írásaikban
- lásd, például, "They came, they surfed, they went back to the
beach", és "Virtual Society? Beyond the Hype" - az egykori
használók fogalmát, sokan ezt még tökéletes őrültségnek tartották.
Azonban egyes becslések szerint mintegy 30 millióra tehető azon egykori
használók száma, akik 1999-ben kiszálltak a virtuális térből.3 A
virtuális tér menekültjeinek elhatározását, paradox módon, nem a
technikával szembeni fóbiájuk, nem a Rousseau-i "vissza a természethez"
érzése motiválta, s nem is Thoreau Waldenjének partján akartak újra
magányosan elmélkedni. A világháló elhagyásának egyik legfőbb okát
a kibertér egyre növekvő kommercializációjában jelölték meg. A
kommercializáció következtében üzleti ajánlatok és információk (ígéretek)
olyan tömege zúdul a használóra, amelyekre egyáltalán nincs szüksége,
idejét és pénzét emészti, a szoftverekben elrejtett kémprogramok (spyware,
executable applets vagy cookies, adbots, browser parasites, web bugs stb.)
pedig számítógépén tárolt adatai és használói szokásai után kémkednek,
azokkal tudta és beleegyezése nélkül kereskednek. Az így vándorútra
kelő személyes adatok nyomában üzleti ajánlatok és haszontalan
információk újabb áradata zúdul a használóra. Serge Gauthronet és
Etienne Drouard becslése szerint az email marketing (spamming) 2000-ben
mindegy 10 milliárd euróval növelte a használók éves Internet-költségeit.
A szerzők a használókat terhelő reklámköltségek mellett egy súlyosabb
veszélyre is felhívják a figyelmünket: a spamming vállalkozások ma már
akár naponta 20 milliárd levél elindítására is képesek, s ez az
"entrópia jelenségének rémét" szabadíthatja rá a világhálóra.4
Az e-gazdaságnak ebben a fontos, üzlet és fogyasztó (B2C) szegmensében
a virtuális tér használó-létrehozó személye kellemetlenebb és
kiszolgáltatottabb helyzetbe kerülhet, mint a földi gazdaság egyszerű
fogyasztója. Ezt a tendenciát támasztja alá, például, az Amazon.com
2000. augusztus 31-i közleménye is: eszerint a vállalkozás saját
vagyontárgyának (private assets) tekinti 20 millió ügyfelének személyes
adatait, amelyeket ezentúl szabadon és üzleti érdekeinek megfelelően
szándékozik hasznosítani. Röviden, az Amazon.com annak adja el 20
millió vásárlójának személyes adatait - nevét, címét, telefonszámát,
email címét, a hitelkártyájáról és pénzügyeiről, iskolai végzettségéről,
foglalkozásáról és munkahelyéről szerzett információkat, társadalombiztosítás-számát,
jogosítványának adatait stb. - aki azokért a legtöbbet kínálja.5 Az
Európai Tanács megbízásából készült, 1994 májusában kiadott
Bangemann Report a vállalati marketing stílusában piacvezérelt
forradalomként írja le a globális információs társadalom kialakulásának
folyamatát. A jelentés készítőiben fel sem merült annak a lehetősége,
hogy éppen a piaci vezérlés kiteljesedése állítja majd a legnagyobb
akadályt a piac korlátlan bővíthetősége és az információs társadalom
kialakulása elé. Az információs társadalom másfajta technikai,
gazdaságelméleti, jogi és politikai gondolkodást igényelne. Különben
az egyre agresszívebb kommercializáció, a használóra kényszerített
haszontalan információk áradata, személyes adatainak és szokásainak
illetéktelen, üzleti és egyéb célú felhasználása, a tudáshalmazok
feletti gazdasági ellenőrzés megszerzése és monopolizálása magát
az embert fogja kiszorítani a virtuális térből. Mindenestre úgy tűnik,
hogy a kibertérben megvalósulni látszanak Robert Rocherfort-nak, a
1990-es évek fogyasztói szokásainak változásáról és azok társadalmi
következményeiről tett korábbi megállapításai. Rocherfort szerint a
fogyasztó számára azért vált rendkívül körmönfonttá a játék
ebben az új gazdasági környezetben, mert egyszerre próbál hasznot húzni
a piac személyesen neki címzett ajánlataiból, s ugyanakkor piacmentes
övezetté szeretné tenni saját privát szféráját. A két törekvés
közötti határ azonban igen tünékeny; az új igények és szükségletek
sikeres kommercializálása e határnak a privát szféra hátrányára történő
áthelyezését jelzi.6 2.
Jog és politika a kibertérben Az
Internet-használat növekvő népszerűségével és elterjedtségével
egyidőben jelentek meg az államok egyre határozottabb szabályozási törekvései,
amelyek többnyire nem a használó-létrehozó személy kiberjogainak védelmére,
hanem sokkal inkább azok korlátozására, a kommunikáció szabadságának
szűkítésére, a tudáshalmazok ellenőrzésére és előzetes cenzúrázására
irányultak. Ezért bárhogy is vélekedjünk a digitális kultúráról
és a világháló működésének libertinus politikai filozófiai
alapelveiről, világosan kell látnunk azt, hogy a világháló szabályozására
és ellenőrzésére irányuló politikai és gazdasági törekvésekkel
szembeni ellenállás és tiltakozás nemcsak kiberjogaink biztosításának,
hanem számos esetben nehezen megszerzett földi jogaink védelmének érdekében
is történik. Az Egyesült Államok, az Európai Unió és az egyes tagállamok,
valamint az Európa Tanács eddigi törvényhozási kezdeményezései szűkítik,
korlátozzák, vagy egyenesen visszavonják azon emberi jogok és alapvető
szabadságok némelyikét a virtuális térben, amelyeket, például, az
amerikai alkotmány első és negyedik kiegészítése, az Emberi Jogok
Egyetemes Nyilatkozata, az Emberi Jogok és Alapvető Szabadságjogok Európai
Egyezménye, az egyes országok alkotmányai és törvényei a földi
halandók számára már egyszer biztosítottak. Nagy Britannia, Németország,
az Európai Unió vagy az Európa Tanács törvénytervezetei és ajánlásai
ellentétesek az emberi jogok és alapvető szabadságok védelméről szóló
római egyezménynek a véleménynyilvánítás szabadságáról, a levéltitokról
és a jogorvoslathoz való jogról szóló cikkeivel, valamint a
strasbourgi emberi jogi bíróság joggyakorlatával és döntéseivel.7 Ráadásul
gyakran kriminalizálnak és szankcionálni szándékoznak olyan nem szándékos
és másoknak hátrányt vagy sérelmet nem okozó cselekedeteket - például
elektronikus levelezésünk titkosító kulcsának a törlését, elvesztését
vagy átadásának szándékos megtagadását Nagy Britanniában és Írországban
-, amelyeken a földi térben egyáltalán nem ütköznénk meg.8 Az utóbbi
két évben ezekhez a jogokat és szabadságokat különböző mértékben
szűkítő, megszorító törvényhozási kezdeményezésekhez zárkózott
fel többek között Kína, Ausztrália, Új Zéland, India, Dél-Korea,
Japán, Szingapúr, Malajzia és Törökország.9 A nyilvános hazai kormányzati
dokumentumokból nem lehet arra következtetni, hogy Magyarország is
ehhez a trendhez készülne igazodni, legfeljebb egyes kormánytisztviselők
és politikusok nyilatkozatai utalhatnak erre.10 Az Európa Tanács számára
május 25-én elkészült legújabb ajánlás - a Draft Convention on
Cyber-crime (2001) -, amelyhez a tervek szerint 2001. november 23-tól
csatlakozhatnak az egyes tagállamok, többek között, éppen az emberi
jogok és szabadságok korlátozása miatt került a kiberjogi, az emberi
jogi és különféle informatikai szakmai szervezetek bírálatának középpontjába.
A heves és széleskörű nemzetközi tiltakozás ellenére a tervezet készítői
úgy vélik, hogy munkájuk hozzá fog járulni a kibertér új nemzetközi
jogrendjének kialakításához.11 Meglehet. De ez eléggé valószínűtlen
egy olyan nemzetközi jogi dokumentum esetében, amely a legteljesebb homályban
hagyja az államok szuverenitásának és autoritásának a kérdését,
amely nem akar tudomást venni a nem-lokalitás elvéről, ellentmondásosan
veti fel a büntetőjogi felelősség kérdését, pontatlanul és
kiterjesztő módon határozza meg a számítógép- és kiberbűnözés
fogalmát, és totális, minden adatra és minden egyes személy
adatforgalmára kiterjedő ellenőrzéssel kívánja üldözni a kiberbűnözést
a virtuális térben.12 A francia kormány részére 1996-ban készült
dokumentum, az Internet, Enjeux juridique szerzői még az "a priori
korlátozás helyett az önkorlátozást" javasolta a kormányzatnak.13
Egy másik kormányzati dokumentum írói - La France dans la société de
l'information (1999) - hasonló szellemben fogalmazták meg a szabályozást,
az államok szuverenitását, e szuverenitás határait és a világháló
határtalanságát érintő politikai és jogi dilemmákat: "Az
Internet kollektív alkotás, mindig befejezetlen, változó szabályainak
gyakran csak akkor van értelmük, ha azokat az egész világon alkalmazzák.
Ha az államok nem akarnak lemondani hivatásukról és felelősségükről,
akkor meg kell találniuk az Internet magán és közösségi, technikai
és üzleti szereplőivel a dialógus új módozatait."14 Úgy tűnik
azonban, hogy az államok még nem találták meg, s nem is nagyon keresik
a dialógus új módozatait. A politikai gyakorlat és törvényhozási
kezdeményezések sokszor ellentmondanak azoknak az emelkedett stílusban
megfogalmazott nagyszabású hivatalos utópiáknak, amelyeket az egyes
kormányzatok az információs vagy kommunikációs társadalom jövőjéről
fogalmaznak meg. Mielőtt
részletesen elemeznék néhány olyan törvényt, továbbá nemzetközi
és kormányzati kezdeményezést, amely a világhálón zajló kommunikáció
és e kommunikáció tartalmainak a szabályozását tűzte célul, előzetesen
rá kell mutatni arra, hogy e kísérletek haszontalannak és eredménytelennek
bizonyultak, mert nem tudták elérni kitűzött céljaikat, ráadásul
emberi jogokat és alapvető szabadságokat sértettek. Hatásuk sokkal
inkább abban mutatkozott meg, hogy felbosszantották és mozgósították
a világhálót használó-létrehozó személyek és szervezetek sokaságát,
akik ezután különböző alkotmánybírósági és legfelsőbb bírósági
döntések nyomán sikeresen szerezték vissza az új törvények által
korlátozott vagy kétségbevont jogaikat. Úgy tűnik, hogy az alkotmánybírák
a törvényhozókkal ellentétben nem tekintik a világhálót alkotmánymentes
övezetnek.15 Számos esetben hosszú és fáradtságos jogi procedúrákra
sem volt szükség, mert ezek nélkül is megbuktak a világhálót használó-létrehozó
személyek ellenállásán. A világhálót szabályozni kívánó törvények
feletti viták során gyakran vádolták az amerikai, a német, az angol törvényhozókat
vagy a brüsszeli bizottság tagjait azzal, hogy nem ismerik a globális
rendszer működésének alapelveit és nem értik a világháló valódi
problémáit. Ez persze nem teljesen alaptalan feltételezés. (Igaz, a
legfontosabb kérdésekben - hogyan változtatja meg a világháló a társadalmi
kommunikáció hagyományos formáit és normáit, átalakítja-e a
kommunikáció köz- és személyes tereit, miként hozza létre a tudás
változatos alakzatait, milyen hatása van az írásra és általában a
nyelvre, s mindezeknek milyen társadalmi, gazdasági, politikai és
kulturális következményei lehetnek a jövő társadalmában? -
mindannyian tudatlanok vagyunk.) Patrick Leahy, Vermont demokratapárti
szenátora a Communications Decency Act (1996) szenátusi vitája során
maga is utalt arra, hogy a száz szenátor közül eleddig csupán hatan
használták az Internetet.16 Ezért fogalmazott találóan Louis Rossetto
a Wired szerkesztője az említett törvény elleni tiltakozó felhívásában:
A törvény olyan, "mint amikor írástudatlanok mondják meg nekünk,
hogy mit olvassunk. A politikusok kisebbsége rendelkezik e-maillel a
Kapitóliumban, s a Kongresszus sincs teljesen rákapcsolva az Internetre."17
Az emberi jogok szűkítése mellett ugyancsak a hozzáértés hiánya
miatt bírálják adatvédelmi, informatikai és biztonsági szakemberek
az Európa Tanács Draft Convention on Cyber-crime (2001) tervezetét. A
tervezet ugyanis akadályokat állít azon technikák és szoftverek
alkalmazása és fejlesztése elé, amelyek éppen a számítógépek és
a számítógép-hálózatok biztonságát, az adatok védelmét, az
adatforgalom hitelességét és az üzleti tranzakciók megbízhatóságát
kívánják szolgálni külső, illetéktelen behatolókkal szemben. Ráadásul
a tervezet az ügyfelek tranzakcióinak és adatforgalmának folyamatos rögzítésére
és archiválására kötelezi az Internet-szolgáltatókat (ISP); a totális
ellenőrzés következtében létrejövő, magánszemélyek, szervezetek
és vállalkozások tevékenységének minden részletét és egész történetét
felölelő hatalmas adatbázisok pedig könnyen válhatnak illetéktelen
behatolók szabad prédájává.18
Fekete
László |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |