Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Mint
már hangsúlyoztam, a világháló kommunikációs tere a nem-lokalitás
elvén működik. A kommunikációs univerzum olyan nyelvi, társadalmi és
politikai tér, amelyre az egyes államok vagy államszövetségek joghatósága
és szuverenitása egykönnyen nem terjeszthető ki. Ez a nyelvi, társadalmi
és politikai tér, amelyet az emberek, valamint az emberek és a gépek közötti
kommunikáció pillanatról-pillanatra hoz létre, nem parcellázható fel
a hagyományos területi joghatóságok és szuverenitások szerint. Az államok
persze nem akarják tudomásul venni területi joghatóságuk és
szuverenitásuk korlátozását, esetleg kiüresedését a kibertérben, s
ezért azt különböző módokon igyekeznek megakadályozni. A világháló
működésének egységes nemzetközi jogi szabályozása helyett -
amelynek egyébként a nemzeti jurisdikciók, az értékek és az érdekek
különbözősége miatt igen csekély a valószínűsége a közeli jövőben42-
az egyes államok inkább joghatóságuk és szuverenitásuk nyílt vagy
burkolt területi kiterjesztésével próbálkoznak. Azonban, ahogy a
kaliforniai Yahoo! International ellen hozott francia bírósági ítélettel
szembeni amerikai, vagy az orosz programozó, Dimitrij Szkljarov amerikai
letartóztatása elleni nemzetközi tiltakozás mutatja: a világháló társadalma
nem tudja elfogadni az egyes államok egyoldalú lépéseit, amelyek végső
soron a kommunikációs univerzum politikai, földrajzi és jogi szegmentálásához
vezetnének.43 Érdekes lenne az a megoldás - ami egyébként a francia bíróságnak
a Yahoo! International ellen hozott következményelvű ("effects
based") ítéletéből következik -, ha egy és ugyanazon információs
és kommunikációs tartalmakat egyidejűleg kétszázféle nemzeti
jurisdikciónak kellene alárendelni. Illetve, ha a technológiára
hagyatkozva kétszázféleképpen konfigurált, államilag előírt szűrőprogram
terelgetné a felhasználókat állampolgárságuk szerint jogszerűnek és
decensnek ítélt tartalmak felé. Mindenesetre a világháló használóinak
lokalizációja és ennek megfelelően az információs és kommunikációs
tartalmak létrehozásának és hozzáférhetőségének állami szabályozása,
ellenőrzése és szűrése alapvetően írná át az Internet "end-to-end"
architektúráját, amelyből egyébként a rendszer működésének és
fejlődésének dinamikája fakad. Az
ENFOPOL 29 javaslatai sajátos módon próbálnak túllépni a kibertér
és a földi tér közötti jogi és politikai földrajzi konfliktusokon.
Az ENFOPOL 29 ugyanis olyan kommunikációs tartalmak és átviteli adatok
megfigyelésére, rögzítésére és archiválására is kiterjed,
amelyek küldője és fogadója nem az Európai Unió valamely államának
polgára, vagy valamely államában bejegyzett és annak területén működő
szervezet. A világháló működésének logikájából következően az
üzenetek országok sokaságán - így az Európai Unió országainak területén
működő szervereken és forgalomirányító számítógépeken -
haladnak át. A kommunikációs és átviteli adatok ugyanis nincsenek
tekintettel az országhatárokra, azok a gépek által meghatározott
optimális útvonalon haladnak céljuk felé. Az idézett ENFOPOL 29
mellett kifejezetten ezt ajánlja az angol belügyminiszter figyelmébe
Roger Gaspar, a Looking to the Future: Clarity on Communications Data
Retention Law (2000) szerzője: "A törvényhozásnak valamennyi
kommunikációs szolgáltatót (CSP) arra kell köteleznie, hogy az Egyesült
Királyságból származó vagy oda irányuló, vagy az Egyesült Királyság
hálózatain áthaladó összes kommunikációs adatot megőrizze, beleértve
azt is, amelyet külföldön tárolnak."44 Röviden, ezek a
javaslatok azt szorgalmazzák, hogy az Európai Unió vagy Nagy Britannia
terjessze ki illetékességét az unió vagy az ország határain kívül
élő polgárok és szervezetek kommunikációjára, külföldi adatbázisaira
is. A Convention ETS N° 108-ból ugyanakkor az következik, hogy a
kommunikációs és átviteli adatok puszta áthaladása nem ad
felhatalmazást egyik állam számára sem azok megfigyelésére, rögzítésére
és archiválására. Az Európai Unió tisztségviselői, az Európai
Parlament képviselői mindig érzékenyen reagáltak azokra a hírekre és
esetekre, amikor felmerült annak a gyanúja, hogy egy másik országban működő
üzleti vállalkozás vagy hatóság az unió polgárainak, szervezeteinek
és üzleti vállalkozásainak kommunikációs és átviteli adatait
figyelte, rögzítette, archiválta, vagy az adatokkal kereskedett. Ezeket
az eseteket a személyes adatok védelmére vonatkozó saját belső, és
a nemzetközi jogrend kontextusában is értékelte, s ezeknek a szigorú
szabályoknak az érvényesítését követelte meg a külföldi hatóságoktól,
szolgáltatóktól vagy vállalkozásoktól is polgárai érdekében.45 A
Convention ETS N° 108 12. cikkének III. fejezete szerint az államoknak
fel kell lépniük polgáraik személyes adatainak védelmében, s az
adatok országhatárokon áthaladó szabad áramlását akár meg is
tilthatják, vagy speciális szabályokhoz köthetik akkor, hogyha egy másik
országban azokat nem részesítik hasonlóan szigorú védelemben.46 Ezért
a nemzeti és nemzetközi jogrend kontextusában vizsgálva az ENFOPOL
29-ben megfogalmazott javaslatok az Európai Unió országait sajátos,
Russell borbély-paradoxonját idéző helyzetbe hozzák.47 A javaslat
elfogadása következtében ezek az adatok nem részesülnének védelemben
- hiszen az állam a kommunikációs tartalmak és átviteli adatok
folyamatos és proaktív megfigyelésére, rögzítésére és archiválására
tesz javaslatot függetlenül a kommunikáló személyek és szervezetek
helyétől és jogalanyiságától -, de éppen a védelem hiánya miatt
az államnak polgárai biztonsága érdekében egyúttal tiltania vagy
korlátoznia kellene a személyes adatok országhatárokon áthaladó
forgalmát. 4.
Technológia és a kibertér kommunikatív architektúrája Azok
a törekvések, amelyek a hatékony állami ellenőrzés érdekében a világhálót
működtető és biztonságát szolgáló technikák és technológiák
korlátozására vagy monopolizálására irányulnak, nem tűnnek életképes
megoldásoknak. A világháló ugyanis nem központi terv eredményeként
valósult meg, s ma sincs központi informatikai agytrösztje. A világhálót
különböző, egymással többé-kevésbé kompatibilis és egymással
keményen versengő technikai megoldások és technológiák sokasága hálózza
be és működteti. A technikai fejlődés irányát még rövidtávon is
nehéz előre jelezni, de az elég nyilvánvalónak látszik, hogy a szabályozást
és korlátozást szolgáló politikai-jogi eszközök a folyamatos
technikai és technológiai változásokkal nemigen tudnak lépést
tartani. A technikai jellegű korlátozásokkal és a technikára bízott
ellenőrzéssel szemben mindig lehet jobb technikával, elegáns és
innovatív informatikai megoldásokkal védekezni. Ne feledjük, a világháló
társadalmának tagjai képzettek és járatosak a digitális kultúra világában,
hiszen ők hozzák létre azt, ők rendelkeznek az információk, a
feladatok és a megoldások disztribúciójából eredő előnyökkel. Látszólag
jelentéktelen, viszonylag egyszerű, de fénysebességgel terjedő ötletek
és megoldások - például a PGP, a Napster, a Gnutella, a Free Network
Project, a Publius, a P2P, a Grid és hasonló elképzelések -, időről-időre
átírják a világháló működésének technikai és társadalmi feltételeit,
s új lehetőségeket nyitnak meg a használók-létrehozók előtt.48 Az
Európa Tanács idézett tervezete a jelenleg még domináns
kliens-szerver viszonyra építve az Internet-szolgáltatókon (ISP)
keresztül akarja megvalósítani a totális állami ellenőrzést.
Logikus lépésnek tűnik ez, hiszen a szolgáltatók számítógépei, a
szerverek végzik a címek, a tranzakciók és az adatforgalom technikai
adminisztrációját. S miért ne végeztethetnék el velük a személyek
és az adatok folyamatos gyűjtésének, ellenőrzésének és cenzúrázásának
fáradtságos munkáját? De ami logikusnak és technikailag kivitelezhetőnek
tűnik most, nem biztos, hogy az is marad. Mert a kívülről diktált és
sokakban a totálisan ellenőrzött társadalom rémképét idéző
beavatkozások olyan technikai és technológiai változásokat generálnak,
amelyek a közeli jövőben elvezethetnek a kliens-szerver viszony lebontásához.
Ahogy Ian Clarke, a Free Network Project alapítója megfogalmazta:
"A Freenet Network az Internethez kapcsolódó számítógépek sokaságából
áll, amelyek egy kis ‚Freenet Server' vagy ‚Freenet Daemon' programot
futtatnak. E program lehetővé teszi azt, hogy a számítógép a hálózat
csomópontjává, az egész hálózat kicsi, de egyenlő részévé váljon.
A Freenet valójában a tökéletes anarchia".49 A digitális kultúra
avantgárdja a hatalmat gyakorló arkhónok nélküli állapotként képzeli
el a világháló jövőjét. S az "egyenlő az egyenlőhöz" (Peer-to-Peer,
P2P) vagy az önkéntesek társulásán alapuló Grid hálózati architektúra
sokkal inkább megfelel egy demokratikus társadalom alapelveinek. Ezért
könnyen elképzelhető, hogy mire az egyezményt a tagállamok aláírják,
s mire azt 2001 végén az egyes tagállamokban kihirdetik, már jogtörténeti
dokumentummá válik. A
világháló használóinak-létrehozóinak elképzelései és a politika
szándékai közötti konfliktusok leginkább tehát arra vezethetők
vissza, hogy az egyes országok törvényhozásai függetleníteni akarják
magukat a világháló működésének emberi és technikai alapelveitől,
de - mint láttuk - különféle veszélyekre hivatkozva a demokratikus társadalmak
évszázados jogelveitől is. A korábbiakban igyekeztem rámutatni a
participáción és a konszenzuson nyugvó alapelvek fontosságára.
Ugyanakkor a világháló működésének és dinamikus növekedésének
vannak más szükségszerű, a tudás egyenlő disztribúciójára, a
rendszer performativitására és funkcionalitására vonatkozó feltételei
is. E globális és dinamikus rendszer szabályait a használók-létrehozók
kommunikatív cselekvései írják; s mivel ennek a gigantikus diszkussziónak
"mindenki minden pillanatban részese, ezért mindenki szüntelenül
hat rá".50 A használó-létrehozó személyek interakciói a tudás
szabad létrehozására, áramlására és értelmezésére, vagyis a globális
és dinamikus rendszer performativitására és funkcionalitására való
tekintettel keresik a működés optimális feltételeit. Ezért a
kommunikáció szabad áramlásának, vagyis a rendszer performativitásának
és funkcionalitásának igénye szinte előre kódolja a külső,
statikus és megszorító szabályozási törekvések kudarcát; mindazokét,
amelyek a globális és dinamikus rendszer működése elé mesterséges
politikai, jogi és gazdasági akadályokat igyekeznek állítani. Bármennyire
nehéz is kulturálisan feldolgoznunk, tudomásul kell vennünk azt, hogy
a kiberteret paradoxonok egész sora hozza létre és működteti. A
kibertér a használó-létrehozó számára valóságos kommunikatív tér,
mégis virtuális, mert földrajzilag nem lokalizálható. Olyan globális
társadalmi tér, amely nem az egyes államok határain belül fekszik, így
az egyes kormányzatok a kibertér felett nem tudják hatékonyan és
eredményesen gyakorolni joghatóságukat és területi szuverenitásokat.
Ebben a térben a használók-létrehozók interakciói hozzák létre a
kommunikáció szabályait, de a szabályok nem rögzíthetők, ugyanakkor
önkényesen nem is változtathatók, mert "a változás elve a
folytonosság elvén alapszik".51 A globális rendszer egésze középpont-nélküli,
mégis a használó-létrehozó saját kompetenciája szerint generálja
önmaga mint középpont körül a tudás változatos alakzatait. Más szóval,
az egészből olyan részhalmazokat hoz létre, amelyek egyediek, mert saját
kommunikatív kompetenciáját tükrözik, saját helyesség- és hasznosság-igényének
felelnek meg, de mégsem önkényesek, mert a kommunikáció performativitása,
a jelentések interszubjektív megragadhatósága érdekében a használó-létrehozónak
mindig tekintettel kell lennie a közös kommunikatív tér nyelvi-kulturális
szabályaira. * A személy identitásának és a digitalizált tartalmaknak a transzparenciája, a kommunikáció kibernetikus kontrollja és e kontroll hatalmi-gazdasági kontrollja sokakban idézi fel Bentham Panopticonjának vagy Orwell Big Brotherjének vízióját. A törvények és a törvénytervezetek azon törekvései, amelyek a közszabadság jogelveinek figyelmen kívül hagyása és a drákói büntetési tételek bevezetése mellett a kommunikációs tartalmak szűrésére, a teljes körű és folyamatos adatgyűjtésre, bizonyos algoritmusok különleges védelmére és mások tiltására irányulnak, sokak számára igazolják azt, hogy Bentham, Kafka, Orwell és Atwood intézményei és figurái nem pusztán klasszikus irodalmi reminiszcenciák vagy hétköznapi paranoiák szülöttei voltak. Igaz, Bentham és Panopticonja nem sorolható a disztópikus irodalom nagy vonulatába. Bentham ugyanis, üzleti sikereinek előmozdítása mellett, a társadalom megreformálását, a társadalmi deviancia leküzdését és a morál védelmét remélte különös terve megvalósításától. Hasonlóképpen érvelt egykor, mint az információ és a kommunikáció tökéletes állami kontrolljának és a társadalmi transzparenciának a mai képviselői. Ahogy David Lyon megfogalmazta, "Bentham Panopticonja az isteni mindentudás világi paródiáját képviselte, a megfigyelő, mint az Isten, láthatatlan maradt."52 Mindenesetre, az istent játszó Bentham üzleti terve, Kafka, Orwell és Atwood disztópikus irodalmi víziói könnyen valósággá válhatnak egy olyan társadalomban, ahol az új kommunikációs technológiák teljesen behálózzák a személyek közötti kommunikáció virtuális tereit, és amelynek polgárai nem lépnek fel a kommunikáció és az információ szabadságának védelmében.53 Jegyzetek 1
Richard Barbrook - Andy Cameron "A kaliforniai ideológia," in.
Buldózer: Médiaelméleti antológia, Budapest, 1997. 41-59.; John Perry
Barlow, "Crime and Puzzlement: Desperados of the DataSphere,"
Whole Earth Review, 1990 Fall, 45-57.; Vivian Sobchack, "New Age
Mutant Ninja Hackers: Reading Mondo 2000," in Flame Wars: The
Discourse of Cyberculture, ed. Mark Dery, Durham, 1995. 11-28.; Bruce
Sterling, The Hacker Crackdown: Law and Disorder on the Electronic
Frontier, 1994. Part 4. gopher://tic.com 2
Nua Internet Surveys, 2001 http://www.nua.net/surveys/how_many_online/ 3
Nincsenek megbízható módszerek az Internet-használók számának
pontos és megbízható mérésére, ezért az említett számot is sokan
vitatják. Az Internet-használók számának csökkenésére vagy növekedésére
lehet következtetni, például, a kapcsolódás várakozási idejének mérésével
is. Az átlagos várakozási idő a 2000 őszi 20 másodpercről
decemberre 16.3 másodpercre csökkent az Egyesült Államokban. Ezeket a
mérési adatokat azonban nemcsak a használók száma, hanem az
alkalmazott technikák és technológiák, illetve azok változásai nagymértékben
befolyásolják. Ugyanakkor az adatforgalom növekedéséről a korábbiakhoz
képest sokkal reálisabb becslések jelentek meg az utóbbi időben. Lásd
ehhez K. G. Coffman - A. M. Odlyzko "Internet growth: Is there a 'Moore's
Law' for data traffic?" Handbook of Massive Data Sets, Ed. J. Abello
et al., The Hague, Kluwer, 2001. Az európai adatok vegyes képet
mutatnak. Nyugat-Európában és a Balti államokban folytatódott az
Internet-használók számának dinamikus növekedése az utóbbi két évben.
Viszont 2000-ben Magyarországon lassulni látszott korábbi növekedés
üteme; szembetűnő elmaradásunk Ausztriához, de Szlovákiához és
Szlovéniához képest is. Ennek okai nincsenek alaposan feltárva. Minden
bizonnyal a Matáv tarifapolitikája és távközlési monopóliuma, a
digitális kultúra oktatásának periferikus volta és ennek következtében
a magyar tartalomszolgáltatások fejlődésének lassúsága is szerepet
játszhat ebben. E feltételek megváltoztatása nélkül az Internetezők
száma lényegesen talán nem is növelhető. Mert a 650 000 magyar használó
népességbeli aránya közel eshet ahhoz felső társadalmi határhoz,
amelynek tagjai meg tudják fizetni az Internetezés magas hazai költségeit
és rendelkeznek azzal a kulturális tőkével (nyelvi, technikai és
szakmai tudással), amely lehetővé teszi számukra azt, hogy
"potyautasként" is élni tudjanak a világháló kínálta
gazdasági és kulturális lehetőségekkel. Az eMarketer elemzője, Nevin
Cohen kedvezőbb képet fest a magyarországi helyzetről, és magasabb számokat
közöl a digitális kultúra elterjedtségéről és kilátásairól.
Cohen adatai szerint 715 000 magyar Internet-használót mértek 2000 októberében.
S a Carnation Research kutatására hivatkozva, szerinte 969 000 magyar
használója lesz 2001 végére a világhálónak. Ezek a számok azonban
mit sem változtatnak azon a tényen, hogy a magyar Internet-használók
számának növekedése jelentősen elmarad az említett környező országokétól.
Nevin Cohen, "Hungary's Healthy eOutlook," 13 February 2001.
http://www.emarketer.com/analysis/eeurope/20010213_europe.html; Nua
Internet Surveys, 2000 http://www.nua.net/surveys/how_many_online/europe.html;
European
Survey of Information Society Knowledge Base http://europa.eu.int/ISPO/esis/default.htm; Measuring
Information Society 98 http://europa.eu.int/ISPO/polls/98/poll98/index.htm. 4
Serge Gauthronet - Etienne Drouard, Communications Commerciales
Non-Sollicitées et Protection des Données, 2001. 71-74. Az Európai
Bizottság számos dokumentumában - lásd, például, Directive 97/7/EC,
Directive 97/66/EC és Directive 2000/31/EC - szűrőprogramokat javasol a
spamming ellen. Nem igazán hatásos eszközök. Az Egyesült Államokban
a szolgáltatók igyekeznek blokkolni azokat a szervereket, amelyek
spam-levelek tömegét indítják el. Újabban az Európa Parlament a
cookie használatának általános tilalmát tervezi. Matt Loney "EU
votes to restrict cookies," ZDNet (UK), November 13, 2001 9:34 AM PT;
Jon Stephens "Has the EU Lost Its Mind?" BuilderBuzz, 12:33am
Nov 5, 2001 PT 5
Az itt felsorolt személyes adatok listája az Amazon.com Privacy Notice című
dokumentumából származnak. Az Amazon.com itt ajánlásokat is
megfogalmaz azon vásárlók számára, akik ezt az adatgyűjtést és
adatkereskedelmet elfogadhatatlannak tartják, ők kénytelenek úgynevezett
titoktársaságokon (Privacy Companies) keresztül elküldeni megrendeléseiket.
A titoktársaságok egyébként évi 49.99-229.99 USD-t számolnak fel
szolgáltatásaikért, az évi 49.99 USD előfizetés pusztán az anonim
barangolást teszi lehetővé. A Privacy International és az
Amazon.com.uk levelezése azt mutatja, hogy az Amazon.com.uk nem óhajtja
megérteni a Privacy International képviselőinek a személyes adatok tárolására
és ellenőrizetlen transzferére vonatkozó kifogásait. Az Amazon.com.uk
képviselője elég sajátosan érvel a személyes adatok tárolása
mellett; például vásárlóik hitelkártyájának adatait azért nem törlik,
mert nagyon időigényes. Lásd http://www.privacyinternational.org/issues/compliance/amazon Ugyanakkor,
egyre több úgynevezett freeware-t ajánló vállalkozás (BearShare,
GoZilla, Speedbit, Acoustic Galaxy, Radiate/Aureate stb.) gyűjti a
programjaikba elhelyezett spyware-k révén személyes adatainkat és
folyamatosan ellenőrzi felhasználói szokásainkat. E vállalkozások
eredeti szándékairól sokat elárulnak maguk az agresszív programok,
amelyek a telepítés után a kevésbé gyakorlott felhasználók számára
szinte kiirthatatlanok a számítógépről. 6
Guy Herzlich - Françoise Vaysse, "La crise de la consommation est
une crise de l'immatériel: Un entretien avec Robert Rochefort," Le
Monde, 6 juillet 1993. 2. 7
Az Emberi Jogok és Alapvető Szabadságjogok Európai Egyezménye art. 6.
és 8. megsértése miatt számos ügy került a strasbourgi bíróság elé,
amelyekben a bíróság az államokat marasztalta el. Lásd ehhez például,
Funke v. France (1993), John Murray v. the United Kingdom (1996), Saunders
v. the United Kingdom (1996), Serves v. France, (1997), illetve Malone
case (1983), Halford v. the United Kingdom (1997), Huvig case (1989),
Kruslin case (1989), Niemietz v. Germany (1991), Amann v. Switzerland
(1995), Kopp v. Switzerland (1997) és Valenzuela Contreras v. Spain
(1997).
Fekete
László |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |