Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
témának sokféle elnevezése, olvasata ismert. A tanyavilágnak részét
képezték - képezik? - a szállások, a szórványok, a kisebb-nagyobb
majorságok, a pusztai házak vagy a volt termelőszövetkezeti lakótelepek.
Villannyal vagy villany nélkül, ásott kúttal, izoláltan vagy éppen már
farmként becézve, sőt az agrárcivilizáció csúcsának tekintve. Volt
már tartozéktelepülés, települési hungaricum, s volt olyan maradvány,
amelyet mint csökevényt, kiszorítani, visszafogni kell, nem pedig
szaporítani. És még akkor nem is vettük listába a tanyák, a "külterületi
lakott helyek" minden állapotát, jogállásuk változásait. Még a
20. századra vonatkoztatva sem. Történetük pedig előbb kezdődött, s
tart - talán szerencsére - jelenleg is. Egyébként nem csak nálunk,
hanem máshol is a világon. Konferenciánk
időhatárt szab, megjelölve a harmincas éveket, amelyet az áttekintésnél
kénytelen vagyok átlépni. Jobbára csak kiemelések következhetnek.
Mindenekelőtt azért, mert az ún. tanyakérdés és irodalma - gyakran a
parasztsors, vagy a földmunkás-, az agrárszocialista mozgalom részeként
- jóval a harmincas évek előtt már teret nyert Magyarországon. Jelentős
tudományos teljesítményei pedig később is jelentkeztek. Ez utóbbiak
közül kettőre utalok: Erdei Ferenc Magyar tanyák című munkájára,
amely hatvan éve, azaz 1942-ben jelent meg, illetve A magyar
tanyarendszer múltja című munkára - Pölöskei Ferenc és Szabad György
szerkesztésében -, amely 1980-ban jelent meg. Egyik sem a harmincas éveké
- dátum szerint - hanem az egész századé. Következzék
néhány mozaik a tanyákról szóló szakirodalomról, álláspontokról.
A
huszadik századi sor kezdetét egy fiatal agrárszakértő írásával
lehet jelölni. A szerző 1912-ben és 1913-ban nyolc vármegye tanyavilágát
felmérve 164 olyan tanyás térséget jelölt meg, ahol a szórványban
ezernél több lakos élt, tehát központot, (iskolát, közigazgatási
kirendeltséget stb.) közlekedést kívánt. A
javaslatot a 33 éves Czettler Jenő, az agrárpolitika és gazdaságtörténet
későbbi akadémikusa tette. Egy másik kutató négy évtizeddel később,
szintén leltárba vette a tanyavilágot. Erdei Ferenc - mint közismert -
32 évesen már több könyv szerzője volt a Magyar tanyák kiadása idején.
Erdei hivatkozik - Czettler és Kaán Károly mellett - harmadik
klasszikusként - még Gesztelyi Nagy Lászlóra, aki a Duna-Tisza-közi
Mezőgazdasági Kamara igazgatója volt, s Magyar tanya című könyve
1927-ben jelent meg Kecskeméten. Tizenöt évvel Erdei összegzése előtt.
A
szakírók, kutatók álláspontja a tanyavilág gondjainak megoldását
illetően lényegesen különbözött egymástól. Már a kiindulásukat
tekintve is. Az egyik álláspont - nevezzük gazdaságinak - a termelés
korszerűsítési követelményeiből, az okszerű földművelés megvalósítási
feltételeiből indult ki. Gesztelyi Nagy ezért még a gyapottermesztési
kísérleteket is támogatta. A másik felfogás képviselői a társadalmi
összefüggéseket helyezték előtérbe, sőt mindenek fölé, és a polgárosulás
lehetőségét látták a tanyavilág létében, megtartásában is. A
harmincas évek törekvéseiben kombináltan is találkozhatunk mindezzel,
nem is szólva a néprajz, a történeti földrajz, a szépirodalom vagy
éppen a politikai irodalom egy-egy, esetenként a tényeket másképpen
kezelő jelentős opusáról. Ez utóbbiakat - összefoglalóan - a
tanyavilág népéleti felfogású csoportjába sorolhatjuk, amely leírások
gyakran mint a "romlatlan erkölcs", a jó levegő, a "kiváló
katonaanyag" rezervátumának ábrázolták a tanyákat és lakóikat.
Nem ritkán a tényekkel, a bírálatokkal szemben. Az
érzelmekkel egyébként - mint a szociográfiától sem idegen megnyilvánulással
- a tanyák ügyében, a kutatási eredmények publikálásában is
gyakran találkozhatunk. Hogy időben messzebb ne menjünk, Czettler
1921-ben írta a következőket: "A szívem fájt, amikor a tanyákat
bejárva, mindenütt csak nyomort találtam... kulturális és közegészségügyi
nyomort. Mintha csak a Kongó-vidék négerei között jártam volna, oly
elmaradt ezeken a tanyai vidékeken a posta, iskola, orvosi szolgálat...
Láttam gyermekeket, amint apjuk csizmájában bukdácsoltak a barázdák
között a 4-5 kilométernyire levő iskolába, hogy megtanulják azt, ...
hogyan kell a nemzet oszlopának lenni." A világháborúban legyőzött
Magyarországon érthető, hogy erősödik a tanyák - valójában az országon
belüli relatív súlyában megnőtt Alföld - iránti figyelem. Szabó Kálmán
írja 1936-ban: "A háború után... közgazdászok, politikusok
kezdtek a magyar tanyai paraszttal és a tanya kérdésével foglalkozni.
Közülük adta valaki a magyar parasztságnak a "nemzetfenntartó
elem" elnevezést, amelyen eleget csóválták a fejüket az öregebb
tanyai magyarok." A
legfontosabb, az általános földreform ugyan elmarad, de a gazdálkodás,
a közigazgatás, a közlekedés javításának reformját mind erőteljesebben
és mind többen fogalmazzák meg. A szakirodalom és a falukutatás
mellett a sorra rendezett tanyakongresszusokon és a kamarai állásfoglalásokban
is. Egyre jobban teret nyer az a felismerés, hogy az agrártársadalom
fele - jóllehet nem a hangadó fele - tanyákon, pusztai majorságokban
él. Ezt ugyan már 1867-ben leírta német nyelvű könyvében Heinrich
Ditz: "A falu és a mező viszonyában a tanya legtöbbször nem
szerencsétlenség a Magyar Alföldön, hanem az egyetlen formája a távol
eső földek megművelésének. Nem a tanyás gazdálkodást kell okolni,
hanem a szerencsétlen körülményeket, melyek azt szükségessé teszik.
[...] Gazdaságilag a tanyarendszer vitathatatlanul a legelőnyösebb."
Látja friss szemmel, hogy a gazdasági kényszerűség, a megélhetés
parancsa győz minden más igény fölött. A német szakértő jól látta
a települési viszonyokat, az ipar hiányát, a kereskedelem elmaradottságát
is: "Hiányzik a tőke, a tőkeképzés ösztönzése pedig
gyenge" - szögezi le. Könyvét azzal fejezi be, hogy:
"Magyarország szegényebb, mint lennie kellene", a gazdálkodásra
utalva pedig azt írja: "Nem a politikus Széchenyi jósolta meg az
ország jövőjét, hanem a nemzetgazda..." Az
alföldi puszták, óriás határú falvak és mezővárosok agrártájainak
arculata nem sokat változott, az idézett leírások óta eltelt két-három
emberöltőben sem. A viták is fennmaradtak a követendő, a célszerű
település-, agrár- és tanyapolitikát illetően. A százezer hektáros
határú városok földjeit továbbra sem hálózták be épített utak, a
vasutak is messze voltak. Az áruszállítás, sőt, a megközelítés
lehetősége is időszakos maradt a tengelyig érő sárban. A falukutatás
az agrártársadalom alapkérdéseivel, a nagy, általános dolgokkal
foglalkozik. A Magyarország felfedezése sorozat szerkesztője, inspirátora,
Sárközi György is ezt szorgalmazza. A tanya nem vagy alig kerül be a
szociográfiának ebbe a fő áramába. Megmarad ugyan a harmincas évek
falukutató irodalmában, főleg a tanyai ember, esetenként mint
egzotikum, de a tanya inkább hivatkozási alap, argumentációs tétel.
Adalék a Néma forradalomhoz is, a Futóhomokhoz is, meg a Viharsarokban
is. Féja Géza azért leszögezi: "A tanyarendszer igen kellemes
volt a városok gazdasági helyzete szempontjából. Nem igényelt költséges
intézményeket, gondozást, de jövedelmet hozott. Viszont, ha falvak
alakulnak, a határ reájuk eső részével együtt közigazgatásilag
elszakadtak volna a várostól." A Faluszövetség igazgatója a közigazgatási
önrendelkezés mellett áll ki, amikor így ír: "Útját állja
ennek (az önállósulásnak, R. P.) az anyaközségek irigysége, amelyek
görcsösen ragaszkodnak a török hódoltság alatt és után kialakult
határaikhoz és merőben gyarmati sorban tartják nemcsak a szétszórt
tanyáikat, hanem a határukban lévő, falunak tekinthető településeket
is [...]. A mai helyzetben a tanyák állapota egyenesen elijesztő és a
másfélmilliónyi tanyai lakosságból legfeljebb egyharmad [...] elégítheti
ki primitív közszükségleteit." A
tanyák ügye kissé olyan volt a falukutatásban, mint a távoli rokon.
Akkor hivatkoztak rá, ha a család érdekeivel egybeesett a beemelése.
Erdeinek is más műveit veszik sorra munkásságának értékelésekor, s
csak megemlítik a tanyával foglalkozót is. Pedig 1943-ban már megállapítják
a szerzőről: "...azt hisszük, hogy Erdei kiemelkedő helyet fog
elfoglalni a magyar szociológusok sorában." Voltak, akik vitatták
tanyaosztályozását, pontosabban az Erdei-féle tanya-elv általános érvényét,
vagyis a "benti" ház és a "kinti" munkahely (tanya,
szállás) lehetőségének kiterjedt voltát, de a téma önálló
feldolgozásának, sokoldalú, értő vizsgálatának, egy tanyapolitika
indokoltságának, kifejtésének szükségességét nehéz lett volna kétségbe
vonni. Az országos figyelem azonban ekkor már más témák felé
fordult. Nem
járt sokkal jobban Boldizsár Iván, A gazdag parasztok országa című
munkája sem, amikor, 1940-ben, napvilágot látott. Ki figyelt már akkor
Dánia gazdag parasztjaira, hiszen országukat 1940 áprilisában megszállták
Hitler csapatai. A könyvben pedig ott volt az üzenet: "A tanyákat
nagyszerű út és telefon köti össze egymással, a tanyaközponttal
[...] Itt nincs "tanyakérdés", és a tanya szó egyáltalán
csak akkor használható, ha nem gondolunk a magyar tanyára. [...] Jól
élnek és szépen." Ami bizony nem volt állítható a magyar tanyákról,
ahol nem telefon, de villany sem volt, és sok helyen tüzeltek
kunkoksszal, azaz szárított trágyával. Dániában a háború előtt
egy automobilra 24 személy jutott, Nagy-Britanniában 18, Franciaországban
19, az Egyesült Államokban 4 (négy), ekkor Magyarországon 375 személy/gépkocsi
volt a mutatószám, hogy ne soroljunk más fejlettségi mutatót. (A
magyar hadüzenet "rettenete" az USA-ban utólag is kiszámítható.
Arra is gondolva, hogy a Chicagói Egyetemen az E. Fermi vezette kutatócsoport
akkoriban hozza létre az első nukleáris láncreakciót.) A
tanyák, a tanyai emberek azért témái maradtak a publicisztikának, a
drámaíróknak, a sajtónak, a népegészségügy apostolainak. "Sír
a puszta - írták 1940-ben -, mert sok a baja. Sír a puszta, mert a gyógyításról
sok szó jutott már el hozzá, csak orvosságot hoztak még keveset. Sír
a puszta, mert új élet, új lélek után vágyik." Megjelenik a
hazai sajtóban már a kulákparaszt megnevezés is. "A
kulákszív rideg [...] egyáltalán nem tartja szerencsés dolognak a földreformot.
Attól fél, hogy földjei megmunkálásához nem kap olcsó munkaerőt
". Néhány éve, Féja Géza még idézőjellel használja az importált
fogalmat a Viharsarok leírásánál. A földreformot követelők közül
1939 végén már többen indulatszóként veszik köznyelvi használatba.
(Ekkor mutatja ki az OMGE hivatalosan, hogy egy alföldi mezőgazdasági
kisüzem egy kat. holdra jutó évi mezőgazdasági jövedelme 29,53 pengő,
adósságkamata átlagosan 4,37 P/kh, búza hozama 6-7 q/kh (a 9 q/kh
uradalmi átlaggal szemben.) A
harmincas évek szociográfiai írásaiból, a tanyák állapotáról több
is kéziratban maradt, illetve csak nagy késéssel kapott nyilvánosságot.
Ez utóbbiak egyike még Boldizsár Iván felhívására készült és a
Szolgálat és Írás sorozatban jelent volna meg. Miután Kovács Imrét
is, Féja Gézát is elítélte a bíróság, a még több vádat összegyűjtő
írás kiadásában Cserépfalvi már túlságosan nagy kockázatot látott.
Érthető, hiszen már az első oldalakon "görögtüzes tanyamentés"
és olyan tanyai mondások olvashatók, pl. a kiskunsági cselédemberektől,
hogy "két dolgot jó elkerülni leginkább: a veszett kutyát meg a
csendőrt!" A Krónika a kun pusztákról című írás így csak évtizedekkel
később jelent meg Kecskeméten. Lakatos Vince könyvét már csak örököse
vehette a kezébe. Egykori szerzője szociofotós lett, újságíró és
filmrendező. A
falukutatás a határokon túl is tájékozódni próbált a szociográfiában,
az agrárszociológiában. Az elsodort falura nemcsak Az elnemsodort falu
megírásával válaszolt, hanem a kutatások lehetséges összekapcsolásával,
módszereik egybevetésével is. Számoltak azzal, hogy a tanyák is
folytatódnak, más államhatárok között. Tanulmányozták a szomszédok
- pl. a bukaresti Gusti-iskola - terepmunkáját, sőt a szovjet-orosz híreket,
A. V. Csajánov nézeteit is. Megfelelő együttműködés, hiteles tájékozódás
- a kor viszonyai között - nem jöhetett létre. Ezek vezettek azután
olyan téves prognózisokhoz, amelyek pl. Kovács Imre könyvében napvilágot
láttak. Hírt adva 1940-ben (!), Liszenko "sokat ígérő" jaróvizációs
és évelőbúzás kísérleteiről. Egyébként ekkor esik szó a "háztáji
üzem"-ről is, mondván, hogy "a parasztudvar gazdaság a
gazdaságban." Vannak
tartozásaink a falukutatás történeti vizsgálatában, hiszen nem egy
1945 utáni, sőt mai tendencia, jelenség magyarázatára bizonyos támpontokat
remélhetünk. Az Alföld egykori tanyavilágának külföldi bemutatásában
sokat köszönhetünk A. N. J. Hollander professzornak vagy a magyar
parasztságról írt megállapításaiért Franciaország fiának, A.
Sauvageot-nak és másoknak. Tudva persze, hogy a magyarok helyett senki
nem végezheti el ezt a feladatot. Mert ebben is helytálló Babits megállapítása,
amit Illyés Gyula híressé vált könyvéről írt 1936-ban: "A
pusztát csak az ismerheti belülről, aki maga is a puszta gyermeke. De
ez az ismeret csak akkor válhat tudatossá, ha a puszta gyermeke kilép a
pusztából, és fölébe emelkedik..." Jellemzően fogalmazott e témában
a román Henri H. Stahl professzor egy korabeli írásában: "Az agrártechnikák
társadalomtörténete régiónként változik - írta. Legelőször a
"két Európa", Nyugat és Kelet különbözőségét kell
kiemelnünk. Nemcsak időbeni eltolódásról van szó, amikor Kelet
mindig késésben van Nyugat mögött, hanem egészen egyszerűen eltérő
fejlődési folyamatról." Majd leszögezi: "A falu tudományos
megismerése nemzeti kötelesség, mert csak ez vezethet el a nemzet
megismerésének az útjára. [...] Ha meg akarjuk érteni egy közösség
társadalomtörténetét, akkor elsősorban gazdasági alapjainak és
tulajdonrendszerének feltárására van szükség." Elfogadható
tétel ez bizonyára a magyar tanyák 20. századi vizsgálatához is. És
a vizsgálók történeti értékeléséhez is. Amivel az MTA Agrártudományok
Osztálya - s talán mások is - adósa még a kornak. Az Agrártörténeti
Bizottság kezdeményezései az elmúlt évtizedben nem jártak sikerrel.
Nem úgy, mint az MTA IX. osztálya, ahol ezt már 1993-ban elvégezték.
Tudományos ülésszakon Bognár József elnökletével vették sorra
jeleseik életútját, és könyvben is kiadták Magyar közgazdászok a két
világháború között címmel. Többek között Heller Farkas, Navratil
Ákos, Fellner Frigyes, Laky Dezső, Surányi-Unger Tivadar munkásságát
méltatták. A magyar falukutatás, az agrárszociológia és agrárpolitika
jeles művelőinek, röviden: az előző nemzedékeknek a tevékenysége
is része jellemünknek és jelenünknek. Nézeteikkel lehet egyetérteni
vagy vitatkozni - mint a tanyairodalomban megjelenő tételekkel is -, de
nem lehet azokat soha nem létezettnek vagy hatás nélkülieknek
tekinteni. Amikor panaszkodnak nálunk adottságaink, viszonyaink külföld
előtti ismeretlenségére, nyelvünk társtalanságára, indokolt arra is
gondolni, hogy a hazai izoláció, némely nézetek szekértáborokba
szorulása/szorítása milyen szerepet játszik mindebben. Nem is szólva
a kontinuitás-diszkontinuitás tényleges állapotáról. Az
1945 utáni közigazgatási lépésekben pl. Kecskemét 100 ezer hektáros
határában a tucatnyi új község alapításában és e települések -
Szentkirály, Lakitelek, Nyárlőrinc stb. - folyamatos fejlődésében
Tessedik, Czettler, Gesztelyi-Nagy, Lakatos Vince nézetei is igazolódnak.
A kertészetek sikereiben a művelt gazdálkodó, a tájékozódni is tudó
tanyai ember jelenik meg, s általuk Klébelsberg Kunó iskolái, az olvasókörök,
Móricz Zsigmond, Móra Ferenc és Tömörkény István publicisztikája,
Erdei és Németh László tanyapártisága igazolódik, köszön vissza
az utókornak. Ahogyan az elvadult táj, a sztyeppévé degradálódó vidék,
a már se szállásnak, se lakásnak nem használt, omladozó tanya pedig
a politikai türelmetlenségnek, az üres ígéreteknek a bűnjele. A
tanyai ember igazának megértéséért küzdők érveinek, elhárított
figyelmeztetéseinek megannyi tárgyi bizonyítéka a lepusztult tanyavilág.
Megkésve is valóságosan vádol. Gazdasági és társadalmi tekintetben
egyaránt. "Egészségügyi és minden más szempontból is leghátrányosabb
helyzetben a tanyai lakosság volt" - állapítja meg a
Horthy-korszak kutatója. Néhány,
nem elhanyagolható tanulságra még kitérek, de előtte a tanyák fajtáiról,
a sokféle értelmezés elterjedéséről kell szólni. Azért is, mert
ennek tarkasága a tanyapolitikában részes falukutatókat is szükségképpen
zavarta. Ráadásul a közvélemény alakulásában is közrejátszott
azután némely szépírói leírás idilli tanyaképe. Ahová délután
kikocsiznak, a vadvirágos réten át csekély a távolság, majd az
udvarház előtt együtt nézik a "tanyai néppel" a páratlan
szépségű naplementét...
Romány Pál [Magyar Tudomány, 2002/9.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |