Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
tanyák szerepe, értelmezése
A
magyar tanyák keletkezésének történetétől nem lehet eltekinteni, ha
szerepüket, jelentőségüket értelmezni, a tanyákról, a lakóik életéről
született írásokat, szociológiai munkákat értékelni akarjuk. Szerény
célként a tanya meghatározása, egy-két lényeges jegyének számbavétele,
majd szerepének többféle értelmezése következik a vizsgált időszakban.
Fontosnak tűnik ez azért is, mert a hazai tanyák fogalmához már száz
éve hozzátapadt hol a farm, hol a cselédház. S volt, amikor egyik sem,
de akkor a tanya sem számított igazán. A
paraszttanyák nagy többsége különösebb rendszer nélkül
keletkezett. Érthető, hogy a szórvány sokféle gondot jelentett.
Ahogyan Bulla Béla fogalmazott: ott épült a tanya, ahol a kútásás
eredménnyel járt. Ritka volt a tervszerűség. A tanyák, illetve földterületeik
ráadásul osztódtak. Az örökösöknek általában nem volt más választási
lehetőségük, mint a mezőgazdaságot vállalni. Az örökösödési jog
nem védte - s nem védi Magyarországon - a tanyabirtok együtt maradását.
Jóllehet már a millennium előtt kiadta a magyar királyi földmívelésügyi
miniszter a farmrendszerről szóló könyvét, a farmházak tervrajzait
is közölve(!), és az egyenként 300 kat. holdas farmok vetésszerkezetét
is ajánlva. Az Alföldön nem született meg Iowa. A települések is
elmaradtak. Évtizedekkel később, az ún. vitézi telkek sem váltak
farmmá, bár azoknak az osztatlan öröklését jogszabály írta elő.
Aki tehát tartózkodott az önámítástól és mások félrevezetésétől,
láthatta: a tanya nem farm, és a farm nem tanya. És nem is az, amit a kétkötetes
Gyakorlati Gazdalexikon az önmaga által feltett kérdésre válaszolt:
"A tanyakérdés ma (1927-ben: R. P.) a magyar feltámadás és a
magyar jövendő." Tanyaügyben
a másik véglet - a farm vízióval szemben - az uradalmi tanya, a majorsági
cselédház elfogadása, "megértése" volt. Erről írta az
OMGE által szorgalmazott kiadvány, a 20. század (!) elején: "ami
a cselédházak nagyságát illeti, szem előtt tarthatjuk azt, hogy egy
4-5 tagból álló család számára lakószobának legalább 17-20 m2-nek
[...], míg ha a konyha 2 családnak szolgál, 12 m2, és ha 4
családé, 16 m2 lehet; egy kamrára 5-6 m2-t számítunk...
Alacsonyabb szoba nem egészséges, míg a magasabb télen hideg."
Nos, pl. Mezőcsát határában, a volt uradalmi tanyában 1955-ben számoltuk
fel a négycsaládos + közös konyhás hosszú cselédházakat. A nemzeti
vállalatból alakított állami gazdaságban... A
harmincas évek tanyakutatójának sok nehéz örökséggel kellett
szembenéznie. A Nyugat-Kelet kulturális lejtővel is. Amíg pl. Sopron már
nem ismerte az analfabetizmust, addig az alföldi városok tanyavilágában
jelentős maradt. Hódmezővásárhely, Törökszentmiklós, Orosháza népességének
35-40% külterületi lakos volt, s az analfabéták aránya a lakosság
egyharmadát-egynegyedét tette ki. Ám még a Dunántúl béreseinek
gyermekeiről is az volt Illyés látlelete, hogy: "akit olvasás közben
leptek meg, azt a háború előtt (az első világháború előtt - R. P.)
úrhatnámnak tartották, a háború után röviden kommunistának."
A Klébelsberg-akció gyümölcsei nem könnyen értek be. Azért is, mert
a tanyák - nem lehet elégszer hangsúlyozni - nagyon sokfélék voltak.
Az ott élők többségének pedig, akár állandóan ott laktak, akár
csak időszakosan "tanyáztak" a "farmon", a munka
volt az első a vegetációs szezon idején, nem az iskola. A tanya
szerepe egyébként is a legtöbb helyen a termelésre és a környezetében
jelentkező mezőgazdasági munkaerő-kereslet kielégítésére egyszerűsödött.
A termelésben is az önellátásra, hiszen a piac távol, időnként járhatatlan
távolságban volt. A tanyai élet tehát valójában életmódot
jelentett, benne valamiféle szabadságot, önrendelkezést, s mindennek
az előnyét, de következményét is. Definícióját - sok évvel e
kutatások után - máig sem adják meg kellő pontossággal. A Magyar Értelmező
kéziszótár (1982) szerint: "a tanya (alföldi) község, (mező) város
határában lakóházból és gazdasági épületekből álló kis gazdasági
település." Település? Ezt
és hasonló értelmezéseket látva-hallva nem túlzás a helyzet szakértőjének
tekinteni a harmincas évek Móra Ferencét, aki a következőket írta:
"Félek, hogy eljön az idő, és az nagyon rossz idő lesz, amikor a
magyar középosztály megint elkésve fog rájönni arra, hogy milyen jóvátehetetlen
mulasztást követett el akkor, amikor talán nem is önzésből, csak kényelmességből
vagy közömbösségből meghagyta a magyar parasztot abban a testi-lelki
elhagyatottságban, amelyben 150 évvel ezelőtt találta Tessedik Sámuel.
Merem állítani, hogy a magyar paraszt ma is olyan felfedezetlen és
ismeretlen, mint az ő idejében volt." Majd kimondja: "A magyar
tudományosság - s ezt nem szemrehányásul, hanem dicséretül mondom -
a múltban tudósokkal tanulmányoztatta a lappok, a vogulok, cseremiszek
és egyéb haldokló rokonaink életét, de soha senkinek nem jutott eszébe
kutató expedíciókat szervezni a domaszéki, kötönyi, kömpöci,
horgosi magyarok nyelvének, folklórjának [...] sajátos lelkivilágának,
különös társadalmi életének tanulmányozására." Születtek
azért felmérések - ha nem is expedíciók -, amelyekben a Szegedi
Fiatalok, ifjúsági-egyházi szervezetek, Győrffy-kollégisták, geográfusok,
etnográfusok is részt vettek. Vizsgálataikat, megállapításaik hangját
- mint három évtizeddel korábbi elődeikét - ismét elnyomta egy
hangosabb lárma, a második világháború zaja. Epilógus
Az
agrártermelés, az agrártársadalom perifériáival a millenniumi évek
mezőgazdasági minisztere Darányi Ignác intenzíven foglalkozott. A
kedvező tapasztalatok alapján egymást követően három miniszteri
kirendeltséget létesítettek, hogy "a primitív állapotok megszüntetésében"
a vármegyéket segítsék, ahol kell, ellenőrizzék. Munkácsról
szervezték a rutén akciót (1897-től), Marosvásárhelyről (1902-től)
a Székelyföldi, Zsolnáról (1908-tól) a Felvidéki Hegyvidéki
Kirendeltség munkáját. Tanfolyamokat, mintagazdaságokat, parasztbérleteket
létesítettek, hogy a tömeges kivándorlást fékezzék, a gazdasági
eredményeket javítsák. Az 1920 után sorra rendezett
tanyakongresszusokon hasonló szervezet kialakítását sürgette a
Duna-Tisza-közi Mezőgazdasági Kamara. A szentesi tanácskozás nyomán
az 5430/1928. M. E. kormányrendelet létrehozta a Hódmezővásárhelyi
Tanyai Kirendeltséget két megyére kiterjedő hatáskörrel. Feladata:
"Az Alföldön nagy területen elszórtan élő tanyai földmívelő
lakosság helyzetének megjavítása, elsősorban a tanyai gazdálkodás
színvonalának emelésével, a termelés fokozásával és a terményértékesítés
megszervezésével, továbbá a gazdasági szakigazgatási szabályoknak a
különleges tanyai viszonyokhoz való hozzáalkalmazásával." A
kirendeltség élt három évet, 1931. december 31-ével megszüntették.
A tanyák maradtak. Sokba került a kirendeltség istápolása, szólt az
indoklás. Évi 33 ezer pengőbe... A
tanyák az érdekeltek tiltakozása ellenére maradtak, ahogy voltak,
maradtak az uradalmak is a Nagykunságban, a Kiskunságban, a békési
fekete földön. A földreform pedig késett. És csírázott, majd szárba
szökkent a paraszti radikalizmus. Amit a falukutatók, az írók, a költők
sora idejében észlelt. Kifejezték, megfogalmazták: se elegendő munka,
se föld. A most 100 éve született Illyés Gyula Magyarok című versében
írta 1933-ban: "Ne a voltra, ne szavakra,
mutass egyszer tenmagadra.
Mit sirassak, mit sajnáljak,
hogyha egyszer itt hagynálak?
Mutass csupán annyi földre,
hol egy ibolyám kikölne..."
És
egy másik, későbbi Illyés vers, amely meg sem jelenhetett akkor,
1943-ban. Egy mezővárosban, a kaszinókerti társaságot nézve írta a
perlekedő, számon kérő költő /Részlet/
"Melyiknek kispörköltjét védve
halt meg Szmodics és Fekete?
Melyik söréért fagyott jégbe
Fábján füle, Kovács keze?
Csillogva cikáz, mint a villám,
kés-villapár, a csirkehullán;
e szép hölgyért, hogy így ehessen,
melyik Nagy halt meg Voronyezsben?"
A
radikalizálódás látható, tapintható volt. A forradalmak történetét
ismerők számára a következmények is várhatóak voltak. A
háború után - részben még a harcok alatt - megtörtént az agrártörténetben
talán legradikálisabbnak számon tartott, forradalmi jellegű magyar földreform.
Tangazdaságnak való föld is alig maradt. A kastélyokra is rossz idők
jártak. Ahol elvonult a front, földfoglalások is előfordultak. Mert ősszel
mindig vetnie kellett a földművesnek. Vetni, 1944-ben is. A Magyar Föld
Rt. birtokán - Sarkad-Feketeér pusztán - is ezt tették a "tanyasi
cselédek". Elvetették az őszi búzát, maguknak, a "közhasználatba
vett" gőzeke után. Akkor még messze voltak Debrecentől a leendő
Ideiglenes Nemzetgyűlés követei. A nyomor viszont helyben volt. Földosztásukat
kikényszeríttette a sorsuk, a 20. század sok elsikkasztott reformja,
Darányi, Áchim, gróf Majláth, gróf Károlyi, Nagyatádi Szabó sorra
elbukott jobbító javaslata fölötti csalódásuk. Nem Vorosilov marsall
parancsára lett itt földreform, miként némely történész hirdeti. Jöttek
a földigénylők, a telepesek vonat tetején utazva, gyalog, csónakon,
ki hogyan tudott. És mentek a földbirtokosok, ki merre tudott. Új
honfoglalás folyt - írta szintén Illyés. Igaerő is kevés volt. A háború
is megvámolta. A bábolnai ménes is Nyugatra került. Ahol nem volt más,
ott az ember állt be a hámba, az eke elé. Lakni is kellett valahol. Felépült
mintegy 70 ezer új tanya, negyedmillióval nőtt a tanyai lakosok száma.
Birtokba vették a termőföldet, megszállták a határt. Megművelték.
Betöltötték a bombatölcséreket, felszedték a széthagyott
fegyvereket. Az ország megmenekült egy éhínségtől. És
elkezdődött egy új korszak, amely nem volt se béke, se háború. Érzelmek
és érdekek ütközése folyt, s a ráció, mint forradalmi időkben
"illik", a legkiválóbbaknál, a szellem nagyjainál is
kiszorult időnként az érvelésből. Ekkor jegyezte be naplójába Márai
Sándor: "Az igazi per a magyar paraszt körül tart, a Veres Péterek
és Illyés Gyulák által sunyin szított parasztlázadás körül, amely
- türelmetlenül, alamuszian és igazságtalanul - messzi a parasztság
jogos érdekein túl követel e társadalmi réteg számára vagyont,
hatalmat, jogokat." Nem sokkal előbb Márai, bizony még azt rögzíti:
"A tbc nem ok nélkül talál olcsó táptalajt a magyar
falvakban..." Miért akkor a vád, hogy a pert "néhány sunyi
paraszt, aki a polgárság segítségével jól kikupálta magát,
alattomosan fűti". Mindez
és a folytatás már egy másik történet, egy másik korszak Magyarországának
sorsa. Ám még az előző történetének megírása sem teljes. Ahogyan
az sem, hogy miként "fordult meg" a tanya-elv? Hogyan, miért
lett százezrek számára később a "kinti" ház (a hétvégi,
a vízparti, a hobbitanya stb.) az új életmód része, a szabadság
szigete vagy éppen csak a tezaurálás erőtlen eszköze? Vagy csak a városi-vidéki
kettős lakás, a természetközelség igénye nyilvánult meg - ahogyan
Bibó István gondolta - ebben a sajátos kétlakiságban? És miért
alakult másképpen a tanyavilág a Kiskunság és a Három Város határában,
mint pl. a Nagykunságban vagy a bihari földeken? Minderre
már talán egy más alkalommal keressük a választ. Irodalom Balassa
Iván (1985). Az aratómunkások Magyarországon Akadémiai Kiadó, Bp. Bibó
István (1973). Tanya és urbanizáció. In: B. I. Válogatott tanulmányok
III. köt., 139. o. Magvető Kiadó Bp. Boldizsár
Iván (1989). A lebegők. Magvető Kiadó, Bp. Borbándi
Gyula (1983). A magyar népi mozgalom (227-233. o.) Püski Kiadó, New
York Czettler
Jenő (1995). Mezőgazdaság és szociális kérdés. Századvég. 204. o.
Akadémiai-Püski Kiadó, Bp. Czettler
Jenő (1984). Tanyai települések és tanyai központok. In: Agrárszociológiai
írások Magyarországon. (szerk. Tóth Pál Péter) 332. o., Kossuth Könyvkiadó,
Bp. Dr.
Ditz, Heinrich (1993). A magyar mezőgazdaság, MTA. (szerk. dr. Kádár
Imre) 52-53. o. Féja
Géza (1937). Viharsarok, Magyarország felfedezése. (szerk. Sárközi György)
37. o. Fodor
Ferenc (1940). Az elnemsodort falu. Athenaeum, Bp. Dr.
Gesztelyi Nagy László (1937). Küzdelem az Alföld jövőjéért, Beszámoló,
122. o. Kecskemét Gyakorlati
Gazdalexikon (1927). 833. és 835. o. Sylvester Kiadó, Bp. Halhatatlan
figurák (1939). Fáklya, 1939. dec. 81. o. Mezőgazdaságunk
üzemi eredményei 1932-1936 (1938). OMGE Kiadvány, Bp. Illyés
Gyula (é. n.). Magyarok (részlet) Szálló egek alatt. Versek. Nyugat
kiadás Illyés
Gyula (1993). Puszták népe. Századvég Kiadó Janó
Ákos (1982). Fejezetek a szanki és móricgáti tanyásgazdálkodás múltjából.
145. o. Kecskemét, Katona József Múzeum A
kaszinókert és a hősi emlékmű között (1996). In: Bátrabb igazságokért,
163. o. Kolozsvár Kovács
Imre (1940). Szovjet-Oroszország agrárpolitikája. 92-93. és 103. o.
Cserépfalvi Lakatos
Vince (1988). Krónika a kun pusztákról, (szerk. Füzi László) Kecskemét,
Bács-Kiskun Megyei Tanács Magyarország
agrártörténete (1996). (szerk. Orosz J., Für L., Romány P.) Mezőgazda
K. Bp. Magyar
farmrendszer (1893). M. Kir. Földmívelésügyi Minisztérium kiadása,
Bp. Magyar
Statisztikai Zsebkönyv (1939). 294. o., M. Kir. KSH, Pátria Márai
Sándor (1991). Ami a Naplóból kimaradt (1945-1946). 244. és 246. o. Vörösváry,
Torontó Móra
Ferenc (1958). Véreim, parasztjaim. 194. és 195. o., Magvető Kiadó,
Bp. Nagy
Imre (1996). A magyar parasztságról és a mezőgazdaságról 1928-1938.
(szerk. Dám László) Nyíregyháza, Bessenyei Könyvkiadó. Rézler
Gyula (1943). Falukutatók és szociográfusok. A magyar társadalom önvizsgálata.
65. o. Faust K. Romány
P. (1973). A tanyarendszer ma. Kossuth Könyvkiadó, Bp. Romsics
Ignác (1999). Magyarország története a XX. században, 204. o. Osiris
Kiadó Stahl,
H. H. (1992). A régi román falu és öröksége. 29. és 96. o.
ELTE-Gondolat Kiadó, Bp. Szabó
Kálmán (1936): Kecskeméti tanyák. In: Szabó Kálmán Válogatott írásai.
309. o. Kecskemét 1986. Takács
Imre (1989). Magyarország földművelésügyi közigazgatása az Osztrák-Magyar
Monarchia korában (1867-1918). 32-34. és 123. o. Mezőgazdasági Kiadó,
Bp. Weis
István (1931). A magyar falu. 15. o. Magyar Szemle Társaság
Romány Pál [Magyar Tudomány, 2002/9.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |