Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Egy
kis történelem A
sportszerű természetjárás fontos célja az ismeretek bővítése, a
fizikai edzettség elérése, az egészség megőrzése és megerősítése,
a szülőföld megismerése. Az emberiség nagy gondolkodói, humanistái,
akik a társadalmak életének megjavításán munkálkodtak, mindnyájan
foglalkoztak a természetjárás kérdésével.
François Rabelais (1483–1553), az általa ideálisnak tartott ember
tulajdonságai közé sorolja (többek között) a turistáskodásban való
jártasságot. Jan Komensky (Comenius, 1592–1670), a nagy pedagógus,
aki több éven keresztül oktatott hazánkban is, tanítási elveiben kirándulásokra,
a szabadban való mozgásra ösztönöz
tanárt és a diákot egyaránt. Jean–Jacques Rousseau
(1712–1778) nagy híve volt a természet megismerésének. (Tőle származik
a híres felhívás: "Vissza a természethez!") Több munkájában
szentel teret az utazásnak, a természet megismerésének, a tájékozódásnak.
Tulajdonképpen őt tarthatjuk a modern természetjárás első sugalmazójának.
A
hegyek varázsa, a természet szépségei mindig hívogatták, csábították
az emberek képzeletét. Magyarországon különösen az egyetemi fiatalság
kereste fel előszeretettel egyeteme, illetve lakóhelye környékén a
hegyvidéket. Fröhlich Dávid, 1639-ben, Bártfán megjelent Medulla
Geographiae Practicae című, latin (tehát deák) nyelven megírt könyvében
a Tátrát írja le részletesen. A Budapesti Tudományegyetem 1777. évi
magisztrátusi jegyzőkönyvében fenyegetőleg lép fel azokkal a diákokkal
szemben, akik a kirándulások során zajonganak, tüzet raknak és kárt
okoznak. Csokonai Vitéz Mihály 1801-ben kelt, édesanyjához írt levelében
az aggteleki barlang szépségeiről számol be. Széchenyi István
1811-ben az Olimposzt, majd az Etnát mássza meg, az Alföldön született
Petőfi pedig csodálattal adózik a hegyek világának. Nem lenne teljes
a sor Kőrösi Csoma Sándor (1784–1842) nevének említése nélkül,
aki szegény diákként gyalog kelt útra megkeresni a magyarok őshazáját.
A Himalája égbenyúló csúcsáig jutott el. A reformkorszakban igen
nagy divat volt felkeresni a természetet, járni a hegyeket; a korszak
szellemi vezetői ezt fontosnak tartották az ifjúságnak is ajánlani. A
Kiegyezés (1867) utáni időkben felgyorsult a társadalom polgári fejlődése,
amely magával hozta – külföldi példák alapján – a különböző
turistaegyesületek életre hívását. Elsőnek (1873-ban) a Magyarországi
Kárpát Egyesület alakult meg Tátrafüreden, Döller Antal és Zsedényi
Ede vezetésével. Céljuk a magas hegyek világának feltárása volt. Az
1882-ben Selmecbányán megalakult Szitnya Osztály, a jobban megközelíthető
középhegységekre irányította a figyelmet. Kiváló vezetők álltak a
turistaegyesületek élén. Így pl. a világhírű tudósnak Eötvös Lorándnak
– aki hosszú évekig volt elnöke a Magyar Turista Egyesületnek –
rendszeresen jelentek meg a honi sajtóban turisztikai jellegű írásai.
Lóczy Lajos egyetemi tanárt, a Balaton kutatóját éppúgy meg lehetett
találni a vezetők között, mint a kitűnő szervezőt, dr. Thirring
Gusztávot és méltó társát: Dr. Téry Ödönt. Évekig együtt
szerkesztették a Turisták Lapját. A
századfordulóra már jelentős számú tagsággal működtek az
ugyancsak gyarapodó számú turistaegyesületek. A fejlődésnek az I.
világháború vetett véget, amelyet követően az ország elvesztette
területének és lakosságának kétharmadát. A
húszas évek közepén, a gazdasági helyzet javulásával újra feléledt
a turista mozgalom. Nőtt a taglétszám, újabb menedékházak épültek.
Az 1931-ben, Budapesten tartott Nemzetközi Turista Kongresszus már egy
bizonyos tekintélyt is kölcsönzött a hazai természetjárásnak. Szélesedtek
a szakági túrázás lehetőségei és
minőségi fejlődést jelentett (1936-ban) a túravezető-képzés
megindítása. A
II. világháború ismét (és nagymértékben) visszavetette a turistaéletet,
amely 1946-ban kezdett talpra állni. Ekkor újra megindult az egyesületi
élet, a tagtoborzás, a menedékházak újjáépítése, új turistautak
jelzése stb. Kialakultak a ma is közismert jelvényszerző túramozgalmak,
a természetjárás sok ember sportjává vált. Az
iskolai természetjárás Minden
iskolában működik iskolai sportkör, s annak jó ha van turisztikai
szakosztálya, vagy szakcsoportja is. Ennek keretei között folyik – a
tanórán kívüli sportolás részeként – a szervezett túrázás. Ezek
nem azonosak az osztálykirándulásokkal, amelyek általában autóbusszal,
esetleg vonattal történnek, s a résztvevők annak passzív résztvevői.
Az iskolai sportkörök által, a különböző korosztályok részére
szervezett túrák fizikai és szellemi követelményei összhangban
vannak a tantervi követelményekkel. Céljuk a mozgásigény felkeltése
és kielégítése, a természetben való biztonságos mozgás elsajátítása,
s az iskolában tanultak bővítése olyan ismeretanyaggal, amely csak a
természetben sajátítható el. Amellett,
hogy a rendszeres túrázás segít megalapozni a tanulókban az egészséges
életmód igényét, kívánalom, hogy terjessze a honismereti szemléletet,
s a felkeresett tájak, földrajzi területek, helységek személyes
tapasztalatokon alapuló ismerete felkeltse és megerősítse a
hazaszeretet érzését. Az
iskolai természetjárás a felnőtt vezetők (pedagógusok, szülők, az
iskolát már elhagyó, de visszajáró, magasabb iskolában tanuló régi
diákok) munkáján alapszik, azonban a közös munkába nemcsak szükségszerű,
de érdemes is bevonni a gyermekeket. Egy-egy
túrára való felkészülésnél feladatként lehet rájuk bízni
valamely érdekességgel, látnivalóval kapcsolatos ismeretek megszerzését
és a helyszínen való elmondását. Ez elősegíti a tanulók önálló
ismeretszerző munkáját, fejleszti önállóságukat, szereplési készségüket,
viselkedésüket, szókincsüket A
túra után célszerű naplószerűen: írásban, rajzban, képben stb.
feldolgozni a szerzett élményeket. Ez hozzájárulhat egyrészt az
iskola hagyományainak gyarapításához, másrészt pedig egyféle útikalauz-gyűjteményt
képezve, elősegítheti a későbbi tevékenységet. Nem
elhanyagolható a túraszakosztály életében az a sajátos közösségi
szellem, amely csak a túrák követelményeinek együttes, közös teljesítése
során alakulhat ki. A közös élmény összekapcsolja a résztvevőket,
idővel emlékké válik, s az átéltek egyéni élményként megmaradva
meghatározók lehetnek a tanulók személyiségének fejlődésében. Kondor Endre [Változó Világ 18.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |