Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Mit
értünk bizonytalanság alatt? Szerintem a bizonytalanság tág, általános
fogalom, amely ismereteink tökéletlenségét fejezi ki. Szükség van
ebben a tárgykörben egy további fogalomra is és ez a hiba. A hiba
valamely mérés vagy megfigyelés eltérése a természeti valóságtól.
Ebben az értelemben a hiba számszerűsített bizonytalanság. A
földtant más természettudományoknál nagyobb bizonytalanságok
jellemzik. Ennek egyik fő oka térbeli: a Föld kérgét alkotó képződményekhez
ugyanis csak igen korlátozott mértékben lehet hozzáférni, felszíni
feltárásokban, fúrásokkal vagy föld alatti bányákban. Ezeken felül
csak a geofizika szolgáltathat közvetett információkat a Föld mélyéről.
A bizonytalanságok másik fő forrása az idő. A földtani kutatások fő
színtere ugyanis a földtörténeti múlt, a jelenben szerzett földtani
ismeretek és feltevések alapján. Minél jobban távolodunk a jelentől,
annál bizonytalanabbá válnak feltevéseink, sőt bizonyos időhatáron
túl olyan folyamatok is léteztek, amelyek a maiaktól érdemben különböztek.
Hasonló bizonytalanság kíséri azokat a feladatokat, amelyekben a jövő
földtani jelenségeiről kell véleményt mondanunk, például vulkáni
kitörések, földrengések és földcsuszamlások bekövetkezését
kellene előre jeleznünk. Mindez teli van bizonytalansággal. A
tudományos jellegű földtani kutatásban a bizonytalanságok gyakran
vezettek téves következtetésekre, sőt teljesen hamis tudományos elméletek
is születtek és tartották magukat évtizedeken át a valós elképzelésekkel
szemben. Elég itt a kontinensvándorlás, ill. a lemeztektonika elmélete
körül évtizedekig zajlott vitára gondolni. Mindezek ellenére mindmáig
viszonylag kevés figyelmet fordítottak a bizonytalanságok feltárására,
mondván, hogy a földtudomány általános fejlődése előbb-utóbb úgyis
megoldja ezeket a problémákat. Más
a helyzet a gyakorlati földtani kutatásban. A bizonytalanságok ezen a
területen hamar előtűnnek és gyakran komoly anyagi következményekkel
járnak. Ennek ellenére sem idehaza, sem külföldön nem kapott eddig
kellő figyelmet a hibák és a velük járó kockázatok átfogó elemzése.
Ezért határoztuk el néhány évvel ezelőtt néhány geológus kollegámmal
az ez irányú vizsgálatokat, amelyekhez sikerült néhány kiváló
magyar matematikus - Fodor János és Varga Zoltán professzor, valamint
Sebestyén Zoltán kutató matematikus - együttműködését megnyerni. A
következőkben röviden beszámolunk eddig elért eredményeinkről. A
földtani bizonytalanságok okai
Első
felismerésünk az volt, hogy nem lehet a bizonytalanságok problémáit
azok okainak és fajtáinak feltárása nélkül megoldani. Átfogó értékelés
eddig erről sem készült. Felmérésünk szerint a földtani
bizonytalanságok okait két fő csoportra lehet osztani: 1.
A földtani képződmények és folyamatok természetes változékonysága.
Ez a földtani valóság egyik alapvető jellegzetessége. A természetben
nincsenek teljesen homogén kőzetek, de még a korábban homogénnek
tartott ásványok kristályszerkezete sem teljesen homogén, belső szabálytalanságok,
rácshibák teszik változékonnyá. Megjegyzem, ha a kőzetek és az ércek
teljesen homogének lennének, akkor megismerésükhöz nem lenne szükség
részletező kutatásra, elegendő lenne egy tetszőleges helyen vett mintát
megvizsgálni, az az egész képződményt jellemezné. Általában igaz:
minél nagyobb egy képződmény tulajdonságainak változékonysága, annál
több hibával jár a megkutatása. Még szerencse, hogy egyes tulajdonságok
változékonysága több-kevesebb szabályszerűséget követ, ezért
ezeket úgynevezett trendvizsgálatokkal jól meg lehet határozni. 2.
A bizonytalanságok másik fő csoportja kutatási tevékenységünk tökéletlenségéből
következik. Tökéletlenek szakmai ismereteink, műszereink, kutatási
lehetőségeink anyagilag korlátozottak. A teljesség igénye nélkül e
csoporton belül az alábbi bizonytalanságokat, illetve hibaforrásokat
lehet megkülönböztetni: 2.1.
A terepi megfigyelések korlátai: pl. domborzat, növénytakaró, időkorlát
2.2.
A mintavétel tökéletlensége: gyakran nincsenek meg az eszközök a szükséges
mélységig való fúráshoz, rossz a magkihozatal. Ezért az ún.
reprezentatív mintavétel feltételei csak igen ritkán valósulnak meg. 2.3.
A laboratóriumi mérések hibái: pl. a vegyelemzés ún. analitikai hibái.
2.4.
A múltban történt folyamatok téves megítéléséből fakadó hibák. 2.5.
A tudomány fejlődésével a földtani kutatásban is egyre újabb
fogalmak jelennek meg, gyakran csak idegen nyelven. Gyakorta tapasztalom,
hogy ezeket pontos definíciójuk ismerete nélkül kezdik használni, ami
rengeteg félreértéshez, téves interpretációhoz vezet. Komoly
hibaforrás lehet ez is. 2.6.
A kutatás során nyert adatokból a feldolgozás során ún. modelleket
kell előállítani. Ezek segítségével lehet a kutatás végső következtetéseit
levonni. A baj az, hogy gyakran többféle modell is készíthető a
rendelkezésre álló kutatási adatokból. Újabb hibák forrása az,
hogy melyiket választjuk. 2.7.
A nagyszámú kutatási adat feldolgozása szükségszerűen matematikai,
főleg statisztikai módszerek segítségével történik. Gyakori hiba,
hogy nem tartják be az alkalmazott matematikai módszer előírásait.
Sok számítás előfeltétele például az adott változó ún. normális
eloszlása, amit vagy meg sem vizsgálnak, vagy nem vesznek figyelembe.
Gyakran túl kevés az adat, nem éri el a statisztikai vizsgálathoz szükséges
mintaszámot. Az ilyen hibák sajnos igen gyakoriak, és az eredmények érdemi
torzulásához vezetnek. Mindezek
a felsorolt hibák a kiértékelés során összegződnek, végső soron
teljesen hibás eredmények jöhetnek létre. Hangsúlyozni kell, hogy a
természetes változékonyság természeti adottság lévén nem szüntethető
meg, de megismerhető. A kutatás korlátaiból és emberi tökéletlenségből
adódó hibákat viszont nemcsak megismerni, de érdemben csökkenteni is
lehet. Ennek feltételeit és kereteit tekintjük át a következő
pontban. A
bizonytalanságok és hibák kezelésének alapelvei
Véleményem
szerint a földtani kutatásban a következő elvek alkalmazására lenne
szükség: 1.
Olyan szemléletre van szükség, amely a földtani kutatás minden lépésében
figyeli a lehetséges hibákat, továbbá megpróbálja azok okait felderíteni.
2.
Olyan kiinduló (input) adatokra van szükség, amelyek önmagukban is
kifejezik bizonytalanságuk mértékét. Ez az, ami a földtani kutatások
során eddig szinte sohasem valósult meg. Igen fontos az is, hogy meg
kell különböztetni az eredeti és a származtatott kiinduló adatokat.
Eredeti kiinduló adat például a hosszúság, a tömeg vagy bizonyos ásványok
száma. Származtatott kiinduló adat pl. a térfogatsűrűség, amely
adott tömeg és térfogat hányadosa (g/cm3). Itt mindkét tényezőhöz
más és más hiba tartozik, ezek eredője a származtatott adat hibája.
Számos olyan származtatott alapadat van a földtanban, amelyet több
eredeti alapadat bonyolult képlettel kifejezett összefüggése alapján
számítanak ki. Természetes, hogy ilyenkor az összes eredeti alapadat
hibáját külön-külön kellene meghatározni, és a hibaterjedés törvényét
figyelembe véve összesíteni. Sajnos, néhány kivételtől eltekintve
erre sem került sor eddig. 3.
Az adott adathalmaznak és a megoldandó problémának leginkább megfelelő
matematikai módszert kellene alapos megfontolás után kiválasztani a kiértékelésre.
Személyes tapasztalatom az, hogy ehhez képzett matematikusok segítségére
lenne szükség. Bármennyire örvendetesen bővül egyetemeinken a geológia
szakon is a matematika oktatása, az ott kapott ismeretek szükségszerűen
nem érhetik el egy "profi" matematikus szintjét. Azt is hangsúlyozni
kell, hogy a legfejlettebb matematikai módszer is félrevezető lehet az
adott földtani probléma beható megismerése nélkül! Azok
a kutatási adatok, amelyeket fel akarunk dolgozni matematikai szempontból
háromfélék lehetnek: 1)
Kvantitatív adatok. Mérésekre alapulnak, a mérés relatív hibája 25
%-nál kisebb. Fizikus és kémikus barátaink számára ez a határ túl
magasnak tűnhet, de a földtani kutatások jelenlegi szintjén ez látszik
számomra legracionálisabbnak. 2)
Félkvantitatív adatok. Ezek is mérésekre alapulnak, de a mérés relatív
hibája 25 %-nál nagyobb. Az ilyen adatok a földtani kutatásban igen
gyakoriak. 3)
Kvalitatív adatok. Csak megfigyelésekre alapulnak, többé-kevésbé részletező
leírás segítségével határozzák meg őket. Ezen belül vannak
olyanok, amelyeket az adott tulajdonság növekvő (vagy csökkenő)
szerepe alapján sorrendbe lehet szedni (ordinális adatok), de vannak
olyanok is, amelyeknél sorrend kialakítására nincs lehetőség (nominális
adatok). Igen sok van belőlük a földtanban, és az eddigi gyakorlat
szerint többnyire kimaradnak a kiértékelésből. Ordinális adatsor például
az ásványok keménységi skálája, ahol csak annyit tudunk, hogy a skála
minden egyes tagja keményebb a megelőzőnél, de a skálának számszerű
értéke nincs. A
földtani kutatás egyik fő jellegzetessége a térben és időben való
meghatározottság. Ezért
kívánatos a bizonytalanságok értékelését is ehhez igazítani. Három
csoportot célszerű megkülönböztetni: a)
Skaláris értékelések. Ilyenkor nem vizsgáljuk az adatok térbeli és
időbeli helyzetét, kizárólag a mérések és megfigyelések eredményeit
értékeljük pl. a vegyi összetétel értékelésekor. b)
Térbeli értékelések. Ilyenkor minden mérési eredményhez X, Y, Z térkoordinátákat
rendelünk, és az adott tulajdonság térbeli változásait értékeljük.
Ez az értékelési mód különösen az ásványi nyersanyagkutatásban
nyert alkalmazást. c)
Tér és időbeli értékelések. A térkoordináták mellett időkoordinátát
is rendelünk minden egyes adathoz. Elsősorban a hidrogeológiában nélkülözhetetlen
ez az értékelési mód, de minden földtani folyamat értékeléséhez
szükség van rá. Pl. egy kútcsoport, amelyben hosszú időn át mérik
a vízszintet és a vízminőséget. Könnyen
megérthető, hogy mindhárom értékelési mód más és más hibaforrásokat
rejt. Általában
a skaláris értékelések a legegyszerűbbek e tekintetben, a tér és időbeliek
pedig a legbonyolultabbak. A földtani kutatás egy további sajátsága,
hogy igen tág térbeli dimenzióban történik. Így a lemeztektonikai
folyamatokat kontinensnyi méretekben vizsgálják. Az ún. tektonikai
vizsgálatok egy-egy hegységre terjednek ki. A legtöbb földtani kutatás
ennél is kisebb területekre terjed ki, egy-egy földtani képződményre
vagy nyersanyagtelepre. Az ásványtani és kőzettani kutatások során
gyakran tenyérnyi kőzetmintákat vizsgálnak, hasonlítanak össze. Végül
a kőzetek és ásványok belső szerkezetére irányuló kutatások
mikroszkópos és szubmikroszkópos mérettartományban folynak. Minden
egyes mérettartománynak megvannak a maguk kutatási keretei és hibaforrásai.
Ezek felismerése a kutatás eredményessége és szavahihetősége
szempontjából döntő jelentőségű. E téren is rengeteg a tennivaló.
Bárdossy György [Magyar Tudomány, 2002./9.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |