Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
E
magasztos kifejezéssel illették nemzetségüket a honalapító dinasztiából
származó királyaink. Ami több és mélyebb jelentést takar, mint más
uralkodó családok „legkeresztényibb” vagy „legkatolikusabb”
jelzőkkel illetett önértékelése. Ez a nemzetség, amelyet majd csak a
XVIII. századi történeti irodalom nevez el Árpád-háznak, egyedülállóan
különleges küldetéstudatot hordozott, amelynek tárgyiasult kifejezője,
kozmikus jelképe a Szent Korona. A
hosszú történelmi múltra visszatekintő népek kivétel nélkül
rendelkeznek olyan eredetmondával, amely a nép, vagy uralkodó nemzetsége,
esetleg mindkettő származására talál misztikus magyarázatot. Habár
e mondák következtetései – a dolog természeténél fogva –
irracionálisak, tartalmaznak olyan valóságelemeket is, amelyek támpontul
szolgálhatnak a történeti kutatás számára. Jellegzetes példája
ennek a magyarság Csodaszarvas-mondája, amely a magyar nép és uralkodó
nemzetsége eredetét meséli el. A monda legteljesebb formájában Kézai
Simon munkájában olvasható. A krónikás messze tekint vissza a múltba,
és nem kevesebbet állit, mint hogy a bibliai Noé Jáfet nevű fiától
származott Ménrót, az óriás Bábel tornyának építője. Ménrót
„a nyelvek összezavarodásának kezdete után Eviláth földjére költözött
– írja Kézai – amely vidéket az idő tájt Perzsiának neveztek, s
ott feleségétől Enethtől két fia született, Hunor és Magyar, akitől
a Hunok, vagyis a magyarok származnak.” Más krónikák szerint Noé másik
fia, Kám, s a tőle leszármazó Kus fia Nimród a magyarság ősapja.
Thuróczy János 1486-ban Augsburgban kinyomtatott krónikájában bár különbséget
tesz Noé két fia, Jáfet és Kám között, Ménrótót azonosítja Nimróddal. Elmondja
még, hogy amikor a Ménrót vagy Nimród-fiak, Hunor és Magyar (Magor) a
meotiszi mocsarak környékén egy szarvasünő nyomába eredtek, fűben,
fában, halban és vadban gazdag félszigetre bukkantak. A vidék
olyannyira elnyerte a fivérek tetszését, hogy atyjuk beleegyezését
megszerezve, minden jószágukkal együtt ide költöztek, s ki sem
mozdultak onnan öt esztendeig. „A hatodik évben kikalandoztak, s egy
puszta helyen véletlenül Belár fiainak, férjeik nélkül otthon maradt
feleségeire és gyermekeire bukkantak. Kiket is vagyonostul – sebesen vágtatva
– elragadtak a meotiszi ingoványok közé. Történetesen az alánok
fejedelmének, Dulának, két leányát is elfogták a gyermekek között;
ezek egyikét Hunor, másikát Magyar vette feleségül. ezektől az
asszonyoktól származnak a hunok valamennyien.” Idáig tart Kézai leírása,
s innen kezdődik az Árpádok nemzetségének leszármazása. Ha
a történetről lehántjuk a mesés elemeket, s megtaláljuk annak valóságmagvát,
segítségével eligazodhatunk a régmúlt idők homályában. Teljesen
hihető, hogy vadászat közben a két fivér megtalálta a Krím-félszigetre
vezető, s addig a mocsarak által rejtett utat, s a szép környezet
olyannyira megnyerte tetszésüket, hogy kíséretükkel itt le is
telepedtek. A sztyeppei nomád népek körében az sem számított ritka
eseménynek, hogy alkalomadtán elragadták más népek asszonyait. Ez
esetben az Azovi-tenger mellékén lakó bolgár Belar vagy Bereka és az
alán Dul asszonyait, leányait sikerült magukkal vinniök. Valószínűnek
látszik, hogy ez esetben egy túlnépesedett törzs osztódásának lehetünk
tanúi, amikor is az önállósuló harcosok éppen a nőrablás miatti
megtorlástól tartva, vonultak vissza a nehezen megközelíthető,
eladdig ismeretlen Krím-félszigetre. A csodaszarvas motívummal majd
csak később színezte ki a történetet a népi emlékezet. A
történet hitelét immár az adhatja, ha azonosítani tudjuk annak idejét,
s a Hunornak és Magyarnak nevezett személyeket. Priszkosz rétor Attila
udvarában hallott róla, s tőle vette át a VI. századi gót-római
Jordanes és a bizánci Prokópiosz, aki a fivéreket Utrigurnak és
Kutirgurnak nevezi. Így az ügy akár napi hírnek is tekinthető, mert
az óbolgár király-jegyzék alapján nemcsak Utrigur és Kutrigur, de
Magor is létező személyek – Attila legkisebb fia, Irnik onogur-bolgár
fejedelem leszármazottai. Irnik
a hun nagykirály legkedvesebb fia, azt a jövendölést hordozta, hogy népét
atyja halála után megmenti a szétszóródástól, sőt felvirágoztatja.
Az Attila utáni idők zűrzavarában mintegy tizenötezer harcosával előbb
görög földre, majd az Al-Duna vidékére, „Kis-Szkitiába” vonult,
s az onogur-bolgár birodalom megalapítója lett. Itt találkoztak és
nyilván összeolvadtak a hun birodalom Kárpátokon kívüli rokon népeivel,
a szabirokkal, a „kuturgurokkal”, „uturgurokkal”, amint ezeket
Priszkosz rétor nevezi. A
hunokat engesztelhetetlenül gyűlölő Jordenes arról ír, hogy 500 körül
élt egy Mundo nevű – az óbolgár jegyzékben nem szereplő –
fejedelem, aki „Attila családjából származott, s a gepidák népe elől
menekülve, túl a Dunán műveletlen és lakatlan vidékre kóborolt.
Miután a baromtolvajok, rablók, gyilkosok legnagyobb részét mindenünnen
összegyűjtötte. elfoglalt egy tornyot, mely Herta néven, a Duna partján
épült, s ott paraszt szokás szerint, a szomszédokat fosztogatva, ezen
csavargók királyává tette magát.” Mundót, Ennodius paviai püspök
is említi egy levelében, de ennek ellenére sem bizonyítható, hogy ez
a személy Irnik leszármazottja, s nem egy önmagát függetlenítő
kiskirály lett volna. Ámbár az sem kizárható, hogy a forrásokban 485
körül felbukkanó Busan nevű uralkodóval s az előbbi Mundóval
helyettesíthető az óbolgár király-jegyzék Utrigur és Kutrigur
elnevezése. Nagy a valószínűsége annak, hogy e két utóbbi név azt
a két ágat jelölte, amelyre Irnik birodalma 550 táján hasadt. A
királyjegyzék szerint, még a VI. század első felében Kutrigurtól
– nem tudni, hogy Mundót vagy Busánt keressük-e a név mögött – a
Gordász és Muagerisz testvérpár származik. Utóbbi görög nevét
Moravcsik Gyula és Dümmerth Dezső Muager, Mager, Moger formára fordítja,
amelyből a magyar népnév immár könnyen levezethető. Gordász Bizáncban
felvette a keresztséget, de az új hitet népével s főleg fivérével
nem tudta elfogadtatni, aki az ismert hun szokás szerint megölette, s vált
egyeduralkodóvá. Így jutottunk el a magyar csodaszarvas monda Magorjához,
s így válik érthetővé, hogy krónikáink miért mondják Hunort és
Magort népünk közös ősének, illedelmesen homályba borítva e különös
leszármazás valódi hátterét. A mondai hagyományokon, vagyis a
kollektív népi tudaton alapuló ismereteink szerint, a hun birodalom részeként
élő magyar nép és uralkodó nemzetségének önálló néven nevezett
története, csak a VI. századig vezethető vissza. Ez azonban csupán
azt jelenti, hogy a népnév és vezéri nemzetsége a közös
"hun" gyűjtőnévből az Attila utáni bomlás századaiban
ilyen formában nyert kifejezést. A történelem tapasztalatai azt mutatják,
hogy a nagy birodalmak felbomlása minden korban az önálló néppé,
nemzetté válás folyamataiba torkollott. A
mi esetünkben azonban ez azt is jelenti, hogy amennyiben az óbolgár királyjegyzéket
elfogadjuk (s miért ne fogadhatnánk el), akkor nemcsak népünk hun
rokonságára, hanem a hun birodalom s a magyarság vezéri törzsének
dinasztikus összefüggéseire is magyarázatot lelhetünk. Ez esetben tehát
a leszármazás Magor után Kovrat fejedelmen (605–655), az onogur-bolgár
törzseknek az avar uralom alóli felszabadítóján, s az ő elsőszülöttjén
Bathaján-Bezmeren keresztül, a 820 körül született Ugek (Ügek) fia
Álmosig vezet. Ami visszafelé nem kevesebbet jelent, mint hogy az Árpádok
származása az i.e. III. században élő T'ou-man ázsiai hun uralkodóig,
illetve az i.e. 207–174-ig uralkodó fiáig, Mao-tun-ig, a hun birodalom
megalapítójáig vezethető vissza. Az óbolgár királyjegyzék időrendi
hiányainak ne tulajdonítsunk jelentőséget, mivel ebben csak a korabeli
szokások szerint legjelentősebb uralkodók kerültek feltüntetésre. Ebben
a leszármazásban teljesen értelmetlen és hasztalan is lenne keresnünk
a vérségi, népi leszármazást, már ami a dinasztia hun mivoltát
illeti. Mert mit jelentett hunnak lenni? Mao-tun erről a következőket
írta a hatalma alá gyűjtött népeket illetően, i.e. 177.-ben a kínai
császárnak: "Ezek most mind hunok, s valamennyi íjfeszítő nép
egyesült." Dümmerth Dezső, az Árpádokról írott kitűnő munkájában
ezt így foglalja össze: "Semmi más nem kellett hozzá, mint az,
hogy akár a legkülönbözőbb fajú és legkülönbözőbb nyelvet beszélő
népek legyenek azok – de elismerjék uralkodójuknak a hunok királyát
és vele harcoljanak." Ráadásul
azt sem tudjuk, hogy Mao-tun törzse önmagát minek nevezte, mert a kínai
forrásokban fennmaradt levélben talált "hun" kifejezés valószínűleg
kínai eredetű. Csak azt tekinthetjük bizonyosnak, hogy nem csupán népünk
hitvilágának és a magyar krónikáknak visszatérő eleme, hanem szinte
kivétel nélkül valamennyi bizánci és nyugati kútfőben is fellelhető.
Aminek csak részben lehet oka, hogy nem tettek különbséget a hasonló
kultúrájú lovas-nomád népek között. Állításaikat sokkal inkább
arra, a korban általánosnak mondható, jobbára maguktól az érintett népektől
szerzett ismeretanyagra alapozták, amely a hun eredetet hangsúlyozta. A
hun eredet azonban nem homályos múltba révedezést, hanem az uralkodó
nemzetség körében generációkon keresztül határozottan élő küldetéstudatot
jelentett. Az onogur-bolgár, vagy a kazár fennhatóság idején ez
aligha jelentett többet elvágyódásnál, az egykor őseik által már
birtokolt új haza megszerzésének ábrándjánál, hiszen a meglévő törzsszövetségi
keretből történő kiválásnak – az erős központi hatalom miatt –
nem volt realitása. Nem így azonban a kazároktól való függetlenedést
követően, az első két nagyfejedelem, Álmos és Árpád korában. Az
Árpád, pontosabban Álmos-nemzetség küldetéstudatának összefoglalása
a Turul-mondában (egyes történeti munkák Emese álmaként említik)
nyert rövid, tömör összefoglalást. A monda Álmos fogantatásával s
megszületésével kapcsolatos, amelyet csodás jelenségekkel vesz körül.
Eszerint Emesének, Ugek feleségének álmában megjelent a Magyeri
nemzetség totem-állata: a héja, török nevén turul, s teherbe ejtette
őt, miközben azt jövendölte, hogy e nászból jeles uralkodók fognak
származni. A krónikák szövege között azonban némi eltérést találunk.
Anonymus nyilván nehezen tud megbarátkozni az erkölcstelennek vélt héja-násszal,
ezért úgy fogalmaz, hogy Álmos "teherben lévő anyjának álmában
isteni látomás jelent meg héja-forma madár képében, s mintegy reá
szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy méhéből
forrás fakad, és ágyékából dicső királyok származnak, ámde nem a
saját földjükön sokasodnak el.” A Budai-Képes Krónika szerzője nem él ezen fenntartással, s így örökíti meg az eseményt: "...Ugek fia Szkítiában Eunodbilia leánytól egy fiút nemzett, kit Álmosnak neveztek el arról az eseményről, hogy anyjának álomban úgy tűnt, egy madár, héja formájában jőve, őt teherbe ejtette, és hogy méhéből egy sebes patak indult meg, de nem a saját földjén sokasodott meg." A
későbbi történeti munkák már nemcsak erről a különös történésről
nem tesznek említést, de Álmos személye is homályba merül.
Legfeljebb mint Árpád apját említik, akit Erdélyben vagy Ungvár környékén
megöltek, mielőtt az új haza földjére lépett. A magunk részéről
ugyan kételkedünk ennek a rituális gyilkosságnak a valódiságában,
de ha mégis elfogadjuk, akkor meg kell különböztetnünk a kazárok
vagy más sztyeppei népek hasonló királygyilkosságaitól. Más volt
ugyanis a két cselekmény indítéka. A kazároknál a motívum: az
alkalmasság. Meghatározott évi uralkodás után, és az ezzel együtt járó
életkor elteltével, nem engedhették meg, hogy hanyatló erejű uralkodó
a birodalom biztonságát veszélyeztesse. Ezért a fejedelmet rituálisan
megölték. Ugyanennek Álmos esetében más indítéka: az ígéret földjére
való visszatérés katartikus élményével összefüggő egyedi eset
lehetett. A magyar hagyomány – a hazárok általános gyakorlatával
szemben – több hasonlót nem ismer. Őseink Álmost, a különleges
vezetői tulajdonságokkal megáldott szent öreget, aki sikerrel vezette
el népét az ígéret földjének kapujába, s ott a hatalmat, ugyancsak
nagy tehetségű fiára, Árpádra ruházta, az égieknek való hálaadás
fejében áldozatul adták, hogy tisztaságával elvegye népének bűneit.
Álmos
nagyfejedelem az etelközi vérszerződéssel a parlamentáris-demokratikus
törzsi hagyományokon felépülő magyar állam megalapozója, nemcsak
isteni elrendeltséggel és küldetéstudattal, hanem megvalósításához
szükséges gyakorlati államférfiúi erényekkel, s a népet magával
ragadó kisugárzással, a gyógyító, az égiek felé közvetítő, s
igazságtévő erővel is rendelkezett, amelyet karizmának nevezünk. S
ez az a tulajdonság, amellyel a tőle származó uralkodó nemzetség
legkiválóbb tagjai rendelkeztek. Őket nevezzük a továbbiakban az
apostoli, míg másokat az országépítő királyoknak. Lesz
talán, akikben csodálkozást, esetleg megütközést is kelt, hogy
apostoli uralkodóink sorát nem Szent Istvánnal, hanem Álmossal kezdjük.
Hangzatos kifejezés lenne, ha őt pogány apostolnak neveznénk, de nem
tesszük, mert a pogányság bibliai kifejezésével Izrael fiai mindazon
más hitűeket illették, akik nem az ő hitüket vallották. S a pogány
szó ebben az összefüggésben nem kapott olyan pejoráló értelmet,
mint a későbbi keresztény szóhasználatban. Helyesebb tehát, ha Álmost
a szakrális, népe által félistenként tisztelt vezérlő fejedelmet
inkább nem-keresztény apostolnak nevezzük. Apostoli mivolta nem a
keresztény hitelvek terjesztésében, hanem abban nyilvánult meg, hogy
az addig laza egymásmellettiségében élő magyar törzseket egy
magasabb eszmeiségben, a küldetéstudat, a "magyeri" önazonosság
és a honfoglalás gondolati közösségében egyesítette. Az a közvetítő
volt, aki a bomlásnak induló törzsi-nemzetségi szervezet magyar társadalmát
egy ősi, archaikus, totemisztikus tudatállapotból a keresztény
misztika s az ezen alapuló államiság megértésére, befogadására
felkészítette. A magyar "Petrus" volt, az a "kőszikla",
amelyre Árpád és utódai a későbbi keresztény magyar királyság
templomát felépítették. Látnok volt, aki ezért messze megelőzte a
korát. Olyannyira, hogy az első nagy kivitelező, országépítő Árpád
után Gézáig, majd az evilági építő mellé a lelki vezér apostoli
karizmáját is öröklő Istvánig, méltó utóda lehetett volna. Géza
azonban hideg fejű, hit nélkül élő ember volt, aki miközben a törzsi-nemzetségi
szervezettel szemben vérrel és vassal felépítette a központi
hatalmat, az alakuló magyar államot nemcsak megerősítette, hanem meg
is gyengítette egyben.
Pusztaszeri László [Változó Világ 17.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |