Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Pirrhuszi
győzelmet aratott az uralkodó nemzetség és saját népe felett egyaránt,
mert megsértette a hagyományt, a küldetéstudat gondolati áramát, s
ezzel megszakította a magyar társadalom szerves fejlődésének éltető
hajszálgyökereit. Nem a keresztény térítés – hiszen a kereszténység
lényegét a magyarság már keleten, bizánci közvetítéssel,
megismerte –, hanem az életforma erőszakos megváltozásának felülről
vezényelt forradalma sokkolta és kergette néhány évtized múltán
elkeseredett pogánylázadásokba. Géza
az etelközi vérszerződésben megfogalmazott, s a hagyomány szerint a
szeri pusztán megerősített ősi alkotmánnyal szemben olyan, germán
indíttatású eszmét kívánt felépíteni, amely kizárólag az uralkodó
törvényesült akaratán nyugodott. Míg fia, az apostoli képességekkel
és hivatástudattal megáldott István, keresztény alapokon Álmos szakrális
uralkodói hatalmát próbálta – de immár denaturáltan – az ősi
hagyomány nélkül helyreállítani. Majd csak az István halála után
trónra kerülő sógora, húgának férje, Aba Sámuel (1041–1044) tett
halvány kísérletet a valóságos ősi hagyomány, a magyar létforma és
az "új rend" összehangolására. E téren a legteljesebb
sikert csak I. (Szent) László (1077–1095), a "táltos király"
érte el, akiről később még szó lesz. István
személyisége és életműve – már csak az objektív tények felmutatásával
is önmagáért beszél – éppúgy meghatározó népünk történetében,
mint Álmosé, s éppúgy évszázadokig nem került az érdeklődés előtérbe.
Hiába avatták halála után alig öt évtizeddel szentté, kultusza valójában
a XVIII. századig az egyházon belül maradt, s alig érintette meg a hívő
néptömegek képzeletét. István túlságosan is komor színekben feltűnő,
észérvekkel közelíthető, összetett személyiség volt. Elegendő, ha
jogalkotó, állam- és egyházszervező, valamint diplomáciai tevékenységére
vetünk néhány pillantást. Jogalkotóként
és államférfiként egyesítette magában az apostoli ihletettségű
eszmei, elméleti tudást és a gyakorlati vezetésben a legmagasabb rendű
akaratátvitel karizmatikus képességét. Írott életművének
legismertebb s egyben legsajátabb darabja a fiához, Imre herceghez címezett
Intelmek, amely a kor frazeológiájától elvonatkoztatva, állam- és
jogfilozófiai tanulmány, és élő jogszabály is egyben. Tíz rövid
fejezetében a király tömör, célratörő összefoglalását adja a
keresztény vallással, annak intézményrendszerével, az egyházi
renddel, a főemberekkel és szabad vitézekkel, az idegenek és vendégek
befogadásával, valamint a kormányzás alapjaival, s az államférfiúi
erényekkel kapcsolatos nézeteinek. Az Intelmek tételes jogi formában a
Corpus Juris-ba, a történelmi magyar jog kodifikált rendszerébe is
becikkelyezésre került. Elméleti
felkészültsége és a kor átlagánál magasabb műveltsége, sikeres
diplomáciai tevékenységében is megnyilvánult. E téren nem kevesebbet
sikerült elérnie, mint azt, hogy az átalakulás sérülékeny állapotában
lévő országát sikerült kivonnia a két római birodalom, Bizánc és
a német császárság befolyása alól. Mivel mindkét birodalom túlságosan
közeli, nyomasztó valóság volt, a több évszázados bizánci hatás
és ismertség ellenére sem a keleti, hanem azt a nyugati kereszténységet
választotta, amely egyben a német uralmi törekvések ellenében is támaszt
nyújthatott. Róma és a német császár ugyanis vetélkedhettek és háborúkat
is vívhattak egymás ellen, de Róma erkölcsi tekintélye előtt a császári
hatalom végül mindig kapitulációra kényszerült. Különleges
karizmáját István gyakorlati államszervezői, országépítői munkássága
során is kamatoztatta. Teljesítménye e téren is rendkívüli, még
akkor is, ha tudjuk, hogy a középkori magyar államszervezet felépítésekor
az apja – Géza fejedelem – által lerakott alapokkal számolhatott. A
királyi vármegyerendszer közjogi feltételeinek és intézményeinek
megteremtése István tehetségét dicséri. Ugyanezt elmondhatjuk a
katolikus egyház hazai szerkezetének kialakításáról is, amelynek terén
mint apostoli király, alanyi jogon igényelt magának szabad kezet a római
Szentszéktől. István
életműve azonban az elmondottak ellenére sem lehetett teljes, mert
vele, és korán – még az ő életében utód nélkül – elhunyt fiával
magvaszakadt az Árpád-nemzetség egyenes ágának. Ami még akkor is
elgondolkodtató, ha oldalági leszármazás révén kiváló uralkodók
sora töltötte be a következő két évszázadban a trónt. Okkal
tehetjük fel a kérdést, hogy miért büntette Isten az általa kiválasztott
s neki tetsző életet élő királyt Imre herceg különös magtalanságával,
s többi gyermeke kisded kori halálával? Talán büntetés volt ez
Ajtonyért, Koppányért, Vazulért? Nem tartjuk lehetetlennek, mert István
megsértette a megbocsátás isteni törvényét. A király, az Úr választottja,
az égiekkel közvetlenül is kapcsolatba lépő apostol, élete alkonyán
élhette csak meg az engesztelődés és megbocsátás kegyelmét, amikor
országát és koronáját a Boldogasszony oltalmába ajánlotta. Az
Árpád-kor Szent István utáni legjelentősebb uralkodó egyénisége kétségtelenül
Szent László (1077–1095) volt, aki egy új uralkodó típust testesített
meg a magyar történelemben. Erre a változásra nemcsak származása,
hanem személyes életútja is predesztinálta. Mint ismeretes, Szent Istvánt
a tragikus sorsú kalandor, Orseolo Péter és Aba Sámuel követte a trónon,
majd 1046-ban – véres belviszályok után – helyreállt az Árpádok
uralkodási rendje. A kegyeskedő történeti irodalom egy ideig annak érdekében
próbált érveket kovácsolni, hogy további királyaink – Géza
fejedelem Mihály nevű öccsétől, s annak is ifjabbik fiától, a
"pogányság" gyanújába nem keveredett – Szár László
hercegtől származnak. Ezt a László herceget nemcsak kifogástalan előélete,
hanem házassága is alkalmassá tette volna a kiemelt dinasztikus ősapai
szerepre, mert I. Vladimir orosz herceg leányát vette feleségül. A
hiba csupán abban rejlett, hogy nem ő nemzette a további Árpád-ivadékokat,
hanem fivére, a rosszéletűnek mondott Vazul (Vászoly) herceg. Akit ebből
a megfontolásból célszerű lett volna elfelejteni. A történelmi csalás
azonban nyilvánosságra került, mint ahogy az is valószínűnek látszik,
hogy a tehetségesnek mondott, de nevéből ítélve (Vazul, Bazil,
Bazileosz) talán bizánci hitű és elkötelezettségű rokon,
keresztezte a Gizella királyné körül gyülekező német érdekcsoport
szándékait, s akik – az Imre herceg halála után egyre inkább befelé
forduló és betegeskedő István félrevezetésével, vagy tudta nélkül,
– nevével visszaélve követték el Vazul brutális megcsonkítását.
Hiszen az ő jelöltjük István nővérének fia s a királyné
kegyeltje, velencés Péter volt, a trón kijelölt örököse. Az
ellenszenves emberi tulajdonságokkal rendelkező Pétert azonban nem csupán
gyarló mivolta tette elfogadhatatlanná a magyar társadalom előtt,
hanem idegen származása is. Túl kevés idő telt el ugyanis azóta,
hogy Géza erőszakosan megváltoztatta a trónöröklés ősi rendjét,
amit a magyarság – Szent István vaskezének és robusztus uralkodói
egyéniségének hatása alatt – fogcsikorgatva tudomásul vett, de hogy
a legfőbb hatalom immár egy fennhéjázó idegen kezébe kerüljön, az
már meghaladta a társadalmi tűrőképesség korlátait. Elemi erejű
forradalom zajlott le akkor az országban, amit a korábbi történeti értékelések
– hibásan – pogánylázadásnak minősítenek. A helyreállított
hagyomány, a száműzetésből hazahívott Vazul-fiak trónra segítésével
az új renddel is összhangba került. Magyarország keresztény és európai
ország maradt, de a német birodalomba és kultúrkörbe való
jellegtelen beolvadás helyett, mint Ady írja: "mégis győztes, mégis
új és magyar". László
(I. Béla (1060–1063) király fia) gyermekként és ifjúként úgy élte
meg ezt a kataklizmát, ezt a tisztító forradalmat, hogy felnőtt
uralkodóvá érve, az általa megújított királyképben a koreszmét és
az ősi táltoskirály eszményt egyesítette. Ehhez minden adottsággal
rendelkezett. Nemcsak művelt, messzelátó gondolkodású, hanem természetadta
képességeinél fogva is bölcs, sugárzó egyéniségű, s ráadásul szép,
szálfa termetű férfi volt. Kortársai közül nemcsak szellemével, de
termetével is egy fejjel kiemelkedett. A haditornákon és a valóságos
csatákban egyaránt legyőzhetetlen bajnok hírében állott. Kemény
volt, szigorú és mégis nyájas, életszerető ember, mélyen hivő
keresztény, a középkori lovageszmény előképe, aki még életében kiérdemelte
az "Athleta Christi", azaz a Krisztus bajnoka címet. A komor,
megközelíthetetlen aszkéta hírében álló Szent Istvánnal szemben
azt a népszerű – sőt a szó legnemesebb értelmében – népi hőst
testesítette meg, aki a későbbi viharos századok során mindvégig
jelen volt népünk mítoszt és népmesét egyszerre teremtő képzeletében.
Számos olyan történet maradt az utókorra, amely arról szól, hogy döntő
csatákban nem egyszer Szent László király vitte diadalra a magyar
fegyvereket. Mindazonáltal
Szent László elsősorban a hatalom építésében és gyakorlásában
volt tudatosan tervező, cselekvő, nagy formátumú uralkodó.
Felismerte, hogy a Szent István utáni helyzetben helyreállott ugyan a
hagyomány és az új rend egysége – amelynek nagy elődje nem tulajdonított
megfelelő jelentőséget –, de a korszerű állam szervezésének
folyamata megrekedt, s meglazult a társadalom fegyelme, amely immár a
továbblépést veszélyeztette. Messze tekintő országépítő
terveihez, s nem utolsósorban a Vazul-féle mellékág végleges társadalmi
legitimálásához – jóllehet attól eltérő kormányzati stílust képviselt
– kiváló politikai érzékkel használta fel a Szent István-i örökséget.
Istvánt 1083. augusztus 20-án, fiát, Imre herceget ugyanez év november
5-én oltárra emeltette, azaz szentté avattatta. Az eseményt ezúttal
is saját, apostoli királyi hatáskörében rendezte, amelyhez utólag
megkapta a Szentszék jóváhagyását is. A
szentté avatási procedúra mellékcselekményének tekinthető az a különös
eset, amely a Szent Jobb önálló történelmi sorsát elindította. A
hagyomány szerint, egy Mercurius nevű szerzetes, nem tudni, hogy vallási
rajongásból-e, vagy a nevéhez illő kalmárszellemtől vezérelve,
Szent István székesfehérvári sírjának felnyitásakor magához vette
a király mumifikálódott jobb karját, s azzal Bihar megyébe távozott,
ahol a szentjobbi apátság megalapítója lett. Az ereklye ettől az időtől
kezdve önálló életet élt, s azt követően, hogy a török dúlás éveinek
kallódása után Mária Terézia Raguzából hazahozatta, a magyar
nemzettudat egyik legbecsesebb jelképévé vált. Itt
jegyezzük meg, hogy a Szent István-kultusz életre keltése, s a társadalom
nyilvánossága elé tárása először a XVI. század magyar függetlenségi
mozgalmai után – magyar szélsőségektől mentes, nyugodalmas összbirodalomban
gondolkodó – Mária Terézia, majd az 1848-49-es forradalmat és
szabadságharcot "lecsendesítő" Ferenc József király nevéhez
fűződik. Szent
László máig – a leányrabló kun vitézt legyőző, vagy csatabárdjával
vizet fakasztó – romantikus bajnokként él a köztudatban, de vélhetően
kevesebben tudják, hogy Szent István után őt tekinthetjük a második
nagy országépítőnek. Mindenekelőtt törvényalkotási tevékenysége
igényel különös figyelmet. Szigorú, a mai ember számára talán már
drákói törvényekkel szabályozta a magántulajdonhoz és a birtokláshoz,
az emberi élethez és a személyiséghez fűződő jogokat, a bíráskodás
és kereskedés rendjét. Folytatja
a királyi vármegyerendszer és az egyházszervezet kiépítését. Szent
Istvánhoz hasonlóan alanyi jogú apostolként, s a Szentszék véleményének
kikérése nélkül, sőt annak ellenére is önállóan jár el egyházi
kérdésekben. Egyházszervezői tevékenységének legismertebb példája
az 1092. május 20. napjára összehívott szabolcsi-zsinat, ahol a főpapság
és világi urak közreműködésével, az alsópapság és a nép tanúskodása
mellett határozatokat hoz az egyházi személyek házasságának korlátozásáról,
a belviszályokban elpusztult templomok újjáépítéséről és
felszenteléséről, a lakosságnak a templomok közelébe telepítéséről,
a tizedszedésről, a pogány szertartások tiltásáról, a nemi erőszak,
valamint az erkölcstelen nők és a boszorkányok elítéléséről, a
királyi bíráskodás rendjéről stb. Tiltja a keresztény hitre tért
izmaeliták (böszörmények) visszatérését a mohamedán vallásra, s
azt, hogy a zsidók keresztény feleséget, vagy szolgát tartsanak. Törvényeit
szigorúan szankcionálta, ugyanakkor legendájában azt olvashatjuk, hogy
"az igazság szigorúságát az irgalom szelídségével mérsékelvén,
úgy viselte magát alattvalóival szemben, hogy azok inkább szerették,
mintsem féltek tőle”. Szent
Lászlót, a hagyomány helyreállítóját, az apostolt, a magyar őslényeget
kifejező táltost, a törvényalkotót és Krisztus fegyveres bajnokát a
Gondviselés netán kiengesztelésül rendelte a magyarság élére, hogy
befejezze Szent István torzóban maradt életművét? Azét a Szent Istvánét,
akinek erős hitéhez és küldetéstudatához csupán a megbocsátás képessége
hiányzott, aki azonban a Regnum Marianumban mégis lehetőséget kapott
az uralkodói nemzetség s a nép számára, hogy az államalapítás során
elkövetett hibákért és bűnökért vezekelve, eljuthasson a megtisztító
kegyelem állapotába. A
két robusztus apostol-királyon, Szent Istvánon és Szent Lászlón kívül
az Árpádok nemzetsége további hat nem koronás királyi rangú kanonizált
szentet és boldogot adott a római katolikus, s egy szentet a keleti
ortodox egyháznak. Mint
már említettük, apjával, Szent Istvánnal azonos évben került sor
Imre herceg, a mindössze talán huszonnegyedik életévében elhunyt trónörökös
oltárra emelésére. A hercegről jószerével csak két dolgot tudunk
bizonyosan. Azt, hogy 1031-ben hunyt el, nem természetes halállal, és
utódot nem hagyott maga után. Körülbelül az 1007. esztendőben született,
István és bajorországi Gizella királyné harmadik, egyben utolsó
gyermekeként. Halálát vadászbaleset okozta, ha ugyan ez a vadkan nem
orgyilkos volt, mint ahogy a magyar történelem más, később élt személyiségei
esetében is emlegették. Cui prodest? Kinek használt, ha a trónörököst
kiiktatták az élők sorából? Közvetlenül csak azoknak, akik netán már
ekkor Orseolo Pétert, a bukott velencei dózse fiát szánták a magyar
trónra. Továbbá azok bosszúvágyának, akik nem bocsátották meg Gézának
és Istvánnak a hagyomány megsértését, s az öröklés ősi rendjét
kívánták visszaállítani. A német érdekcsoportnak nem lehetett sürgős
Imre halála, mert ők a kemény kezű István után szívesen látták
volna a vallási túlbuzgalomra nevelt, kissé talán neurotikus, nem e
világra tekintő herceget, akinek várhatóan gyengébb kezű, s utód nélküli
uralkodása alatt, kézbe vehetik az ország lényeges hatalmi pozícióit.
Majd Imre után ráérnek német uralkodót állítani. Mert Imre körül
nemcsak a halála, hanem az utódlása miatt is sűrű rejtély
terjengett. A
szentté avatáshoz készített sematikus, magasztaló legenda szerint a földi
lét testi örömeitől elforduló, éjszakáit imádkozással átvirrasztó
fiatalember volt. "Amikor atyai rendelkezésből nemes, mégpedig királyi
nemzetségből származó szüzet jegyeztek el Szent Imrével –
olvashatjuk a legendában – és hoztak hozzá, hogy a két királyi ágból
származó királyi utódok származzanak a jövőre, ő a húsból való
népséget – mivel az mulandó – a szüzesség lelki fogadalma mögé
helyezte. Testét böjtökkel sanyargatta, lelkét azonban Isten igéjének
kenyerével táplálta, nehogy a test incselkedése úrrá legyen rajta és
felesége szüzességét romlatlanul megőrizte." Az nyilvánvaló,
hogy az ifjú herceg mélyen vallásos nevelést kapott, de azt is valószínűsíthetjük,
hogy atyja az uralkodói küldetéstudatra – amint az Intelmekből láthatjuk
– s a dinasztia gyarapításának szolgálatára úgyszintén igyekezett
őt felkészíteni. István számára nem az volt a természetes, hogy fia
szűzies életet él, hanem az, hogy utódokat fog nemzeni. Ezért hozatta
számára feleségül VIII. Konstantin bizánci császár, vagy más forrás
szerint a horvát király leányát, mert mindkét dinasztikus házasság
elsőrendű magyar külpolitikai érdekeket szolgált volna. Miért nem
teljesítette uralkodói kötelességét az ifjú trónörökös? Nevelői
ártó szándékkal az államérdekkel ellentétes lelki sajátosságokat
alakítottak ki benne? Az atyai tekintély az érzékeny, sérülékeny
alkatú fiatalembert pszichésen gátolt állapotba hozta, amit vallásos
vezekléssel próbált feloldani? Netán valamely testi betegség nemzőképtelenné
tette? Ma
már erre aligha adhatna bárki választ. Azt azonban megállapíthatjuk,
hogy az állam és a dinasztia érdekei szempontjából természetellenes
magatartásra a középkor különleges lelkiségének ismeretében sem
találhatunk értelmes magyarázatot. Hasonló
esettel IV. Béla királyunk leányai, Boldog Kinga és Boldog Jolán esetében
találkozhatunk, akik lengyel herceg férjeikkel éltek szűziesnek
mondott házasságban. A tatárjárás idején fogant királyi gyermek,
Szent Margit domonkosrendi apáca lett, s áldásos türelemmel közvetített
atyja és pártütő fivére, a későbbi V. István között. Szent
László leányát, Piroskát, II. Komnérosz János, bizánci császár
feleségét Szent Irén néven, a keleti Ortodox egyház kanonizálta. II.
András királyunk Erzsébet leányát, Lajos, thüringiai őrgróf vette
nőül. Férje korai halála után kolostorba vonult, s Magyarországi
Szent Erzsébet néven a világegyház egyik legnépszerűbb, jótékonyságáról
ismert szentje lett. III.
András leánya a svájci Thöss zárdájában élt apácaként, s Boldog
Erzsébet néven vonult be az egyháztörténetbe. Amikor
az Árpád-ház történetét tanulmányozzuk, az apostoli szent királyok
mellett szembeötlővé válik a nagy formátumú uralkodóknak egy másik,
világi életformák szerint élő, de a dinasztia küldetését szigorúan
szolgáló típusa, akiket – némileg talán leegyszerűsítve – építkezőknek
nevezhetünk. A
sorban először a Vazul-fiakat kell említenünk, akik bár egymás ellen
fordultak, de uralkodásuk végeredményét tekintve kiegészítették
egymást. Az oroszországi száműzetésből visszahívott I. András
(1046–1060) volt az, aki a felkelésbe, anarchiába fulladt országban
az Árpádok uralmát helyreállította, s megakadályozta, hogy országa
a német császár hűbérúri hatalma alá kényszerüljön. Nem volt
kifinomult műveltségű, magasztos eszményekben gondolkodó uralkodó,
de bölcs realitásérzékkel, ügyes diplomáciával, s ha kellett,
fegyverei erejével is sikerült a többségében már kereszténnyé lett
ország belső nyugalmát, s határainak sérthetetlenségét biztosítania.
Példátlan diplomáciai sikerként említhetjük, hogy IX. Leó pápa,
III. Henrik német császár híve és rokona, személyesen jött Pozsony
alá, hogy a magyar királyt a császár hűségére térítse. Minden próbálkozása
megbukott azonban András ügyességén, s a császárral együtt dolgavégezetlenül
kellett távoznia. Nyíltabb,
szívélyesebb természetű öccsének, "bajnok" I. Bélának
(1060–1063) – uralkodása rövid ideje alatt – sikerült a királyi
hatalom támogatottságát az – új hittel, s a vele azonosított német
befolyással szemben ellenálló – egyszerű népi tömegek körében is
kiszélesítenie. Mégpedig oly módon, hogy nem adott tápot a múltba vágyódó
reményeknek, s okot a régi világ visszaállításától való félelemre. Az
apostoli és bajnok lovagkirályok után különleges helyet foglal el a
Vazul-ág leszármazási rendjében I. Géza fia, Kálmán (1095–1116)
akit az utókor "Könyves" jelzővel illetett. Kálmánról a történeti
munkákban szinte kivétel nélkül azt olvashatjuk, hogy nyomorék,
visszataszító külsejű, de rendkívüli szellemi képességekkel s
akaraterővel rendelkező ember volt. Apjának elsőszülöttjeként ő
volt a trón törvényes várományosa, de előnytelen külleme miatt inkább
az egyházi pályára, mint uralkodásra szánták. Még elődje és nagybátyja,
Szent László is viszolygással fordult el tőle, s csak halálos ágyán,
az újabb belviszályt elkerülendő, hívta vissza Kálmánt önkéntes
száműzetéséből. Kálmán
alakját, személyiségét a jelenkorban csak közvetett módon, az általa
elvégzett cselekményekből, vagy a részvételével lezajlott eseményekből
visszakövetkeztetve tudjuk több-kevesebb pontossággal megítélni. A külsejéről
pedig végképp nem tudhatunk semmi biztosat, mert mindaz, amit utóbb róla
feljegyeztek, nem vele rokonszenvező, hanem olyan személyek műve, akik
megvakított öccse, s annak fia, a későbbi Vak Béla király leszármazottait
képviselték. Lehet, hogy visszataszító gnóm volt, de az is lehet,
hogy csupán vékony dongájú, jelentéktelen külsejű férfi. Nem
tudjuk, de nincs is jelentősége, mert szellemiekben európai kortársai
közül is kiemelkedett. Erről szerencsére idegen tanú is szól, mégpedig
II. Orbán pápa, korának egyik nagy műveltségű személyisége, akivel
a magyar király levelezett. A
király különösen magas szintű ismeretekkel rendelkezett az egyházi
és világi jog területén. Törvényei csak Istvánéhoz és Lászlóéhoz
hasonlíthatók. Szabályozza egyebek mellett a különböző szintű bíráskodás
és vámfizetés rendjét, az istentiszteletek színhelyeit, s eltörli a
boszorkánypereket. Utóbbiak terén a középkori ember gondolkodásmódját
meghaladó, józan mérsékletet mutatott, amikor I. törvényének 57.
cikkelyében kimondotta, hogy "Boszorkányokról, pedig mivel
nincsenek, említés ne tétessék". Könyves Kálmán a diplomácia
terén is jeles eredményeket mutatott. Rómával mindvégig szívélyes
viszonyt ápolt, amellyel a hanyatló német-római császárság olykor még
felbukkanó aspirációit ellensúlyozta. A püspökök kinevezésének
jogáról (invesztitúra) való lemondása tovább erősítette római pozícióit
az 1106. évi giustallai zsinaton. Szent László leányát, Piroskát
feleségül adta I. Alexiosz bizánci császár fiához, amellyel a korábbiaknál
barátságosabb viszonyt teremtett a két ország között. Végül,
ami talán nem tűnik magától értetődőnek egy hasonló személyiség
esetében; Kálmán rendkívül eredményes hadvezér volt. Hódoltatta
Szlavóniát, Horvátországot, s a tengermelléki latin városállamokat
(Zárát, Traut, Spalatót, Sebenicót) s a part menti jelentősebb
szigeteket. Keményen megbüntette a Magyarországra ellenségesen zúduló
kereszteseket. Csupán oroszországi hadjárata járt súlyos vereséggel. E
különös sorsú király valójában győzött minden nehézséggel
szemben, csak saját végletes természetét volt képtelen megfékezni.
Zsarnoki kitöréseit legfényesebb uralkodói tettei sem tudják az utókor
előtt igazolni. Öccsének, Álmosnak és ötéves fiacskájának megvakíttatása,
vagy az a jelenet, amikor 1099-ben Przemysl vára előtt belerúgott Dávid
volhyniai herceg kegyelemért esedező feleségébe, méltán kelt bennünk
visszatetszést Kálmán iránt. Az intellektuális zsarnok ugyanis
semmivel sem rokonszenvesebb a közönséges fenevadnál.
Pusztaszeri László [Változó Világ 17.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |