Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
Kálmán utáni uralkodóról, fiáról, az utódok nélkül elhunyt II.
Istvánról (1116–1131) és a dinasztiát tovább örökítő unokaöccséről
II. (Vak) Béláról (1131–1141) a következő fejezetben szólunk. Az
ország építői és védelmezői sorában szólnunk kell azonban Vak Béla
fiáról, az új lovagkirálynak nevezett II. Gézáról (1141–1162). Gézának
mindenekelőtt a német szomszédság okozott bonyodalmakat. Hol húgával,
Zsófia hercegnővel szembeni méltánytalanságot kellett III. Konrád német
császáron megtorolnia, aki magyar királyi jegyesét – hozományából
kiforgatva – nem volt hajlandó maga mellé a trónra emelni. Hol pedig
Kálmán törvényesnek el nem ismert fia, a németek által támogatott
Borisz akcióit kellett elhárítania. A német szomszéd valószínűleg
csak ezután döbbent rá a magyar király igazi erejére. III. Konrád
nem sokkal később keresztes haddal vonult át az országon, s a kíséretében
lévő Freisingeni Ottó püspök minden irántuk érzett ellenszenve
mellett is kénytelen volt elismerni a magyar király hatalmát és
fegyvereseinek sokaságát. Géza
– a veszedelmes német szomszédság ellenében – felújította a
nagyanyja és felesége révén hagyományos orosz rokonságot, de mivel
ekkor még az orosz fejedelmek súlyos belháborúkat vívtak egymás
ellen, a magyar király is óhatatlanul belekeveredett ebbe a hatalmi vetélkedésbe. Ugyanakkor
szívélyes viszonyt alakított ki az országon a Szentföld felé átvonuló
VII. Lajos francia királlyal, aki Géza legidősebb fiának, Istvánnak
keresztanyja lett. A baráti kapcsolat azonban (amelyet az sem zavart meg,
hogy a békétlen Borisz herceg a francia haddal vonult át az országon)
a franciák távozása után – a kor lehetőségeit tekintve túlságosan
– távoli és elvont maradt. Annál közvetlenebbül magasodott az ország
fölé az egyik legrobusztusabb német császári egyéniség: Barbarossa
Frigyes árnyéka. A tragikus testvérharc is kiújulni látszott, mert a
király öccsei, László és István hercegek bizánci támogatással kívánták
felgyorsítani, esetleges uralkodói lehetőségeiket. Az
Árpádok már hivatkozott kutatója, Dümmerth Dezső így méltatja ezt
a rokonszenves arcélű királyt: "Valóban, ez az érdemei szerint
talán még alattvalói által sem eléggé méltatott uralkodó, a szó
legtisztább, belső értelmében 'nemes' volt. Lovag király a XII. század
szellemében és Magyarország vitéz, biztos kezű fenntartója a
legnagyobb veszélyek között, egész, rövid élete folyamán." II.
Géza halála után ismét zavaros, testvérharcoktól sötét évek következtek,
amelyből egy évtized múltán a Turul-nemzetség egyik legjelesebb és
legtiszteletreméltóbb tagja, III. Béla (1172–1196) emelkedett ki. Béla
érdekes utat járt be a magyar trónig. Bátyja, III. István és Manuel
bizánci császár közötti megállapodás értelmében Bizáncba került,
ahol a császár leánya kezét és trónjának utódlását ajánlotta
fel számára. Végül egyik ígéretéből sem lett semmi, mert Manuelnek
fiú örököse született, és leánya helyett is csak egy rokonleányt
adott hozzá feleségül. Így Béla bizánci befolyástól mentesen, de a
császárvárosban szerzett kormányzati gyakorlat birtokában kezdhette
meg uralkodását Magyarországon. Néhány
év múltán szakított a régi partiarchális, szóbeli kormányzással,
majd 1186-ban kancelláriát szervezett, elrendelte az ügyek írásba
foglalását, s ezzel megteremtette Magyarországon a szakmai ismereteken
nyugvó közigazgatás alapjait. Egyidejűleg határozott lépéseket tett
egy racionális, s minden szélsőségtől, zsarnoki szeszélytől mentes,
abszolút monarchia kialakítására. Bélát nem elvont eszmények, hanem
az államérdek, s az ebben kifejeződő "közjó" vezérelte
uralkodása során. Klasszikusan művelt, nagy hatású személyiség
volt, görög neveltetése ellenére is az igazi latin-francia "grand
segneur", akinek tekintélye nem a múlt dicsfényéből, hanem saját
személyi, uralkodói tulajdonságaiból és teljesítményéből eredt.
Uralkodásának méltó keretet, európai nívójú eleganciát adott,
amelyet esztergomi palotájának feltárt emlékei is bizonyítanak. III.
Béla erős, gazdaságában, kultúrájában virágzó, s nemzetközi
helyzetében is tekintélyt parancsoló országot teremtett, amelynek következő
száz esztendeje a dinasztia utolsó fénykorát is jelentette. Ez az időszak
azonban együtt járt a középkori magyar állam formaváltozásával is.
Az Árpádok dinasztiájának hatalma azon az elvi és gyakorlati tényen
alapult, hogy eszmei tulajdoni jogosultságukat kiterjesztették az ország
teljes földterületére. Emellett – noha elvileg az ország minden
lakosa a király alattvalójának minősült – a korlátok nélküli királyi
hatalom s a hűbéri rendszer nyugat-európai formája nem alakult ki
Magyarországon. Nem alakulhatott ki, mert a király hiába tartott igényt
tulajdonjogilag az ország egész területére, az gyakorlatilag különböző
birtokosok kezén volt. Így aligha tehetett egyebet, mint hogy a jövőbeni
hűbéri szolgálat helyett, már teljesített múltbéli érdemekért a
birtokost jószágában tulajdonjogilag is megerősítette. A folyamat
mintegy három évszázadot vett igénybe, s először a régi, honalapító
törzsi vezető rétegek azon nemzetségeit részesítette előnyben,
amelyek a régi és az új rend vetélkedése során az államalapító Géza
és István, majd pedig a folyamatossá vált uralmi vetélkedésben az
egyes Árpád-házi uralkodók mellé álltak. Belőlük látszott
kialakulni a XIII. század elejére az a főpapi, főúri réteg, amely
egyre gyakrabban lett valóságos ellenzéke a királyi hatalomnak, s jóindulatának
megvásárlása újabb királyi birtoktestek elidegenítését követelte.
E folyamat egyben a királyi hatalom erkölcsi tekintélyének romlását
is okozta. Azt követően, hogy Kálmán lemondott az invesztitúra jogáról,
s az "apostoli" királyi hatalom merő formalitássá vált, s a
mindenkori király a "vicarius Christi", Krisztus helytartója
emelkedettségéből a kortárs európai uralkodókhoz hasonlóan az elsők
közötti egyenlők állapotába süllyedt. Ez
a folyamat felerősödött, amikor III. Béla halála után a trónt
jogszerűen elfoglaló idősebbik fia, Imre (1196–1204) mellett az
ifjabb András herceg is részt követelt a hatalomból. Egyelőre megelégedni
látszott a "ducatus", azaz a trónörökösnek, vagy az ifjabb
királyfiaknak már több ízben juttatott Horvátország és Dalmácia
kormányzásával, de nem hagyott kétséget az iránt, hogy valójában a
királyi hatalmat akarja megszerezni. Többször került sor a király és
Endre között fegyveres összecsapásra is, amelyben Endre felesége,
Gertrúd, meráni hercegnő révén osztrák segítséget is kapott. A
testvérek harca során még egyszer tragikus eshetőségként merült
fel, hogy a király Szent Istvánhoz, vagy Kálmánhoz hasonlóan járt el
riválisával szemben. A hirtelen haragú, ám nemes lelkű és megbocsátani
tudó Imre talán a dinasztia történetében utoljára mutatott példát
az Árpádok rendkívüli karizmájára, amikor egyedül, fegyvertelenül
lépett öccse táborába, s ellenállás nélkül ragadta magával
meglepett hívei köréből a pártütőt. Andrást azonban nem bántotta,
sőt, egy évi fogság után kisgyermek fia s örököse, II. László
(1204–1205) gyámjává és az ország kormányzójává tette. A
belpolitikában ügyesen lavírozó, lendületes, akarnok András helyett,
az első években azonban az ugyancsak ambiciózus, és a magyarokat lenéző
német felesége, Gertrúd kormányzott. A királyné és idegen pereputtyának
magatartása azonban hamarosan olyan mértékben ellenszenvessé vált,
hogy András halicsi hadjárata idején, 1213-ban magyar urak egy
csoportja meggyilkolta. András a továbbiakban kénytelen volt eleget
tenni – a még atyja által vállalt – kötelességének és 1217-ben,
III. Honorius pápa ösztönzésére, szentföldi hadjáratra vonult. A
hadjárat jelentéktelen eredménnyel zárult, ellenben országában véglegesen
elmélyült az ellentét a "nemesi nemzet" és az uralkodó között,
amit már nem lehetett birtokadományokkal áthidalni. A
királyság legfőbb méltóságait a XII. század végéig ispánoknak,
majd egy rövid, XIII. század eleji kitérővel jobbágyoknak, ettől
kezdve azonban gyűjtőnévvel országbáróknak vagy báróknak nevezték,
amely nem azonos a későbbi, a XVI. századtól megjelenő örökletes főnemesi
címmel. A középkor e szakaszának bárója nagyhatalmú, s személyre
szóló megbízatással rendelkező tisztségviselő volt. Bárói címét
leszármazottaira nem örökíthette. Az ország egyetlen valóságos
hatalmi központja a király és tanácsa volt. Más társadalmi-politikai
erő rajtuk kívül nem érvényesült. II.
András (1205–1235) alatt a bárók hatalma döntő mértékben megnövekedett,
amikor az uralkodó a királyi szolgálattal járó birtokhasználatot
"örök adományként", valóságos, átörökíthető tulajdonná
változtatta. Az így kialakuló, tulajdoni viszonyaiban megerősített főnemesség
erős támaszul szolgált az adománytevő uralkodó számára, de történelmi
távlatban a királyi hatalmat meggyengítette. Az új királyi adományozási
rend a legkülönbözőbb társadalmi csoportok és rétegek ellenállásába
ütközött, amelyek közül a későbbi középnemességet képező királyi
szerviensek mozgalma a legismertebb, s egyben a legnagyobb jelentőségű
is. Hiszen elvezetett a nemesség jogállásának szabályozásához, s
annak uralkodói szentesítéséhez. A középkori magyar társadalomnak
ezt a széles rétegét azok a szabad jogállású nemesek adták, akiket
nem számítottak a bárók közé, s csak a királynak tartoztak szolgálattal
és engedelmességgel. A XV. századtól, amikor a nemesség rétegei között
a jogi különbségtétel megtörtént, a szerviensek nagy többsége a középnemesi
réteg alapjait vetette meg. II.
András mértéktelen birtokadományai, sikertelen, ám költséges hadjáratai,
valamint első feleségével, Gertúd királynéval az országba jött és
jóvoltából hatalomba jutott idegen elemek visszaélései, az 1220-as évek
elejére robbanásig feszült hangulatot teremtettek az országban. Az elégedetlenek
mozgalma élén valószínűleg a honfoglaló nemzetségek azon előkelő
tagjai állottak, akik nem léphettek a bárók sorába, s nem részesültek
a királyi birtokadományokból. Mögöttük – a szerviensek mellett –
a szabadok valamennyi rétege felsorakozott, s a mozgalmat tömegessé
tette. A
magyarországi fejlemények híre a római Szentszékhez is eljutott, s
III. Honorius pápa 1222. december 15-én kelt feljegyzésében. így
foglalja össze nyugtalanító értesüléseit: "Magyarországon újabban
elhatározták, hogy az egész nép gyűljön egybe évente kétszer, s
kedvenc fiunk Krisztusban (András), a magyarok kiváló királya személyesen
tartozik köztük megjelenni. Ilyenkor a zavargó tömeg – józan önmérsékletében
megzavarodva – a királytól kellemetlen, sőt jogtalan dolgokat szokott
követelni, mint például azt, hogy az ország mágnásai és nemesei közül
azokat, akiket gyűlölnek, méltóságuktól és tisztségüktől fosszák
meg és zárják ki az országból, javaikat osszák szét a nép között.
Emiatt zavarban van a király, s hogy a forrongó tömeg ilyentén kívánságainak
eleget tegyen, megsérti az igazságosságot, megszegi a békét, s ezáltal
csökken a királyi hatalom. Attól tart, ha joggal nemet mond a jogtalan
követelésekre, saját maga és övéi személyes veszedelembe kerülnek."
Mint
Cletus egri prépost, a király kancellárja, az oklevél írásba foglalója
írja: "az Ige megtestesülésének 1222. évében", a király rákényszerült
arra, hogy az említett társadalmi erők nyomására, a székesfehérvári
törvénynapon kiadja az Aranybullának nevezett jogi dokumentumot, amely
írott alapját képezte a későbbi magyar nemesi alkotmánynak. Az
örök érvényűnek szánt, aranypecsétes oklevél, a szöveg fennmaradása
érdekében, összesen hét példányban készült. Egy példányát megküldték
a pápának, azzal a kéréssel, hogy iktassa be a pápai oklevelek
regesztrumába, amely egyben az okmány szentszéki megerősítését is
jelentette volna. A pápa az iratot nem foglalta saját megerősítő
oklevelébe, mert az uralkodói jogok csorbítását látta benne. Különösen
visszatetszéssel fogadta az ellenállási záradékot, amelynek eltörlése
után hajlott a jóváhagyásra. Ez viszont már szükségtelenek
bizonyult, mert Iacobus de Pecoraria praenestei bíboros püspök, pápai
legátus a szöveget 1232 decemberében Budán megerősítette, s az be is
került a "Liber censuum" című pápai regesztrumba. Az
Aranybulla további példányai az "Ispotály" és a
"Templom", azaz a jeruzsálemi Ispotályos, újabb keletű nevén
Szent János, valamint a Templomos Lovagrend őrizetébe kerültek. Ez
egyben András királynak a lovagrendek és a lovagi életforma iránti különleges
érdeklődésére enged következtetni. Idehaza, a Magyar Királyság az
őrizendő példányok közül, a dolog természete szerint, egyet a király,
egyet-egyet az esztergomi és kalocsai érseki káptalan, további egy példányt
– az országnak a király utáni legfőbb méltósága – a nádor
kapott. Az
eredeti szöveget 1231-ben módosították, amely magyarázza, hogy az
ezzel mintegy érvénytelenített eredeti leiratok egyike sem maradt az utókorra.
(Megsemmisülésük későbbre, akár a tatár- vagy törökdúlás korára
is tehető.) Ennek ellenére négy főpap, köztük az esztergomi és
kalocsai érsek 1318 körül mégis az eredeti változatot vette elő. Ezt
iktatták be I. (Nagy) Lajos (1342–1382) 1351. évi dekrétumába, s így
a későbbi uralkodók is ezt, az 1222. évi szöveget erősítették meg. Immár
az előzmények, s a kiadás körülményeinek ismeretében, tekintsük át
ezt az évszázadokat áthidaló, s véleményünk szerint a történelmi
rendi alkotmány fundamentumának tekinthető oklevelet. A
bevezetőben András királyt a jog és szabadság védelmezőjeként
jeleníti meg, aki más uralkodókkal ellentétben, megvédelmezi és
biztosítja "úgy országunk nemeseinek, mint másoknak Szent István
királytól megszabott szabadságát...mivel közöttünk emiatt már
gyakran nem csekély volt az elkeseredés, amit a király iránti
tisztelet teljes egészében való megőrzése érdekében illik elkerülni..." Ígéri,
hogy Szent István napját – "ha csak sürgős dolog nem jön közbe",
vagy betegség nem akadályozza ebben – Székesfehérváron fogja megünnepelni.
Itt törvénynapot tart, amelyre a szerviensek tetszés szerint egybegyűlhetnek.
Akadályoztatása esetén az uralkodót a nádor képviselje. A nemesek főbenjáró
pöreit kivéve, a legfőbb bírói feladatkörben az uralkodó általános
helyetteseként egyébként is a nádor léphetett fel. Az
okmány egyik legfontosabb tétele a szabadok feletti királyi bíráskodás
garantálása mellett, hogy szervienst bírói ítélet nélkül szabadságában
korlátozni nem lehet. Ez a biztosíték megegyezik az angolszász jogban
"Habeas corpus" néven ismeretes alapelvvel, amely szintén az
uralkodói és főúri önkényt volt hivatva megakadályozni. Az
egyház jogállását az Aranybulla csupán annyiban érinti, hogy a király
"az egyház népei után" sem szedethet adót. Érdekes összehasonlításul
szolgál, s a korlátozások ellenére is a magyar király hatalmát
bizonyítja, hogy a János angol király által hét évvel korábban,
1215-ben kiadott Magna Charta Libertatum legelső cikkelyében kénytelen
örök időkre biztosítani, hogy az "Angol Egyház szabad, jogait és
szabadságait teljes egészükben korlátlanul birtokolja." A magyar
király erre nem kényszerül, mert mint a magyar egyház ügyeiben amúgy
is különleges illetékességgel bíró apostoli uralkodó, jogosult és
egyben köteles is e téren eljárni. Mindkét
oklevél – a Charta és az Aranybulla is – biztosítja a nemesek lényegében
akadálytalan örökösödését; az angol a hűbéri előírásokra
figyelemmel, míg a magyar a szabad végrendelkezés elvének kimondásával.
A tulajdon csak az esetben száll a királyra, ha az elhalálozottnak
"egyáltalán nem lenne rokonsága". Talán nem tévedünk, ha
azt állítjuk, hogy az 1351-ben "ősiség" néven szabályozott
királyi öröklési jog ellenére is, az örök időkre adományozott
magyar nemesi magántulajdon az angol hűbéri tulajdonnál előbbre járt
a majdani polgári tulajdonviszonyok kialakulása felé vezető úton. A
személyükben és közéleti szerepvállalásukban, s immár tulajdonlásuk
gyakorlásában is megerősített magyar szerviensek, mivel – szemben az
angol rendekkel – a királynak nem hűbéresei, külföldi hadjáratra
"vele menni csak az ő költségén tartoznak...". Ha ellenben
ellenség támadna az országra, "akkor mindnyájunknak
egyetemlegesen el kell mennünk. (A nemesi felkelés első megfogalmazása!)
Szintúgy, ha az országon kívülre haddal mennénk, mindazok velünk jönni
tartoznak, akik megyével vagy a mi pénzünkkel rendelkeznek." A
hűbéri viszonyok magyarországi kialakulását szinte kizárja az a
cikkely, amely a földbirtokokért nem szolgálatot követel, hanem a
szabad tulajdonost a teljesítményért jutalmazza, s kilátásba helyezi,
hogy ha a "tisztséget viselő jobbágy hadjáratban meghalna, akkor
a fiát vagy rokonát megfelelő tisztséggel jutalmazzák, ha pedig a
szerviens halna meg ugyanígy, akkor az ő fiát jutalmazzák meg, ahogy a
király jónak látja." Itt
érhető tetten annak a folyamatnak a kezdete, amely a hadi érdemekért történt
cím- és birtokadományozással a magyar nemesség rétegződését elő
idézte. A
további cikkelyek – valószínű utalással a Gertrúd királynéval
bejött merániak túlkapásaira – arról rendelkeznek, hogy a külföldi
"vendégek" az ország tanácsa nélkül méltóságokra ne
emelkedhessenek, továbbá hogy gátat kívánnak vetni a főrangúak
hatalmaskodásának. "A jobbágyok úgy kövessék a királyi udvart
és úgy utazzanak bármerre – figyelmeztet –, hogy a szegényeket meg
ne nyomorítsák és ki ne fosszák." Ám nem áll meg a visszaélések
tilalmánál, hanem az e magatartáson tetten érteket súlyos szankcióval
is fenyegeti. "Ha egy ispán a saját ispánságának megfelelően
nem viselkedik tisztességesen – fenyegeti meg a tapasztalat szerint
nyilván legdeviánsabb tisztségviselőket –, vagy a várnépeit tönkreteszi,
akkor ha ez rábizonyul, az elvett javak visszaadása mellett, az egész
ország előtt fosszák meg rútul tisztségétől." Majd hozzáteszi,
hogy a várjobbágyok és "akármilyen nemzetiségű vendégeink
maradjanak meg Szent István királytól alapított szabadságukban.” Az
Aranybulla a főpapsággal szemben is tartalmaz figyelmeztetést, amikor
eltiltja őket attól, hogy a tized pénzbeli megváltását követeljék
az adózóktól. Ha pedig a püspökök ezt elleneznék, akkor a király
nem fogja őket pártolni. Kétségtelen,
hogy az oklevél két legérdekesebb része a vármegyék adományozásáról
és az ellenállás jogáról szóló cikkely. Köztudott, hogy András
kedvelt hívei között óriási királyi birtoktesteket, olykor egész vármegyéket
adományozott, ami a kedvezményezettek körén kívül szinte minden társadalmi
rétegben ellenérzéseket keltett. Most kénytelen ugyan kimondani, hogy
"egész vármegyét, vagy bármiféle méltóságot örök
tulajdonnal vagy birtokkal nem adományozunk" – ámde az eddig adományozott
hívei védelmében azt is világossá teszi, hogy a tilalom csak a jövőre
vonatkozik, s visszaható hatálya nem lehet. "Becsületes szolgálattal
szerzett birtokaitól – nyugtatja meg az érintetteket – soha senkit
se fosszanak meg." A
szerviensi mozgalom, a cikkelyek tanúsága szerint nagy sikert aratott,
de nem bízott a kissé könnyelmű királyban. Ezért kikényszerítette
– az angolokhoz hasonlóan – a jogszerű fellépés lehetőségét a
kompromisszumot, a jövőben netán megszegő királlyal szemben. Az
Aranybulla híres ellenállási záradéka így hangzik: "Elrendeljük,
hogy ha mi, vagy valamelyik utódunk valaha is ezzel a rendelkezéssel
szembehelyezkedni akarna, ezen oklevelünk alapján a hűtlenség minden vétke
nélkül országunknak úgy a püspökei , mint más jobbágyai, valamint
nemesei, valamennyien és egyenként a jelenlegiek és utódaik nekünk és
utódainknak mindörökre ellentmondhassanak és ellenállhassanak."
Mégpedig feltétlenül, mert nem határozza meg az ellenállás lehetséges
módját, holott András már tragikus tapasztalatokat szerzett e vonatkozásban,
hiszen az ellenállók feleségeit és a királyné kegyenceit
drasztikusan elpusztították. Az
Aranybulla eredeti szövege nem volt hosszú életű. II. András igazi
politikusként ügyesen élt, s persze vissza is élt az 1222-es társadalmi
konszenzus adta lehetőségekkel. Amikor hatalmát a következő években
megerősítette, az ünnepélyes fogadalmak keretében kibocsátott
Aranybullát 1231-ben gátlástalanul megmásította. Ugyanígy tett fia,
IV. Béla (1235–1272) is 1267-ben. Első ízben 1318 táján, a világi
főurak hatalmának gyors növekedésétől tartó főpapok, majd I.
(Nagy) Lajos vette elő és erősítette meg az eredeti szöveget
1351-ben. Uralkodásának
következetlenségei miatt II. András többször került ellentétbe az
egyházzal is, ami kiközösítésekhez is vezetett, de egyéniségének
varázsával, diplomáciai ügyességével, a súlyos helyzeteket
mindannyiszor feloldotta. Andrást a magyar közvélemény többnyire
Katona József Bánk bán című színműve és Erkel operája alapján ítéli
meg. Holott ez a sziporkázó szellemű, a késői lovageszme már-már
reneszánsz könnyedségét és életigenlését megtestesítő király,
az első "alkotmányos” uralkodó is volt a magyar történelemben.
Ami természetesen még nem tudatos államférfiúi cselekvést, hanem egy
felismert szükségszerűség kényszerű vállalását jelentette. Ha nem
óvakodnánk a merev időhatárok megvonásától, akkor azt mondhatnánk,
hogy Magyarországon II. András uralkodásával vette kezdetét a középkori
magyar állam újabb formaváltozása, a rendi monarchia kialakulása. Az
Árpád-házi uralkodók bemutatása során számunkra a legsúlyosabb
problémát a II. Endre és Gertrúd házasságából származó IV. Béla
(1235–1270) megítélése okozta. A király szüleire itt azért
hivatkozunk, mert az anya elvesztésének rémdrámába illő látványa,
s a királyi apa olykor könnyelműségbe hajló életszeretete a fiúban
a töprengő, múltba tekintő zárkózottság és a bosszú jellemvonásait
erősíthette. Miközben az Árpádok régi, elvitathatatlan atyai tekintélyének
helyreállítására vágyott, azt rideg, távolságtartó tekintélyuralommal
cserélte fel. Uralkodói példaképének nagyatyját, III. Bélát
tekintette, de hiányzott belőle annak higgadt mértéktartása, s lényéből
fakadó nagyúri eleganciája. Bélát
a hazai történeti irodalom túlnyomórészt megfontolt reálpolitikusnak
és Szent István után a második nagy országépítőnek nevezi. De
megilletik-e ezek a jelzők? Megfelelő kitekintés, ma úgy mondhatnánk,
hogy nemzetközi tapasztalatok hiányában, az adományokkal megnyert,
alkotmányos jogaiban megerősített, s ezáltal konszenzusra késztetett
főúri és középnemesi réteget bizalmatlanul szemlélte, s egyre inkább
ellenségének tekintette. Feleségével, a hasonló jellemű Laszkarisz Mária
niceai császárleánnyal bizánci típusú, beszűkült kabinetpolitikát
folytatott, atyja birtokadományainak gyors és erőszakos semmitésére törekedett,
amivel nem csak egzisztenciálisan sértette, hanem arrogáns uralkodói
stílusával (pl. jelenlétében tanácskozáskor, meghallgatáskor senki
sem foglalhatott helyet) meg is alázta az egyházi és világi nemességet. Magatartásával
rövid idő alatt minimálisra szűkítette a királyi hatalom belső támogatottságát,
ami végső soron az ország védelmi erejét is meggyengítette, és
elvezetett a tatároktól elszenvedett megsemmisítő vereséghez. Béla
nemcsak katonának, de diplomatának sem volt eredményes. Az "utolsó
utáni" pillanatig nem ismerte fel a tatár veszedelem teljes nagyságát,
s azzal szemben sem a kunokat, sem a szomszédos államokat nem tudta
megnyerni. A
tatárdúlás elmúlása után a belső szervezés és az ország helyreállítása
során mutatott fel egyedül figyelemre méltó teljesítményt. Ezt
azonban lerontotta az az engesztelhetetlen szűklátókörűsége,
amellyel rögeszméihez ragaszkodott. A "rendíthetetlen" jelzővel
illetett uralkodó legfeljebb maradiságában bizonyult rendíthetetlennek,
mert képtelen volt felismerni, hogy a világ nem az általa képzelt úton
halad, s a fiával, a későbbi V. Istvánnal (1270–1271) vívott hosszú
belháborújával az ország és a dinasztia jövőjét veszélyezteti. Talán
Béla és István párharca hívja fel a legtragikusabban a figyelmet
arra, hogy a turáni átoknak nevezett magyar végzet, az ősi kettős királyságból
átöröklődő "ifjabb király", vagy "ducatus" intézményében
lelhető fel, amely a Turul-nemzetséget rendszeresen visszatérő, önemésztő
belharcokba hajszolta.
Pusztaszeri László [Változó Világ 17.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |