Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Társadalmi
struktúra A
magyarországi nemzetiségeket – vonatkozik ez a történeti Magyarországra
is – a magyar történeti irodalom zömében olyan társadalmaknak
tekintette, amelyeket túlnyomórészt paraszti rétegek határoztak meg.
Ezzel összefüggésben társadalmi struktúrájuk, annak történeti változásai
nem ismertek, differenciáltabb feldolgozásukra mind ez ideig nem került
sor. A magyarországi szlovákok esetében már az egyes településtípusok
is jelzik, hogy e nemzetiség társadalmi struktúrája az eddigi feltételezésekkel
szemben sokkal összetettebb volt. Azzal sem foglalkozott eddig a kutatás,
hogy a telepítések idején a szlovák lakosságnak milyen volt a
foglalkozásbeli megoszlása, s hogy a legnagyobb számot kitevő jobbágyok
mellett más rétegek milyen arányban érkeztek a szlovák nyelvterületről.
Ez az oka annak, hogy a későbbiek során bekövetkezett foglalkozásváltozást
sem tudjuk igazán nyomon követni. Bizonyos, hogy már a 18. században
az ipari létesítményekhez (üveghuták, vashámorok) szlovák területekről
érkeztek szakmunkások, erdei munkások. A
19. század folyamán pedig már több szlovák település férfilakossága
bányászként dolgozott (pl. Bakonycsernye, Sárisáp). Ennek a munkásrétegnek
a száma az 1920-as években tovább emelkedett, amikor Tatabánya környékén
új szén- és kőfejtő bányákat nyitottak (Bánhida, Oroszlány,
Tardosbánya, Mogyorósbánya). A két világháború között nő meg a
Budapest környéki szlovák településeken a nagyipari – budapesti üzemekben
dolgozó – munkások száma (pl. Vácrátót, Sződ, Pilisszántó
stb.). A 19. század második felétől a délalföldi mezővárosok
meghatározó rétegeit a parasztpolgárok és iparosok alkotják, majd
1880 után saját közösségükből kikerült és bevándorolt értelmiségiekkel
és hivatalnokokkal, valamint a feltűnően magas számú agrárproletár
réteggel tovább differenciálódik a mezővárosok társadalmi struktúrája.
Az önállóan kiépített gazdasági élet és a viszonylagos kulturális
önellátás következtében – főként a Duna – Tisza közén és a Délalföldön
– egy olyan új paraszttípus alakult ki az évszázadok folyamán,
amellyel a felföldi szlovák területeken nem találkozunk. Ezt az új típust
a gazdag- és a középparasztság köreiből kialakult parasztpolgár képviselte.
E típus gyökerei már a szabadabban élő, letelepedett jobbágyparaszthoz,
illetve a 19. század elején a gazdasági – elsősorban gabona –
konjunktúra éveihez nyúlnak vissza, de a színes, differenciált fejlődés
az 1860-as évek után következett be, amikor a délalföldi parasztság
s ennek részeként az ott élő szlovák parasztság körében is
kialakult a 100–300 holdas parasztnábobok szűk rétege, illetve a több
évtizedig gazdasági stabilitását megtartó középparaszti réteg. A
legnagyobb szlovák parasztbirtokok Szarvason voltak, ezek elérték a 300
holdas nagyságot. Utánuk következtek a békéscsabaiak, ahol a
legnagyobb birtok mintegy 200 hold volt, majd a tótkomlósiak, akiknél a
legnagyobb birtok nem haladta meg a 120 holdat. A békéscsabai és tótkomlósi
legfelső paraszti rétegek a módos középparaszti rétegekhez hasonlóan
sokáig ragaszkodtak a hagyományos életformához, szlovák közösségi
szokásaikhoz. Ezzel szemben a szarvasiak igen tudatosan próbálták
elhagyni a hagyományos életmódot, s hódoltak a századvégi magyarországi
"bonton"-nak, a dzsentri életmódnak. Ennek a széthulló társadalmi
modellnek követése jellemzi a kiskőrösi gazdag (70–80 holdas)
parasztok életvitelét is. A gazdagon differenciált délalföldi középparaszti
rétegek a kisbirtokos parasztsággal együtt lettek a szlovák népi kultúra,
főként a családi szokások leghűbb fenntartói és őrzői. Ennek a rétegnek
köszönhető az is, hogy a polgárosodás során a szlovák polgári kultúra
befogadói és terjesztői is lettek. A
szlovák-magyar lakosságcserével, melynek során több, mint 73 000
szlovák települt át Csehszlovákiába, majd az 1960-as évek második
felében végbemenő belső gazdasági migráció (elvándorlás a falvakból)
nagy mértékben megbontotta a szlovák települések addigi viszonylagos
etnikai zártságát, s a közösségek társadalmi összetételének arányait
is megváltoztatta. 1945 utánról két, foglalkozásokra utaló számadat
ismert. A KSH 1955-ös felmérése alapján a szlovákoknak 66%-a a mezőgazdaságban;
24%-a az iparban dolgozott: 3% értelmiségi, s 6% egyéb társadalmi
kategóriába tartozott. Az
1980-ban – egy népszámláláson kívüli adatfelmérés alapján – a
70 000-re becsült, valamilyen formában a szlovák kultúrához
tartozók közül az aktív szlovák keresők foglalkozási megoszlása a
következő: 30,6% az iparban; 7,6% az építőiparban; 35,4% a mezőgazdaságban;
6,6% szállítás és hírközlésben; 4,6% a kereskedelemben; 1,1% a vízgazdálkodásban
és 14,1% nem anyagi gazdasági ágban dolgozott. Család
és munkamegosztás Család
és rokonság A
szlovákok körében a családnak két nagy formája figyelhető meg: a
nagy- és kiscsalád. A
nagycsalád szervezete a korai alföldi és hegyvidéki adatok
szerint az idetelepülésük idején általános lehetett. Békéscsabán
és Szarvason a hosszú alaprajzú, többosztatú házak a mai napig tanúsítják
ezt. Haan Lajos, Békéscsaba történetírója szerint a 19. század közepén
még “egy házban három osztatlan család is ellakik szeretetben és
egyetértésben. A házat rendesen a család legöregebb tagja igazgatja,
kit a többiek, kivált az asszonyok…jelen nemlétében is kendeznek.”
A nagycsalád a 20. századra az alföldi szlovákoknál (beleértve a nyíregyháziakat
is, ahol a kiscsalád jelentősebb volt) felbomlott, legtovább az abaúj–zempléni,
a palócok környezetében élő szlovákoknál és a pilisi szlovák
nagygazdáknál (Pilisszántó) maradt meg. Náluk a hegyvidéki gazdálkodás
sajátosságai, a vagyoni és vagyonjogi helyzetből fakadó előnyük működtették
tovább. A nógrádi nagycsaládi szervezetek mai tanújelei a családi
ragadványnevek is. Sámsonházán a több azonos nevű nagycsalád
tagjainak ragadványneve a család eredete – a férj nevéhez a feleség
vezetéknevének a csatolása, a családfő jellemző tulajdonsága,
foglalkozása a gúnyneve (pl. Koškar – Bőrős, Kohút –
Kakas) – alapján keletkezett. A
békéscsabai szlovákoknál a nagycsalád nyomait még a 20. század közepén
is fel lehetett fedezni (az apa haláláig nem adta ki a vagyont, a házas
fiai a birtokán gazdálkodtak). Általános alföldi szokásként (Békéscsaba,
Szarvas, Nyíregyháza) a városban lakott a családfő, onnan irányította
a gazdaságot, a gyermekei tanyán élve gazdálkodtak. Nyíregyházán az
idős családfő egyházi és városi adminisztratív tevékenységet is vállalt,
s mindenütt rendszeresen eljártak a templomba. A
kiscsalád felé mutató átmenetet jelzi (a nagycsalád utolsó
alakulatának is tekinthető) a több generációs bővített család,
mely főként a vagyonosabb (s az Alföldön tanyával is rendelkező)
gazdaréteget jellemzi. A szlovák családok mindenütt népesek voltak. A
Nagyalföldön (Békéscsabán, Szarvason, Tótkomlóson, Nagybánhegyesen,
Csanádelbertin, Pitvaroson) a századfordulón 6–8–10 gyermek is
volt, s a hegyvidéken is (pl. Pilisszentlászlón 9–11, s nem ritka a
15–16 sem). A
kiscsalád az apróbb birtokkal, házzal rendelkezőkből, az alföldi
szlovákoknál már csak tanyát birtoklókból került ki. (Nyíregyházán
a több gyermek által örökölt városi házat eladták, s maradt a
bokortanyás épület). A vagyontalan szegénységnél általánosabb a szűkebben
vett kiscsalád, főként a hegyvidékieknél és a cselédsorban lévőknél.
Az üveghutás falvak lakói, akik erdőkincstári és üveghutabeli munkások
voltak (Répáshuta, Bükkszentlászló, Bükkszentkereszt), szintén
kiscsaládos szervezetben éltek. Kiscsalád jellemezte a többi szlovák
társadalmi réteget, a kisiparosokat, az alkalmazottakat, az értelmiséget,
s az ipari munkásokat is. Az
apai hatalom a 20. század közepéig a kiscsaládoknál is érvényesült,
de a házastársak közös munkaviselése következtében partneri
kapcsolat jött létre köztük. A kiscsaládi forma elterjedése ellenére
változatlanul erősek maradtak a rokoni szálak. A keresztszülők –
akik újabban a rokonok köréből kerülnek ki, míg régebben baráti,
pajtási környezetből is – és a keresztgyerekek kapcsolattartása továbbra
is bensőséges maradt. A rokonsági szálak szorosságát bizonyítja az
is, hogy a Szlovákiába kitelepültek, a már ott születettek és az itt
maradók között mai napig tartós az érintkezés. A
családtagok helyzete a családban Az
apa a gazdálkodással kapcsolatban szinte kizárólagos döntési
joggal rendelkezett, bár a feleséggel (aki a nagycsaládban a
gazdasszony szerepét is betöltötte) tanácskozott (ez az asszony
vagyoni állapotától is függött), a fejlesztésről, az adásvételről,
a vetés, az állattartás rendjéről, tartotta a hivatalos kapcsolatot a
külvilággal (igazgatási,
peres ügyek stb.), s fegyelmezte, foglalkoztatta gyermekeit. Szarvason és
másutt, az apa elsőbbsége abban is megnyilvánult, hogy elsőnek
szedett az ételből. A feleség vezette a háztartást, a belső,
kerti munkát, végezte a gyereknevelést, felkészítette lányait a férjhezmenetelre,
s irányította lányai és menyei munkamegosztását. A párválasztásban
a 20. század elejéig döntő részt vállalt. A 19. században a szülők
választották a jövendőbelit, különösen a módos családok körében.
A párválasztásnál mindenekelőtt két tényező játszott szerepet: az
azonos vallás (spod eniho zvona – egy harang alól)
és a vagyoni állapot (úvjer k úvjeru – hold a holdhoz,širica
gu širici, kabňica gu kabaňici – szűr a szűrhöz, kabát a kabáthoz).
A 19. század végéig a kistelepüléseken, elzártabb hegyi
falvakban (Pilisszántó, Répáshuta, Háromhuta, Kis-, Nagyhuta, Vágáshuta)
erőteljes az endogámia, gyakori a rokoni házasság. Az alföldi nagy
helységekben a zártabb párválasztási rend kisebb gondot jelentett, bővebb
volt a választási lehetőség, itt a települések között is gyakoribb
volt a házasodás (kivált a vagyonok egyesítése érdekében). A
gazdacsaládok körében jellemző volt a benősülés
(prístavok), – azaz a vő a lányos házhoz költözött
– kivált ha nem volt fiúgyermekük. A “férjhez ment” (vidau sa)
kifejezés itt ironikus felhangot kapott, ami – ha szegényebb sorsú
volt – egyúttal a nem teljes jogú állapotára is utalt. A
legényeknek nem volt saját jövedelmük, sokszor titokban
el-eladtak egy-egy zsák búzát, kukoricát. Az apjuk irányításával a
cselédekkel együtt dolgoztak. Rendszerint istállókban aludtak, az alföldiek
a tanyán laktak, feladatuk volt az állatok etetése is. Sajátos
romantikája volt annak is, hogy a tanyasi legények a kiszemelt lányokat
és barátokat lovon látogatták. A
lányok a házi-, és a belső munkát végezték. Mindent
igyekeztek eltanulni, amit az önellátó paraszti gazdaságban a feleségnek
tudnia kell (főztek, mostak,
fontak, baromfiakat etettek stb.). A lányok is részt vettek a nagyobb
mezőgazdasági munkákban, miként a menyecskék, akik az alföldi
helységekben rendszerint tanyán kezdhették meg házaséletüket. De az
egy fedél alatt élők s a hegyvidéki apróbb falvakban nemegyszer az
anyós igen kemény irányítása alatt éltek. Házaséletük sem
volt zavartalan, egy szobában háltak a szülőkkel s a többi gyerekkel
(Acsa, Galgahuta, Csővár stb.). A téli időkben az alföldi helységekben
is azonos volt az elhelyezkedés. Szarvason például az anyósékkal együtt
egy szobában két–három menyecske is aludt a férjével. Az egy
kenyéren élés főként a nógrádi szlovákokat jellemezte. A
menyecskének a saját gyermekein kívül ápolnia kellett a beteg szülőket,
nagyszülőket, s az egész családra kellett főznie, mosnia (pl. Péterin). Ahol
korán mentek férjhez a lányok (pl. Répáshután 14–15 évesen), ott
a 20, ahol valamivel később (Békéscsaba, Szarvas stb.), ott a 23–25
évesnél idősebbek öreglánynak (stará ďívka, ďiovka) számítottak.
Kevesebb volt az agglegény (starí parobek,legíň).
A megesett lány (prespaná) megvetett helyzetben volt, szégyenét
egész életében, esetleges férjhezmenetele után is viselnie kellett. A
gyerekek 3–4 éves korukban már kisebb munkát végeztek (legeltetés),
az iskoláskorúak rendszeres feladatokat kaptak, a szegényebbek liba-,
illetve disznópásztorok, kisbéresek voltak. Az iskolai tanulmányaikat
ősszel később kezdték, tavasszal korábban fejezték be. A tanyákon
élők gyermekei a tanyasi, vagy a városban, községben lakó nagyszülőkhöz
közeli iskolákba jártak (Nyíregyháza, Békéscsaba, Kiskőrös,
Szarvas, Tótkomlós, Csanádalberti stb). Az idősebb gyerekek a
kisebbeket rendszeresen pesztrálták. A
vérségi kapcsolatok, a rokonsági fokok számontartása a magyarországi
szlovákoknál is fontos volt. A rokonsági terminusok nyelvjárásonként
különböznek, s tartalmi eltérések is megfigyelhetők. Pl. a bükki Répáshután
a fiú és a saját fiam elnevezésére nincs önálló
kifejezésük, a békéscsabai szlovákoknak – általános szlovák
jelenségként – van: chlapec – fiú, moj sin – saját
fiam. (Az alappéldákat ebből a két helységből idézzük a továbbiakban,
de más helységek, régiók sajátos elnevezéseit is bemutatjuk). Répáshután
vagy Nyíregyházán a dédszülők elnevezése körülírással történik:
dédapa – stari tato, tatov, starin otcom oťec, Békéscsabán
önálló kifejezés él: dédapa – predstarí otec, dédanya –
predstará mať. A Délkelet–Alföldön az ősök valamennyi generációjára
vonatkozó elnevezés is gyakori: apovka, mamovka. Szinte
valamennyi szlovák csoportnál él a nagyszülők önálló elnevezése: stari
tato, stara mama (Répáshuta), stará babka (Bakonycsernye),
dzedo, baba (Óhuta), apapo, amamo (Répáshuta, Fiskalitás
Huta, Mátraszentimre), starí oťec,stará mať (Békéscsaba, Délkelet–Alföld),
starí apouka, stará mamika, starkí (Kesztölc, Sári, Péteri,
Nyíregyháza). A
szülők elnevezésében is vannak különbségek: tato, mamo (Óhuta,Mátraszentimre),
oťec, matka (Répáshuta, Csővár, Püspökhatvan), oťec –
mať, apo,apu – mamo, mama (Békéscsaba, Délkelet–Alföld). A
testvéreket nem szerint különböztetik meg: brat, sestra (ha a
kort is jelölni akarják: starí brat, staršia sestra), miként a
gyerekeket is: sin, ďívka, dzevka, ďiovka. Az unokát a Délkelet–Alföldön
egy szóval jelölik általában: vnučka, ritkábban a fiúunokát:
vnuk (Nyíregyházán a lányunoka: vnúča). A
nagyszülők, a szülők testvéreit is nemi megkülönböztetéssel
nevezik meg: a bači, báči, baťo,báťa általános. A neni,
nenika, néna, nénika főként a Zempléni hegyvidéken és a Bükkben,
a ňaňa, ňaňička a nógrádi, a Pest környéki és a délkelet-alföldi
szlovákoknál használatos. Az unokatestvérek megnevezésében általánosabb
a bratraňec, sestreňica (sestraňica : Répáshután), a közép-szlovák
nyelvjárású nógrádi, Pest környéki és délkelet–alföldi szlovákoknál:
bratňik, sesterňica (Nyíregyházán: braťinák). A
műrokonsági terminusok közül kiemeljük a házastárs szüleinek az
elnevezését. Általánosabb a svokor, svokra (Répáshuta: sveker,
svekra), az apóš, aňóš, apovka, mamóška inkább Békéscsabán
és a Délkelet – Alföldön él (Csővár: ťest, ťesťiná). A
testvér házastársának a neve Békéscsabán és az alföldi szlovák
helységekben švagor,šógor,anďika. Répáshután, a nyugati
nyelvjárásúaknál šveger, švegerina (Nyíregyházán nem
ismerték az anďika kifejezést). A gyemekek házastársának
elnevezése Békéscsabán zať, zaťko, Répáshután zeť, a
ňevesta általános. A keresztkomák, komaassznyok egymást így
nevezik: koma, kmotor, kmotra (Békéscsaba, Dél-Alföld),
kmoter (Répáshuta), a kmotra mindenütt használatos.
A
keresztapa, -anya neve Répáshután krstní tato, krstná mama, Békéscsabán
krsní oteč, krsná mať, a keresztgyereké Répáshután krstsňiatko,
krstsňiatka, Békéscsabán krsní sin, krsná ďiovka. Az
elmagyarosodás következtében minden hazai szlovák csoportnál a rokonsági
szóhasználatban általánossá váltak a magyar terminusok, a magyar
elnevezéseket sokszor szlovák végződéssel látják el. Öröklési
rend a családon belül többnyire azonos, általában valamennyi gyermek
örökli a földet, a vagyont. Előfordul,
hogy csak a fiúk (Kesztölc, Pilisszentkereszt, Püspökhatvan), illetőleg
ha a fiú ápolja a szüleit. Valamennyi szlovák helységben ő örökli
a házat is. Gyakori a szülők vagyonának még életükben való szétosztása,
de mindmáig általánosabb mindkét szülő halála után. Gyivicsán Anna, Krupa András [Változó Világ 16.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |