Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Eszmei
versenyesélyeink
A
szakmai munka mérhető paraméterei, valamint a közgazdasági környezet
(árak, támogatások) szintén számszerűsíthető változásai alapján
versenyesélyeink modellezhetők, becsülhetők az EU-csatlakozás utáni
egységes piacon. Természetesen
az ilyen fajta gazdasági előrejelzés csak az eszmei lehetőségek körülhatárolására
alkalmas, erre is csak bizonyos megszorításokkal, feltételezésekkel.
Annyit biztosra vehetünk, hogy kölcsönösen megszűnnek a külkereskedelmi
forgalmat torzító mechanizmusok (pl. a vámok és az exporttámogatások).
Feltételezhető, hogy a piac minden szereplője (fogyasztó, termelő,
feldolgozó) közgazdaságilag racionálisan reagál a változásokra.
Azzal számoltunk, hogy a támogatási rendszer minden eleme azonos lesz,
bár itt már élni kellett a variációképzés lehetőségeivel is.
Nyilvánvaló, hogy a majdani reagálóképességet nagymértékben befolyásolja
a felkészülési szakasz eredményessége vagy gyengesége. Végeredményben
a csatlakozás első következményei az akkori magyar mezőgazdaság hatékonyságán
és a tárgyalási eredményeken múlnak. Belátható, hogy a következmények
ma pontosan le nem írhatók, de a változások reális tartománya -
adott hipotézisek mellett - meghatározható. A
2003. (2004.) évi EU-csatlakozás modellezett hatásai megnevezés remélt esetben fenyegető esetben
termelés 7% 1%
- növénytermelés 12-13% 2,0-2,5%
- állattenyésztés 1% 0,2%
a fogyasztás volumene 2-2,5% 2-2,5%
az export változása +500 millió $ +200 millió $
export 3500 millió $ 2200 millió $
export-import egyenleg 1700 millió $ 0-200 millió $
a pénzügyi transzferek
egyenlege +400 Mrd Ft 0 Ft
Forrás:
Mészáros S.-Spitálszky M.-Udovecz G.: Az EU-csatlakozás várható agrárgazdasági
hatásai (Modellszámítások II.), AKII, 2000. A
szimulációs modellszámítások idején (1998-2000-ben) sem a remélt,
sem a fenyegető eset nem volt kizárható, mindkét értéksorozat egy reális
sávon belül helyezkedett el. Mai helyzetünk, mai esélyeink alapján a
várható következményeket a remélt és a fenyegető eredmény közé
tehetjük. Természetesen most csak az azonnali, az első évi hatásokról
van szó. Összességében kilátásaink még mindig kedvezőek. Ha a
csatlakozási felkészülés felgyorsul, racionális és célzott lesz, s
ha a tárgyalások (a kvóták és a közvetlen kifizetések/kompenzációk
szempontjából), viszonylag jó eredménnyel zárulnak, akkor a termelés
volumene már az első évben 7%-kal bővülhet, az export pedig mintegy
500 millió dollárrral emelkedhet, miközben a közös agrárpolitika révén
a magyar agrártermelők évente csaknem 400 milliárd Ft-os forrástöbblettel
számolhatnak. A megváltozó piaci lehetőségek és a közös rendtartási
szabályok főleg az olajos növények, a gabonafélék, a zöldség- és
gyümölcsfélék, a vágómarha, valamint a hungarikumok termelését érintik
kedvezően. Elhúzódó, nem célravezető felkészülés és/vagy
egyoldalú csatlakozási feltételek (pl. a direkt támogatások megtagadása)
mellett még mindig pozitív lehet a csatlakozás közvetlen hozadéka. Ez
azonban - a reagáló fél összezsugorodott mérete miatt - már olyan
csekély lehet, amit a versenytársak piacnyerése könnyen túlkompenzálhat.
Ha a versenyképes termelés nem lobban be, nem tart lépést a fogyasztás
ismét megindult növekedésével, akkor - kedvezőtlen csatlakozási feltételek
között - a hagyományosan pozitív agrár-külkereskedelmi szaldó nullára
apadhat, s a csatlakozás közvetlen pénzügyi előnyeitől is eleshetünk.
Ez nem kizárt, bár nem is túlságosan valószínű fejlemény. Nagyobb
kockázat az, hogy a "remélt" eset bekövetkezése is csak
eszmei összefüggés, mert tényleges realizálásához még a versenyképesség
harmadik kritériumának is teljesülnie kell! Márpedig esélyeinknek éppen
ez a kritikus területe, éppen itt érzékelhető a legkisebb előrelépés.
Ebből származik a legnagyobb ellentmondás is: az EU-csatlakozás valóban
kínál nem csekély előnyöket (piaci lehetőség, közvetlen jövedelem-transzferek),
ezekkel azonban csak a jól felkészült, jól szervezett gazdaságok,
gazdaságcsoportok lesznek képesek élni. A
kritikus terület
A
globalizációs folyamat az agrárgazdaságot is elérte, illetve
napjainkban fejezi be hódításait. Mivel ennek az ágazatnak a
nyersanyagtermelő szakasza a mezőgazdaság állami mechanizmusai révén
viszonylag védett, a nemzetközi tőke a feldolgozó és az elosztó szféra
felől tört be az agrárgazdaságba. A fejlett országok feldolgozó
szektorait és élelmiszerelosztó rendszerét egyre kisebb számú
multinacionális cégóriás (hálózat, lánc) koordinálja. Ez azt is
jelenti, hogy az ún. komparatív előny, illetve a termék, a szervezés
minősége is egyre inkább az elosztó rendszerben, de legalábbis az
elosztó rendszer által realizálódik. Az élelmiszerpiacon folyó pozícióharc
(és kooperáció) az egyre koncentrálódó kereslet és a széttagolt
mezőgazdasági termelés között zajlik. Ezt az ellentmondást a fejlett
országokban a mezőgazdasági kínálat koncentrálásával, szervezettségének
növelésével oldják. A szembenállás helyett tehát az együttműködést
választották, de ahhoz, hogy az együttműködés lehetővé válhasson,
létre kellett hozni a megfelelő szervezeti kereteket, a kritikus tárgyalóerőt
és a szándékoknak nyomatékot adó infrastruktúrát (tárolók, hűtőházak,
szállítópark stb.). A
magyar agrárgazdaság lemaradása ezen a területen tetemes. Több évtizedes
mulasztás az ún. agribiznisz kiépítetlensége. Nem elég, hogy agrár-erőforrásainkat
alacsony szinten használjuk ki, még a valós mezőgazdasági termelés
is szerény hozzáadott értékkel hasznosul. Hiányos ugyanis az
agribiznisz: a mezőgazdasági termelést megelőző iparágak és szolgáltatások,
illetve a termelést követő tevékenységek (feldolgozás, szállítás,
raktározás, elosztás, vendéglátás stb.) nem kellően fejlettek,
tudatos, összehangolt fejlesztésük történelmileg elmaradt. A magyar
termelő ágazatok GDP-jéből az agribiznisz hasonló aránnyal
(13-14%-kal) részesedik, mint az USA agribiznisze az ottani GDP-ből. Míg
azonban az élelmiszergazdaság (mezőgazdaság és élelmiszeripar) által
előállított GDP-t az amerikai agribiznisz megötszörözi, addig a
magyar csak 50%-ot képes hozzátenni! A
szervezettség hiányára nemcsak ez az ábra hívja föl a figyelmet. A
mai magyar agrárgazdaságban - még alacsony termelési színvonalon is -
értékesítési bizonytalanság, gyenge kooperációs készség, megrendült
bizalmi viszonyok uralkodnak. Mindennaposak a következmény és hathatós
jogvédelem nélküli szerződésszegések, az áruátvétellel, a minősítéssel,
a fizetéssel összefüggő viták. Mindez a szervezetlenség, a kiszolgáltatottságot
termelő infrastrukturális hiány és a gyenge kooperáció következménye.
Létezik
ugyan mintegy 500 beszerző és értékesítő szövetkezet, 4-5 TÉSZ, számtalan
terméktanács, de a piacszervezésben, a piacbővítésben, a nemzetközi
láncokkal való kapcsolatépítésben kevés eredményt tudnak
felmutatni. A piac- és fogyasztó-orientált magatartás és a civil
szerveződésekkel is támogatott programozott termelés gyakorlata nálunk
még csak nyomokban fedezhető föl. Az EU-csatlakozásra való felkészülési
folyamatban itt mutatkozik a legnagyobb deficit, így jövőbeni versenyképességünket
a termelői oldal szervezetlensége, a termékpálya felsőbb szakaszaival
fenntartott (?) kapcsolatrendszerének minősége is veszélyezteti. Kiutak
A
magyar mezőgazdaság jelenlegi versenyképessége tehát mind az
infrastruktúra, mind a szervezettség, mind pedig az egyes ágazatok
naturális hatékonysága (technikai felszereltsége) szempontjából aggályos.
Az EU-csatlakozástól várható előnyök megragadására még sokan nem
lennének képesek. A több mint 960 ezer összeírt "gazdaság"
számára azonban nyilvánvalóan különböző megoldási utak kínálkoznak.
Ennyi
verseny- és életképes gazdaság megteremtésére se elegendő földterület,
se elegendő tőke nem áll rendelkezésre. Sokak számára tehát a
visszavonulás, a korai nyugdíjazás, esetleg a kiegészítő jellegű
gazdálkodás lesz a kiút. Ismét mások választhatják a globális
verseny előli kitérés stratégiáját. Az EU agrárpolitikája bőven kínál
majd kifizetődő lehetőségeket a mezőgazdasági területek más célú
hasznosítására. Érdemes lesz megfontolni az erdősítést, a meglevő
erdők funkcióinak átalakítását, különböző környezetkímélő
megállapodások megkötését, az organikus (bio) termelésre való átállást.
Egyéni válasz lehet a speciális igényeket kielégítő termékek, a
hungarikumok, a helyi márkák előállítása. Persze, csak akkor, ha ez
utóbbiakat is megfelelő marketingmunka, a helyi márkák jogi szabályozása
és a termék azonosítása, s nem utolsósorban az értékesítés
megszervezése alapozza meg. Mindez
sokak számára életképes választás lehet. Az arányokra azonban itt
is ügyelni kell. A biotermékek termelési aránya a mezőgazdasági területből
az EU-ban nem éri el a 3%-ot, a legmagasabb érték (Ausztriában) 8%. A
legambiciózusabb cél 15 év alatt 15% (Németország). Keresni érdemes
tehát az egyéni, a különös piacszerzési módokat, de közben arra
kell felkészülnünk, hogy a mezőgazdasági terület 75-80%-án éghajlati
viszonyainknak és természeti adottságainknak megfelelő kultúrákkal
álljunk helyt az egyre globalizálódó versenyben. A
fő cél nem lehet más, mint a hazai és a nemzetközi versenyképesség
erősítése. A konkrét módszereket illetően pedig ajánlatos
tekintettel lenni mind a nemzetközi irányzatokra, mind pedig a példaképül
szolgáló nagy élelmiszertermelő hatalmak gyakorlatára. Nincs versenyképes
termelés stabil, életképes birtokszerkezet nélkül. A nemzetközi
statisztikák szerint azonban egyre kevesebb a főmunkaidős gazdaságok,
illetve a kizárólag vagy elsősorban a mezőgazdasági termelésből élő
családok száma. Ez a nem mezőgazdasági tevékenységek, az egyéb jövedelemforrások
fontosságára, tehát a vidékfejlesztés jövőjére hívja föl a
figyelmet. Megszívlelendő az előttünk járó országok birtokpolitikai
gyakorlata vagy az állam szerepéről vallott nézetrendszere is. Nem
vitatható például, hogy mind Franciaország, mind az USA az egyéni
(családi) gazdaságok dominanciáját vallja. A gazdaságok számának
alakulása ezt meggyőzően alá is támasztja. A mezőgazdasági terület
tényleges használata és a mezőgazdaság valós teljesítménye azonban
már jóval árnyaltabb gyakorlatot tár elénk. Franciaországban például
a mezőgazdasági területnek 50%-át a gazdaságok 10%-a műveli, az
ottani mezőgazdasági GDP felét pedig a társas gazdaságok állítják
elő. Az USA-ban a gazdaságok 8%-a produkálja az amerikai mezőgazdasági
termelés közel 70%-át. A
dominancia tehát nem kizárólagosság. Mint ahogy az állam szerepvállalása
sem egyoldalú. Nem az a kérdés, melyik gazdálkodási forma támogatandó,
melyik nem, hanem az: melyik milyen módon támogatandó? Más segítséget
igényelnek a nagy árutermelő, exportőr vállalatok, s más formát a
vegyes funkciójú vagy hagyományos életmódot űző parasztgazdaságok.
Az előbbiek esetében nem lehet kérdés, hogy a versenyképesség nem
pusztán agrárügy. A piacra jutás, a piacszerzés feltételeinek javításából
a diplomáciai testületek képviselői, az infrastruktúra fejlesztésének
szereplői, de akár az önkormányzatok is tudatosan, összehangoltan
veszik ki részüket. A belső és a külső versenyképesség egymást erősítő
szempontok. A többi gazdaság esetében nagyobb tere nyílik a környezetet,
a vidéki értékeket óvó, a családok jövedelem-paritását megőrző,
a piaci zavarokat elhárító konkrét állami és/vagy civil
programoknak. A
magyar agrárpolitika, az agrárirányítás - az összes nemzetközi
tapasztalat birtokában - sem lehet annyira bölcs, annyira eredményes,
hogy a versenyképességet civil kezdeményezések nélkül garantálja. A
gazdaságok szakosodásában, a biológiai és a műszaki alapok fejlesztésében,
valamint a kínálat koncentrálásában, a felvásárlókkal való
kapcsolatok szervezésében minőségi áttörésre van szükség. Ehhez
pedig - az állami bátorítás, ösztönzés, tájékoztatás mellett - főleg
civil kurázsi, öntevékeny együttműködés kell. A kooperáció, az
együtt-tervezés, a koordináció formája kevésbé lényeges. Lehet az
gazdakör, kft, TÉSZ, értékesítő szövetkezet, szövetkezetek vállalata,
rt. stb. A bizalom helyreállítása, a szabályok betartása, a tárgyalóképesség
helyreállítása az, ami elengedhetetlenül fontos. Ha a kínálat
koncentrálása eléri a kritikus méretet (tömeget), akkor teljesülhet
a szervezettség igazi célja: *
a fogyasztói (felvásárlói) igényeknek megfelelő, programozott termelés
és *
a kiegyensúlyozottabb vertikális jövedelem-osztozkodás. Természetesen
ehhez sem elegendők a termelői szerveződések. Ehhez termelői kézben
lévő, a tárgyalási pozíciót megalapozó infrastruktúra (raktárak,
hűtőházak stb.) is szükségeltetik. Ha
- az előbbiek szellemében - előbbre tudunk lépni az értékesítési
biztonság növelésében és a termelői jövedelmek gyarapításában,
akkor, de csakis akkor remélhetjük, hogy versenyképes magyar mezőgazdaság
lépi át 2004-ben az EU kapuját. Irodalom L'
agriculture, la foret et les industries agrialimentaires, 2000, Agreste,
Food and Agricultural Policy (Taking Stock for the New Century), USA
Department of Agriculture Mészáros
S., Spitálszky M., Udovecz G. (2000). Az EU-csatlakozás várható agrárgazdasági
hatásai (Modellszámítások II.), AKII tanulmány Udovecz
Gábor (2001). Az agrárgazdaság nemzetgazdasági súlya és fejlesztése,
Gazdálkodás, 4. sz. Udovecz
Gábor (2001). Nemzetközi irányzatok az agrárgazdaságban, Magyar Mezőgazdaság,
49. sz.
Udovecz
Gábor
|
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |