Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
"láthatatlan Alkotmány" metaforája, avagy: az alkotmánybírósági
alkotmányértelmezés evidenciája A "láthatatlan alkotmány" kifejezést – amit egy határozathoz kapcsolt párhuzamos vélemény tartalmaz – szövegkörnyezetéből kiszakítva, a média, de elsősorban egyes politikusok és egyes szakírók, mint a hatásköri korlátait túllépő, tényleges hatáskörét a természetjog elvont rétegeiből levezető Alkotmánybíróság jellemzéseként használják. Ezek a minősítések alaptalanok; a metafora félreértett értelmezésén alapulnak. A
halálbüntetést eltörlő alkotmánybírósági határozathoz fűzött párhuzamos
vélemény a következőket fogalmazta meg: "Az Alkotmánybíróságnak
folytatnia kell azt a munkáját, hogy értelmezéseiben megfogalmazza az
Alkotmány és a benne foglalt jogok elvi alapjait és ítéleteivel
koherens rendszert alkot, amely a ma még gyakran napi politikai érdekből
módosított Alkotmány fölött, mint 'láthatatlan Alkotmány', az
alkotmányosság biztos mércéjéül szolgál; és ezért várhatóan a
meghozandó új Alkotmánnyal, vagy jövőbeli alkotmányokkal sem kerül
ellentétbe. Az Alkotmánybíróság ebben az eljárásban szabadságot élvez,
amíg az alkotmányosság fogalmának keretén belül marad." A párhuzamos
vélemény az alkotmányosság fogalmát, annak az alkotmányfejlődés
során kialakult értéktartalmát – nevezetesen: a hatalommegosztás
elvét, az állampolgári egyenjogúságot, az ember és polgár jogainak
védelmét stb. – hangsúlyozta. Ezek az alkotmányos elvek annyiban
"láthatatlanok", hogy nem minden esetben nevesített elemei a
jogállami alkotmánynak, de áthatják annak egész rendszerét, illetőleg
az alkotmány egész rendszeréből, szabály-összefüggéseiből
levezethető. Az alkotmány például nem nevesíti a hatalommegosztás
elvét, ugyanakkor az államszervezeti tételei ezen az elven alapulnak.
Az Alkotmánybíróság ezt ki is mondta az alkotmányértelmező hatáskörét
értelmező határozatában (lásd az előző fejezetet): a hatalommegosztás
elve "... a magyar államszervezet legfontosabb szervezeti és működési
alapelve." Az
Alkotmánybíróság el nem vitatható alkotmányos feladata az alkotmányosság
alapelveinek, értékeinek védelme, az Alkotmányt túllépő, politikai
szándékokat "hordozó" jogszabályok ellen fellépni. Az
Alkotmánybíróság alkotmányértelmező tevékenysége során az
Alapelvek szemszögéből értékel és bontja ki az Alkotmány tételeinek
tartalmát, s teszi a "láthatatlant", az Alkotmányban benne
rejlőt, "láthatóvá"; következetesen visszatérve értelmezéseihez,
elvi tételeihez, más szóval: "precedens bíráskodást"
folytatva. Lényegében tehát erről szól a "láthatatlan Alkotmány"
metaforája – hangsúlyozva, hogy ezt a terminológiát alkotmánybírósági
határozat soha nem tartalmazta – és semmiképpen nem azt, hogy az
Alkotmánybíróság a pozitív alkotmány ellenében hozná meg határozatait. Ismét
utalok a könyv elején említett, az alkotmány jogállami minősítését
adó alkotmánybírósági értékelésre. Mindebből az következik, hogy
az Alkotmánybíróság elkötelezte magát az írott alkotmány védelmére.
A metafora tehát az Alkotmánybíróság alkotmányos pozícióján belül
maradva is érthető és értelmezhető. A magam részéről azonban inkább
az "értelmezett alkotmány" kifejezést (s egyben felfogást)
vallom. Az alkotmányértelmezés természetesen jogértelmezés, de – tárgya
és módszere szerint – annak legsajátosabb változata, mivel jelentősen
különbözik a többi jogszabály (törvény, kormányrendelet) értelmezésétől.
Az alkotmány ugyanis, mint alaptörvény, a jogforrási hierarchia csúcsán
helyezkedik el, vagyis sem horizontálisan (pl. egy adott jogterület törvényi
szabályának összevetése), sem vertikálisan (törvény-, kormányrendelet)
nem viszonyítható a többi jogszabályhoz. Az
alkotmány – kissé leegyszerűsítve – "önmagából értelmezhető",
az adott alkotmányos norma tartalmának kibontása útján, azon alkotmányos
alapelvek figyelembevételével, amelyek lényegét az Alkotmány kifejezi
(pl. jogállamiság, hatalommegosztás elve stb.) Ez azt jelenti, hogy az
alkotmány általános, absztrakt tételeinek értelmezése nem merülhet
ki a szövegkötött szoros, vagy zárt értelmezésben. A normatartalom
feltárásánál szükség van a tételezett alkotmányos alapelvek és a
nem rögzített, de az alkotmány egész szellemiségét meghatározó
elvek, értékek figyelembevételére. Az
alkotmányértelmezés emiatt "létezésében", gyakorlatában
hordja az alkotmány alkalmazásán (értelmezésén) való túllépés
potenciális veszélyét, amivel az Alkotmánybíróságnak minden egyes döntésénél
szembe kell néznie. Az Alkotmánybíróság ugyanis alkotmányvédelmi
feladatát realizáló (összes) hatáskörében folyamatos alkotmányértelmezést
végez. Ugyanakkor nevesített, törvényben rögzített hatáskörében
eljárva – kifejezetten ilyen tartalmú indítványokra – az adott
alkotmányos tétel absztrakt értelmezését fogalmazza meg. Az egyéb
hatáskörök gyakorlása során végzett "folyamatos alkotmányértelmezés"
– ellentétben az ún. "absztrakt" alkotmányértelmezéssel
– direkt jogi kötőerővel nem bír, de a jogi folyamatokra gyakorolt
hatása így is számottevő. Ez esetben az Alkotmánybíróság alkotmányértelmezésének
kötőereje az intézmény tekintélyétől, hatalmi presztizsétől függ,
vagyis attól, hogy milyen tényleges befolyást gyakorol a többi alkotmányos
intézményre, elsősorban a jogalkotás szerveire. Az
Alkotmánybíróság tehát – a vonatkozó jogi szabályozás szerint
– az alkotmányértelmezés alábbi változatait öleli fel: a/
az Alkotmánybíróság előzetes, vagy utólagos normakontrollt ellátva,
tehát konkrét ügyben, indítvány alapján végez alkotmányossági
vizsgálatot, s egy adott alkotmányossági tétel értelmezése által
jut el a döntéshez, azaz: alkotmányos, vagy alkotmánysértő az indítványban
nevesített jogtétel. Ez esetben az Alkotmánybíróság általános
funkciójából következően alkalmazza, illetőleg értelmezi az alkotmányt
(funkcionális, vagy alkalmazott alkotmányértelmezés); b/
az Abtv. 1.§ g/ pontjában az Alkotmánybíróság felhatalmazást nyert
az alkotmány egyes rendelkezéseinek értelmezésére. Az Alkotmánybíróság
határozata, annak rendelkező része, kötelező érvénnyel kimondja az
alkotmány egy adott tételének egyedül "helyes" (alkotmányos)
értelmezését (formalizált, vagy nevesített, kötelező erejű alkotmányértelmezés). A
nevesített hatáskörben végzett alkotmányértelmezés tehát jogi kötőerőt
biztosít az Alkotmánybíróság döntésének, szemben a funkcionális
vagy alkalmazott értelmezéssel. A formalizált alkotmányértelmezés
jogi kötőereje egyben alkotmányossági korlát és keret, amelyben az
értelmezést kérő (jellemzően a jogalkotó) jövőbeni mozgásterét
veszi tudomásul. Még az alkotmányértelmezési "megnyilvánulások",
értelmezés-fajták általános jellemzésénél maradva, tartom szükségesnek
megjegyezni, hogy a funkcionális értelmezés hatása, "befolyás-szintje"
– a jogi (jogalkotási, jogalkalmazási) folyamatok alkotmányosságára
– nem marad el a formalizált, vagy nevesített kötelező erejű alkotmányértelmezéstől.
Az alkotmánybírósági gyakorlat szempontjából – a belső kötőerő
szempontjából – a kétféle alkotmányértelmezés nem választható
szét. Adott esetben a funkcionális alkotmányértelmezés "termékenyíti
meg" a formalizált alkotmányértelmezést és viszont. Az
Alkotmánybíróság, mint a "jogállami forradalom" letéteményese;
a rendszerváltás alkotmánybírósági értelmezése Az
Alkotmánybíróság – lényegében kétéves működési tapasztalatai
birtokában – 1992. márciusában kihirdetett határozatában (továbbiakban:
Határozat) adta meg a politikai rendszerváltozás alkotmányjogi értelmezését,
s egyben a testület máig érvényes ars poeticáját a politikai hatalom
és az Alkotmánybíróság viszonyáról, a legalitásról, a jogállam
legáltalánosabb összefüggéseiről. Ebben
a határozatában kimondta, hogy az 1944. és 1990. között elkövetett,
de politikai okból nem üldözött súlyos bűncselekmények üldözhetőségéről
szóló (elfogadott, de ki nem hirdetett) törvény alkotmányellenes. Az
Alkotmánybíróság többek között megállapította, hogy a már elévült
bűncselekmények újbóli büntethetővé tétele, a még el nem évült
bűncselekmények elévülési idejének meghosszabbítása, törvénnyel
való félbeszakítása alkotmányellenes. A vizsgált törvény azonban
az elévülés büntetőjogi szabályainak alkotmányosságán túl
felvetett egy nagyobb összefüggést is, nevezetesen: "a múlt
rendszerek joga, és az új alkotmány szerinti jogállam viszonyát".
Az Alkotmánybíróság tehát túlterjeszkedett a konkrét indítvány
konkrét alkotmányjogi problémáin és értelmezését adta azoknak az
alkotmánybíráskodás jelene és jövője szempontjából is releváns,
alapvető összefüggéseknek, amire fentebb utaltam. A
Határozat – az alábbiakban részletezendő – III. fejezete üzenet
volt: üzenet a mindenkori politikai hatalom, a mindenkori kormányzat számára.
Az Alkotmánybíróság, utalva a szabadon választott parlament összeülése
előtti politikai jelentőségű határozataira (pl. az ideiglenes köztársasági
elnök jogállása és az ún. "kopogtató cédulák" ügye) egyértelművé
tette: az Alkotmánybíróság kizárólag az Alkotmány keretei között
zajló politikai tevékenység semleges szemlélője: "... az alkotmányosság
megítéléséből a napi politikai szempontok ki vannak zárva." Az
Alkotmánybíróság a rendszerváltozást – alkotmányjogi szempontból
– két alapfogalommal, a legalitással és a jogbiztonsággal értelmezte.
A rendszerváltozás a legalitás talaján ment végbe. Ehhez képest az
Alkotmánybíróság az 1989–1990 előtti évtizedek legitimitását (az
adott politikai rendszer társadalmi–politikai elfogadottságát), az
adott korszak hatályos jogszabályainak vizsgálata – alkotmányossági
vizsgálata! – szempontjából irreleváns, értelmezhetetlen kategóriának
tartotta (és tartja!). A régi (rendszerváltozás előtti) jog a legalitás
elvéből következően (ha hatályos) hatályos marad. "A politikai
szempontból forradalmi változásokat bevezető Alkotmány és sarkalatos
törvények – állapítja meg az Alkotmánybíróság – a régi
jogrend jogalkotási szabályainak betartásával, formailag kifogástalanul
és kötelező erejüket ebből származtatva jöttek létre." Az érvényesség
szempontjából tehát nincs különbség az alkotmány "előtti"
és "utáni" jog között. A
legalitás elve azt jelenti, hogy minden (hatályos) jogszabálynak – akár
az alkotmány előtti vagy utáni jog – az alkotmánynak kell
megfelelnie. Az Alkotmánybíróság csak ezt a "megfelelést"
vizsgálja, vagyis egyfajta mércével mér: "az alkotmányossági
vizsgálatban sincs a jognak két rétege és nincs kétféle mérce sem.
A jogszabály keletkezési idejének annyiban lehet jelentősége, hogy a
régi jogszabályok a megújított alkotmány hatálybalépésével válhattak
alkotmányellenessé." A
rendszerváltozás alkotmányjogi értelmezésének másik alapkategóriája:
a jogbiztonság elve, az alkotmánybíráskodásban azt jelenti, hogy az
Alkotmánybíróság a régi rendszer jogának felülvizsgálatakor ezt az
elvet tekinti mércének: "A jogbiztonság elvéből fő szabályként
az következik, hogy a lezárt jogviszonyokat sem jogszabállyal, sem
jogszabály hatályon kívül helyezésével – származzék az akár a
jogalkotótól, akár az Alkotmánybíróságtól – nem lehet alkotmányosan
megváltoztatni." A
rendszerváltozás jogállama a legalitás elvének és egy speciális
jogbiztonsági elvnek az érvényesülését jelenti. Tehát a jogállam,
a jog uralma általánosságban az alkotmány valóságos és feltétlen
hatályosulását foglalja magában. Az adott történelmi helyzet motiválhatja
a jogállam kiépítését, működését, de a jogállam alapvető biztosítékai
nem tehetők félre. "Jogállamot nem lehet jogállam ellenében
megvalósítani." – állapítja meg a Határozat, majd így
folytatja: "A mindig részleges és szubjektív igazságosságnál a
tárgyi és formális elvekre támaszkodva a jogbiztonság előbbre való.
Ezt az elvet az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlatában is így érvényesítette.
Az Alkotmánybíróság nem hagyhatja figyelmen kívül a történelmet,
hiszen saját magának is történelmi feladata van. Az Alkotmánybíróság
a "jogállami forradalom" paradoxonának letéteményese: a jogállami
alkotmánnyal elkezdődött és annak megvalósításában álló békés
rendszerváltásban az Alkotmánybíróságnak saját hatáskörében feltétlenül
biztosítania kell a jogalkotás összhangját az alkotmánnyal." A
rendszerváltás általános elvi értelmezését adó Határozat mellett
indokolt azzal a két határozattal is foglalkozni, amelyek a rendszerváltozás
folyamatában, mint konkrét alkotmányossági problémák jelentkeztek.
Erre a két ügyre – mint említettem – még a Határozat is utalt
abban az általános összefüggésben, hogy az Alkotmánybíróság ellenáll
minden olyan politikai biztatásnak, amely szembe helyezkedik az alkotmánnyal,
vagy kísérletet tesz napi politikai szempontokat az alkotmányosság köntösébe
bújtatni... Az
országgyűlési képviselők választását közvetlenül megelőző időpontban
alkotmányossági aggályt megfogalmazni a választójogi törvény egyes
rendelkezéseivel kapcsolatban és ezáltal elvileg esélyt teremteni arra
nézve, hogy alkotmánysértés megállapítása miatt a politikai
rendszer átalakulásának folyamata elhúzódik, az alkotmányjogi probléma
felvetésén messze túlmutató politikai jelentőségű eseménynek számított.
Az indítványozó pártok az 1989. évi XXXIV. törvény által intézményesített
ajánló szelvények (kopogtató cédulák) alkotmánysértő voltának
megállapítását indítványozták. Álláspontjuk szerint a jogintézmény
sérti a választások titkosságát, továbbá a magántitok, valamint a
személyi adatok védelmét biztosító alkotmányos rendelkezéseket. Az
Alkotmánybíróság elutasította az indítványt, megállapítva, hogy a
sérelmezett törvényhelyek nem alkotmányellenesek. Az
Alkotmánybíróság határozatában rámutatott, hogy a titkos szavazás
alkotmányos követelményének "... nem lehet olyan kiterjesztő értelmezést
tulajdonítani, hogy a titkosság nem csupán a szavazásra, hanem a választással
kapcsolatosan valamennyi eljárásra, így pl. választott nyilvántartásának
összeállítására, illetőleg jelölésére is irányadó. Az ilyen
kiterjesztő értelmezés ugyanis azon túlmenően, hogy semmiféle
jogszabályi alapja nincs, beláthatatlan káros következményekkel járna,
mivel gyakorlatilag kizárná a jelölés törvényességének ellenőrzését..." A
magántitok és a személyi adatok védelmének alkotmányos alapjogát értelmezve,
az Alkotmánybíróság kifejtette, hogy nem lehet – a jogokat sem, mint
ahogy egyetlen alapjogot sem – abszolút értékként kezelni. Adott
esetben éppen egy másik alapvető állampolgári jog – jelen esetben a
választójog – szabhat alkotmányos korlátot a jog érvényesülésének
azáltal, hogy a választójog és a hozzá kapcsolódó ajánlási jog érvényesülése,
illetőleg e jogokkal való visszaélés megelőzése, vagy feltárása érdekében
tette lehetővé a törvény a választópolgárok személyes adatainak
megismerhetőségét. Az
ideiglenes köztársasági elnök intézményére vonatkozó indítvány
(az ideiglenes köztársasági elnökről) a megbízatás időtartamára
vonatkozó alkotmányos tételek értelmezésére irányult. Az értelmezés
eredményének politikai jelentősége nyilvánvaló volt, ha az
"ideiglenesség" a teljes jogú köztársasági elnöki pozíció
betöltéséig tart, akkor az új parlamentnek (és az új kormánynak) a
köztársasági elnök megválasztásáig a "régi" ideiglenes
elnök jelenlétével, részvételével számolva kellett volna a kormányzati
teendőket ellátni. Az Alkotmánybíróság egyértelmű alkotmányjogi
helyzetet teremtett azáltal, hogy kimondta: a teljes jogú köztársasági
elnök megválasztásáig a köztársasági elnöki jogkör gyakorlása
szempontjából az Országgyűlés elnökén a mindenkori elnökét kell
érteni: "Az ideiglenes köztársasági elnöki intézményt az
Alkotmány nem ismeri, ez a megnevezés a köznapi nyelvhasználatban a
fenti jogi helyzet körülírására szolgál. A köztársasági elnöki
jogkör az Országgyűlés elnöke tehát addig gyakorolja, amíg ezt az
országgyűlési tisztséget betölti, azaz a köztársasági elnök
jogait, a köztársasági elnök hivatalba lépéséig az Országgyűlés
mindenkori elnöke gyakorolja." A
Határozat nem említette ugyan, de a rendszerváltozás alkotmányjogi értelmezése
szempontjából az Alkotmánybíróság jelentős konkrét döntést
hozott 1990 áprilisában. A miniszterelnök alkotmányértelmezést kérő
indítványára hozott határozat az állami tulajdon lebontásának és
az új tulajdoni szerkezet kialakításának alkotmányos alapjait
fogalmazta meg. Az Alkotmánybíróság elnöke ezt a döntést – az
Alkotmánybíróság 1990. évi tevékenységét értékelő teljes ülésen
– a következőképpen jellemezte: "...a tulajdonra nézve is az ügyön
messze túlmutató elveket fektettünk le, amikor kimondtuk, hogy nincs
jelentősége a tulajdon védelme szempontjából annak, hogy állami vagy
magántulajdonról van-e szó és amikor kisajátítás és államosítás
feltételeit a védelem szempontjából egy szintre hoztuk. Le kell szögeznem,
hogy az ítéletünk a tulajdon és az egyenlőség vonatkozásában igen
fontos tételekkel kiegészítette az Alkotmányt." Az
Alkotmánybíróság – az Alkotmány 9.§-ára és 13.§. (1) bekezdésére
figyelemmel – értelmezte a 70/A.§-t; kimondta, hogy alkotmányellenes
az a megkülönböztetés, ha alkotmányos indokok hiányában egyes személyek
volt tulajdonát aszerint, hogy mi volt a tulajdon tárgya reprivatizálják,
másokat viszont nem. Az
alkotmány 13.§ (1) bekezdését, a 12.§ (1) bekezdésével összefüggésben
értelmezve a határozat kimondta a termelőszövetkezet alkotmányos jogát
a termőföldhöz. Ebből következően "a tulajdonnak mind egyedi
hatósági határozattal, mind pedig törvénnyel való elvonása –
figyelemmel az Alkotmány 13.§ (1) bekezdésére... azonnali, feltétlen
és teljes kártalanítás nélküli elvonása... alkotmányellenes." Az
Alkotmánybíróság a 70/A.§-ának értelmezését: a diszkrimináció
tilalmát, illetőleg a pozitív diszkrimináció alkotmányos lehetőségét
egy korábbi – utólagos normakontroll tárgyában hozott – határozatában
adott (funkcionális) értelmezésére alapította. (A diszkrimináció értelmezésével
az Alkotmánybíróság alapjogvédelmi bíráskodása körében hozott
határozatok ismertetésénél foglalkozom részletesebben.)
Az
alkalmazott alkotmány az Alkotmánybíróság határozataiban Jogállam-értelmezések Az
Alkotmánybíróság természetesen a jogállamot nemcsak a rendszerváltozás
alkotmányjogi nézőpontjából, a régi rendszer és az új rendszer
joga közötti viszonyban értelmezte és értelmezi. A jogállam-értelmezés
az alkotmánybíráskodás visszatérő kategóriája; kiemelten hangsúlyos
tartalmi összetevőin, nevezetesen: a hatalmi ágak elválasztásának
alkotmányos elvén és a (folyamatos) jogbiztonság követelményének érvényesítésén
keresztül, jelen van az Alkotmánybíróság gyakorlatában. Az
alkotmány 2.§ (1) bekezdése kimondja, hogy a "Magyar Köztársaság
független, demokratikus jogállam." Az alkotmánynak ez az általános
rendelkezése a köztársaság alapértékeinek – a függetlenségnek, a
demokráciának és a jogállamnak – elismerése, deklarálása. Erre az
általános alkotmányos tételre hivatkozva, a jogállamiság alkotmányos
követelményének mellőzése miatt, az Alkotmánybíróság több
esetben mondott ki alkotmánysértést. Az Alkotmánybíróság eljárása
során elsősorban a vizsgált jogszabálynak konkrét alkotmányos tételekkel
(tétellel) való megfelelését vizsgálja, de ez nem jelenti azt, hogy
az alkotmány általános elvi tételeit csak deklarációnak tekintené.
Az alkotmánysértést megállapító döntések tehát részben
kifejezetten erre az általános tételre hivatkozással történtek (történnek),
illetőleg azon tartalmi elemekre (pl. jogbiztonság) hivatkozással,
amelyeket az alkotmánybírósági gyakorlat a fogalom értelmezése során
kimunkált. A jogállamiság elvét ugyanis – állapítja meg az Alkotmánybíróság
– a törvényességi óvást alkotmánysértőnek minősítő határozatában
– "... az alaptörvény további rendelkezései részletezik, a
szabályok ugyanakkor nem töltik ki teljes egészében ezen alapérték
tartalmát, ezért a jogállam fogalom értelmezése az Alkotmánybíróság
egyik fontos feladata... Az Alkotmányban tételesen szereplő jogállam
alapértékének sérelme önmagában is megalapozza valamely jogszabály
alkotmányellenességét." A
jogállamiság alapelv-jellegével érvelő határozatokból még néhány
példát említenék. Különösen figyelemre méltóak azok a megállapítások,
amelyek a hatalom–polgár reláció speciális "jogállami viszonyát"
emelik ki: –
"Az Alkotmánybíróság gyakorlatában következetesen érvényesített
alapelv, hogy a Magyar Köztársaság alkotmányos jogállam, a
jogrendszerre vonatkozó alkotmányos normák érvényesítése –
jogrendszer önmagára vonatkoztatott szabályainak megtartása – a jogállam
alapvető kritériuma." –
"A jogállamiság egyik alapvető követelménye, hogy a közhatalommal
rendelkező szervek a jog által meghatározott szervezeti keretek között,
a jog által megállapított működési rendben, a jog által a polgárok
számára megismerhető és kiszámítható módon szabályozott korlátok
között fejtik ki a tevékenységüket." –
"A jogállamiság elvéből ... is következik az Alkotmányban szabályozott
szerveknek az a kötelessége, hogy alkotmányos jelentőségű hatásköreiket
jóhiszeműen, feladataik teljesítését kölcsönösen segítve, együttműködve
gyakorolják." –
"Az államszervezet akkor működik demokratikusan, ha a demokratikus
jogállamiság és az ahhoz szorosan kapcsolódó alkotmányos rend
fenntartása és működtetése alapvető követelményként magában
foglalja a szabadság jogok tiszteletben tartását és védelmét." –
"A közérdekű adatok nyilvánossága és az azokhoz való hozzáférhetőség
... az Alkotmány 2.§ (1) bekezdésében deklarált demokratikus jogállamiság
alapvető biztosítéka. E szempont jelentőségét fogalmazza meg az Európa
Tanács 1982-es Nyilatkozata..." –
"A jogállamisághoz hozzátartozik a szerzett jogok tiszteletben
tartása. A jogállam a szerzett jogokhoz csak akkor nyúlhat hozzá, ha
ezek a jogok jogellenesen, így például az állampolgárok jogegyenlőségét
sértő módon keletkeztek. Az
Alkotmánybíróság már 1990-ben alapított döntést a hatalommegosztás
elvére. A hatalmi ágak elválasztásának elvével – mint "az államszervezet
legfontosabb szervezeti és működési alapelvével" – indokolta a
testület az előzetes normakontrollra vonatkozó hatáskörének szűkítő
értelmezését, s általában az alkotmány absztrakt értelmezésére
vonatkozó hatáskörének gyakorlását. Ez az alkotmányos elv azóta is
jelen van a határozatok indokolásában, vagy adott esetben a döntés
rendelkező részében. A bírák és bírósági vezetők kinevezési jogára
vonatkozó jogszabályi rendelkezések alkotmányossági felülvizsgálata
tárgyában hozott határozatának rendelkező részében az Alkotmánybíróság
alkotmányos követelményként fogalmazta meg a végrehajtó és bírói
hatalmi ág egyensúlyát és a bírói hatalmi ág érdemi közrehatását
a végrehajtó hatalomra, azaz a kinevezésre: "A bírák és bírósági
vezetők kinevezésénél alkotmányos követelmény az, hogy a más
hatalmi ághoz tartozó kinevező – vagy a kinevezést tartalmilag
meghatározó előterjesztő – politikai meghatározottságának hatását
vagy a bírói hatalmi ág érdemi közrehatása, vagy más a bírói
hatalmi ágon kívüli ellensúly semlegesítse. Ez az alkotmányos követelmény
a bírói és bírósági vezetői tisztség választással való betöltésére
is vonatkozik. A bírói hatalmi ág közrehatásának úgy kell megnyilvánulnia,
hogy abban a bírói függetlenséget és a bírói hatalmi ág semlegességét
megtestesítő bírák állásfoglalása jusson kifejezésre és állásfoglalásuk
érdemi befolyást gyakoroljon a kinevezéssel." A
hatalommegosztás elvének, mint a jogállamiság alkotó elemének értelmezése
az Alkotmánybíróság gyakorlatában tehát nem mint absztrakt alkotmányértelmezés,
nem mint nevesített alkotmánybírósági hatáskör (Lásd az V.
fejezetet) van jelen, hanem adott ügyek eldöntése kapcsán az ún.
"funkcionális értelmezés" keretében. Jelentős megállapítása
az Alkotmánybíróságnak – éppen az előbb idézett határozatának
indokolásában – hogy a három hatalmi ág viszonyában az érintett állami
szervek alkotmányos státuszának értelmezése szempontjából relevanciája
van a közjogi viszonyok politikai tartalmának. A bírói hatalmi ág
nemcsak hogy elválasztandó a többi hatalmi ágtól – mint ahogy elválik
ugyan a törvényhozói és a végrehajtói hatalom, e két hatalmi ág
azonban politikailag összefonódott – hanem politikailag is semlegesnek
kell lennie. A bírói hatalmi ág függetlensége, alkotmányjogi pozíciója
tehát a közjogi elválasztás mellett a politikai semlegességet is megköveteli:
"Az Alkotmánybíróság a hatalmi ágak elválasztása elvének,
(mint a jogállamiság alkotó elemének) értelmezése során abból a
helyzetből indul ki, hogy ez a szétválasztás a mai parlamentáris
rendszerekben érvényesül, s ahogy azt az Alkotmány is tükrözi. A törvényhozó
és a végrehajtó hatalom 'elválasztása' lényegében a hatáskörök
megosztását jelenti a Parlament és a Kormány között, amelyek azonban
politikailag összefonódtak. A parlamenti többséget alkotó pártok
alapítanak kormányt, a Parlament zömmel a Kormány törvényjavaslatait
szavazza meg. A "jog", amely folyamatosan keletkezik, az élet
minden területét a választáson győztes pártok politikai programjának
megfelelően újra és újra szabályozhatja. Ilyen
körülmények között a bírói hatalmi ág sajátossága az, hogy a másik
két "politikai" jellegű hatalmi ággal szemben állandó és
semleges (akkor is, ha a politikai programot megvalósító törvényeket
és rendeleteket (is) alkalmazza). Ezt a semlegességet fogalmazza meg az
Alkotmány 50.§ (3) bekezdése azzal, hogy a bírák függetlenek és
csak a törvénynek vannak alávetve. A függetlenséget kifejtő másik
alkotmányi mondat – a bírák párttagságának és politikai tevékenységének
tilalma – még egyértelműbbé teszi a bírói hatalom politikai
semlegességét, sőt azt kifejezetten megköveteli. Ebből következően
a bíróság nem is lehet olyan kölcsönös meghatározottságban és függésben
a többi hatalmi ágtól, amilyenben azok egymás között vannak." 86
A bírói hatalmi ág tehát a két hatalmi ág konkrét
"szereplőinek" politikai meghatározottságától és annak változásaitól
eltérően, folyamatos és állandó. Ilyen értelemben tekinti az Alkotmánybíróság
a bírói hatalmi ágat semlegesnek. Ebből
a nézőpontból vizsgálta az Alkotmánybíróság azt az indítványt,
amely sérelmezte, hogy az ombudsman jogköréből hiányzik a bírósági
tevékenység ellenőrzése. Az Alkotmánybíróság a fenti értelmezés
alapján állapította meg, hogy éppen a sérelmezett jogi megoldás van
összhangban az alkotmánnyal, a bírói hatalmi ág függetlenségének,
semlegességének garantálásával. Az alkotmányos biztosítékoknak
"... alapvetően arra kell vonatkozniuk, hogy a bíróságok és a másik
két hatalmi ág között ne jöjjön létre olyan politikailag meghatározott
függés, mint a parlament és a kormány között. Amíg tehát a végrehajtó
hatalom korlátozását mind a parlamenti ellenőrzés intézményeinek
megteremtésével, mind a közigazgatás bírói kontrolljának általánossá
tételével indokolt és alkotmányosan szükséges biztosítani, addig a
bírói hatalomba való külső beavatkozásnak szigorúbbak és alapvető
garanciális elvekben nyugvók az alkotmányos korlátai... a bírói
hatalomnak tehát függetlennek (semlegesnek) kell lenni a másik két
hatalmi ág politikai meghatározottságától és annak változásaitól.
E követelmény pedig kizárja a másik két hatalmi ág befolyását a bíróságok
ítélkezésére." Holló András [Változó Világ 15.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |