Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
alapjogvédelem az Alkotmánybíróság gyakorlatában
Az
Alkotmánybíróság funkcionális alkotmányértelmezés útján bontotta
ki és ilyen értelemben egészítette ki, tette alkalmazhatóvá (láthatóvá)
az alkotmánynak az egyes alapjogokra vonatkozó deklaratív tételeit, az
alapjogvédelem elvont alkotmányos garanciáit. Az
alapjogvédelmi alkotmánybíráskodás az alapjogok jelentős részét
lefedte. Konkretizálva a testület alapjogvédelmi tevékenységét, az
alábbi jogterületekre (alapjogokra) irányult: –
az emberi méltóság, mint szubszidiárius alapjog; az élethez való
jog, –
a pozitív diszkrimináció alkotmányossági feltételeinek meghatározása, –
a személyes adatok védelméhez való jog, –
a szabad véleménynyilvánításhoz való jog, a sajtószabadság, –
a vallásszabadság értelmezése, –
a szociális jogok értelmezése. –
az igazságszolgáltatás körébe tartozó alapjogok értelmezése. (Az
emberi méltóság, mint szubszidiárius alapjog; az élethez való jog)
Az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek mondta ki a Munka Törvénykönyvéről
szóló 1967. évi II. törvény ama rendelkezését, amely a
szakszervezeteknek jogot biztosított arra, hogy "a munkaviszonyt érintő
kérdésekben a dolgozó érdekében – nevében és helyette – külön
meghatalmazás nélkül eljárjon." A testület kifejtette, hogy a
szakszervezet meghatalmazás nélküli képviseleti joga sértheti a
dolgozó "rendelkezési jogát", amely része az alkotmányban
deklarált emberi méltósághoz való jognak. Az alkotmánybírósági döntés
tehát az emberi méltósághoz való jog értelmezésén alapul. E
szerint az emberi méltósághoz való jog az "általános személyiségi
jog" egyik megfogalmazása, az alkotmányban nem tételezett
alapjogok forrása: "Az általános személyiségi jog
"anyajog", azaz olyan szubszidiárius alapjog, amelyet mind az
Alkotmánybíróság, mind a bíróságok minden esetben felhívhatnak az
egyén autonómiájának védelmére, ha az adott tényállásra konkrét,
nevesített alapjogok egyike sem alkalmazható." Az
Alkotmánybíróság idézett elvi tétele alkotmánybírósági
gyakorlattá vált; több határozat utal vissza az itt kifejtett tézisre.
Így például a családjogi törvénynek az apaság védelmére vonatkozó
rendelkezésének alkotmányossági felülvizsgálatára irányuló, s
egyben alkotmányjogi panaszt is tartalmazó indítvány alapján hozott
határozatában az Alkotmánybíróság kimondta a következőket: "Rámutat
az Alkotmánybíróság ugyanakkor arra, hogy a vérségi származás
kiderítése, illetőleg az arra vonatkozó törvényi vélelem vitatása,
kétségbe vonása, mindenkinek a legszemélyesebb joga, amely az Alkotmány
54.§ (1) bekezdésében írt 'általános személyiségi jog' körébe
tartozik. Az Alkotmány 54.§ (1) bekezdése értelmében a Magyar Köztársaságban
minden embernek vele született joga van az emberi méltósághoz, amelytől
semmiképpen nem lehet önkényesen megfosztani." Az
emberi méltóság az Alkotmánybíróság értelmezésében tehát az élethez
való joggal azonos minőségű, azzal együttjáró része az ember lényegének:
mindkét alapjog – kizárólag ez a kettő! – "oszthatatlan és
korlátozhatatlan." Az egyenlő méltósághoz való jog mércéje is
része az Alkotmánybíróság alapjogvédelmi tesztjének (a pozitív
diszkrimináció és a diszkrimináció tilalmára vonatkozó értelmezésekkel
együtt): "Az egyenlő méltósághoz való jog az élethez való
joggal egységben azt biztosítja, hogy ne lehessen emberi életek értéke
között jogilag különbséget tenni. Emberi méltósága és élete
mindenkinek érinthetetlen, aki ember függetlenül fizikai és szellemi
fejlettségétől, illetve állapotától és attól is, hogy az emberi
lehetőségéből mennyit valósított meg és miért annyit. Egyetlen
ember élethez való jogáról sem beszélhetünk úgy, hogy ne értenénk
bele az élethez, s méltósághoz való alanyi jogát." A
halálbüntetés alkotmányellenességét kimondó határozat az emberi méltósághoz
és az élethez való jog, mint egységet alkotó "oszthatatlan és
korlátozhatatlan" alapjogok sérelmének megállapításán alapul.
Az állam büntetőhatalmának ezek az abszolút értékek szabnak határt.
Az Alkotmánybíróság arra az álláspontra helyezkedett, hogy a halálbüntetésre
vonatkozó törvényi (jogszabályi) rendelkezések az élethez és az
emberi méltósághoz való jog lényeges tartalmát nemcsak korlátozzák,
hanem "az életnek és az emberi méltóságnak, illetőleg az azt
biztosító jognak a teljes és helyrehozhatatlan megsemmisítését
"eredményezik". (A
diszkrimináció tilalma; pozitív diszkrimináció) A magánszemélyek jövedelemadójáról
szóló törvény egyik rendelkezésének alkotmányossági vizsgálata
kapcsán mondta ki az Alkotmánybíróság az azóta is talán legtöbbet
alkalmazott (visszahivatkozott) tételét, az alkotmány 70/A.§ (1)
bekezdésében meghatározott megkülönböztetési tilalom relatív voltáról,
nevezetesen: a pozitív diszkrimináció alkotmányos feltételeiről:
" ... a diszkrimináció tilalma nem jelenti azt, hogy minden még a
végső soron nagyobb társadalmi egyenlőséget célzó megkülönböztetés
is tilos." A pozitív diszkrimináció tehát akkor minősül alkotmányosnak,
ha a nem egyenlő helyzetet egyenlőtlen jog egyensúlyozza ki: "...
az azonos méltóság jogából esetenként következhet olyan jog is,
hogy a javakat és esélyeket mindenki számára (mennyiségileg is)
egyenlően osszák el. De ha valamely – Alkotmányba nem ütköző – társadalmi
cél vagy valamilyen alkotmányos jog csakis úgy érvényesíthető, hogy
a legszűkebb értelemben vett egyenlőség nem valósítható meg, akkor
az ilyen pozitív diszkriminációt nem lehet alkotmányellenesnek minősíteni." Ezt
az értelmezést követte az Alkotmánybíróság a már ismertetett –
az állami tulajdon lebontása szempontjából releváns alkotmányos tételeket
(Alk. 13.§, illetve 70/A.§) értelmező határozatában, kifejtve a
"homogén csoport" elvét is, mint a diszkrimináció alkotmányos
vizsgálatának szempontját: "Annak bizonyítása során, hogy egyes
személyek vagy csoportok diszkriminálása a feltétele a tökéletesebb
társadalmi egyenlőségnek, az Alkotmánybíróság ... nem fogadhatta el
a preferált csoportokra vonatkozó olyan érveket, amelyek nem kizárólag
erre a csoportra érvényesek... Az egyenlőként kezelés bizonyítása másrészről
megköveteli mind a preferált, mind a hátrányos helyzetbe hozott
csoport saját szempontjainak teljes bemutatását az értékelés módjával
együtt." Itt
kell visszautalnom azokra az elvi megjegyzésekre, amelyek az alkotmányértelmezés
két válfajának az alkotmánybírósági gyakorlatban tapasztalható
viszonyára (egymásra hatására) vonatkoztak. A pozitív diszkriminációra
vonatkozó elvi tétel az alkotmány 70/A.§-ának értelmezése, mint látható,
funkcionális alkotmányértelmezéssel indult, s kapott "megerősítést"
a kötelező erejű alkotmányértelmező határozattal. A
"homogén csoport" elve, mint vizsgálati szempont az alkotmánybírósági
gyakorlatba beépült: "A diszkrimináció alkotmányos tilalma csak
a szabályozás szempontjából egy csoportba tartozókra vonatkozik. A
diszkrimináció vizsgálatának megfelelően csak az egy csoportba tartozók
közötti különbségtétel a tárgya. Mivel az öregségi nyugdíjjal már
rendelkezők nem tartoznak a szabályozás szempontjából a rendelkezéssel
érintettek csoportjába, úgy fogalmilag kizárt a diszkrimináció." Fontos
kiterjesztő értelmezést adott az Alkotmánybíróság a 70/A.§-nak
akkor, amikor kimondta, hogy a diszkrimináció tilalmának alkotmányos tételébe
ütközik minden olyan jogszabály is, amely az alkotmány alapjogi katalógusába
tartozó jogokon kívül alkalmaz emberi méltóságot sértő különbségtételt
(diszkriminációt): "A jogegyenlőség lényege, hogy az állam,
mint közhatalom, s mint jogalkotó köteles egyenlő elbánást biztosítani
a területén tartózkodó minden személy számára. Ebben az összefüggésben
nem lehet különbség közöttük haj, szín, nem, nyelv, vallás,
politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás,
vagyoni születés vagy egyéb helyzet szerint. Az Alkotmány 70/A.§ (1)
bekezdésében foglalt tilalom nemcsak emberi, illetőleg az alapvető állampolgári
jogokra irányadó, hanem e tilalom – amennyiben a különbségtétel sérti
az emberi méltósághoz való jogot – kiterjed az egész jogrendszerre,
ide értve azokat a jogokat is, amelyek nem tartoznak az emberi jogok,
illetőleg az alapvető állampolgári jogok közé." Ennek
a határozatnak előzménye volt, ugyanabban az évben (1992. elején)
hozott döntés, amely már utalt arra, hogy a helyes értelmezés szerint
a "70/A.§ (1)–(2) bekezdésében foglalt rendelkezés nem szűkíthető
le az emberi jogokra és az alapvető állampolgári jogokra, hanem – a
magyar jogrendszer egészét átfogó módon – irányadó általában a
jogok és kötelességek szabályozásánál akkor is, ha nem alapvető
jogról vagy kötelességről van szó (így például sem a közterülethasználati
díj, sem a bérleti díj összegének megállapításánál nem lehet az
állampolgárok között fajuk, színük, nemük stb. alapján különbséget
tenni)." (A
személyes adatok védelméhez való jog: az információs önrendelkezési
jog) Az alkotmány 59.§ (1) bekezdésében rögzített, a személyes
adatok védelméhez való jogot az Alkotmánybíróság először 1990.
októberében hozott határozatában értelmezte: "A jog tartalma az,
hogy mindenki maga rendelkezik magántitkainak és személyes adatainak
feltárásáról és felhasználásáról." Az alkotmányos alapjog részletező
elvi tartalmú értelmezésére az "általános személyi szám"
alkotmányellenességet kimondó határozatban került sor. Az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy a személyes adatok meghatározott cél nélküli,
tetszőleges jövőbeni felhasználásra való gyűjtése feldolgozása,
valamint a korlátozás nélküli használható általános és egységes
személyazonosító jel – személyi szám – alkotmányellenes. Az
Alkotmánybíróság a személyes adatok védelméhez való jogot nem
hagyományos védelmi jogként értelmezte, hanem – e jog aktív oldalára
helyezve a hangsúlyt – "információs önrendelkezési jogként":
"Mindenki maga rendelkezik személyes adatainak feltárásáról és
felhasználásáról." Az információs önrendelkezési jog két
garanciája: a célhoz kötöttség, az adattovábbítás és az adatok
nyilvánosságra hozásának korlátozása. A célhoz kötöttség azt
jelenti, hogy "személyes adatot feldolgozni csak pontosan, meghatározott
és jogszerű célra szabad. Az adatfeldolgozásnak minden szakaszában
meg kell felelnie a bejelentett és közhitelűen rögzített célnak. Az
adott feldolgozás célját úgy kell az érintettel közölni, hogy az
megítélhesse az adatfeldolgozás hatását jogaira és megalapozottan dönthessen
az adat kiadásáról; továbbá, hogy a céltól eltérő felhasználás
esetén élhessen jogaival." Az
adattovábbítás és az adatok nyilvánosságra hozásának a korlátozása,
vagyis az adattovábbítás szűkebb értelme azt jelenti, hogy "...
az adatot az adatfeldolgozó meghatározott harmadik személy számára
hozzáférhetővé teszi. Az adat nyilvánosságra hozása azt jelenti,
hogy az adatot bármely harmadik személy megismerheti. Aki az
adatfeldolgozó számára annak megbízásából – rendszerint hivatás-
vagy üzletszerűen – végzi az adatfeldolgozás szorosan vett fizikai
vagy számítástechnikai teendőit, nem számít 'adatfeldolgozónak', s
az adatok számára hozzáférhetővé tétele nem 'adattovábbítás'. Az
ilyen megbízott felelőssége külön szabályozandó, érintetlenül
hagyva az adatfeldolgozó teljes felelősségét, mind a saját maga által
végzett, mind a mással végeztetett adatfeldolgozásért." Az
ún. "második személyi szám" határozat, amely a TB kártyákon
feltüntetett személyi szám alkotmányellenességét mondta ki, lényegében
az "első személyi szám" – határozatban kifejtett indokolásra
alapította döntését: "Az Alkotmánybíróság ... korábbi határozatával
összhangban ... alkotmányellenesnek minősítette azt a felhatalmazást,
amelynek alapján a nyilvántartott adatok körét a Kormány határozhatja
meg. Az Alkotmányban a személyes adatok felhasználását illetően –
az alapjogi védelem szempontjait érvényesítve – a célhoz kötöttség
elve és az osztott információs rendszerek alkotmányos követelménye
határozható meg. Az Alkotmánybíróság határozatában rámutatott
arra is, hogy ha a személyi számot a nem állami szférában is használják
ez nemcsak az adott adatfeldolgozónak adhat alkotmányosan
elfogadhatatlan hatalmat az érintett felett, de az állam további
hatalomnövekedéséhez is vezethet, tekintettel arra, hogy a rendszerek
összekapcsolhatósága folytán az itt kezelt adatok ismerete még tovább
növelheti az állam által ellenőrizhető privát szférát." (A
szabad véleménynyilvánításhoz való jog: a sajtószabadság) A szabad
véleménynyilvánítás alkotmányos jogát (Alk. 61.§) az Alkotmánybíróság
a Btk. közösség elleni izgatásra vonatkozó tényállásának alkotmányossági
vizsgálata során értelmezte. A testület megállapította, hogy a Btk.
269.§ (2) bekezdése, miszerint a közösség elleni izgatást az is elköveti,
"Aki nagy nyilvánosság előtt a magyar nemzetet, valamely nemzetiséget,
népet, felekezetet, vagy fajt sértő, vagy lealacsonyító kifejezést
használ, vagy más ilyen cselekményt követ el" – alkotmányellenesen
(szükségtelenül és aránytalanul) korlátozza a szabad véleménynyilvánítás
jogát. Az alkotmány 61.§- a nem csak szubjektív jog, hanem állami kötelesség
is a demokratikus közvélemény kialakulása intézményes feltételeinek
a biztosítására. Az alkotmányos alapjog "... a szabad kommunikációt
– az egyéni magatartást és annak társadalmi folyamatát – biztosítja,
s nem annak tartalmára vonatkozik..." Az
Alkotmánybíróság a véleménynyilvánítási jogának általános értelmezését
is adva megállapította, hogy az az ún. "kommunikációs"
alapjogok – szólás- és sajtószabadság, s az ehhez tartozó informáltsághoz
és az információk megszerzéséhez való jog – "anyajoga".
Tágabb értelemben a véleménynyilvánítás szabadságához tartozik a
művészi, irodalmi alkotás szabadsága és a művészeti alkotás
terjesztésének szabadsága, a tudományos alkotás szabadsága és a
tudományos ismeretek tanításának szabadsága."125 Az
Alkotmánybíróság értelmezése szerint az alkotmány a véleményt
annak igazság- és értéktartalma nélkül védi. "Egyedül ez
felel meg annak az ideológiai semlegességnek, amelyet az Alkotmány az
1990. évi XL. törvénnyel való módosítása azzal fejezett ki, hogy törölte
az Alkotmány 2.§-ából az 1989. októberében – éppen a pluralizmus
példájaként – szerepeltetett fő eszmei irányzatokat is." Az
Alkotmánybíróság értelmezése szerint a véleménynyilvánítás
szabadságának csak külső korlátai vannak. A külső korlátokat illetően
az Alkotmánybíróság leszögezte, hogy "igen kevés joggal szemben
kell csak engedni, azaz a véleményszabadságot korlátozó törvényeket
megszorítóan kell értelmezni." A
médiafelügyeletre vonatkozó kormányhatározat alkotmányossági vizsgálata
során az Alkotmánybíróság a véleménynyilvánítás jogára vonatkozó
értelmezését a sajtószabadsággal konkretizálta: "Ahogy a sajtószabadság
joga a véleménynyilvánításhoz való jogból, mint anyajogból
vezethető le, úgy a véleménynyilvánításhoz való jog kitüntetett
volta is annyiban vonatkozik a sajtószabadságra, amennyiben a véleménynyilvánítás
alkotmányos alapjogát szolgálja." Az értelmezés
fontos tétele: az "egyenlő távolság" elve, azaz a médiák függetlensége
alkotmányos követelményeinek megfogalmazása a potenciális befolyásoló
tényezők (állam, pártok, társadalmi- és érdekképviseleti szervek)
teljes körétől: "Az állami szervektől való szabadság követelménye
– a műsorok tartalmát illetően – a törvényhozással és a kormánnyal
szemben egyaránt fennáll. Mindkettő ki van téve a nyilvános kritikának
és a társadalom azon keresztüli ellenőrzésének. Ezért egyiknek sem
lehetnek eszközei a Rádióban és Televízióban közzétett vélemények
tartalmi befolyásolására. Az Országgyűlés meghatározott tartalmi
befolyása a Rádióban és a Televízióban éppúgy alkotmányellenes,
mint a Kormányé. Ugyanez
vonatkozik az önkormányzatokra, a pártokra és más társadalmi
szervezetekre, érdekképviseletekre és csoportokra is." (A
vallásszabadság értelmezése) A volt egyházi ingatlanok tulajdoni
helyzetének rendezéséről szóló 1991. évi XXXII. törvény alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatát elvégezve értelmezte az Alkotmánybíróság a
vallásszabadság alkotmányos tartalmát két vonatkozásban: –
az emberi méltósághoz való jog és a véleménynyilvánításhoz való
jog viszonyában, és –
az egyház államtól való elválasztása összefüggésből. Az
Alkotmánybíróság az emberi méltósághoz való jogot, mint általános
személyiségi jogot fogja fel, amelynek része a személyiség szabad
kibontakoztatásához való jog. Ugyanígy a lelkiismereti szabadság is a
személyi integritáshoz való jogként értelmezhető. "A
lelkiismereti szabadság és a vallásszabadság külön is nevesített
joga azt ismeri el, hogy a lelkiismereti meggyőződés és ezen belül
adott esetben a vallás az emberi minőség része, szabadságuk és a
személyiség szabad kibontakoztatásához való jog érvényesülésének
feltétele." Mindez
az állam kötelezettsége oldaláról értelmezve azt jelenti, hogy az állam
"nem ítélkezhet vallásos hit vagy lelkiismereti meggyőződés
igazságtartalmáról. A vallásszabadság és az emberi méltósághoz
való jog szoros összefüggése mutatkozik meg a vallásgyakorlás, illetőleg
meggyőződés szerinti cselekvési szabadság alkotmányos korlátozhatóságának
megítélésénél." (Pl. a fegyveres szolgálat megtagadásához való
jog.) Az
1992-ben hozott határozat a gondolat- és vallásszabadságot is kommunikációs
alapjogokhoz sorolta. A jogok "anyajoga", a véleménynyilvánítási
szabadság, az alapjogok hierarchiájában az Alkotmánybíróság szerint
megkülönböztetett helyet foglal el. A hivatkozott határozat kimondta,
hogy "a véleményszabadságot korlátozó törvényeket megszorítóan
kell értelmezni." Ez a megszorító értelmezés irányadó a vallásszabadságot
korlátozó törvényekre is. A gondolat-, a lelkiismereti- és vallásszabadsághoz
való jog természetéből, továbbá a jogi szabályozás lehetőségeiből
következően "az állam kompetenciája csakis a meggyőződést alakító,
illetve kifejező kommunikációs folyamatra korlátozódhat. Az állam e
helyzetéből is következik semlegessége." Az
"elválasztás" (az állam és az egyház elválasztásának)
elvéből az következik – állapította meg az Alkotmánybíróság
–, hogy az állam "sem az egyházakkal sem valamelyik egyházzal
nem kapcsolódhat össze intézményesen: hogy az állam nem azonosítja
magát egyetlen egyház tanításával sem; továbbá, hogy az állam nem
avatkozik be az egyházak belső ügyeibe és különösen nem foglalhat
állást hitbéli igazságok kérdésében..."130 Az
elválasztás tehát csak azt a korlátot emeli az állam elé, hogy a
szabályozásával ne sértsen vallási meggyőződést, vallásgyakorlást.
Az Alkotmánybíróság ezzel tehát kimondja azt a tételét, hogy az állam
– az állam és az egyház szétválasztásával – a lehető
legteljesebb vallásszabadságot éppen a semleges és általános jogszabályi
keretek révén biztosítja. Ez azonban nem zárja ki, hogy a jogalkotó
(az állam) a "vallás és az egyházak sajátosságait figyelembe véve"
alkossa meg "a vallásszabadság alapvető jogát érvényre juttató"
jogszabályokat. A
lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló
1990. évi IV. törvénynek az egyházalapítás egyik jogi feltételét
(egyházat "legalább száz természetes személynek" kell alapítani)
alkotmánysértőnek tartó indítvány vizsgálata során az Alkotmánybíróság
értelmezte a közösségi vallásgyakorlás szabadságát és (esetleges)
összefüggését az egyházi formában – illetőleg azon keresztül –
történő vallásgyakorlással. A testület rámutatott, hogy az egyesülési
jogból következően választható szervezeti forma és az azzal járó
kogens jogi szabályok megtartásának kötelessége nem korlátozza
alkotmánysértő módon a vallásszabadságot, az ún. közösségi vallásgyakorlás
lehetőségét. "A
vallási közösségek szabad választásuk szerint vehetik igénybe"
az egyházat, mint intézményes formát azzal, hogy az egyházi jogállás
elnyeréséhez az állam speciális feltételeket (így pl. száz alapító
természetesen személyt) írhat elő. Ez a feltétel az Alkotmánybíróság
szerint "nem sérti az ezt alapító létszámot el nem érő vallási
közösségek együttes vallásgyakorláshoz való jogát." A
közösségi vallásgyakorlás tehát szervezet-semleges; a vallási közösségek
kizárólag a vallásgyakorlás intézményes formájának jogi előírásai
tekintetében (szabad választással!) önkorlátozzák magukat, de ez nem
érinti az együttes vallásgyakorlást. Az alkotmány ugyanis az egyéni
és az együttes (közösségi) vallásgyakorlás szabadságát biztosítja,
vagyis nem nevesíti a közösségi vallásgyakorlás intézményes (pl.
egyházi) szervezeti formáját: " A másokkal együttesen történő
vallásgyakorlásnak az Alkotmány 60.§ (2) bekezdésében biztosított
joga mindenkit megillet arra való tekintet nélkül, hogy az együttes
vallásgyakorlás jogilag szabályozott szervezeti keretek között, vagy
anélkül történik-e, illetve, hogy milyen szervezeti formában folyik.
Sem az egyéni sem a közösségi vallásgyakorlás szabadsága nem tehető
alkotmányosan függővé sem vallásos szervezeti tagságtól, sem a vallási
közösség szervezeti formájától." (A szociális jogok értelmezése) Az Alkotmánybíróság működésének
első évében egyértelművé tette, hogy az alkotmány preambulumában
megfogalmazott kitétel – "... a szociális piacgazdaságot megvalósító
jogállamba való békés politikai átmenet..." – nem jelenti azt,
hogy a Magyar Köztársaság szociális jogállamként határozta volna
meg "önmagát". Az Alk. 2.§ (1) bekezdésében megfogalmazott
demokratikus jogállam formális (a jogi struktúrák minősége szempontjából
nevesített) jogállam, amelynek "nem előfeltétele a szociális
biztonság." Az
Alk. 70/E.§ (1) bekezdése szerinti szociális biztonságot az állam –
öregség, betegség, rokkantság, özvegység, árvaság, önhibájukon kívül
bekövetkezett munkanélküliség esetén – "megélhetéshez szükséges
ellátási jog" útján köteles biztosítani. Az
Alkotmánybíróság értelmezésében ez azt jelenti, hogy "... az
állam a polgárok megélhetéséhez szükséges ellátáshoz való jogaik
realizálása érdekében, társadalombiztosítási és szociális intézményrendszert
köteles működtetni." Az elért életszínvonal, meghatározott jövedelem
(nyugdíj) megszerzésének garantálása nem része a szociális biztonsághoz
való jognak, nem jelent alanyi jogot a polgár számára: "... a
szociális biztonság nem jelent sem biztosított jövedelmet, sem pedig
azt, hogy az állampolgárok egyszer elért életszínvonala a gazdasági
viszonyok kedvezőtlen alakulása következtében ne csökkenhetne. Az államnak
polgárai szociális biztonsága tekintetében fennálló kötelezettségét
az Alkotmány 70/E.§ (1) bekezdésében foglaltak általános jelleggel
nevesítik." Az
állam tehát széles körű szabadsággal (jogosítványokkal)
rendelkezik a szociális ellátáson belüli változtatásokra, átalakításokra,
a gazdasági viszonyok függvényében. Ezek a változtatások azonban nem
minden korlátozás nélkül illetik meg az államot. A korlátozhatatlanság
mindenkori "alkotmányos minimumra" adja a szociális biztonsághoz
való jog alapjogi jellegét. Ezzel összefüggésben figyelemreméltó az
ún. "Bokros csomaggal" kapcsolatos alkotmánybírósági határozat.
Az anyasági és a gyermektámogatási rendszert módosítani kívánó törvényi
rendelkezések alkotmányossági felülvizsgálata tárgyában született
döntés a következőképpen érvelt: "Az Alkotmánybíróság rámutat
arra, hogy a szociális ellátások törvényi megváltoztatásának
alkotmányossági ismérvei részben függetlenek attól a kérdéstől,
hogy az Alkotmány 70/A.§ alapján milyen szolgáltatások illetnék meg
a jogosultakat. Annak elbírálásánál, hogy a ténylegesen élvezett
szolgáltatásokból mit és hogyan lehet alkotmányosan megvonni, a szociális
jogok annyiban játszanak szerepet, hogy az elvonások folytán a szociális
ellátás mértéke egészében nem csökkenhet a 70/E.§ szerint megkövetelhető
minimális szint alá. Az egyes változtatások alkotmányossága azonban
függ attól is, hogy nem ütköznek-e más alkotmányos elvekbe és
jogokba, így nem ellentétesek-e a jogbiztonság elvével, a hátrányos
megkülönböztetés tilalmával, illetve – ha biztosítási elemet is
tartalmazó szolgáltatásokról van szó – a tulajdon védelmével. A
jogalkotónak tehát – a fenti keretek között – alkotmányos lehetősége
van arra, hogy az állampolgári jogon járó szociális ellátást rászorultsági
alapú ellátássá alakítsa át." Hogy
mit jelent a "minimális szint", ezt az Alkotmánybíróság
adott ügyben, a konkrét jogszabály vizsgálata során – esetenként
– dönti el. (Ugyanúgy, mint az alapjogi korlátozás lényeges, vagy
nem lényeges tartalmát érintő voltát...) A
már többször idézett, 1993-ban hozott határozat erről részletes
kifejtést ad: "Az Alkotmány szerint ugyanis az egyedüli követelmény,
hogy a társadalombiztosítás vagy a szociális intézményi rendszer a
megélhetéshez szükséges ellátásra vonatkozó jogosultságot megvalósítsa.
A vegyes rendszerű társadalombiztosítás tehát önmagában nem alkotmányellenes
mindaddig, ameddig az állam a jogi szabályozással ezt úgy működteti,
hogy az a biztosítás útján szerzett jogokat, továbbá a szociális
biztonsághoz való jog tartalmi elemét adó ellátáshoz való jogot nem
sérti. Az arányok önkényes megváltoztatása (pl. a magasabb nyugdíjak
nominális csökkentése az alacsonyabb összegű nyugdíjak szociális
szempontú emelése érdekében) azonban már alkotmányellenes volna... Nyilvánvalóan
alkotmányellenes volna, ha az állam a nyugellátásokat és az egyéb
ellátásokat egyáltalán nem emelné, miként az is, ha az emelés százalékát
szélsőségesen alacsony mértékben, vagy eseti szociális segélyezés
útján határozná meg. Ez esetben ugyanis figyelmen kívül maradna a
kombinált típusú társadalombiztosítási eleme, azt ugyanis az éves
infláció mértéke, az állami ártámogatások megszűnése vagy
visszaszorítása teljesen kiüresítené. Az azonban, hogy mindezeket a
negatív gazdasági tényezőket az államnak a nyugellátások emelésénél
maradéktalanul kompenzálnia kell, az Alkotmányból nem következik." Egy
1994-ben hozott határozatában az Alkotmánybíróság a szociális jogok
alapjogi természetét, alapjogi minimumát illetően úgy foglalt állást
– megmaradva a kialakított értelmezési koncepciónál –, hogy az állam
szabadságának ott a határa, ahol az állam beavatkozása, vagy még inkább
mulasztása "... az Alkotmányban előírt feladat teljesítését,
vagy valamely védett intézményt, illetőleg jog megvalósulását nyilvánvalóan
lehetetlenné teszi..." E "minimális követelmény" felett
– más alapjog sérelmét kivéve – nincs alkotmánybírósági
beavatkozási alap államcél, vagy szociális jogot szolgáló jogszabály
alkotmányossági (!) szempontú minősítésére. (Az
igazságszolgáltatás körébe tartozó alapjogok értelmezése) E jogok
köréből, az Alkotmánybíróság értelmezési gyakorlatából, a bírósághoz
fordulás joga, és a jogorvoslathoz való jog érdemel kiemelést. A bírósághoz
fordulás jogának alkotmányos tételét az Alkotmánybíróság eddigi
gyakorlatában az alábbi értelmezésekkel bontotta ki: –
a bírósághoz fordulás joga nem jelenti egyben a tárgyalási elv kizárólagos
(alkotmányos) követelményét: "Ebből az alkotmányos rendelkezésből
nem következik, hogy a bíróság bármely rendes és különleges eljárásban
a fél jogait és kötelezettségeit mindkét fokon kizárólag csak tárgyaláson
bírálhatja el"; –
a bírósághoz fordulás joga a jog negatív oldalát is magába
foglalja, vagyis azt, hogy a jogával a fél ne éljen. Emellett
a negatív magatartás aktív megnyilvánulással is járhat, nevezetesen:
egy konkrét jogviszonyban a joglemondás szerződésbe foglalásával
(pl. választott bírósági eljárásban a jogorvoslat kizárása). A
jogorvoslathoz való jog – ügydöntő határozatok esetében –
"a más szervekhez, vagy ... ugyanazon szervezeten belüli magasabb fórumokhoz
fordulási lehetőséget" jelenti, az érdemi döntés (a korábbi döntés
helybenhagyása, megváltoztatása, megsemmisítése) felülvizsgálatának
biztosításával. Az
alapvető jogok megsértése miatti bírósághoz fordulás jogának minősítése
szempontjából és a bírósági eljárásban hozott bírói döntésnek
a megtámadhatósága már nem alkotmányos követelmény. Az alkotmány
57.§ (5) bekezdésében meghatározott jogorvoslathoz való jog a rendes
jogorvoslati eljárás (fellebbezés) alkotmányos követelményét
jelenti. A jogerős döntések elleni felülvizsgálat biztosítása lehet
fontos garanciális igény kielégítése, de ennek nincs az alkotmányból
levezethető "kényszerítő szükségessége". Az
Alkotmánybíróság "találmánya": alkotmányos követelmény
a norma alkalmazásánál A
bírák és a bírósági vezetők kinevezésére vonatkozó törvényi
rendelkezések alkotmányossági felülvizsgálata tárgyában hozott határozatában
mondta ki először az Alkotmánybíróság, hogy: "Az Alkotmánybíróság
jogszabály alkotmányossági vizsgálata eredményeképpen határozattal
megállapíthatja azokat az alkotmányos követelményeket, amelyeknek a
norma értelmezéseinek meg kell felelniük." Ebben, a már más összefüggésben
ismertetett (idézett) határozatban, a testület kimondta – többek között
–, hogy a bírák és a bírósági vezetők kinevezésénél
"alkotmányos követelmény az, hogy a más hatalmi ághoz tartozó
kinevező ... politikai meghatározottságának hatását vagy a bírói
hatalmi ág érdemi közrehatása, vagy más, a bírói hatalmi ágon kívüli
ellensúlyt semlegesítse..." Azóta
az Alkotmánybíróság több határozatában élt e jogrendszert kímélő
módszerrel. Néhány példát említve az 1994–1995-ben hozott határozatokból: –
"A termőföldről szóló, az Országgyűlés által 1994. április
6-án elfogadott, de még ki nem hirdetett törvény (továbbiakban Ftv.)
korlátozó rendelkezései addig alkotmányosak, ameddig az elbírált
korlátozások ésszerű indokai tárgyilagos mérlegelés szerint fennállnak." –
A honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény 103.§ (1) bekezdése i/
pontja alkalmazásánál alkotmányos követelmény, hogy a jogszabályi
rendelkezést azokra a hadkötelesekre is alkalmazzák, akik az i/ pontban
meghatározott művészeti diplomákkal a jogszabályok szerint egyenértékű
diplomát szereztek és művészi hivatásukat gyakorolják." –
"Az Alkotmánybíróság megállapítja: az általános forgalmi adóról
szóló 1988. évi VII. törvénnyel módosított 1987. évi V. törvény
Központi Statisztikai Hivatal által kiadott statisztikai jegyzékre utaló
rendelkezéseinek alkalmazásánál alkotmányos követelmény az, hogy a
törvényi rendelkezések által felhívott statisztikai besorolások
tartalmának a törvény elfogadását követően bekövetkezett változásai
nem eredményezhetik a törvényben meghatározott adófizetési kötelezettség
változását." –
"Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a magánszemélyek jövedelemadójáról
szóló, a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításról
rendelkező, az 1995. évi XLVIII. törvény 3.§-ával módosított 1991.
évi XC. tv. (a továbbiakban Szja tv.) 29/A.§ (7) bekezdésében foglalt
rendelkezés alkalmazásánál alkotmányos követelmény az, hogy lehetőség
nyíljék a magáncélú használatból kizárt gépkocsi esetében a vélelemmel
szembeni bizonyításra." –
"Az Alkotmánybíróság megállapítja: a Be. 11.§ (2) bekezdése
alkalmazásánál – az Alkotmány 7.§-ára figyelemmel – alkotmányos
követelmény, hogy a bíróság a tárgyalás nyilvánosságának kizárása
kérdésében az 1976. évi, 8. számú törvényerejű rendelettel
kihirdetett Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya 14.
cikk 1. pontja, illetve az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett, az
emberi jogok és az alapvető szabadságok védelméről szóló Egyezmény
6. cikk 1. pontja figyelembevételével döntsön. Ez
a gyakorlat – formailag – 1996 végére annyiban változott meg, hogy
a határozat rendelkező részében az Alkotmánybíróság felhívja azt
az alkotmányi rendelkezést, amelyre az alkotmányos követelményt alapítja:
"Az
Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az egészségügyi ellátási kötelezettségről
és a területi finanszírozási normatívákról szóló 1996. évi LXIII.
törvény (a továbbiakban: Tv.) alkalmazása (végrehajtása) során az
Alkotmány 70/E.§-án alapuló alkotmányos követelmény, hogy a társadalombiztosításról
szóló 1975. évi II. törvény szerint megállapított szolgáltatások
teljesítését a rendszeren belül az államnak akkor is biztosítania
kell, ha az egészségügyi ellátási szükséglet a Tv. 3.§-ában
meghatározott és finanszírozott szolgáltatásokat meghaladja." Az
Alkotmánybíróság – ezt a lényegében új hatásköri szabályt –
az utólagos normakontroll keretébe (Abtv. 1.§ b/ pont) maradó hatásköreként
értelmezi, az ún. "alapító" határozatával: "Az Alkotmánybíróságnak
hatalma van az alkotmányellenes jogszabály megsemmisítésére. A
jogszabály alkotmányos értelmének megállapítása a homályosság
miatti megsemmisítés helyett ennek a felhatalmazásnak keretében
marad." Következésképpen az Alkotmánybíróság e speciális hatáskörével
is az alkotmányban kapott felhatalmazás (Alk. 32/A.§ (1) bekezdés)
alapján eljárva, a jogszabály alkotmányossága kérdésében foglal állást.
Az ilyen tartalmú határozata is – az Abtv. 27.§-a alapján –
"mindenkire kötelező" határozat. E speciális hatáskört az Alkotmánybíróság a hatályos jogot kímélő módszerként alkalmazza. Amennyiben a homályos, alkotmánysértő módon értelmezhető jogszabálynak alkotmányosan is értelmezhető tartalma, van, akkor nem indokolt a megsemmisítés jogával élni: "Ha a vizsgált jogszabálynak van (egy vagy több) olyan értelmezése, amely az alkotmányos követelményeknek megfelel, az Alkotmánybíróságnak nem feltétlenül kell megállapítania a jogszabály alkotmányellenességét. A normát nem kell minden esetben megsemmisíteni csupán azért, mert az alkotmányos követelményeknek meg nem felelő értelmezés is lehetséges, vagy előfordul. Nem hagyható azonban figyelmen kívül az alkotmányossági vizsgálatnál a jogszabálynak az az értelmezése, amelyet a joggyakorlat egységesen követ, vagyis a jogszabálynak az "élő jogban" megnyilvánuló normatartalma. Ha jogszabály ekként alkotmánysértő tartalommal hatályosul, az alkotmányellenesség megállapítása és jogkövetkezményeinek alkalmazása elkerülhetetlenül szükséges." Holló András [Változó Világ 15.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |