Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
Julianus-naptár
C.
Iulius Caesar vezette be ezt a Szoszigenész csillagász által megreformált
naptárat, i. e. 46-ban. A
korábbi, rendszertelen szökőhónapokat 4 éves ciklus váltotta fel: három
365 napos évet egy 366 napos követ. Ezt a plusz napot február 23. után
iktatják be; mivel pedig február 23. a rómaiknál Kalendae VI., ők a
szökőnapot dies bis sextus-nak nevezték. A
hónapok ezentúl (február kivételével) váltva 31 és 30 naposak
lettek, a Quintilis hónap neve pedig Iuliusra változott. A naptárat
igazán csak Augustus idején vezették be, akiről a Sextilis hónapot
Augustusnak nevezték el, és 31 napossá tették; ezért február egy
nappal csökkent (28, szökőévben 29 napos), és az augusztus utáni hónapok
közül a 31 naposak (szeptember és november) 30, a 30 naposak (október
és december) 31 naposak lettek. A
valódi napévnél nagyjából 11 perccel hosszabb - ezt korrigálták
1582-ben, a gregóriánus-naptárral; addig viszont ezt használták a
(nyugati) keresztény világban. Húsvétszámítás
A
húsvét kiszámításáról később lesz szó, de fontos, hogy húsvét
az év 35 napjára eshet, s így a vele kapcsolatos ünnepek is harmincötféleképp
szerepelhetnek a naptárban. A
húsvéttól számos vasárnap függ, ezeknek általában külön nevük
van, és a misekezdet alapján is megnevezik őket.
Ide tartozik még a Quadragesima media, amely Magyarországon a Laetare előtti szerdát, másutt magát a Laetaret jelentette; húshagyó kedd (carnisprivium), amely az Esto mihi utáni kedd; és hamvazószerda (dies Cinerum), amely az Esto mihi utáni szerda.
A húsvét előtti hét a nagyhét (Hebdomada sacra v. magna), benne a nagycsütörtök (Coena Domini) és nagypéntek (Parascere v. Passio Domini).
A
húsvéttól számított 50-edik nap, azaz a 7-ik vasárnap pükösd
(Pentecoste) napja. A köztük lévő hat vasárnapot szintúgy a
misekezdettel is jelölik:
A
húsvét utáni első hét a fehérhét (alba paschalis, hebdomada alba);
a vasárnapját fehérvasárnapnak (dominica in albis) is nevezik.
A
Rogate utáni hét neve Rogationes, e szerint főként a
hétfőt, keddet és szerdát számolták (feria secunda, tertia,
quarta rogationum), a csütörtök pedig az áldozócsütörtök
(Ascensio Domini), Krisztus mennybemenetele, húsvét után 40
nappal.
Püskösdől
advent első vasárnapjáig 23-28 vasárnap volt még, melyeket szintúgy
a misekezdettel jelöltek; keltezésben azonban csak az elsőt vasárnap -
a Szentháromság- vasárnap (dominica Trinitatis) - volt használatos.
Változó ünnep még Úrnapja (festum corporis Christi),
amely a Szentháromság-vasárnap utáni csütörtökre esik. A
húsvét a legfontosabb keresztény ünnep, s a változó ünnepek is ettől
függnek: így hát a húsvét a középkori időszámítás és a keresztény
egyházi év alapja. Kezdetben
egyszerűen a zsidó Peszah-ünnep előestéjén, azaz Nisan 14-én (lásd
a zsidó naptárat) tartották húsvétot, Jézus Krisztus halálának
napját; azonban a II. századtól kezdték a húsvétot mint Krisztus
feltámadásának napját ünnepelni, a Nisan 14-ét követő vasárnapon;
másrészt kezdték figyelembe venni azt - amit maguk a zsidók már nem
-, hogy az ünnep a tavaszi napéjegyenlőség után essék. Végül a
niceai zsinaton az a döntés született, hogy a húsvét a tavaszi napéjegyenlőségtől
számított első holdtölte utáni első vasárnapra esik. Ez
viszont azzal járt, hogy a húsvét elszakadt a napévtől, és a hold járásához
igazodva évről-évre változott, melyik napra esett. Legkorábban akkor
volt húsvét, ha március 21-én holdtölte volt és szombat: ekkor március
22-ére esett húsvét; legkésőbben pedig akkor, ha a holdtölte március
20-ára esett, s így a következő csupán április 18-ára, és ha ez
vasárnap volt, húsvét április 25-ére esett. Így összesen 35 napra
eshet húsvét, amiért is sorra születettek a különféle számítások,
táblázatok, ciklusok, a húsvét kiszámításának megkönnyítésére. A
hold- és a napév összehangolásának egyik legjobb eszköze a Metón-féle
19-es ciklus. Ennek lényege az a felismerés, hogy a 29 és fél
napos holdciklus miatt a hold fényváltozásai csak 19 év múltán esnek
ugyanarra a napra. Ezt a 19-es ciklust nevezték cyclus
decemnovennalisnak vagy cyclus lunarisnak, melyen belül szökőnapok
és szökőhónapok segítségével egyenlítették ki a hold- és a napév
különbségeit. Ha a holdévben felváltva 29 és 30 napos hónapokat számítunk,
ez 19 év alatt 228 holdhónap. Ehhez hozzájön még a 19 év alatt hét
30 napos szökőhónap, négy, a Julianus- naptár által bevezetett szökőnap:
ez összesen 6940 nap, ami viszont egy nappal hosszabb, mint 19 napév
(nem számítva a töredékeket). Ez a plusz nap az ún. saltus lunae,
amelyet a ciklus 19-ik évéből hagytak el (először a júliusban végződő
holdhónap végéről, majd Beda óta többnyire a novemberben végződő
holdhónap végéről). A középkorban a 19-es ciklus szökőévei a következők
voltak: 3., 6., 8., 11., 14., 17. és 19. év; Dionysius Exiguus óta
pedig 19-es ciklus kezdőévének tekintették i. e. 1-et. Minden
év tehát egy-egy 19-es ciklus valamelyik évének felelt meg. Ezt
annyira fontosnak tartották, hogy azt, hogy az adott év melyik helyet
foglalja el a 19-es ciklusban, aranyszámnak nevezték (numerus
aureus), s gyakorta - nemritkán keltezésnél is - feltüntették. Annak
kiszámítása, hogy egy adott évnek mi az aranyszáma, nagyon egyszerű:
az évszámhoz egyet adva az összeget 19-cel kell osztani, és a maradék
lesz az aranyszám - ha nincs maradék, az aranyszám 19. A
nehézkes és megbízhatatlan lunáris betűk helyett a XI. században
vezették be az ún. örökös naptárat, mely az aranyszámok és
a vasárnapi betűk kombinálásából született. A
19-es ciklus 1. évében ugyanis az első újhold január 23-ára esik.
Ebből már a ciklus minden évére kiszámolható az összes újhold időpontja.
Egy olyan naptáratkészítettek ugyanis, ahol január 1-től az A-G betűkkel
jelölték az egyes napokat, és azon napok mellé, amelyekre a 19-es
ciklus valamelyik évében újhold esett, beírták a megfelelő aranyszámot.
Ezek után, ha egy adott év aranyszámát (ami könnyen kiszámítható)
és vasárnapi betűjét (amely a megfelelő táblázatból megtudható)
ismerték, az örökös naptárban meg kellett keresni március 8. és április
5. között ezt az aranyszámot. Az ettől számított 14. nap volt a
tavaszi napéjegyenlőség utáni első holdtölte, a vasárnapi betű
alapján pedig kiderült, ez milyen napra esett, és a rákövetkező vasárnap
volt húsvét. Noha
az örökös naptárból már kiszámítható húsvét ideje, a középkorban
erre más módokat is használtak, melyeket a keltezésben évjelőként
is alkalmaztak: Ilyen
volt az epacta (avagy epactae lunares, epactae minores,
adiectiones lunae), amely azt mutatta meg, hogy március 22-én hány
napos a hold - pl. Epacta IV. azt jelenti, hogy az adott évben március
22-én a hold 4 napos volt. Ha ismerjük egy adott év epactáját
- ami a táblázatból könnyen megtudható -, a húsvét idejét is könnyen
megállapíthatjuk. Fontos, hogy az epacták szeptember 1-én változtak;
szeptember 1-e után már a következő évhez tartozó epacta-számot
vették figyelembe - pl. keltezésnél. Hasonló
a concurrens (avagy apeactae maiores, apeactae solis,
adiectiones sloares), amely azt mutatta meg, hogy március 24-e a hét
melyik napjára esett. Ezt 1-től 7-ig terjedő számokkal jelezték (1
vasárnap, 7 szombat). Mivel a március 24-e betűjele F, az olyan években,
amelyeknek vasárnapi betűje F, a concurrense 1 lesz: ha G, 7;
ha A, 6; ha B, 5; ha C, 4; ha D, 3; ha E, 2. A
húsvétszámítással kapcsolatosak még a különféle regularisok
és a clavis terminorum. Bizánci
naptár
Bizáncban,
és az ortodox területeken használatos időszámítás. Az éveket a bizánci
éra szerint számolják, azaz i. e. 5509. szeptember 1-étől. Egyesek
szerint a világ teremtését veszi alapul (teremtés-éra), mások
szerint gondos számítás eredménye (pl. indictio-ciklus első
éve, egyezik a Julianus-naptár szökőév-számításával, stb.). Az évek
tehát szeptember 1.-én kezdődnek. A
bizánci időszámítás szerinti évszámokat a keresztény érára a következőképp
lehet átszámítani: a január 1. és augusztus 31. közötti dátumoknál
az évszámból 5508-at, a szeptember 1. és december 31. közötti dátumoknál
az évszámból 5509-et kell levonni. Kisebb
eltérések vannak a bizánci és a keresztény időszámítás között a
húsvét kiszámításának módszereiben, továbbá egyes ünnepnapokban
is (bizonyos szentek napjai más napokra esnek, eltérő ünnepek is
vannak, és más a vasárnapok elnevezése) - habár a legfőbb álló és
mozgó ünnepek közösek. (A
bizánci húsvét számítás különbsége, hogy a 19-es ciklus kezdete náluk
nem i. e. 1. december 24-e, hanem i. sz. 1. január 1.; ezért az adott év
aranyszáma az (évszám/19), és nem az ((évszám+1)/19) képlet alapján
számolandó ki. Másrészt a húsvétszámítás alapja az ún. apaszám (themeliosz),
ami azt mutatja, hogy január 1.-én hány napos a hold - hasonló a
szerepe, mint az epactának.) Egyéb naptárak
A kopt és etióp naptár egyiptomi eredetű: 360 napból áll, amely 3 évszakra oszlik, évszakonként 4 30 napos hónappal; ehhez évente még öt, minden negyedik évben még egy (azaz 5+1) nap járul. (A 4 év alatt összesen tehát 1461 nap van; ugyanannyi, mint 4 Julianus-évben.) Örmény
naptár:
Nawasardi, Hori, Sahmi, Tré, Khalots, Araths, Mehekani, Areg, Akehani,
Mareri, Margaths, Hrotiths, Aveleaths
Kopt
naptár:
Meskerem, Taqamt, Hadar, Tahsas, Tar, Yekkatit, Meggabi, Miyazya, Gambot,
Sene, Hamle, Nehase, Pagumen
Szír
naptár:
Kanun II, Sebat, Adar, Nisan, Iyar, Eziran, Tammuz, Ab, Eylul, Tesri I,
Tesri II, Kanun II
Japán
Kigen-naptár:
kínai lunáris év, uralkodói évek szerinti keltezés; ehhez egy általános
évszámlálás, Jimmu Tenno császár uralkodásától (Kr. e. 660).
Schramm Judit |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |