Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
új technikák lehetőséget adnak a terhesség mind a 266 napjába való
betekintésre. Az első nemzedék vagyunk, akiknek megadatik ez a lehetőség.
Általában is az mondható, hogy a technikai fejlődés előrehaladtával
közel párhuzamosan, újabb és újabb felfedezéseket teszünk az élet
kezdetéről az anyaméhben, aminek következtében a különféle készségeink
és képességeink megjelenésének időpontja időben mind koraibb fejlődési
stádiumra tolódik ki. Az
előző fejezet vége már adott nekünk némi ízelítőt századunk valóban
forradalmian új felfedezéséről, az intelligens magzatról. Az
intelligens magzat – ahogy azt David Chamberlain megfogalmazta –
affektív és kognitív dimenziókkal rendelkező személyiség, akinek az
anyaméhben érdeklődése, preferenciái, tanulása, emlékezete van, fájdalmat,
dühöt, haragot él át, agresszíven viselkedik, mosolyog, és bizonyos
körülmények között még sír is. Mindezt
érdemes lenne az érzékszervi és mozgásfejlődésen keresztül
demonstrálni, menjünk hát végig ezeken az állomásokon, hogy láthassuk,
a magzati személyiség milyen magasan fejlett, érzékeny lény, és
milyen hihetetlenül differenciáltan képes reagálni az őt ért hatásokra. Taktilis
rendszer (bőrérzékelés) A
bőr az a burok, amelyben testünk él. Egyrészt elválaszt bennünket a
fizikai, természeti környezettől és a másik személytől is, és ily
módon identitásunk testi reprezentációjának határait biztosítja, másrészt
kontaktusszervünk. Nyomást, érintést, hideget-meleget, szárazságot-nedvességet,
fájdalmat érzékelünk általa. Gottlieb,
a " behavioral embryology " egyik úttörője azt a meghökkentő
kijelentést tette 1974-ben, hogy a bőr multiszenzoros receptorként
(ingerfelvevőként) funkcionál életünk kezdeti időszakában. Tudta,
hogy ezzel a kijelentésével meglehetős vihart kavar, éppen ezért rögvest
hozzálátott, hogy állítását megfelelőképpen alátámassza. Lauber
és Schutze kísérleteit idézte, akik a fény hatását vizsgálták a
csirkeembriók keltetési idejére. Azt találták, hogy a fény alatt
inkubált csirkeembriók sokkal hamarabb keltek ki a tojásból, mint a sötétben
inkubáltak. A Heat által később többszörösen kontrollált kísérlet
bizonyította, hogy az embrionális fejlődés első hetében adott fénynek
van érést gyorsító szerepe. Ebben
az időszakban a vizuális receptorok még nem működnek. Hearth és
Heaton szerint a serkentő hatás a bőrben, izomban vagy gerincagyban lévő
filogenetikailag (törzsfejlődéstan) primitív, nem vizuális
fotoreceptorokkal hozható összefüggésbe. Feltételezésük szerint a
magzati bőr tartalmaz ilyen fotoreceptorokat, ami ebben az olvasatban a
magzati érzékelési rendszer legelső működése. Van
néhány más kísérlet, vizsgálat is. Smyrthe az anya hasfalának közelében
vakut villantott fel, mire a magzati szívverés erőteljesen csökkent. Ráadásul
ezt a tevékenységét a 2–7. hónap között lévő magzatokkal
folytatta, akiknek ebben az időben a szemhéjaik összenőtt állapotban
vannak. A babák nemcsak szívverés-lassulással reagáltak, hanem
motoros választ is produkáltak: a fény exponálásával ellentétes irányba
fordultak. Ha
a kísérleti bizonyítékok ellenére is lennének az olvasók között,
akik továbbra is spekulatív feltételezésnek tartják a bőrt vizuális
ingerek receptoraként is feltüntetni, azok elől most kitérünk, és
igyekszünk cáfolhatatlan bizonyítékát nyújtani annak az ugyancsak
nem mindennap elhangzó állításnak, hogy a bőr hallási ingereket is
vezet. Ez azt jelenti, hogy egy süket személyt meg lehet tanítani arra,
hogy a bőre segítségével halljon. Tomatis vette a fáradságot, és készített
egy speciális rezgésátalakító készüléket, ami a széles hullámsávú
hangokat és zörejeket adaptálja olyan szűk hullámsávra, amit a bőr
mechanoreceptorai már képesek felvenni. A bőrben fellelhető 4
mechanoreceptor közül az ún. Pacini-receptorok a 100–1000 Hz közötti
frekvenciára különösen érzékenyek, a maximális szenzitivitásuk 300
Hz körül van. 300 Hz-es hangingert alkalmazva a Pacini-receptorokban érzékeltek
először a bőrben hallási ingerület-elvezetést. Messze azelőtt, mielőtt
a cochlea (a hallás központi szerve) működni kezd. Erre a felfedezésre
számtalan prenatális auditív stimulációs program épül. Az
anya-magzat kapcsolatfejlesztő program című fejezetben erre még
visszatérünk. Elég legyen most csak annyit megemlíteni, hogy a bőr
akusztikus ingerfelvevő tulajdonságára épülő testi-érzékelési-hallási
ingerléses programok, amelyek az alacsonyabb frekvenciájú akusztikus
ingerektől a magasabb frekvenciájúak felé haladnak, a szenzomotoros
kreativitás, muzikalitás és beszédkészség átlagon felüli fejlődését
eredményezik. A
hideg-meleg érzésekkel kapcsolatosan szerényebb kutatások állnak
rendelkezésünkre. Elöljáróban érdemes annyit megjegyezni, hogy a babák
testhőmérséklete 0,5–1,5 fokkal magasabb mint az anyatesté. Liley mérte,
hogy lázas anyák babái is belázasodnak, és mindemellett nyugtalanná
válnak. Hideggel kapcsolatos vizsgálat: a belső magzatburokba hidegebb
hőmérsékletű sóoldatot fecskendeztek, amire a babák ellentétes irányú
mozgással reagáltak. Az
auditív rendszer Az
anyaméh csendjéről, paradicsomi világáról alkotott klasszikus,
mitikus képet rég kikezdték a kutatások. A méh nem csendes, nem
nyugodt hely. Az anya szívverése, a placenta morajlása, a gyomor és bélmozgások
keltette hangok, az anya testén kívüli közvetlen környezetéből érkező
hangok mind eljutnak a babához. Ráadásul az akusztikus percepció
szempontjából fontos szenzoros szervek igen korán fejlődésnek
indulnak, nem beszélve a már említett magzati bőrről, mint auditív
ingereket vezető szervről. A
fül fejlődésének első jelei mikroszkóp segítségével már a
megtermékenyítés utáni első héten láthatóak. A cochlea, a
vesztibuláris (egyensúlyérző) rendszer a 4. ill. 6 és fél hét után
egymástól eltérő formájúvá válnak. A belső fül az 5. hónap után
teljesen kialakul. Sokkal korábban, mint a központi idegrendszer más részei.
Mintegy a terhesség felétől a hallási ideg csaknem teljesen mielinizálódik.
Az idegrendszer többi része a teljes mielinizációt csak az emberélet
derekára, úgy a 42. év környékén kapja meg. A
baba akusztikus ingerlése már a megtermékenyítést követő 8. héten
agyi elektromos tevékenységet vált ki. A 24. hét után szívritmusváltozással
és pislogással reagál. A terhesség utolsó harmadában pedig motoros válaszokat
produkál. Busnel és Lecanuet (1986) képesek voltak kísérletesen
bizonyítani, hogy a baba finom auditív diszkriminációra (megkülömböztetésre)
képes. Egy
darabig a "bi-ba" szótagot adták, majd a fordítottját:
"ba-bi" . A baba szívritmusváltozással reagált a változásra.
Birnhoz és Benaceraff (1983) 16–32. hét közötti babákat ingerelt
anyjuk hasán keresztül adott vibrációs akusztikus ingerekkel. A hangok
hatására fej, kar és láb, valamint szemmozgásokat figyeltek meg. Ez
az ún. összerezzenési vagy startl-reakció a 24–25. héttől szórványosan,
a 38. héttől kezdve pedig folyamatosan megfigyelhető volt. Truby
és Lind (1965) más módon lelt bizonyítékra a magzati hallórendszer működését
illetően. Ők kis súlyú koraszülöttek (900 g) sírását analizálva
hasonlóságot találtak a baba sírásmintázata és az anya beszédének
intonációja, ill. ritmusa között. Peiper autódudát szólaltatott
meg, miközben röntgenen figyelte a babákat. Egyharmaduknál félelmi
reakciók léptek fel anélkül, hogy a mamák vegetatív reakcióiban,
magatartásában bármilyen változás állt volna be. Japán
kutatók azt vizsgálták, hogyan alkalmazkodnak a magzatok anyjuk környezetéből
érkező zajokhoz. Azt találták, hogy az alkalmazkodás a terhesség első
öt hónapjában még sikeres, később viszont ritkán. Repülőgépzajra
mindössze 13%-a ébredt fel azoknak az újszülötteknek, akik az első
és ötödik terhességi hónapjuk között repülőtér mellett laktak, míg
85%-uk ijedt fel az alvásból, akiknek anyja csak az utolsó négy hónapban
volt kitéve repülőgépzajnak. Salk new york-i zenepszichológus is
bizonyította, hogy a magzati korban kialakul az anya akusztikus és
ritmikus reprezentációja a magzatban. (Természetesen ennél sokkal több
is, de ezekről később.) Bülow egy írásában a zenei "moderatot"
a pulzusritmus megnyugtató hatásával hozta össze. Több
sem kellett Salknak, rögtön megkonstruált egy kísérletet, hogy utánajárjon
Bülow megérzésének. Síró újszülötteknek visszajátszotta anyjuk
magnószalagra felvett szívhangját (72-es frekvencia). A legtöbb baba
erre azonnal elaludt. Akik nem így tettek, azok is abbahagyták a sírást,
megnyugodtak. Amikor viszont a magnót kikapcsolta, a babák újra
nyugtalanok lettek: az alvók felébredtek, az ébren lévők pedig sírni
kezdtek. Ezt követően Salk felgyorsította a szívhangot 128-as
frekvenciára. A csecsemők izgatottsága erre még erősebb lett, mint
amikor a magnót kikapcsolta. A
négynapos megfigyelési idő alatt a magnószalagos csoportban a babák a
megfigyelt időnek 38,4%-ában voltak nyugtalanok, míg az akusztikus
ingereket nélkülöző csoportban az idő 59,8%-ában. Salk egy csecsemőotthonban
az anyai szívhangoknak a csecsemők fizikai gyarapodására történő
hatását is vizsgálta. Csecsemőknek anyjuk szívhangját játszotta le
hosszabban. Több mint 60%-uk nem veszített a súlyából a születést követő
első héten. Sőt, mélyebben és hosszabban aludtak, egyenletesebben lélegeztek,
és ritkábban voltak betegek a kontroll-csoporthoz képest. Nem
kétséges, hogy az anyaméhben hallott szívhang visszatérése a babának
a biztonság, a védettség és a folytonosság érzését adja. A hagyományos
kórházi szülések alkalmával a babát a születése után elszakítják
anyjától, nem hallhatja, nem érezheti szívhangját. Meglehetősen sok
összehasonlító vizsgálat történt már atekintetben, hogy a kórházi
stressznek ki nem tett anyák babái, akiket ráadásul nem szakítanak el
anyjuktól, nem szenvednek el súlycsökkenést a születésüket követő
napokban; így nem kerülnek közelebb a halálhoz, nem támadnak súlyos
szorongásaik. Salk
vizsgálata megerősíti, hogy az anyát reprezentáló szívhang, ami egyúttal
a baba életfolytonosságának is biztosítéka, felmérhetetlen hatással
van életben maradására és egészséges fejlődésére. Ha végignézünk
a festőművészet történetén, vagy megfigyeljük, hogy a kismama miként
tartja a kicsit, mindkét esetben azt látjuk, hogy a kismamák babájukat
úgy tartják a karjukon – önkéntelenül – hogy a pici a lehető
legközelebb legyen az anyai szívhangokhoz. Liley
felnőtt pacienseket kért arra, hogy a metronómot tetszőleges ritmusra
állítsák be. A legtöbb páciens a normál szívverés ritmusára,
50–90 ütés/perc frekvencia között állította be a metronómot.
Pszichoterápiás célból is használják a fötális anyai szívhangokat.
Alfred Tomatis az úttörője. Pácienseinél anyjuk szívhangját vette
fel, majd olyan készüléket szerkesztett, ami a szívhangoknak fötális
fiziológiai jellemzőket ad. Magnószalagról játszotta le a betegeknek,
akik többségükben autisták, fiatalkori skizofrének voltak. A gyógyításuk
főleg azáltal vált lehetővé, hogy a felvett anyai szívhangok reaktiválták
az anya-magzat konstellációt, és felébresztették a páciensekben a
kapcsolat iránti igényt. Muzikalitás Valószínűleg
az is életünknek a világrajövetelünk előtti időszakában alapozódik
meg, hogy a zene olyan mély emocionális befolyással tud lenni ránk.
Elias Canettival nyilván intrauterin korából származó érzései íratták
le, hogy a zenéhez való viszonyunkat mindenekelőtt anyánk szívdobogásának
emléke alakítja. Úgy véli, hogy minden ismert dobritmus két alapmintára
épül fel: vagy az emberi szív nyugodt verésére, vagy rohanó állatok
patáinak dobogására. Ez magyarázata lehet annak, hogy a dobritmusok számos
természeti népnél regresszív tudatállapot – pl. transz – kialakulását
segítik elő. Clauser
a ritmus ősélményét Canettitől némileg eltérő módon az anya járása
okozta ringatásban fedezi fel, aminek viszont kapcsolata van a szívritmussal.
E két fanatikus muzsikarajongó szerint a baba intrauterin élménye anyjától
akusztikus-ritmikus természetű, amit a járás ritmikus ringatása, a
ki/belégzés ritmusos zaja, és a szívritmus együttesen komponálnak
meg. Eichenberger
szép gondolataiban a ritmus az összetartozás akusztikus kifejeződése,
míg a ritmuszavar törést, szakadást jelképez. Sok anya nemcsak hogy
meg van győződve róla, de tudja is, hogy babája legkésőbb az 5.
terhességi hónaptól kezdve reagál a zenére. Százával, ezrével
vannak anekdoták erről a területről. Pl. egy német orvos számolt be
arról, hogy páciensei nem tudtak rock koncertre menni, mert a zenére a
babák vadul rugdalózni kezdtek. A Liley-team vizsgálta ennek okát.
Arra jöttek rá, hogy a babák a 25. héttől a zenekari dob ritmusára
rugdalóznak – a szó szoros értelmében. Clemens
vizsgálta a különféle zenék magzatokra gyakorolt hatását. Kiderült,
hogy a babákra Vivaldi és Mozart zenéje hat a legmegnyugtatóbban. Kísérleti
csoportjában az említett zenére minden baba megnyugodott, szívverésük
egyenletessé vált, mozgásuk kevésbé volt hektikus. Ezzel szemben
Beethovenre, Brahmsra és a rock-zenére erőteljes rugdalózásba
kezdtek. Sok
ismert muzsikus állítja – interjúkban, önéletrajzokban –, hogy
zenei karrierjük az anyaméhben kezdődött. Menuhin a következőket írja:
"...anyám hangja helyett zenét hallottam már az anyaméhben, azután
az anyatejjel is magamba szívtam." Rubinstein: " ... az az érzésem,
hogy már az anyatestben zongorajátékot hallottam, és jómagam is játszottam."
E poétikus interjúrészletek után térjünk ismét vissza a kísérletek
és vizsgálatok profán világába.
Spelt egyik vizsgálatában Prokofjev: Péter és Farkas című művéből
a fagott szólóra kondicionálta a magzatokat, amit születésük után a
babák felismertek, és ezt a sírás abbahagyásával hozták a kísérletvezető
tudomására. De
Casper számos eredeti vizsgálattal döntötte romba a kétkedők masszív
falból magasra épített bástyáit. Egy magnóval összekapcsolható,
speciális cumit szerkesztett. A cumi eltérő ritmusú szopásával az újszülöttek
háromféle szöveget tudtak a magnetofonon beindítani. A három szöveg
egyikét a babáknak a terhesség harmadik trimeszterében rendszeresen
lejátszották. A babák rövid időn belül abban a ritmusban kezdtek
szopni, amelyik az ismerős szöveget indította be. Pfeifer
(1987) vizsgálatai szerint az anya környezetéből érkező hangok
mintegy 20 dB-es erővel, az anyából származóak pedig kb. 35 dB erővel
érik el a babák hallószervét. Ez is bizonyítéka annak, hogy az anya
hangjának speciális jelentősége van a babájára nézve. A
muzikalitás fejlődésének másik fontos szerve a vesztibuláris (egyensúlyi)
rendszer. Fizikailag és funkcionálisan is szorosan kapcsolódik a belső
fül cochleájához, és vele együtt általában korábban fejlődik,
mint más testi szerv. A megtermékenyítés utáni félidőben csaknem
teljesen fejlett és működőképes. A fej orientációjának és mozgásának
regisztrálása a fő funkciója. Tomatis – a zenei percepció kutatásának
talán legjelentősebb alakja – azt találta, hogy a vesztibuláris
rendszer a ritmus percepciójáért is felelős, és a 800 Hz alatti
tartományban bizonyos fokú frekvencia-analízisre képes. E rendszer érzékenységének
köszönhetően képes a baba az anya fizikai aktivitásából adódó összes
mozgásának és helyváltoztatásának érzékelésére. A
vesztibuláris rendszernek e ritmuspercepcióban betöltött szerepe azt
sugallja, hogy a várandós anya bizonyos jellegű zenei aktivitása közvetlen
befolyással van babája muzikalitására.
Az a zene, ami nemcsak a cochleát, hanem a vesztibuláris
rendszert is stimulálja, lényegesen nagyobb hatással van a babára,
mint a csak hallott. A passzív zenehallgatásnak, amelybe az anya teste
nem kapcsolódik be, valószínűleg nincs szignifikáns hatása a zenei
kondicionálásra. A fentiekből
következik, hogy babája zenei érzékenységét a kismama jobban tudja
fejleszteni, ha ő maga énekel, ha a hallott zene ritmusára mozog vagy táncol. Az
akusztikus ingerlés direkt módon az agy aktivitását is növeli.
Tomatis és Meneri írták le, hogy a fül nemcsak a hallás szerve, hanem
az agy legfontosabb "akkumulátora" is. Az agy összenergiájának
mintegy 90%-át a fül és a vesztibuláris rendszeren keresztüli
szenzoros stimuláció biztosítja, azaz a külvilági ingerek mint
energetikai tényezők szerepelnek.
Raffai Jenő [Változó Világ 14.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |