Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Interaktív
mozgások Piontellitől
származik az intrauterin viselkedés legrészletesebb és legkomplexebb
leírása. Érdemes pár szóval tisztelegni előtte, még fogjuk idézni
őt. Alessandra Piontelli az első pszichoanalitikus, de egyben az első
megfigyelő is a világon, aki három egyke és négy ikerterhességet követett
nyomon rendszeres ultrahangos megfigyelésekkel a terhesség 14. hetétől,
és születésük után tovább figyelte a babák fejlődését – a könyv
megírásának idején – hároméves korukig. Sajnos,
néhány megfigyelt baba esetében, a korán fellépő pszichopatológiai
jelenségek miatt, gyermekanalízist is kellett végeznie. Idézzünk részleteket
az egyik ikerpár, Alice és Luca megfigyeléséből (a babák éppen 20
hetesek): "...a kisfiú (Luca) sokkal aktívabbnak látszott mint a
kislány. Forgolódott, helyzetét változtatta, kezével ellökte magát
a méhfaltól. A fáradtság legkisebb jele sem mutatkozott rajta. Időről-időre
megszakította a motoros aktivitását, és figyelmét testvére felé
fordította. A kezével felé nyúlt, és az életterüket elválasztó
membránon keresztül gyengéden megérintette az arcát, és amikor testvére
válaszul arcával felé fordult, odadörgölőzött hozzá, és arcukat
egymáshoz érintve gyengéden simogatták egymást...". Ez
a megfigyelés önmagában is elegendő lenne arra, hogy eltemessük az értelem
és érzelem nélküli, viselkedésképtelen magzat tévhitét. Később még
látni fogjuk, hogy generációról generációra milyen nagy árat fizetünk
azért (súlyos személyiségzavarok, pszichózisok, kötődésképtelenség,
az agresszivitás egyre növekvő térhódítása stb.), mert dominánsan
természettudományos pozitivista gondolkodásunk miatt szem elől tévesztettük
az intrauterin fejlődési tér jelentőségét életünkben. Visszakanyarodva
Piontelli megfigyeléséhez; nem egyedülálló megfigyelésről van szó.
Johnsonnak bokszoló ikrekről van videója, Arabin celluloidján pedig éppen
puszilkodnak a magzatok. Az
ikermegfigyelések, de az egykék is emlékeztetnek bennünket arra, hogy
az anyaméh a folyamatos interakciók helye. A babák, vagy anya és babája
sosem különülnek el egymástól. Együtt alszanak, gyakorlatoznak, dohányoznak,
szednek gyógyszert, vagy szenvednek el balesetet. Az
érzelem életünk folyamának a medre. Eredője a kapcsolat. A baba érzelmi
élete anyjáétól nem választható el.
Hadd említsek illusztrációként egy egyszerű példát: Correira
és Rossi vizsgálatában anyák szorongást keltő filmet néztek televízión.
Babáik azonnal nyugtalanná váltak. Másik
vizsgálatuk: babák, kiknek anyja amniocentézisre várt, lényegesen
nagyobb aktivitást fejtettek ki, mint azok a babák, kiknek anyja csak az
egyszerű ultrahangos vizsgálatra várt. Külön tárgyaljuk az anyai érzelmeknek
a baba fejlődésére gyakorolt hatását, amire egy sor empirikus vizsgálattal,
és pszichoterápiás esetleírások százaival rendelkezünk. Azokat
a magzati érzelmi reakciókat nagyítsuk most ki, amelyek a különféle
megfigyelési technikák révén direkt vagy indirekt módon láttatják
magukat. Más összefüggésben addig számos példát hoztunk a kín és
az öröm. a düh, az agresszió, a szeretet megnyilvánulásaira.
Gondoljanak csak Piontelli megfigyeléseire, a magzatvízivásra és
ujjszopásra, az amniocentézisre és vérvételre. De bármilyen
intrauterin tanulási és emlékezési folyamat (anyai szívhang, zene, szövegfelismerés)
döntően érzelmi hangsúlyok mentén történik. Nem
igazán érintettük még a magzati fájdalmat, amivel kapcsolatban nem
kevés félreértés és félrehallás van. Giannakulopoulos mérési
adatokkal is tudott szolgálni e kényes kérdéssel kapcsolatban.
Intrauterin vértranszfúzió esetében mérte a fötális cortisol és béta-endorphin
szintet, melyek 183, ill. 590%-os növekedést mutattak. Ez a hormonális
stressz-válasz az első mért bizonyítéka az intrauterin fájdalom létének.
Ron
és Pollisnek arról számolt be, hogy vannak olyan magzatok, akik
amniocentézis során mozdulatlanná válnak, miközben a szívverésük
felgyorsul. Mintha félelem vagy pánikállapotba kerültek volna.
Regisztráltak olyan eseteket is, amelyekben a babák légzőmozgása
lassult le, és csak napok múlva állt vissza a normál ritmusra.
Az érzelmek kifejezésének talán legkorábbi bizonyítékára
bukkant Humphrey, aki a 12–15. hét közötti magzatok abortuszát vette
filmre. A babák eltorzult arcáról az érzelmek széles skálája volt
leolvasható. Ugyancsak
ő lelt bizonyítékokra a magzati sírással kapcsolatosan. A 21–23. hét
közötti magzatok terápiás abortusza közben 140 esetben regisztráltak
sírást, ami csak úgy lehetséges, ha a fötális larinx környékére
levegő jut. Bizonyos körülmények között a levegő elérheti ezt a
területet, és akkor hallható a sírás. Truby primus inter pares (első
az enyenlők között) volt azon kutatók között, akik 26–27. hetes,
900 g súlyú koraszülöttek sírását elemezték spektogram segítségével.
A készülék nagymértékű hangmintázati azonosságot mutatott a baba
és anyja között, ami arra utal, hogy a hangmintázat nem genetikai örökség,
hanem intrauterin tanulás és tapasztalat eredménye. A
baba születésekor fellépő érzelmei – így a sírása is – nem új
tapasztalat. A sírásnak azonban ma már egészen más jelentése van
mint korábban volt. A hagyományos
medicína és ennek hatására a köztudat is a születés után fellépő
vagy kiprovokált sírást az életképesség jelének tartotta és tartja
ma is. Főleg a gyengéd és háborítatlan szülészeti gyakorlatból
tudjuk, hogy babák mosolyogva is világra jöhetnek (ahogy azt számtalan
videofelvétel dokumentálja), nem sírnak, azonnal keresik anyjukkal a
kapcsolatot, szívük közelébe húzódnak, mellükre másznak és szopni
kezdenek. A
sírás a kommunikáció megerőltető formája, határterhelésnek teszi
ki az újszülöttek szervezetét, ahogy ezt Pillai és James vizsgálatai
szívszorító adatokkal demonstrálják: sírás alatt a babák szívritmusa
labilizálódik, gyakran eléri a 200 ütés/percet, ami nem éppen jóindulatú
jelenség. Különösen erős kommunikáció a sírás, amivel a baba környezete
tudomására hozza kínállapotát. Sajnos,
századunk túlnyomó részében a szülészet-nőgyógyászat területén
tevékenykedők rendületlenül kitartottak és kitartanak ma is amellett,
hogy a babáknak nincsenek érzelmeik, nem éreznek fájdalmat, beleértve
a születést, a körülmetélést, a sebészeti beavatkozásokat. Ennek a
roppant nagy tévedésnek nem kevés szerepe van századunk megannyi szükségtelen
szenvedésében. A
sírás ürügyén tegyünk egy rövid kitérőt az anya-csecsemő
kapcsolat világába. Sajnos ezen a téren sem kevés hiedelem, dogma, és
túlsúlyos racionalitás rombolja a kapcsolatot.
Különösen aggályos, hogy egy elsődleges spontán érzelmi
folyamatokban zajló kapcsolatot, miképpen próbál meg a felnőtt elme
elnagyolt "nevelési és szoktatási elvekkel" elidegenedetté,
természetellenessé tenni. (Ez az az eset, amikor pl. a baba sírására
ilyen hajmeresztő tanácsokat adnak: "ha felveszed, akkor jutalmazod
a sírását" stb.) Az
anya-csecsemő kapcsolatban a gyermek könnyen hordozójává válhat
anyja dühének, mérgének, s gyermekét arra használja (ez egy teljesen
tudattalan működésmód), hogy saját énjének elutasított részeit
kivetítse rá abban a reményben, hogy ezeket a kivetített érzelmeket
manipulálni és kontrollálni tudja anélkül, hogy önmagát veszélybe
sodorná. A pszichoanalízis a kivetítésnek ezt a kezdetleges formáját
projektív identifikációnak nevezi. Jó
kapcsolat esetében a helyzet fordított: a gyermek használja a szüleit
"méregtárolóként", vagyis mérgének, dühének hordozójaként.
A jó anya a baba sírására megnyugtató viselkedéssel reagál. Így
segíti gyermekét az elviselhetetlenné és veszélyessé váló érzelmi
feszültségeinek a "méregtelenítésében". Ezzel azt közvetíti
neki, hogy a világ nem annyira fenyegető, mint amennyire ő fél tőle.
Ha azonban az anya elutasítja a babáját amikor sír, akkor megtagadja tőle
ezt a "méregtelenítő" funkciót. Azt reméli, hogy a gyermek
saját magát szabadítja meg emocionális feszültségeitől (mint Háry
János meséjében Münchausen báró, aki saját hajánál fogva húzta
ki magát a mocsárból). A kisbaba azonban erre még nem képes, neki még
elemi módon van szüksége anyja szabályozó és tehermegosztó készségére. Az
anya ekkor azt erősíti meg babájában, hogy a világ valóban annyira
veszélyes, mint amennyire ő fél tőle.
Ahelyett, hogy a babát szabadítaná meg a szorongásaitól, ő várja
azt, hogy ezt a gyermeke tegye meg ővele. Feszültségeinek hordozójává
és tárolójává saját gyermekét teszi. Az ilyen anyák valósággal
csüngenek gyermekeiken abban a reményben, hogy manipulációjukkal saját
pszichés problémáikat oldhatják meg. A csecsemő mosolya is lényeges
kommunikációs eszköz. Jellemző, hogy a régebbi keletű fejlődéslélektani
könyvek szerint a baba első "igazi" mosolya az első életév
vége felé figyelhető meg. Később a tudományos "hatóságok"
engedélyezték már a 6 hetes babák mosolyára illeszteni a "szociális
mosoly" jelzőt. Ezzel
szemben koraszülötteknél is regisztráltak már mosolyt, ultrahangos
megfigyelés alapján az első intrauterin mosolylelet pedig az 5. hónapból
származik. A
babák rendkívül érzékenyen reagálnak a mimikára és az emocionális
kapcsolatra. Ezt bizonyítják Tronic és Adamson kísérletei: vizsgálatukban
anyák szándékosan deprimált arckifejezést öltöttek, mire a babák rövid
időn belül elkezdtek sírni, és még napokon keresztül bizalmatlanok
voltak anyjukkal szemben. Törvényszerűnek
tűnik, hogy Chamberlain és De Vries, akik depresszív terhes anyákat és
babáikat vizsgálták, azt találták, hogy a babák születésük utáni
első pár napos megfigyelés alatt excesszíven (féktelenül) sírtak,
és anyjuk depressziós skálán mért pontszámaikkal csaknem azonos
depressziós pontszámot értek el. Meltzoff és munkatársai a felnőtt
arcvonásainak imitációs készségét a babáknál ugyancsak az amodális
percepcióval magyarázták. A babák a felnőttek arcvonásait használják
saját motoros kimenetükhöz (utánozzák a felnőtt mimikáját). Tanulás
és emlékezés Az
érzékszervek ismertetésekor számos vizsgálatról tettünk említést,
melyek a prenatális tanulás és emlékezet bizonyítékai. Az
intrauterin tanulás tulajdonképpen elkerülhetetlen, ezt Chamberlain különösen
frappáns módon fogalmazza meg: "Az anyaméh iskola, és azt minden
baba látogatja." Piaget korai fejlődéslélektani munkái nyomán
elfogadott nézet volt, hogy kognitív (értelmi) kapacitásunk nem veleszületett,
nem rendelkezik saját alapokkal, hanem a szenzomotoros tapasztalatokból
épül fel. Kicsit hétköznapiasabban fogalmazva: a gondolkodás nem más,
mint fejben lejátszott cselekvés. Ebből az következik, hogy az újszülött
motoros fogyatékossága mentális szintjének mércéje, és akkor valóban
egy tudatlan magzattal és újszülöttel állnánk szemben. Minden,
a könyvben eddig ismertetett vizsgálat és kísérlet közvetlen cáfolata
Piaget kognitív fejlődési modelljének, és egyúttal Emde hipotézisét
erősíti, miszerint a magzati tanulás kognitív asszimiláció, az
emberi fejlődés egyik alapmotívuma: kognitív kapacitásunk, veleszületett. A
baba megtermékenyítésének pillanatától explorálja (kikutatja) szűkebb
környezetét, az anyaméhet, kidolgozza belső válaszait, hogy miképp
tudná minél kellemesebbé tenni saját maga számára a helyzetet. A
prenatális tanulással kapcsolatos, addig ismertetett vizsgálatok főleg
a habituációra (hozzászokás), az operáns és klasszikus kondicionálásra,
és az imprintingre (bevésődés) vonatkoztak. Kevés
az olyan kutatás, ami a tanulás belső regulációs és motivációs
folyamatát veszi górcső alá. A modern csecsemőkutatásban az utóbbi
évtizedben ez a trend vált irány- és mértékadóvá. Eddigi új
ismereteink az intrauterin tanulási folyamat percepciós komponenséről
az, hogy szomatoszenzoros, vagyis az egész test részt vesz benne (pl.:
egy hallási ingerre a baba teljes testével az ingerforrás irányába
mozdul), amodális természetű (pl.: a hallási ingereket a bőr is
vezeti, nemcsak a hallószerv), és keresztmodális összemérési
szekvenciákkal dolgozik. Ez így önmagában is nagyon új, nagyon sok. Kérdés,
hogy az újabb kutatások fényében, miszerint a tanulás során hipotézisalkotás
és hipotézistesztelés folyik (az újszülött- és csecsemőkutatás
rengeteg ilyen kísérletet produkál), tudunk-e valami hasonlót
felfedezni a magzati tanulási folyamatban. Sajnos jórészt még a
szakmai köztudatban sem vert kellőképpen gyökeret a kompetens (hatékony)
csecsemő képe, aki úgy tanul, hogy hipotéziseket alkot és tesztel.
Ugyanezt a lehetőséget egy magzattal kapcsolatban felvetni, máglyára küldés
veszélyével egyenlő. Pedig Sallenbach felvetette, sőt, vizsgálta is,
és még mindig életben van, jó egészségnek örvendve vezeti az Egyesült
Államokbeli Ketchikanban az Institute for Prenatal Studies-t. Az
újszülöttekkel kapcsolatosan Bower végzett vizsgálatokat hipotézisalkotó
és kontrolláló viselkedésükről, ami két részt foglal magában:
magas fokú aktivitást, majd szünetet, ami az aktivitás kontrollálásához
kell. Felnőttekként elementáris pszichológiai eseménynek tekintjük
az igazat vagy hamisat. (Pl.: azt hogy valaki megbízható-e vagy sem,
alapvetően fontosnak tekintjük.) Ez logikai gondolkodásunk alapját képezi. Az
igaz vagy nem igaz kérdése a babánál úgy jelenik meg, és ez a mienktől
eltérő gondolkodási rendszer, hogy egy esemény megtörtént, vagy nem
történt meg. Bower azonban
csavar egyet a dolgon, és kijelenti, hogy egy bébi is képes hipotézis
felállítására események közötti kapcsolatról. A
hipotézis nem más, mint egy lépés visszafelé a valóságtól, aminek
következtében összetettebb értékelést lehet adni az igaz vagy hamis
viszonylatában. Bower elegáns példával demonstrál: kísérletében a
babák egy nagy képernyő előtt ülnek. Lábfejük magasságában egy
traktor fényforrása van, ami ha megtörik, kiold egy vetítőt a képernyő
mögött, ami mozgó jelet vetít a babákkal szemben levő képernyőre.
A fényforrás úgy törhető meg, ha a baba lábát belemozgatja a fénysugárba. A
babák a kísérlet alapján becsülik, hogy van kapcsolat a lábmozgásuk
és a mozgó jel között. Rájöttek egy egyszerű igazságra: ha van lábmozgás,
van mozgó jel is. Írjuk le logikailag is : l -> m Tehát a két esemény
párosítása igaz állítást eredményez. Ez kontingencia-megerősítés,
ami nincs konfliktusban az operáns tanulási stílussal. Mi történik
akkor, ha a lábmozgáshoz csak részleges kontingencia-megerősítés (arány...)
társul? Vagyis nem minden lábmozgással lesz mozgó jel? Bower
ekkor a válaszmintában változást regisztrált: a babák aktivitási
szintje megnőtt, ugyanakkor a szünetek időtartama is lényegesen
hosszabb lett. Ugyanerre az
eredményre jutott 6–8 hetes babák csoportjánál is a kísérlet
megismétlésekor. Itt 8 megerősítés után adott egy
nonkontingencia-megerősítést: a 9. lábmozgás nem eredményezett mozgó
jelet. Bower változást regisztrált a gyorsaságban, amit a meglepetés
és tanulás jeleként értelmezett. A nonkontingens megerősítés a válaszgyorsaság
növekedését eredményezte. Bower
szerint négy pár logikai esemény van, amelyet a babák nem a tudatosság,
hanem a percepció szintjén hipotetizálnak és kontrollálnak: a
lábam mozog -> a jel mozog a
lábam nem mozog -> a jel mozog a
lábam mozog -> a jel nem mozog a
lábam nem mozog -> a jel nem mozog A
baba tehát abba a helyzetbe kerül, hogy hipotézist kell alkotnia a
kapcsolatok érvényességét illetően. A két alapkonfiguráció: lábmozgás–mozgó
jel, ill. nincs lábmozgás–nincs mozgó jel. A
négyféle viszonyulás között a babának meg kell állapítania az igaz
és hamis állításokat. Bower arra a következtetésre jut, hogy a hipotézis
igaz vagy érvényes, ha a logikai szimbólum "->" bal oldalán
lévő komponensek értéke kevesebb vagy egyenlő a jobb oldalon lévők
értékével. Az "igaz" állításhoz jó az első, a második
és a negyedik propozíció. A harmadik kiesik, mert ebben a képletben
(l=igaz és m=hamis) az igaz a hamishoz képest nagyobb érték. A másik
három párosítás: i–i, h–i, h–h. A
babák a különféle propozíciók kipróbálására jelentős időt fordítottak.
Sokan lefelé irányuló lábmozgásokkal próbálkoztak, ami a második
propozíció melletti bizonyíték. Jöjjön hát Sallenbach, aki feltételezi,
hogy az utolsó trimeszterben a magzat ugyancsak képes a környezetére
vonatkozó hipotézisek felállítására és ellenőrzésre. Kísérletét
már említettük, idézzük most újra fel: C. G-ről van szó, akinek
intrauterin zenei dallamot játszottak le. Az ütemre ritmikus mozgásmintákkal
válaszolt. Az
esemény tanulási hipotézisként a következőképpen írható le:
"valahányszor mozgással reagálok, az ütem folytatódik: m ->
ü". Amikor néhány ritmus erejéig disszonanciát iktattak be, az
ütem kiesett, nem volt percipiálható. A baba kezdetben felhagyott a
mozgással valószínűleg meglepődött a hirtelen fellépő ütemhiánytól.
A következő hipotézisek állíthatók fel: mozgok
-> az ütem folytatódik nem
mozgok -> az ütem folytatódik mozgok
-> az ütem nem folytatódik nem
mozgok -> az ütem nem folytatódik C.G.
reakciójával hipotézist prezentált, ami a következőképpen hangzik:
"ha nem mozgok, akkor nincs ütem". Eleinte ambivalens volt
atekintetben, hogy melyik hipotézise a korrekt. Nagy a valószínűsége
annak, hogy ez a hipotézise hamis is és igaz is lehet.
C.G. végül is (több próbálkozással) kiigazításokat tett, végezte
a ritmus mozgásokat disszonancia alatt is, és az ütemet átvitte a magnó
újbóli bekapcsolására. Ez
azt jelenti, hogy a "nem mozgok–nincs ütem" hipotézist
elvetette és a "mozgok–van ütem" hipotézist elfogadta. A
baba tevékenysége alatt tehát egy sor mentális és kompenzációs tevékenységet
folytatott, hogy az egyensúly megbomlása következtében fellépő
pszichológiai "űrt" korrigálja. C.G.-vel
születése után két héttel megismételték a kísérletet. A zene
ritmusát karmozgásával rögtön átvette, és a disszonancia periódus
alatt is folyamatosan csinálta. Már nem állt le, mint az intrauterin kísérlet
alatt. Ez azt jelenti, hogy az m -> ü igaznak bizonyult hipotézisét,
mely a prenatális periódusban megerősítést nyert, átvitte a posztnatális
periódusra is. C.G-vel és még két másik babával végzett kísérlet
történelmi jelentőségű. Általa az intrauterin experimentális kutatások
új dimenziójába léptünk be.
Raffai Jenő [Változó Világ 14.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |