Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
történelem káosza? Az
előző szakaszban a bifurkáció példáján láthattuk, hogy a káoszelmélettel
kapcsolatos kifejezések kellő körültekintés nélkül milyen félreértésekhez
vezethetnek. Egy-két hibásan felfogott kifejezés azért még nem dönt
meg egy elméletet - szólhatna az ellenvetés. Ebben a szakaszban arra
teszünk kísérletet, hogy megmutassuk, milyen súlyos következményei
lehetnek egyes kifejezések vagy a káoszelmélet koncepcionális alapjai
meg nem értésének. A példák az egyik legtipikusabb ilyen kezdeményezés
köréből valók, amely szerint a társadalmi folyamatok és/vagy maga a
történelem kaotikus. A
legegyszerűbb azokkal az esetekkel kezdeni, amelyekben a káoszelmélet
egyes alapfogalmait köznapi vagy más tudományokban használt jelentésükkel
(is) azonosítják. Richard Lanham, miközben az új információs és
kommunikációs eszközöknek a tudományra és az oktatásra gyakorolt
hatásáról értekezik, megállapítja, hogy: "[...] szembesülnünk
kell a vizsgálódás egy harmadik területével, amit a digitális számítógép
alapvetővé tett a humán jellegű vizsgálódásoknál: ez a káoszelmélet.
Bármi más is legyen, a szavak, képek és hangok új keveréke - amit a
digitális kommunikáció hoz magával - radikálisan nemlineáris,
asszociatív, nem-folytonos, kölcsönható [interactive] lesz. Ahogy a
posztmodern művészet megjósolta, az ilyen kommunikációs eljárások
jelentősen függeni fognak a léptékváltásoktól. Véletlenül már
rendelkezésünkre áll a szervezetek ilyen nemlineáris rendszereiről és
különösen a léptékváltásokról való gondolkodás új útja. Úgy
nevezik: "káoszelmélet"." (Lanham 1992). Sajnos
ez nem igaz.10 A káoszelmélet semmit sem mond a kommunikáció
nemlinearitásairól, intertextualitásáról, nem-folytonosságáról.
Itt nyilvánvalóan a Sokal és Bricmont által is sokat elemzett jelenségről
van szó: a kommunikációs folyamatok, szövegek elemzésére használt
nemlineáris szónak, melynek bizonyára létezik egy többé-kevésbé jól
körülhatárolható definíciója a kommunikáció elméletén belül,
semmi köze a matematikai módszerekkel dolgozó tudományok nemlinearitás
fogalmához.11 Ugyanez a helyzet a szövegben található többi
kifejezéssel is (nem-folytonosság, léptékváltás stb.), ezért a
fenti idézet következtetése hibás, nem tartható. A
"történelem káosza" koncepció is részben a fogalmi félreértéseken
alapul. Másrészt viszont azon a hiten, hogy noha az emberiség történelme
alapvetően determinisztikus, törvények által szabályozott, e törvények
azonban kaotikusak. Emiatt a társadalmi változások a kaotikus
folyamatok előrejelzési nehézségei miatt12 nem megjósolhatók,
hosszú távra semmi esetre sem. Az
ilyen írások általában a "Mi lett volna, ha...?" felfogásban
születtek. Közülük nagyon sok utal az ismert versikére az elveszett
patkószögről, amely végül egy ország vesztét okozta (l. pl.
McCloskey 1997). E felfogás szerint a történelem determinisztikus,
menetét adott törvények, szabályok irányítják, kaotikus voltuk
miatt azonban rendkívül érzékenyek a kis perturbációkra. Ha bármi közelebbire
vagyunk kíváncsiak e törvények részleteivel kapcsolatban, többnyire
kiderül, hogy a történelmi folyamatok bonyolult viselkedését nem kevés
számú változó összefüggései irányítják, hanem rengeteg,
gyakorlatilag számba nem vehető mennyiségű körülmény sajátos
kimeneteléről van szó. A történelem "állapotát" meghatározó
releváns változók között így a hadvezérek döntései, az esetleges
kedvező időjárás mellett szerepelniük kell a katonák vagy az egyes
patkószögek pozíciójának is. A csaták kimenetelét vagy a történelmet
leíró törvényeknek pedig e változók között kellene összefüggéseket
megadniuk. A káoszelmélet viszont kevés állapotváltozóval
jellemezhető, "alacsonydimenziós" rendszerekkel foglalkozik,
így még ha igaz is lenne, hogy a történelmet kényszerítő erejű törvények
irányítják, e törvények szinte biztosan nem a káoszelmélet értelmében
kaotikusak. Michael
Shermer, a racionális tudomány védelmezője, az áltudományosság
elleni küzdelem egyik kiváló harcosa (Shermer 2001) is beleesik ebbe a
hibába. A történelem káoszáról írt tanulmányában amellett érvel,
hogy: "a káoszelmélet új perspektívát nyújt a múlt változásainak
leírására" (Shermer 1997). Az
általa kidolgozott modell szándéka szerint egyesíti magában az
esetlegesség13 [contingency] és a szükségszerűség [necessity]
kettősségét: "az esetleges-szükségszerű [...] események összetalálkozása,
amely meghatározó jellegű előfeltételek révén kikényszerít egy
bizonyos eseménysort" (Shermer 1997). Azaz
"bármely történelmi folyamat során az esetlegességek szerepe a
szükségszerűségek felépítésében hangsúlyos a korai szakaszban, és
gyengül a későbbiekben" (Shermer 1997). Mi
köze mindennek a káoszelmélethez? Ha részletesen megvizsgáljuk
Shermer téziseit, arra következtetésre juthatunk, hogy nem sok. A történelmi
folyamatok általa kaotikusnak nevezett szakaszai a folyamatok korai,
esetlegességgel jellemezhető szakaszai. Shermer az esetlegességet
valamiféle véletlen jellegű fluktuációnak, a nagyszámú
kiismerhetetlen faktor hatásának tekinti. A káoszelmélet
"klasszikus" modelljeiben azonban nincsenek ilyen fluktuációk:
a dinamika - mint az korábban láthattuk - determinisztikus, káoszelmélettel
kapcsolatos valószínűségi állítások a véges megfigyelési pontosság
következményei. Léteznek elméletek az olyan kaotikus rendszerek kezelésére,
amelyek zajosak, ezek azonban messze túlmutatnak a fenti fogalmi kereten.
Az amerikai polgárháború - ami úgy tűnik, hogy az egyik kedvenc példa
ezen a területen - zajos káosszal való jellemzését viszont eddig nem
sikerült meggyőzően megalapozni. A
jelen és a múlt magyarázatának problémái mellett a jövő jósolhatatlanságát
is szokás a társadalmi folyamatok kaotikusságának tulajdonítani. A káoszelmélet
relevanciáját a jövőkutatásban azonban semmiképpen sem alapozhatja
meg az, hogy "az instabil viszonyok már-már állandósulni látszanak.
[...] az instabilitás és a káosz jelensége mind több helyen és mind
gyakrabban megjelenik." (Nováky 1995b), mivel ezt még senki sem
bizonyította a káoszelmélet apparátusának korrekt felhasználásával.
Paradigmaváltás?
A
humán tudományok egyik kedvelt koncepciója a paradigma. E sokféleképpen
értelmezhető - és sokféleképpen értelmezett - fogalmat ma általában
Thomas Kuhn művéhez, A tudományos forradalmak szerkezetéhez szokás kötni.
A paradigma szép példája azoknak a széles körben használt tudományos
kifejezéseknek, amelyek számos jelentéssel, interpretációval bírnak,
egyes "számítások" szerint maga Kuhn is több, mint húszféle
értelemben használja könyvében. Egy jellemző definíció szerint Kuhn
olyan általánosan elismert tudományos eredményeket ért paradigma
alatt, "melyek egy bizonyos időszakban a tudományos kutatók egy közössége
számára problémáik és problémamegoldásaik modelljeként szolgálnak"
(Kuhn 1984). A paradigmák a tudományban Kuhn szerint tapasztalható
forradalmak nyomán alakulnak ki, felváltva a korábban uralkodó nézeteket.
De
(új) paradigmának tekinthető-e a káoszelmélet? Kétségkívül igaz,
hogy az 1960-as évek óta a dinamikus rendszerek elméletei egyre több
kutató számára jelentenek egyfajta gondolkodási keretet. Többen úgy
vélik, hogy a káoszelmélet - és a modern nemlineáris fizika többi ága
- olyan új elemzési keretet nyújthatnak, amely megújíthatja a társadalomtudományokat
is. Robert Geyer például a természettudományok nemlineáris
"paradigmája" mintájára a társadalomtudományokban is hasonló
megközelítést javasol. Nézete szerint a komplexitás nemlineáris nézőpontja
köztes pozíciót foglal el a lineáris gondolkodás rendje és az "alineáris"
megközelítés rendezetlensége között (Geyer 2001). Itt ismét előbukkan
a nemlineáris szó különböző értelmezéseiből fakadó fogalmi zűrzavar.
Ez a jogosulatlan összemosás azonban egyből megkérdőjelezi a lényegi
állítást, vagyis azt, hogy a nemlineáris jelenségek matematikai-természettudományos
elméletei mintaként szolgálhatnak a társadalomtudományok számára. Fontos
jellemzője az új paradigmáknak az inkommenzurabilitás, azaz az összemérhetetlenség.
Kuhn szerint a tudományos forradalmak nyomán megjelenő új paradigmák
nem összeegyeztethetőek a korábbiakkal, "nem ugyanarról beszélnek".
A káosz tudománya azonban csak erős korlátokkal tekinthető ilyennek.
"Új nyelven beszélt" például a kvantummechanika a huszadik
század elején, új egyenletekkel írta le a világot. A káoszelméletben
megjelenő egyenletek azonban nem újak, ezek a klasszikus mechanika,
hidrodinamika vagy akár populációdinamika egyenletei. Szemléletes példával
élve, az egyik legegyszerűbb kaotikus viselkedést mutató rendszer, a
kettős inga mozgását leíró egyenletek már évszázadok óta
ismertek. Megoldásuk azonban nem volt lehetséges, csak a számítástechnika
fejlődése nyitott utat numerikus kezelésüknek. A káoszelmélet valóban
létrehozott olyan új fogalmakat, amelyek lehetővé teszik a kaotikus
viselkedés - és a káosz kialakulásának - leírását, kezelését.
Ezek a fogalmak azonban részben a dinamikus rendszerek elméletének korábbról
ismert fogalmaira építenek, részben pedig olyan jelenségeket
jellemeznek, amelyek azelőtt ismeretlenek voltak. Az összemérhetetlenség
feltételei tehát nem teljesülnek. Tudományelméleti
szempontból kétségtelenül figyelemreméltó a káoszelmélet. A
determinizmus-sztochasztikus viselkedés kettősségét sajátos módon
haladja meg: determinisztikus rendszerek, melyek inherens módon valószínűségi
eszközökkel kezelhetők. Sokan úgy vélik, hogy a káoszelmélet
megjelenésével megdőlt a fizika determinista felfogása: "A
rend/rendezetlenség dichotómiájának megcáfolásával a káoszelmélet
destabilizálja a klasszikus tudomány nagy narratíváját, amely a tudományos
objektivitás feltevésével egyetlen ellentmondást nem tűrő világképet
nyújt. [...] A káoszelmélet a klasszikus tudomány világnézetét egy
nemfolytonos, indeterminált világképpel helyettesíti, ami a nyelv
posztmodernista modelljében is tükröződik." (Ward 1996). Szerencsére
a káoszelmélet nem destabilizálja a "tudományos objektivitást",
inkább erősíti azt. A káoszelmélet rámutat arra, hogy korábban nem
vagy nehezen értelmezhető jelenségek miért éppen úgy viselkednek. A
káosz világképe alapvetően determinisztikus, pusztán a mérések véges
pontossága teszi azt olyanná, hogy alapvetően a valószínűségi leírás
alkalmazható. A valószínűségi leírás viszont egyáltalán nem új a
természettudományokban. A fizika nagy területei közül a statisztikus
mechanika már több mint száz éve sikeresen alkalmazza ezt a módszert.
A kvantumelmélet pedig a mikrovilág olyan leírását adja, amelyben a
folyamatok inherensen valószínűségi jellegűek.14 Ez a
felismerés rendkívül nagy vitákat váltott ki a huszadik század elején
Niels Bohr és a köré csoportosuló koppenhágai iskola, illetve a
klasszikus determinizmushoz ragaszkodók (pl. Einstein) között. Mára általánossá
vált az indeterminista felfogás a kvantummechanikával kapcsolatban. A káoszelmélet
tudományelméleti relevanciájával kapcsolatban Bricmonttal érthetünk
egyet, aki szerint "ami a "káosz" név alatt fut, az
jelentős tudományos teljesítmény, de nincsenek olyan radikális filozófiai
következményei, mint amilyeneket néha neki tulajdonítanak." (Bricmont
1996).
Maródi Máté [Magyar Tudomány 2002. október] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |