Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
antropológusok többsége etnikai és kulturális rokonságot vél
felfedezni Kelet-Ázsia primitív lakói és a Koreai-félsziget őslakossága
között. Ezt bizonyítja a Koreában és Japánban fellelt neolitikumbeli
agyagedények hasonlósága is. Több történész hangsúlyozza azt a mérhetetlen
tiszteletet, amit a koreaiak évszázadokon át a szomszédos Kínával
szemben tanúsítottak. A kultúrtörténészek egyöntetű véleménye
szerint a koreaiak a művészeti alkotás terén kínai és japán esztétikai
elveket, motívumokat, technikákat és formákat alkalmaztak, miközben
kifejlesztették sajátos, egyéni stílusukat. Kiemelik, hogy míg a kínai
művészet jellemzője a nagyság és a fennköltség, a japáné pedig a
díszesség és a dekoratív kifinomultság, addig a koreai művészet
ereje az egyszerűségben és a spontaneitásban rejlik - s mindkét
tulajdonságot mélyen áthatja a természet iránti tisztelet.
Szilla királyainak (i. e. 57-i. sz. 935) arany koronái az ősi koreaiak sámánisztikus elképzeléseit testesítették meg, akik uralkodójuk közbenjárásával reméltek kapcsolatba lépni a természetfölötti hatalmakkal. A Korjó korszak (918-1392) finom és elegáns szeladon mázas kerámiái a középkori uralkodó osztály kifinomult esztétikai ízlését tükrözik, azon társadalmi rétegét, amelyre mély hatást gyakorolt a minden átölelő irgalom buddhista tana. A korai koreai irodalom kezdete több ezer évre vezethető vissza, a mítoszok, legendák és epikus költemények korába. Az egyes legendák érdekes adatokat szolgáltatnak a koreaiak eredetéről és nemzetalapításáról. Az epikus költemények pedig varázslatos epizódokat ábrázolnak a koreai civilizáció kezdeteiről. Fennmaradtak több ezer éves szerelmi dalok is, melyeket csalódott szerelmesek rögtönöztek. E dalok szájhagyomány útján nemzedékről nemzedékre szálltak, míg végül bekerültek az írott irodalomba (a 15. századi Csoszon királyság pragmatikus gondolkodású konfuciánus tudósai megalkották a világ egyik legtudományosabb írásrendszerét). Egy ősi, hadakozó állam arisztokratáinak életét ábrázolják, valamint a túlvilágról vallott taoista elképzeléseket mutatják be a koreai festészet legkorábbról fennmaradt emlékei, a Kogurjó (i. e. 37-i. sz. 668) sírkamrák falain található képek, Dél-Mandzsúriában és Phenjan közelében. Ezeknek a stukkódíszítéses falaknak a színes falfestménye a 4. és az 5. századból származnak. A hasonló időből származó kjondzsui Szilla sír az ősi falfestészet egy másik monumentális emlékét őrzi: egy fehér ló, hátán nyírfakéregből készült nyereggel, repül az égen át. A Korjó korszak idején (918-1392) a hétköznapi életet és a művészi alkotótevékenységet egyaránt a buddhista hit hatotta át. Ebben az időszakban a magas művészi igényű ikonfestészet virágzott. Sajnos a fekete ikonok többsége az idők folyamán elveszett, ma már csak néhány ismert darabjuk maradt fenn Koreában. Ekkor számos koreai művész látogatott Szung Kínába, s mély hatást gyakorolt rájuk a kínai tus- és ecsetfestészet. Az elkövetkezendő évszázadok során a kínai hatás töretlenül élt tovább, minthogy a koreai művészetek elsősorban Kína képzeletbeli tájképfestészetét utánozták. A 18. századi Csoszon időszakban jelentős változás következett be, mert a művészek elvették a kínai mintát, és hazai témákon alapuló, eredeti stílust teremtettek. A 18. század második fele a festészet virágkora. A festők témájukat a mindennapi koreai élet népszokásaiból, a hagyományokból és a természetből merítették. Megjelennek a festészetben a női alakok, sőt a szerelmi jelenetek ábrázolása is előfordul (Szin Jun-bok, Kim Hong-do művei), ami a szigorú konfuciánus etika uralta Csoszon társadalomban egyfajta tabunak számított. A hagyományos erényeket jelképező négy "nemes növény" - a szilva, az orchidea, a krizantém és a bambusz - kifinomult tus- és ecsetfestészetén, valamint a hagyományos tájképfestészeten kívül, a Csoszon korszakban (1392-1910) születtek a népi festészet kimagasló alkotásai is. A névtelen művészetektől származó képek kevésbé kifinomult stílust tükröznek, mint a konfuciánus művészeké, de hívebben ábrázolják a koreai ember mindennapi életét, vágyait és álmait. Színesek és élettel vannak tele, s mentesek a konvenciók nyűgétől. A
művészettörténészek és műértők körében világszerte Korea leghíresebb
művészeti alkotásai a kerámiák. A neolitkorból származó korai kerámia
edények keskeny, kör alakú alapzatát párhuzamos vonalakkal, pontokkal
vagy "fésűmintákkal" díszítették. A festett cserépedény
és agyagszobrocskák megjelenése egy későbbi időszak eredménye. A
Szilla sírokban talált nagyszámú cserépedény világosan mutatja a
fazekasság fejlődésének az útját: a szürkétől, néha barna tónusokon
át, egészen a fekete színig (a különféle árnyalatok kialakulása az
égetőkemencében az oxidáció mértékétől függött). Ezek a korai kőedények
eredeti stílust tükröznek, néhányuk a sámán hatás félreismerhetetlen
jegyeit mutatja. Az 5. Század után készült Szilla cserépedények kevésbé
élénkek, ami valószínűleg a buddhizmus hatásának köszönhető. Sok
fazekas bélyegzőmintát használt, hogy ugyanazt a mintát több temetési
urnára is rámásolhassa. Az egyesült Szilla időszak alatt (668-935) a
fazekasság kiforrottabbá, egyúttal jellegtelenebbé vált, s igencsak nélkülözte
a korábbi időszakok ötletességét. A 12-13. században, a Korjó királyság
idején, a koreai fazekasművészet a titokzatos kékeszöld szeladon máz
és a berakásos technika feltalálásával elérte fejlődésének a csúcsát.
A szeladon máz technikája eredetileg a Szung kori (960-1279) Kínából,
valószínűleg a 10. századi Tzujao égetőkemencéiből származott. A
12. század első felére viszont a kínai hatás egyre inkább háttérbe
szorult, és a hazai alkotótehetség elérte a mesterség legmagasabb színvonalát.
A berakás technikáját, az intarziát koreai fazekasok fejlesztették
ki: az agyagba mintákat karcoltak, a mélyedéseket fekete vagy fehér
agyagkeverékkel tömték be. A felesleget égetés előtt óvatosan eltávolították.
Ezek a minták, melyek eleinte egyszerűek és visszafogottak voltak, adják
a szeladon mázas edények finom és méltóságteljes szépségét. A 13.
század végére a fazekasok fokozatosan eltávolodtak a természeti motívumokon
alapuló, változatos formákat felvonultató edénykészítés ősi
hagyományától. A mongol támadás után a kézművesség erős hanyatlásnak
indult, a berakásos minták leegyszerűsödtek. A 14. század folyamán a
szeladon-készítés műhelytitka, a kékeszölden csillogó máz előállításának
a módja a feledés homályába merült, egészen a 20. századi újrafelfedezésig.
A Csoszon királyság kezdetén, 1392-ben a konfucianizmus, mint állami
tan, átvette a buddhizmus helyét, és nagyobb jelentőséget tulajdonított
az emberi érintkezésben megnyilvánuló etikus magatartásnak és erkölcsi
feddhetetlenségnek, mint a túlvilágról szóló, misztikus elképzeléseknek.
Részben ez magyarázza a Csoszon és Korjó korabeli fazekasság radikális
különbségét. A Csoszon edények nyílt, egyszerű férfiassága éles
ellentétben állt a Korjó szeladon kerámiák finoman arisztokratikus,
szinte nőies eleganciájával. A Csoszon kerámiák, melyek jellemzője a
tömör, nehézkes forma és a felületes technika, meglehetősen
kezdetlegesnek és közönségesnek tűnnek. Az előbbieket leegyszerűsítve,
ezek két csoportba sorolhatók: a természetes és díszítetlen puncsong
agyagedényekre, valamint az egyszerű fehér porcelánokra. MÉSZÁROS CSABA [Ethnica 2001./2.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |