Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Hogy
miért fakult el az emberi kultúra egyik legérdekesebb és értékes intézménye
a „ragyogó” olimpia, erre a költői kérdésre a történetírás ad
választ. E bonyolult okfejtés külön könyvet igényelne, jelen írásunkban
ezt nem érintjük. Csupán egy - de talán a leglényegesebb - összefüggésre
utalunk: az antik olimpiák a görög poliszdemokráciában virágoztak
(Kr. e. VI-V. század), amely az emberiség „normális gyermekkora”
volt és kivételes módon tudta felszínre hozni a testkultúra társadalmi
relevanciáját és soha nem tapasztalt módon ötvözte az agonisztikát
az individuális önmegvalósítással és az identitás (pánhellén) érzés
kialakításával. Ezt a társadalmi berendezkedést váltotta fel
fokozatosan a hűbéri rend és ez adott végső döfést az ókori olimpiának,
amely azonban nem tűnt el nyomtalanul, hanem búvópatakként követte az
újabb évszázadok kanyargós útjait A
lovagkori korszak Az
antik olimpiák, a regionális görög versenyjátékok és a római gladiátorviadalok
megszűnése után hosszú ideig „csend honolt” a testkultúra terén
Európában. Mint minden társadalmi jelenség, így a testnevelés és a
sport története is rendkívül változatos, fel- és lefelé ívelő
szakaszok dialektikus egysége jellemzi, melyekben bizonyos visszatéréseket
is tapasztalhatunk magasabb fokon. A feudális (hűbéri) rendszer
kialakulásával a klasszikus kultúrszférák eltűntek, vagy pedig igen
messze kerültek eredeti alapjuktól. A hűbéri rend és annak ideológiai
bázisa, az emberiség történetének egyik legnagyobb és leghatékonyabb
vallása a kereszténység minden téren radikálisan átformálta az életmódot. A
történetírás szerint ez a korszak az úgynevezett középkor. Ha ezt a
szót halljuk, szinte ösztönösen beugrik a sztereotip jelző: sötét.
Sötétnek tartja a felületes hétköznapi szemlélet ezt a periódust,
ami együtt jár azzal, hogy lenézik annak kultúráját, alacsonyabb
rendűnek tekintik művészetét az antikvitáshoz képest, visszalépésnek
a politikai-gazdasági élet minden területén. Ez azonban nem igaz! A középkorra
lehet azt mondani, hogy „sötét” - ez ízlés és fogalmazás kérdése
-, de azt állítani, hogy az emberiség históriájának lépcsőjén
visszafelé haladást jelent, ez így történetietlen és hamis. A középkornak
elévülhetetlen „érdemei” vannak abban, hogy összekötötte az
antikvitást a polgári társadalommal úgy, hogy közben maga is létrehozta
a sajátos gazdasági és kulturális produktumait, amelyek semmivel sem
alábbvaló értékek, mint az előzőek, vagy az utána következőek -
csak mások. A
történettudomány szerint a középkor így tagolható: kora középkor,
vagyis a kibontakozó feudalizmus (V-X. század); a kialakult feudalizmus
vagy virágzó középkor (XI-XV. század) és végül a hanyatló
feudalizmus, a késő középkor (XV-XVII. század). Európában a két utóbbi
korszakot keresztezve kialakult a reneszánsz, amely megközelítően a
XIV-XVI. század között helyezhető el. A
korai kereszténység után az egyházi alapokra helyezett új vallás - a
sztoikus filozófiára támaszkodva - elfordult a világtól. Max Weber
ezt a korszakot virtuóz kereszténységnek nevezi, amely az aszkézist, a
lemondást tekintette a tökéletesség, az üdvözülés egyetlen eszközének.
Kiiktatták a görögök ösztönösen és tudatosan is művelt agonisztikáját,
a versengést, a testi erő, valamint az ügyesség presztízsét. Az életteli
sportversenyek helyett legfeljebb az önsanyargatásban versenyeztek az
emberek. Jellemző, hogy a szerzetesek előszeretettel nevezték magukat
Krisztus atlétájának, akik akár az életüket is kockáztatják az
isteni célokért folyó küzdelemben. Az aszketikus versengések lényegéről
tudósítanak a szentek életéről (hagiográfia), vagy a remeték csodálatos
tetteiről szóló krónikák. Makariosz remete hét éven át nem evett főtt
ételt, csak füveket, Oszlopos Simeon évekig egy oszlop tetején élt, a
tűző napon. Jeromos egyházatya azt írja, hogy egy szerzetes harminc éven
át csak vizet ivott, és kevés árpakenyeret evett. Azokról a
szerzetesekről pedig igen hosszú listát lehetne készíteni, akik
sohasem mosdottak, és nem váltottak ruhát. Egy ideig szinte ragályos járványként
terjedt az aszketizmus, a városokba bemerészkedett remeték önmegtartóztató
akrobatáknak hirdették magukat, és azzal kérkedtek, hogy felette állnak
minden testiségnek. Ha össze akarjuk hasonlítani az ókori kalokagathia
elvein felnövekvő görög ifjakat a középkori aszketikus életvitelt követő
emberekkel, akkor az egyik analógiának az kínálkozik, hogy ha
egybevetjük a két korszak jellemző szobrait. Ezen időszak szellemi
testimóniumát (tanúsítványát) Boethius római filozófus fektette le
„A filozófia vigasztalása” című híres művében: „Milyen gyarló
javakra támaszkodnak azok, akik a testi adottságokra esküsznek. Mert
lettek-e nagyobbak az elefántnál, erősebbek a bikánál, vagy
gyorsabbak a tigrisnél? Vessétek csak szemeteket az égbolt tágasságára,
forgásának gyorsaságára, s szűnjetek végre valahára csudálni hitványságtokat!”
Az egész ókori olimpiai legendáriumot és az irigyelt gimnasztikai
nevelést szinte megsemmisíti Boethius egyetlen sora: „De értékeljétek
amilyen nagyra csak akarjátok a testi kiválóságokat, csak ne feledjétek,
hogy csodálatotok tárgya egy háromnapos láz hevétől odalesz.”
Abban a teológiai ideológiában, amelyben a legfőbb jó csak az Isten
lehet,az ember pedig csupán az égbolton túl találhatja meg boldogságát,
nincs helye a testkulturális versengéseknek és értékeknek. A
középkort, az európai népek "kamaszkorát", a legszélsőségesebb
jelenségek kísérték: járványok, éhínség, agresszió, anarchia, az
emberi élet bizonytalansága. Csak meglehetősen lassan alakulhattak ki
azok a társadalmi viszonyok és lehetőségek, amelyek elérték, majd
meghaladták az előző korszakok anyagi és szellemi produktumait. A
szerzetesek Krisztus földi képviselői, akik a boldogulás reményét életben
tartották, és segítettek a népvándorlás során letelepedett törzseknek
(például a magyaroknak 1100 évvel ezelőtt) az új termelési, valamint
kulturális szokások elsajátításában, és természetesen a kereszténység
felvételében. A
X. század közepén, az augsburgi és a merseburgi csaták után kezdett
intézménnyé fejlődni a lovagság, amely ezután hosszú időre meghatározta
Európa arculatát, és nem utolsósorban testkultúráját. A lovagrendek
eredetét meglehetős homály fedi, és azok pontos keletkezését illetően
megoszlanak a történészek álláspontjai. Egyben azonban megegyeznek,
hogy a sokféle lovagrend avatási szertartása egyenes folytatása az ókori
népeknél tárgyalt ifjúvá avatási ceremóniáknak. Tacitus írt arról,
hogy a germánoknál ősi szokás az ifjaknak ünnepélyesen átadni a
fegyvereket. Nagy Károly alatt már említik a források, hogy az uralkodó
fejedelem fiainak felavatási szertartással egybekötve nyújtották át
a harchoz szükséges eszközöket és szimbólumokat. A
lovagság ugyan összefüggött az avatási szertartásokkal és próbákkal,
de korántsem merült ki ebben. A lovagi intézmény fő alapelvei ezek: bátorság,
erő, küzdő- és állóképesség, becsületesség, udvariasság, részvét
a gyengék iránt, elvont és konkrét igazságszeretet, a nők
tisztelete, és ezekhez hasonló erények. Hogy miként szerveződtek a
lovagrendek ezen princípiumok alapján, arra egy francia szerző (La
Curne de Ste Palaye) így emlékszik Mémoires sur I’Ancienne Chevalerie
című munkájában: „A tizedik század közepén néhány szegény
nemes a jogos védelem szüksége által egyesítve és a sokfejű
souverain hatalmak kicsapongásai által nyugtalanítva szívökre vették
a nép szenvedéseit és könnyeit, s Istent meg Szent Györgyöt híván
tanúkul kezet adtak egymásnak, hogy az elnyomottak védelmére szentelik
életöket, és fegyvereik ótalma alá vették a gyengéket. Egyszerűek
ruházatukban, szigorúak erkölcseikben, alázatosak sikereikben, szilárdak
és rendíthetetlenek a balsorsban, nemsokára kitűnő hírnévre tettek
szert. A nép hálája egyszerű és hívő örömében csodálatos hírekkel
ékesíté fegyvertetteiket, magasztalta bátorságukat, s az égi
hatalmakkal egyesíté imájában nagylelkű szabadítóit.” A
lovagi intézmény alapvetően kozmopolita jellegű, sok nációra jellemző
azonossággal rendelkezett, de azért kapcsolódott a hűbéri rend
bizonyos régióihoz is, amelyek meghatározták működési módját.
Volt, ahol szigorú szabályok szerint avattak, és csak nemesi származásúakat
(Franciaország, Spanyolország), volt viszont, ahol a király lovaggá üthetett
nem arisztokrata származású bátor vitézeket is. A hűbérurak és a
fejedelmek között állandósult a versengés, ezért permanens harcban
álltak egymással, ami nem kedvezett a nagy tömegben történő harcászatnak
(pl. gyalogság), így előtérbe került az egyéni bátorság és felkészültség.
A személyes becsvágy, a minél nagyobb hírnév vált a lovagság egyik
legfőbb mozgatórugójává. Különösen érzékelhető ez a kóbor
lovagoknál, akiket sem a nemzeti idenditás, sem a vallási meggyőződés
nem igen vezérelt, hanem a harcban csupán személyes vágyaikat és egy
elvont igazságérzetet képviseltek. A
lovagi képzés tartalma viszonylag elég ismert. Közhelyszerűen
emlegetik a tankönyvek a hét lovagi képességet, és az erkölcsi nevelés
fontosságát. A valóságban ez is bonyolult rendszerként működött,
mint azt az antik pedagógiánál tapasztalhattuk az ifjak szocializációját
illetően. A gyermekek lovagi nevelése általában hétéves korukban
kezdődött, amikor a családból (ahol nők nevelték őket) kiemelték,
és elküldték valamelyik gazdag úr (fejedelem) udvarába, ahol kiképezték,
fizetést kaptak mint „profi” zsoldosok, és legfőbb céljuk az lett,
hogy gazdájuk szolgálatában kiérdemeljék a lovagi sarkantyút. Az apródság
14 esztendős korig tartott, ezalatt többnyire cselédsorban teltek az évek,
egyetlen dolga volt az ifjúnak, testi gyakorlatokat végezni és
lovagolni. Ezt követően fegyvernöki beosztásba került a lovagjelölt,
vagyis fegyvert kapott, amit vallásos szertartással külön is megerősítettek.
Az apródot a szüleik kísérték az oltárhoz égő gyertyával a kezükben,
ahol a pap a megszentelt kardot felkötötte az ifjú fegyvernök oldalára.
Ettől kezdve a fegyverforgatás volt a legfontosabb, amelyet lóhátról
is gyakoroltak. A lovag és a fegyvernök ruházata eltért egymástól.
Az előzőek használhattak arany díszítést, amíg az utóbbiak csak ezüstöt.
Huszonegyedik évét elérve a fegyvernök kellően kiképzetté vált, és
megérett a lovagrendre, arra, hogy a csatában az első sorban
harcolhasson. A lovaggá avatás különböző - díszesebb vagy egyszerűbb
- alakzatban történhetett, egy biztos, hogy a karddal vállra ütés nem
maradhatott el, miközben azt mondta a beavató: „Istennek, Szent György
lovag nevében lovaggá ütlek. Légy bátor és hű!” Jól
felismerhető atavisztikus jegyek találhatók a lovaggá ütés szertartásánál.
Az ifjú nemes az avatás előtti éjszakát a templomban egy szerzetessel
és a keresztszüleivel tölti imádsággal. Reggel megfürdik (kultikus
megtisztulási aktus), szeplőtlensége jeléül fehér ruhát vesz fel,
és meghallgatja a prédikációt, illetve a leendő kötelességeit. A
lovagrendekkel rendkívül szoros kapcsolatban áll a vallás, ami érthető,
hiszen az egyház nem engedhette ki felügyelete alól ezt az egyre
fontosabbá váló világi intézményt. A virrasztás, a hajnali mise, a
fürdő egyben a keresztelés jelképe, a fegyverek felszentelése pedig
azt sugallta a lovagnak, hogy védje meg élete árán is az evangéliumot.
Sokáig élt az a szokás, hogy a mise alatt az evangélium felolvasásakor
kivont karddal álltak a lovagok. Mint ahogy rögvest kivonták kardjukat,
ha szép úrhölgyet kellett védelmezniük. Igen. Mert bárminő furcsa,
de a lovagság két „szülője”: a vallás és a szerelem! Az utóbbit
a germánok ősi szokására vezetik vissza tudós elmék, mondván hogy náluk
kitüntető figyelemmel fordultak a szép nem felé. De nem kell ahhoz
feltétlen teuton leszármazottnak lenni, hogy a férfiember erejét, ügyességét
és bátorságát kimutassa szerelme tárgya előtt. Az azonban biztos,
hogy a keresztes háborúk alatt inkább a vallásos érzület uralta a
lovagokat, és csak ezt követően fordult a „férfiúi indulat” a hölgyek
felé, amikor - mi tagadás - a derék lovagok többet babrálták imádott
úrnőik erényövének zárját - szerencsésebb esetben csak az alsószoknyáját
-, mint a páncélzatot, vagy a kardjukat. Az
egyházi oktatásban alkalmazott úgynevezett hét szabad mesterség (septem
artes liberales) alapjait nem nehéz felismerni a görög pedagógiában,
a múzsai nevelésben, amit átvettek a rómaiak is. Ez a hét tudomány a
következő: grammatika, retorika, dialektika, aritmetika, geometria,
asztronómia és muzsika. Az első három, a trivium nagyjából az „általános
műveltséget” adta meg a tanulóknak, míg az utóbbi négy, a
quadrivium már bizonyos „szakosodás” felé orientálta az érdeklődést. A
lovagi nevelés bázisa pedig a hét lovagi készség (septem probitates),
a „hét próba” volt, amely a következőkből állt: lovaglás (equitare),
nyilazás (sagittare), vívás (cestis certare), vadászat (aucupare), úszás
(natere), az ostáblázás, illetve sakkozás (scacis ludere), és végül
a verselés (versificare). Míg az egyházi nevelésben - az előzőekben
már részletezett okok miatt - a testi képességek fejlesztése háttérbe
szorult a lélek javára, addig a lovagi nevelésben fordítva alakult ki
a gyakorlat. A lovag elsősorban harcban viaskodva, életét áldozva küzd
a lelki javakért, tehát számára a testi erő és edzettség, az ügyesség
és a lovaglás fontosabb mindennél. Az egyházi nevelés elfordult az élettől
(ezoterikus), a lovagság kiképző intézményei pedig a reális küzdelmekre
nevelték tanítványaikat. A szemlélődés, vagy legfeljebb a
skolasztikus vitatkozás jellemezte az egyházi embert, míg a lovag
cselekedett és harcolt. A vallásos nevelés a két nem közötti társalgást
- érintkezést! - elítélte, puritán viseletre kárhoztatta a
fiatalokat, a lovag pedig általában szép ruhában járt, „snájdig”,
szellemes társalgó volt, és nem utolsósorban a széptevő udvarlás
mestereként hódított. A lovag szellemi nevelése kétségtelen
alacsonyabb fokon állt, rendszerint csak a hittant „biflázták” és
a „régi szép idők” hősi tetteit tanulták: Héraklész győzelmeit,
Nagy Sándor harcait, a dicső Sigfrid, a hattyús Lohengrin és a lovagok
példaképének, Lancelotnak tanulságos történetét.
Takács Ferenc [Változó Világ 11.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |