Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
germán vallás legértékesebb forrásában, a verses és a prózai Edda
néven ismert kéziratban pontosan és szellemesen fogalmazta meg a költő
a lovagi nevelés lényegét: "Nőtt
az úrfi és tanult már védeni
pajzzsal, vágni karddal, nyilat
hegyezett, íjat feszített, kopja,
kelevéz, kezébe illett, ebeket
uszított, mént megülte, forgó
zuhatagot zúgva szelte.” A
kiképzett lovag azonban nem mehetett rögtön a csatába, előbb lovagi
tornákon kellett gyakorolnia, és igazolnia képességeit. Ennek szükségességét
egy középkori szerző így foglalta össze: „A lovag nem tündökölhet
a háborúban, ha nem készül fel arra a lovagi tornákon. Az kell, hogy
hússzor verjék ki a nyeregből, és hússzor keljen fel... csak így
indulhat komolyabb hadviselésre azzal a reménnyel, hogy győztes
lesz”. Az
első lovagi tornákat a franciák rendezték a X. századtól kezdve. Európában
mindenütt elterjedt eredetileg harcászati gyakorlás céljából, majd később
mint a pompás, fényűző szórakozások egyikeként került az érdeklődés
középpontjába. Előkelő heroldok (középkori hírnökök) adták
tudtul a lovagi játékok időpontját (amelyeket előszeretettel
rendeztek koronázáskor, királyi esküvők és ünnepi események idején).
A XI. századtól kezdve a tornák szabályait kódexekben rögzítették
(Statutum Armorum in Torniamentis), és a vitás kérdésekben főnemesekből
és kiérdemesült - a lovagi tornákat túlélő - lovagokból álló
becsületbíróság döntött. Mert bizony a lovagi tusakodás minden szabályozottsága
és a tompa fegyverek használata ellenére is halálos lehetett (források
feljegyzései szerint volt olyan torna, ahol akár száz lovag is halálos
sebesülést szenvedett). Ezért tiltották a királyok, és a pápa sem nézte
jó szemmel a lovagi tornákat, de ennek ellenére megrendezték, sőt több
király is szenvedélyes lovagi tornajátékos volt. Elég, ha csak Mátyás
királyra utalunk, aki köztudottan a magyarországi lovagi tornák legfényesebbjeit
rendezte, és időnként főszereplőjévé is vált. Az
első „lovag királyunk” Szent László, de a lovagi tornákat az
Anjou-királyok honosították meg hazánkban. Róbert Károly is mindig részt
vett személyesen ezeken a játékokon, Zsigmond szintén kedvelte őket.
A lovagi tornák hazai kezdete 1220-ban Pozsonyban volt. Egy adományozó
levél arról tanúskodik, hogy 1319-ben az egyik lovag három kivert fogáért
a király három falut ajándékozott. Mátyás király Holubár felett
aratott győzelmét így beszélte el Galeotto: „...Zsigmond király
piacán rúgtat össze a király és Holubár. Szokásosan nyargaló
lovakon; mert legizmosb lovukat ülték mindketten; s oly iszonyú gerelydöféssel
sújtják egymást, hogy Holubár hanyatt a ló farkán keresztül, eszméletlenül,
tört karral zuhant alá...”. A cseh bajnok elleni „bajvívó öklelés”
viszont így verseltetik meg Arany János Toldijában: „Majd
az igazlátók, a sorompó felett Egy
magasabb polcon foglalának helyet, Fölnyitá
a gémfát a tanult bajmester, Futkos
ide-oda, látszik, hogy nem restell, Régi
szektartásból a fövenyet bottal Turkálja,
hogy nincs-e tőr vagy hurok ottan? Hirdeti,
hogy nincsen, igazán megy a sor, Most
kürtjébe fúvall és kiált háromszor: «Vitézek,
daliák a sorompó nyitva! Nevezetes
harci játék lészen itt ma.» Erre
minden bajnok, ki magát jelenti, Zárt
sisakkal, némán, a királyt köszönti, Néma
főhajtással, míg a torna-bírák Lobogója
színét s címerét beírják" II.
Ulászló ugyancsak tartott nagyszabású lovagi tornát Budán 1502-ben,
amelyben „egy lovag és egy ló jelentékenyen megsebesült”. Később
II. Lajos király udvarában még egyszer felragyogott a harci játék,
erről Fraknói Vilmos így emlékezett meg: „A király felette kedvelte
az ily fajta gyakorlatokat, már 13 éves korában részt vett a nyilvános
fegyver-játékokban. Testi ereje, ügyessége és bátorsága által
nemcsak a nézőközönség, de a hozzáértők elismerését is kivívta.
Kamarásait, apródjait és étekfogóit saját szeme előtt
gyakoroltatta, és a lovagjáték előkészületeire külön utalványozott
számokra költséget is”. Bethlen Miklós Önéletírásából tudjuk,
hogy „a budai udvartartás megszűntével lezáródtak örökre a
lovag-játékhely sorompói, és ifjaink ezentúl csak otthon, egymás között
játszhattak egy kicsit vitézi játékot”. Egyébként a magyar lovagi
tornák utolsó nyomaival az erdélyi fejedelmi udvarokban találkozhatunk,
de nem a klasszikus formájukban, hanem gyűrűtornaként, vagy „kvintán”-versenyként.
Az előzőn egy felfüggesztett gyűrűt kellett lándzsával eltalálni
és leszakítani, az utóbbinál a célpont egy derékig kifaragott török
bábu volt. Innen pedig csak egy „ugrásra” vagyunk a török-magyar párviadaloktól,
majd később a végvári vitézek bajvívásaitól, a perdöntő bajvívástól,
meg a díszes huszártornáktól. A
lovagi tornáknak két alapvető formája volt. Az egyik a tjost, magyarul
a páros küzdelem ahol két lovag teljes vértezetben küzdött egy tompa
hegyű lándzsával, és arra törekedett, hogy kilökjék egymást a
nyeregből („tourner” = fordulni, kifordulni, innen származik a
„torna” elnevezés!). Ha ez nem hozott döntést, akkor az „öklelés”
után egyéb fegyverekkel (pallos, szablya, kard stb.) folyt a viadal, és
végül birkózással fejeződött be. A lovagi játék másik módozata a
buhurt, vagyis a tömeges összecsapás, amely szintén tompa lándzsákkal
kezdődött, de a végén éles fegyvereket is bevetettek. A buhurt egyébként
francia szó, és támadást vagy ütközést jelent. Gyakran több mint
száz lovag oszlott két csoportra (hadseregre), és küzdött előbb
lovon, majd gyalogosan. Az egész napos összecsapás során lehetett
lovat és fegyvert is cserélni. A legyőzött fél köteles volt a lovát
és a fegyverzetét átadni a győztesnek, ami idővel visszaélésre
adott lehetőséget: a „sportszerűtlen” lovag (volt azért ilyen is)
csak a zsákmányért vett részt a lovagi tornán. A
lovagi nevelés, a septem probitates és a lovagi tornák több szempontból
tehát az antik versenyjátékok - így az olimpiák - folytatásaként értékelhetők.
Elég, ha csak arra hivatkozunk, hogy itt is megtalálhatók az avatási
szertartások, a kultikus gyökerek (pl. virrasztás, tisztulási fürdő,
böjtölés, eskü, beavatási titkok stb.), a heves küzdelem, a szabályok
betartása, a hősiesség, a díjazás és a büntetés szabályozottsága,
a versenybírák megvesztegethetetlensége, az egyes testgyakorlatoknak a
korabeli harcmodorhoz való idomulása és így tovább. Bizonyos szerzők
- mint például Denison tábornok, lovasságról írt könyvében - a
lovagi kiképzést és eredményét magasabb rendűnek tekintik, mint az
antikvitás gimnasztikáját, vagy akár az olimpiai versenyeket: „A békébeni
előleges kiképzés szigorú és szakadatlan volt, a testgyakorlatok
nehezek, s legnagyobb mértékben erőfeszítést igénylők voltak úgy,
hogy teljes joggal elmondhatni; a személyes vitézség és az egyes
harcbani bevégzett kiképzése a harcosoknak, soha a történelem
egyetlen időszakában sem állott a tökély oly magas fokán, mint a
lovagrend virágzási korszakában”. Viszont
a középkori testi nevelés és gyakorlatozás többi formája - mint például
a népi játékok, a városi iskolák, vagy a céhek fizikális képzése,
a korai polgári testkultúra - már alig közelítette meg az antikvitás
gimnasztikai rendszerét, nem is beszélve az olimpiák színes, színvonalas,
értékes produktumairól. A
reneszánsz Az
antik olimpiák eltűnése után, amint azt az előzőekben kifejtettük,
a lovagi próbák vették át az ókori testkultúra bizonyos elemeit, és
ezzel megőriztek valamit a görög gimnasztika értékeiből. Ahhoz
azonban, hogy az újkori olimpiák valóban életre keljenek, a reneszánsznak
kellett az összekötő híd szerepét betölteni. Azt szokták mondani,
hogy a görögség kultúrája nélkül nincs modern Európa, ennek mintájára
mondhatjuk, hogy a septem probitates és a reneszánsz testkultúrája nélkül
nem lett volna újkori olimpia. Az ókori olimpiák tüze tehát nem aludt
ki, mindig akadt a történelemben valami kis „fuvallat”, ami pislogni
késztette a „parazsat”. Néha
előfordul a tudományban, hogy valaki sok okos állítás közben leír
egyetlen butaságot, és az utóbbi marad meg életművéből, elterjed,
mint valami járványos kór. Így járt Jakob Burckhardt, a baseli
egyetem professzora, aki 1860-ban kiadott egy könyvet az itáliai reneszánsz
kultúráról. Itt definiálta úgy a reneszánszot, hogy az nem más,
mint az ókori művészetek felújítása, ami azután úgy belerozsdásodott
a köztudatba, hogy máig hallani úton-útfélen, de még érettségi
vizsgán is. A kifejezést egyébként Vasari olasz festő és művészettörténész
használta először a XVI. század közepén. A francia „renaissance”
valóban „újjászületést” jelent, de ez nem elég indok arra, hogy
az egész korszak lényegét úgy fogjuk fel, mint az ókori szobrok kiásását
és felállítását - mondjuk a Mediciek kertjében. A reneszánsz több
annál, mint a középkori „sötétség” után egy kis nosztalgikus
antik fényesség utáni vágy. Nem egyszerűen újjáéled itt valami,
hanem egy teljesen új dolog születik: ez pedig a piacra és a tőkére
épülő kapitalista társadalom, és annak mozgató ereje: a polgárság.
A korszak gazdasági-politikai tartalmát elemezve lehet csak eljutni
annak valódi értelméhez és tudományos definíciójához. Most erre
nincs mód, be kell érnünk azzal, hogy deskriptive körbejárjuk a
reneszánsz fontosabb princípiumait. A
reneszánszban az ember önmagára ébredve saját egyéniségét
igyekszik kibontakoztatni, individuum (egyed) lesz a szó eredeti értelmében.
A középkorban a hűbéri társadalom idején az ember ugyanis csak úgy
létezhetett, ha valamely „rendbe”, „universitásba” tartozott,
amely lehetett céh, „gilde”, vagyis kereskedő társulás, „schola”,
tehát iskola, lovagrend, kolostor, illetve szerzetes rend, vagy faluközösség.
Az egyes csoportok tagjai azonos életvitelt és gondolkodásmódot követtek,
melyek természetesen idomultak a legnagyobb közösség, a keresztény
egyház (pápaság) alapelveihez. A reneszánsz ember ezt a kötöttséget
rázza le magáról elementáris erővel, igyekszik önmaga erejéből érvényesülni,
és saját egyéniségének bélyegét rányomni minden cselekedetére. Elég,
ha csupán egyetlen példára utalunk ezzel kapcsolatban, mondjuk a festészetre,
azon belül a Madonna-portrékra. Ismert tény, hogy a középkori szent képek
Madonnái, pontosabban Szűz Mária ábrázolásai szigorú és unalmas kánonok
szerint, ikonikusan kerülhettek csak a vásznakra, a templomok falára.
Ezzel szemben a reneszánsz művészek hús-vér nőket festettek képeikre.
Ezek a Madonnák nem egy kaptafára készült, nőiességüktől
megfosztott jelképek, hanem a szépség új szabályait megtestesítő leányok,
asszonyok, akik egyéniségük varázsával is bűvölnek, akikbe akár
szerelmesek is lehetünk blaszfémia (szentségtörés, istenkáromlás) nélkül. Ha
már a szerelmet említettük, folytassuk ezzel. Vázoltuk a lovagi nevelés
tárgyalásánál, hogy a lovag „hivatali kötelességből” tisztelte
a hölgyeket, és szerelmes volt mindig valamely idealizált fehérnépbe,
akiért életét is feláldozta. Ezt az atmoszférát legszebben Walter
von der Vogelweide lovagköltő írta le, aki verseiben odáig merészkedett,
hogy csodálatos lírai pajzánsággal bemutatta a női test érzéki bájait.
Ez abban a korban valóban bátorságra vallott, hiszen az inkvizíció ezért
halálra ítélt embereket. Felvetődik a kérdés, hogyan lehetséges,
hogy az aszkétikus, világmegvető, érzéketlen középkori szemlélettel
ellentétben létezett a lovagi-szerelem? Nagy Károly alatt - egyes szerzők
szerint - kialakult egy rövid, efemer „korai reneszánsz”, amelyben
az individuális szerelem kivirágozhatott, dacára annak, hogy szöges
ellentéte az aszkézisnek. Gondoljunk csak Assissi Szent Ferenc
himnuszaira, amelyek ugyan Krisztushoz fohászkodtak, de felfoghatók akár
erotikus(!) szerelmi költeményeknek is (ilyen sorok vannak benne például:
„feljajdulok ölelésedért”, „benned egészen átalakulok” stb.).
Ezt a búvópatakként csörgedező lovagi szerelmes lírát hatalmas folyóvá
duzzasztja a reneszánsz, mely Petrarcával kezdődik, és Boccaccióval
folytatódik. A reneszánsz szerelemcentrikus elvének egyébként jelentékeny
kihatása volt a testkulturális szokásokra, a testiség fejlesztésére,
gondozására és emberi értékként való felmutatására. Az
új korszak embercentrikus szemlélete előtérbe helyezte az egyéniség
hírnév utáni vágyát még életében, de halála után is. A reneszánsz
ember sokoldalú tevékenységét az utókor számára is meg akarta őrizni.
Görög és római mintákat követve szomjúhozta a dicsőítést, az ünneplést,
amiért minden pénzt (volt neki!) megadott. Se szeri, se száma azoknak a
remekműveknek, amelyek ebből a törekvésből születtek. Példaként
Lorenzo „il Magnifico” Medicit (1448-1492) említjük, aki a művészetek
és a tudományok legnagyobb mecénásaként írta be örökre nevét a történelembe.
De ebből az indíttatásból készültek a nagy összegekért megrendelt
családfák, amelyek elejére illett minimum egy kitűnő római triumfust
(győztes hadvezért), vagy maximális esetben cézárt rakni (mellesleg
Bonfini is elkövette azt a „trükköt”, hogy a mi igazságos Mátyás
királyunkat a római Messala Corvinustól származtatta). És most
jutottunk el oda, hogy érzékeljük azt a tényt: miként kötözte össze
az antik olimpiák elszakadt fonalát a reneszánsz az újkorral. Tudjuk,
hogy a görögök isteneiknek, a rómaiak pedig hadvezéreiknek, császáraiknak
előszeretettel rendeztek ünnepélyeket, nyilvános magasztaló összejöveteleket,
amelyek gyakorta versenyjátékok formáját öltötték. Ez támadt fel a
reneszánszban, amikor antik tradíciók felelevenítéseként világi
ceremóniákon ünnepélyes dicsőítő szónoklatok hangzottak el az új
ember, az „nuova persona” legtehetősebb nagyságai tiszteletére a
palotákban, a katonai táborokban, sőt a templomok szószékein is.
Fellendültek az úgynevezett panegirikus műfajok (a panegirisz, az antik
görög és római ünnepek királyt, császárt, később szenteket
magasztaló beszédei, dicshimnuszai). A reneszánsz ember „vevő”
volt a klasszikus stílusú szónoklatokra, az ékes irodalmi alkotásokra,
amelyekben saját magát láthatta fenségesnek, ellentétben a középkori
emberrel, akitől távol állt az egyéni dicsőség mivel, a földi hírnév
elítélendő hiúságnak számított, és büntették. Érthető, hogy a
„keresletnek” megfelelően a „kínálat” is változott. Míg a középkorban
az irodalmárok személytelenségbe burkolóztak, mert a dicsőség nem
lehetett egyéni, csak rendi, addig az új világ költői - sőt még tudósai
is - név szerint léptek a világtörténelem színpadára (Petrarca,
Dante, Bocaccio, Galilei, Giordano Bruno stb.). A név nagyságát leginkább
panegirikus, irodalmi versenyekkel lehetett növelni, mert a dicsőségre
nem csupán a megrendelő mecénás áhítozott, hanem a literátorok, a művészek
is. Így érthető, hogy rövidesen megjelentek a klasszikus korban oly
gyakori növényi eredetű koszorúk (babér, olajfa, zeller stb.) a poeták
fején (lásd Dante kommersz szobrait, mint „koszorús költőt”).
Innen már csak egy „kis” lépés választ el bennünket attól, hogy
a felújított modern olimpiákon a „koszorúk” sportteljesítményekért
is díszíthessék a homlokokat, mint az antikvitásban. A
reneszánsz visszahelyezte a tudományokat is az őket megillető piedesztálra.
A középkor ugyanis csak egyetlen tudományt ismert el, a teológiát,
minden más csak ennek „szolgáló leányaként” létezhetett. Most
fordult a „kocka”, és lassan polgárjogot nyert a „veritas
duplex”, a kettős igazság elve, amely önértékként könyvelte el a
„világi tudományokat” is. Ebből következett, hogy a neveléstudomány
is előtérbe kerülhetett, ezen belül pedig a testi nevelés hangsúlyossá
válhatott, amit a középkorban még elképzelni is lehetetlen volt.
Olyan neves tudós kutatók foglalkoztak a testkultúrával, mint Pier
Paolo Vergerio (1349-1428), Vittorino da Feltre (1378-1446), Eneas Silvio
di Piccolomini (1405-1464), a későbbi II. Pius pápa, Matteo Vegio
(1407-1458), Hieronymus Mercurialis (1530-1606), Jakob Sadoleto
(1477-1547), és még sokan mások. Talán nem is kellene felhívni a
figyelmet arra, hogy ezen szerzők műveiben rendre felbukkan az ókori
olimpiai versenyek magasztalása, nosztalgikus vágyakozás irántuk. Külön
meg kell említenünk azonban a firenzei Matteo Palmierit, aki 1450-ben írt
vitairatában lelkesedéssel említi az olimpiákat, és konkrétan
javasolja a görög versenyjátékok felújítását! Említésre
méltó a reneszánsz esztétizmusa, pontosabban a szépség kultuszának
ápolása és gyakorlati művelése. A középkor embere csak egyet
tarthatott szépnek; a lelket, a test csupán a lélek börtöneként létezett.
A reneszánszban a hétköznapok értékei kerülnek a középpontba, beleértve
a szellem és főleg a test szépségét. A formák (a testé is!) esztétikuma
válik az élet egyik legfőbb normájává, így a szépség kultusza a
nevelésbe is döntő jelentőségű lesz, ezért a reneszánsz szinte
tobzódik a szépségekben. Ennek következtében megállapíthatjuk, hogy
az ami az ókori görögség nevelési ideálját - a kalokagathiát -
illeti, ebben a korszakban megvalósult annak egyik fele: a „kalosz”,
vagyis a szépség. Ezt láthatjuk a reneszánsz óriások festményein
(Leonardo da Vinci, Rafaelló, Tiziano stb.), vagy Michelangelo szépségkánon
szobrán, a „Dávid”-on. Hála
a reneszánsz új gimnasztikai felfogásának, és a humanista testnevelésnek,
a testek már szépek, csupán az erényekkel van még némi probléma. A
kalokagathiából az „agathosz” hiányzik még az új embereszményből,
mert a morális tartás, a feddhetetlenség nem éppen sajátja a reneszánsz
embernek. Legyünk pontosak: az eszményben, a nevelési ideálban
szerepel az erény, a morál, az erkölcsi jó, ezt hirdetik is fennhangon
a humanisták, csupán a gyakorlatban nem követik (tisztelet a kevés kivételnek).
Nem véletlen, hogy Girolamo Savonarola (1452-1498) olyan nagy hévvel
kezdte ostorozni az erkölcsi romlottságot (az sem a véletlen műve
persze, hogy ezért máglyán elégették!). Egyik híres neveléstörténészünk,
Fináczy Ernő írja: „A kor sok szépet és nagyot alkotott, de nagy
erkölcsi jellemet nem teremtett”. Az
emberközpontúságból szinte logikusan következik a reneszánsz természetcentrikussága.
Az ember és természet újra ősi panteista egységbe kerül. A hegyek, völgyek
folyók, fák, állatok az ember barátaivá válnak, és nem félelmetes
ellenségek, mint a középkorban, ahol a természetet leigázni akarta a
keresztény szemlélet. Most az ember és a természet viszonya gyökeresen
megváltozik, és az antikvitásból ismert „békés együttélést”
tekintik rendező elvnek (ez egyébként a jelenlegi modern humán-ökológia,
a környezetvédelem elméleti középpontja is!). A reneszánszban a természet
megszelídül, a hegyek már nem „boszorkánylakta csúcsok”, hanem
megmászható, fenséges panorámát kínáló különlegességek.
Petrarca, amikor felkúszott a Mons Ventosus tetejére, azt írta: „Csupán
azért másztam meg ezt az irdatlan hegyet, mert látásának vágya késztetett
rá”. Rövidesen sokan követték, és elterjedt a kirándulás, a
turisztika szokása. Petrarca egyébként tudatosan vállalta a természetcentrikus
életvitelt, saját magát „város gyűlölőnek” (osor urbium) és
„faluszeretőnek” (amator ruris) tartotta, verseiben ez az egyik
legszebb természet-líraként jelenik meg, amihez a mi Petőfink költeményei
hasonlíthatók. Ezek ismeretében nem kell különösebb fantázia és
tudományos elemzés, hogy kimutassuk: az antik természetszeretet és
ethosz éled fel halottaiból ott, ahol a humanizmus megjelenik. Ez egyben
azt is jelenti, hogy a görögség Szent Ligetének, az Altisznak és az
ott tartott olimpiai versenyeknek a szellemét is közelebb hozta a reneszánsz
megújult naturális szemlélete, amely az embert és a természetet ismét
egymás ölébe helyezte. Gondoljunk csak arra, hogy a pánhellén
versenyjátékok mindig az ország legszebb helyén jöttek létre (Olümpia,
Delphoi, Korinthosz stb.), ahol még véletlenül sem a természetet
kellett legyőzni, hanem egymás ellen feszültek az izmok, és az erősebb,
meg az ügyesebb mint győztes a növényi természetből font koszorút
kapott a fejére... Fejezzük
be a témát Kun Lászlónak, a hazai sporttörténetírás kiváló képviselőjének
írásával, amely tudós összefoglalása a témának: „Reneszánsznak
nevezzük a művelődéstörténeti fejlődésnek azt a XIV-XVI. századi
időszakát, amelyben a természettudományos megismerés, a filozófia,
az irodalom, a művészet, a pedagógiai gondolkodás és a testkultúra
felgyorsult ütemű kibontakozásának hátterében meghatározóvá vált
a feltörekvő városi polgárság növekvő társadalmi befolyása és
antifeudális világszemlélete. Alapját a közművesség, a
kereskedelem, a közlekedés és a földrajzi felfedezések kölcsönhatásában
megnyilvánuló gazdasági fejlődés képezte. Észak-Itália és Európa
más, legelőrehaladottabb gócaiban kialakultak a kapitalizmus átmeneti
kísérletei. A reneszánsz kor ebből fakadó új eszmevilága az osztállyá
szerveződő polgárság igényeit és érdekeit szolgálta, szemléletét
tükrözte. Ideálja a »homo universale« (a teljes ember), annak a »történelmi
pillanatnak« a terméke, amelyben a munkamegosztáson alapuló tárgyi
relációk lehetővé tették a modern értelemben vett személyiség színre
lépését. Megteremtették az emberi kapcsolatok és képességek széles
körű kibontakoztatásának feltételeit. Testkultúrájának a középkori
aszkéta groteszkséget elvető új kánonja az antik ideákra támaszkodott.
Az ókorba való viszonyulása azonban csak a tagadás tagadása volt, új
út kezdése, új talajon.” (Kun L.: Egyetemes sporttörténet,
Budapest, 1984. 101. old.) A
„tagadás tagadása” - ahogy a filoszok tudják - Hegelnek azon
dialektikus törvényét jelöli, amely szerint a fejlődés egy három-ütemű
folyamatot jár körbe: a tézist tagadja az antitézis, ezt pedig a szintézis,
minek következtében az új jelenség magasabb fokon visszatér az
eredetihez, mint valami bővülő spirális. Az ókori olimpiát (tézis)
tagadja a középkori aszkétikus életvezetés (antitézis), és ebből
racionálisan következik, hogy az újabb tagadás eredménye, a szintézis
csakis a modern olimpiai játékok lehettek. Igaz, a történelemben az a
néhány száz év, ami Coubertinig eltelik, szinte semmi, de addig azért
sok minden történt ez alatt is az "olimpiák" háza táján.
Takács Ferenc [Változó Világ 11.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |