Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Első
kísérletek az olimpiák felújítására Az
itáliai reneszánsz testkulturális újítása, a forradalminak nevezhető
szemléletváltás a testi nevelés terén hamarosan elterjedt Európa más
régióiban, elsősorban az úgynevezett északi reneszánsz országaiban
is: Spanyolország, Németország, Németalföld, Anglia és Franciaország.
Többnyire itt már humanizmusnak emlegetik, és kevésbé áll olyan éles
ellentétben az új eszmerendszer a középkorral, mint Itáliában. Azt
is világosan kell látni, hogy igazi reneszánszról csak ott beszélhetünk,
ahol össztársadalmi folyamatként értékelhető a változás. A feudális
vonásait alapjaiban megőrző országokban (pl. Közép-Kelet-Európában,
így hazánkban is) a reneszánsznak csak bizonyos részletei, szellemi
vetületei (irodalom, képzőművészet, építészet stb.) jöhettek létre,
amelyek megjelölésére célszerűbb inkább a „humanizmus” szót
használni. A reneszánsz teremtette meg a kultúra hősének eszményét,
akit a megtisztelő „humanista” jelzővel illettek, mint például
Rotterdami Erasmust (1467-1536). A
humanisták sokoldalú tudósok voltak, valódi polihisztorok, akik az ókori
klasszikus tanításokon nevelkedve igen közel kerültek az antik
olimpiai játékok értékeihez, és - többnyire emelkedett latin stílusban
megírt - tanulmányokban bizonygatták feltámasztásának
elengedhetetlen szükségességét. Ebben a légkörben szinte „fű
alatt” kicsíráztak a modern sportok: Németországban a vívócéhek
terjedtek, Franciaországban a labdaházakban pattogott a különböző
labda, Angliában a lóversenyzők, a távfutók (pedesztriánok) és az
ökölvívók jelentek meg elsőnek, de Shakespeare is írt már a vívókról,
futókról, az „aljas futballjátékosokról”, a teniszről (az V.
Henrikben szereplő szavak: meccs, rakett, szett stb.), az úszásról, íjászokról
és még sokféle fajta sportág-kezdeményről. Lassan kialakult Európa
fejlettebb felén egy „sportláz”, melynek görbéje a XIX. század közepén
érte el a csúcspontját, és egyenesen beletorkollott az olimpizmus
modern formájának megteremtésébe. A
történelemtudomány, illetve a forráskutatás jelenlegi álláspontja
szerint az első újkori művet az olimpiákról Mateo Palmieri
(1405-1475) reneszánsz tudós és államférfi írta 1450 körül.
Tulajdonképpen egy vitairatról, afféle politikai pamflettről van szó,
amelyet Palmieri az itáliai városállamok érdekeit védve, az egyházzal
és a feudális hatalmi körökkel vitatkozva ókori példákra, az
antikvitás intézményeire - így többek között az olimpiákra -
hivatkozik, és azokat dicsőíti. Ebből a korból való Virgilius
Polydorus könyve „A régi görögök szent játékai” címmel. A mű
tíz kiadást ért meg(!), és bár akkoriban a latin volt a művelt
emberek nyelve, lefordították franciára, angolra és holland nyelvre
is. Velencében 1513-ban és 1516-ban új kiadásban napvilágot látott két
klasszikusnak számító szerző műve, amelyek az ókori olimpiákról szóló
fontos tájékoztatásukkal fokozták a téma iránti érdeklődést. Az
egyik Pindarosz „Epinikon” című gyűjteménye, a másik pedig Olümpia
ránk maradt legpontosabb ismertetése: Pauszániász „Görögország leírása”
című művének felújítása. Hieronymus
Mercurialis páduai orvos évekig élt Rómában - mint követ -,
Alesandro Farnese kardinális palotájában. Ezt az időt arra használta
fel, hogy tanulmányozta az ókori írásos emlékeket, különösen a
gimnasztikai módszereket. Ezután megírta a korszak leghatásosabb
testkulturális szakkönyvét, a „De arte gymnasticát”. Galenusra, a
híres antik orvosra hivatkozva kifejti a jó testi állapot, az „optimus
habitus” (görögül: „euexia”) fontosságát, amely a táplálkozás
és a mozgásos gyakorlatozás révén érhető el. Az antik gondolatmenet
Mercurialisnál az ember fogalmának új meghatározásával párosul, és
olyan modern megállapításokat tesz, amelyeket csak évszázadokkal később
ismerünk fel a maguk teljességében. Arra is várni kellett több mint három
évszázadot, amíg realizálódott Mercurialis azon javaslata, hogy az ókori
olimpiákat fel kell újítani az egészséges életmód elősegítése és
a versenyszellem fokozása céljából. Petrus
Faber francia tudós 1592-ben jelentette meg „Agonisticon” címmel azt
a 684 oldalas művét, amelyben a görögök szent játékát, az olimpiát
nyomatékosan a figyelmébe ajánlja az európai uralkodóknak. A könyv pár
év múlva még megérte a második kiadást, de aztán feledésbe merült.
Mercurialis így vélekedett Faber munkájáról: „hihetetlen tudományos
alapossággal írt meg, szavai szerint sokat hasznosított az én De arte
Gymnastica című könyvemből. Ő azonban e csaknem elfeledett művészetnek
általam elsőként felfedett dokumentumait egyedülálló szorgalommal úgy
kibővített, hogy ezért örök hálára kötelez”. Faber egyébként
hivatkozott kortársára, Montaigne-re, aki szintén ajánlotta az ókori
olimpiákat, amelyekkel szerinte el lehetne érni azt az ideális nevelési
metódust, amelyben: „a tanító nem lelket és nem testet nevel, hanem
- embert”. Meg kell említenünk két szépírót, akik meglepő módon
igen korai stádiumban ismerkedni kezdtek az olimpiai gondolattal. Hans
Sachs (1494-1576) egyik ónémetül írt költeményében az ókori
olimpiai versenyjátékokról elmélkedik. Helyesen állapítja meg, hogy
a görögök játékai esztétikusabbak voltak, mint a rómaiaké, és
kihangsúlyozza, hogy a meztelen atléták csak koszorúért küzdöttek.
Ez az utóbbi ugyan csupán részben igaz, de az viszont teljesen hamis,
hogy a pánhellén játékokon vívás is szerepelt a műsoron. A másik
„olimpiai literátor” Thomas Kyd (1544-1590) angol író, aki drámáiban
antik olimpiai történetekkel akarta bemutatni a színpadon korának társadalmi-erkölcsi
visszásságait. Az
első „olimpiai testgyakorlati bemutatót” Baden városában rendezte
egy Johannes Aquila nevű, foglalkozására nézve fiskális, mégpedig
1516-ban! A reneszánsz alatt megtalált olimpiai magocska tehát csírázni
kezdett, de igazi termőtalaját Angliában, a „modern sportok őshazájában”
találja majd meg. A ködös Albionban régi kelta tradíciója volt a
szabadban tartott ünnepi játékoknak, ahol a mai futball elődjét
kultiválták, majd a Stuartok idejében pedig elterjedt a krikett, az „öklészet”,
és a távfutás. Az angolok legendás fogadási mániája leginkább a lóversenyzést
serkentette, de később kihatott az egész sportéletre. Van még egy érdekes
sajátossága annak, hogy miért az angoloknál valósult meg legelőször
az újkorban az olimpiához hasonló intézmény. Ez pedig az a kevésbé
ismert tény, hogy az angol egyetemeken általában a görög nyelvet tanították,
ennek az volt a szükségszerű következménye, hogy rengeteg ógörög
forrásművet olvastak a tanárok és a hallgatók is, amelyekben bőven
akadt „étvágygerjesztő” leírás Olümpiáról, a Szent Liget ünnepi
játékairól. I. Jakab uralkodása alatt különösen sokat fejlődött a
sport Angliában. Maga a király volt a birodalom első számú „sportsman”-je,
amire számos bizonyíték akad. Kezdjük angolosan a fogadásokkal: I.
Jakab 1618 áprilisában Lord Treasurertől 6 000 fontot nyert, mert az ő
„running footman”-je gyorsabb volt. A király érdeme, hogy nyilvánossá
és hivatalossá tette a lóversenyeket 1603-ban az egész országban.
Angliában ugyanis 1210 óta léteztek magán szervezésben lóversenyek különböző
városokban (pl. Enfield, Newmarket, Croydon stb.), ahol fogadni lehetett.
Azzal, hogy I. Jakab mindenki számára adott fogadási lehetőséget,
hallatlanul népszerűvé tette a versenyeket, és tulajdonképpen ezzel
megalapította a turfot. 1608-ban Blackheath-ben megalakult a világ első
golfklubja Royal Blackheath néven. A „royal” nem véletlenül került
a klub elnevezésébe, mert valóban királyi támogatással jött létre,
és tagja volt I. Jakab is, aki évente többször ellátogatott ide
golfozni. Arról is van tudomásunk, hogy 1603-ban egy bizonyos William
Mayne-nak Edinburgh-ben királyi előjogot adott golfütők előállítására.
A király egyébként a tollaslabdázást is szerette, az úgynevezett „at
the pawn” változatát részesítette előnyben, és több labdaházat
építtetett magának, no meg persze az utókornak is. Mint ahogy az utókor
nem felejtette el azt sem Jakabnak, hogy ő támogatta Robert Dover kapitányt
abban, hogy vidéki birtokán „anglius olimpiai játékokat”
rendezzen. Ami azért nem volt olyan egyszerű, mert a puritán papság
elutasított mindenféle sportot, különösen a vasárnap megtartott
versenyek ellen kelt ki. Hogy az emberek ennek ellenére nagyobb kedvvel
forduljanak a „sport and pastime” (sport és időtöltés) felé,
Robert Dover - I. Jakab beleegyezésével - létrehozta a Gloucester
melletti "Barton on the Heath"-ben az úgynevezett Cotswold
Games-t, amelyeket azután 1634-től Olympic Games-nek neveztek. Dover halála
után is még sokáig megmaradtak ezek a nemzeti keretek között
megrendezett „olimpiai versenyek”. Az
évenként - rendszerint pünkösd körül - megtartott játékok változatos
programmal várták az érdeklődőket. Több napos küzdelmek folytak atlétikában
(pl. távolugrás, kalapácsvetés, futás zsákban és anélkül, kézen
járás stb.), botvívásban, birkózásban, lófuttatásban, nyúlvadászatban.
Ez az utóbbi „versenyszám” azt érzékelteti, hogy az „olimpiai”
versenyeket igyekeztek összekötni az angolok népi játékaival és
tradicionális sportjaival. Ezzel függött össze, hogy a műsoron táncbemutatók
voltak, és szellemi vetélkedőket is tartottak (pl. ének, zene, sakk
stb.). Egy ősrégi, híres, ír ütős labdajátékot is játszottak, a
„hurlinget”, a végén pedig a sátrakban lakó versenyzők és nézők
ökörsütéssel fejezték be az ünnepi játékot (ez egyébként emlékeztet
az ókori olimpiák idején
tartott hekatombára, a száz ökör megégetésével bemutatott áldozatra).
Egyébként „demokratikus” intézménynek tekinthető a Cotswold-i
Olimpia, mert nők és férfiak osztálykülönbségre való tekintet nélkül
benevezhettek. A játékokat negyven évig Dover kapitány vezette, természetesen
„szervezőbizottság” segítségével. A szervezők javaslatára
1610-ben a Cotswold Games idején megrendezték az Oxford és Cambridge
egyetemi csapatok közötti versenyeket. Tíz év múlva újabb nagyvonalú
tervvel álltak elő: fel kell építeni Londonban egy amfiteátrumot,
amelyben „minden fajta olimpiai számot” meg kell hirdetni, de még
gladiátor viadalok is lehetnek. Az újkori olimpiai amatőr eszme
szempontjából érdekes, hogy később kialakult az a bevett szokás,
hogy a londoni amfiteátrumban csak hivatásos (profi) versenyzők léptek
föl, míg a Cotswold Games-ek résztvevői kizárólag amatőrök
lehettek. Az „angol olimpiák” egyébként közel száz éves -
megszakításokkal tarkított - sikersorozatának végül a puritánok
vetettek véget. A korán kibújt rügy elfagyott az éretlen társadalmi
viszonyok zord klímájában... Mielőtt
újabb konkrét „olimpiai rügyek” fakadtak volna egy sor humanista és
neohumanista szerző írt illetve filozofált az antik (vagy óvatosan már
az újkori) olimpiai játékokról, mely írások mai napig meghatározó
forrásai a modern olimpizmusnak. Johann
Amos Comenius
(1592-1667) hányatott emigrációja során egy ideig Magyarországon is
tevékenykedett teológusként, illetve pedagógusként. A Rákócziak városában
Sárospatakon írta egyik legjelentősebb testnevelési alapművét, az
„Ujjáéledt Fortius avagy a tunyaság kiűzése az iskolákból”. Ókori
filozófusokra hivatkozva mondja: „Ugy kell játszani, hogy a játék ne
kevésbé szolgálja a lélek felüdülését, mint a test egészségét.
Platón is erre tanított. A spártaiak bölcs népe pedig oly keményen
hozzáedzette magát a mozgáshoz, hogy a gyermekeknek addig nem adtak
reggelit, amíg a futó-gerelyhajító gyakorlatokban kifáradva, izzadságcseppek
nem gyöngyöztek homlokukon”. Azután ezeket a „futó-gerelyhajító”
gyakorlatokat a legjobbak - poliszuk képviseletében - a szent Altiszban
is bemutatták, vagyis az olimpiai játékokon, ahol a győztes gyöngyöző
homlokát a vadolajfa koszorú díszítette. Ennek a szent versenyjátéknak
az eszméjét és gyakorlatát javasolta Comenius feleleveníteni. Jean-Jacques
Rousseau
(1712-1778) két művében is hivatkozik az olimpiákra. Az 1762-ben
megjelent „Társadalmi szerződés, avagy az általános államjog
alapszabályai” címmel írt tanulmányában az ókori játékokra, mint
intézményekre emlékeztet. Az „Emil avagy a nevelésről” című híres
műve pedig szinte forradalmasította a nevelést. Rousseau itt fejti ki,
hogy a fiút rendszeres versenyeken kell teljesítményre buzdítani, hogy
„feléledjék benne az olimpiai játékok büszke szelleme”. Meg kell
említenünk azt a fontos körülményt is, hogy a francia enciklopédisták
híres tudós társasága egyöntetűen a testnevelés és a sport
szorgalmazása mellett állt ki. Vezérük, Denis Diderot (1713-1784)
„Az emberi tudás származástana” című 1750-ben közölt korszakos
tanulmányában külön kihangsúlyozza az emberi test erejének és szépségének
fontosságát, mint ahogy az a görög kalokagathiában megvalósult. Az
1789-es francia forradalom után pedig ezt olvashatjuk „A nemzeti képzés
tervezete” címmel megjelent dekrétumban: „a francia iskolákban a görög
atléták régi művészetét is gyakorolni szükséges”... Johann
Christopher Friedrich Schiller
(1759-1805) levél formában adta ki esztétikai elképzeléseit és a
nevelésről vallott felfogását. Ezekben az „esztétikai levelekben”
több helyen is konkrétan említi az antikvitás versenyjátékait. Jó
ismerője ennek a témának azért, mert a jénai egyetemen, mint tanszékvezető
professzor, intenzív történeti kutatásokat végzett, többek között
az ókori civilizációkról. Érdekes, hogy bár ismerte az Altiszban folyó olimpiák antikvitásbeli jelentőségét,
mégis a Korinthosz mellett fekvő Iszthmosz periódikus játékait, az
iszthmiákat tartotta hasznosabbnak és követésre méltónak. Schiller
alapos történeti ismereteit mély D Athens
Greece D Athens Greece
D Athens Greece D Athens Greece filozófiai tudással bővítette, jól értette Kant
filozófiáját és személyes barátságban volt a korszak olyan óriásaival,
mint Fichte és Humboldt. De az életre szólóan meghatározó barát
Goethe, akivel a Musenthalmanach szerkesztése kapcsán került munkatársi
viszonyba. E két géniusz együttműködése az egész német irodalomnak
és szellemi életnek a legragyogóbb korszaka. Egyetlen példát említenék
ezzel kapcsolatban a közösen írt: Xéniákat. A „xénia” (xenion)
eredetileg görög szó, a vendégnek szánt ajándékot illetve feliratot
jelölték vele. Martialis epigrammáinak tizenharmadik könyvét ezen a címen
jelentette meg. Schiller és Goethe innen vették közös epigramma gyűjteményük
elnevezését: „Xénien” (azóta a xénia irodalmi műfaj lett, lásd:
Kazinczy „Tövisek és virágok”). A két tudós költő epigrammáiban
tollhegyre tűzte a korszak irodalmi visszásságait és eközben
kifejtették görög-német klasszikus világszemléletüket, amelyben ott
lappangott az ókori olimpiák felújításának konkrét igénylése. Johann
Wolfgang Goethéről
(1749-1831) Szerb Antal híres irodalomtörténetében csak annyit mert leírni,
hogy: ”Ő volt Goethe!” Képes történelem könyvek kedvenc illusztrációja
Wilhelm von Kaulbach színezett rézkarca a befagyott Majnán nagy lendülettel
korcsolyázó ifjú Goethéről. Huszonöt évesen, mint a strassburgi
egyetem joghallgatója vívni és lovagolni tanult. Majd öt év múlva
Weimárban úszóleckéket vett meg evezni járt. A „Wilhelm mester
tanulóévei” című könyvében így nyilatkozott: „sokat nyertem a
testnevelés által”. A testkultúra értékeit még inkább becsülni
kezdte, amikor többek között Basedow neves pedagógussal és tornaelméleti
szakemberrel 1774 nyarán egy Rajna-menti túrán vett részt. Több
alkalommal is ellátogatott a Gotha melletti schnepfenthali
Philanthropiumba, amelynek vezetője a másik jelentős „testnevelő”
Christian Gotthilf Salzmann. Philantropiumok („ember szerető intézetek”)
több helyen léteztek (pl. Basedowé Dessauban), működésük Rousseau
nevelési elvén, a filantropizmuson alapult. Az itt folyó testnevelés-pedagógiát
látva fogalmazott így Goethe: „Az ilyen tökéletes test bizonyosan a
lelket is tisztán tartja, és a tetterős ifjúság boldog öregkort ígér”.
Ez neki megadatott. Goethe kézirathagyatékából tudjuk, hogy érdeklődött
az akkoriban - Winckelmann által elindított - olümpiai ásatások iránt
és lefordította Pindarosz V. olimpiai ódáját. Johann
Bernhard Basedow
(1723-1793) dessaui híres intézetét már említettük. Jellemző a következő
korabeli leírás a filantropista testi és szellemi képzés harmóniájára:
„A földrajzot a réten elhelyezett és földből készült két nagy féltekén,
rajtok való ugrálás és játszás közepette tanították”. Ez úgy
megtetszett még a „rideg” Kantnak is, hogy külön dicséretben részesítette
a módszert. Basedow nem pusztán csak felvetette az olimpiai játékok
gondolatát, de részben megvalósított sok mindent a görög
gimnasztikai nevelésből. Alapelve az volt - mint valamennyi filantropistának
- amit Locke tanított a testnevelésről: a legfontosabb az edzés,
amelynek során igyekezni kell a természet útjait hűen követni.
Basedow ennek megfelelően naponta végeztetett testgyakorlást és
katonai kiképzést. A növendékek rendszeresen kirándultak napi 3-4 mérföldet
is gyalogolva miközben a szabadban aludtak sátorokban. A filantrópiumokban
egyébként jól ismerték az ókori pentatlon gyakorlatait (futás, ugrás,
birkózás stb.) és ezekből időnként versenyeket rendeztek, felidézve
az antik olimpiák hangulatát. Johann
Christian Friedrich Gutsmutsh
(1759-1839) a német testnevelés és tornamozgalom egyik legnagyobb
alakja tudta mindazt, amit a fentiekben vázolt filantrópista pedagógusok
írtak és tettek a testkultúra terén. Amiben viszont abszolút újat
hozott Gutsmuths az az, hogy 1793-ban konkrétan is meghirdette az
olimpiai játékok felújításának szükségességét. Ennek hatására
néhány német város tornaegyesülete évente kihirdette,hogy
„olimpiai versenyeket” rendez. Például 1777-ben Ferenc Lipót herceg
támogatásával pompás ünnepséggel egybekötve megtartották a „Wörlitz
an Dessau-i Olympiát”. Ettől kezdve itt egyre mélyebb gyökeret
eresztett az olimpiai eszme és rövidesen létre hozták a dessaui „Olympiai
Egyesületet”. Ez az intézmény - a források szerint - még az 1830-as
években is rendezett antik görög mintájú tornaünnepélyt. Gutsmuths
fiatal nevelőként Salzmann filantropiumában tevékenykedett és jellemzően
rögtön a görög gimnasztika felé fordult, feltehetően azért, hogy
„csak tiszta forrásból” merítsen. Erről így emlékezett meg:
„amit az ősrégi görög emlékekből, az ókori olimpiai történetek
maradványaiból kiválogattam, amit a gondolkodás és a véletlen is kézre
játszott, mindez itt a kísérletezés tárgya volt”. Bohn Ferenc egyik
legelső sporttörténészünk, a „királyi” TF tanára ekképpen méltatja
az előző sorokat: „Guthsmutsh írásaiból nyilvánvaló, hogy a
Schnepfentahlban űzött testgyakorlatok a görög gimnasztikán, a
pentatlon számain alapultak, tehát az újabbkori német testgyakorlás
gyökere az antik görög versenyjátékokból sarjadt.”. Figyelemre méltó
megállapítás ez, mert a német testnevelésről előszeretettel szokták
mondani, hogy: rideg, túlságosan katonás „fórsriftos” és lélektelenül
unalmas. Az bizonyos, hogy Gutsmuthsra ezek a pejoratív jelzők nem érvényesek.
Testnevelési „ars poeticaját” így summázta „Gimnastik für die
Jugend” című alapművében: „Ismert dolog, hogy a görögök a test
szépsége és arányossága által tűntek ki, ennek okai gondolom a
szerencsés éghajlat, ruházatuk és életmódjuk, továbbá jeles művészeti
termékeik voltak, de mindennél nagyobb befolyást gyakorolt e népre a
testgyakorlatok iránti rajongás”. Guthmutsh
és kortársai (pl. Anton Vieth, Heinrich Pestalozzi, Friedrich Jahn,
Adolf Spiess, Ernst Eiselen, a svéd Ling és munkatársai) olyan intenzitással
terjesztették az olimpiai gondolatot, hogy még az óceán túlsó partjára
is átjutott. Talán meglepő, de tény, hogy Kanadában pontosabban
Montreálban 1844-ben „olimpiai játékok” néven rendeztek nagyszabású
atlétikai versenyt természetesen kibővítve más sportágakkal is.
Angliában pedig „Winlocki Olimpai Társaság”-ot alapított egy
orvos. Alapszabálya kimondta, hogy rendszeres időközökben könnyű-atlétikai,
birkózó és lövészversenyeket kell rendezni. Ezt a William Penny
Brookes által szervezett „olimpiát” tíz év múltával
kiterjesztették az egész United Kingdomra (Nagy-Britannia plusz Írország)
és az ókori penthatlonnal kibővített verseny győzteseit I. György görög
király ezüst serlegeivel jutalmazták. Olimpai
„mocorgás” volt tapasztalható még Svédországban és a cseheknél.
A svédek egy Hälsingborg melletti fürdőhelyen Olimpiai Játékok
hangzatos névvel kétévenként tornabemutatót tartottak, amelyen
szerepeltek az ókori görög gimnasztika ismert gyakorlatai, a győztesek
a babérkoszorún kívül nemesfémből készült tárgyakat is kaptak. Az
1862-ben létrejött Prágai Sokol Torna Egylet felkarolta a
sportversenyeket és az ünnepélyes tornabemutatók ügyét. A Sokol (Sólyom)
végül pánszláv ihletésű mozgalommá vált és Mirosláv Tyrs
(1832-1884) prágai egyetemi tanár vezetésével évtizedekig az olimpiai
eszmének is propagálója volt a Monarchián innen és túl. Ezek
után nem csodálkozhatunk azon, hogy a tudományok elvont „pályáján”
szintén feltűnt az olimpia: Az angol Gilbert West 1766-ban - elsőként
az világon - doktori disszertációban dolgozta fel az olimpiák teljes történetét.
Az értekezés függelékében a feledés homályába merült „régi szép
Dover-i olimpiák” után áhítozik a szerző és erőteljesen
szorgalmazza az olimpiai játékok legújabbkori felelevenítését. De
mi a helyzet az olimpiai játékok ősi földjén Hellászban? Görögországban
Pürgosz városa vette át az olimpiai játékok fölötti uralmat, mivel
ebbe a közigazgatási régióba tartozott Olümpia. A pürgosziak
1837-ben megjelentettek egy felhívást, hogy a török uralom alóli
felszabadulás emlékére - a görög nemzeti ünnep napján, március 25-én
- négyévenként rendezzék meg az ősi antik játékokat Olümpiában. A
lelkesedés Görögország-szerte óriási volt, még a pénztárcák is
megnyíltak (ami már akkor is nagy dolognak számított). Hamarosan kiderült
azonban, hogy az ókori Altisz több méteres keményre száradt sár
alatt nyugszik és a két folyó árterülete a maláriát terjesztő
anopheles szúnyogok központi találkahelye. Itt nem lehet olimpiát
rendezni, de még egy kirándulást sem. Ezért a pürgosziak úgy döntöttek,
hogy az ünnepi versenyeket Athénban tartják, de a nevük továbbra is
„olimpia” marad. Így
lett. Másfél évezreddel az utolsó olimpiai bajnokok koszorúzása után
ismét összesereglett a görögség és az athéni híres periódikus
versenyjátékok színhelyén, a panathéniai stadionban 1859 novemberében
megnyitották „az első újkori olimpiát”. Húszezer néző figyelte
a megközelítően háromszáz résztvevő küzdelmét futó- dobó- és
ugró számokban, póznamászásban meg egyéb népi sportágakban.
Evangelis Zappas őrnagy szervezte és támogatta bőkezű adományával a
játékot amely - úgy, mint az antik előd - pánhellén volt, tehát
minden görög indulhatott, de mások nem. A csodálatos, sőt fenséges
ókori olimpiák hangulatát, eredményeit valamint politikai integráló,
gazdasági ösztönző és stratégiai szerepét azonban ezek az újgörög
kezdeményezések meg sem közelítették. Jellemző tudósítást közölt
ezekről még a görög sajtó is, enyhén fogalmazva „majdnem nevetségesnek”
titulálva a rendezvényeket. A kolozsvári sportújságban (1876 november
19. szám) viszont Felméri Lajos maró gúnnyal írt a „lacikonyhás"
olimpiákról: "A futás alatt bátorszívű idős nők s férfiak kényelmesen
sétálgattak a versenytéren és kényszerítették a versenyzőket, hogy
minduntalan kerülgessék őket, ércdiszkosz helyett szerény fakorong járta,
ami a kutyákat is nemes versenyre buzdította...” A következő játékra
1870-ben került sor. A program kibővült lóversennyel, majd még háromszor
osztottak díjat itt - ókori mintára olajágból font koszorút és kb.
250 drachmát - olimpiai bajnokságért (1875, 1888, 1889), de azután
hamvába halt ez a fajta „újkori görög olimpia”. Éppen
ezekben az esztendőkben - amikor az utolsó újgörög játékok befejeződtek
- határozta el a fiatal Coubertin báró, hogy az angolszász testnevelési
rendszerek meghonosításával felhagy, mivel a franciák erre „nem vevők”
és felújítja az antik olimpiákat! Memoárjában így írta le
fantasztikusnak tűnő tervének motívumát: „Ha a német Curtius
napvilágra hozhatta az antik olimpiák romjait, akkor miért ne éleszthetné
fel Franciaország Olümpia ősi dicsőségét”. Ez
azonban már egy másik fejezete az újkori olimpiák történetének.
Takács Ferenc [Változó Világ 11.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |