Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
sport angol eredetű szó. Jelentése: játék, szórakozás. Ma azonban már
világszerte elterjedt és lényegében felölel minden olyan felüdülést
célzó fizikai vagy szellemi időtöltést, amely meghatározott szabályok
szerint, versengésszerűen történik. Maga a kifejezés csak az újkorban
terjedt el és a modern sportmozgalom kialakulásával vált széleskörűen
népszerűvé. A
sport története szinte egyidős az emberiség történetével. Különböző
régészeti leletekből, kutatásokból arra lehet következtetni, hogy a
létfenntartásért folytatott küzdelemből – vadászat, halászat, gyűjtögetés,
ezek mozgásformáiból: önvédelem, futás, hajítás stb. – elkülönült
egy sajátos társadalmi cselekvéssorozat: felkészülés a küzdelemre.
A késői őskőkorszakban megjelentek a hajítófegyverek – a parittya
és a dárda. Egy-egy vad elejtéséhez ezeket ki kellett próbálni, a
horda tagjainak mozgását előzetesen össze kellett hangolni. Mai
sportnyelven szólva: a csapat “ráedzett” egy-egy vad elejtésére,
azaz tudatosan felkészültek. A
kutatók i.e. 12 000-re teszik azt a fejlődési ugrást, amikor feltalálták
az íjat. Ezzel a fegyverrel újabb lehetőség nyílott az apróbb vadak,
madarak, halak elejtésére, nem volt szükség a nagyvadak utáni vándorlásra.
Kisebb csoportok már állandó helyekre települtek. Egy-egy közösség
tartózkodási helyét meg is kellett védeni. Ezért az ebből a korból
származó barlangrajzokon már nemcsak vadászjelenetek, hanem egymás
ellen küzdő emberek ábrázolása is látható. Feltételezhetően volt
már idejük arra is, hogy egymás között ugyancsak kipróbálják erejüket,
ügyességüket, némi túlzással elmondható, hogy az ősemberek így
“sportoltak” szabadidejükben. A végleg letelepedett közösségek a
közép- és új kőkorszakban már nem elsősorban a vadászatból, hanem
a földművelésből és a megszelídített állatok tenyésztéséből
tudták előteremteni a létfenntartáshoz szükséges élelmüket. Ezek
az ún. pásztornépek már a lovaglásra, a lovas vadüldözésre fektették
a fő hangsúlyt, a földműveléssel foglalkozók körében pedig az
ember-ember elleni küzdelem kapott nagyobb jelentőséget. Az
ősközösség felbomlásának időszakában a különböző avatási
procedúrák, mágikus szertartások keretében megjelentek az egymás
elleni küzdelem, a verseny elemei. A létfenntartás farkastörvényei
miatt a gazdagabb közösségnek meg kellett védeni a felhalmozott készleteket
az idegen betolakodóktól. Már nem a nagyvadak voltak a legfőbb ellenségek,
hanem a másik éhes ember. Ez
a sport bölcsője. Az emberiség kezdeti, mágikus keretek között
kialakított mozgásformáinak alapelemei képezik napjaink testkultúrájának
magas fokú mozgásrendszerét. A futás, úszás, ugrások, dobások, az
egymás elleni küzdés különböző formáinak alapjai – birkózás,
ökölvívás – ekkor alakultak ki. Az
ókorban, az osztálytársadalom kialakulásával, a testkultúra jelentősége
tovább növekedett. Tudatosan alkalmazták, mert döntő kérdés volt az
olyan erős, edzett, harcos ember nevelése, aki képes a hatalom megvédésére
és az eredményes hódításokra. Az ókor története tele van háborúkkal,
ezekhez jól képzett harcosok kellettek. A
lótenyésztés fejlődésével és a könnyű, lóvontatású harci kocsi
feltalálásával (i.e. II. évezred elején) megjelentek a lovas- és
kocsiversenyek. A Mezopotámiából származó korabeli leletek más
sporttevékenységeket is bemutatnak. A Babilonban készült terrakották
nyilazást, ökölvívást, kocsiversenyeket ábrázolnak. Asszíriai tárgyi
emlékek úszó katonákat, harci kocsin vadászó főurakat, kardvívást,
dárdavetést jelenítenek meg. Egyiptomban Ptakhotep sírkamrájának falán
birkózást, futást, fogójátékot, vívást, halászatot, evezést és
vadászatot ábrázoló képek láthatók. Komoly kultúrája alakult ki a
táncnak. A templomi táncosnők alapos képzésben részesültek és a
vendéglátással foglalkozó szabálykönyvekben külön fejezetben
olvashatók azok az előírások, amelyek a vendégek szórakoztatására
szánt akrobatikus és táncgyakorlatokra vonatkoznak. Az
ókori Indiában kialakult a jóga. Kínában rendszerbe foglalták a gyógyterápiás
mozgásokat, népszerűek voltak a vízijátékok és a labdajátékok
kezdetleges formái. Ezek közül legelterjedtebb volt a mai modern labdarúgás
ősének tartott csu-kün játék. Meghatározott területű játéktér közepére
két bambuszrudat tűztek 4 m-re egymástól. A rudak közé olyan hálót
terítettek, amelyen egy 60 cm átmérőjű nyílást vágtak – ez volt
a tulajdonképpeni kapu, ezen kellett átjuttatni a labdát, amelyet a két
csapat a háló két oldaláról adogatott egymásnak. A labdát lehetett
érinteni fejjel, lábbal, háttal, mellel, csak nyitott tenyérrel nem.
Szigorú szabályok szerint játszottak. Közel hetvenféle rúgást és
öklözési formát, továbbá tízféle szabálytalanságot különböztettek
meg. A csapatok – egymást folyamatosan váltva – napokig küzdöttek. A
testi nevelés tündöklése és hanyatlása A
modern, civilizált világ sportjának ókori eredetét a görögöktől
származtatják. Indokoltan nem elhanyagolhatóak ugyan az előző
oldalakon vázlatosan ismertetett sportemlékek, mert az ókori görögök
más hozzáállással, új szemlélettel foglalkoztak a testkultúrával.
A görög filozófia a merész vállalkozásokra, az ismeretlen felkutatására,
az ember szellemi és fizikai képességeinek kibontakoztatására
sarkallt. A
görögök társadalmi ideálja a függetlenség, a szabadság, a magasabb
teljesítmény keresése az élet minden területén. A politikai, gazdasági
életben hozott új elemek, a művészetekben elért fejlődés mellett a
testkultúra területén is történelmi mérföldkő volt a görögök
sportja. Az időszámításunk előtti hetedik században kialakult a hellén
testnevelési rendszer, az antik gimnasztika. A városállamok önvédelme
és az alávetett rétegek – a rabszolgák – féken tartása tette
indokolttá az intézményes fizikai felkészítést. A gimnasztikai képzés
több elemből állt, lényegesen szélesebb mozgásanyagot ölelt fel,
mint amit a gimnasztika mai fogalma alatt értünk. A felkészítés színterei
a gümnaszionok voltak – némi túlzással sporttagozatos iskoláknak
lehet őket nevezni. A
felkészülést ellenőrizni is kellett. Kialakultak a versenyküzdelmek,
az agonisztika. /Agon: kitűzött díj elnyeréséért folytatott sport
vagy művészi verseny/. Ez a fejlődés eredményezte az ókori olimpiai
játékok kialakulását. A játékok kezdetének pontos időpontja, az
alapítás részletei a mai napig tisztázatlanok, tény, hogy i.e.
776-ban jegyezték fel először egy győztes nevét, ez Koroibosz volt,
aki futásban győzött. A játékok történetében több szakaszt
ismertetnek a történészek, több stadion épült Olümpiában, és az
idők folyamán a versenyszámok is bővültek. A versenyeken nem
indulhattak, sőt még a nézőtéren sem jelenhettek meg a nők, a nem
teljes jogú állampolgárok és a barbárok. Külön testület alakult a
játékrendezőkből. A játékok idején a városállamok között szünetelt
a háború, ez volt az olimpiai béke. A bajnokok – a győzelemért járó
babérkoszorún kívül – életük végéig különböző kiváltságokban
részesültek, többségüknek szobrot emeltek. A versengések mellett a
Szent Ligetben számtalan szertartás és egyéb esemény is zajlott. A négyévente
rendezett játékok az ókori hellénvilág csúcstalálkozói voltak. Az
ókori görög olimpia mai értelemben véve is teljesen elfogadható és
fejlett sportkultúráról tanúskodik, bár a versenyzők kezdetben
egyetlen számban, az úgynevezett stadionfutásban (192,27 m) mérték össze
gyorsaságukat. A műsor fokozatosan bővült, előbb a hosszabb távú
futásokkal (diaulosz 384,54 m dolichosz 24 stadion = 4714,5 m), aztán a
stadionfutásból, távolugrásból, gerely- és diszkoszvetésből,
valamint birkózásból álló pentatlonnal
külön a birkózással, majd az ökölvívással, aztán a birkózás és
az ökölvívás egyesítéséből keletkezett úgynevezett pankrationnal.
Időszámításunk előtt 632-ben az ifjúság nevelése szempontjából
fontos újítást vezettek be: gyermekek részére is rendszeresítettek
versenyeket. Nagy népszerűségre tettek szert a hippodromban rendezett
lovasversenyek, melyeken nemegyszer uralkodók is indultak. Kezdetben az
ókori olimpiák egy napig tartottak, később azonban a műsor és az érdeklődés
fokozódása miatt a versenynapok számát háromra emelték, így az
olimpia a nyító- és záró-ünnepséggel együtt összesen öt napig
tartott. Az ókori görög testkultúra magas színvonalára jellemző,
hogy a sportot – a testi és szellemi nevelés harmóniáját – társadalmilag
fontos kérdésnek tekintették. A monda szerint Heraklész “félisten”
azért alapította a játékokat, hogy ezek egyengessék a görög városállamok
és törzsek egymás közötti barátságát, hogy a görög ifjak eddzék
magukat és szükség esetén közös erővel állják útját az ellenségnek.
Élisz államát, amelynek földjén Olympia állt, örök időre
semlegesnek nyilvánították, határát fegyveresen senki át nem léphette. A
görög testkultúrának nagy számban maradtak reánk írásos és képzőművészeti
emlékei. A legnevezetesebb közülük a Diszkobolosz, Myron remekműve,
amely egy diszkoszvető ifjút ábrázol. Külön helyet foglalt el a
testkultúra szempontjából a görög városállamok között Spárta,
amely arisztokratikus uralmának fenntartása érdekében kialakította az
utólag a városállamról elnevezett spártai nevelést. Lényege a kora
ifjúságtól végzett rendszeres fizikai képzés és a fegyelmezettségre
nevelés. Rómában
nem volt a görögökéhez hasonló intézményes testnevelés a gyerekek
és fiatalok körében. Szervezett testedzés csak a hadseregen belül
volt. Külön kultusza volt a kocsiversenyeknek és a gladiátor
viadaloknak. A gladiátorokat rabszolgákból, hadifoglyokból, elítéltekből
képezték ki a különböző viadalokra. Ezek elsősorban a nép szórakoztatását
szolgálták: a ”Panem et circenses”, azaz kenyeret és cirkuszt a népnek
jelszó jegyében. A birodalom minden jelentősebb városában amfiteátrumokat,
stadionokat építettek és ezekben rendszeresen ismétlődtek a gladiátorviadalok
– életre halálra. A birodalom történetében voltak olyan időszakok,
amikor a viadalok keretében brutális műsorszámokat is rendeztek. Pl.
vadállatok ellen küzdöttek az emberek, fegyvertelen embereket tereltek
az arénába és oroszlánokat engedtek közéjük. A gladiátorokat
felhasználták a politikai harcokhoz is, de ők maguk is politikai tényezővé
váltak i.e. 74–71 között, az ismert Spartacus felkelés idején. A
capuai gladiátoriskolából megszökött 70 gladiátorhoz csatlakozott
rabszolgasereg – Spartacus vezetésével – éveken keresztül komoly
gondot okozott a nagy római hadseregnek. A
gladiátorok tulajdonképpen a hivatásos sportolók ősei voltak, akiket
azért képeztek ki a mai értelemben véve is igen fejlett módszerekkel,
hogy látványos küzdelmükkel, erejükkel, ügyességükkel szórakoztassák
a közönséget. Néha még a római birodalom császárai is porondra léptek
– például Nero és Tiberius – a szenzációt mégis a cirkuszi játékok
jelentették. Traianus alatt egy alkalommal négyezer gladiátor küzdött
meg a legkülönbözőbb módon egymással. A
római testkultúra lényege a harcra való felkészülés volt. A római
világban lettek népszerűek először az úgynevezett katonai játékok,
és a császárság hanyatló korszakában szinte gigantikus méretű,
imitált tengeri csatákat is rendeztek. Ezeknek nemegyszer halálos áldozatai
is voltak.. A római uralom alatt Olympia elvesztette jelentőségét: a
nevelésben változatlanul szerepet játszott a test edzése, ám a
sportban egyre inkább a látványosságok domináltak. Az arisztokrácia
körében a testkultúra szelídebb változatai is divatosak voltak, pl.:
labdajátékok, a nők testgyakorlatai. A fürdő társadalmi intézményként
működött. Itt szórakozott az arisztokrácia. A testgyakorlatok mellett
viták, elmélkedések, tanítások rendszeresek voltak a fürdőkben. A római
birodalom bukásával lezárult az ókori testkultúra gazdag története.
393-ban Tehodosius császár a Milánói Edictumában betiltotta az
olimpiai időszámítást és a pogánynak minősített szertartásokat
megőrző több, mint ezeréves múltú játékokat. A
kereszténység és a feudalizmus kialakulásával megváltozott a sport,
a testedzés társadalmi értéke: az ókorban kivirágzott testkultúra több
évszázadra háttérbe szorult. A feudális rendek körében kialakuló
lovagi eszményképnek vallási motivációi is voltak. A lovag a fizikai
felkészülés mellett a kódexnormák által előírtak szerint élt és
cselekedett az isten és az egyház szolgálatában. A történelemnek
ebben az időszakában is számos háborút vívtak és természetes, hogy
a vadászat mellett a harcra való felkészítés a kor testkultúrájában
állandó elem. Ez a korabeli haditechnikai fejlettségnek megfelelően a
lovaglásra, íjászatra és a vívásra koncentrálódott. Jellemző,
hogy ebben a korban az úszás gyakorlatilag a lovon úsztatást
jelentette. A háborúk közötti időszakokban a lovagi játékok keretében
tudták szinten tartani a harckészültséget. Ezek a lovagi küzdelmek
teljes páncélzatban lebonyolított páros és csoportos erőpróbák
voltak. A keresztesháborúk idején a háborúból hazatérő lovagok
szinte egész Európában elterjesztették a lovaspóló játékot. A
feudális rendek eléggé egysíkú, lócentrikus testkultúrája mellett
megjelentek az egyszerű népi játékok. A földeken dolgozó parasztok
az ünnepnapokon, búcsúk alkalmával a sportos jellegű szórakozást
keresték. A falvak közötti tömegfutball, vagy határlabdázás már a
IX. században megjelent Angliában, majd elterjedt Nyugat-Európában is.
A távol-keleti kereskedőkaravánok a méta-jellegű ütőjátékokat
hozták magukkal. A birkózás és a botvívás különböző változatai
népszerűek voltak a jobbágyság körében. A városi polgárság a labdás
és lövész vetélkedéseket kedvelte , de jelentős volt a táncok
szerepe is. A
reneszánsz és a humanizmus térhódításával átértékelődött a
testkultúra szerepe is. Megteremtődött a mozgásos játékok új értékrendje,
napirendre került a gyerekek fizikai felkészítése és fellendült a
testi higiéniát ápoló szabad úszás és fürdés kultusza. A nehézkes
páncélzatot felváltotta a könnyebb lovasfelszerelés és az
oldalfegyverek. A vívást művészetté fejlesztették a francia és
olasz vívócéhek. A városi polgárok labdaházakban játszottak. Így
jelent meg a tenisz őse is a francia királyi udvarban. Északon – a téli
sportok közül – a korcsolyázás és a jégen játszott vetélkedések
terjedtek el.Velencében pedig már regattákat rendeztek. A XVII. században
megjelentek az iskolai testnevelés bevezetésének első kísérletei. A
kor nagy pedagógusa, a cseh származású Comenius világosan kifejtette,
hogy a helyesen megválasztott és jól adagolt fizikai mozgás nemcsak az
egészség megóvását, hanem az iskolai fáradalmak elviselését is
megkönnyíti. Európán
kívül – Indiában, Kínában – a társadalmi fejlődés és a vallások
nem vetették el az ókorban kialakult testkultúrát, hanem továbbfejlesztették.
Indiában a jóga több mozgásos irányzattal bővült, a botlabda, a
gyeplabda őse elterjedt és a csatarunga nevű játék sakk néven
napjaink sporttörténetében is kiemelkedő szerepet kap. Kínában elsősorban
az eszköz nélküli, puszta kézzel vívott küzdő- és önvédelmi mozgásrendszerek
terjedtek el. A rúgásokkal kombinált öklözés és a tenyéréllel végrehajtott
ütések kifinomult titkos változatait széles néprétegek ismerték. Népszerűek
voltak a botvívások is. A már korábban emlegetett csu-kün labdajátékot
(a futball őse) már a VII. században levegővel töltött labdával játszották.
A városi polgárság körében megjelent a tollaslabda, az atlétikai
versengések és gólyalábakon, bambuszrudakon végezhető egyensúlyozó
gyakorlatok. Japánban
1603-tól – császári parancsra – kötelezővé tették az iskolákban
az úszásoktatást. A XV. században a szamurájosztagok elleni védekezéshez
alakult ki a karate őse, az önvédelem művészete. A japánok a középkorban
is különös gonddal ápolták a rituális botvívó, íjász és vízi
vetélkedőket. Az
amerikai testkultúrát az európai gyarmatosítás előtt elsősorban a
rituális labdajátékok jellemezték. Az aztékok, maják labdajátékai
vallási szertartások is voltak. Testkultúrájukra árnyékot vetettek vérszomjas
isteneik, mert egy-egy jelesebb vetélkedőn a veszteseket feláldozták
isteneiknek, ezért ezeket a küzdelmeket életre-halálra vivták. A
spanyol hódítók megjelenésével az erős vallási alapon nyugvó
kultusz megszünt.Vezéreiket elfogták, haláluk megbénította az őslakosságot
alkotó népeket. Így a játékok ugyan a feledés homályába merültek,
de több, általuk kialakított sporteszköz – kajak, kenu, szán,
gumilabda – tovább gyarapította az egyetemes testkultúrát. A
középkor testkultúrájának jellemző vonása volt, hogy az uralkodó
osztályok mellett az alacsonyabb rétegek, a nép is kialakította, továbbfejlesztette,
a testgyakorlatait és versenyzési, sportolási szokásait. Emellett a
mozgáselemek olyan stilizált formái jöttek létre, amelyek a rituális,
vallási sallangoktól megszabadulva, a mai értelemben vett sport alapmotívumaivá
váltak. Az
újkor és a modern sport megszületése A
reneszánsznak – a klasszikus görög és római kultúrához való
visszafordulásnak – kellett elkövetkeznie ahhoz, hogy az ember testi
nevelésének a gondolata ismét előtérbe kerüljön. A nagy humanista
gondolkozók szembefordultak az uralkodó feudalizmussal, a katolikus vallási
idológiával. Megkezdődött a küzdelem egy új, az ember szabadságát,
az emberi méltóságot hirdető világszemlélet és az ezen alapuló
magatartás diadaláért. Az új kor hajnalán számos új elem jelent meg
a sport történetében, ezek döntő többsége Angliából indult világhódító
útjára. Ez nem véletlen. A XVI. században Anglia került a polgári
haladás élére. Az 1640-es polgári forradalmat követő társadalmi változások
jelentősen hatottak a testkultúra fejlődésére a modern sport kialakulására.
Korabeli angol gondolkodó, John Locke nevéhez fűződik a gentleman
testkultúra. A gentlemannek egyformán meg kellett állnia helyét a
tengeren, a harcban, a társaságban és a magánéletben. A személyi nézeteltérésekből
– ha azokba belekényszerítették – győztesen kellett kikerülnie.
Ennek szellemében a testnevelés súlypontját az úszásra, a lovaglásra,
a vívásra, a bírkózásra és a táncra fektette. Az angolok szakítottak
a feudalizmus testkultúrájával, a régi szokások háttérbe szorultak
és olyan sportjellegű tevékenységek alakultak ki, amelyekben új célok
realizálódtak: anyagi haszon, az egészség megőrzése és a szórakozás.
Így a polgárok sportéletében a ló- és futóversenyek, ökölvívó-mérkőzések
váltak jelentőssé. Az arisztokrácia zártkörű sportprogramjaiban
pedig a vadászat, lovaglás, vitorlázás, krikett és a korcsolya volt a
domináns. A
fogadások ebben az időszakban alakultak ki a lóversenyeken, majd a
fogadási láz átterjedt más vetélkedésekre. A sport története
szempontjából jelentős, hogy az arisztokrácia egy idő után nem a
lovakra, hanem küldönceik, kengyelfutóik gyorsaságára fogadott. Így
alakultak ki profi atlétacsoportok. Pénzért versenyeztek, és fogadásokat
lehetett rájuk kötni. Ezek a futók több kiemelkedő teljesítményt
produkáltak. Pl. Robert Barclay kapitány 1000 óra alatt 1000 mérföldet
futott és ezzel a teljesítményével 1000 aranyat nyert. Ebben az időszakban
alakult az első sportegyesület: 1742-ben a világon először tömörültek
a korcsolyázók az Edinburg Skating Club-ba. A mai értelemben vett első
sportszakkönyvet 1806-ban adták ki. John Sinclair: Atlétikai
gyakorlatok címmel részletesen leírta a futók felkészülését, étkezését,
életmódjukat. Érdekes összefüggés van a lóversenyek és az ökölvívás
sporttá fejlődése között. Igaz, már az ókoriak is ismerték az ökölvívást,
de a ma ismert sportág szabályai az angol lóversenypályákon alakultak
ki. A fogadásokra egy elkerített terület – ring – volt fenntartva.
A félreértések, visszásságok miatt itt szinte minden futam után
valamilyen verekedés tört ki, amelyen kiválóan szórakozott a lóversenyek
közönsége. Ezek az összecsapások egyre nagyobb érdeklődés mellett
zajlottak és a közönség szabályokat erőszakolt a küzdőkre. Tilossá
vált a hajhúzás, fojtogatás stb. Később a lovak mellett már a
ringben küzdő felekre is lehetett fogadni és kialakult a profi ökölvívás. A
fogadások nagy tétjei és az általános fogadási láz oda vezetett,
hogy a vetélkedések lebonyolításának körülményeit, feltételeit előre
rögzítették, azaz megalkották a játékszabályokat. A modern sportok
ma is alkalmazott játékszabályainak alapjait jórészt ebben az időszakban
határozták meg. 1727-től évente kiadták a lóversenyek szabályait.
1732-ben a lóversenyek ringjeiben általánosan elfogadott verekedési
normák alapján összeállított ökölvívó szabálykönyv jelent meg.
Ezeket több sportvetélkedés írott szabályai követték. Velük egyidőben
jelent meg a fair play fogalma is, azaz a szabályok szerinti, becsületes
játék megkövetelése. Az általánosan elfogadott és ismert szabályok
betartására kínosan ügyeltek. Az Angliában kialakult új sportfelfogás
nem maradt meg a szigetország határain belül. Elterjedt az angol és
francia gyarmatokon és kisugárzása Európa több országában is éreztette
hatását. Pl. Széchenyi István angliai tapasztalatai alapján indította
útjára Magyarországon a lóversenyzést.
Németh Csaba [Változó Világ 10.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |