Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Állami
vagy magánvasút; szubvenció és nyereségesség A
vasútfejlesztés kedvező társadalmi hatásainak elemzésekor felvázolt
kedvező összképet némileg beárnyékolja az a tény, hogy a vasút
korszerűsítésének beruházásai legtöbbször olyan összegeket igényelnek,
amelyet általában csak a legerősebb és legdinamikusabban fejlődő
gazdasággal rendelkező országok tudnak előteremteni. Nem véletlen tehát,
hogy a világ vezető vasúti nagyhatalmai – Japán, Franciaország és
Németország – napjainkra szinte behozhatatlan előnyre tettek szert,s
míg az itteni nagy sebességű hálózatok folyamatosan bővülnek és
dinamikusan fejlődnek, más országokban egy-egy nagy sebességű vonal
megnyitása szinte világraszóló eseménynek számít. A
vasútfejlesztés területén különösen nehéz helyzetben vannak azok
az országok, ahol a kevésbé korszerű vasúthálózat fejlesztéséhez
szükséges jelentős tőke a gazdaság nehézségei miatt nem áll
rendelkezésre, s ezzel az ördögi kör bezárult: a gazdaság élénkítéséhez
szükséges infrastrukturális beruházások magvalósításához a válságban
levő gazdaság nem tud megfelelő tőkét biztosítani. Mindehhez a társadalmi,
gazdasági és politikai átalakulás nehézségeivel küzdő országok
– köztük Magyarország – esetében még az is hozzájárul, hogy a
gazdasági szerkezet átalakítása merőben új követelményeket támaszt
a vasúti szolgátatásokkal szemben, elsősorban a teherszállítás területén.
A
vasúti személy- és a teherszállítás gazdaságossági mutatói mindig
is jelentősen eltértek egymástól. A személyszállílítás szinte a
kezdetektől fogva veszteséges volt, és az itt keletkező hiányt a
vasutak a teherszállítás nyereségéből igyekeztek pótolni. A mérleg
azonban csaknem mindig hiányt mutatott, így a vasutak a személyszállítás
finanszírozására jelentős állami támogatásokhoz jutottak. Az állami
tulajdonú vasutaknál a szubvenció gyakran azt jelentette, hogy a költségvetés
feneketlennek hitt zsákjából vég nélkül kívántak részesedni, és
kevés figyelmet fordítottak azokra a feladatokra, amelyeket a racionális
gazdálkodás, a nagyobb termelékenység és az ezeket támogató korszerű
piacpolitika megkövetelt volna. Ez az állapot nyilvánvalóan csak addig
tarthatott, amíg a gazdaság sikeres időszakai pénzügyileg lehetővé
tették, hogy a vasutak szociális és politikai szempontok alapján feltétel
nélküli bizalmat élvezzenek, mihelyt azonban a szubvenció előteremtése
nehézségekbe ütközött, előtérbe került a gazdálkodás racionalizálásának
kérdése. A
mai, legkorszerűbbnek tekintett vasutak példája is jól mutatja, hogy a
személyszállítás jelentős állami támogatására szükség van, de a
vasutak vezetésének mindenképpen törekednie kell az előbb említett
eszközrendszeren alapuló szigorú költségcsökkentésre. Ennek legcélravezetőbb
megoldását a legtöbb országban a vasút teljes vagy részleges
privatizációjában látják, amikoris a profitorientált vasútvezetésnek
elemi érdeke a minél nagyobb nyereség biztosítása. Az
előbbiekre jó példaként szokás említeni a japán vasutak 1987-es
privatizációját, amikor az állami vasúttársaságot, a JNR-t hét önálló
vasúttársaságra és egy kutatóintézetre osztották és privatizálták.
Az átalakulás itt meghozta a kívánt eredményt, hiszen, amint láttuk,
a vasúttársaságok között igazi piaci és technikai verseny alakult
ki, jelentősen hozzájárulva a japán vasutak napjainkra elért világraszóló
sikereihez. A
privatizáció önmagában nem tekinthető csodaszernek, és nyilvánvalóan
csak akkor váltja be a hozzá fűzött reményeket, ha a vasút vezetésének
sikerül a gazdálkodásban a megfelelő változtatásokat megvalósítani.
Ennek első lépése, hogy kijelöljék azokat az irányokat, amelyek az
eredménypozíció javítása édekében a gazdálkodás racionalizálását
célozzák, ami röviden annyit jelent, hogy ki kell dolgozni a megfelelő
gazdasági és piaci stratégiát. A közvetlen állami irányítás ellen
éppen az volt a legfőbb érv, hogy nem voltak képesek az irányadó célok
megfelelő kijelölésére, azokat csak határozatlanul és általánosságokban
fogalmazták meg, így aztán nem is érhették el a remélt eredményeket.
Az egyes vasutak teljesítményeiről összeállított diagramok jól
mutatják, hogy milyen széles skálán mozog az egyes vasutak teljesítménye,
és azt is, hogy mennyire nem függ ez a teljesítmény a méretektől és
a földrajzi adottságoktól. A célok kijelölése után következik
azoknak a konkrét intézkedéseknek a meghatározása, amelyek a termelékenység
növekedését szolgálják, hiszen elsősorban ez a tényező határozza
meg a vasút működésének sikerét. A
vasutak magánosításával kapcsolatban gyakran szoktak emlegetni két másik,
néha gazdasági csodának tekintett példát is: a floridai keleti parti
vasút és az újzélandi vasút esetét. Ez a két eset igen szemléletesen
mutat rá arra, hogy a vasutakat igenis jól lehet üzletként is hasznosítani,
ennek azonban alapvető feltétele a költségek csökkentése és a
termelékenység növelése. 1962-ben,
amikor a Floridai Keleti Parti Vasutak tönkrement, a szakszervezeti
dolgozók általános sztrájkba kezdtek. A vasút vezetése hihetetlen bátorsággal
folytatta a működtetést nem szakszervezeti dolgozókkal, egyidejűleg
csökkentette a vonatok személyzetét, a vasút működtetésének
szerkezetét pedig gyökeresen átalakította, a racionalizálás és a
piaci igények figyelembevételével. Az átalakítás rövidesen meghozta
a kívánt eredményt, a megtermelt jövedelmet azonban ismét befektették
a pályába, a jelzésrendszerbe és a vonatokba, de – bármilyen meglepően
is hangzik – egyes területeken volt visszafejlesztés is: bizonyos
vonalakat kétvágányúról egyvágányúra építettek át. A változtatások
eredményeképpen a vasút hamarosan nyereségessé vált, elsősorban a
teherszállítás volumenének jelentős növelésével és a költségcsökkentésekkel.
Ugyanakkor, amikor az I. osztályú USA vasutak csoportja az 1978. és
1988. közötti időszakban teherszállítási teljesítményét mindössze
16%-kal, bevételeit pedig 31%-kal tudta növelni, a floridai vasút
teljesítményét 87, bevételeit pedig 106%-kal növelte. A vasút vezető
szerepet szerzett magának a friss élelmiszerek észak felé történő
szállításában, és fuvarmegrendeléseinek számát sikerült szinten
tartani, miközben az I. osztályú csoport tagjainál 50%-kal csökkent. A
másik gyakran említett példa, az új-zélandi vasutak esetében a
kiindulási feltételek talán még kedvezőtlenebbek voltak. 1982-ben,
amikor az átalakítás kezdődött, jelentéktelen volt a személyszállítás,
nehéz tehervonatok alig közlekedtek, és mindezek mellett megjelent a
versenyben az éppen akkor liberalizált, dinamikusan fejlődő közúti
szállítási szektor. Az
új-zélandi vasutak elsősorban a költségek csökkentését célozták
meg, egy évtized alatt mintegy negyedére csökkentve a személyzetet, míg
a szolgáltatások minőségét a korszerű technológiák széles körű
alkalmazásával fejlesztették. Az állóeszközállományt csökkentették
és működtetését egyszerűsítették – pl. azzal, hogy egyes jelzéseket
rádión leadott parancsokkal helyettesítettek. A változtatások meghozták
a kívánt eredményt, és a vasút az évtizedes átmeneti időszak végére
jelentős profittermelő vasúttá nőtte ki magát. A
válságban lévő vasutak számára tehát adott a példa: a költségek
csökkentése és a hatékonyság növelése mellett, a szolgáltatások
színvonalát emelni kell, ugyanakkor megfelelő piacpolitikával a felajánlott
szolgáltatásoknak alkalmazkodniuk kell a piac változó igényeihez, és
a 80-as évek közepétől a vasútirányítók szótárában megjelent a
– ma is előszeretettel használt – marketing kifejezés. A
válságban lévő vasutak között kell említenünk a kelet-európai
vasutakat is, és nem titkolhatjuk, hogy a magyar vasút szintén jelentős
nehézségekkel küzd. Ez a válság elsősorban a nemrégiben bekövetkezett
politikai és gzadasági átalakulással hozható összefüggésbe, bár
az is kétségtelen tény, hogy már az átalakulást megelőző időszakban
– az általános európai tendenciához hasonlóan – csökkentek a
teherszállítási teljesítmények, ekkor azonban az állami támogatás
még kompenzálni tudta az ebből származó elmaradt jövedelmeket. A
rendszerváltozással együtt a gazdaság szerkezetátalakítására is
sor került, és az általában a nehéziparra alapozott szocialista
gazdaságok átalakulása a vasúti szállításra is jelentős hatást
gyakorolt. A nehézipar ugyanis hagyományosan jelentős vasúti árufuvarozási
igényt támasztott, aminek megszűnése érzékenyen érintette a szállítási
teljesítményeket. Ezekhez
a változó piaci igényekhez a vasút csak nehezen tudott alkalmazkodni,
aminek következtében jelentős külső és belső adósságállomány
halmozódott fel. Ennek finanszírozására az adósságterhek alatt összeroskadni
készülő állami költségvetés nem vállalkozhat. A MÁV-nál százmilliárdos
nagyságrendre növekedett külső és a 300 milliárdot meghaladó belső
adósságállomány olyan mértékű terhet jelent, amelyet csak évek,
illetve évtizedek távlatában sikerülhet megszüntetni, és ez nyilvánvalóan
azt is jelenti, hogy nem jut forrás a vasút szükségszerűen elvégzendő
korszerűsítésére. A MÁV Rt. külső adósságállományának szanálása
várhatóan néhány éven belül befejeződik, a belső adósság –
amely a beruházási és karbantartási elmaradások miatt keletkezett –
felszámolása azonban a tervek szerint 15–20 évet is igénybe vehet. A
racionalizálással kapcsolatos első lépést, a gazdasági konszolidáció
követendő stratégiáját a vasútvezetés már elkészítette, és az
első lépések is megtörténtek már, a kormány pedig vállalta egy néhány
évre szóló átmeneti időszak finanszírozását, a feltételek szerint
azonban a veszteségeket fokozatosan csökkentve 1998-ra a vasútnak
nullszaldóhoz közeli pozitív eredményt kell elérni. A szerkezetátalakítás
rövid és hosszú távú programjainak lépései között egyaránt
szerepelnek a hatékonyság növelésére tett intézkedések és a költségek
csökkentésének lehetőségei, ami a külföldi példáknál említetteknél
hasonlóan együttjár a vasutas dolgozók létszámának racionalizálásával,
a tervezett szállítási teljesítmények figyelembevételével. A
tervezett szállítási teljesítmények alakulása többek között attól
függ, hogy mennyire lesz sikeres a vasutak üzletpolitikája, vagyis attól,
hogy a felajánlott szolgáltatások ára és minősége mennyire tudja
kielégíteni a kereslet igényeit. Nem szabad ugyanis figyelmen kívül
hagynunk azt a tényt, hogy az egyes közlekedési ágak éleződő
versenyében a vasút csak a szolgáltatások színvonalának növelésével
és az árak csökkentésével veheti fel a versenyt a közúti közlekedés
kihívásaival. A
korszerű vasút versenyképessége A
vasút teljesítményei alapvetően függnek attól, hogy milyen mértékben
képes kivenni részét az ország és tágabb értelemben a nemzetközi régió
szállítási feladatainak ellátásában. Az elmúlt néhány évtized
tapasztalatai – kevés kivételtől eltekintve – mindenütt azt mutatják,
hogy a közúti és légi közlekedés számos olyan tulajdonsággal
rendelkezik, amely a versenyben komoly előnyt jelent a vasúttal szemben.
A
közúti áru- és személyszállítás egyik legfontosabb előnye a könnyen
megvalósítható, tetszőleges útvonalon bonyolítható háztól házig
szolgáltatás lehetősége. Ez azt jelenti, hogy a vasút egyik
legnagyobb hátránya a közúti közlekedésssel szemben éppen lényegéből,
a kötöttpályából adódik, hiszen a megrendelők szempontjából jogos
igényként jelentkező háztól házig szolgáltatás, kizárólag vasúti
eszközökkel nem oldható meg, a kombinált fuvarozás pedig jelentősen
növeli a költségeket. A
közlekedési ágak közötti választás szempontjai tehát alapvetően a
gazdaságosság és a célszerűség, bár napjainkban egyre inkább előtérbe
kerülnek egyéb szempontok is, mint például a megbízhatóság, a kényelem
és a környezetvédelem. Természtesen a gazdaságosság szempontjait a
szállítási sebesség és a költségek együttesen határozzák meg,
hiszen a megrendelőnek általában alapvető gazdasági érdeke fűződik
a minél gyorsabb, határidőre történő szállításhoz. Amint
azt a vasút történeténél már többször is említettük, a vasút
versenyképességét csak a sebességek növelésével és a szolgáltatások
minőségének fokozásával őrizheti meg vagy nyerheti vissza. Hazánkban
is érvényes az a nemzetközileg is általános tendencia, hogy a közúti
közlekedés részesedése folyamatosan növekszik, a vasúté pedig
folyamatosan csökken. Ezt a tendenciát eddig csak a személyszállítás
területén tudták megtörni a nagy sebességű vasutak korszerű hálózatai,
a jövőben azonban minden bizonnyal előtérbe kerüknek azok a köznyezetvédelmi
szempontok, amelyeknek alapján számos területen jelentősen preferálják
a vasúti személy és áruszállítást egyaránt. A
vasuti szállításnak azonban van egy rendkívüli előnye a többi közlekedési
ágazattal szemben, és ez éppen a hátrányaként említett kötöttpályás
jellegéből adódik. Emlékezzünk csak: a vasút tulajdonképpen úgy született,
hogy felismerték a sínen való haladás közúthoz képest igen csekély
fajlagos ellenállást, vagyis hogy azonos terhet a vasúton lényegesen
kisebb vonóerővel lehet továbbítani, azaz fajlagos vonóerőszükséglete
lényegesen kisebb. Ha összehasonlítjuk ezeket az
4. táblázat. Az egyes közlekedési módok fajlagos vonóerőszükséglete
értékeket,
kiderül, hogy a sebesség szempontjából nem versenyképes vizi közlekedés
kivételével, a vasút igényli a legkisebb fajlagos vonóerőt. Az
elmondottak alapján nyilvánvaló, hogy bizonyos nagy tömegű áruszállítás
esetén a vasút a teherforgalomban is versenyképes lehet a közúti közlekedéssel.
Vasúti szállítással ugyanis azonos teljesítménnyel lényegesen
nagyobb árutömeg továbbítható, mint bármely más szárazföldi közlekedési
eszközzel. Ez alapvetően annak köszönhető, hogy egyetlen – esetleg
néhány egyszerre működő – vontatójármű, egyszerre számos rakománnyal
terhelt vontatott járművet képes továbbítani. Ezek önmagukban is
rendkívüli terhek befogadására képesek, a vasúton megengedhető nagy
tengelyterheléseknek köszönhetően. Ennek kapcsán érdekes megemlítenünk
azt a megdöbbentő rekordot, amikor a Union Pacific egy vonatának össztömege
elérte a 48 000 tonnát! A
vasúti közlekedés tehát nem feltétlenül kell kiszorítsa a többi közlekedési
ágat a szállítási feladatokból, hanem meg kell találnia azokat a területeket,
ahol az említett szempontok szerint versenyképes lehet. A közlekedés
komplex rendszerében a közlekedési ágaknak együtt kell működniük a
nemzetgazdasági szállítási feladatok optimális elvégzésének érdekékében,
és a jövő útja mindenképpen az integráció, ahogyan azt már akár a
francia, akár a japán példa kapcsán említettük.
Frang Zoltán [Változó Világ 7.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |