Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
közös pénz kezdetei
A
piacegységesítés a tõkemozgások szabaddá tételével a korábbinál
is nagyobb árfolyam-stabilitást igényelt a Közösségen belül. Az árfolyam-összehangoló
mechanizmus mûködött ugyan, de nem tudta kiküszöbölni az idõnkénti
le- és felértékeléseket (1979 és 1990 között tucatnyi alkalommal
került sor erre). A kisebb országok egyre inkább igyekeztek pénzeiket
a német márkához, az ecu kosarát legnagyobb mértékben meghatározó
pénzhez igazítani. Újra feléledtek a teljes valutaunióra vonatkozó
tervek és elképzelések. Bonnban nem lelkesedtek túlzottan ezekért, s
jó elõre értésre adták: a nemzeti jelképnek számító
Deutsche Mark nem helyettesíthetõ olyan közös pénzzel, amely ki
van téve a pénzügyileg fegyelmezetlenebb tagországok „lazaságainak”.
Ha lesz egyáltalán közös pénz, azt a Bundesbank mintájára, a kormányoktól
és pénzpolitikájuktól teljesen független – s lehetõleg német
ellenõrzés alatt álló – közös jegybank irányíthatja csak.
1988-ban a hannoveri Európa Tanács ilyen értelemben adhatott megbízást
a brüsszeli Bizottságnak, dolgozzon ki új tervezetet esetleges pénzügyi
unióra.
A
tervezetet készítõ szakbizottságot Jacques Delors bizottsági
elnök maga vezette, s tagjai voltak a tizenkét ország jegybankelnökei,
kormányzói. Jelentésük 1989-re készült el. Ebben megállapították:
az egységes piac kialakulásával a tõkemozgások ellenõrizhetetlenné
válnak, az árfolyam-spekulációk megelõzésére szigorúbban össze
kell hangolni a nemzeti pénzpolitikákat, s egy idõ után véglegesen
rögzíteni az egymás közti árfolyamokat, igazi közös pénzzé alakítva
az ecut. Ez annyit jelent – szögezte le a tervezet –, hogy a pénz
ellenõrzése kikerül az egyes kormányok hatáskörébõl.
„A pénzügyi szuverenitás, amely kis és közepes országok esetében
amúgy is illuzórikus a mai viszonyok között, hiszen nem képesek
befolyásolni a nemzetközi tõkemozgásokat, ha közösen gyakorolják,
hatásosabban érvényesülhet” – állították a jelentés készítõi.
A közös pénz kiszámíthatóbbá teszi az üzletkötéseket és a beruházásokat
a korlátozások nélküli nagy piacon, s megtakarítással is jár az állandó
átváltási költségek (ezeket a közösségi össztermék 0,4 százalékára
tették) kiküszöbölésével, végsõ soron elõsegíti a
gyorsabb növekedést, a pénzpiacokon pedig egy idõ után alternatívát
képezhet a dollárral szemben, mint nemzetközi fizetõeszköz.
A
Delors-jelentés három szakaszt vázolt fel a pénzügyi unió megvalósítására.
Az elsõben megtörténne a piacegységesítés a tõkemozgások
felszabadításával, és minden tagország pénze bekapcsolódnék az ecu
révén történõ árfolyam-összehangolásba (az angol font nem
vett részt ebben). Ehhez még nem volt szükség a szerzõdések és
a közös pénzügyi rendszer érvényes szabályainak megváltoztatására.
Ez alatt – javasolta a Delors-jelentés – a kormányok kidolgoznák és
elfogadnák a pénzügyi unióra vonatkozó új megállapodást, s ennek
elfogadása, illetve életbe léptetése jelentené az áttérést a második
szakaszra, amelyben felállítanának egy a nemzeti bankokat összehangoló
Európai Pénzintézetet, ami a késõbbi közös jegybank alapját
vetné meg. Ha ez „bejáródik” és mûködik, át lehet térni a
harmadik szakaszra, amikor véglegesen rögzítenék az egymás közötti
árfolyamokat, és bevezetnék a közös pénzt. A jelentés világosan
fogalmazott: a tagországok, ha elfogadják és végigjárják ezt az
utat, elveszítik pénzügyi felségjogaikat. Ugyanakkor nem jelölt meg
határidõket: a kormányokra bízta, elfogadják-e a benne
foglaltakat.
1989
júliusában Madridban az állam- és kormányfõk az Európai Tanácsban
úgy foglaltak állást, hogy 1990-ben meg kell kezdeni az elsõ
szakaszt, és össze kell hívni egy kormányközi konferenciát a pénzügyi
uniós szerzõdés kidolgozására. Margaret Thatcher brit
miniszterelnök nem támasztott akadályt ezzel szemben, noha értésre
adta: Nagy-Britannia aligha fog lemondani pénzérõl, a fontról.
Helmut Kohl kancellár csak annyi feltételt szabott, hogy a konferencia
megkezdésével várjanak az év végén esedékes német választásokig,
nem akarván kitenni magát annak, hogy a kampányban a márka feladásával
vádolhassák. François Mitterrand elnök némi habozás után elvállalta
az európai közös pénz megteremtésének ügyét. Az elsõ
szakasz így akadálytalanul kezdetét is vette. A brit font 1990 októberében
csatlakozott a pénzügyi rendszer árfolyam-összehangolási mechanizmusához
6 százalékos sávon belül (ez mindenképpen szükséges volt a piacegységesítés
és a tõkemozgások miatt). Ugyanez történt még korábban a
spanyol pesetával. Az olasz líra, amely kedvezményes 6 százalékos sávban
lebegett addig, a szûkebb 2,25 százalékos sávba tért át. Egyedül
a görög drachma maradt kívül a rendszeren. Egyre komolyabb távlatként
sejlett fel, hogy az ecu igazi pénzzé válik belátható idõn,
mintegy tíz éven belül. A kormányközi konferencián persze komoly viták
voltak várhatók ennek feltételeirõl. Az egyéb európai események
felgyorsulása azonban azt is világossá tette, hogy az új szerzõdés
nem szorítkozhat csupán a pénzügyi unióra, megújításra várt a közösségi
együttmûködés egésze, hogy új közös politikák is megvalósulhassanak,
és fõként a külpolitikai és biztonságpolitikai együttmûködés.
Sõt, szükségessé vált a belügyi, rendõri és igazságügyi
együttmûködés megteremtése is Schengen, a belsõ határok
megszûnése miatt.
Sürgette
a megújítást, az intézmények reformját az 1989 júniusában már
harmadszor közvetlenül megválasztott Európai Parlament is, amely újabb
jogköröket igényelt magának az Európai Egységes Okmányba
foglaltakon túl, azzal érvelve, hogy a piacegységesítés révén a
Miniszteri Tanácsban megszaporodtak a többségi döntések, amelyek kötelezõek
minden tagállamra, miközben nincsenek igazán semmilyen demokratikus
ellenõrzésnek alávetve, hiszen a nemzeti parlamenteknek már
nincs beleszólásuk. „Megérett a helyzet, hogy a tanácskozó és ajánlástevõ
szerep helyett igazi együttdöntés illesse meg a testületet” –
hangoztatta egy határozatában a strasbourgi parlament, amelynek 1989-es
megválasztásában ismét kevesebben vettek részt, mint öt évvel azelõtt
(ezúttal 56,4 %), és amelyben ismét a szocialista képviselõcsoport
volt a legnagyobb létszámú (180 hellyel), a néppárti a második (121
hely), és megjelent a zöldek külön csoportja, de a szélsõjobb
is a francia Jean-Marie Le Pen vezetésével. A
berlini fal leomlik
Miközben
az Európai Közösség a piacegységesítéssel és a közös pénz
tervezésével volt elfoglalva, Európa keleti felén drámai események
zajlottak, új helyzetet teremtve a földrészen, és új kihívást intézve
az integrációhoz is. A Szovjetunióban 1985-ben egy fiatal, dinamikus
politikus, Mihail Gorbacsov került az államfõi és pártfõtitkári
székbe azzal a szándékkal, hogy megreformálja a megmerevedett és fejlõdésképtelenné
vált kommunista rendszert. Elindította az átépítés (peresztrojka) és
a nyilvánosság növelése (glasznoszty) politikáját, és új alapokra
helyezte országa nemzetközi kapcsolatait is: 1987-ben aláírta
Washingtonban a közepeshatótávolságú rakéták (eurorakéták)
leszerelésére vonatkozó megállapodást, amirõl hosszú ideig hiába
tárgyaltak addig, majd nem sokkal késõbb a hadászati eszközök
csökkentésére vonatkozó SALT-II. megállapodást. A katonai szembenállás
szintje jelentõsen csökkent. A gazdasági és katonai szempontból
addig szigorúan szovjet ellenõrzés alatt álló kelet-európai
kommunista országok szabad kezet kaptak, Gorbacsov érvénytelenítette
az úgynevezett „Brezsnyev-doktrínát”, amelynek értelmében ezekben
az országokban a belsõ politikai változások „szovjet érdekeket
érintõ” ügynek minõsültek. Ez valójában azt
jelentette: Moszkva engedélye nélkül semmi sem történhetett. A változás
szelére 1988–89-ben elõször Magyarországon, majd Lengyelországban
a kommunista rendszer megváltoztatására irányuló reformmozgalmak
indultak el. Ezek átterjedtek Keletnémetországra, amelynek lakossága tömegesen
szökött át az érvényes tilalom ellenére a másik Németországba.
1989 nyarán a magyar kormány – már az átalakulás jegyében –
megnyitotta a nyugati határt (a „vasfüggönyt”) az áttelepülni kívánó
keletnémetek elõtt, az áradat feltartóztathatatlanná vált, s
november 9-én leomlott a berlini fal, a német fõváros és egész
Európa megosztottságának jelképe, amelyet 1961-ben éppen a menekülõk
feltartóztatására építettek fel egyetlen éjszaka alatt, és
fegyverrel õriztek addig.
A
kelet-európai kommunista rendszerek kártyavárként omlottak össze: a
lengyel és a magyar ellenzék tárgyalásokon demokratikus átalakulásban
egyezett meg a korábbi vezetéssel, és 1990 elején sorra rendeztek több
párti választásokat Lengyelországban, az NDK-ban, Magyarországon és
Csehszlovákiában; Romániában 1989 végén fegyveres puccsal távolították
el a diktatórikus vezetést. Feloszlott a Varsói Szerzõdés, a
szovjet hadsereg rövid idõ alatt kivonult a volt szövetségesei
területérõl, és megszûnt a Kölcsönös Gazdasági Segítség
Tanácsa (KGST) elnevezésû kelet-európai kereskedelmi-gazdasági
szervezet is. Ez az átalakulás a második világháború óta a
legnagyobb változást hozta Európában, és új helyzet elé állította
az Európai Közösség vezetõit. A változásokat 1990 novemberében
Párizsban, az Európai Biztonsági és Együttmûködési
Konferencia (EBEK) keretében megtartott történelmi jelentõségû
csúcsértekezleten rögzítették az állam- és kormányfõk, az
ott elfogadott Párizsi Chartában kimondva a katonai szembenállás és a
megosztottság végét.
A
közép- és kelet-európai új demokráciák azonnal arra törekedtek,
hogy bekerüljenek a nyugat-európai katonai és gazdasági szervezetekbe.
Elõször az Európa Tanács kapui tárultak fel elõttük:
demokratikus jogállamiságuk elismeréseként Magyarország 1990-ben,
Lengyelország 1991-ben, Bulgária 1992-ben, az idõközben kettévált
Csehszlovákiából alakult Csehország és Szlovákia 1993-ban nyert
bebocsátást ebbe a szervezetbe, késõbb követhette õket a
többi kommunista utódállam is. Ugyanezek az országok biztonságukat a
NATO keretében látták volna igazán garantáltnak, az atlanti szövetség
azonban a kilencvenes évek elején még elhárította ilyen igényüket,
s csupán partnerségi viszonyt ajánlott számukra (közös
hadgyakorlatok, állandó konzultációk formájában) tagság helyett.
Nem mutatkozott túlzottan fogadókésznek az Európai Közösség sem,
amelyben pedig ezek az országok gazdasági felemelkedésük útját látták,
törekedve elõbb a társulásra, azután a teljes jogú tagságra.
Az
elõzmények cseppet sem bíztathatták õket: a Közösség
és Kelet-Európa viszonya ugyanis az elõzõ évtizedekben
cseppet sem volt felhõtlen és barátságos. Megalakulása után a
Közös Piacot az államközi kapcsolatok formáihoz mereven ragaszkodó
kommunista kormányzatok nem ismerték el nemzetközi jogalanyként.
Gyanakodva tekintettek az integrációra, csupán a katonai szembenállás
egyik tényezõjét látták benne, a „tõkés monopóliumok
csoportosulását”. Késõbb felismerték, hogy nem kerülhetõ
meg, hiszen kereskedelmi kérdésekben az egyes államokkal nem, csakis Brüsszellel
tárgyalhattak. Leonyid Brezsnyev szovjet vezetõ 1972-ben, az enyhülés
idõszakában elismerte, hogy az EGK „európai realitás”, s tárgyalásokat
javasolt egyezmény megkötése céljával a KGST és a nyugat-európai
integráció között. Ezt az ajánlatot a Közösség némi megfontolás
után elutasította, mondván, az övék piaci szervezet, míg a KGST állami
irányítású, nem piaci intézmény, teljesen másként, tervutasítások
alapján mûködik, legfeljebb a szabványok és a statisztikai
adatok cseréjérõl folytathatnak eszmecserét egymással,
ugyanakkor a KGST egyes tagjaival kétoldalú kereskedelmi megállapodásokról
lehetséges a tárgyalás. Ez nagyon megfelelt a kelet-közép-európai
országoknak is, mert nem voltak érdekeltek abban, hogy moszkvai ellenõrzéssel,
Moszkván keresztül tárgyaljanak nyugati kereskedelmükrõl. Ennek
ellenére 1974-ben, amikor az EGK kétoldalú megállapodás-tervezetet
juttatott el valamennyi kelet-európai KGST-országhoz, azok – moszkvai
ajánlásra – azt felbontatlanul visszaküldték. Az elutasítás után
az EGK egyoldalú döntésekkel szabályozta az „állami kereskedelmû”
országokkal folytatott kereskedelmi és gazdasági kapcsolatait.
Ez
a kereskedelem egyébként nem volt túl kiterjedt még a legnyitottabb
gazdaságú országok, mint Magyarország és Lengyelország esetében
sem, kivéve Keletnémetországot, amely jelentõs elõnyöket
élvezett az úgynevezett „belnémet kereskedelem” révén. A Római
Szerzõdés egy záradéka értelmében ugyanis a Német Szövetségi
Köztársaság (NSZK) nem tekintette külföldnek a kommunista Keletnémetországot
(NDK), az onnan származó behozatal elõtt így nem támasztott
akadályt az EGK közös vámfala. Magyarország teljes külkereskedelmében
az EGK megalakulásakor a Hatok részaránya mintegy 14–15 százalék
volt, s ez késõbb sem emelkedett soha 20 százalék fölé.
Egyebekben kölcsönös volt a vádaskodás: a kelet-európaiak diszkriminációval
és elzárkózással vádolták a Közös Piacot, az pedig megbélyegezte
a kelet-európai országok „állami irányítású” külkereskedelmét,
amelynek árai és módszerei nem piaciak, kizárandók tehát. A stratégiai
cikkek mindenképpen tilalom alá estek. Az EGK külkapcsolati rendszerében
a kelet-európai szocialista országok így igen hátra, a legtöbb korlátozással
sújtott országok közé kerültek. Ezen a helyzeten elõször a
piaci reformokkal kísérletezõ, nyugati irányba nyitni szándékozó
magyar kormányzat szeretett volna változtatni a hetvenes évek közepén
(azt követõen, hogy Magyarországot felvették a GATT-ba, majd a
Nemzetközi Valutaalapba). Budapesten azt az illúziót táplálták, hogy
a GATT szabályainak megfelelõen az EGK fokozatosan felszámolja
majd a kétoldalú kereskedelemben érvényben tartott hátrányos megkülönböztetéseket,
ez azonban nem történt meg: az EGK szelektív (egyetlen országra is érvényes)
védzáradék alapján érvényben tartott minden mennyiségi és egyéb
korlátozást; a piaci irányba tett magyarországi reformlépéseket nem
„jutalmazta” kedvezõbb kereskedelmi elbánással. Sikerült
azonban a magyar gazdasági vezetésnek részleges ágazati megállapodásokat
kötnie az EGK-val az acél-, a textil- és a juhkereskedelem terén.
Ezekben a magyar fél önkorlátozást vállalt az EGK-ba irányuló
kivitelére, s ennek fejében mentesült az egyéb hátrányos megkülönböztetések
alól. E megállapodások kedvezõ tapasztalatai alapján a magyar
kormányzat a '80-as évek elején titokban puhatolózott átfogó
kereskedelmi egyezmény lehetõsége iránt is, annak ellenére,
hogy a KGST tiltotta az ilyen kapcsolatkeresést. Ez a próbálkozás
ugyan kudarcot szenvedett: az EK nem kínált a magyaroknak semmivel sem többet,
mint korábban. Néhány évvel késõbb azonban változott a közös
KGST-álláspont, s hivatalosan is tárgyalások kezdõdhettek átfogó
megállapodás megkötésérõl az EK, illetve az egyes kelet-európai
országok között. Az 1987-ben megindult tárgyalásokat egy évvel késõbb,
1988-ra siker koronázta: aláírták az elsõ kereskedelmi és együttmûködési
megállapodást az EK és Magyarország között; majd 1989 végén
Lengyelország és Csehszlovákia, 1990-ben a Szovjetunió, az NDK és
Bulgária is köthetett ugyanilyet. Ezek az egyezmények meglehetõsen
szerény tartalommal bírtak: az EK lemondott a mennyiségi korlátozások
alkalmazásáról kelet-európai importjánál, s kész volt biztosítani
a legnagyobb kedvezményes elbánást, amit addig megtagadott. Igazi
piacnyitásról, vámcsökkentésrõl vagy lebontásról azonban szó
sem esett bennük, az EK továbbra is fenntartotta magának a lehetõséget,
hogy akár egyoldalúan is korlátozza a kereskedelmet, ha piaczavarónak
ítél bizonyos mozzanatokat.
Magyar Péter [Változó Világ 30.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |