Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A 80-as évek végén megindult demokratikus átalakulás azonban
alapvetõen változtatott a helyzeten és a Közösség magatartásán.
Már 1989-ben, rögtön az átalakulás kezdetén az EK segélyprogramot
fogadott el, elõször az átalakulásban élen járó lengyelek és
magyarok számára (Gazdaságátalakító segély Lengyelországnak és
Magyarországnak – PHARE), majd 1990-ben ezt kiterjesztette a többi új
demokráciára is. Most már tényleg megszûnt a hátrányos megkülönböztetés,
sõt, általános vámpreferenciákhoz jutott a két reformország,
és némi ingyenes segélyhez és tanácsadáshoz is. A pénzek ennek
ellenére csak gyéren csordogáltak a PHARE révén Kelet-Közép-Európába,
s ennek fõ oka az ottani megfelelõ programok, a felvevõképesség
hiánya volt. Egy évvel késõbb, 1991-tõl, miután a
demokratikus átalakulás véglegesnek tûnt, a Közösség hajlandónak
mutatkozott nagyvonalúbb elbánást biztosító társulási megállapodások
megtárgyalására és megkötésére. Elsõnek ismét Magyarország,
Lengyelország és Csehszlovákia írhatott alá decemberben Brüsszelben
ilyen „európai megállapodást”, a románok, bulgárok és a balti államok
követhették õket késõbb. Ezek az egyezmények már teljes
vámmentes cserét biztosítottak tíz év átmenettel, méghozzá
aszimmetrikus módon, tehát az EK kész volt elõbb lebontani a
maga vámfalát (néhány érzékeny cikk, fõként mezõgazdasági
termék kivételével), mint a társulók, s egyéb kedvezményeket, pénzügyi
támogatást is nyújtott bennük. Ám a piacnyitás és a megállapodás
alapján nyújtott egyéb gazdasági segítség távolról sem bizonyult
elegendõnek a gazdasági átalakulás nehézségeivel küszködõ
közép-kelet-európai országoknak. Azok jóval többet szerettek volna,
éppen ezért alig léptek érvénybe ezek a megállapodások, az érintettek
már a teljes jogú tagság iránt terjesztettek elõ igényeket,
noha frissen átalakult piacgazdaságuk még aligha állt készen erre, s
belsõ jogrendjük is igen távol esett az EK-ban kialakulttól.
Õk azonban forrásokat és fejlõdésük meggyorsítását
remélték a mielõbbi csatlakozástól az átalakulás nyomán
elszenvedett erõs gazdasági visszaesés, az életszínvonal alapos
csökkenése után.
Keletnémetország
sorsa azonban másként alakult, mint volt szövetségeseié. A berlini
fal leomlása felvetette az ország újraegyesítésének lehetõségét.
Helmut Kohl kancellár ezt mielõbb elérendõ célnak
tekintette, míg fõ európai szövetségesei, Thatcher brit
miniszterelnök és Mitterrand francia elnök igyekeztek késleltetni vagy
megakadályozni, tartva egy 80 milliós Németország gazdasági és
katonai túlsúlyától. Kohl ezért 1989 novemberében csupán konföderációra
tett javaslatot a két Németország között. 1990 márciusában a keletnémet
választásokon a kereszténydemokrata párt gyõzött egyesítési
programmal, miközben naponta több ezer keletnémet vándorolt át
Nyugatra jólétet és szabadságot remélve. A menekültáradat komoly
problémát jelentett a bonni hatóságoknak; Kohl ezért július 1-jei
hatállyal gazdasági, pénzügyi és szociális uniós szerzõdést
kötött a keletnémet kormányzattal. Ez a megállapodás közös fizetõeszközzé
tette a német márkát, a keletnémet pénzt egy az egy arányban váltották
át nyugatnémet márkára, a határellenõrzés megszûnt a két
ország között, elõrevetítve gyakorlatilag az egyesülést. Közben
lázas nemzetközi tárgyalások folytak Moszkvával és Washingtonnal.
Gorbacsov végül elfogadta az egyesítést azzal a feltétellel, hogy a
volt NDK-ba nem telepítenek NATO-erõket, s jelentõs pénzügyi
támogatás fejében („a katonák hazai lakásgondjai megoldására”)
hajlandó volt kivonni onnét a szovjet csapatokat. Októberben a 2+4-es
konferencián (a két Németország, valamint négy BT-hatalom, az Egyesült
Államok, a Szovjetunió, Nagy-Britannia, Franciaország) jóváhagyták a
„német állam egységének helyreállítását”. Ezzel a volt NDK az
Európai Közösségnek is része lett. Nem volt szükség csatlakozási
szerzõdésre sem, egyszerûen Németország területe öt új
tartománnyal gyarapodott. A volt keletnémet országrészek, mint
elmaradott területek, támogatáshoz jutottak a közösségi strukturális
alapból. Az NSZK számára az elkövetkezõ években így is óriási
összegû, mintegy 3000 milliárd márkás terhet jelentett a volt
keletnémet gazdaság piaci átalakítása, az állami vállalatok magánkézbe
adása, a szociális és infrastrukturális gondok enyhítése. A
partnereknek is gondot jelentett a 80 milliós Németország: nem
billenti-e fel az EK kényes belsõ egyensúlyait? Vagy nem fordít-e
egyszerûen hátat a Közösségnek? Kohl igyekezett megnyugtatni
õket: „A közös német ház csakis európai tetõ alatt létezhet,
célunk továbbra is az európai egyesülés” – hangoztatta.
A
német újraegyesítést nem sokkal élte túl a Szovjetunió sem.
Gorbacsov 1990 márciusában megszüntette a párt vezetõ szerepét,
és elnöki rendszert vezetett be. Reformjai szétzilálták a gazdaságot,
a tervgazdálkodás már nem, a piaci még nem mûködött; általánossá
vált az elégedetlenség. Elsõnek a balti államok váltak ki a
Szovjetunió kötelékébõl 1991 elején, Grúzia, majd Ukrajna és
az ázsiai szovjetköztársaságok hamarosan követték õket.
Augusztusban titkosszolgálati vezetõk puccsal akarták leváltani
Gorbacsovot, de az orosz elnökhöz, Borisz Jelcinhez hû katonai
egységek körülvették a parlament épületét, a puccs összeomlott.
Decemberben a volt szovjet-köztársaságok vezetõi a kazah Alma-Atában
kimondták a Szovjetunió megszüntetését. Megalakult a csak papíron létezõ
Független Államok Közössége, Gorbacsov két nap múlva lemondott. A
Szovjetunió örökét a nemzetközi szervezetekben Oroszország vette át. Unió
három pilléren
Ilyen
háttér mellett nem volt kétséges, hogy az 1990 végén összeülõ
kormányközi értekezlet nem szorítkozhatott csupán a pénzügyi unió
kidolgozására, hanem a közös külpolitika és biztonságpolitika hatékonyabbá
tétele vált a fõ feladattá. Meg kellett erõsíteni a
politikai összetartozást és együttmûködést, hogy a Közösség
egyetlen – és fajsúlyos – szereplõként léphessen fel a nagy
horderejû változásokban. Az egyeztetések addigi formái ezt nem
biztosították. Aláhúzta ennek szükségét az Irak ellen Kuvait
lerohanása miatt 1991-ben indított Öböl-háború is, amely ismét
nyilvánvalóvá tette az Európai Közösség cselekvõképtelenségét
nemzetközi téren; a háborúban Európa alárendelt szerepet játszott
az Egyesült Államok mellett. Egyesek, így Delors bizottsági elnök,
felvetették a közösségi döntéshozatal kiterjesztését a kül- és
biztonságpolitikára is. Ez szótöbbséggel elhatározott és irányított
külpolitikát eredményezett volna. Sem a kis országok, sem a nagyok nem
egyeztek bele, természetesen. Mások a parlament szerepének erõsítését
tartották fontosnak és szükségesnek az intézményi változtatások között,
ettõl remélve pozitív változást.
Mi kerüljön egyáltalán a kormányközi értekezlet napirendjére?
– már ez is kiélezett vitákhoz vezetett. A franciák, olaszok,
spanyolok, belgák és hollandok ragaszkodtak a közös kül- és biztonságpolitika
szerzõdésbe foglalásához, de úgy, hogy az ne sértse szuverenitásukat.
A németek, olaszok, belgák szorgalmazták a parlament hatáskörének növelését
is. A franciák emellett szerették volna kiterjeszteni a közösségi hatáskört
a szociális politikára, míg a déli, szegényebb országok ragaszkodtak
a regionális fejlesztéshez, a németeknek pedig a bevándorlás szabályozása,
a belügyi együttmûködés volt a szívügyük. A vita hosszú
ideig eltartott, s végül – az olaszok javasolta kompromisszumként –
szinte mindenre kiterjedõ felhatalmazás született, kellõ
konkrétumok nélkül. A végsõ megbízást, mire irányuljon a
kormányközi konferencia munkája, a decemberi római csúcsértekezleten
fogalmazták meg, s az olasz elnökség igyekezett mindenkit kielégítõ
formulákat találni. A cél az volt, hogy a parlamenti jóváhagyásokkal
együtt 1992 végéig tetõ alá kerüljön az új szerzõdés,
és 1993. január 1-jével, az egységes piac teljessé válásával egy
idõben léphessen életbe.
Nem
ment simán a viszonylag legnagyobb egyetértést élvezõ pénzügyi
unió ügye sem: Margaret Thatcher közölte, Nagy-Britannia ezt nem
fogadja el. Pontosabban: nem értett egyet azzal, hogy a harmadik
szakaszban közös pénzt hozzanak létre. Azt javasolta, a közös pénz
és a nemzeti fizetõeszközök egymás mellett létezzenek. Makacs
szembeszegülése a többiek nagyjából már kialakult elhatározásával
közrejátszhatott abban, hogy 1990 november végén le kellett mondania,
s helyét a londoni kormány élén John Major vette át. Tõle a
partnerek azt várták, jóval „európaibb” politikát folytat majd elõdjénél,
ez a várakozás azonban csak részben igazolódott a késõbbiekben.
Maga
a tanácskozás 1991-ben zajlott luxemburgi és holland elnöklettel,
tulajdonképpen két, egymással párhuzamos konferencián. Az egyiken a pénzügyminiszterek
és jegybank-elnökök – a már az elsõ szakasz megkezdéséig
jutott Delors-terv alapján – kidolgozták a pénzügyi unióra, a közös
pénz megteremtésére vonatkozó megállapodást. A másikon került terítékre
a politikai unió és az intézményi változtatások jóval nehezebb kérdésköre.
A kettõnek nagyjából szinkronban kellett maradnia, hogy együtt zárhassák
le õket. A tanácskozások munkanyelve az elsõn az angol, a
másikon a francia volt; ekkor véglegesült ez a gyakorlat. A Közösségben
továbbra is hivatalos volt ugyan minden tagország nyelve, tehát összesen
kilenc nyelv, és a vita végeredményét – a jogszabályokat, szerzõdésszövegeket
– mindegyiken meg kellett szövegezni, de bonyolult jogi vitákat
folytatni így lehetetlennek bizonyult, ezért vált szükségessé a
munkanyelvek gyakorlata.
A
kül- és biztonságpolitika körül igen hevesen csaptak össze az
indulatok. Kiderült: egyik ország sem kész kiengedni kezébõl a
külpolitika irányítását valamiféle nemzetek fölötti intézmény
vagy fõtisztviselõ javára. Végül, mint általában a Közösség
hasonló vitáiban, ezúttal is kompromisszumos megoldás született. Ezt
az elnöklõ luxemburgi kormányzat tette le az asztalra elnöksége
félidejében. A javaslat így szólt: alakítsák át a nemzetek fölötti
hatáskörrel rendelkezõ Európai Közösséget és a külpolitikai
egyeztetések addigi kormányközi rendszerét egyetlen struktúrába,
amely – az antik görög templomokhoz hasonlítható – három pilléren
nyugvó jogi építmény lenne; az elsõ pillért alkossa az Európai
Közösség, amely az eddigi politikák mellé pénzügyi unióval is bõvül,
s ahol ezentúl mindenben többségi döntéshozatal érvényesül, a másodikat
a kül- és biztonságpolitika, amelynek módszere továbbra is a kormányközi
egyeztetés marad ugyan, de amely késõbb közös védelemhez, sõt
közös haderõhöz is vezethet, s amelyet célszerû lenne a
biztonsági kérdésekben illetékes Nyugat-európai Unióra alapítani
(ez utóbbi szervezet egy idõ után be is olvadna), végül a
harmadik pillér lenne a belügyi-igazságügyi együttmûködés,
ahol szintén a kormányközi egyeztetés módszere érvényesül. A három
pillért az Európai Tanács, az állam- és kormányfõk rendszeres
ülései fogják össze, mintegy a görög templom homlokzataként, miután
annak hatásköre mindhárom pillérre kiterjed. S az egész közös építmény
neve változzék Európai Unióra. Bár a három terület elkülönül, s
a közösségi döntéshozatal csak az elsõnél van érvényben,
hatnak is egymásra; ennek révén „az Unió fokról fokra föderációs
jelleget ölthet”. A nyíltan ki nem mondott, de a javasolt szerzõdésszövegbe
lehetõségként beépített elgondolás, hogy a második és
harmadik pillér fokozatosan átkerül az elsõbe, tehát nemzetek fölötti
hatáskörbe, és az Unió azzá válik, amit a neve megelõlegez:
soknemzetiségû szövetségi állammá.
Ez
a föderációs törekvés beleütközött persze a kormányközi együttmûködés
módszeréhez ragaszkodók, elsõsorban a britek és a dánok ellenállásába.
A dolgot bonyolította, hogy a biztonsági politika igazi szervezete továbbra
is a NATO maradt, hiszen egyedül az rendelkezett bevethetõ és közösen
irányított katonai erõvel. A hidegháborús szembenállás végével
a NATO szerepét is át kellett gondolni (ez 1991-ben a római NATO-tanácson
történt meg). A katonai készenlét fõ terheit viselõ
Egyesült Államoknak nem volt ellenére, hogy az európaiak többet vállaljanak
magukra a közös védelembõl, és a jövõben várható új
kockázatok és veszélyek (terrorizmus, etnikai konfliktusok) megelõzésébõl,
szorgalmazták tehát a NATO európai pillérének megerõsítését.
Nem volt azonban világos, hogy ez a megerõsítés magában az
atlanti szövetségben történjék-e, vagy a Nyugat-európai Unióban,
amelynek keretében ez esetben önálló, NATO-tól független európai
haderõt kellett volna felállítani, vagy az átalakított Európai
Unióban, amelyet egyesek – leginkább a franciák – felruháztak
volna önálló haderõvel is, de amely egyelõre nem volt egyáltalán
illetékes biztonsági téren. Ezeket a kérdéseket nem sikerült maradéktalanul
tisztázni. Az uniós szerzõdés szövegezésénél késhegyig menõ
vita folyt az „atlanti megoldást” szorgalmazó britek, dánok,
hollandok és portugálok, valamint az „európai véderõben”
gondolkodó franciák, németek, belgák és spanyolok között. A
kialkudott formula: „A külpolitika és a közös biztonság megteremtésére
irányuló politika felöleli az Európai Unió biztonságával összefüggõ
kérdések összességét, beleértve az adott pillanatban akár közös véderõhöz
is elvezetõ közös védelmi politika meghatározását.” Ez a
nyakatekert mondat mindkét felfogásnak megfelelni látszott, de hogy mit
jelent konkrétan, tulajdonképpen senki sem tudta.
Az utolsó viták 1991 decemberében a hollandiai Maastrichtban
rendezett csúcsértekezleten folytak. Itt eldõlt: szigorú kritériumokhoz,
pénzügyi mutatókhoz kötik, mely országok vezethetik be a pénzügyi
unió harmadik szakaszában a közös pénzt. És eldõlt a
menetrend is: a második szakaszt 1994, a harmadikat 1997, de legkésõbb
1999. január 1-jén megkezdik. Nagy-Britannia külön jegyzõkönyvbe
foglaltatta: fenntartja magának a lehetõséget, hogy nem vesz részt
a harmadik szakaszban, „ha csak másként nem dönt”. Ez annyit
jelentett: nem akadályozza meg a többieket, hogy bevezessék a közös pénzt,
s nyitva tartja magának a késõbbi csatlakozás lehetõségét.
A többiek úgy gondolták, London egy idõ után úgysem tehet majd
mást, elfogadták tehát pillanatnyi különállását. Ugyanez történt
a szociális politika esetében. A britek közölték, hogy õk
semmilyen kötelezettséget nem vállalnak e téren. A többi tizenegy
tagország pedig aláírta az Európai Szociális Chartát, amely kötelezõvé
teszi bizonyos közös európai normák betartását a kollektív szerzõdéseket,
munkafeltételeket, a társadalombiztosítást, a dolgozók részvételét
a munkahelyi tanácsokban, a férfi és nõi munka egyenlõségét
illetõen, s megnyitja a lehetõséget közösségi szociálpolitika
részletesebb kialakítására is. Ez utóbbit sürgették a szociáldemokrata
szakszervezetek, pártok, kormányok, de azért is fontos volt, hogy
mindenütt egyforma feltételek érvényesüljenek az uniós cégek, vállalatok
számára. John Major számára diadal volt, hogy Nagy-Britannia kimaradt
mind a jövendõ közös pénzbõl (amelynek sikerében nem
hitt igazán), mind a vállalatok gazdálkodását erõsen megterhelõ
szociálpolitikai normarendszerbõl, a többiek szintén sikerként
értékelhették, hogy elõbbre léptek a britek nélkül is. Az
integráció fokozottabb elmélyítését szorgalmazók megint elégedetlenek
maradtak: az eredmény aligha volt összhangban várakozásaikkal. Az Unió
„föderációs jellegûvé alakulása” kimaradt a végleges szövegbõl
a britek merev ellenállása miatt. A brit sajtó egy része egyenesen
„förtelmesnek” minõsítette a föderális (szövetségi)
kifejezést. Ehelyett az „Európa népeinek egyre szorosabb uniója”
megfogalmazás került a szövegbe, ami semmiben sem tér el az Európa
Tanács alapokmányában és a Római Szerzõdésben már megtalálhatótól.
A németek, akikhez a legnagyobb tömegben igyekeztek a fejlõdõ
országbeli bevándorlók, ezzel szemben elérték, hogy a bevándorlási
és vízumpolitika nem a kormányközi együttmûködéssel szabályozott
harmadik pillérbe került, hanem az elsõbe, tehát közösségi ügynek
minõsült, s így szótöbbséggel lehetett ide vonatkozó határozatokat
hozni.
A
Közösség – helyesebben immár Unió – kilenc nyelvén több száz
oldalt kitevõ, 300 cikkelyt, 17 jegyzõkönyvet és 33 külön
nyilatkozatot tartalmazó Maastrichti Szerzõdést 1992 februárjára
sikerült végleg megszövegezni és lefordítani minden nyelvre. Akkor írták
alá a külügyminiszterek és a pénzügyminiszterek. A hárompilléres,
hibrid jellegû jogi építmény, amelyben a nemzetek fölötti és a
kormányközi jelleg együtt van jelen, nem került túlságosan közel az
uniós állampolgárokhoz, akikrõl pedig rendelkezik „európai állampolgárságot”
létesítve a számukra. A vita bizáncinak, a végeredmény túl soványnak
tûnt a széles közvélemény szemében. Európában fontosabb események
zajlottak ekkor: jugoszláv válság és belháború, a Szovjetunió megszûnése.
Maastricht mindenképpen új szakaszt indított el azért az integráció
történetében, sikerült új távlatokat és dimenziót adnia annak. Magyar Péter [Változó Világ 30.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |