Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Júliusi–augusztusi
számunkban „Hiperaktivitás figyelemzavar – Betegségek-e valójában?”
címmel cikket közöltünk, amelyet az Állapolgári Bizottság az Emberi
Jogokért Alapítvány kutatása alapján állítottunk össze. Gyarmathy
Éva számos észrevételt fűzött a megjelent cikkhez. Alapvetően nem
ért egyet azon megállapítással, mely szerint káros a hiperaktivitás
pszichiátriai szerekkel történő kezelése. A szerző a cikkben közölt
kezelési programmal egy másik programot állít szembe, amely szerinte
humanisztikusabban és hatékonyabban kezeli a túlmozgásos gyerekek
problémáit. A
„Hiperaktivitás, figyelemzavar – Betegségek-e valójában?”1
című írás a jól hangzó Állampolgári Bizottság az Emberi Jogokért
Alapítvány kutatási beszámolója alapján készült, de sajnos szerző
feltüntetése nélkül jelent meg. Mégis úgy érzem, eme írás megállapításainak
ellensúlyozására le kell írnom saját véleményemet, amely a munkám
során gyűjtött tapasztalatokon alapul. Mindenekelőtt
leszögezem, hogy nem értek egyet a gyógyszerek, különösen nem a
pszichofarmakonok használatával. Mint neveléslélektani szakpszichológus
messzemenőkig a pedagógiai-pszichológiai kezelést és terápiás módszereket
tartom elsődlegesnek. Jelentősen
túlzottnak tartom még a magyarországi gyógyszerfogyasztást is, nem is
beszélve az Egyesült Államok-beli helyzetről. Sokkal
több a hiperaktívként diagnosztizált gyermek még nálunk is, mint ahányra
a hiperaktivitás szindróma valóban illenék. Ugyanakkor
nagyon károsnak tartom, ha ideologikusan és egyoldalúan tájékoztat
egy szervezet olyan fontos kérdésekben, amelyek számos gyermek és család
életét jelentősen befolyásolják. (Azt
is tudatom, hogy egyetlenegy gyógyszergyár sem fizet az alábbi írásomért,
nem vagyok érdekelt még részvények birtoklása szintjén sem a gyógyszergyárak
bevételének növelésében.) Mi
a hiperaktivitás?
A
hiperaktivitás két alapvető eleme a túlmozgás és az impulzivitás.
A túlmozgás sokszor nem egyszerűen azt jelenti, hogy a gyerek másoknál
többet mozog, hanem azt, hogy rendezetlenül, nem a megfelelő időben,
helyen és módon mozog. Az impulzivitás azt jelenti, hogy a gyerek nem
tudja megfékezni magát, az impulzusok vezérlik. Előbb cselekszik, és
utána (esetleg) gondolkodik. Ezen jellemzők miatt lényegében
folyamatos veszélyben vannak a hiperaktív gyerekek és a körülöttük
lévők is. A
hiperaktivitáshoz társulhat specifikus tanulási zavar (diszlexia,
diszgráfia, diszkalkulia) és/vagy figyelemzavar. Mindezek azonban
hiperaktivitás nélkül is felléphetnek. A
hiperaktivitás fogalmának olyan meghatározása, hogy „Hiperaktívnak,
figyelemzavarosnak vagy egyéb pszichiátriai >>rendellenességgel<<
rendelkezőknek általában azokat a gyerekeket tekintik, akik az iskolában,
az órán nem tudnak nyugodtan megülni a helyükön, mással
foglalkoznak, vagy nem képesek odafigyelni, zavarják a tanárt vagy a többi
gyereket” (204.), csupán sértés a hiperaktív gyerekekkel a
gyakorlatban foglalkozó szakemberekre, pedagógusokra. Azt sugallja, hogy
lényegében azért nevezik betegnek, „rendellenesnek” ezeket a
gyerekeket, mert kellemetlenségeket okoznak. Ezenfelül a hiteles meghatározás
elmarad. A
továbbiakban a fent említett írás arról szól, hogy a hiperaktivitás
fogalma az Egyesült Államokban valójában abból született, hogy pénztámogatásért
rengeteg gyerekre rámondták, hogy ADHD-s (Attention Deficit
Hyperactivity Disorder). Igaz lehet az, hogy az Egyesült Államokban pénztámogatásért
jelentősen több gyereket minősítenek vagy minősítettek hiperaktívnak,
de ennek semmi köze nincs a fogalom megszületéséhez. Nem
igaz, hogy nincsenek olyan tudományos vizsgálatok, amelyek bizonyították,
hogy agyi elváltozás, illetve agyi eltérő működés áll a
hiperaktivitás hátterében. Sok vizsgálat igazolta az eltérő működést.
Ugyanakkor számos olyan tudományos eredmény is született, amely azt
mutatta ki, hogy nincs semmilyen agyi eltérés a hiperaktivitás hátterében.
Ilyen ellentmondások nem csak a hiperaktivitás kérdésében
jelentkeznek. Mindig a kutatók alaposságától, a vizsgálatban szerepet
játszó tényezők megfelelő kontrollálásától függ, hogy egy tudományos
eredmény mennyire helytálló. Az
sem igaz, hogy nincs bizonyíték arra, hogy „agyi”, „kémiai”
zavar okozná a szindrómát. Önmagában az a gyakorlati tény, hogy csak
a valódi hiperaktív gyerekekre hat nyugtatólag a serkentőszer,
mutatja, hogy valami másképp működik néhányuknál. Az
eseteknek legalább a fele öröklött eltérés, és neurológiai
diszfunkció mutatható ki a tünetek hátterében. A frontális lebeny és
a nucleus caudatus gátló funkciót ellátó területén a
neurotranszmitterek nem megfelelő mennyiségben vannak jelen. A megfelelő
serkentőszer az agyi erekben kimutathatóan nagyobb aktivitásra serkenti
a nucleus caudatust. A valódi hiperaktivitás hátterében tehát az
agyban lévő „fékek” alulműködése áll. Ezért a „fékek”
serkentésével a stimulánsok meg tudnak nyugtatni egy valódi hiperaktív
gyereket. A
pszichiátriai szerek
A
stimulánsok tehát nem elnyomják a gyermek tüneteit, nem fejbevágják,
hanem beindítják azokat a belső biokémiai folyamatokat, amelyek lehetővé
teszik, hogy a gyermek képes legyen saját magát kontrollálni. Aki
valaha látott valódi, súlyosan hiperaktív gyereket megnyugodni a gyógyszer
bevétele után, az tudja, nem igaz, hogy a gyerek „néz maga elé”, kábult,
lebénult, hanem megéli, hogy képes figyelni és tanulni. Aki kíváncsi
arra, hogyan hatnak ezek a szerek, kérdezzen meg egy igazi hiperaktív
gyereket, hogyan éli meg a szer hatását. Megismétlem:
nem tartom megoldásnak a gyógyszerek használatát. Ritka, súlyos
esetekben azonban egyszerűen hozzáférhetővé teszik a gyereket önmaga
számára. Képes kontrollt gyakorolni, lefékezni impulzusait és így
tanulni. Nem egyszerűen iskolai tananyagot tanulni, hanem az önkontrollt.
Mert ez az, amit nem tud elsajátítani, mert nincs hozzá megfelelő eszköze.
Ha sikerül pedagógiai-pszichológiai úton megtanítani a gyereknek,
hogyan kezelje késztetéseit, hogyan irányítsa mozgását, figyelmét,
akkor nem lesz szükség a gyógyszerre. A
legtöbb esetben amúgy sem lenne szükség gyógyszerre, ha a megfelelő
kezelést és környezetet időben biztosítanánk ezeknek a gyerekeknek. A
hiperaktivitás kezelésére jelenleg alkalmazott gyógyszerek messze nem
tökéletesek, hatásuk nem eléggé ismert, és mellékhatásaik is
vannak. Ugyanez azonban a legegyszerűbb lázcsillapítóról is elmondható.
Az általam bírált írásban felsorolt mellékhatásokhoz hasonló vagy
azokon lényegesen túltevő mellékhatásokat rengeteg gyógyszer
ismertetőjén olvashatunk. Számos gyógyszer okozhat függőséget is,
és még bizonyos köhögéscsillapítókat is kábítószerként szednek
a drogosok. A
gyógyszerek használata ezért csak nagyon indokolt esetben, igen nagy óvatossággal
történhet. Ha ez nem így van, az nemcsak a gyógyszerek hibája, hanem
az alkalmazási módjuké is. Ugyanez igaz a hiperaktivitás kezelésére
is. Amiről
szintén fontos tudni
A
hiperaktivitásra szedett gyógyszerekről soha nem tudták kimutatni,
hogy erőszakos cselekményekre serkentik a hiperaktív egyéneket. Az,
hogy olyanok követtek el súlyos bűnöket, akik ezeket és más
pszichotróp szereket szedtek, egyszerűen azt jelenti, hogy olyan betegségekben
szenvedtek, amelyeket az orvosok ezekkel a szerekkel kezeltek. Azt
sugallni, hogy ezek a szerek okozzák a bűncselekmények elkövetését,
pont olyan következtetés, mint mikor azt mondjuk, hogy például az
inzulin okozza a cukorbetegeknél jelentkező kómás állapotokat, mert a
legtöbben már hosszú ideje szedték azt a kómás állapot létrejötte
előtt. De ugyanezen logika mentén lényegében az összes szívgyógyszernek
szerepe van a szívbetegek elhalálozásában, hiszen akár
statisztikailag is kimutatható, hogy szignifikánsan többen halnak meg
szívbetegségben azok közül, akik szívgyógyszereket szedtek, mint
akik nem. Nagyon
fontosnak tartom, hogy minél pontosabb kivizsgálás történjen a különböző
pszichitáriai gyógyszerek hatásáról, és a visszaéléseket, valamint
a félrediagnosztizálásból, illetve gondatlanságból fakadó fölösleges,
illetve téves gyógyszerezést sikerüljön elkerülni. Mindazonáltal
felelőtlenség hamis sugallatokkal és szélsőséges megnyilvánulásokkal
hisztériát kelteni, mert olyan súlyos esetekben (amelyek hangsúlyozom,
sokkal ritkábbak, mint azt ma állítják) sem fognak hozzájutni a gyógyszerekhez
a gyerekek, amikor akár a gyerek életéről lehet szó, de a társadalomba
való beilleszkedéséről mindenképpen. Aki
olvasta Szűcs Marianna2
kiváló és alapos kutatómunkára épülő cikkét, amely a Szemle
ugyanazon számában a fent említett írás után jelent meg, igen szemléletes
és a valóságot pontosan tükröző képet kapott a hiperaktív
gyerekeket nevelő családok nehézségeiről. Nemcsak a gyerekek kerülhetnek
komoly veszélyhelyzetbe, hanem egész családok. Ezért tartom nagyon lényegesnek,
hogy igyekezzünk minél megbízhatóbb és konstruktív tájékoztatást,
segítséget és támogatást biztosítani a hiperaktivitással
kapcsolatban is.
Gyarmathy Éva |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |