Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Megoldások
Nem
igaz az, hogy mindegy, mi váltja ki a hiperaktivitást, el kell kerülni
a gyógyszerezést. Azoknak van szükségük gyógyszerre, akiknél a tünetek
olyan súlyosak, hogy másképpen nem közelíthetőek meg, és valóban
agyi-biokémiai eltérés okozza a hiperaktivitást. Más esetekben, még
ha súlyos is a probléma, a serkentők nem érik el hatásukat, sőt valóban
károsak lehetnek. Az
nem segít egyetlenegy hiperaktív gyereknek, szüleinek és tanárainak
sem, ha azt mondjuk, hogy vegyék kezükbe a problémát és oldják meg.
Ezzel tovább frusztráljuk a tehetetlenségükben már amúgy is a pszichés
összeomlás határán lévő hiperaktív gyerekeket nevelő szülőket és
pedagógusokat. Nem segít, ha kiragadunk egyfajta okot, így az ételszínezékeket,
amelyek csak néhány hiperaktív esetért felelősek. A legtöbb hiperaktív
gyereknél nem segít az ilyen ételek megvonása, csak még több terhet
ró a családra. Ezért a pontos diagnózis igen fontos, de nem a címkézés,
hanem a tünetek alapos megfigyelése és regisztrálása, majd a kiváltó
okok azonosítása szükséges a megfelelő kezelés kidolgozása érdekében.
Ezzel
együtt minél fiatalabb korban meg kell kezdeni a pedagógiai-pszichológiai
kezelést. Ehhez szeretnék hozzájárulni egy rövid összefoglalóval. A
hiperaktív gyerek kezelése
A
hiperaktív gyerekek nevelésében figyelembe kell venni sajátosságaikat.
Szeretik a mozgást, a társas helyzeteket, az újdonságokat, az élményeket.
Ezeknek jutalomértékük van, tehát fontos szerepet kell kapjanak a
nevelésben. Nehezen
tudják visszafogni késztetéseiket, minden eltereli őket, ami nem eléggé
érdekes számukra. Figyelmüket akkor tudják fenntartani, ha az ingerek
változatosak, és nem túl nagy intervallumban követik egymást. Társas
helyzetben jobban tudnak teljesíteni. Ennek megfelelően kell a hiperaktív
gyerek környezetét és a vele való bánásmódot kialakítani. Jól
szervezett környezet
A
hiperaktív gyerekek számára az a környezet a legmegfelelőbb, amely
alkotó, korlátozó és türelmes. A hiperaktív gyereknek mind térben,
mind időben rendezett, de rugalmas környezetre van szüksége. Legyen
meghatározott helye a holmijainak, a különböző szükséges eszközöknek,
a tevékenységének. Időbeosztása rendszeres, de rugalmas legyen. A
nagyobbak már maguk készítsék el, szükség szerint felnőtt segítséggel,
az időbeosztásukat. Határozott
szabályok
Ahogy
a környezetnek, úgy a szabályoknak is határozottnak és rendezettnek
kell lenniük. Következetesen betartott szabályrendszert kell a gyerek köré
építeni. A szabályok nem változhatnak mindennap. Természetesen a
gyerek fejlődésének megfelelően hosszabb távon módosíthatjuk, sőt
módosítanunk is kell némely szabályt. Elvárásainkkal igazodnunk kell
a gyerek lehetőségeihez, ezért minél kevesebb, de nagyon szigorúan
betartott szabályra van szükség. A gyereknek legyen nagy szabadsága a
szabályokon belül, de bizonyos határokat soha ne léphessen át súlyos
következmények nélkül. A
szabályoknak kiszámíthatóknak kell lenniük, hogy a gyerek tisztán láthassa
előre, milyen következménnyel kell számolnia valamely szabály megsértésekor.
A következmény lehetőség szerint igazából is a tettből következzen.
Állítsunk fel fontossági sorrendet, és a következmény a tett súlyával
legyen arányos. Büntetés
és jutalmazás
Csak
az azonnali jutalmazás vagy büntetés lehet hasznos. Az ígéret vagy
fenyegetés nem ér semmit. Ehhez tartozik az „egyszer mondom” szabály.
A gyerek viselkedésének befolyásolása két mozzanatból áll: ráhatás,
amelynek során a gyerek a kívánt tevékenységet elvégzi, majd a
jutalmazás, amely megerősíti az adott tevékenységet. A ráhatással
el kell érni, hogy a gyerek megtegye, amit elvárnak tőle. Ha kétszer
mondom, akkor már mondhatom háromszor is, már a gyerek fogja meghatározni,
hogy mikor fogad szót. A
következmény azonnali legyen, ha a ráhatás nem éri el a célját.
Hasonlóan a jutalmazás is azonnali legyen. A jutalmazásnak egyik jó módja
lehet, ha a gyerek meghatározott tevékenység vagy viselkedés esetén
valamilyen később beváltható zsetont kap. Így könnyebb azonnali
megerősítésben részesíteni. Mint bármely megerősítést, ezt a módszert
is a kiszámíthatóság és a következetesség teszi hatékonnyá. A
büntetés más gyerekekhez képest kevésbé hat a hiperaktív
gyerekekre. A túl erős büntetés bénító hatású lehet, és nem várt
reakciókat okozhat. Ezért nehéz ezt a nevelési módszert alkalmazni.
Nem kívánt viselkedés esetén ennek ellenére szükség lehet rá mint
negatív megerősítésre, amely elkerülést épít ki. A legfontosabb a
büntetés azonnalisága és elkerülhetetlensége. Mértéke az elkövetett
tett súlyosságával legyen arányban. Hiperaktív
gyerekek esetében a leghatékonyabb büntetés a depriváció. Minthogy
állandóan mozogniuk kell, és állandóan a figyelem középpontjában
szeretnének lenni, ezért a vonzó aktivitások megvonása és az elkülönítés
lehet hatásos büntetés. Feltételek
alkalmazása
A
gyereknek folyamatosan tapasztalnia kell, hogy tetteinek azok minőségétől
függően következményei vannak. Ezért annak függvényében viselkedjünk
vele, ahogyan ő viselkedik velünk. Nagyobb és értelmes gyerekeknek írásba
is lehet foglalni a szabályokat. A gyerek felírja, hogy milyen elvárása,
igénye, kérése van, és mi is felírjuk a saját szempontjainkat.
Ezeket azután közösen egyeztetjük, és utána nagyon következetesen
betartjuk az egyezségeket. Értékelés
Mindig
a gyerek tettét, és ne a gyereket magát értékeljük. Igazán csak a
konkrét tett megerősítése hatásos. Dicséret
esetén az értékelésbe foglaljuk bele, hogy mi az, amit jónak találtunk.
Például „Nagyon örülök, hogy uralkodni tudsz magadon, amikor Jocó
kellemetlenkedik neked”, vagy „Nagyon szépen elraktad a füzeteidet,
így máris játszhatunk egy kirakós játékot az asztalon”, vagy
„Felnőtt módon eszel, aminek nagyon örülök”. A
negatív értékelést kerüljük el. A hiperaktív gyerek amúgy is negatív
önértékelését erősítenénk meg a mindenféle ócsárlással, jelzőkkel
és kritikákkal. Ehelyett konkrét utasításokat adjunk abban az
esetben, amikor a gyerek valamilyen nemkívánatos tevékenységet
folytat. Például „Rakj rendet az asztalodon, mert nem tudunk játszani,
ha tele van a holmiddal!”, vagy „Légy szíves, halkabban beszélj,
mert nagyon kellemetlen ez az ordítozás!”, vagy „Soha nem köphetsz
le másokat”, vagy „Lassan menj a folyosón, nehogy elgázolj
valakit!”. Ahogy
a példák is mutatták, ha a gyerek valamely viselkedése nemtetszésünket
váltja ki, akkor (1) kerüljük el a gyerek értékelését, (2) igyekezzünk
a gyereknek konkrétan megmondani, hogy mit kellene csinálnia, (3) lehetőség
szerint tiltás helyett a megfelelő viselkedést hangsúlyozzuk. A
figyelem felkeltése
Ami
érdekli a gyereket, arra kitartóan tud figyelni. Megfelelő motiváció
esetén tehát nem jelentkezik a figyelemzavar. Olyan módon kell információkat
átadni, ami megfelel vezető információfelvételi és -feldolgozási módjának,
vagyis képi-vizuális, mozgásos. Ha
a gyerekkel közölni akarunk valamit vagy utasítást adunk, érintsük
meg a vállát vagy a karját, hogy figyelmét magunkra irányítsuk.
Keressük a tekintetét, de természetesen nem kell rámerednünk. Ha szükséges,
ismételtessük el vele a közölteket, hogy megbizonyosodjunk róla, valóban
figyelt ránk. Megelőzés
A
konfliktusokat mindig a legjobb megelőzni, mert mikor már kitört a dühroham,
vagy a gyerek nem teljesítette a feladatát, sokkal nehezebb higgadtan
rendezni a helyzetet. A
hiperaktív gyereknek segít, ha az időt szegmentáljuk. Előre tudatjuk
vele az előtte álló változásokat, feladatokat, és felkészítjük azáltal,
hogy idői közelgését jelezzük. (Pl. „Jövő héten, három nap múlva,
két nap múlva megyünk az új iskolába” vagy „Két órád van a házi
feladatra”, „Még egy órád van” stb.) Csak
olyan feladatot adjunk, amely nem haladja meg jelentősen a gyerek lehetőségeit.
Minél konkrétabb utasításokat adunk, annál valószínűbb, hogy el
tudja végezni a feladatot. (Pl. „Rakj rendet!” helyett: „Tedd a
szekrénybe a ruháidat!”, majd ha ezt megtette, akkor „Tedd a polcra
a játékokat!” stb.) A
hiperaktív gyerekek nagy része egyszerűen nem is tudja, hogyan kell
„jól” viselkedni. Ezért fontos, hogy mindig tudassuk velük, hogy
pontosan mit várunk el tőlük. Ezt sajnos nem egyszer, hanem ha kell,
minden alkalommal el kell mondani, amikor abba a helyzetbe kerül. Ráadásul
a lehető legtömörebben. Minél tovább magyarázunk egy hiperaktív
gyereknek, annál kevesebbet fog fel a mondanivalónkból. Befejezés
Írásommal
nem szeretnék vitát kiváltani. Ezért is hangsúlyoztam, hogy kizárólag
a szélsőséges és hamis sugallatok megcáfolása a célom. Nagyon örülnék
azonban, ha a kérdések felvetődése kapcsán komoly, jól megalapozott
kutatások indulnának, hogy pontos képet kapjunk a hiperaktivitás
szindrómáról. Gyarmathy Éva |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |