Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Tömeg-kommunikáció
Amikor
a Coca-Cola 1886-ban elkezdte terjeszteni termékeit senki sem gondolta,
hogy egy évszázad múlva a disztribúció, azaz a polcokon való
megjelenés önmagában semmit sem fog érni: biztosan
eladást nem fog produkálni. Közel egy évszázad kellett ahhoz,
hogy a marketing és sales tudományok egy új technikát vessenek be a
fogyasztóért vívott harcba: az image ("márkakép") felépítését.
Az 1970-es évek második felétől megjelentek a márkák, akik "képben"
beszéltek, de mondhatjuk utólag kicsit gúnyosan, "dalban mondták
el...". Az emberek vevők voltak az image világára, a márkák új
lendületet kaptak. A Marlboro-Men vezette képi márka kommunikáció egy
friss értékképző technikává fejlődött ki.
Kár volna azt képzelnünk, hogy a brand image feltalálása
"öncélú", a marketingesek agyában megfogant módszer volt,
amely csupán az eladás folyamatosságát biztosította. Világosan látható,
hogy a tőzsdén az erősen márkázott termékek indexe az évek alatt
hogyan "húzott el" a nem márkázott termékek indexe mellett.
A márkázás valódi tőzsdei értékképző. Így lehetett
"eladni" a management többi tagjának a "képben mondom
el" ötletet. A márkázás ugyanis területfoglalás. A fogyasztók
agyában elfoglalt terület az, aminek az "ingatlan értéke" adódik
hozzá a vállalat “kézzel fogható” javaihoz. A Coca-Cola vállalat
értéke ma 142 milliárd USD, de mindössze 58 milliárd ebből a vállalat
materiális javainak értéke: a gyárak, üzemek, autók és automaták...
a maradék immateriális. 84 milliárd USD, ami a teljes értéknek az
59%-a, csak magának a Coca-Cola brandnek az értéke: az emberek agyában
élő kép értéke. Emblémástul, szlogenestül, az üveg sziluettjének
ismeretétől, az immateriális brand imagebe beleölt milliárdok felépítésének
minden centjével együtt. A helyzet megfordult: az immateriális többet
ér manapság, mint a materiális. Így képez materiális értéket a
reklám, és a kreatívok agya: gondoljunk csak arra, hogy amikor a
Vodafone márkát bevezettük Magyarországra, a Republic Of Art Reklámügynökség
alig 3 hét alatt érte el a márka érzetének és képének átadását,
ami máig is erősen jelen van a fogyasztók agyában és ezzel nem csak a
médiában elköltött milliókkal növeltük a márka értékét!
A pénzügyi igazgatók ezrei ezen felbuzdulva felépítették a márkázott
világot, merthogy a pénzügyi igazgatók tették alapvetően. Minden,
minden, minden körülöttünk márkázott. Egészen a WC papírig. A tömeg-kommunikáció
manapság már nem márkák kommunikációja a tömegek felé, hanem márkák
tömegeinek kommunikációja. Ennek köszönhetően mára már megterhelő
mennyiségű információt kap az "egyszeri" fogyasztó az agyába
nap mint nap. Megjegyezhetetlen mennyiség.
Kutatások bizonyítják, hogy a szimpla image kommunikáció, - a
kezdetek után majd 30 évvel- a teljesen elinflálódott image és média
csatornákon egyre nehezebben jut át. Vagy nem is képes átjutni, hiszen
óriási mennyiségű márka próbál a fogyasztó agyába, USP-ket (különleges
termékelőnyöket) és kulcs üzeneteket eljuttatni. Ide jutottunk közel
30 év leforgása alatt. A problémát valahol a módszerben kell keresni
és ott, hogy a márkák csak "képben és dalban" mondták
el... Globális
kultúra, globális társadalom, élmény fogyasztó
Megváltozott
az elmúlt 30 évben minden, ami a fogyasztói társadalomban megváltozhatott.
A világon mindenütt, Tokiótól Budapesten át Los Angeles-ig egyszerre
harapunk bele a Big Mac-be és egyszerre érezzük ugyanazt a majonézes
édes ízt. Egyszerre koccintunk Bacardi-val, egyszerre megyünk fel a világhálóra
és kapunk információt angol nyelven, egyszerre kapcsoljuk be a CNN-t,
az MTV-t, vagy az HBO-t. Egyszerre szórakozunk ugyanazon a viccen a Harry
Potter filmben, egyszerre rezdülünk össze a NOKIA
telefonok ugyanolyan csengő hangjára és egyszerre nézzük végig
a repülőkön az utaskísérő biztonsági pantomimjátékát. A fogyasztó
is megváltozott. Mára már kevésbé érdekli őt a termék, vagy a termék
image. Az a fogyasztó aki walkman-nel fut, raftingol, vagy téma parkokba
jár: AZ ÉLMÉNYRE UTAZIK! A termék ára és funkcionális dimenziói
mellett a márka társadalmi, mentális és spirituális funkcióit is
figyelembe veszi akkor, amikor a teljes élményre koncentrál, amit a márka
ad - vagy nem ad. Ő az új típusú, "élmény fogyasztó". Ez
a fogyasztó és az általa alkotott társadalom tudatos. Együtt nőtt
fel a marketinggel. Rajta nőtt fel a fogyasztói társadalom és ezt
tudja is. Tudja mi a reklám, a sorok között olvas. Tudja hogy Ő diktál,
hiszen az Ő pénzéért folyik a harc. Kapcsolatokat keres (nem másért
mint ezért annyira életerős manapság a telekommunikáció), és élményekért
fizet (Disney), nem termékekért. Kár volna azt gondolnunk, hogy egy márkáról
nem rakja össze a "teljes élmény képét". Hiába reklámoz a
NIKE gyönyörű izmos kosárlabdásokkal, ha Indonéziában
gyerekekkel dolgoztat, akármit is "mond el képben", a
megítélésén nehezen javíthat! De hogy itthoni példát mondjak, a
DANONE-nak nem valószínű hogy márka image szempontjából jót tett a
Győri probléma. Hiába látjuk magunk előtt a joghurtba csobbanó
cseresznye lassított képét, az nem fedi el a teljes élményt a márkával
kapcsolatban. A fogyasztó egyre
inkább teljes élményt mérlegel! Itt
az élmény világa!
Az
ezredfordulóra tehát az egysíkú image kommunikáció nem működik
olyan hatékonysággal, mint a kezdetekkor. A legnagyobb márkák, akik
annak idején az image kommunikáció megteremtésében is élen jártak
megérezték ezt. Michael Eisner a Disney-től, Ted Turner a CNN-től,
vagy Sir Richard Branson a Virgin vállalatcsoporttól, jó vezetőkhöz méltóan
elsőként fordították el a brand-hajó kormánykerekét Saját személyükkel
alátámasztva felépítettek egy olyan cégfilozófiát, amely önállóan
is élményt ígér a fogyasztónak az összes kapcsolódó márkára vetítve.
Sztárokká nőtték ki magukat. Rájöttek, hogy a komplex márka élmény
managementjéről van szó, amikor brandingről beszélnek, ma már nem elég
"képben elmondani".
Kutatások alapján, szakemberek és marketing professzorok
kidolgoztak egy, a márka élmény koordinálására alkalmas módszert.
A funkcionális, a mentális, a szociális és spirituális szintek
kezelésének és managementjének modellje ez, ami vertikálisan segít
megoldani a márka különböző szinteken való megjelenésének problémáját.
Ez az úgynevezett 4 dimenziós márka élmény modell, amit a Republic Of
Art is sikeresen használt olyan márkák megalkotásánál, mint a
Vodafone, a Scitec Nutrition vagy a Raiffeisen Bank, és olyan márka
managementeknél, mint a PEPSI. A felejthetetlen pozitív élmény kialakítása
a cél. A fenti 4 dimenziós metodika alkalmas arra, hogy ne csak az ATL
területén, a klasszikus médiákban elérjük a célt, de térben és időben
is kontrolálhassuk azt. Olyan márkák, mint a Disney, vagy a Heineken mára
már élményként élnek a tudatunkban, ennek a tudatos módszernek köszönhetően.
Az eladás helyére egyre komolyabb szerep hárul az integrált
Brand Experience átadásakor. Az eladás helyi koncepció, maga a
"kontextus" megteremtése, vagyis hogy milyen világba érkezik
a vásárló. Ez önműködően megteremti a "viszonyt" és a
"kapcsolatot" a márkával, ami pedig egy jól szelektált
"közösséget" hoz létre középtávon. Ez az a
közösség amely tökéletesen releváns lesz a márka szempontjából,
vagyis a márka (és az eladás) tökéletesen számíthat a közösség
tagjaira, hiszen önmaga hozta létre azt. A NOKIA, a Body Shop vagy a
Starbucks Coffee élenjár az ilyen új típusú közösségek létrehozásában. Brand
Experience A
Republic Of Art és a Siegelgale (az egyik legnagyobb nemzetközi
marketing- és márkatanácsadó ügynökség) stratégiai partneri
kapcsolatával felépített egy márka management rendszert, amely magába
foglalja a fenti vertikális tervezést, és a Brand Experience Ciklust,
amely horizontális folyamatot szabályoz. Az egyik vásárlástól eltelt
időt tölti fel motiváló és releváns üzenetekkel a következő vásárlásig.
A feltöltés a márka élmény megvalósítására irányul. Nem minden média
alkalmas a vásárlási ciklus bármely pontján motiváló élmény átadására.
Ezeket az élmény csomagokat osztja be média típusokra. A fenti vertikális
és horizontális rendszer alkalmas a teljes márka élmény felépítésére:
térben és időben. Ezzel a módszerrel érhetjük el, hogy legközelebb
is a mi termékünket válassza a fogyasztó, hiszen a "Brand
Experience" az ok, amiért a vásárló visszatér (vagy nem, ha
nincs megoldva a kérdés!) Fabricius Gábor [11. Országos Marketing Konferencia nyitó ülése] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |