Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
Az
ősleletektől a kereszténység felvételéig A
történelem előtti időkből származó legrégibb lény, egy őshüllő
71 millió éves maradványait 1999 szeptemberében tárták fel Dániában.
Az állat teste 12 méter hosszú, fogai 4 centiméteresek voltak. A lelet
érdekessége, hogy a hüllő új, eddig ismeretlen fajta, amelyet eddig a
világon még sehol nem találtak. A
jégkorszakok folyamán -az utolsót kivéve- Dánia egész mai területét
jég borította. A köztes, interglaciális időszakokban minden valószínűség
szerint volt néhány állandóan lakott hely, ám erre kevés a konkrét
bizonyíték. Ezek egyike a Jylland-félsziget északkeleti részén,
Randers városa mellett, Hollerupnál 1912-ben talált lelet. Eszerint a
legutolsó jégkorszakban, mintegy 100 ezer évvel ezelőtt emberek tanyáztak
a környéken: ezt egy szarvas velőscsont vörösesbarnára égett maradványai
látszanak igazolni, amelyeket a régészek ősi lakoma nyomainak tulajdonítanak.
Ennél sokkal többet tudunk az időszámításunk kezdetét kb. 10 ezer
évvel megelőző korai kőkorszakról. Ebben az időszakban a jég észak
felé húzódott, ezzel kedvezőbbé téve az életkörülményeket. Az e
korból származó nyílhegyek és vadászkés-maradványok arra utalnak,
hogy az itt lakók nomád vadászok voltak. A későbbi középső kőkorszakban
a tengerszint gyakori változásai miatt a parton csak elszórtan voltak
települések. Annál lakottabbnak bizonyult a szárazföld belsejében
megbúvó mélyedések, tavak környéke. 1900-ban a régészek egy ilyen
település feltárásakor egész kis történetnek bukkantak nyomára: a
falu vadászai által eltalált bölény kétszer is lerázta üldözőit,
ám másodszorra, nyílhegyektől súlyosan sebzetten a tóba veszett. A
kutatóknak az állat teljes csontvázát sikerült épségben megtalálniok.
Időszámításunk előtt mintegy 2500 évvel, az újkőkorszak folyamán
a dán gazdaság későbbi alapja, a mezőgazdaság is megjelent: háziállatok
és kultúrnövények nyomait tárták fel. A földet az „ard"-nak
nevezett egyszerű ekével szántották. Jellemző a kövek megmunkálásának
csaknem művészi tökéletessége, eleganciája. A mintát a délről
importált bronz szerszámok képezték, ezek formáját utánozva szinte
tükörsimára csiszolt baltafejeket készítettek. Ugyancsak idegen minta
szolgált a temetkezési halmok, a dolmenek kialakításához. Maglemose
falu („mose" dánul mocsarat jelent) süppedékes vidékén
amulettként használt borostyán faragványokat is találtak. Az
időszámításunk előtt 1500-tól 500-ig terjedő bronzkorszakból
maradtak fenn a leggazdagabb leletek. A véletlen folytán erről a korról
többet tudni, mint számos, azt követő időszakról. A leghíresebb
bronzkori emlék a Trundholmban és Derbjergben talált, napszekérnek
elnevezett harci kocsi és számos, lur nevű, hosszú, kürt alakú
hangszer. (Ez utóbbit még a jóval későbbi vikingek is használták, a
koppenhágai Városháza mellett magasodó oszlopon a „lurfúvók"
viking harcosokat ábrázoló szobra áll.) Az ókori Róma történetírói
is megemlítik a „barbár észak" temetkezési szokásait, így
azt, hogy a halottakat szent mocsarakba temették. A koporsókat
csersavval kezelték, ezért azok nem engedték át a nedvességet. Így
találtak meg a régészek számos, teljesen ép koporsót, amelyekben a
halott ruházata viszonylag épségben megőrződött. Emberi testek legrégebbi
maradványai a korai vaskorszakból származnak. Kivételes módon
teljesen épen maradt ránk a „tollundi fej", amely hajszálpontosan
olyan, mint 2000 évvel ezelőtt lehetett, finom vonásokkal és nemes
vonalú orral. Bár a latin hódítás e vidéket nem érintette, az akkor
itt élő kelták minden bizonnyal élénk kereskedelmet folytattak a rómaiakkal:
Hoby falu mellett még egy, valószínűleg római szenátor tulajdonában
volt boroskupát és más tárgyakat is találtak, Langelandon pedig olyan
ezüst evőeszközöket, amelyeket capuai ötvös készített. A
vaskorszak a viking kor kezdete, hiszen ekkor, az i. sz. 5. századtól
telepedtek le a mai Dánia területén azok a germán törzsek, amelyeket
ezzel a névvel illettek. A „viking" szó eredeti jelentésé
vitatják. A legnagyobb talán annak a valószínűsége, hogy a „vik",
azaz „öböl" szóból származik. A vikingek ugyanis először valóban
az öblökben telepedtek meg, mert „kétlaki" életformájuknak ez
felelt meg a legjobban. Amikor az időjárás nem engedte meg a tengeri
portyákat, békés földművelő-állattenyésztő nép voltak, ám
mihelyt lehetett, az öblökben hajóra szálltak és kíméletlen erőszakkal
támadtak távoli partokat. A viking korról -főként annak első évszázadairól
– jórészt csak legendák maradta fenn. A dánok, illetve a norvégek
és svédek között az 5-10. században nem volt igazán markáns különbség.
Azt sem sikerült egyértelműen igazolni, hogy e skandináv népek szétválása
azért történt, mert a dániai viking törzsek dél felé, a norvégok
nyugatra, a svédek pedig keletre „kalandoztak el". Tény viszont,
hogy az Anglia területét a Londontól Chesterig húzódó vonaltól északra
886-ban elfoglaló harcosokat az ott élők dánoknak hívták. Ezek a törzsek
hajóztak át Normandiába, ahová a Nagy Alfréd angol király által rájuk
mért vereség nyomán szorultak. Több ízben megostromolták Párizst
is, mielőtt végleg letelepedtek és „ellatinosodtak" volna. Az
utolsó nagy viking hódítás Nagy Knud (Canute) nevéhez fűződik, aki
995 és 1035 közötti uralkodása során, 1016 körül rövid időre leigázta
egész Angliát és a mai Dél-Norvégiát is. Az
első nagy történetíró, Saxo Grammaticus, aki a mi Anonymusunkhoz
hasonló szerepet tölt be a dán nemzeti krónikaírásban, a 13. században
lejegyzett „Gesta Danorum", vagy „Dán Krónika" című művében
érdekes magyarázatát adja a „dán" név eredetének. Íme: „Humble
fiai, Dan és Angel, akiktől a dánok eredetüket veszik, népünk alapítói
voltak, hacsak nem igaz Dudo francia krónikásnak az az állítása, hogy
a dánok a görögöktől származnak, akiket danaidáknak is neveztek
vala. " (Saxo Grammaticus, Dán Krónika I. könyv – dánul, Winkel
Horn fordításában.) Saxo szerint az angolok származnak Angeltől, míg
a dánok Dan utódai. Ő tehát nem igazán híve az egyébként is
megmosolyogtatónak tűnő görög eredetnek, ha viszont hihetünk legendájának,
akkor a dánok és az angolok testvérnép. „Miután bátorságukkal kitűntek
vala, a nép egyhangúlag felruházta Dant és Angelt a
királyi
hatalommal és méltósággal, ámde a 'király' elnevezéssel nem, mert
azt atyáink még nem használták . . . . Angel . . . . a róla
elnevezett országrészben uralkodott. Leszármazottai foglalták el
Britanniát, saját őshazájuk nevét adván eme gazdag földnek. "
(Saxo: ugyanott.) Könnyen lehetséges persze, hogy ebben a formában ez a
legenda sem igaz, s pusztán politikai célokat szolgált, illetve a korábbi
viking (dán) hódítást volt hivatva alátámasztani. E
hódításoknak ugyanis jelentős következményei voltak Dániára nézve.
Vagyon, rabszolga és idegen, ám a hazait gazdagító kultúra áramlott
be az országba. Az itthon maradottak nagy méretű erdőirtásba fogtak,
s új falvakat építettek. Fokozatosan kialakult a nagybirtokos réteg és
ezzel a feudális társadalom. A földesuraknak meghatározó szerepük
volt a helyi közösségek ügyeiben döntő gyűlés, a „ting" működésében.
Az ilyen gyűléseken az urak és a fontosabb tisztséget betöltő
harcosok hadijelvényeikkel felszerelkezve, klánjaik képviseletében
vettek részt. A tanácskozók kör alakban foglaltak helyet, érzékeltetve
az egyenjogúságot, s minden megszólaló közvetlenül a mellette ülőhöz
intézte szavait. E pogány világ zavartalan fejlődése azonban kisvártatva
életveszélybe került. Ebben a vonatkozásban – még a korszakot
tekintve is – szinte „összecseng" a magyar történelemmel. A
szomszédos Német-Római Birodalom, az ott uralkodó katolikus egyház támogatásával
meg akarta hóditani a pogány vikingek földjét. Öreg Gorm, akinek csak
a halála időpontja (950) ismert, még ellenállt a kereszténységnek.
Saxo így ír erről: „. . . olyan ember vala, aki ellenséges vala a
kereszténységhez, a keresztényeket minden méltóság nélküli . . . .
. . embereknek tartván. " Mi több, a bevándorló keresztények által
épített templomokat leromboltatta, „mintha azok istentelenek volnának".
A történetíró nem beszél arról, hogy közvetlen összefüggés volna
Gorm későbbi sorsa és a hitetlensége között, de a sorok közül
kiolvasható, hogy isteni büntetésnek tulajdonítja tragédiáját. Az
uralkodó annyira szerette legidősebb fiát, Knudot, hogy kijelentette:
azonnal megöli azt, aki a fiú halálhírét hozza neki. Mikor Knud
elesett egy csatában Dublin környékén, Gorm felesége, az egyébként
angol származású Thyra tudta meg először a hírt. Gorm ekkor már rászolgált
melléknevére: valóban nagyon öreg volt, ezért hagyta, hogy Thyra átöltöztesse,
s csak később vette észre, hogy olyan ruhát visel, amelyet a gyászolók
hordanak. Ekkor döbbent rá a tragédiára, anélkül, hogy bárki is
jelentette volna neki. Nyomban belehalt a bánatba, s Thyra sem sokkal élte
túl. A
kereszténységet végül az ifjabbik fiú, Kékfogú Harald vette fel s
ő építtette Dánia egyik legszebb templomának, a roskildei dómnak az
első változatát is. Akkor ezt az észak-sjaellandi város volt a királyi
székhely. Itt temették el a királyt, aki egyébként építtetett
templomot a Jylland-félszigeten, Jellingben is. Valószínűleg ez volt
az első keresztény templom Dániában. Harald
utóda fia, Svend Tveskjaeg, magyarul „Villásszakállú Svend"
(986-1014) volt, aki eleinte vissza akarta téríteni a dánokat a pogány
hitre. Haraldot
ugyanis a nép, kegyetlenkedése miatt nem szerette, s fia ezért a
kereszténységet okolta. Svend Tveskjaeg királyt azonban számos csapás
sújtotta. Julin városának lakói például háromszor is foglyul ejtették,
szabadon bocsátásáért testsúlyának megfelelő aranyat és ezüstöt
követelve. Ezért az uralkodó azokat a földeket és erdőket kényszerült
pénzzé tenni, amelyeket eredetileg a fiai örököltek volna. Máskor a
kereszténységgel szembeni ellenállásáért az uralkodóval
rokonszenvező dánok összeadták a váltságdíjat. A legutolsó
alkalommal ebben a nők játszották a főszerepet, saját ékszereiket
adva, mert az államkincstár már kiürült. A király hálából törvényt
hozott, amely engedélyezte, hogy a nők is örökölhessenek, ami addig
nem volt lehetséges. Hogy azután a svédek fenyegető támadása, hódításainak
sikere, vagy az említett sorscsapások térítették-e jobb belátásra
Tveskjaeget, nem tudni. Tény, hogy keresztényként, istenfélőként
halt meg. „Az élet igazságtalansága által gyötörten Svend hátralévő
életét Isten fáradhatatlan szolgájaként élte le, ez megkönyebbülést
hozott számára és teljes boldogságban halt meg" – írja Saxo, művének
Tizedik Könyvében. Nagy
Knudról (? 995-1035) Svend Tveskjaeg utódáról meg kell még említeni,
hogy gyakorlatilag őt tekintették egész Anglia királyának. Birodalma
csak halála után bomlott fel teljesen. Lényeges különbség tehát –
a magyar történelemmel szemben, hogy a viking hódítások a kereszténység
felvétele után is még egy ideig folytatódtak. A 11. században az
uralkodók egyre több, főleg német és angol hittérítőt, szerzetest
hoztak az országba. Nagy Knud unokaöccse, Svend Estridssön (1047-1076)
alakította ki a keresztény püspökségeket, az egyházmegyéket:
Schleswig, Ribe, Aarhus, Viborg Börglum, Odense Roskilde és Lund. A
felsorolásból kitűnik, hogy Dánia ekkor még magában foglalta a mai Németország
és Svédország egy részét is, továbbá, hogy Koppenhága – mai
elnevezéssel és jelentőséggel – még nem létezett. Az egyházmegyék
létrehozása fontos jele volt a -mai kifejezéssel élve- politikai
stabilizációnak, mert Nagy Knud halálát Jó Magnus rövid uralkodása
és belső hatalmi harcok követték. Svend Estridssönnek még meg
kellett küzdenie Harald angol király (a korabeli dán köznyelvben
„Gonosz Harald") támadásával, s csak ezt követően foghatott
hozzá az országépítéshez. „Svend", írja Saxo „igen nagy súlyt
helyezett a lelkeket ápoló személyekre . . . elszakíthatatlan köteléket
létesítvén a királyi ház és az egyház között. "
Megteremtette tehát a kor tipikus európai országát, az egyházi államot.
Különösen jó barátság fűzte Dánia legmagasabb egyházi méltóságához,
Vilhelm püspökhöz, akivel valóságos „lelki közösséget"
alkottak. A király halálát újabb trónviszályok követték, amelyek
során öt fia ült egymás után a trónon 1076 és 1134 között. Egyiküket,
IV. Knudot a főurak ölték meg, s az egyház szentté avatta. A kereszténység
a korabeli Nyugat-Európa kultúráját honosította meg Dániában, ráadásul
fokozatosan átalakította a társadalom szerkezetét. A nemzetségek, a
klánok sorra felbomlottak, helyükbe a feudális államszervezet és közigazgatás
lépett. Megváltozott a királyság intézménye is. Az ősi vikingek, a
királyi címet sem használták. Ennek oka az volt, hogy az uralkodó
amolyan első volt az egyenlők közt. A hódítások nyomán megnövekedett
– a szigorú katonai fegyelemhez is szükséges – tekintélyuralmat az
egyház teljes súlyával alátámasztotta, megszilárdítva ezzel az államot.
A helyi hatalmasságok és a királyok közötti harcokból az utóbbiak
kerültek ki győztesen. Az uralkodók a 12. században már a megerősödött,
a nyugodt, békés fejlődésben érdekelt kisvárosok népességétől is
támogatást kaptak a központi hatalom ellen lázadókkal szemben.
Szűcs R. Gábor [Változó Világ 34.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |