Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
1.
A szeretet mint hegeli téma Bár a tanulmányban a Vázlatok a vallásról és a szeretetről c. töredékre összpontosítok, talán nem fölösleges előljáróban egy kitérőt tenni, és rövid áttekintést adni arról, hogy Hegel szeretetfilozófiáját nem szűkíthetjük le a frankfurti korszakra. A késői Hegel, a rendszeralkotó filozófus sem mellőzte a szeretetet, hanem – különböző aspektusban – rendszerében is sajátos helyiértékkel és jelentésekkel ruházta föl. A szeretet a hegeli bölcseletnek mindvégig fontos eleme volt és maradt. Gondoljunk csak arra, hogy a romantikus művészet egész problematikája, vagy akár a modern család hegeli elmélete aligha lenne értelmezhető Hegel szeretetfilozófiája nélkül. Idézzük hát föl röviden a hegeli életművön átívelő szeretetfilozófiának az életmű érett időszakához, a berlini korszakhoz (1818-1831) kötődő főbb gondolati csomópontjait! A berlini Esztétikai előadások Hegele szerint a romantikus művészet elve a szellem bensősége, a kedély.3 A bensőség lényege pedig a szeretet. (E II, pp. 110-116.) Ezt először a romantikus művészet első műfaja, a festészet „vallásos körben” ábrázolja. A szeretet a vallásos-keresztény tartalmú festészetben érdekes módon nem Krisztus alakjában jelenik meg a legmagasabb szinten, mint várnánk. Hegel szerint ugyanis Istenhez való alapviszonyunk nem a szeretet, hanem a megbékélés. A hegeli értelemben vett romantikus szeretet nem Krisztus alakjában, hanem a Mária-ábrázolásokban, az ő alakján keresztül az anyai szeretetben éri el a vallásos körben lehetséges legmagasabb rendű ábrázolást. A vallásos szeretethez képest egyfajta továbblépést jelent a hegeli felfogás szerint a „világi” szeretet. Először abban a formában, amelyben a vallásos és a világi kör érintkezik. A festészet eme szintjén a Hegel számára izgalmas, mert ellentmondásosságában is „emberi” alak a „kívül-belül szép bűnös nő”, Mária Magdolna, aki éppen szerelme és szépsége miatt nyert bocsánatot. Mária Magdolna alakjában ráismerhetünk a feszültségekkel, ellentmondásokkal telített modern emberi létmód némely jegyére. Talán ezért olyan kedves az ő alakjának művészi kifejezése Hegel számára; a szerelem hatalma művészi ábrázolhatóságának egyik csúcspontja éppen az ő alakja. (Vö. E II, pp. 124-126.) A romantikus művészet „világi körében” a szeretet új alakot ölt, s romantikus szerelemként szembekerül a „világi kötelékkel”, a családdal, a törvénnyel, a joggal. Ez a romantikus szerelem – „a szíveknek e világi vallása” – a „világi bensőség” alakjában leküzdi a „vallásos lélek” negatív magatartását az emberivel mint testivel szemben. Ezt a „negatív magatartást” már Mária Magdolna alakja is kifejezte, jóllehet paradox módon, hiszen ő ismerte az emberi természethez kötődő bűnt, ám éppen ennek tagadásával, a lelkifurdalással áthatott tiszta szerelemmel nyert feloldozást ezalól. De a tisztán világi körhöz tartozó szerelem egészen más. Márcsak azért is, mert nem erkölcsi tartalmú, hangsúlyozza Hegel, hanem „csak formája” a romantikus bensőségnek. A világi szerelem igenlően viszonyul mindahhoz, ami emberi. ábrázolásának leginkább megfelelő művészi forma a lovagi költészet. A romantikus művészet további fejlődése folyamán a modern drámába torkollik, amely a szerelem, a bensőség, a szeretet lényegét is megkérdőjelezi. Ugyanis a modern drámákban – ami a polgári kor és polgári világ műfaja – a szerelemnek mint témának az ábrázolása kicsinyessé, lapossá, unalmassá, érdektelenné válik. A szerelem elveszíti hajdani poézisát, s a „mi időnkben” a polgári világ „prózája” hatja át, megkérdőjelezve, lerombolva azt, ami lényege volt. A hegeli művészetfilozófia ezen a ponton kapcsolódik a Jogfilozófia (1820) tematikájához. Ebben a művében Hegel a „modern kor”, a „modern világ” alapelveit, berendezkedését és intézményi struktúráit tárgyalja. Ugyanakkor a család-fejezet Hegel szeretetfilozófiájának is fontos szöveghelye. Immár azonban nem a szenvedélyes szerelem áll a középpontban, hanem a modern világ prózai rendjének mikrovilága, amelyhez polgári érzésvilág tartozik. Hegel
a család mikrovilága és a szeretet összefüggését a polgári világ
elvei, rendje és működése kontextusában vizsgálja. Nem véletlen,
hogy a polgári társadalomról szóló fejezet a Jogfilozófia szerkezeti
középpontja – ez a szféra a modern életforma elemeinek a centruma. Közvetlenül
a polgári társadalom, vagyis a modern gazdasági és szociális struktúrák
tárgyalása előtt veszi szemügyre a családot Hegel. A modern világnak
megfelelő ún. nukleáris családformát preferálja, amely intézményként
érzelmi alapokkal is rendelkezik: meghatározása a szeretet.4
A család lényege, hogy a szeretetben a „szellem” (ami az
„emberi” mint olyan – az istenihez, az abszolútumhoz, ill. a természetihez,
az érzékihez való viszonyban) érzi a maga egységét. A szeretet itt
azt jelenti, hogy egységben tudom magamat a másikkal és a másikat
velem. A szeretet a szelleminek, azaz az emberiben egyesülő természetinek
és isteninek az a meghatározása, hogy benne és általa nem vagyok
egyedül. Az egyedüllét azért probléma, mert az ember önmagában, másoktól
elszigetelve hiányos, nem teljes létező. (Ebben a modern gondolatban
nyilvánvaló Platónnak Hegelre tett hatása.) Hegelnél azonban ennek a
gondolatnak egyszerre van személyes és személyközi aspektusa, s
pontosan ebben a kettős értelemben van szüksége a másikra. Csakis a másikban
és a másik által nyerheti el önmaga teljességét mint a magával való
azonosságot, miként a másik is ugyanezt éri el őbenne. Ehhez a közvetlen
önazonosság mint elszigetelt lét feladásával juthatok el, azáltal,
hogy a másikkal megteremtett kapcsolatban egységben tudom magam vele, és
őt magammal. A szeretet érzése így a legnagyobb ellentmondás: eme
ellentmondás létrehozása és feloldása egyszerre. A szeretetnek a kölcsönösségen
és egyenlőségen alapuló interszubjektív karakterében Hegel a modern
individuum identitásproblémáit és egyben ezek megoldhatóságának
egyik lehetőségét mutatja föl. Rózsa
Erzsébet |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |