Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
2.
A Vázlatok a vallásról és a szeretetről c. töredék 2.
1. A szeretet és az egyesítés hegeli-hölderlini programja A Vázlatok a vallásról és a szeretetről c. fragmentumban is világosan megmutatkozik Hegel történeti érzéke és ezzel öszefüggő realista beállítottsága. Ennek megfelelően a szembeállítottság és a megosztottság nem abban az értelemben a lét eredeti adottsága, mint a hölderlini Ur-Theil-gondolatban, hanem emellett, vagy inkább ennek ellenében történeti és egyfajta életfilozófiai meghatározottságként is értendő.10 Határozott jelei vannak annak, hogy a szétválasztottság és a megosztottság Hegelnél már ekkor a modern keresztény világban élő egyének létmódjának és életformájának az alapstruktúrája lesz. Ezzel függ össze a megosztottságot megszüntetni rendeltetett szeretetnek az az életfilozófiai interpretációja, amelyet e tanulmány második részében vizsgálunk. A pozitivitás jellegzetes korai hegeli terminusa bevezetésének magyarázata a szétválasztottságnak, a megosztottságnak, ill. az egyesítésnek, a szeretetnek ebben a kultúrtörténeti és életfilozófiai jelentéstartományában keresendő. A szeretet problematikája tehát e megfontolások következményeként lépett be a korai hegeli bölcselet tematikájába. Hegel számára az antinómiák, a szembeállítottságok és a megosztottság tematizálásának filozófiai változatai (mindenekelőtt Kant kontra Hölderlin álláspontja) nem nyújtott kielégítő megoldást. De a megosztottság és az egység eddigi kultúrtörténeti variánsai – a zsidó, ill. a keresztény vallás és kultúra – sem kínáltak megnyugtató alternatívát a jelenben felmerülő kérdésekre. Erre a következtetésre Hegel a szétválasztottsággal szembehelyezkedő egyesítés Hölderlin által inspirált nézőpontja alapján jutott. Ezt a perspektívát azonban ő összekapcsolta politikai, történeti és gazdaságtani stúdiumainak eredményeivel, így gazdagítva, konkretizálva, átformálva mind az egyesítés hölderlini elképzelését, mind pedig a történetiség kanti, herderi gondolatát. A gazdaságtani kérdések iránti érdeklődése egészen egyedülálló a korabeli német filozófiában, amely történetiség- és kultúra-felfogását már a berni évektől (1793-1796) mélyen áthatotta. A szeretetfilozófia rekonstrukciójánál szem előtt kell tartanunk ezt a kezdettől tág és összetett pozíciót, amelyet tovább komplikált a metodológiára irányuló kérdés. Szükségképpen felmerült ugyanis az a kérdés, hogy az újfajta, posztkantiánus monizmushoz és metafizikához vajon milyen metodológiának kell társulnia? Hölderlin a poétológia mellett döntött, ami a „minimális logika” programja melletti voksolás volt egyben. Hegel a szeretetről szóló fragmentumban még bizonytalan a tudományos metodológiát illetően; csak közvetlenül a Jénába való áttelepülése (1801. január) előtt írja Schellingnek, hogy most már a spekulatív-elméleti filozófia és a tudományos rendszer ambícionálja. Ettől kezdve látja másként saját feladatát, feladva azt a korábbi álláspontját, miszerint a kanti filozófia „gyakorlati alkalmazhatósága” szabná meg saját filozófusi működésének kereteit. – Az egyesítés médiumát és instrumentumait illetően Hegel álláspontja változásokon megy keresztül. A német idealizmus legrégibb rendszerprogramja szerint a berni és a frankfurti korszak határán a művészet, Frankfurtban viszont a vallás az egyesítés közege.11 Jénában a filozófia mint tudományos rendszer lesz ez a médium, amelynek alárendelődik a művészet és a vallás. Ezt a gondolatot az érett rendszerben is megőrzi. A szeretetről szóló frankfurti töredék tehát középen helyezkedik el – ekkor az egyesítés közegét az „igazi vallásban” véli megpillantani. 2.
2. Egyesülés és szeretet mint a „morális én” aktusa – a Kant-
és a Fichte-recepció háttere előtt A
fent vázolt fejlődéstörténeti és koncepcionális keretben helyezhető
el a frankfurti töredék, a Vázlatok a vallásról és a szeretetről.12
A szövegben azonnal szembeötlik a Hegelre rendkívül jellemző kritikai
hangvétel: saját pozíciójának felvázolását ellenpontozza egy
olyanfajta bíráló hangvétel más álláspontokkal szemben, amely inkább
egy zsurnalisztához, semmint egy filozófushoz áll közelebb. (Igaz, a
fiatal Hegelnek ilyen ambíciói is voltak.) Folytatja a keresztény vallás
pozitivitásán gyakorolt kritikáját, sőt, kiterjeszti a fichtei filozófiára
is. A kereszténység „pozitivitását” idéző kifejezések – a
„pozitív vallás”, a „pozitív hit” – mellett az „elméleti
fogalmakat” célozza meg, amelyek objektuma a „nem-én”, „valami
adott”, a „pozitív objektum” .A nem-én mint „pozitív
objektum” adottságával szembesül a „morális fogalmak objektuma”,
az „én”. E szembesülés során a pozitív objektum – a nem-én –
tiszteletet és félelmet kelt az én-ben, „amelybe bele kellene
pusztulnunk, amellyel szemben alul kellene maradnunk, ha e fogalmakban nem
tárulna fel előttünk az út ama objektum, a menekvés reménye, s ezáltal
az egységesség lehetősége felé”. (Ií, p. 112.) 2.
3. A szeretet mint az emberi kapcsolatok archétípusa és a Rousseau-hatás
Hegel
először is olyan megoldást keres, amelyben az egyesülés leküzdheti
az „elméleti szintézis” teljes objektivitását és a morális
„gyakorlati tevékenység” teljes szubjektivitását, azaz az
objektumnak a gyakorlati tevékenységben való megsemmisítését,
valamint a mindkét magatartásban érvényes uralom és alávetettség
viszonyát, vagyis a pozitivitást. Ebben a törekvésben Hegel
Fichte-kritikájára ismerünk. Az alávetettséggel mint a pozitivitás
velejárójával szemben leszögezi: a szeretetnek alapvető konstituense
az egyenlőség. Ebben a megállapításban nem nehéz ráismernünk a Tübingenben
és Bernben is lelkesen tanulmányozott Rousseau befolyására. Az egyenlőség
ama régi kor nyomait őrzi, amikor az istenek az emberek között jártak
– írja. Az egyenlőség és a szeretet mély összefüggésének hegeli
gondolata rendkívül modern, amit a következő megfogalmazás jól
illusztrál: „Szeretet csak az egyenlővel, a tükörrel, lényünk
visszhangjával szemben lehetséges.” Modern ez a gondolat, hiszen azt a
később is érvényes álláspontját önti itt szép formába, miszerint
a kölcsönösségen, az egyenlőségen, a dialóguson alapuló
interszubjektivitás az emberi kapcsolatok alapformája, archétípusa és
modellje.13 A szeretetben modellált egyesülés tétje nem
kevesebb, mint a „szétszakadt ember” legyőzése a „belsőleg egységes
ember” javára. Hegel a modernitás nagy dilemmáját megfogalmazva állítja
középpontba azt a belátást, hogy az alávetettség, az uralom, az
egyenlőtlenség – vagyis a pozitivitás történeti viszonyai és létmódja
– keretében az ember szükségképpen szétszakadt lény. Az ellenpólusként
feltételezett, egyenlőségen alapuló szeretet viszonyában azonban
megnyílik egy keskeny ösvény, a belsőleg egységes ember lehetősége
és reménye. Az egység ill. az egyesülés struktúrája Hegelnél valóban
a szeretet, de nem mint az ember erkölcsisége abban az értelemben,
ahogy K. Düsing állítja; szerinte ezt Hegel a tiszta létben és az életben
metafizikailag alapozta meg.14 Olvasatom szerint a modern
emberi létmód egzisztenciális és történeti horizontján határozza
meg Hegel a szeretetet. 2.
4. Az egyesítés médiuma: az „igazi vallás” – történeti-kulturális
kontextusban A
vallás mint az egyesülés médiuma Hegel számára nem csupán filozófiai
konstrukció, nem is azonosítható minden megszorítás nélkül a „szép
vallás” hölderlini koncepciójával, vagy egy népvallás „új mitológiájával”.15
A vallásnak Hegelnél már ekkor kulturális-történeti dimenziója is
van. Az „igazi vallás” ekkor még nem azonos a kereszténységgel, jóllehet
bizonyos mozzanatok már jelzik, hogy álláspontja a „görög fantáziavallástól”
ebbe az irányba mozdul el. ám nem feledhetjük, hogy az ifjú Hegel a
pozitivitásfogalommal mindenek előtt a kereszténység történetén és
intézményein gyakorolt kritikát. A keresztény vallás pozitivitása c.
fragmentumból most felelevenít egy ott még mellékes gondolatot: a zsidó
vallás más isteneket kirekesztő beállítottságával szemben az „európai
szellemnek”, a „keresztény-germán” világnak toleráns, befogadó
attitűdüt tulajdonít. (Ezt később, az Enciklopédiában ill. a Világtörténelem
filozófiájáról tartott előadásokban is megismétli.) Ez azt jelenti,
hogy Hegel szerint nem csupán az egyének közötti kapcsolatok lényege
az egyenlőség, az interszubjektivitás, a dialógicitás, hanem a kultúrák,
a vallások és népek érintkezésének is egyik elve ( a másik elv a
kizárás). A frankfurti töredékben a következőt írja: „A ti
istenetek a mi istenünk is, azaz immár ne úgy tekintsünk magunkra,
mint különösekre, hanem mint egyesítettekre. Az a nép ugyanis, amely
elutasít minden idegen istent, szükségképpen az egész emberi nem iránti
gyűlöletet hordozza szívében.” (Ií, p. 115.) A kereszténység
univerzalizáló törekvése, az emberi nemhez kapcsolódása és integráló
attitűdje ebben a szövegben is felbukkan.
Rózsa
Erzsébet |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |