Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
3.
Az ifjú Hegel szeretetfilozófiája mint életfilozófia 3.
1. A „szétszakított ember” identitásproblémái és a korai
interszubjektívitás-modell Ez
a fragmentum az említett sokféle hatás ellenére mégis elsősorban
Hegel szövege, olyan szöveg, amely izgalmas életfilozófiai esszéként
is olvasható. Olyan kérdéseket feszeget itt Hegel, hogy a szeretet az
„élet” alapértéke, amelynek lényege az „egyik” és a „másik”,
az én és a idegen dialektikus kapcsolata. A szeretet az élet
alapviszonya, az emberi kapcsolatok archétípusa, amelynek tartalma az
egyesülés. A szeretet mint egyesülés azonban kihívás, döntés és
feladat is az egyének számára. Nem abszolút tehát, mindig van
alternatívája, lehet másként is dönteni – akár a szeretet és az
egyesülés ellenében is. Az ember dönthet a szétválasztottság, a tárgyak
és az anyagi által uralt „pozitív” életvitel mellett, amely
alapjaiban életellenes. Ugyanakkor a szeretet választásával képes a
halált, az elmúlást, a végességet az ellentétébe, a halhatatlanságba
és a végtelenbe átfordítani. A szeretet mint egyesülés e második
alternatíva esetén isteni teremtő aktussá emelkedik, oly módon, hogy
egyszerre rendelkezik antropomorf és teomorf vonásokkal. (A szellem
filozófiájában hasonlóan kettős szerkezetű pl. az a metaforikus
meghatározás, hogy a „művész isten mestere”.) Hegelnél a szeretet
mint egyesülés eme emberi és egyben kozmikus teremtő aktusa ugyanakkor
még nem keresztényi tartalmú. S bár a Platón-hatás nyomait erőteljesen
magán viseli, emellett Hegel modernitáselméletének elemeire is ráismerhetünk.
Hegel modernitáselméletének nemcsak történetfilozófiai és társadalomfilozófiai
aspektusai vannak, hanem egy sajátos, életfilozófiainak nevezhető
dimenziója is. S a szeretet az a hegeli téma, amelyben ez világosan
megmutatkozik. 3.
2. A másság és idegenség – a szeretet és az élet konstituensei Ezt
a kiteljesedett egységet, az önazonosság kivételes állapotát a
szeretetben csakis a másikkal együtt lehet megélni és elérni. A közvetítettség
mint a szeretet alapviszonya ekkor még nem kapcsolódik logikai, fogalmi
közvetítettséghez. Márcsak azért sem, mert a vallás, és nem a filozófia
mint tudomány a szeretetnek mint egyesülésnek a közege. A megélt,
megtapasztalt idegenség és az idegenség jellegétől való megfosztás
e szöveg szerint nem a szeretet logikai fogalmához rendelődik, hanem a
valódi szeretetnek mint az élet alapelemének és mint modern magatartásmódnak
a konstituense. O. Pöggeler nyomán úgy is fogalmazhatunk, hogy a valóság
még nem veszi át az élet helyét. Az élet a szeretetben mint kivételes
egyesülésben „minden további károsodás nélkül magára talál”.
(Ií, p. 118-119.) Az élet magára találása az „egyik” és a „másik”
együttes magára találása. Ez az eggyé válás a magával való
azonosulás is, amennyiben az „élő érzi az élőt”. 3.
3. Szeretet és halál A
szeretet mint az egyik és a másik egyenlő, kölcsönös viszonya és
együttese nemcsak az élethez köt, hanem a halállal is szembesít. Az
élő már önmagában azt is jelenti, hogy meghalhat; az élő „saját
életelve” a halál. A növény nem meghal, hanem kiszárad, ami valami
idegennek a reflexiója. Az ember viszont az élet és a halál relációjában
határozza meg magát – akkor is, amikor szeret. A szeretet az egyik és
a másik egyesülésében, a szétválasztottsággal, a „halott
dolgokkal” való szembefordulásukban őket magukat mint halandókat képes
egyesíteni. Ezáltal a szeretet képesség a halhatatlanságra. Ennek nem
csupán a „halott dolgokkal” szembeni magatartásban van meg a
lenyomata, hanem mindenekelőtt a másiknak – a vele való egyesülés
mint szeretet által – a halál hatalmából való kiszabadításában. 3.
4. A szeretet és az „élet gazdagsága”. A szeretet mint az életvitel
konstituense 3.
5. A szeretet – a jog és a tulajdon korlátai között A
következő szakaszban Hegel megint visszatér a földre, s a szeretet
organikus és kozmikus dimenziói után ismét az „egyik” és a „másik”
viszonyát állítja középpontba. De most egy újabb aspektusból teszi
ezt, realizmusáról téve tanúbizonyságot. Az egyesülés kivételes
pillanatára a hétköznapok józansága következik. Az egymást szerető
emberek ugyanis számos „halott dologgal” vannak kapcsolatban. A
modern ember életvitelének nemcsak a bensőségesség és a szeretet a középpontja.
Ez a magánszférában van így, vagy lehet így. ám a nyilvános életvitel,
a gazdaság, a politika, a jog intézményi rendje a „halott
dolgokhoz”, a tulajdonhoz, a vagyon világához is köti őket. A
modernitásban minden, aminek az ember birtokában van, a tulajdon jogi
formáját viseli – szögezi le Hegel a gazdaságtan nyomán. S ha a
vagyon és a tulajdon ilyen fontos része a modern ember életvitelének,
„gondjainak és gondolatainak”, akkor az „egymást szerető
emberek” sem bújhatnak ki az alól, hogy reflektáljanak viszonyuknak
erre az oldalára. (Ií, p. 122-123.) Jegyzetek 1. E tanulmány gondolatmenete volt az alapja annak az előadásnak, amelyet a Szegedi Egyetem Filozófia Tanszéke által szervezett konferencián tartottam, 2002 májusában. 2. A Jogfilozófia alapvonalai híres-hírhedt előszava (1820) mellett A logika tudománya második kiadásához írt előszóra (1831), ill. A filozófia tudományok enciklopédiája második és harmadik kiadásához írt előszavakra (1827, 1830) utalok itt. 3. G.W.F. Hegel: Esztétikai előadások. Második kötet. Ford. Zoltai Dénes. Budapest 1980. E rövid áttekintéshez vö. különösen : pp. 95-106., 110-126., 137-144. A továbbiakban az idézés módja: E. 4. Uő.: A jogfilozófia alapvonalai. Ford. Szemere Samu. Budapest 1971. E vázlatos áttekintéshez lásd az alábbi szöveghelyeket: pp. 186-187., 190-196., 198-200. 5. Az „együttfilozofálás” terminusát D. Henrich alkalmazza a német idealizmus 1789 és 1795 közötti korszakának rekonstruálása során. úgy vélem, hogy ez a terminus kiterjeszthető és alkalmazható Hegel frankfurti éveinek a Hölderlinnel közös időszakára, sőt bizonyos megszorításokkal még az első jénai évekre, a Schellinggel való együttműködés idejére is. V.ö.: D. Henrich: Konstellationen. Probleme und Debatten am Ursprung der idealistischen Philosophie. Stuttgart 1991. 6. Hölderlin Urtheil und Seyn c. fragmentumának jelentőségéhez a német idealizmus keletkezéstörténete szempontjából lásd: D. Henrich: Hölderlin über Urteil und Sein. Eine Studie zur Entstehungsgeschichte des Idealismus. Uo.: pp. 49-80. 7.
A keresztény vallás pozitivitása c. töredékben a görög fantáziavallást
mint 8. Hegel Gadamer szerint az elmúlt élet közvetlen restitúcióját valló Schleiermacherrel szemben „döntő igazságot fogalmaz meg, mert a történeti szellem lényege itt nem a múlt restitúciójában van, hanem a jelenkori élettel való gondolkodó közvetítésében áll.” In: H.-G. Gademer: Igazság és módszer. Ford. Bonyhai Gábor. Budapest 1984. p. 129. 9. Tengelyi László – O. Pöggeler nyomán – erre a megállapításra jut Hegel és a tragikus bűnfelfogás c. esszéjében. Vö.: Tengelyi László: A bűn mint sorsesemény. Budapest 1992. p. 52. 10. K. Düsing etikai-antropológiai pozícióként jellemzi Hegel álláspontját, amely a Hölderlinnel való frankfurti diszkusszióban alakul ki, s amelyet Hegel szeretetelmélete kiinduló pontjának tart. Az én olvasatomban Hegel formálódó alapállása történetfilozófiai és életfilozófiai indíttatású, s így radikálisan különbözik a metafizikai egyetlen szubsztancia spinozai megoldásától, de a hölderlini gondolattól, az élet panteizmusától is, amely ugyancsak spinozai ihletésű gondolat. Düsingnek viszont abban igaza van, hogy a szeretetnek Hegelnél nincs meg az a kozmikus dimenziója – a Platón-idézetet leszámítva –, amely Hölderlin szeretetelméletét uralja. Lásd: K. Düsing: Jugendschriften. In: O. Pöggeler (Hrsg.): Hegel. Einführung in seine Philosophie. Freiburg/München 1977. p. 34. 11. A német idealizmus legrégibb rendszerprogramja, a Hegel kézírásában fennmaradt kétoldalas szöveg szerzősége körül máig nem nyugodtak meg a kedélyek. Az arról szóló vita eldöntetlen maradt, hogy vajon Schelling, Hölderlin, vagy Hegel lenne-e a szerző. Azt hiszem, hogy nem is ez a döntő kérdés, hanem sokkal inkább az, hogy ez a szöveg az együttfilozofálás dokumentuma, s így a filozófia történetében egy szinte egyedülálló termékeny korszaknak a lenyomata. 12. A Vázlatok a vallásról és a szeretetről c. töredéket az alábbi kiadás szerint idézzük: G.W.F. Hegel: Ifjúkori írások. (Lásd: 7. jegyzet.) Itt említem meg, hogy a magyar szöveg nem teljes, nem tartalmazza a töredék utolsó részét, amely a Glaube und Sein címet kapta. Hegel itt a pozitív vallás és a pozitív hit problematikáját vizsgálja a gondolt és a gondolat, ill. a hit, az érzés és a gondolkodás relációiban, tovább taglalva a szétválasztottság és az egyesítés alapvető problémakörét. A lét különböző módjai egyben az egyesítés teljesebb vagy kevésbé teljes módjai. A lét, az egyesülés és a szeretet összefüggésének hegeli koncepciója ebben a részben kimondottan a Hölderlin-hatás nyomait viseli magán. V.ö.: G.W.F. Hegel: Frühe Schriften. In: Werke in 20 Bänden. Frankfurt a.M. 1986. Bd 1, pp. 250-254. 13. Nincs itt mód arra, hogy az interszubjektivitásnak mint hegeli modellnek a jelentőségét az egész életmű szempontjából áttekintsük. Az elismerés hegeli terminusának beható vizsgálata indította el azt a Hegel-irodalomban ma már széles körben elterjedt felismerést, hogy Hegel egészen új útra lépett, a gyakorlati filozófia korábbi tradícióihoz viszonyítva is, amikor az interszubjektivitás modelljét egy átfogó, komplex életfilozófiai, társadalom-történetfilozófiai, politikafilozófiai és gazdaságfilozófiai kontextusban kidolgozta. Csupán néhány nevet említek itt meg, akik a hegeli filozófiának erre az aspektusára irányítottak a figyelmet: L. Siep, J. Habermas. A. Honneth. 14. K. Düsing: im., p. 36. Vö.: 9. jegyzet. 15. A hegeli álláspontnak a hölderlini szép valláskoncepcióval való azonossága mellett foglal állást K. Düsing. im., p. 33. 16. Az, amit Kierkegaard szubjektív dialektikájának szokás nevezni, metodológiailag is rendkívül jelentős belátás, többek között a szeretet mint filozófiai téma kidolgozása szempontjából is. Kierkegaard alábbi gondolata a hegeli szeretetfilozófia dialektikájának és – nota bene – logikájának megértése szempontjából is gyümölcsöző lehet: „A dialektikát általában meglehetősen absztraktnak képzeljük, s főként a logikai mozgásokra gondolunk. Az élet azonban gyorsan megtanít bennünket arra, hogy sokféle dialektika létezik, hogy majdnem minden szenvedélynek megvan a maga saját dialektikája.” U.ő.: Vagy-vagy. Ford. Dani Tivadar. Budapest 1978, p. 206. – Hegel szeretfilozófiája úgy is felfogható, mint a szeretet saját dialektikájának és saját logikájának feltárására tett kísérlet – akár a fenti kierkegaard-i értelemben is. 17.
A Hölderlinnel Frankfurtban folytatott disszkusszió jelentőségéről
Hegel filozófiai felfogásának átalakulása szempontjából árnyalt
elemzést ad K. Düsing. Vö.: K. Düsing: Jugendschriften. In: Hegel.
Einführung in seine Philosophie. Hrsg. von O. Pöggeler. Freiburg/München
1977. pp. 33-42. Rózsa
Erzsébet |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |