Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
”A
történelem vége?” címmel jelent meg 1989-ben az USA külügyminisztériumi
elemzőjének, Francis Fukuyamának az a tanulmánya, amely azután több
évig kedvelt vitatéma volt a társadalomtudósok különféle köreiben.
Fukuyama szerint a kommunizmus bukásával tulajdonképpen véget ért a történelem,
mert egyértelművé vált, hogy a liberális demokrácia és a piacgazdaság
végső megoldást jelent az emberiség problémáira. Nos, az eltelt évek
bebizonyították, hogy önmagában a piacgazdaság nem jelent megoldást
ott, ahol eddig nem volt, viszont a hidegháború vége nemcsak a legyőzöttek,
de a győztesek politikai rendszerein belül is messzemenő változásokhoz
vezet. Az
Egyesült Államok politikai rendszere számára a hidegháború
legszembetűnőbb hatása az elnök szerepének megváltozása volt. A
szocialista kihívás megjelenése óta ugyanis az USA elnöke nem egyszerűen
a szövetségi államapparátus feje, hanem a nyugati szövetség, a
”szabad világ” elsőszámú vezetője (aki mindig a rakéták indítógombján
tartja ujját). Ez a tényező pedig alapvetően a republikánusoknak
kedvezett, hiszen mindig is ők képviselték erőteljesebben az amerikai
nacionalizmust, az antikommunizmust, illetve a katonai elit érdekeit. A
hidegháború alatti tizenegy elnökválasztásból hetet meg is nyertek.
A demokratáknak csak akkor sikerült győzni, amikor jelöltjük legalább
annyira antikommunista volt, mint a republikánusoké (lásd: Truman,
Kennedy, Carter), vagy pedig a republikánus jelölt mutatkozott kirívóan
felelőtlennek és megbízhatatlannak (lásd: Goldwater). Ebből a
szempontból a hidegháború elmúltának első amerikai áldozata George
Bush volt 1992-ben. A
szocialista ”világrendszerrel” való rivalizálás azonban ennél mélyebben
hatotta át az amerikai politikai rendszert. E verseny nélkül ugyanis
nem kerülhetett volna sor a harmincas–hatvanas évek szociális és
polgárjogi reformjaira, amelyek megerősítették a társadalom kohézióját,
és egyúttal felduzzasztották a szabályozó és újraelosztó
washingtoni bürokráciát is. A szövetségi végrehajtó hatalom ezért
elkerülhetetlenül vesztese a hidegháború befejezésének, hiszen ma már
a verseny nem ösztönöz progresszív és egalitárius intézkedésekre,
sőt, éppen hogy azok visszafordítására nyílik lehetőség. Ezért
vonják le sokan a következtetést: a ”történelem” e pillanatban
Gingrich oldalán áll. Az
”uralkodói elnökséget” (Arthur Schlesinger kifejezése), amelynek
agóniáját szemlélhetjük, két fejlemény hozta létre a XX. század
első felében: a gazdaság szervezeti rendszerének átalakulása (a
monopolizálódás kiteljesedésével), valamint a külső kihívások (a
nemzetbiztonságnak a fasizmus és a kommunizmus miatti felértékelődésével).
Daniel Bell megfogalmazásában: az Egyesült Államokban belső okokból
egy tudományos elitnek, világpolitikai okokból pedig egy erős
politikai elitnek kellett egyidejűleg színrelépnie. (Bell szerint ez
egyúttal a demokrácia elsorvadását is jelentette.) A
tőkés gazdaság multinacionálissá válása és a szocialista kihívás
elmúlása szükségképpen az erős elnöki hatalom hanyatlásához
vezetett. Ez a folyamat lényegében már Nixonnal megkezdődött, amikor
is a Watergate-botrányt éppen azért használta ki a Kongresszus az elnök
eltávolítására, hogy megindíthassa a végrehajtó hatalom csendes erózióját.
Az 1980–85 közötti újabb hidegháborús forduló lassította ugyan
ezt az eróziót, amely azonban a 90-es években ismét felgyorsult. Egyértelművé
vált, hogy a hidegháborút maga mögött hagyó Amerikában nincs
visszatérés valamiféle idilli normalitáshoz. Elkerülhetetlen, hogy a
társadalom és a politika szembenálló erői között harc kezdődjön
az amerikai politikai és társadalmi rend alapelveiről. Az
útkeresést csak bonyolítja, hogy a hidegháború elmúlása mellett egy
másik történelmi változáshoz is alkalmazkodni kell, ez pedig az
amerikai gazdaság relatív hanyatlása. A hanyatlás iskolája mind a
politológiai, mind a közgazdasági irodalomban markáns irányzatként
jelentkezett a 80-as években. Az USA világpolitikai és -gazdasági pozícióját
már nem egyszerűen a valuta túlértékeltsége, vagy a különféle
katonai túlkapások miatt érhette kritika, hanem lényegében a nemzetközi
rendszer egész struktúrája kérdőjeleződött meg. A
Yale Egyetemen tanító angol történész, Paul Kennedy A nagyhatalmak tündöklése
és bukása (The Rise and Fall of Great Powers, 1988) című könyve
hatalmas vitákat váltott ki Amerikában, majd Európában is. Kennedy
szerint minden birodalom "túlnövi magát", és a túlzott
katonai–politikai kiterjedés súlya alatt gazdaságilag összeroppan,
majd kénytelen lesz katonai–politikai pozícióját is feladni. Ez alól
nem kivétel az USA sem, amely sokak véleménye szerint pirruszi győzelmet
aratott a hidegháborúban. Az
Egyesült Államok valóban az egyetlen létező szuperhatalomként maradt
talpon a hidegháború elmúltával, korábbi erőteljes vezető szerepét
azonban már nem érvényesíthette. Egyszerűen azért, mert hatalmas
arzenáljának felhasználását már végképp nem tudta saját maga
finanszírozni. Ennek bizonyítéka volt például az, hogy már az öbölháború
idején Baker külügyminiszternek úgy kellett körbekalapoznia a szövetségeseket
(a közel-keletiek mellett Japánt és a nyugat-európaiakat), hogy össze
tudják gyűjteni a hadműveletek költségeit fedező összegeket. A
hanyatlás iskolájával szemben foglalt állást Susan Strange londoni
professzor, aki szerint az Egyesült Államoknak – az ismert negatív
trendek ellenére – "strukturális hatalma" van a világrendszerben,
vagyis a nemzetközi intézményrendszer keretei a közeljövőben semmiképp
nem tudnak annyit változni, hogy az USA vezető szerepe nélkülözhető
legyen. Az amerikai Stephen Krasner már finomabban fogalmazott; szerinte
az új világrend "centralizáltabb, de kevésbé hierarchikus",
mint a régi. (Vagyis az USA maradt ugyan az egyetlen szuperhatalom, de szövetségeseivel
fennálló kapcsolatát kevésbé merev "főnök–beosztott"
viszony jellemzi.) A
90-es években felértékelődtek azok a korábbi elemzések, amelyek
szerint a megelőző évtizedekben az USA túlzottan és fölöslegesen
igazította hozzá gazdasági prioritásait és mechanizmusait a hidegháború
körülményeihez. Míg korábban arról volt szó, hogy a katonai–ipari
szektor fejlesztései nagy előnyt jelentenek a későbbi polgári hasznosításban,
most több érv hangzott el amellett, hogy a hadiiparra koncentrált
fejlesztés – a pénzügyi, anyagi és emberi erőforrások elszívása
által – éppen hogy hátrányosan érinti a civil fogyasztásra orientált
ágazatokat. "Birodalom
vagy köztársaság?" (Empire or Republic? 1995) című könyvében két
szociológus, James Petras és Morris Morley egészen addig az állításig
ment, amely szerint a nemzetközi hegemónia fenntartása már rég nem
hoz a konyhára az Egyesült Államoknak, sőt, éppen hogy forrásokat
von el, veszélyeztetve nemcsak a nagy többség életszínvonalát, de az
ország felvállalt politikai értékeit is. (Mintha csak Disraeli
miniszterelnököt hallanánk a múlt századi Angliából: "a
birodalom malomkő a nyakunkon".) Az
amerikai gazdasági mechanizmust már jóval korábban bíráló közgazdászok
közül Lester C. Thurow és a későbbi miniszter Robert B. Reich munkássága
emelkedik ki. Thurow a bostoni MIT professzoraként és dékánjaként
nemcsak szakkönyveivel, de médiaszereplőként is közismertté vált, lépten-nyomon
bírálva a 70-es évek végétől kibontakozó neokonzervatív irányzat
elgondolásait. A zéró összegű társadalom (The Zero-Sum Society,
1979) és A zéró összegű megoldás (The Zero-Sum Solution, 1985) című
könyvekben fejtette ki, milyen következményekkel jár az, hogy a mai
kor amerikai társadalma a jövő generációra terheli jólétének költségeit. Thurow,
Reich és mások elemzéseiben különösen nagy hangsúlyt kapott, hogy
az amerikai gazdasági rend a felemelkedő gazdasági mechanizmusokhoz képest
súlyosan elhanyagolja az emberi erőforrások fejlesztését. A bevándorlás
különböző hullámaival és a szüntelen agyelszívással (brain-drain)
az Egyesült Államok mindig is előnyben volt ellenfeleivel szemben, ám
az amerikai gazdaság nyitottabbá válásával, a globális gazdasági
verseny új formáinak megjelenésével egyre sürgetőbb feladattá válik,
hogy javítsanak az iskolák rossz átlagteljesítményén. Clinton
kormánya több tekintetben is megpróbálta kezelni a világgazdasági
pozícióváltozás következményeit. A lehetőségekhez képest elindították
a szakképzés rendszerének reformját. A GATT uruguayi fordulójának
lezárulása után új, keményebb tárgyalási stratégiával léptek fel
az amerikai exportlehetőségek javítása érdekében, elsősorban Japán
és más kelet-ázsiai országok irányában. Amikor pedig kiderült, hogy
Mickey Kantor erőfeszítései nem jártak kellő eredménnyel, a központi
bank valóságos árfolyamháborút indított a japánok ellen, hogy rákényszerítsék
őket a különféle piacvédő intézkedések leépítésére. A
világgazdasági erőviszonyok megváltozása és a külpolitikai szerepek
átalakulása közötti kapcsolat majdhogynem nyilvánvaló, számolni
kell azonban a korszakváltás belpolitikai hatásaival is. Ha ugyanis –
Paul Kennedyt követve – az USA felemelkedését, világhegemóniáját
és hanyatlását párhuzamba állítjuk a brit példával, érdekes előrejelzést
kapunk a belpolitikai struktúrák tekintetében is. Angliában ugyanis
– mindaddig, amíg az ország bőségesen élvezte a világhatalomból
adódó többletjövedelmeket – nem okozott különösebb problémát a
munkásosztály pacifikálása. A birodalom hanyatlása azonban már a századfordulón
kérdésessé tette, hogy a jólét akkoriban kialakuló megosztása
fenntartható legyen. A dilemma végül is a Liberális Párt szakadásához
vezetett; a birodalomhoz ragaszkodó liberálisok jobbról csatlakoztak a
Konzervatív Párthoz. Ugyanakkor a szociális kérdés megoldását a
felemelkedő Munkáspárt tűzte zászlajára. Ha
a párhuzam mutatis mutandis fennáll, úgy figyelemre méltóak azok a várakozások,
amelyek egy új munkáspárt megjelenését vetítik előre az Egyesült
Államokban. A XX. század elején hosszú időre eldőlt, hogy a legerősebb
szakszervezetek a Demokrata Párthoz, és nem a szocialistákhoz
csatlakoznak. Ezt a szövetséget megerősítette Franklin Roosevelt
politikája, s többé-kevésbé zavartalanul működött is hosszú évtizedeken
át. Nemcsak az amerikai gazdaság relatív hanyatlása okozta azonban,
hogy ez a szövetség a 90-es években kérdésessé válhatott. A szakadást
sejtette a jóléti állam elleni általános, világméretű támadás,
amely a szovjet blokk megszűnése után kapott igazi lendületet
Nyugat-Európában is; efelé
hatott a NAFTA megkötése is, amely az USA, Kanada és Mexikó piacainak
összeolvasztásával korábban nem tapasztalt versenyhelyzetbe hozta az
amerikai munkásosztályt. Nem véletlen, hogy Clinton nem tudta az egyezmény
mögé felsorakoztatni a Demokrata Párt egészét; éppen az AFL–CIO lépett
fel határozottan a NAFTA ellen. Akik
a harmadik párt megjelenését éppen most, az ezredforduló időszakában
tartják lehetségesnek, a választásokon való részvétel hanyatló
trendjére is felhívják a figyelmet. Nyilvánvaló, hogy a szavazásból
éppen azok maradnak ki tömegesen, akik a két uralkodó párt között
nem látnak igazi különbséget, és az általuk kínáltnál nagyobb mértékű
változásban lennének érdekeltek. Mivel
az Egyesült Államokban – anyagi és ideológiai okoknál fogva – nem
könnyű politikai reformokat kezdeményezni és végrehajtani, a
rendszerrel való elégedetlenség leginkább apátiában s a politikai
folyamattól való távolmaradásban manifesztálódik. Ezzel összhangban
a 90-es évek elején-közepén számos jel mutatta, hogy az amerikai társadalomnak
a politikai rendszerbe vetett bizalma tovább erodálódott. Az a tekintélyvesztési
folyamat, amely Lyndon Johnsonnal megkezdődött, Nixon botrányaival és
Carter ügyetlenségével folytatódott, csak átmenetileg fékeződött
le Ronald Reagan elnöksége alatt. A felújított amerikai álom gyors
elillanása után a washingtoni intézmények népszerűsége ismét
megrendült. A
Washington elleni általános lázadásnak már a Perot-kampány is hangot
adott, a retorika azonban sok esetben konkrét intézkedésekkel is párosult.
1992-ben 14 tagállamban, két évvel később pedig már huszonkettőben
döntöttek úgy, hogy korlátozzák a Kongresszusba megválasztható
politikusok hivatali idejét. Nem egyszerűen a választott tisztségviselők
ellenőrzésének igényéről volt itt szó, hanem a legtöbb esetben –
mint például Rush Limbaugh televíziós személyiség megnyilvánulásaiban
– a politika világa, a közös társadalmi felelősség elleni általános
támadásról. Ha
lehet, még a törvényhozáshoz képest is jobban megingott a társadalom
bizalma az igazságszolgáltatás rendszerében, amelynek csődjét
mutatta a büntetőbírságok kiszabásának kóros elharapódzása, vagy
például az O. J. Simpson-per rendkívül feszült lefolyása és lezárása.
A jogrend válsága azzal magyarázható, hogy a demokrácia amerikai
felfogása szerint, a jogi szabályozásnak van elsődleges szerepe a társadalmi
harmónia megteremtésében. A társadalmi és gazdasági folyamatok
bonyolultságának meghatványozódásával azonban ez olyan feladattömeget
jelent, amivel a jog egyszerűen képtelen megbirkózni és nem tudja
megakadályozni a helyzet kaotikussá válását. Márpedig
egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy az általános bizalomvesztés mögött
az anyagi természetű problémák állnak; az, hogy sem a hagyományos,
sem a 80-as években élenjárónak tekintett ágazatok nem biztosították
már egyértelműen a jó színvonalú megélhetés stabilitását. A kemény
munkára, legfőképpen pedig az önerőre alapozott előrejutás mítosza
az amerikaiak sok generációjának nemcsak ideológia, hanem valóságos
tapasztalat is volt. Ennek azonban a nemzetközi pozícióvesztés egyszer
s mindenkorra véget vetett. Jimmy
Carter megpróbált szembenézni a hanyatlás problémájával, de sem a
megfelelő stratégia kidolgozásához, sem annak végrehajtásához nem
volt képes szövetségeseket szerezni. Reagan és Bush kormányzása
alatt Amerika struccpolitikát folytatott, egyszerűen hátat fordított a
hosszú távon való gondolkodásnak. Bill Clintonról a megválasztása
előtti hónapokban kiderült, hogy érzékeli a problémák nagyságrendjét,
hivatalában azonban nagyfokú tehetetlenséget mutatott. Az ezredforduló
kérdése, hogy az amerikai politika szembe mer-e nézni az ország belső
problémáinak nagyságrendjével és külső pozíciójának megváltozásával.
A struccpolitika ezúttal sokkal nagyobb árat követelne, mint a 80-as években,
az alkalmazkodás viszont sokkal több belpolitikai változást feltételezne,
mint amire akár Jimmy Carter, akár Bill Clinton valaha is gondolni mert. Ezek
azonban már a XXI. század változásai lehetnek. Andor László [Változó Világ 21.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |