|
Debrah
Drier: Nőnek születni Sebezhetőség
DD: A sebezhetőségnek sok formája van. Ez jó lehet
a munka számára. Bachelarda "The Poetics of Space"-ban /A hely poézisában/
ír a "boldog hely"-ről, amely a kagylóban, a szekrény fiókjában,
a sarokban van. Ilyen az anyaméh is, egy titkos boldog hely és nagyon
ijesztő a férfiak számára. Ha nem "látható" - mondják ők, honnan
tudjuk, hogy létezik?
OD: Elgondolkodtatõ, hogy mi a munkáimból
leolvashatú szebezhetõség eredete. Lehet, hogy egyéni
életem esemenyei formaltak de lehet, hogy társadalmi és kulturális
tapasztalatból ered, amelyet mûvészeti tanulmányaim
során szereztem. Talán az is okozza, hogy soha semmilyen formában
nem találkoztam képzõmûvészeti mûvekben, olyan
érzelmi élményekkel, amelyek engem lényegileg, mint nô művészt meghatároznak.
Vagy talan mindez együtt.
DD: Természetesen sok módja van a valóság ábrázolásának.
Az abstrakció is lehet érzelmekkel telitett. Malevics és Kandinszkij
is tudta ezt. Képes lehetsz képet alkotni arról, ami nem látható,
ujraszületni két tojásalaku formában, óvatosan odasimulni egymáshoz;
a rejtőzködés szükséglete, hogy megvédd magad.
OD: De miért kellene nekünk visszavonulni és érzelmeink hállójában
vergôdnünk, mikor minden önkifejezés segíti a sebek gyogyulasat
a subjektum stabilizálódását. Valóságunk, érzelmeink kifejezése
fontos, bármilyen formában történjék is. Ettol tudjuk, hogy vagyunk
es reszt kerunk. igen odasimulni ahhoz, ami egyértelműen kizárta
annak lehetôségét, hogy a másik, a nôi kifejezhetô legyen. Nem hiszem
hogy rejtözködni kellene, inkább szóhoz jutni. Kétértelmüség Mindenkiben
van férfi és nő. A kulturális manipuláció hatására válik az egyik
vagy a másik oldal dominánsá. Ha eléggé szabadok vagyunk, a férfiasságnak
és nőiességnek a kettőssége kerül felszinre. Még Rothkóban, Barnett
Newmanban is van nőies. A nőiesség, lágy, puha, gondoskodó, sápadt,
körvonalazhatatlan, nem nyers. Ezeknek a formáknak nincsenek élei.
Ezek folyamatosak, még akkor is ha élességet várunk. A hús fala,
vagy az anyag magába zár, de az ecset mozgása segítheti tompitani
az ütközést.
...De miért nem a nôk beszélnek a nôiességrôl. Miért, hogy a férfiak
azt is kisjátították. Miért ôk mondják el hogy milyen nônek lenni,
mikor minden, az egyetemes emberi is csak róluk szól.
DD: A formanyelv segítségével a művész körülzárja
önmagát, mint a sündisznó, hogy megvédje sebezhető hasát. A nő sokszorositásban,
a hajkoronája mint a láng ég lefelé, a térdét a mellkasához öleli.
Igy nem fog szembenézni a rábámulóval.
OD: igen ô ott van. Figyelni
DD: Alapjában véve boldog vagyok, ha nem kell a
fiatal nő számára adott, szexuálisan meghatározott női szerepben
cselekedni. Ez még ráadásul szabadságot és időt ad a figyelésre.
Ez a munka tele van résekkel, finom rejtett helyekkel, előnyös látószögekkel,
ahonnan titokban lehet figyelni.
OD: ugy gondolod, hogy meg akarok szökni, el akarok bulyni.
Másság
DD: Sexuális kategóriába tartozni nagyon fájdalmas.
Nőnek lenni ebben a kulturában annyit jelent, mint kivülállónak
lenni. Ez egy kiváltságos helyzet a képzelet világának - a férfi
avangarde kihasználta az előnyét a 19.századtól kezde - de a hatalom
világában, amely maga köré gyűjti az önmagához hasonlatosat, nem
biztonságos nyilvánvalóan különbözőnek lenni.
OD: a kívülálló,
a másik, a meg nem írt, a ki nem felyezett, nehezen ismeri fel magát
Beszéd /nélküliség/ Néha kész csoda, hogy a nők egyáltalán beszélni
tudnak. Mindannyian tapasztaltuk valamikor életünk során, hogy egy
tekintet hatására torkunkon akad a szó. De a csendnek hangszine
is van. A csend borzasztó hangos is lehet. Nem könnyü megtalálni
sem meghatározni a női nyelvet. Milyen beszédmódot kellene használni?
Vajon a cselekvő ige mindent meghatároz: Hol rejlik a női kifejezés?
...a nôiséget es annak kifejezését nehéz megtalálni. A nyelv, amiben
magát megtalálja fájdalmas kutatómunka eredménye. Expresszió /nizmus/
Mi hisztérikusak vagyunk, ők, a férfiak expresszionisták. Expresszionizmusról
mindig úgy beszélnek, mint férfi stilusról. De ezen az alapon minden
stilusról úgy beszélhetünk, mint férfi-stilusról, ha már egyszer
elfogadott.
...Külön nyelvet sem hozhatunk létre. Az örököltön belül kell onkifejezesunket
megtalálnunk. Ha a művészet kódrendszerén kívül vagyunk akkor kizáródunk
belôle.
DD: Talán van egy női paletta, egy női gesztus.
Az ecsetet nem lehet csak fallikus meghosszabbitásnak elképzelni.
/Bár Freud óta a férfiak készségesebben igazolják azt az elképzelést./
OD: ha minden fallikus amit örököltünk akkor, arra kell törekedni,
hogy ezt feltarjuk, nyilvanvalova tegyuk es önmagunkat felmérve,
saját örökségünkre támaszkodva, tapasztalatainkat kifejezzük. Szerepjátszás
A nőknek konfliktust okoz, hogy hogyan legyenek hősnők. Nekem nehéz
volt kamaszkoromban példaképet választani, a férfiak által kreált
irodalmi hősnők közül. Körülbelül 16 éves voltam, amikor irodalmi
hősnőt kellett példaképül keresnem. Medeát választottam akkor is,
ha az ő örjöngése megfélemlitett, előnyösebbnek látszott a gyerekek
gyilkosát tragikus magasságba emelni, mint szelíd szívvel ülni,
várni a hős visszatérését, mint Penelopé. Ennek ellenére mégis szerelemben
akarunk élni.
... mindannyian a teljeséget akarjuk. ez nem lehet csak az egyik
nem privilégiuma. Öntudat Nancy Spero a női tudatot, a szenvedéssel
hozza kapcsolatba. Artaudot idézi fel a munkáiban, hogy a női létezéssel
járó fájdalmat hangsúlyozza.
...a nôi létezés fájdalma, amelyet a kizártság és megalázottság
okozta. Mitológia, személyesség A személyiséget a kultura határozza
meg, de van egy egzisztenciális fonal, ami segít felismerni azt,
hogy mennyire meghatározott a személyiség kulturálisan, és ez ad
valami lehetőséget, hogy felépítsed a sajátodat.
...van lehetôség A NÔISÉG megtalálására. Mitológia Ez a képvilág
kérlelhetetlen, archeptikus, monolitikus, csendesen veszélyes. Vannak
nyílások, amik becsukódhatnak, a zuhanás ismétlődő érzése, és minden
olyan vizes, hogy akár meg is fulladhatsz.
|