GALÉRIA MINT MŰFAJ 1981 március
A februári Stúdió-kiállitás Drozdik Orsolya elmúlt évekbeli munkásságának
szerény részét képviseli csupán. Ezért mindenképp tanácsosnak
látszik , ha megpróbáljuk felidézni a művész itthoni és külföldi
tevékenységének egy-egy mozzanatát, valamennyire is tisztázni
a beszélgetés során, hogy mi áll a mostani kiállítás hátterében,
milyen utak vezettek a konceptuális body-arthoz tartozó xerográfiák
bemutatásáig. Az interjúban elsősorban azokról a munkákról esett
szó, melyeket Drozdik Orsolya fontosnak tartott, végsősoron a
geléria jelentősége és jelentése, a galéria műfajaként való felhasználásának
kérdése került beszélgetésünk középpontjába. Az alapprobléma:
hogyan épült fel az az út, amely visszavezetett a galériához,
mert - mint nemzedékének oly sok társa - Drozdik Orsolya, pályája
elején éppen a galériától eltávolodva indult el a művészet újabb
lehetséges színtereinek felkeresésére. (Rózsa-presszó, Hajókirándulás).
Ez a konceptet, minimal artot (amit Drozdik a vizuális redundancia
elkerülésére tett kísérletként, útként értelmez), body-artot,
performance-ét, installációt egyaránt magába foglaló művészi tevékenység
- szerintünk - egy ponton konzekvens, ebben rejlik önmagával való
azonosságának a titka: a műveket létükben támadó - épitő kérdésben
- mi (a) művészet még? (Mi még a művészet?) Ez az általános és
ismert kérdés Drozdik munkásságán belül meghatározható formát
nyert. S ha nem is általános érvényűen, de önmagára vonatkozóan:
a felismerhetően egyénített és soha nem félig feltett kérdés -
egyben válasz is. Kérdés: Beszéljünk először a galériáról, arról
a problémáról, amit a galéria jelent. Úgy látjuk, hogy viszonyod
a galériához soha nem volt semleges: a galéria-ellenesség ugyanis
nem más, mint a galéria komolyan vétele. Hiszen belátható, hogy
egy cselekedet, gesztus, másként érvényesül a galériában, és másként
azon kivül (még ha az alkotó éppúgy művészetnek is tekinti azt).
A művész bármely cselekedete más minőséget, a priori hitelességet
nyer a galéria által (legalábbis a jelenkor kulturális-kereskedelmi
konvenciójában). Annak az állandóan tolakodó (és vissza nem utasítható)
kérdésnek: művészet-e ez még, egy részét a galéria átvállalja;
a szinhely automatikusan meghatározza a cselekmény minősítését.
És ha ez a jelleg kihasználható és kihasználandó előny, úgy tűnik,
korruptságával számodra éveken át akadály is volt egyben. Válasz:
Az elmúlt években a művészet elemzése során rendkivül sok alapvető,
tisztázandó kérdés merült fel számomra. Ezek közül az egyík legfontosabb
probléma a művészet bemutatásának, a galériának mint intézménynek
a kérdése. A galéria mai munkáimban eleve adott színhely, amit
alakítzok, átépítek, elfordítok, vagy épp szerkezetileg analizálok.
Korábban a Rózsa-presszó idején viszont kiléptünk a galéríából,
s tőle távol, más szíínhelyeken akartuk létrehozni a művészeti
eseményeket. Ennek két oka is volt: nem hittünk a galéria művészetet
hitelesítő szerepében, és másféle közegen keresztül , az élethez
közelebb eső területeken kerestük a kapcsolatot a közönséggel,
vagy talán magával a művészettel is. Ezenkívül ez akkor már avantgarde
tradició is volt, hiszen a művészet és a galéria viszonya rendkivül
feszültté vált. A morális, esztétikai, etikai problémákon túl
a galériatulajdonos számára egyszerűen magántulajdonának megvédése,
galériájának a művészeti célzatú rombolással szemben megóvása
vált szükségessé. Kérdés: Ez valószínűleg így is van. Mindenesetre
elképzelhető egy olyan kísérlet, mikor a leghíresebb művészek
(a sztárok) akciója nem állna másból, mint a galéria széjjelrombolásából.
Így hipotetikusan egy olyan művészeti mozgalomról beszélhetnénk,
amely a művészet (nyílvános) helyeinek mintegy a megsemmisítésére
törne, e ebben állna lényege...... De térjünk vissza az időrendhez:
miképp is indultál, hogyan kezdődtek meg a galérián kívüli akciók?
Válasz: Az első említendő esemény a Rózsa-presszó volt, 1975-1977
között. Többek között Károlysi Zsigmond, Halász András, Fazekas
György, Tolvaly Ernő, Kelemen Károly vettek részt benne. Még főiskolások
voltunk, s tulajdonképp a presszót szerettük volna a művészeti
esemény színterévé tenni, megpróbáltunk szellemileg is meghóditani
azt. A presszó tere magában foglalta a közönséget is, akik végül
is majdnem ugyanazokból álltak, akik egyébként is eljöttek volna
egy művészeti akcióra. Ezzel kapcsolatban a következő munkáimat
szeretném megemlíteni: "Kártyajáték vízben". Tulajdonképp ez egy
variáció volt a megváltozott közegre, arra hogy új közegében maga
a jaték is megváltozik. Másik munkám egy videó-akció volt. A felvétel
első részében az üresen álló presszót mutattam meg majd, az addig
az utcán maradt közönséget beengedtem, és a videó-akció másik
felében rögzítettem az emberek, a közönség bejövetelét. A kiállítás
tehát azonosult a kiállításra való belépés eseményével. A másik
dolog amit itt szeretnék megemlíteni a Hajókirándulás, a Ganz-Mávag-beli
események része volt. (1977. Kelemen Károly, Tolvaly Ernő, Halász
András, Bogdány Dénes. Itt a kiállítás és akció keretét a diszkó
jelentette. Én táncoló mozdulataimról készült diasorozatot vetítettem,amelyek
közé a mai Magyarországról készült reprezentatív diasorozatot
illesztettem.) A hajókirándulás hajnalban volt. Maga az esemény
egy vízibusz kibérlése, és Pesttől Esztergomig tartó sétaútja
volt, több mint kétszáz nézővel a fedélzeten. Nem véletlen a fogalmazás,
ez volt a kiállításom, eszmeileg és gyakorlatilag egyaránt. A
Hajókirándulás számomra műalkotás volt. Kérdés: A hajókirándulást
a művész személye hitelesíti. Másfelöl pedig döntő, hogy mindenki,
aki ide eljött, tudta, hogy nem egyszerű sétahajózáson, hanem
egy olyan hajókiránduláson van, amelynek a neve művészet. Beszéljünk
most az 1977-es FMK-beli kiállításról. Válasz: Itt egy rajzkiűllítás
ürügyén vernisszázsokat állitottam ki. (Beke László, Károlyi Zsigmond,
Halász András, Erdély Miklós, Kelemen Károly nyitották meg ugyanazt
a kiállítást.) Ezek a megnyitók, az egyes performanece-ok a kiállítás
összetevői - mindegyik önálló, ami valamilyen formában összefüggött
egymással. Kérdés: Tehát a vernisszázst ugyanúgy művészet és művészetet
igazoló, tekintélyszerző erőnek tartod, mint a galériát..... Válasz:
Igen, itt a vernisszászs a művészet részévé vált. A néző a terem
ajtaján kivül maradt, és csak a performance-oknak volt szemlélője.
Bizonyos szempontból nem volt kiállítás, a megnyitók csupán alkotói
folyamat lehetőségét, a művészet feltételezett szituációját prezentálták.
Kérdés: Ismét a hitelesítés problémájához jutottunk el. A művészt-
szemben a színésszel - nem helyettesítheti senki: akármit csinál,
csak Ő csinálhatja. Végső soron ettől a személyességtől válhat
cselekedete művészetté. Ilyen szempontból értékelhető egyik Torontóban
bemutatott performance-od is. Válasz: A Transzparenssé próbálok
lenni cimű performance-om a következőképp épült fel. Két és fél
méter magasba, mennyezettől másfél méterre, egy háromszor 1.7
méteres plexilapot függesztettem fel. Az átlátszó plexi felett
egy 2x0,9 méteres tükröt helyeztem el ferdén: ebben bizonyos nézetből
a felülnézetet lehetett látni. A két oldalnézetet fekete-fehér
video-monitor mutatta egymással szembefordítva. A harmadik szines
monitor a sarokból a főnézetet mutatta. Alulról, a plexi átlátszóságából
következően, minden követhető volt. A performance elején a plexire
ragasztott fedőréteget eltávolítottam, majd meztelenül végigfeküdtem
a lapon. Fent a magasban feküdve a tükör, a kamerák, és a lenti
monitorok között én is az egész viszonylatrendszer, az installáció
részévé váltam. Különös, hogy a közönség a performance alatt mindvégig
a terem oldalainál maradt, senki sem mert belépni az imaginárius
építménybe. Ennek ellenére a fenti egész lent újra összerakhatóvá,
megint egésszé vált. Így alakulhatott ki a nézővel való dialógus
lehetősége. Aki - eképpen is interpretálhatjuk - részt vehetett
egy szobor analízisében. A szobor analizisében. A szobor számomra
szorosan összefügg a transzparenciával és a dialógussal. Ebben
az esetben én voltam a szobor - így lettem transzparenssé. Kérdés:
Térjünk át az idei budapesti kiállításodra. Hogyan körvonalazható
e kiállítás kapcsán az a probléma, amellyel beszélgetésünk kezdődött,
a galéria újbóli felhasználásának, műbe strukturálásának a lehetősége?
Válasz:A galériát ismét a művészet szükséges részének tartom,
olyan átalakítható interiurnek, mely felhasználható az alkotás
számára. Egyúttal fel szeretném mondani, meg szeretném változtatni
azt a már-már otthonos, kényelmesen intim viszonyt, ami a galériához
fűzi az oda belépőt. Ezt célozza, amikor a galéria egész terét
a mű részévé tesszük, esetleg újratájoljuk, amikor az egyes mű
és a galéria közötti határok többé meg nem húzhatóak. kérdés:
Ez a törekvés érvényesült a Stúdióbeli kiállításon is, ahol egy
video-felvételről készült színes xeroxsorozatot mutattál be. A
képeken egy alapsíkra terített fehér vásznon fekszek, minden felvételen
változtatod a poziciódat, saját testeddel jelölöd ki az átlót,
a vertikális és a horizontális tengelyt, a felszínt és a határoló
oldalakat. A sorozatoknak a galéria falára helyezésében ugyanezeket
a vonalakat ismételed meg nagyban, immár az egész kiállitótérre
vonatkozóan. A három fal egyikén a vertikálist, a középsőn az
átlót, a harmadikon a horizont vonalát jelölöd ki. Megjegyzendő,
hogy a horizontális helyzeteket elemző képek, épp a néző horizontján
jelennek meg: a kép és a néző horizontja egybeesik, így aki belép
a galéria terébe, az elkerülhetetlenül részévé válik a műalkotásnak.
Válasz: Visszajutva a galéria problémájához, nem a galéria szerkezetét,
hanem az adott teret vizsgálom. Jelen esetben az adott szituációt
mint ideális formát, mint az installáció részét és helyszínét
tekintem. Az eddigi, galérián kivüli, radikális galériakritika
helyett. a tér szerkezetének felhasználásával próbáltam meg befolyásolni,
manipulálni magát a galériát. Azaz, a mű szerkezetével lehetőséget
teremtesz ara, hogy a galéria szolgáljon téged, és ne fordítva.
Kiállításod a Studióban végső soron a centrálperspektívának, mint
meghatározott kulturális és festészeti hagyománynak az elemzésén
alapul. Koncept, amennyiben koncepciók nyilvánvalóvá tételéről
és ütköztetéséről van szó. Mindvégig fontos szerep jut benne az
emberi testnek, a fentiekre emlékeztetve, nem közömbös, hogy ez
a művész saját teste. Többek között ennek köszönhető, hogy a koncept
bizonyos fokú sterilitását - a szó eredeti, nem szexuális értelemben
használt - az érzékiség (a személyiség jelenléte) ellensúlyozza.
Budapest, 1981. márc. a beszélgetést vezették György Péter - Pataki
Gábor